Heinäkuu 2006/14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas hassua, kun kaikki jo miettivät synnytystä. Tosin itselläni on laskettu aika vasta heinäkuun lopulle, joten osalla laskettu aika on tietysti jo paljon lähempänä... Tuntuu, että omaan synnytykseen on iäisyys. Keäloma alkoi perjantaina ja se jatkuu suoraan mammalomana. Viimeinen viikko töissä oli yhtä piinää, ku selkä oli ihan paskana. Pitää yrittää hoitaa sitä nyt kun on enemmän aikaa. Isot tytöt (7- ja 4-vuotiaat) ovat kerhossa kaksi tuntia päivässä, jolloin saan kivasti omaa aikaa.

Mutta synnytystarinoita tulemaan niiltä, jotka onnellisesti pääsevät synnyttämään. Nyt on onneksi turvalliset viikot jo meille kaikille, mutta varsinkin heinäkuun alussa synnyttäville.

Perjantaina oli ylimääräinen lääkärineuvola ja lääkäri passitti synnytysvastaanotolle tarkempiin tutkimuksiin lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi. Sairaalassa ottivat vauvalta sydänkäyrää ja lääkäri katsoi ultralla vauvan ja kohdunkaulan tilanteen. Vauvalla oli kaikki ok, mutta jouduin jäämään sairaslomalle supistusten ja lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi. Sain kohtua rentouttavan piikin kun vatsa on jatkuvasti kovan tuntuinen. Perjantain se näytti helpottavan, mutta nyt on vatsa ollut taas kova lähes koko lauantain ja tämän aamun. Tuntuu, että päällä on jatkuva supistus, joka ei helpota. Vielä viikon täytyisi kuulemma pysyä mahassa, jonka jälkeen ei estellä jos vauva on tullakseen. Jotenkin vain uskon ja luotan siihen, että vauva pysyy mahassa vielä jonkin aikaa. Nyt täytyy vain ottaa rennosti olla murehtimatta liikoja. Pääasia, että vauvalla oli kaikki hyvin.

Saimi ja vauva 33+2

Huomenta!

Viikonloppu meni ihan hyvin, mutta oli koko eilisen päivän kipeä. Alavatsassa tuntui menkkamaista kipua ja kohdunkaulaa vihloi usein. Vauva oli todella paikallaan suurimman osan päivästä ja ehdin jo vähän huolestua. Sitten kun päästiin junaan (matkaa 3h20min) alkoi tuttu pyöriminen. Tuntui todella huojentavalta.

Illalla sitten vielä supisteli jonkun verran nukkumaan mennessä. Oli juuri tuollaisella sattuu/ei satu rajalla.

Vähän on kyllä alkanut jännittämään, kun lääkärikin sanoi, että toivotaan että pysyisi massussa vielä kolmisen viikkoa (että olisi rv38 täynnä) Jäi jotenkin sellainen olo, että vauva olisi jo jotenkin huolestuttavasti tulossa...

Oon kanssa itse kokeillut kohdunkaulaa. Viime viikolla ennen lääkäriä tiesin sen pehmentyneen ja lyhentyneen vähän. Nyt tuntuu vieläkin lyhyemmältä ja vauvan pää on todella alhaalla. Voi olla, että ei merkkaa mitään vaan odotus menee yli. =) Yritän tätä koko ajan tolkuttaa itelleni, niin ei aika tuntuis sitten niin pitkältä.

Eilen mietiskelin, että miksi odotan vauvan syntymää niin kovasti tapahtuvaksi. Kyllä se sieltä viimeistään 20. Heinäkuuta autetaan ulos jos ei ole itse halunnut siihen mennessä tulla. Mikäs kiire tässä on... Sitä tuntee itsensä aivan pöhköksi juttujensa kanssa.

Nyt aattelin lähteä uimaan, jotta selkä ei tulis kipeemmäks. Ja sitten ostamaan mansikoita, ne on nykyään mun suurinta herkkua. =)

Hauskaa päivää kaikille!

Minna ja ""Reiska"" 35+4

Minna: Mua kans epäilyttää, että pysyykö tämä pikkuinen sisällä heinäkuuhun asti. Supistelee usein ja aika usein tulee kipeitäkin. Alaselkääkin välillä jomottaa. Vauva pyörittelee päätään ja painaa usein kohdunkaulaa ja se tekee välillä kipeää.

