HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minna ja Liuku, mullakin oli silloin esikoisen aikaan ongelmia vauvan ymmärtämisen ja käsittelyn kanssa. Muistan myös hyvin tuon hermostumisen tunteen ja turhautumisen kun tosiaan tuntui että muut tietävät paremmin miten vauvaa hoidetaan. Yrittäkää vaan luottaa että osaatte parhaiten hoitaa omaa lastanne ja kannattaa puhua noista tunteista jos ei muualle niin täällä ainakin niin ehkä asiat selkiintyy itsellekin paremmin. Mutta luulen että ihan normaaleja tunteita esikoisen kanssa kun elämä silloin muuttuu niin totaalisesti itsellä. Sen takia varmaan vaikka nyt on kolme lasta kotona, tämä viimeinen on tuntunut kaikkein helpoimmalta hoitaa ja aikaakin on jäänyt tosi paljon. Luulen että sitä on jo valmiiksi tottunut tässä 10 vuoden aikana näihin touhuihin ja vaikeuksiinkin lasten kanssa ja nyt vauva tosiaan tuntuu kaikkein helpoimmalta hoitaa.
Kävipä Inari ajoissa yöpuulle, kerrohan kuinka pitkäään unta riitti. En ole perehtynyt noihin kestovaippoihin. Juuri se että niitä on niin paloon eri malleja ja juttuja mitä pitää ostaa ja tietää on tuntunut liian hankalalta mulle joten Pampersia käytetään.
Liuku, meilläkin siis ristiäiset ensi lauantaina. Joten katsotaan miten molemmilla sujunut. Valitetaan anopeista yhdessä...

Yö takana ja painun kohta unille. Nukkui Inari ihan aamuun, mutta heräs välillä viidestä kymmeneen kertaan ja mammaa väsyttää. Isommat on koulussa ja kerhossa, joten voin torkahtaa. Se on kivaa.

Se on totta mitä Pinja totesi tuosta luottamuksesta omaan äitiyteen. Se tulee sieltä pikkuhiljaa ja neuvojiahan aina riittää hyvässä ja pahassa. Luulen että esikoisen kans just väsyttävintä on sopeutumínen siihen uuteen rooliin.

Meilläkin on vauvat aina kitisseet reissuilla aika paljon. Luulen että vauvat tykkää rutiineista aika lailla ja hermostuu muutoksista. Itse olen kuitenkin niin vaihtelunhaluinen, etten ole antanut pikku kitinän liikaa häiritä, sillä itse voin paremmin kun tapahtuukin jotain. Meilläkin on Oulun reissu tulossa parin viikon päästä (kaverin häät) ja lokakuussa menen koko viikoksi, kun esikoisella on syysloma.

Minä olen tässä äitiydessa mieltynyt siihen "riittävän vanhemmuuden" käsitteeeseen. Se on kuitenkin aika armollinen...

Minna: kuulostaa kyllä tutulta tuo väsyneenä ronskimmin käsittely. Samaan olen havahtunut itsekin, mutta en osaa oikein auttaa. Pitäisi vaan yrittää nukkua päivälläkin, kun vauva nukkuu, ettei päästä itseään liian väsyneeksi. Meillä mies on reissuhommissa ja toisinaan 4 päivää putkeen poissa, niin silloin kyllä helposti alkaa väsyttää ja tympiä. Tuntuu ettei ole enää päässä mitään ideaa, mitä vauvalle edes juttelisi, saati järkevää yhteistä tekemistä. Heti kyllä helpottaa, kun mieskin on paikalla, ettei ole koko ajan itse täysin sidottuna vauvaan.

Kirsi: meillä käytettiin alkuun 1-2 kestovaippaa päivässä, mutta nyt on tahti hidastunut tuostakin. Jotenkin kestoista tulee niin paksu "pökäle", mutta kuitenkaan se pidä pissaa kuin pari tuntia. Pitempien unien aikana kastuu jo kylki. Meillä on kokeiltu harsoja, villahousua, muotoonommeltua sisävaippaa + kuorta ja taskuvaippaa. Tuo taskuvaippa ehkä kätevin, mutta siihenkin pitäisi vielä kehittää ohuempi imu. Froteeta on nyt käytetty. Odotusaikana olin aivan innoissani kestoilusta, mutta jotenkin olen pettynyt, ehkä en ole löytänyt sitä meille parasta vaippamallia.

