Heinäkuu 2006 / 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei kaikille,

Minä yökyöpeli täällä vaan... Ei oikein uni tahdo tulla, kohtalotovereita? Tämä unettomuus on kyllä tuttu juttu jo esikoisen odotusajalta, eli ei mikään uusi tuttavuus. Olipas ihana kun tänään ekan kerran koko raskausaikaan tuntui että sai sentään jotain tehtyäkin, eikä vaan nukkunut koko päivää. Tätä hetkeä olen oottanukki, että oireet vähenis ja alkas taas jaksamaan ihan uudella tavalla. Jospa tämä nyt tästä vähitellen lähtisi noususuhdanteeseen. Mahatautikin on jo paranemaan päin, vähän vielä reppu sekasin. Onneks poika säästy näiltä kaikilta virustaudeilta, oman taudin vielä jaksaa mutta jos se ois kipeenä samaan aikaan niin oliski sit asia erikseen. Viikonloppuna pitäis lähtee Imatralle äitiyshousuostoksille, täällä meillä päin kun ei ole ollenkaan myynnissä noita mammavaatteita... Jaaha, pitäisköhän lähtee vaikka vaan makoilemaan sänkyyn, onhan sekin parempi ku ei mitään.

Anne rv 16

Tervehdys kaikille, omaa tilannetta sen verta, että aamulla oli toinen neuvola. Kaikki oli kunnossa. Sydänäänet kuuluivat hienosti! Hemoglobiini 119 täti sanoi, että alotetaan raudan syönti seuraavan käynnin jälkeen. Verenpaine 100/68, on ilmeisesti hiukan alhainen luonnostaan, äidillä ja siskolla paineet noussu loppuraskautta kohden liian korkeiksi, hiukan jännittää näinkö itse siltä välttyy. Maha oli tädinkin mielestä iso viikkoihin nähden, mutta kuulema yksilöllistä, ilmeisesti kohtu kallistunut eteenpäin. Sain lähetteen tokson vasta-aine testiin, joka toivottavasti olisi positiivinen niin että olisin sen jo aikaisemmin saanut. Äidilläni tämä oli aihettanut keskenmenon, siksi ehkä sitä hiukan olen pelännyt. Pahaolo alkanut helpottamaan, nyt mennyt kaksi päivää oksentamatta, ihanaa! Spinningissäkin kävin eilen pitkästä aikaa, eli odottamisesta alkaa jo nauttia! Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Heippa! en ole jaksanut oikein kirjoitella, mutta nyt ekan nukutun yön jälkeen täytyy yrittää. Kivaa että meitä heinäkuulaisia on näin monta!
Onko kukaan muu kärsinyt unettomuudesta? Itse sain eilen unilääkkeet samalla kun kävin ultrassa. Tulihan nukuttua yö!
Vähän kyllä pelottaa ottaa noita lääkkeitä, mutta lääkäri vakuutti että vaarallisempaa on olla nukkumatta.
En pystynyt enää nukkumaan kuin vajaa 3 tuntia yössä ja senkin pätkissä. Vielä kun esikoinen (1v2kk) valvotti öisin niin tuntui vaan ettei enää jaksa. No, ens yö täytyy yrittää taas ilman lääkettä. Nyt kun on nukkunut yhden yön, niin jaksaa taas monta valvoa.
Hauskaa pakkaspäivää teille kaikille!

Moi,

Kyllä löytyy, sitä unettomuutta meinaan. Meillä myös esikoinen (1v8kk) heräilee vielä ja siihen kun lisää omat vessakäynnit, niin ei paljon enää aikaa unelle jääkään. Itselläni tahtoo olla niin, että yöllä ei nukuta, mutta aamupäivisin olen joutunut ottamaan tunnin parin nokosia aina... Että se kyllä vähän tasoittaa tilannetta. Tämän päivää on maha ollut ihmeen kipeä, mut ei kyllä mitään hälyttävää.

Anne rv 16+2

Jeeep.. Yöunet on ihan surkeita. Vessakäynnit ajoittuu joka yö tohon klo 2:een, jonka jälkeen ei millään meinaa uni tulla. Sit kun se tulee, niin kello on jo jotain 4 ja herätys töihin on 5:15. Satunnaisesti esikoinenkin (2 v) herättelee öisin, mutta onneksi ei niin paljoa enää; lähinnä jos näkee painajaisia tms. Jaksamisia itse kullekin..