Tunnustelin taas eilen kohdunkaulaa. Tuntuu, että sitä on jäljellä enää hyvin vähän ja todella pehmeältä tuntui. Sormen ja melkein toisenkin olisi saanut sisään. Täytyy varmaan puhua tästä huomenna neuvolassa.

Miehen kanssa puhuttiin eilen, että uskaltaako sitä enää harrastaa seksiä, kun tuntuu, että paikat on vähän auennut. Tietääkö joku?

Saara ja vauva rv 35+5

Mulla tänään tosi energinen olo. Se on outoa koska melkein koko raskausajan olen ollut jotenkin väsynyt tai jotain.Ehkä kampaajallakäynti pristi.Kyselin kampajalta onko mitään apuamahdollisesti synnytyksen jälkeiseen hiustenlähtöön ja ei kuulemma ole... sehän voi olla aika kovaakin se hiustenlähtö eikä tosiaan kivaa. No,ehkä pitäs sitä murehtia myöhemmin eikä olla näin turhamainen murehtija. Viikon päästä äippäpolöilla synnytystapa-arvio. Aika kiva saada vihdoin tietää tuleeko sektio vai ei. Itse olen päättänyt luottaa lääkäriin enkä pyydä sektiotaellei vauvan painoarvio aivan hurja. Mulla nimittäin sf mitta ollut koko ajan joko yläkäyrällä tai sen yläpuolella.

Pinja 35+4

Hei,

Kävin sit taas lääkärissä tän flunssan takia. Diagnoosin jo kyl tiesinkin: molemmat poskiontelot tulehtunu. Nauroin jo lääkärille, etten kohta enää tarvii käyvä koko lääkärissä ku osaan jo itekki diagnosoida tautini. Sain hirmu kovan kuurin antibioottia, sano ettei vauva tässä vaiheessa oo enää moksiskaan niistä... Toivottavasti vaan auttais nyt kerralla, ettei tartteis sit enää uutta kuurii hakee...

Pojan kansa meinaa välillä mennä hermot, ihan niinku se oikein oottas aikaa jolloin oon mahollisimman väsyny ja kipee, ja alottaa sit pahan teon... :)

Onneks sain päivystyspakkauksen lääkkeitä, niin saan alottaa syönnin jo tänä iltana... Jos sais vaik jo ens yönä nukuttuuki.

Huomenna ois silmälääkärillä käynti, saas nähä joutuuko uusimaan laseja...

Mutta eikun vaan hyvää viikon alkua kaikille!

Anne 36+0

Kättärillä vierailu takana,tietääpähän ainakin minne siel sit menee ja millaselt synnytyssali jne näyttää.

Kysäsin samal sieltä josko ovat lähetteen jo saanneet sinne ja milloin ultra ois sit...katsoivat ja sanoivat et mut lähetetty sokerirastitukseen ja ultra sit viikolla 38...Sokerirasitukseen yritän saada ajan täl viikolla ja sit,kun tulokset tulee jos kaikki ok niin ultra sit 21.6 jos jotain huolestuttavaa siel niin sit ultra siirtyy aikaisemmaksi ja varmsti myös synnytys jotenkin siinä kans aikaistuu,saapi nyt nähä.

Vointi on ollut hyvä edelleen pikkusen kipua kohdussa varmasti jos pää siellä liikkuu niin siiitä se kipu ja pari kertaa masussa nippassu vähän kovemmin.Huomenna verenpaine mittaukseen neuvolaan saas nähä onks paineita,tänää kotimittarilla 120/68...Huomenna sit lisää juttua,kun tietää mis mennään taas.

tyttö82 35+5

Moikka!

Olin tutkimuksissa ja kaikki oli oikein hyvin. Mikään ei näyttäisi olevan vialla...Ihanaa mikä helpotus=). Sukupuolenkin näki varmasti, se jääköön salaisuudeksi=).
Hienot laitteet ne kolmiulotteiset on. Tosi hieno kokemus oli tuo tutkimus varsinkin kun kaikki oli hyvin ja yli tunnin tutki ja katsoi pitkään että kaikki ok ja sai jopa sormet laskettua.=) Sanoi että siro vauva tulossa.