Hei!
Siitä vauvan itkusta, josta Liuku kirjoitti. Olen huomannut että meidän tyttö rauhoittuu usein äidin syliin parhaiten, mutta joskus on toistepäin. Musta tuntuu, että vauvan on helpointa näyttää äidille, lähimmälleen, tunteensa ja siten hän raivostuu minulle pahiten kuin kenellekään muulle tai siis näyttää negatiivisimmat tunteensa juuri minulle. Musta se on tavallaan aika hienoakin, että se luottaa muhun ja mä saan toimia sen negatiivisten tunteiden säilytystynnyrinä (kuten meidän perhevalmennuksessa sanottiin), vakaana aikuisena.

Anu ja Anna 2.5kk

Tiistaita!

Meillä Netta nukkui viime yönä kolmannen kerran elämässään aamuun asti. Sai siis iltaruoan n. 19.15 ja sitten yösyötön 10.30. sitten nukuttiinkin vähän yli kuuteen! Toiset kaksi kertaa kun on nukkunut noin pitkät unet on ollut Nimenantojuhlien jälkeen (äitini syötti illalla pullosta) sekä nyt lauantai-sunnuntai välinen yö ( sai illalla tuttelia). Myös eilen isi antoi pumpatun maidon lisäksi myös tuttelia, että vauva sai masun oikein täyteen (olin itse jumpalla). Näiden syöttöjen takia uskoisin, ettei Netta jaksa/osaa tankata itseään rinnasta yhtä täyteen kuin pullosta, joten herää yöllä nälkään. Annan tytön aina illalla (kyllä muutenkin) olla rinnalla niin kauan kuin jaksaa syödä, mutta selvästikään se ei riitä. Pitääkin tehdä testaus ja antaa taas loppuviikosta pulloa illalla ja vertailla yöunia.

Joku puhui äiti-vauva jumpasta. Mäkin ajattelin perjantaina mennä kokeilemaan tuota. Ainakin tuolla jumpassa pitä olla 3 kuukautta vanha, mutta tuskimpa se nyt parista päivästä on kiinni. Sitten meillä alkaa viikon päästä sunnuntaina vauvauinti, josta uskoisin pienen vesipetomme pitävän. Muuten harrastukset on vauvakavereiden tapaamista ja mummolassa käymistä. Ihan kivasti on viikot tuntuneet menevän, mutta kyllä huomaa, että joa on ihan vaan kotosalla enemmän kun pari päivää putkeen, niin rupee jutut loppumaan. Vauvahan jaksaa kyllä leikki' samoja leikkejä ja laulaa samoja lauluja vaikka kuinka, mutta äitillä vähän leikkaa kiinni, jos ei saa muuta viihdykettä. Tämä huomattiin viime viikolla, kun ei flunssan takia käyty oikein missään.

Me ollaan kotona käytetty kestovaippoja (1-2/päivä), mutta vaan all in one systtemiä (mollavauva) ja sitten äitiyspakkauksessa tullutta kuori-sisävaippasysteemiä (popolino). Itse en stressaa asiasta, mutta onhan kaksikin kestovaippaa päivässää 700 kertistä vähemmän vuodessa (joita kuitenkin menee tuhottomasti myös tässä huushollissa). Esim. yöllä tai liikkeellä ollessa käytetään aina tavis pamperssia... myös kotona, jos ei oo kakannu vähään aikaan ja on iso satsi odotettavissa :)

Iltapäivää.

Meillä oli tänään 3kk neuvola. Otso painoi 5205g ja oli 61cm pitkä.
Paino kuulemma hieman alhainen, mutta ei haittaa kun sitä tilee koko ajan tasaisesti lisää. (n.500g/3vko)
On kuulemma hyvin kehittynyt poika. Otso kääntyi neuvolassa jo melkein itse selältä mahalle, vähän vaan täti auttoi kun käsi meinasi jäädä rinnan alle. =) Nämä liikkeet on kuulemma yleensä 4kk juttuja. Pyöriikö teidän vauvat jo? Meillä on aikaisemmin käännytty vain mahalta selälleen.Nyt kovasti harjoitellaan tuota mahalleen menoa.

Käsiä Otso on alkanut viime aikoina syödä. Yrittää tunkea molempia nyrkkejä yhtä aikaa suuhun. Neuvolatäti arveli että kohta alkaa käsien tutkailu.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille.

Minna ja Otso (melkein 3kk)

Meillä on muutaman kerran vahingossa pyörähtänyt vatsalta selälleen, kun pää on niin painava, ettei saa oikaistua, jos kallistuu toiselle kyljelle.