Unettomuutta täälläkin, vaikka pääasiassa yksin nukun arkisin, ettei ole mitään häiriötekijöitäkään. Illalla ei nukuta, sitten puolen yön aikoihin nukahdan, 5-6 välillä vessaan ja sitten tunti pyörimistä. Kun olisi aika nousta, niin väsyttää niin tuhottomasti...

Sitä olen ihmetellyt, että en nykyään enää yhtään tiedä onko tulossa iso vai pieni pissa (monet on ongelmat =)). Toisinaan tuntuu, että on aivan kauhea hätä ja sitten tuleekin vain pieni liru ja taas toisinaan päinvastoin, käy suunnilleen varmuuden vuoksi vessassa ja saakin lorotella hyvän tovin. Tuntuu ettei tunne kroppaansa enää ollenkaan.

Eilen ostin ensimmäiset mammahousut. Normaaleillakin luulen pärjääväni vielä tovin (ainakin strecheillä), mutta onpahan valmiina kaapissa. Hinnat tuntui olevan aika suolaisia, pitäisikin selata vanhoja käsityölehtiä, jos niistä löytyisi sopivaa kaavaa housujen ja paitojen tekoon. Jos vaikka saisin jotain aikaiseksi...

Mulla kanssa viime aikoina yöt menneet vähän kehnonlaisesti. Pari kertaa yössä tulee rampattua vessassa, kuopus tulee viereen usein ja esikoinenkin=), välillä pitää lapsia käyttää vesassa, tuoda vettä tms. Mutta toiset yöt on taas parempia. Mutta kyllä nää vessajuoksemiset pitäisi jossakin vaiheessa helpottaa ja loppuvaiheessa odotusta alkaa taas uudestaan.

Mullakin maha nyt pulpahtanut enemmän näkyville ja tuntuu että kaikki vaatteet puristaa. Kotona käytän yksiä ""lötkö"" mammahousujani, on mukavampi olla. Kaivelin jo esiin muutamia mammavaatteita, vähän aikaa koitan kuitenkin selvitä vielä farkuillani, mutta kyllä ne alkaa jo vähän epämukavat olla.

Sain ultraan kutsun mikä on sitten Helmikuun puolivälissä. Tässä on vielä välissä neuvola. Nyt on rv 15 tasan.

Mukavaa illan jatkoa teille.

Ite kävin tokaa kertaa neuvolassa myös 16.1 ja hemoglobiini oli silloin 139 ja RR 130/80 eli verenpaine. paino oli noussut ekojen 16 vko aikana 2,4kg ihan sopivasti sano neuvolatäti.sydänäänet vauvalla 153. masusta sanoi sen verran et 2-3 vko päästä pullahtaa sitten oikein esille ja samoihin aikoihin alkaa joskus liikehdintä tuntumaan masussa:)

Ompas ihanaa että joku heräilee vain kerran kaks vessaan!!Ite heräilen vessaan usein 12 1 3 5 7 9 et aika katkonaista unta,mut onneksi nukahdan heti kun vessasta sänkyyn menen,joskus herään vessan jopa joka tunti tosi rasittavaa silloin ja aamulla väsyttää.Ihanaa huomenna saa nukkua pidempään ei haittaa vaik yöl heräis moneen kertaan,ei sit muuta kun hyvää yötä pakkassäästä aika huikeat lukemat tänää mittarissa -17 ja tuuli teki ilmasta viel kylmemmän oltiin iltapäiväkerhos lasten kans luistelemassa ja niin punaposkisia olimme kaikki kun pois tulimme.

.. no jos yhtään lohduttaa, niin kyllä ne käynnit tihenee muillakin mitä pidemmälle mennään. Esikoista odotaessani muistan pahimpina aikoina juosseeni n. puolen tunnin välein veskissä. Siinä vaiheessa alkoi ukkokulta olla jo aika hermona, kun heräsi itsekin jokaisen ylösnousuuni.

Jees, pakkasta pitelee.. -21 oli mittarissa aamulla ja kiristymään päin kuulemma olisi...

