Heinämammat -06

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liuku.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liuku.

Vieras
HEINÄMAMMAT 2006
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, Otso (esikoinen), 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
24.6. Eija, Teemu, 2960 g, 47 cm
26.6 Manteli, Netta 3120g, 48 cm
28.6 Saara, Lassi (esikonen), 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
9.7. Anu, Anna (esikoinen), 3360g, 50cm
10.7. Salli, Iiro (esikoinen), 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, Janna (esikoinen?), 3090g, 48cm
11.7. Satu, Pinja (esikoinen), 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, Minea (esikoinen), 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, Jesse (esikoinen), 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, Saana (esikoinen), 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, Jenna(kolmas), 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, Topias (esikoinen), 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, Nelli, 3642g, 51cm
19.7 Ulpu, poika (esikoinen), 3316g, 51cm
23.7 Kirsi.73, Inari (kolmas), 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, Aino, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. minä,Juuso,3660g,50 cm
2.8. Mimmu, tyttö, 2930g, 47 cm
4.8 Satu-81, Venny (esikoinen) 4040g, 55cm

Kiva liuku, kun aloitit uuden ketjun! :)

Tänään oli 6kk lääkärineuvola. Ihan ok, Janna tosin vierasti ja sen vuoksi oli melko itkuinen reissu. Eka pelotti terkka, joka punnitsi ja sitten vielä lääkäritäti. Kaikki kuitenkin kunnossa, painoa 7450g ja pituutta 64,3 cm. Paljoa ei tullut viime kerrasta, mutta siitä ehti kuluakin vain vajaa 3 viikkoa. Niin että ihan hyvin oltiin käyrillä!

Samalla reissulla sain rohkaistua mieleni ja kävin varaan hammaslääkäriin tarkastusajan, se tietää muutamaa reissua sitte sinne, ku reikiä taitaa olla aika monta. Niin ja eilen huomasin illalla, että ylös on puhjennut viisaudenhammas.. aijai!
Näyttää taas siltä, että Jannalle puhkeaa pian hammas, mutta saas nähdä.

Eilen oltiin äiti-piirissä ja oli kivaa. Tosin Janna väsähti siellä ja piti pienen itkuraivarin välissä, mutta siitäkin selvittiin. Jotenki ei enää nii paljo itteä stressaa, ku vauva itkee. Aluksi oli niin kamalaa, jos itkee jossai missä muitaki, kaikkeen tottuu. :)
Yritin eilen vähän jumppailla jumppapallon kanssa, paljoa en viitsinyt, mutta kai tuoki oli tyhjää parempaa. Janna heräsi yöllä kun mentii miehen kanssa melko myöhää nukkumaan. Onneksi nukahti kuitenki itekseen aikansa ähistyään. Aamulla sitte heräsi puol 6 maissa herätyskelloon, melkee tunnin yritti saada unta, mut sit meni hermot ja otin sitte viereen syömään ja nukkumaan. Nukuttiin melkee 10 asti.

Mitäs vielä.. Tosi tylsä keli ulkona, kaikki lumet lähteny ja kauhee tuuli. Ei yhtää huvita ulkoilla. Vaik vähä taas huono omatunto ku ei oo käyty vaunuileen ku lauantaina..
Mutta eikai tässä muuta, Janna nukkuu vielä ku isänsä nukutti päikkäreille. Taidan mennä tyhjentää pyykki- ja tiskikonetta!
Palaillaan
Nitta ja Janna TÄNÄÄN 6kk :) hui, ku aika juoksee...!!!

Samaa olen Nitta kauhistellu, aika menee liiankin nopeasti. Tämä vauvan kanssa olo on mielestäni niin ihanaa!
Mä ajattelin käydä ostamassa stepperin kotiin tänään. Ei tuu näköjään mihinkään jumpille mentyä, kun aina mukamas jotain muuta. Jospa sitten hankkis edes kiinteemmän pepun ja reidet... Olen muuten laihtunut kaksi kiloa uudenvuoden jälkeen. Vielä olisi ainakin viisi jäljellä.
Meillä ensi viikolla nauvola, saa nähdä onko jenna kasvanut riittävästi. Viimeksihän painoi 5kk vain 6400.
Kivaa ulkona on lunta, ainakin vielä näin aamusta..

Meiltä löytyy kipeä pieni mies. Uudenvuodenpäivänä alkoi nuha ja yskä, ja viime viikonloppuna nousi kuume. Käytiin sitten lääkärissä ja keuhkoissa ei kuulunut mitään. Katsottiin sitten korvia, joita piti vähän puhdistaa ja toinen oli tulehtunut (ei onneksi pahasti). Toista korvaa ei kunnolla päässyt katsomaan, kun ei saanut sitä kunnolla puhdistettua. Antibiootteja ei vielä määrännyt. Yskänlääkettä määräsi ja käski puhdistaa korvat Removaxilla sekä uusi korvatarkastus kahden päivän päästä.

