Heippa kaikille!
Kyllä on harmaata ja sateista ulkona.. ei oikein huvita tehdä mitään, olenkin aamupäivän vain kattonu tv:tä ja lukenut kirjaa. Olin aikonut käydä kylässä tässä ennen kuin mies tulee töistä, mut en saanut aikaiseksi lähteä..ehkä sitten iltapäivällä..
Eilen oli taas valmennus, nyt päästiin ""itse asiaan""

eli puhuttiin synnytyksestä. Milloin pitää lähteä laitokselle, avautumisvaihe, ponnistusvaihe, kivunlievitys jne.. Ensi kerralla vielä sitten lääkäri kertomassa tarkemmin itse synnytyksestä. Hassua ettei mua vielä pelota koko synnytys, vaikka ennen raskautta olen sitä aina kammonnut. Minä-75 tuossa miettikin puudutuksen saamista. Minä kyllä haluan myös epiduraalin, jos se suinkin on mahdollista ja toivottavasti sen myös saan.
Aiemmin oli puhetta myös siitä, mitä vauvalle päälle kotimatkalle laitokselta. Ihan samaa minäkin olin miettinyt. Ostin v-loppuna jotain 56 ja 62 senttisiä vaatteita. Mieitin niistä valmiiksi bodyn ja potkuhousut vaaville kotiintulovaatteiksi ja sitten tietty pipo ja lapaset. Vielä mietityttää, mitä noiden lisäksi. Joku fleecehaalari tms pitää varmaan hankkia. Mutta entäs jos en oikein heinäkuun helle, kun vauva syntyy.. Meillä ei ole autossa ilmastointia, joten kuuma tulee olemaan, mutta pärjääkö pieni vauva yhtä vähällä vaatetuksella kuin aikuiset. Mut ehkä ne sitten laitoksellakin sään mukaan neuvoo mitä pukea päälle.
Vielä pitäis jotain käydä shoppailemassa, ainakin pehmuste hoitotason päälle, sitten meinasin ostaa varalta niitä kumeja, joita käyttää imetyksessä sekä semmosen maidonkerääjän (ainakin yksi tuttava kehui sen tarpeelliseksi, riippuu tietty siitä, miten maitoa tulee). Niin ja ehkä pieni vaippoja vois ostaa jonkuverran. Niin ja sänky puuttuu edelleen..
Olotila mulla on aika vaihteleva, joinain päivinä ylävatsa on tosi kipeä, usein jos edeltävänä päivänä on syönyt esim. suklaata tai kuten sunnuntaina hesen ruokaa, niin maanantai oli tosi tuskainen. Ajattelin, että pitäs suosiolla jättää suklaa ja rasvaiset ranskikset pois synnytykseen asti. Rautatabletteja oon syöny vaihtelevasti, niistä menee vatsa niin kovalle ja muutenkin tulee huono olo..mut ens viikolla neuvolassa näkee mikä on hg, et onko niitä sitten pakko kuitenki syödä!!
Välillä tuntuu, että vauva on tosi alhaalla, eilen illallakin kauppareissulla vihloi pari kertaa alapäässä tosi kipeesti ja oikea kylki tuntuu välillä kuin olisi mustelmilla sisäpuolelta kun iskuja satelee.

Eilen nukkumaanmennessä makasin kyljelläni miehen vieressä niin tuli yks niin kova potku, että mieskin sen tunsi, vaikka mahani koski vain hänen kylkeensä..

Muutenkin liikehdintä on aika vilkasta iltaisin.
Mutta tulipa tässä kirjoitettua taas melkoinen novelli..pitää jättää tilaa muillekin

Hyviä vointeja taas kaikille mammoille niin ja voimia äityli78!!
Nitta 32+3