Huomenia!

Huh miten kylmä, posket punaisina tulin koiran kanssa kävelyltä. Ilkeä tuo tuuli.

Nyt sitten ollaan ekaa kertaa saikulla raskauden vuoksi. Tämä mun huimaus kun ei meinaa mennä ohi ollenkaan. Lääkäri arveli että ei syytä huoleen, lähetti kuitenkin lisäkokeisiin, sydänfilmiin, verikokeeseen, pissakokeeseen ja samalla mitataan myös nuo paasto sokeri arvot. Jost oon sinne lähdössä, kaamea nälkä. =)

Sitten vielä kampaajalle, ihanaa just tätä mä kaipasin. taukoa töistä. Työpäivä kestää 10h, niin ei siinä paljon aikaa muuhun jää.
Toivottavasti tukasta tulee hyvä, vähän jännittää. Entisenä kampaajana olen aika ennakkoluuloinen ja ""vaikea"" asiakas.
No niin eikun menoksi.

Punaisia poskia kaikille.

Huomenta!

eihän teillä ole vielä edes paljoa pakkasta, täällä kun mittari näyttää -26,5 astetta! Että tämmöstä täällä itärajalla.

Meillä myös ultra 15. helmikuuta, ja sitä ennen vielä neuvola 9. päivä.

11.päivä lähetäänkin isännän kanssa kaksistaan reissuun. Käydään Helsingissä venemessuilla ja sit käydään Tallinnassa. Täällä korvessa kun asuu niin tuokin matka on jo luksusta! Kun vielä pääsee ilman esikoista matkaan, voi jopa puhua ihan hermolomasta...

Minulla ei tuo paino oo vieläkä oiken noussu paljon yhtään, kiitos massiivisen pahoinvoinnin ja sitä seuranneen mahataudin. No, kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa nousemaan.

Hyviä talvipäiviä kaikille!

Anne

Tervepä taas pitkästä aikaa!

Täällä voidaan aamuisin huonosti, muuten hyvin. Vähän ihmeellistä, että tämä pahoinvointi alkoi vasta pari viikkoa sitten (siis tämmönen, että oikein oksentaa pitää). Kuvotusta on ollu kaikenaikaa, mutta nyt vasta tämä.

Aattelinpa heittää kehiin kysymyksen, että mitä mieltä miehenne on synnytysvalmennuksesta? Mun ihana ukkoni on sitä mieltä, että se on ""mikkihiirten"" touhua ja hänhän ei sinne lähde. Muuten on kyllä asiassa ihanasti mukana, mutta tuo valmennus jotenkin ottaa tosimiehen luonnolle. En minä sitten tiedä voiko häntä sinne pakotaakaan jos ei kertakaikkiaan halua. Pitää kaiketi itse käydä ilman miestä jos ei muuten.

Hei,

Kyllä meilläkin esikoista odottaessa isäntä ensin vähän oli epäluuloinen valmennusta kohtaan, mutta kuuliaisesti sitten kuitenkin oli mukana kaikki kerrat milloin mahdollista. Ja myönsi sitten itsekin, että siitä oli ollut jotain hyötyä. Ehkä se on miehille ihan tavanomaista että jotain niin erilaista pitää ensin vastustaa ihan vaan periaatteesta, vaikkei tapahtuman sisällöstä vielä mitään tiedäkään!

Kyllä siellä on paljon tarpeellista tietoa tulevalle isällekin, kannattaa vaan yrittää houkutella hänet mukaan edes ensimmäisellä kerralla, kokeilumielessä! Mutta jos se tosiaan on hirmu hankalaa, niin eihän toista voi oikein pakottaakkaan sinne lähtemään. Mutta meille jäi sieltä ihan myönteiset tuntemukset.

Anne rv. 16+3

Viime yö meni ihanasti yhdellä vessakäynnillä vaan klo 3...mutta en saanutkaan unta ja nukahdin siinä ennen seitsemää, jee ja lapset nousi kahdeksan maissa, mutta ihmeen virkeä kuitenkin olen. Muksutkin nukkui omassa petissään koko yön, että olis ollut muuten ihan luksus yö. Mutta kyllä tässä neljän vuoden aikana on jo tottunut katkonaisiin uniin, vaikkei lapset ole koskaan yöhuutajia ollut, mutta kuitenkin sellaista normaalia heräilyä ja nykyisin sitten viereen juoksemista yms. Mutta ihan hyvällä mielellä tässä,
=) ehkä vessa käynnit kohta loppuu, jos vanhat merkit paikkansa pitää, joo vali vali.