Se korvien puhdistus oli kyllä kauhea operaatio, Lassi kiemurteli ja pyörittile päätä, kun yritin laittaa niitä tippoja ja aina repi pumpulit pois korvista. Ja kun niitä piti ruiskun kanssa huuhdella, niin huutohan siitä seurasi. Ja selvästi oli molemmat korvat kipeät.

Tänään sitten oli uusi korvatarkastus ja molemmat korvat olivat tulehtuneet. Antibioottikuurin määräsi ja uusi tarkastus 3-4 viikon päästä. Tosi reipas Lassi on ollut, ei ole kauheasti itkenyt ja yötkin nukkuu ihan hyvin. Limaa on viime aikoina paljon oksentanut, mutta nyt yskänlääkkeen jälkeen se on vähentynyt huomattavasti.

Tosi kurjaa olla vain sisällä, mutta ei sille voi mitään. Lassin kuume on nyt pysynyt alhaalla, tosin olen antanut kolmesti päivässä Panadol mikstuuraa. Toivottavasti lääkkeet alkaa pian vaikuttamaan ja poika alkaa parantua.

Muuten tänne päin ei kuulu ihmeempiä, kova vauvakuume vain vaivaa. Meillähän ei ole ehkäisyä käytetty, ja pikkukakkonen olisi todella tervetullut. Menkat ei vaan ole vielä alkanut.

Saara ja Lassi 6 kk

Meilläkin Inarilla korva ja kehkoputki tulehtunut ja määräsi kuurin. Vein lääkäriin, koska oireet jatkuneet jo kolmatta viikkoa. Kovasti ihmettelen tätä antibiotti-asiaa. Onko jollakin parempaa tietoa... Eli yritin kysyä lekurilta, onko kuuri aivan tarpeellinen, ku lehdissä lukee paljon, että lapset syö kuureja turhaan. Oli todella epäystävällinen ja totesi, että vanhemmathan sen päättää, syökö vai ei. Kysyin, etteikö osa parane itsestään. Siihen se vaan totesi, että ihan sattumaa, mikä paranee ja mikä ei. Eli kuuri on nyt aloitetettu, mutta lääkärin ylimielinen käytös jäi vaivaamaan. En ole kovin ahkera käyttämään muksuja lekurilla, ku on just tuo käsitys, että saa aina kuurin, jos käy. Nyt vaan oli köhää todella pitkään ja matkakin lähenee. Ehkä se kuuri sit on hyvä, vai?
Meillä on todella vetoinen ja kylmä asunto. INari nukkuu nyt villapuvulla sisällä ja ihan minimissään pidän lattialla ilman vaippaa. Nyt alkaa muuten m-koon kestot jäädä jo pieneksi ja pitää pohtia jatkaako kestoilua. Ainaki myyn nuo eka pois, ku on rahaa niissä todella paljon kiinni. Onneksi jälleenmyyntiarvo on hyvä.
Kirsi ja INari

Meillä aloitettiin hoito ilman antibiootteja, mutta kun korvissa ei ollut muutoksia parempaan suuntaan, niin aloitettiin antibioottihoito. Meillä ainakin lääkärit oli mukavat, se lääkäri joka aloitti antibioottihoidon, sanoi, että nyt näyttäisi siltä, ettei korvat parane ilman hoitoa ja sanoi suosittelevansa antibioottihoitoa. Kysyi vielä minulta ja sanoin, että aloitetaan vaan. Korvat oli selvästi muuttuneet kipeämmiksi.

Minun ja mieheni perheissä on ollut paljon korvatulehduskierteitä, joista mikään ei ole parantunut ilman antibioottikuuria ja lapsille on jouduttu usein laittamaan putket korviin. Minusta Lassille ei aloitettu turhaan antibiootteja, mutta tietenkin joku toinen voi olla toista mieltä. Viime yö sujui jo paremmin ja tänään Lassi on pirteämpi, joten lääkkeet auttaa jo.