Peukku menee myös liiankin usein suuhun. Muutama viikko sitten alkoi ja on yritetty tuputtaa tuttia tilalle, mutta herra vallan suuttuu tästä. Eikä tunnu olevan tutin mallilla tai materiaalilla merkitystä...

Pitkiä yöunia on viime aikoina nukkunut (6-8 h) ja luulen että tuolla peukun syönnillä on osuutta asiaan. Pääsee paremmin itsekseen uneen, jos sattuu heräämään, oletan. Hereillä ollessa kyllä yritetään peukun syöntiä rajoittaa ja estää (harso käden päälle). Yleensä ei peukkua muistakaan, jos on mielekästä katsomista tai "tekemistä".

Salli & Iiro reilu 2 kk

Hyvä pointti tuo, että vähäinenkin kestoilu pienentää vaippakuorta huomattavasti. Itse oli jotenki ajatellut että joko tai. Olen kerännyt monenlaisia vaippoja ja ne taskuvaipat mustakin on hyviä. Äitiyspakkauksen sisävaippa on ihan onneton, kuori ok.

Meilä Inari keskityy "painonnostoon" ja tuo liikkuminen aika vähäistä. Ei ole edes päivittäin lattialla, kun ei oikein jaksa likkua siellä. Sitterissä ja sylissä istuskelee. Ei vaikuta järin liikunnalliselta tapaukselta.

Omasta ajasta vielä. Itsekin saan kotona luettua ihan kivasti päivän lehden ja käytyä netissä, mutta kaipaisin jo omaa kodin ulkopuolista tekemistä. Ilmeisesti pitää alkaa kokeileen, onnaako tuo pullottelu. Nyt on niin rinnassa kiinni (syö melkein tunnin välein...), ettei syöttöjen välilläkään ihmeitä ehdi.

Kirsi.73 ja Inari

Meillä oli 2kk neuvola tänään. Saana painoi 5850 g ja pituutta 59,5 cm(3600g ja 50cm).

Meidänkin tytteli on hoksannut nyrkit ja imeskelee niitä ahneesti. Ite oon miettinyt sitä, pitääkö sitä koittaa rajoittaa vai ei? Peukkua Saana ei ime, vaan tunkee koko nyrkkiä suuhun. Voiko siitäkin tulla pysyvä tapa kuten peukun imemisestä?

Saanakin on pyörähtänut muutaman kerran mahalta vatsalleen vahingossa, mutta ei muuten vielä ole hoksannut pyörähtämistä.

Meillä ei oo vielä sitteriä. Minkälaisia teillä muilla on? Mitä suosittelisitte?

Eeva ja Saana 2kk 5pv

Terve pitkästä aikaa. Meidän tytöstä tuli Aino Maria.

Aino on ollut todella helppo ja rauhallinen vauva. Tissimaidolla mennään ja nyt on viikon verran nukuttu yöt ilman syöttöä. Tuntuu ihan hurjalta miten näin pieni vauva jaksaa nukkua ilman tankkausta. Esikoinen kun veteli kahden tunnin välein 24/7 monta kuukautta.

Meillä kestoillaan, mutta nyt on vähän aikaa oltu pelkillä kertiksillä kun tuli niin paha vaippaihottuma, Kestoissa kuitenkin iho on enemmän kosteudessa kuivaliinoista huolimatta. Meillä käytössä sisävaipat ja kuoret. On swaddlebeesin frotee ja hamppuvaippoja ja cuddlebunseja.
Mulla oli kanssa alkuun ihme päähänpinttymä että se on joko/tai, mutta nyt tosiaan olen ihan hyvällä omalla tunnolla kertistellyt ohessa. Mun mielestä muuten se ä-pakkauksen vaippa oli todella imukykyinen. Nyt se vaan on jo pieni. Oon ihan pimahtanut noihin vaippoihin ja koko ajan tekisi mieli tilata lisää :)

Ainon koosta en oikein tiedä kun neuvola oli viimeksi kuusiviikkoisena. Silloin painoa oli 4.7kg ja pituutta lähes 58cm. Hoikka ja pitkä tyttö.

Onko kenelläkään kokemusta vauvan verisestä kakasta? Th:n mukaan kirkas veri ulosteessa ei ole huolen aihe, mutta onko nyt ihan normaalia että sitä on ollut jo kuukauden ajan kakassa? Huomenna on minun jälkitarkastus ja ajattelin kysyä lääkäriltä asiasta. Kakka myös haisee silloin tällöin ihan rautanauloille. Toivottavasti ei vaan ole suolistossa mitään :(

Mullakin on ilmeisesti peräpukama tai haava suolessa. Kattooko se lääkäri pyydettäessä myös takaosastoon jälkitarkastuksessa. Entäs oletteko lääkinneet millään lailla pukamia?