Supistelee aina välillä ja maha kovettuu kun kävelee. Mutta varmaan heinäkuuhun saakka pysyy kyydissä. Tai lääkäri epäili ettei sieltä varmaan kauheesti etuajassa synny, ennemmin lähempänä laskettua aikaa mutta saa nähdä sitten.

Teillä monella jo tuntuu olevan synnytys lähellä tai ainakin jotain tapahtumassa. Toivotaan että kaikki menee hyvin eikä vauvat synny liian aikaisin.

Mulle sanottu että 36 viikolta eteenpäin ei haittaa jos syntyy. Kai sekin riippuu lääkäristä mitä sanovat.

Heippa vaan!

Kuulostaa niin kovin tutulta noi Minnan oireet.. Mulla on rv 34 menossa (vasta). Soittelin yksityislääkärilleni eilen kun vkonloppuna oli vaihtelevasti supistuksia (pahimmillaan puolen tunnin välein) ja painontunnetta alakerrassa. Hän kehotti olemaan suoraan yhteydessä Kättikseen, mutta sinne soitettuani suhtautuivat nihkeästi koko tilanteeseen ja käskivät vaan olemaan töissä (!). Ehkä tässä kannattaa pikkuhiljaa valmistautua kotoiseen saunasynnytykseen tällä menolla (vitsivitsi). Ihan oikeesti kyllä hieman nyppäs kun eivät päästäneet edes tutkimuksiin ja koko asennoituminen oli semmonen alentuvan ärsyttävä. No joo, ehkä sillä ihmisellä ei ollut oikeen hyvä päivä menossa. Joo, viikko vielä pitäs sit jaksaa duunissa. Ei tää istuminen ja pystyssä olo mitään herkkua tosissaan enää ole, mutta minkäs teet. Onneksi sentään ulkona on kaunis sää; jotain positiivista :) Voimia kaikille.

En olekkaan piiiiiiiiitkään aikaan kirjoitellut, käynyt kyllä lukemassa ahkerasti viestejä. Äitiysloma alkoi 2 viikkoa sitten ja tuntuu että aika menee tosi vauhdilla. Vaunut on haettu ja kaikki suurimmat hankinnat tehty, tosin sitteri ja itkuhälytin puuttuu vielä mutta ne ehtii sitten ostaa myöhemminkin. Vaatteita oon pessy ja silitelly. Hirveesti meillä on 60 cm -> vaatteita, mutta ei oikeestaan ollenkaan 50-56 cm. Kuinka paljon ootte hankkinu ihan pieniä vaatteita?

Viimeinen lääkäri oli tänään, meidän toukka oli kääntynyt raivotarjontaan ja pää tuntui kuulemma selvästi sisäkautta kokeilemalla. Kohdunkaula lyhentynyt jonkin verran mutta ei pehmentynyt eikä kohdunsuu avautunut, eli eipä se toukka vielä ole tulossa ;) Muutenkin kaikki ok. Ei ole oikeestaan ollut mitään kipujakaan. Välillä särkee selkää ja on harjoitussupistuksia, mutta ei kivuliaita. Välillä tosin vihlaisee ihan tuonne alas silleen yhtäkkiä ja kovaa. En tiedä voiko olla että vauvan pää jotenkin painaa?!

Sf oli 29, alakäyrillä siis mennään. Lääkäri oli sitä mieltä että jos kasvu jatkuu samana niin ei hirveesti yli 3 kg ois tulossa...

Tyttö82: Miksi sait lähetteen kokoarvioultraan Kättärille? Oliko jotain poikkeavaa siis? Mietin vaan kun ei mulle lääkäri sanonut mistään tollaisesta mitään. Ens viikolla on ihan normaali neuvolakäynti ja siitä joka viikko eteenpäin...

Että semmosta täällä päin, eipä ole enää kuin 3,5 viikkoa laskettuun aikaan (30.6.), kyllä aika menee nopeesti :)

Mukavaa loppuodotusta kaikille!

Satu ja toukka 36+4

Tänään oli taas neuvola, kaikki kunnossa. Sf pysynyt samana (32) ja painoa tullut viikossa lisää 400g. Vauva oli niin alhaalla kuin voi olla. Lääkäriaika aikaistui, se onkin jo ensi viikolla.

Nyt pitää mennä tekemään miehille voileipiä. Meillä on talonrakennus käynnissä ja tontilla on nälkäisiä miehiä.