Saara ja Lassi

Heipparallaa taas pitkästä aikaa ja kaikille oikien hyvää alkanutta vuotta!!!
Liukulle voimia ja rohkeutta päätöksesi kansssa.
Piti nyt kommentoida tota lääkekuurien antamista turhaan...itse ,kun olin pieni mulla oli varmaankin lähes 20 korvatulehdusta ihan tosi pienenä jo ja jouduin syödä peinenä paljon lääkekuureja myös poskiontelontulehduksia ja angiinoja oli riittämiin...no korvat jouduttiin puhkaista 2 kertaa ja sitten laittamaan putket ja äiti vaan on puhunut ettei se ollut mukavaa puhaa kun siinä korvatulehduskierteessä oltiin ja korvia puhkottiin....Paljonhan tuosta lääkkeiden anatmisesta turhaan on ollut puhetta,mutta mulla kyl kokemusta lääkäristä joka ei lääkettä todellakaan anna vaikka olisikin kipeä ja lääkkeitä tarvitsisikin...pari vuotta sitten sain jopa käydä moneen kertaan lääkärissä siis 3 vko sisään ennen kun lääkäri sanoi sitten jos ei tulehdusarvot laske sitten sairaalaan tiputukseen ja lääkekuuria ei hevillä antanut...Ja muutenkin isäni käynyt sil samal lääkärillä meillä molemmilla hyvin kapeat keuhkoputket joten ne menevät helpolla tukkoon ja tulehtuvat varsinkin tiettyyn aikaan vuodesta kun ilmat jotenkin vaihtuvat...se on siinä ystävänpäivän aikaan olen ollut keuhkoputkentulehduksessa vikat 10 v ystävänpäivänaikaan kuten isänikin...Lääkkeitä tuo lääkäri ei sillai aina ole määrännyt vaikka olis tarvinnu..isä kun tulee kipeäksi hän tulee aina tosi kipeäksi ja se voi helposti hänellä iskeä keuhokuumeksikin jos ei saa ajoissa tarpeeksi hyvää hoitoa,ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut ton lääkärin luona käynnin jälkeen varata yksityiseltä ajan ja saada kunnon hoitoa.

Täällä flunssa koittaa painaa kovasti päälle minulla pari p kuumettakin tuossa mutta Rosa painaa täysillä eikä ole moista flunssaa saanut,onneksi!!!!
Uuden vuoden juhlinnat menivät kaverin luona ihan rauhallisissa merkeissä ja mukavasti.Rosa oli äidilläni hoidossa ja raketteja nähdessään vain nauroi,kun katsoivat niitä ikkunasta vanhemmat asuvat sen verran korkealla että sinne näkyi hyvin paljon raketteja.Seuraavana päivänä valoimme tinaa yhdessä koko perhe:)tuliphan taas aika vänkyrän näköisiä tinoja:)
Onpahan ihanaa katsella ulos kun siellä on niin valkoista ja kaunista,kohta lähdenkin kävelemäänvanhemilleni kun isillä on synttärit.
Rosa hokee ja hokee ihan siihen malliin kun levy ois päälle jääny äi-ti äi-ti äi-ti...siis ihan vain hokee ei sillä vielä mitään tarkoita,mutta hauskaltahan tuo kuulostaa ja aamusin herätessään sanoo taas äi-ti äi-ti ekana kuiskailee sillai jotenki kun pimeessä on sitten riemastuu kun valon päälle laittaa.
Neuvolassa kaikki hyvin Rosa menee pituudessa alakäyrillä ja painossa yläkäyrillä:) 7695g 66,2cm niin nauravainen ja seurallinen tyttö oli taas kerran tavalliseen tapaansa neuvolassa.
On aika hauskan näköistä kun Rosa unissaan pistää jaloilla koreaksi:)jalka koukkuun menee todella nopeaan tahtiin edes takas ja puhuu myös unissaan ja nauraa.
Nukkumisesta iltasin nukahtaa joskus 22-23 ja sit herää usein tos 4 aikaa ja sit nukahtaa uudestaan ja herää joskus 8-9 aikaa...tosina öinä nukkuua porottaa 23-07 heräämättä ja tosina öinä taas heräeilee 2 h välein on se yö vain niin ihmeellistä aikaa kun ei koskaan tiedä mitä yöllä tapahtuu saako nukkua koko yön vain herääkö 2 h välein:)Nautin Rosan hoidosta ja uskon että kotona ollaan 3v asti.
Syömisestä Rosa aika vähän syö noita soseita aamusta riisipuuro päiväl soseita peruna maissi joka on menny parhaiten alas sitä joku ½purkkia syö ja illal vellin sit ja hedelmäsoseen joskus päiväl tai sit jälkkäriks niin kun.
Mukavia viikonloppuja kaikille!!! Nyt aamupuuroa syömään.

tyttö82 ja Rosa

Mä olen ymmärtänyt asian niin että nuo korvatulehdukset ja muut keuhoputken-ja poskiontelotulehdukset vaatii bakteeri- tai virustartunnan, eli ei niitä vetoiselta lattialta saa.
Meillä itsellä todella vetoinen lattia ja muutenkin pidetään kämppä aika viileänä. Mukavempi nukkuakin. Ja poika on kyllä siihen ihan tottunu. Vieraisilla kun ollaa ja sisälämpötila menee 22 tietämille, on hän ihan tuskissaan.
Tottahan se on, että kauheasti syötetään antibiootteja ja nythän se on jo nähty miten siinä on käynyt. Virukset ja bakterit muuttavat muotoaan, niin ettei antibiooteilla ole enää vastetta. Mutta sekin on totta että kaikki tartunnat eivät itsestään parane vaan vaativat lääkehoidon. Itse olen ajatellut että täytyy katsoa lääkkeiden suhteen kultaista ja kohtuullista keskitietä.