Nyt täytyy lopettaa kun esikoinen heräilee päiväunilta.

Eewi ja Aino 8viikkoa

Heippa! Olettepa ahkerasti kirjoitelleet viime päivinä, ihan oon kelkasta tippunut kun en ole koneelle ehtinyt.. :)

Meillä on viimeisen parin viikon aikana elämä helpottunut huomattavasti kun Topias oppi vaan yhtenä päivänä syömään tuttia. Olin kyllä yrittänyt tarjota sitä menneiden viikkojen aikana monen monta kertaa, mutta nyt vasta poika ilmeisesti oppi jutun juonen. Tutin avulla ollaan nyt pystytty vaunuttelemaan pitkiäkin lenkkejä kun viihtyy vaunuissa hereillä ollessakin, mutta tutin käyttöönoton jälkeen ovat myös päiväunet pidentyneet kun ensimmäisen heräämisen yhteydessä voi tällä apuvälineellä "ostaa" lisää uniaikaa! Voipi olla, että ongelmia tulee sitten joskus tutista vierottautumisessa, mutta tällä hetkellä ainakin liputan sen keksinnön puolesta ihan täysillä ;))

Anteeksi dementiani, olikohan se Minna joka puhui vauvan ronskimmasta käsittelystä väsyneenä. Tunnustan myös syyllistyneeni samanlaiseen käyttäytymiseen alkuvaiheessa kun poika oli vähän väliä tissillä eikä suostunut päivisin nukkumaan. Yksinkertaisesti vaan väsyneenä hellät tunteet vauvaa kohtaan olivat vähän hakusessa ajoittain. Ikävä kyllä minäkään en osaa antaa tilanteeseen päteviä neuvoja, ainoastaan sympatiani.. Nyt kun Topias nukkuu päikkäreitä ja saan itsellekin hieman omaa aikaa, jaksan ihan erilailla huutoja ja kitinöitä.

Meillä on seuraava neuvola-aika vasta joskus kuukauden päästä, mutta epäilisin, että poika on tällä hetkellä (9 vkoa) noin 6 kg ja 60 cm. Kovasti seuraa ympäristöä ja hymyä riittää jo vähän joka puolelle. Sylissä makoilu ns. vauva-asennossa ei kelpaa enää kuin ruoka-aikoina, muuten on saatava olla pystyssä ja tapahtumien keskipisteessä. Lelukaarellinen leikkimatto meillä on kovassa käytössä eli tykkää potkia ja heilutella yläpuolella roikkuvia leluja liikkeelle pitkiäkin aikoja. Siinä matolla on muutamia kertoja myös kääntynyt itsekseen vahingossa kyljelleen, mutta jää sitten siihen jumiin eikä pääse enää kääntymään mahalleen tai takaisin selälleen.

Raskausaikana ajattelin, että muutaman viikon totuttelun jälkeen alan myös kestoilemaan, mutta vasta nyt viimeisen parin viikon aikana on yksinkertaisesti ollut energiaa alkaa opettelemaan kestovaippojen saloja. Edelleen se tuntuu aikamoiselta salatieteeltä välillä, joten oonkin nyt menossa kestovaippayhdistyksen infotilaisuuteen josko homma alkais meilläkin sujua paremmin. Tällä hetkellä meillä on samanlainen tilanne kuin Mantelilla eli pari vaippaa päivässä yritetään kestoilla, mut öisin ja reissussa turvaudutaan ihan vaan kertiksiin.

Monta juttua jäi vielä kertomatta ja kommentoimatta, mutta äänenlähde vieressäni ei pian enää pysy rauhallisena ellen kohta jo keskity häneen tietokoneen sijasta :)

Hanne ja Topias

HEINÄMAMMAT 2006
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, Otso (esikoinen), 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
24.6. Eija, Teemu, 2960 g, 47 cm
26.6 Manteli, Netta 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, Iiro (esikoinen), 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, Janna (esikoinen?), 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, Minea (esikoinen), 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, Jesse (esikoinen), 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, Saana (esikoinen), 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö (kolmas), 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, Topias (esikoinen), 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
19.7 Ulpu, poika (esikoinen), 3316g, 51cm
23.7 Kirsi.73, Inari (kolmas), 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, Aino, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm
2.8. Mimmu, tyttö, 2930g, 47 cm
4.8 Satu-81, poika 4040g, 55cm

Lisäsin Eewin vauvan nimen. Tästä listasta uupuu ainakin eeva ja Anu!, en löydä heitä. Jos joku voisi päivittää lisää!