Saara ja vauva rv 35+6

Heissan!

Nyt on taas jumpassa käyty. Jumppa tutuu kyllä taivaalliselta, mutta kävely sinne ja takaisin taittuu hitaasti ja supistuksia on nyt jokaisella kävelymatkalla. Menevät kyllä aika nopeasti ohi kun pysähtyy. On tullut tienvieren puskat ja kukat tutuiksi. =)

Eilen käytiin hakemassa vaunut, turvaistuin, matkasänky ja matkarattaat. Kukkaro keveni kummasti. Rattaat on aivan ihanat. Oon tosi tyytyväinen että tilattiin mustat vaunut, eikä otettu jonkin muun värisiä. Nyt ois varmaan harmittanut.
Istuinkin on nyt jo kiinnitettynä autoon valmiiksi. Siinä on sellainen alusta, josta kanto-osa on helppo vain napata mukaan.

Tänään ois sitten viimeinen synnytysvalmennus. Meillä pitäisi olla vieraana jokin vauvaperhe ja vaavin kylvetystäkin kuulemma näytettäisiin.

Mukavaa kun aurinko paistaa ja loppuviikoksi onkin luvattu oikein lämmintä ilmaa. Täytyy muistaa juoda kunnolla ja syödä paljon mansikoita niin ei pääse turvotus iskemään. =)

Minna ja vaavi 35+5

No nyt on sitten muutto takana ja kieltämättä tuli kyllä rehkittyä vähän liikaakin... Sain siitä palkaksi selkäkivun joka ei nyt tunnu lakkaavan. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis:)

Eilen oli neuvola ja kaikki oli ok. Sf mitta 29cm ja täti veikkasi ettei kyllä tule yhtä isoa vauvaa kun edellisestä. Esikoinen painoi 4000g syntyessään. No ihan hyvä jos olisikin pienempi niin ei tarttisi punkea niin paljon. Pissassa oli sokeria ja se kyllä johtui siitä että katsoimme sunnuntai-iltana elokuvaa ja söimme irtokarkkeja. Kuitenkin täti rupesi puhumaan että jos seuraavan kerran on sokeria niin pistää rasituskokeeseen. Mietin vaan että mitenhän ehtii kaiken kun seuraava kerta on Juhannuksen jälkeen ja silloin on jo rv 37+1. Sitten kun vielä varaa ajan labraan yms yms niin johan se vauva ehtii syntymään ;)
Mulla on toi Juhannuksen jälkeinen aika sitten lääkäri ja innolla odotan että kohdunsuu olisi jo auki paaaaaaaaaaaaaljon. Hehe.

Mäkin oon pessy noita vauvan vaatteita ja laittanut jo kaappiin odottamaan. Kestovaippoja on jo vino pino ja nyt pitäisi pärjätä ainakin jonkun aikaa.

Ihanaa muuten kun on oma piha niin voipi istuskella kahvilla ulkona. Sinneppä suuntaan nytkin :)

eewi 34+1

Minulle jo kolmas raskaus ja en ole ennen edes kuullut, että itse voi tunnustella kohdunkaulaa. Kertokaa te viisaammat, että mitä siitä voi ymmärtää ja miten se tehdään? Minä olen ihan tyytyväinen, että supistelee jo. Ei ole aiemmatkaan lapset menneet yli ja ne viimeiset odotusviikot on yhtä tuskaa joka tapauksessa.

Hei!

Kovin tutulta kuulostaa monen oireilut. Eli meilläkin vika lääkärineuvola takana ja vauva on niin alhaalla, että lääkäri vaan nauresli, ettei ainakaan oo tarjonnasta epäselvyyttä. Onhan tuo pää jo aika monta viikkoa painanutkin sen tuntusesti, että kovasti oltais lähtökuopissa. Niin ja kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmennyt, mutta kohdunsuu ei ole kuitenkaan auki.

Limatulpan irtoamista en ole huomannut, mutta kuukautiskipumaiset tunteet ja alaselkäsärky sekä emättimen vihlonta on jokapäiväistä ja -öistä. Nukkuminen on tosi pienissä pätkissä tapahtuvaa vauva ja synnytysjuttujen miettimisten ja valveunten sekoitusta.