Kiitos kommenteista tuohon lääkeasiaan. Tulipa ainakin todettua, että lääkäreitä on joka lähtöön. Tuo Lassin lääkäri vaikutti ainakin järkevältä. Eli odotti hetken ja teki kokeita. Meiltä tutkittiin vain korvat ja kuuri heti. Inarilla ei muuten tulehdus aiheuttanut mitään kipuja, nukkui hyvin eikä ole ollut erityisen itkuinen. Siksi en osannut epäillä tulehdusta.
Surkea elokuva menossa, ehkä siirryn kirjan pariin : (
Kirsi ja Inari

Niin otsikosta päätellen asiaa Kirsille:) Mitä kestoja sinulla on? Kun meillä tuo Aino on niin rimpula että m kokoiset on vielä ihan hyviä niin ajattelin vaan että onko mahdollista myydä niitä minulle. Vaikka ei tämä nyt mikään kirppari olekkaan. :)

Mutta mitäs muuta meille kuuluu... Kaikki menee hyvin ja onneksi lunta tuli myös etelään niin päästiin vähän lumiukkoja tekemään :) Tosin esikoisella on vaan niin kova halu rikkoa kaikki äitin tekeleet että ne ukkelit ei kauaa tuolla pihalla ole :)

Minä en ole vielä aloittanut antamaan kiinteitä Ainolle kun jotenkin tuntuu vielä aikaiselta. Meille passaa tämä järjestely vielä toistaiseksi. T

Tosiaan on hurjaa kuinka aika menee niin vauhdilla. Vastahan tuo pieni ihme syntyi. Olen myös alkanut haaveilemaan kolmannesta lapsesta mutta en uskalla miehelle edes sanoa. Hän meinaan ilmoitti jo synnytyssalissa että jos kolmannen lapsen haluat saat etsiä uuden miehen ;) No katsotaan parin vuoden päästä jos mieli muuttuu.

Mä lähden nyt surffailemaan huuto.nettiin jos sieltä löytyis jotain mukavaa :)

-eewi ja Aino-

mulla on aikamoinen läjä ompelijalla teetettyjä sisätäyttövaippoja, violetteja sekä kelta-vaal.punaisia. Myyn niitä kohtuuhintaan, jos kiinnostaa. Laita meiliä. Osoite on tuo mun "nimimerkki" (siis kohta lähettäjä tässä ketjussa)ja @luukku.com loppuun. Tuo on mun kakkosposti, joten ei tule suurta vahinkoa, jos joku häirikkö poimii sen täältä...

Hei vaan pitkästä aikaa kaikille! Meilläkin oli tuo korvatulehdus silloin 6vkoa sitten ja vieläkin on pojalla ikävä yskä. Käytiin siitä erikseenkin lekurissa ja sanoi että keuhkot röhisee ja muuten laittaisi antibiootit mutta kun ne on jo kerran korvaan syöty niin kierteen välttämiseksi ollaan nyt ilman. Pitkittynyttä on siis toi röhä, mut kai se alkaa jossainvaiheessa sitten helpottamaan. Roope on kovasti kasvanut ja oppinut kanssa uutta, kävelytuoli on nyt ollut viikon verran suosikki, ruokailut tapahtuu rauhallisissa merkein syöttötuolissa, nukkumaan mennään n.klo 18.00 ja aamulla herätään n. klo 7.00. Pari heräilyä yön aikana. Päikkäreitä ei juurikaan nuku, pienet tirsat voi ottaa parikin kertaa päivässä 15-30min. Aamulla klo 7.30 syödään puuro, klo 11 kasvis/liha sose, välipala hedelmä klo 14, ilta kasvis/liha klo 16, iltapuuro ennen nukkumaan menoa, noin purkin vetää kerrallaan kaikkea. Hampaita edelleen kaksi alhaalla, muita ei vielä ole tullut. Konttausta harjoittelee, toistaiseksi liikutaan ryömimällä. Ensiviikolla neuvola, jännää kun kuulee kuinka on kasvettu! Täälläkin jo pikkusisko/-veli haaveissa..ne menkat puuttuu myös.

Hei,

täälläkin haaveillaan jo toisesta (ainakin välillä). On ollut aika rankaa näiden nukkumisten kanssa, mutta eiköhän tämä tästä. Ollaan huomettu, että jos päivärutiini pettää, ei sitten yölläkään nukuta. Tavallaan se on aika ahdistavaa ja sitovaa...
Otso menee nukkumaan 20 aikaan ja herää yöllä 1-3 kertaa (hyvänä yönä) aamulla nukkuminen on vaikeinta. Otso herää jo 5.30-6.30. Enkä yleensä saa enää jatkamaan unia.

Mulla alkoi menkat perjantaina. Aivan kamalaa!!! Ennen menkat kesti n. 1,5-2pv ja oli todella niukat. Nyt on verta tullut solkenaan jo viidettä päivää. Maha on ollut kipeenä joka päivä. Onko jo synnyttäneillä kokemuksia? Siis onko nää ekat jotenkin pahemmat?