Minulla ja vauvalla oli tänään lekuri. Inari on pullistunut oikein urakalla, painaa jo 5840 g ja pituutta 56.5 cm. Samoja mittoja kuin isommat sisarruksetkin ovat olleet. Se onkin rinnalla vähän väliä, ei kuitenkaan onneksi yöllä. Kokonaista yötä ei ole vielä nukkunut, ennätys ilta yhdeksästä aamu viiteen, mikä oli jo hienosti.

Inari on minussa tosi kiinni ja isäkään ei saa sitä rauhoittumaan. Terkan sylissäkin huusi kuin syötävä ja minut nähdessään rauhoittu heti. Nyrkkejä tunkee myös suuhun ja minua on varoitettu, että peukunimijä siitä tulee. Yritän sinnikkäästi vielä tutille, mutta jos ei opi minkäs sille voi.

Oma paino ei ollut kuukaudessa laskenut ja harmitti. tosin syön kuin eläin. Vielä illallakin voin lämmittää ison annoksen lämmintä ruokaa ja herkkujakaan en ole karttanut. Aloitan marraskuun alissa taas kuntosaliharjoittelun ja jos sitten jättäis herkkuja vähemmälle, lähtisi viimeisetki raskauskilot (4 kg) hetkessä. En mä niistä olisi muuten huolissani, mutta olin jo ennen raskautta huomattavan ylipainoinen...

Minulla saa kaksi hyvää ystävää kuukauden sisään vauvan ja odotan jo innolla. Mukava kun saa vauva- ja äitiseuraa. Tosin en ole kyllä ehtinyt kolmen lapsen kans pitkästyä. Koko ajan jonkun vientiä tai hakua.

Kirsi.73 ja Inari

HEINÄMAMMAT 2006
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
9.7. Anu, Anna (esikoinen), 3360g, 50cm

Moi!
Nyrkit tuntuu olevan kaikilla vauvoilla suussa tässä vaiheessa. Meidän tyttö on nyt 2.5kk ja ihan sama juttu. Olen lukenut sen olevan normaali kehitysvaihe, käsien kuuluukin siirtyä lähemmäs keskivartaloa ja suuta kohti, vauva löytää omat kädet ja tutkii niitä suullaan jossa on paras tuntoaisti tällä hetkellä. Nyrkit vähitellen avautuvat enemmän ja enemmän, ja osa löytää myös peukun:) Mä ajattelin olla olematta huolestunut, vaikka meidän tyttö imiskin peukkua ajoittain, vielä ei ole sitä löytänyt. Toistaiseksi Aventin tutit ovat kelvanneet todella hyvin, ei tykkää mam-tuteista vai mitä ne nyt on ne marimekko-kukka-tutit.
Voi kunpa tänä yönä saisi nukkua pitkät unet, viime yönä vauva nukkui n.20-24, söi, ja heräs taas 3.30,söi, sitten pientä ääntelyä sängystä, vanhempien rauhoitteluyrityksiä ja unet siis pilalla n. klo 07 asti, jolloin noustiin ylös. Nyt on ollut hieman levottomampia öitä, johtuiskohan se noiden uusien taitojen oppimisesta? Iltaisin meillä myös ilmavaivoja, joiden takia ei syö hirveesti illalla. Oon kuitenkin ollut tyytyväinen, että menee yleensä nukkumaan jo 19-21 aikoihin, niin saa hetken itsekin hengähtää telkun ääressä ennen unille menoa.Öisin tutista saattaa saada 30-60 min lisäaikaa, jopa pariin otteeseen kun vauva havahtuu hereille. Jos on tosi nälkäinen, ei tutista ole apua kuin 10min...