Täällä idässä kun kanssa asustellaan niin pakkasta on reilut 20 astetta reippaasti ja mukava tuuli, joten sisällä pysytellään. Meillä on nuorimmainen päikkäreillä juuri ja esikoinen leikkii hepoilla=).
Joko olette jo tunteneet pieniä liikkeitä? Itse olen pari kertaa tuntenut nytkähtelyjä, sellaisia kevyitä, viime yönä kun valvoin niin huomasin että joku mahassa nykii. Pitääkin seurata oliko vaan suoliston ääniä=) No kolmas tulossa että mahdollista on. Olen tuntenut muutenkin aina aikaisin liikkeet. JOten ihan jännää nyt seurata jos tässä tohinassa ehtii, että liikkuuku siellä oikeasti joku.

Niin Assaari eipä kai miestä kannata pakottaa mukaan. Ja voihan se mieli muuttua sitten valmennuksen lähestyessä. Mulla ei enää valmennusta olekaan, mutta ekassa raskaudessa mies halusi ehdottomasti mukaan ja nytkin sanoi että ultraan haluaa, vaikka olin jo ajtellut että yksin menen, mutta kiva tietenkin mennä yhdessä. Mutta ei tuo sitä tarkoita etteikö sinunkin miehesi voisi olla muuten innolla mukana kaikessa, kaikki on erilaisia eikä ehkä koe omakseen joka paikkaan mukaan tunkea. Ystäväni mies ei halunnut synnytykseen mukaan, ystäväni otti sitten siskonsa mukaan. Pelkäsi ettei mies halua edes vauvaa hoitaa, mutta kyllä on niin innokas isukki kaikin puolin nyt, joten ei kannata mihinkään pakottaa se on mun mielipiteeni. Eikä se tee kenestäkään isästä huonompaa jos ei halua ihan kaikkeen osallistua. Siitä tulee vaan paha mieli jos joutuu väkisin mukaan tai syyllistetään.
No olipa nyt pitkä sepustus.

Hyvää päivän jatkoa.

Minä syyllistyin pieneen painostukseen tuon np-ultran suhteen, vaikka yleensä en kyllä halua minkäänlaista painostusta käyttää parisuhteessa missään asiassa. Mies oli itse ajatellut, että hän tulisi vain rakenneultraan ja minäkin ajattelin aluksi, että niinhän se kannattaa tehdä, että ei kai siinä np-ultrassa niin paljon näe. Sitten kun kuitenkin luin ja kuulin monista hyvistä np-ultrakokemuksista niin musta alkoi varsinkin miehen vuoksi tuntua tärkeältä, että hän olisi mukana.

Ei mun nyt sentäs väkisin tarvinnut miestäni mukaan raahata, mutta oli mulla kyllä siinä odotushuoneessa vähän piinallinen olo kun juuri meidän siihen mennessä paikalla ei ollut muita isejä! Näin jälkikäteen olen kuitenkin tyytyväinen, että mies oli mukana ja vaikutti hänkin tyytyväiseltä. Yllättävän hyvin siitä ultrasta tosiaan vauvan näkee!

Mutta en minäkään miestäni synnytysvalmennukseen pakottaisi, jollei hän haluaisi. Tosin ehkä siinäkin hieman sortuisin painostukseen... Jos miehellä on tarkoitus olla synnytyksessä mukana niin saattaahan siitä synnytysvalmennuksesta jotain hyötyä olla. Mun mies on onneksi siihen suhtautunut oikein positiivisesti ja odottaa myös että neuvolassa tulee loppuraskauden aikana jotain vauvanhoidon opastusta. En mä edes tiedä, tuleeko sellaista neuvolassa ennen lapsen syntymää?