Otso voi oikein hyvin. On ruvennut kovasti jokeltamaan, nan nanana nan, kuuluu vähän väliä. =)
Lattialla kääntyilee jo todella mukavasti, mutta ryömimistä ei ole vielä onnistunut enempää harjoittelemaan.

Tänään ois meno avoimeen päiväkotiin, toivottavasti saan pidettyä rytmit hyvinä, ettei ensi yö mene valvoessa.

Nyt Otso kutsuu.

Minna ja Otso (melkein 7kk, 22.1)

Minna. Minä olen vuotanut synnytyksestä lähtien aika lailla. Ensin jälkivuoto, sitten kuukautiset kaksi kuukautta synnytksen jälkeen alkoi, tulivat kahden viikon välein. Nyt kierukka, joka vuotaa kans koko ajan. Kävin jo verikokeessa, ku huoletti. Hemoglobiini oli 152, eli ihan ylärajalla, outoa. Menee vissiin yksilöllisesti, eiköhän nämä vuodot tasaannu... Eli vuotosi on vielä ihan kohtuullista minun näkökulmasta ; )
Jotku pitää ja vauvoja syöttötuolissa. Kysyisin, että milloin vauvan saikaan siihen laittaa? Itse en muista oikein noita juttuja ja opuksia en ehdi/välitä lukea...
Meillä Inari on oikeastaan jättänyt yösyötöt pois, ku alkoi iltaruoka. Nyt heräsi tissille viideltä ja jatkoi unia kahdeksaan. Ihan mahtava juttu. Useamman lapsen kans olisikin aika vaikeaa, jos ei saa nukuttua yöllä tarpeeksi.
Pinja - oletko jollain dietillä, vai oletko itsestään laihtunut? Nyt monet tuntuu olevan sillä valiolla, jossa jätetään hiilihydraatit pois. Jopa serkkuni, joka imettää vauvaansa. Oli laihtunut paljon, mutta onkohan ihan terveellistä vauvalle? Minä olen kans lisännyt proteiineja ja rehuja ruokavalioon, mutten mitään radikaaleja muutoksia. Salilla käyn. Nyt kokeilin pilatesta, ja oli tosi vaikeaa. Onko muille tuttu laji? Kauanhan menee, että oppii...
Ai niin, oli mahtavat alet. Esikoiselle ostin hyvän toppatakin 9 eurolla ensi talveksi ja Inarillekin puvun puoleen hintaan. Ostan aina haalarit ja kengät alesta valmiiksi. Useamman lapsen kans on säästö huomattava. Olen todennut, ettei käytetyt (esikoisen vanha kakkoselle aina riitä. Pesujen takia lämpöominaisuudet menee huonoksi. Varapuhuna ihan jees.
Kirsi ja Inari

Heippa,

Kyselin neuvolassa viime viikolla syöttötuoliin istuttamisesta. Meidän tyttö siis 6kk. Neuvolatädin mielestä vois jo hänet laittaa vähäksi aikaa koska punkee niin paljon istumaan ja istuu hieman tuettuna jo selkä suorana, mutta viimeistään 7 kuukautisena. Näin jossain aikaisemmin saadusta ohjevihosta, että karkea raja olis 8 kuukautta, mutta riippuu siis vauvan kehityksestä. Meillä sitterissä syöttäminen on välillä aikamoista säätöä, jalat ja kädet on ruoassa, jalat on suussa ja lusikat lentelee joten innolla odotan stokke-tuolia, jonka huusin netistä, se tulee tänään:) Pitää varmaan tyynyllä vielä vähän tukea, katsotaan. Muutenkin olis kiva kun Anna pääsis pöydän ääreen, niin voitais syödä kaikki kolme ainakin osittain samaan aikaan.
Meillä viime aikoina meni yössä välillä maitoa yli puolet päivän annoksesta, joten neuvolatäti ehdotti unikoulua, vaikka syöttöjä olikin 1-2 yössä. Me sitten aloitettiin se torstaina, periaatteella lempeä unikoulu. Eka ja toka yö olivat pahimmat, mutta kolmantena jo rauhoittui heti kun laitoin hiljaa tutin ja käden olkapäälle ja lonkalle. TAssutukset tulee yleensä 2-4 aikaan yöllä, niitä on ollut n.2 yössä ja olen pitänyt periaatteena, että ruokaa ei tipu kuin vasta klo 05. Eilen Anna menikin nukkumaan 20.30, tassutin 2.30 ja 4.30 ja jäin odottamaan että kohta se varmaan huutaa epätoivoissaan maitoa, mutta 15 min se ähelsi yksin sängyssä ja pääsi taas uneen kiinni ja nukkui 6.40 asti kunnes isin herääminen herätti. Tuntuu uskomattomalta, että oppiiko ne noin nopeesti, saas nähdä. Yksi huomattava parannus on myös ollut se, että samaan aikaan päätettiin iltaan tietty liturgia, jossa tietyt hommat tehdään aina samassa järjestyksessä ja tietyssä paikassa. Eka pesut (kylpy tai pikkupesut), sitten vaippa ja yökkäri, sitten iltapuuroa olkkarissa, jonka jälkeen makkariin äidin ja isin sängylle maitopullon kanssa. Kun ylimääräinen energia on sängyllä pyöritty pois, otan syliin tutin kanssa, kattellaan hieman ulos kissoja ja puita hiljaa supisten, josta sitten omaan sänkyyn tutin, rätin ja peiton kanssa. Kylkiasentoon naaman eteen rätti, ja selän taakse taputellaan peitto putkiloksi rullattuna, Hyvää yötä ja pois. Pari iltaa on itse nukahtanut tähän, joskus huutaa tutin laittamaan uudestaan. Päiväunille mennään myös samoin, ja pois on jääneet laulamiset ja paijailut jne.