Anu

Heissan! Meillä tytöllä olleet nyrkit myös suussa kaiken aikaa hereillä ollessa ja tunkee niitä myös niin syvälle että yökkää. Nukahtaa melkein aina tutin kanssa, mutta kun on nukahtanut tiputtaa tutin pois, eikä kaipaile sitä edes yölläkään. Tämä aivan uutta mulle joka kahden muun lapsen kanssa on herännyt antamaan tuttia 5-50 kertaa yössä hermot kireällä...
Asiaan ehkä vaikuttaa juuri tuo nyrkkien imeminen, tämä neiti imi nimittäin jo laitoksella peukaloaan. Kätilöt sitä ihmettelivät, mut ehkä on massussa oppinut laittamaan peukun suuhun.
Mulla tuntuu nämä päivät tosiaan menevän ihan nopeasti eikä ehdi pitkästyä. Koko ajan jotain tapahtumaa,isompien kavereita, harrastuksia,läksyjen tekoa ja siinä sitten vauva ja kotihommat.
Huomenna siis ristiäiset ja sitten illalla olis kaverin synttärijuhlat. Taitaa käydä niin että jää biletys mun osalta. Tuntuu nimittäin tuo uni maistuvan jo tosi aikasin ja oma peti houkuttaa enemmin tällä hetkellä kun baari!
Tuosta vauvan verisestä kakasta en kyllä ole ennen kuullut. Kannattaa varmaan mennä mahdollisimman pian lääkäriltä kysymään. Toivottavasti kaikki kuitenkin ok ja kyse jostain pikku häiriöstä. Palailehan Eewi kuitenkin kertomaan mitä lääkäri sanoi.Pukamia mulla oli jo raskausaikana. Olen käyttänyt apteekista saatavia voiteita ja ovat auttaneet. Lääkäriltä voi kuitenkin pyytää reseptillä saatavia voiteita, auttavat paremmin. Mä en sillon voinut käyttää niitä kun olin raskaana ja ovat haitallisia sillon.

Kirsi.73: listalla ollaan, et vain ollut hoksannut nimeäni siellä :)

Saanakin palasi jälleen kahteen yösyöntiin, reissussa ollessa söi vain kerran yössä. Hassua, miten vaihtelee. Yöunille menee miten milloinkin, itelle ei taho jäähä omaa aikaa iltasella. Varsinkin kun mies tulee iltavuorosta vasta klo 19.30.

Nyt oon ollu tällä viikolla jotenkin kauhean väsynyt. Ehkäpä tuo jatkuva katkonainen yöuni alkaa tehä tehtävänsä? Oon yrittänyt päivällä nukkua, mutta ei taho saaha aina unta. Kuntokin on varmaan niin huono, että sekin väsyttää. Jospa se siitä lähtee koheneen. Itekin jatkan salilla kulkemista marraskuussa, tytteli ehtii täyttää 4kk. Siellä on sellainen lapsiparkkikin, voi viedä sinnekin. Miehellä kun on tuo vuorotyö, niin ei aina pysty kattoon vauvaa.

Eeva ja Saana 2kk 1vk

Sorry Eeva, on tuo imetysdementia aika pahana... Ihan tässä olen ihmetellyt miten olen voinut opiskella esikoisen äippäloman aikana. Toisaalta siitä on seitsemän vuotta ja ehkä olin terävemmässä kunnossa ; ) Meilläkin on muuten Saana niminen tyttö ja tuumattiin, että käydään tytölle tunturia näyttämässä ensi kesänä. Kerro sitten miten Saana jäi parkkiin, kun aloitatte.

En muistanut kirjoittaa että lekuri oli sen hormonikierukan asennuksen kans tosi nihkee. Tuumas, että pitäisi olla kuukautiset, ja siihenhän voi mennä aikaa. Toisaalta aiempien synnytysten jälkeen kyllä alkanut tosi pian. Ei auta kuin kumiukkojen kans pelleillä. Niin ja sit mun hemoglobiini oli 140! Aivan tajuttoman korkea (olenkin kyllä aika pirteä).

Tämä meidän lista on täynnä haamukirjoittajia kun samat vaan kirjoittelee ja osasta ei ole kuulunut mitään. Ymmärrän kyllä täysin että jos on useampi lapsi pienellä ikäerolla, ei tänne ehdi päivittämään kaikkia juttuja. Mutta toivottavasti lista pysyy hengissä. Mun jotku ystävät on saanut näiden nettilistojen kautta ihan oikeitakin ystäviä (ei vain virtuaalisia), ja tavanneet isolla poppoolla. Itseä vois vähän ujostuttaa, ku olen täällä kaikkia parisuhdevaikeuksia ja masennuksiani selitellyt... Mutta nyt nukkumaan, hyvää yötä!