Mulla seuraava ultra on jo 9.2, neuvola 30.1. Tänään töissä maha oli aika kipeä, liekö jotain pientä supistelua? Työ on raskasta ja väsytti niin perhanasti, molemmat varmaan vaikuttaneet. Levossa ei sattunut ollenkaan. No, onneksi on nyt 2 vapaapäivää.

Mä en ole kauheasti liikkeitä tuntenut, pitää oikein keskittyä ""tunnustelemaan"" liikkeitä. Välillä tuntuu muljahduksia, pikkuinen heittelee varmaan kuperkeikkoja. Ja sitten mahassa näkyy aina välillä möykky toisella puolella ja kun pistää käden möykyn päälle, tuntee jos se vaihtaa puolta. Vauvakirjassa lukee: "" Varaa hieman aikaa, kun käyt illalla nukkumaan ja makaa hiiren hiljaa. Saatat hyvinkin tuntea sikiön liikahduksen.""

Meilläpäin pakkasta on päivällä keskimäärin 25 astetta, yöllä saattaa nousta yli kolmeenkymmeneen, huih!!!

Viikkoja on kasassa 16+1

moikka,

Minä täällä olen ihan hermona.. huomisaamun np-ultran takia. Siis jännittää NIIIIN PALJON että onko kaikki kunnossa. Tämä ensinnäkin sen takia, että viimeksi tuulimuna havaittiin just tässä ja toiseksi sen takia, että oireet on hävinneet lähes nolliin!? Vessassa juoksen aamuyöllä, yleensä 3-5 kertaa siinä ajalla 02-06 ja sitten onkin jo herätys.

Tuntuu, että vatsa ei ole enää kasvanut ja kun oireita hyvin vähän, välillä myös pientä heikotusta ja nälkä ja jano on kovempi... niin jotenkin pelkään älyttömästi , että onnemme loppuu taas tähän. Vaikka pitäis olla positiivinen, niin pelkään kovasti sitä pahinta.

No, aamulla sen sitten kuulemme, menemme sinne yhdessä taas. Viimeksi se oli niin hirvittävä kokemus, kun luultiin näkevämme vauva eka kertaa, ja sitten kohtu olikin tyhjä ja lääkäri ilmoitti, että ""nyt ei kaikki olekaan valitettavsti kunnossa""...

Onko muilla ""loppuneet"" oireet ja maha ei ole iso vielä /alussa oli ehkä vain turvotusta? Mulla on rv 12+5.
Kirjoitan huomenna kuulumisia, jos ei kuulu, niin sitten on varmaankin se pahin tapahtunut.
...Kuulumisiin :) !!

Toivotaan että näette siellä oman pikku sukeltajanne heiluttelemassa käsiä ja jalkoja vimmatusti:)!!!!! mulla oireet loppuivat täysin yhtäkkiä ja olleet nyt pois vikat pari vkoa ja ajttelinkin et onks kaikki hyvin,mut neuvolas kävin normmalis tarkastuksessa niin siellähän ne vauvan sydänäänet kovaa kuuluivat kaikki oli hyvin:) nyt voikin sitten nauttia raskaudesta oikien kunnolla oireet pois ja masu kasvaa ja on tosi hyvä olla.kirjoittele sit ultras käytyäs miten meni!!!! hyvät yöt ja työniloa viel huomisen sit pari vapaapäivää:)

Itse olen tuntenut pientä liikettä viikosta 15 lähtien. Sunnuntai-iltana nukkumaan mennessä kaveri töytäisi oikein kunnolla. Tunsin sen kädellä mahan päältä, mutta ei kyllä olis jäänyt muutenkaan huomaamatta. Nyt on 17+3 menossa. Aamuyökötys tulee vieläkin, mutta muunlainen pahaolo on hellittänyt.

Kesämamma 06: miten meni ultrassa? Oliko kaikki hyvin? Jännittää sun puolesta, kun itsekin jännitin tuossa vaiheessa hirveesti. Mullakin oireet kyllä hellitti ja tuntui että vatsa ei kasvanut, mutta nyt viimeisen viikon aikana on tuntunut pyöristyvän. Selkeitä liikkeitä en ole tuntenut (en tosin kauheasti ole kuulostellutkaan), odotan ensi viikon neuvolaa ja sydänäänien kuulemista.

Salli rv 17+0

moikka kaikki!