Anu ja Anna 6kk 1vko

Meillä ruokaillaan syöttötuolissa. Ja nyt ruokaillaan (soseita) entistä enemmän ja yritetään päästä yösyötöistä eroon. Syy: minun laihtuminen. Jos paino vielä tippuu tai ei lähde pian nousuun, täytyy lähteä lääkäriin verikokeisiin. Olen jo alipainoinen, painan vain 47 kg (pituutta 160 cm). En saa painoa millään nousemaan. Syön hyvin (useita aterioita päivässä) ja liikun vähän, mutta paino ei nouse.

Lassilla oli tänään "hammastarkastus". Ylhäällä ja alhaalla ovat hampaat ihan pinnassa. Ja kielijänne on todella kireä, se pitää vissiin napsaista poikki. Ikeniä kehotti harjaamaan hammasharjalla, että Lassi tottuu pikkuhiljaa hammasharjaan.

Lassi on oppinut liikkumaan kierimällä, liikkuu todella vaudikkaasti. Heti joutui siirtämään tavaroita korkeammalle ja piilottamaan johtoja. :)

Saara ja Lassi 6 ½kk

Juuri eilen kyselin neuvolassa tuosta syöttötuolista. Sanoi, että sitten kun vauva itse istuu selkä suorana (lattialla), niin sitten saa laittaa syöttötuoliin. Aiemminkin voi pitää lyhyitä aikoja tuettuna, mutta syöttää kannattaa silti muualla. Vauvalla menee siihen tasapainoiluun niin paljon energiaa ja se on sitten pois siitä syömiseen keskittymisestä.

Meillä oli viime yö varsinaista hulinaa, huh huh! Iiro nukahti normaalisti vähän ennen yhdeksää ja nukkui pari tuntia, heräsi mun nukkumaanmenoon. Sitten kaksi tuntia hereillä, ei nuku millään. Viimein simahti tissille, mutta heräs uudelleen kun nostin pinnasänkyyn ja sitten tuli huuto aina, kun laskin sänkyyn. Vain sylissä oli hyvä. Annoin Panadoliakin (liuoksena: suunnilleen pakkosyöttönä), jos se olisi rauhoittanut. Sen jälkeen sitten nukahtikin taas tissille ja nukkui vieressä loppuyön. Tuossa vaiheessa kello olikin jo kolme ja itse en ollut nukkunut oikeastaan yhtään siinä vaiheessa... Hiukan kysyi hermoja.

Nyt heräsi päiväunilta. Kai se on kohta mentävä lääkäriin, jos ei nuha hellitä ja yöt alkaa olla tällaisia. Ettei vain olisi se korvatulehdus meilläkin...

Morjens,
tänne ei oikeestaan mitään ihmeitä. Soseet menee tällä hetkellä ainakin ihan hyvin; aamulla hedelmäsosetta, puolelta päivin lihasosepurkki, iltapäivällä kasvissose ja ehkä vielä illemmalla hedelmäsosetta. Maitoa meneekin sitten huonommin, noin 4 kertaa päivässä suostuu tissille, aamulla, päivällä ehkä pari kertaa ja illalla. Ja edelleen kaikki tissitykset vain sängyllä. Mitenkähän paljon tuota maitoa pitäisi mennä, meillä menee arviolta 4-5 dl päivässä, mukaanluettuna iltapullo..
Nukkumiset ihan ok, yöunille omaan sänkyyn ja päikkäreille meidän sänkyyn. Päiväunet on tosin nyt viikon aikana huomattavasti lyhentyneet toissaviikon kolmituntisista. Nyt otettu vaan muutamat puolen tunnin - tunnin tirsat.