Kirsi.73 ja Inari

Jee! taas palsta toimii! Meillä olikin viikonloppuna ristiäiset ja tytön nimeksi tuli Jenna. Ne etukäteen pelkäämäni juhlat menivätkin sitten tosi hyvin eikä tarvinnut hermoja menettää. Kiva niin.
Kirsi73; mun yhdelle kaverille laitettiin hormoonikierukka kun synnytyksestä oli kulunut 12 viikkoa. Sen lääkäri oli sitä mieltä että ei tarvitse olla kuukautiset alkaneet. Näyttää olevan mielipiteet kiinni lääkäristä. Mä otin vielä ehkäisyksi pillereitä kun en kierukasta tykkää. Kyselin että mites mun ikä kun olen jo 32 vaikuttaa, mutta vielä kuitenkin niitä sain kun en tupakoi. Mullekin lääkäri sanoi että pillerit voi aloittaa vaikka ei menkkoja ole vielä kunhan ei sitten enää imetä. Tuntuis kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna että olis hyvä et oma hormoonitoiminta normalisoitus ennenkun aloittaa taas jotkut hormoonit.
Meilläkin siis kumia käytetään. Enkä tykkää yhtään.
Sit vielä intiimigalluppi lopuksi, onko teillä paikat jo ihan normalisoituneet ja tuntuuko seksi teistä samanlaiselta? Mulla kyllä vielä aika löysät paikat,vaikka päivittäin treenaan lantionpohjalihaksia. Mies kyllä väittää kohteliaasti ettei tunnu mitenkään löysältä. Kiltti ja kohtelias mies... ;)

meilläkin oli ristiäiset lauantaina, ihan ookoo meni.. tosin tosi äkkiä, en kerennyt edes jutella kaikkien vieraiden kanssa. Tytöstä tuli Nelli. Ja toiseksi nimekseen sai Sarita edesmenneen äitini mukaan, joka oli Sari.

Itseltäni on nyt sitten imetys loppu, kun Nelli ei enää suostunut tissille. Vähän harmittaa, mutta kyllä uskon että kasvaa ihan fiksuksi korvikkeellakin :). On kyllä vähän ikävä imetyshetkiä.

Ehkäisystä.. meillä seksielämä on niin olematonta, että eipä pahemmin ole tarvinnut sitäkään miettiä.

Pinja: Musta on tuntunut jo raskausaikana että mulla on paikat tosi löysät ja synnytyksen jälkeen oli pari kertaa virtsan karkailuakin, mutta ostin instrumentariumista treenauskuulat ja isompi niistä pysyy kaikkine painoineen sisällä ilman ponnisteluja. Olin aika yllättynyt ja mietinkin että olenko laittanut ne jotenkin väärin tms. Omakin mies sanoo että ihan hyvä tuo alapää on, mutta itestä tuntuu ettei seksi tunnu miltään eikä mitään tapahdu kun puristan lihaksia.

nyt vauva kitisee->

HEINÄMAMMAT 2006
28.6 Saara, Lassi (esikonen), 2810g, 48cm

Heippa!

Meille on tulossa pikku-vampyyri. Lassille (3 kk) on puhkeamassa ylös molemmat kulmahampaat! Pojasta tulee varmaan hassun näköinen. Onko muiden muksuille tulossa hampaita? Meillä kuolattu ja syöty nyrkkejä kuukauden verran, mutta ihmekös tuo, kun on hampaita tulossa.

Lassi osaa vetää itsensä istumaan kun pitää Lassia käsistä kiinni, kunhan on ensin puoli-istuvassa asennossa. Puoli-istuvassa asennossa Lassi myöskin pitää päätä ja hartioita pystyssä, nojaa siis vain selällään. Saa nähdä milloin oppii istumaan kunnolla :) Kun Lassi on makuuasennossa ja sitten nostaa Lassia käsistä, niin Lassi kannattelee myös päätään. Roikkuvia leluja osaa myös nyrkeillä heilutella, ja kovasti yrittää ryömiä eteenpäin, kun laittaa lattialle vatsalleen.

Lassille tulee ummetusta äidinmaidonkorvikkeesta. Saa sitä vain silloin, kun on hoidossa, eli harvoin. Annoin ensin mallasuutetta, mutta se ei auttanut. Levolacilla sitten saatiin vatsa toimimaan. Nyt yritän antaa n. yhden desilitran päivässä, jotta vatsa tottuisi siihen. Tänään on onneksi lääkärineuvola, jolloin voin jutella tästä.

Oltiin reissussa viikko sitten. Ajettiin yksiin juhliin, jotka olivat n. 350 kilometrin päässä. Aikaa ajoihin meni yli viisi tuntia yhteen suuntaan (sisältää imetys- ja ruokatauot). Lassi jaksoi tosi hyvin matkustaa, meistä aikuisista tosin matka oli hyvin puuduttava.