Kiitos ensinnäkin minua/meitä koskevista kyselyistä. Voin onnessani kertoa, että kaikki oli HYVIN!!! :) Kova paikka se oli kun tutkimus alkoi, ensin vilkaisin avomieheen, sitten kattoon ja sitten uskaltauduin katsomaan itse monitoriin. Siellä vipelteli pieni ihmisen alkumme! oli mahtava kokemus. Syke oli 172, pää.perämitta oli 50mm ja niskaturvotus 0,6.

Lääkäri kertoi kaiken olevan hyvin ja normaalilla mallilla. Kommentoi sikiötä ""siistin näköiseksi ja vilkkaaksi tapaukseksi"". siellä hän rummuttikin käsillä ja jaloilla oikein kunnolla.

Ollaan tosin viikkoa jäljessä siitä mitä neuvola laski, ja näin itsekin päättelin, koska on pitkä kierto ja vähän tiesin koska mieskin ollu kotona ja koska työreissussa ;). Eli meidän la 30.7. siirtyi elokuun puolelle: 6.8.06. Olis kuitenkin kiva olla täällä teidän kanssa, kun olen teidän juttuja seurannut. Onhan se varmaan ok?

Nyt sitten on suu messingillä ja vauvalehdet kourassa...

Ihanaa viikonloppua muillekin!

terkuin kesämamma rv 11+6

Tosi kiva kun teillä kaikki hyvin ja vauva kasvaa hyvää vauhtia:)!!!! Tottakai voit kirjoitella tääl meidän kans on kiva vaihtaa ajatuksia muiden samassa ihanassa tilanteessa olevien kanssa:) vauvat kasvavat ja myös meidän tulevien mammojen masut:)kesällä ei kai meitä ja rantapalloja oikein paljon voi toisistaan erottaa!!! Itelläkin silloin alkuraskauden ultrassa oltiin vko myöhemmäs mitä menkoista laskettu ja myös nt-ultrassa vko myöhäs ,mut samoilla ajoilla sen alkuraskauden ultran kanssa.La siirtyi meilläkin sen 6p. Hyvää ja onnelista odotusta sinnepäin!!!!

Kiva oli kuulla hyviä uutisia np-ultrasta :)

Omat kuulumiset myös ihan hyviä: vatsa alkaa vihdoin vähän näkyä ja pahoinvointikin helpottaa. Sen sijaan väsymys ei vähene, mutta onneksi on ollut mahdollisuus nukkua paljon -lähes päivittäiset päikkärit on pakko nukkua..

Töissä alan myös pikkuhiljaa paljastua eli lähes päivittäin muutama ihminen on arvannut, pomollekin on siis pakko pian kertoa! Mutta ajattelin, että kun seuraavan kerran päivävuorojen jatkuessa viikkoja on kasassa jo 16, niin ei ole enää niin tarkkaa vaikka juttu leviääkin eli uskallan kertoa myös huonosti salaisuudet pitävälle pomolleni.

Ihan uskomattomalta muuten tuntuu, että tässä mennään jo raskauden keskikolmannesta -vielä joulukuussa tuntui, että aika ei ikinä kulu tänne asti! Toinen neuvolakin on jo parin viikon päästä.. Eikä mene kauaa kun meillä on se Kelan vaatima 154 raskauspäivää takana. Aiotteko muuten odottaa uutta äitiyspakkausta ennen hakemuksen jättämistä, maaliskuussahan se vaihto tapahtuu..? Mä taidan haluta uuden pakkauksen, vaikkei viime vuotisessakaan mitään vikaa ollut -ulkohaalari taisi olla ainoa, mikä ei niin houkuttanut!

Hanne 14+5

Hyviä kuulumisia siis ultrasta kiva kun kaikki oli hyvin siellä.
Ja muutkin näyttää voivan hyvin.

Olen edelleen tuntenut niitä pieniä liikkeitä aina välillä ""nykii"" vähän=).

Maha on tässä viikonlopun aikana pulpahtanut enemmän esille ja napakin tullut ulos. Tälläistä tässä nyt.

Odotan neuvolaan mikä on viimeinen päivä edessä. Ultraan on vielä tovi aikaa.
eipä muuta kuin mukavaa odotusta vaan. Täällä rv 15+4