Käytiin tänään kattoon kaverin vauvaa, kiltti poika ja melkein Jannan kokoinen, vaikka vasta 2kk :)

Tosi kurja keli, kamala tuuli ja räntää tulee. Joo, huomenna sitten mummulaan pikkuveljen kaveriksi, mummu ja pappa menee laivareissulle.. Pitäski miettiä, mitä tuoksua pyydän tuliaiseksi..
Mutta eikai tässä ihmeempiä, pitänee mennä siivoaan keittiö ja laittaan pyykit kuivumaan ja uusi satsi pyörimään. Hyvää viikonjatkoa kaikille!
Ainii, Janna istui tänään eka kerran syöttötuolissa kylässä, oli niin ihmeellistä ettei oikein malttanut syödä. Kovasti mulle hehkutettiin taas trip trappia mut en tiiä onko varaa ostaa sitä..

Nitta ja Janna 6kk 1vko

Kirsi, oon vaan lisännyt liikuntaa ja alkanut syödä enemmän kasviksia sekä jättänyt herkut, vaalean leivän sekä napostelun. Ja kyllä on niin pirun vaikeaa välillä...!Ajattelin kyllä pitää välillä yhden herkkupäivän että helpottaa namin himo.
Meillä neuvola kuulumisia, paino 6723 ja pituus64.7cm. Joten pieni neiti meillä on. Ensi kuussa ylimääräinen punnituskäynti hitaan kasvun takia.
Muuten yöt taas hulinaa, koska meillä opittiin ryömimään ja tosi vauhdilla. Piti pikaisesti käydä ostamassa portti portaisiin kun neiti tosiaan aika taitava menijä.

Hei vaan!
Nitta: kysyin eilen Minskun 6 kk neuvolassa, että paljonko maitoa pitäisi kiinteiden lisäksi juoda ja sain vastaukseksi 8dl-litra. Edelleen. Meillä on se ongelma, että tytön painokäyrä on jo miinuksella ja pitäis jotekin pitää huoli että tuo runsaasti liikkuva höppänä saa tarpeeksi energiaa. Käskettiin jättää vesi kokonaan pois (sitä tyttö rakastaa), veden tilalla siis nyt aina tuttelia..

Mitat oli muuten 69 cm ja 7610 g. Meillon varmaan aika pitkä neiti.

Joku kyseli syöttötuolista. Meillä tripptrapp käytössä (mutta esim. mummolla vanha perussyöttäri ja ihan yhtä hyvä on mun mielestä) ja Minea harjoitellut siinä istumista jo yli kuukauden. Sitterissä syöttö ei kyllä enää onnistu. Neuvolatäti totes eilen, että kylläpä istuu jo selkä suorassa ja suojeluheijasteet sivuille ja eteen tulee. En usko, että tuosta istuttamisesta tulee mitään ongelmia. Kun ei vielä tuntikausia istuta. Sen ruokailun vaan ja sitten pois.

Mut nyt haisuvaipan vaihtoon. Ihanan aurinkoista keskiviikkoa kaikille!

t. Assari ja Minea 6 kk ja muutama päivä päälle

Moin kaikki heinämammat.
Kävin eilen lukemassa teidän kuulumisia pitkästä aikaa ja tulin nyt sitten tänään uudella ajalla kirjoittelemaan.
Meille kuuluu oikeinkin hyvää. Venny on iso poika, 5 kk neuvolassa oli 71,5 cm ja 9,3kg. Syö "pelkästään" kiinteitä. Eli imettäminen jäi tyystin meillä kun päätin etten jaksa enää "hypätä" (eli oikeasti herätä, mies hoiti sen hyppäämisen) öisin joka toinen tunti tissittämään. Ekana yönä huusi vartin, sen jälkeen on toennut tutilla. Aluksi annoin aamutissiä -olisin kyllä antanut päivälläkin, muttei kelvannut- muutaman viikon ja sitten sekin jäi.
Viime viikolla Venny muutti omaan huoneeseen että saadaan kaikki nukuttua paremmin. Mulle sopii erittäin huonosti väsyneenä oleminen ja heräsin aina kun Venski alkoi jotain peuhaamaan omassa sängyssään. Tosi hyvin on mennyt sekin muutos. Illalla maidon jälkeen viedään omaan sänkyynsä ja sinne nukahtaa. 12 tuntia myöhemmin alkaa kuulua iloinen höpötys ja sänky on jo sisustettu uudelleen. Peitot myllätty, pinnusuojukset ties missä ja kaikki irtoava lattioilla ;)
Olenkin sanonut, että monta asiaa meillä on vaikeeta ja tehtykin "väärin", mutta nukkuminen öisin on Vennyllä kyllä mennyt alusta asti hyvin. Toivon todella että niin myös jatkuu! Että olisi ainakin pääasiassa hyvin nukuttuja öitä.