Jotakin piti kommentoida, mutta pää on tyhjää täynnä. Kirjoittelen myöhemmin lisää.

Saara ja Lassi (3 kk)

Hei!

Kävin itsekin monta kertaa täällä viikonloppuna, mutta oli huoltotöitä. Nyt taas kiva kirjoitelle.
Saara - onpas se Lassi hyvin kehittynyt! Meidän neiti (2kk) jaksaa juuri ja juuri nostella vähän päätä kun on lattialla. Se onkin melko punkero, kun ei "tuhlaa" energiaa turhaan liikumiseen.
Pinja - en oikein tiedä noista paikoista. Yllätyin kuitenkin kun aloitinm kuulilla harjoittelun, et ihan toimivat lihakset on. Ostin ne seksikaupasta, kun siellä paljon halvemmat. Niitä saa netin kautta (esim kaalimato.com), jos ujostuttaa mennä liikeeseen. Lähinnä se kumi aiheuttaa miehelle tunnottomuutta, mutta on nyt käyetty kun ei vahinkoraskautta toivota. Aiemmin on oltu aika löysiä ehkäisyn suhteen, ku lapsia oli vähemmän...Minusta vaikuttaa että ne kuulat jotenki lisää haluja, ku ne aktivoi "seksilihaksia".
Asiasta kymmenenteen. Me saadaan huomenna auto koeajoon ja ollaan hankkimassa ensimmäistä omaa autoa. Jännittää!

Lisään listaan Jennan ja Nellin nimet.

Kirsi.73 ja Inari

HEINÄMAMMAT 2006
28.6 Saara, Lassi (esikonen), 2810g, 48cm
16.7. Pinja, Jenna(kolmas), 4010g, 51cm
19.7 Liuku, Nelli, 3642g, 51cm

Meillä oli äsken 3 kk lääkärineuvola. Pituutta on 60 cm, painoa 5885g ja pipo 40,3 cm. Lääkäri tutki silmät ja korvat sekä kuunteli keuhkoja, sydäntä ja vatsaa. Lisäksi tutki vielä lonkat, kivekset ja refleksit ym. Kaikki kunnossa. Lassi käyttäytyi taas esimerkillisesti, jutteli, hymyili ja otti katsekontaktia. Itki vasta sitten, kun sai elämänsä ensimmäisen rokotteen, mutta rauhoittui nopeasti. Kovasti terkka ja lääkäri kehuivat Lassia.

Mulla paikat on muuten ennallaan, mutta epparia kiristää aina välillä seksin aikana. Olin treenannut lihaksia jo kauan ennen kuin olin edes raskaana, joten ylimääräistä väljyyttä ei ole. Ehkäisynä meillä on kortsut (vain pari kertaa on jäänyt käyttämättä), muuta ehkäisyä ei oteta käyttöön. Mulla kyllä on se Persona-laite, mutta sitä ei voi käyttää imetyksen aikana eikä mulla ole vielä edes menkat alkanut.

Vauvojen pyörähtelystä oli myös puhetta. Lassi osaa kääntyä kyljelleen, mutta ei vielä mahalleen. Tällä hetkellä Lassia kiinnostaa eniten oppia istumaan oikein :).

Saara ja Lassi (3 kk)

Jippii, sivut toimii taas. Oon vissiin koukuttunut näihin, kun tuntu niin oudolta näiden ollessa pois käytöstä.

kirsi.73: mulla kans dementia meinaa vaivata. Mieheni myös kyseli yhtenä päivänä, että miten minulle pitää nykyään vääntää kaikki rautalangasta... Loppuraskaudesta dementia oli vielä pahempana kuin nyt, esim. auton bensakorkin hukkasin jonnekin huoltsikalle. Kaipailin sitä vasta sitten parin kuukauden päästä... Ai niin ja yksi päivä kävin tässä kärrylenkillä niin, että rengassuojat oli paikoillaan!
Mekin tykätään muuten Lapista ja ihan sama ajatus meilläkin on käydä joskus Saana-tunturilla. Muutenkin haaveissa ois mennä ensi syksynä ruskaretkelle Lappiin. Saana kantoreppuun ja menoksi.

Saana on nyt tosissaan keksinyt kätensä, värkkää niiden kans ja maistelee niitä. Tänään myös kääntyi selältä kyljelleen, siitä se lähtee.

Taitaa olla nälkä tytöllä, kutsuhuuto kuulostaa siltä.

Eeva ja Saana 2kk 2vk