Syömisen suhteenkin Venny on päästänyt meidät aika helpolla. Kaikki menee ja maistuu. Puuroa aamuin -illoin, perunaa&kasviksia&lihaa päivällä kerran-kaksi, purkillinen hedelmäsosetta välipalaksi ja maitoa tyrkytän joka välissä. Sitä kyllä pitäisi mennä enemmän! Nyt menee max. puoli litraa päivässä.
Päiväunet on välillä sitä ja toisinaan tätä. Saattaa olla aivan tosi loppu ja kun laittaa nukkumaan, nukkuu 15 min ja sille "bling" -eikä nukuta enää yhtään!!
Meillä on päivällä ne rutiinit jääneet vähän heikolle, välillä ollaan kotona ja useimmiten ei. Päivät seuraa toistaan kun taiteilee lapsenhoitoa, kodinhoitoa (sitä ihan minimaalisen vähän !), ratsastusta ja muuta hevospuuhaa, ja sitten yrittää jossain välissä tavata "ystäviä ja kylänmiehiä". Ja häitäkin pitäisi kai järjestellä... mitään ei olla tehty ja heinäkuun 8 ollaan (?) jo naimisissa.
Tosin se tuntuu muustakin syystä välillä aika kummalliselta ajatukselta -kun siis vaan niiden järjestelemättömien järjestelyiden. Oltiin just viikonloppuna isännän kans kahden kylpylässä -Venski oli mun äidillä- ja teki kyllä hyvää. Etenkin parisuhteelle. Meillä on mennyt MUN mielestä aika huonosti elokuusta lähtien. Jos isännältä kysyy, niin kotiasiat on ihan kunnossa..

Nyt alan lopettelemaan. Kiva kertoilla omia asioita kun "toisen" on pakko kuunnella.
Toivotan tsemppiä kovasti kaikille tähän vuoteen heinäkuun äidit ja tietenkin ihan kaikkien kuukausien äidit! Ja myös isät.
Tehkää hyvin :)

Tänään oli hauska päivä kun olin isäni kanssa kaupungissa..haimme radio nrj gaalaan lippuja joita jaettiin ilmaiseksi kaupungissa ja ihanaa saimme 2kpl menen sitten pe parhaan ystäväni kanssa sinne Rosa menee vanhemmilleni hoitoon ja minä sitten gaalan jälkeen menen sinne yöksi ,kun isäntäkin lähtee extempore reissulle huomenna,ilmotti tossa kun sanoin et saakin tytön kans olla pe kun menen konserttiin niin sanoi lähden reissuun to ja tulen la...jassoo eipäs kysynyt minulta mitään eikä sanonu tosiaan kun vast ku ite sanoin et tytttö jääkin sit sunkans kahdestaan...eivät ole olleet kahdestaan kun ne ajat kun minä käyn naisten lenkkisaunassa sekä pari kertaa olen ostoksilla ollut jokusen tunnin...yritän saada ukkoa jäämään tytön kans mut,jotenkin sil on aina jotai muuta ja helvetin tietokonepelit,vihaan niitä ukko ihan koukus niihin:(ja pelailee niitä usean tunnin kun töistä tulee ja minähän sitten tytön kanssa vietän aikaa,nautin kyllä mut ois kiva et ois pikku hetki omaa aikaa kun toinen on iltasin kummiskin kotona,mut ei....
Tottahan tuo että jos ukolta kysyy niin kotiasiat kunnossa....mut jos minulta kysyy niin hoh hoh...aika paljon kaipaisin lastenhoidossa myös isukin mukana oloa syöttämistä vaipanvaihtoa kylvetystä jne....mut jooo muutenkin parisuhde tuntuu jotenkin aika...erikoiselta täl hetkellä.Mä kaipaisin enemmän läheisyyttä jne mut ukko on tollanen mörrykkä...olen yrittäny puhua mut ei auta,aina päättyy sit riitaan keskustelut,kaipi tää tästä paremmaks muuttuu:)toivon ainakin...joo nyt ukko menee nukkumaan joten täytynee panna kone kii ja mennä itekki nukkumaan et jaksaa taas huomenna siivous edessä.
Öitä kaikille.
tyttö82 ja Rosamunda

ääh, tylsä sateinen päivä taas kerran. Aika muutoksen nämä vauvelit vaan tuovat perheeseen ja jokaisella vaikuttavat jotenkin parisuhteeseen. Meillä kinaamiset olleet aika pieniä nykyisin ja kaikki sujunut nyt oikeastaan tosi hyvin. On vaan ihan liian vähän aikaa olla kahdestaan ja olla muutakin kun äiti ja isä. Mutta yritämme järjestää aikaa hieman useammin.
Miten Liuku olet voinut? Onko miehesi edelleen muuttamassa?
Harmi etten tiennyt että nrj:n konsertti lippuja sai jostain ilmaiseksi. Olisin käynyt hakemassa ja yllättänyt isommat mukulat lipuilla. Ne kun ovat puhuneet että haluaisivat sinne, mutta ovat kuitenkin sen verran nuoria etteivät olleet ihan varmoja jaksaisivato sittenkään katsoa kaikkia bändejä ja olla menossa mukana. Olisin ostanut meille liput jos varmasti olisivat jaksaneet olla siellä. Ilmaislipuilla olisi voinutkin mennä kokeilemaan.
Heippa!

Yhteistyössä