Lääkäriltä yritin kysellä josko merkit viittais siihen, että vauva tulis hieman ennakkoon, mutta sanoi vaan että toivottavasti pysyis ainakin pari viikkoo vielä ja ettei tykkää oikeen ennustella, kun kuitenkin nää on niin yksilöllisiä juttuja ja voi mennä miten vaan. Sen verran kuitenkin uskalsi sanoa, ettei uskoisi vauvan kauheesti yli la:n odottelevan, mutta siitäkään ei tietysti ole takeita. Painoarvio on ultralla katottuna nyt semmonen 2,5 kiloa, eli just niillä ""keskikäyrillä"". Itellä rupee kyllä oleen sen verran tuskanen olo, että vois mun puolesta tossa 37 viikon jälkeen tullakkin, vaikka tietysti toivon, että vauva on mahdollisimman valmis syntyessään.

Kyllä nää on niin jänniä aikoja, että on vaikee mitään muuta oikeen miettiäkkään kun synnytystä ja vauvaa! Jatketaan kärsivällisesti odottelua.

Manteli.

Kiva kuulla ,että ,kaikilla neuvola ja lääkäri käynnit sujuneet hyvin.eiköhän me kaikki sisukkaat heinämammat saada kunnialla tää loppuraskauskin hoidettua ja ihanat tuhisevat nyytit sit heinäkuun ja elokuun aikana kotiin:)

Verenpaine miattu 128/88 et pikkasen koholla viel...Huomiselle saatiin sit varattua jo sokerirasitus aika.Hyvä niin sillä jo to saadaaan tulokset ja jos niis jotain niin sit ultra aikaistuu ja sillai...muuten menee tuo kokoarvioultra sinne viikolle 38+0 aika myöhäsille viikoille...äitini oli viikolla 37+5 vastaavassa tutkimuksessa ja sil synnytys käynnisty heti sen tutkimuksen jälkeen meni 5h ja veljeni oli syntynyt maailmaan:)!!!! Ponnistusvaihe kesti äidillä 3minsaa,et aika helppoja olleet sen molemmat synnytykset,molemmis ponnistus 3minsaa ja koko aika 5h. Minä kun synnyin niin lähtivät Naistenklinikalle 04.30 ja minä näin maailmaa ihan uusin silmin kellon ollessa vasta 07.13 ja parkaisin!!!

elikkä edessä sokerirasitus huomenna pe sit verenpaine mittaus ja pissa pitää käydä ottamassa ja ens viikolla 15p neuvola.

Onkos kukaan menossa kaivarin kesäkonserttiin heinämammoista???

Supisteluja tuntuu kävellesssä ja naapurin setä joka on perhetuttu 23v takaa sanoi reippaile viel kovemmin niin tippuu sit vauva tuolta mahasta:) se aina heittää läpäl kaikkea sanoi mulle et voidaan mennä biitsille yhdes niin hänenkään ai tarvi hävetä masuaan kun kaikki kiinnittää huomion sun masuun,näin se olis varmasti!!!

Jep mutta lähden nyt syömään kun sit alkaa tuo piinallinen 14h ilman ravintoa,se on tosi inhottava aika kun ei saa syödä,vaik ois kuinka nälkä!!!!!

huomisiin:)

tyttö82 ja möyrijä 35+6

Hips vaan kaikilla. Täällä voidaan paremmin kuin koko odotusaikana aikaisemmin. Toki maha alkaa olla tiellä ja kipuja tuntuu jonkin verran, lähinnä vihlontaa ja särkyä alapäässä, mutta keskiraskauden jälkeinen issias ja supistelu helpottaneet. Olen pikkuhiljaa oppinut vain olemaan tekemättä mitään, istunut parvekkeella ja ottanut aurinkoa. Kesäkukkia olen suojannut kirvoilta ja nyppinyt kuihtuneita kukintoja. Jännä tunne kun tätä on odottanut niin monta vuotta, haaveillut että miltä se mahtaisi tuntua kun ei aamulla tarvitsisi töihin herätä ja saisi vaan olla. Alkuun oli huono omatunto saamattomuudesta, mutta nyt tuntuu jo oikein mukavalta. Synnytystä odotan malttamattomana, jokainen päivä tuntuu myös kovin pitkältä. Töissä ollessa viikot vain menivät kamalalla vauhdilla ja usein ei edellisistä viikoista juuri mitään muistanutkaan. Nyt on kuin aika olisi pysähtynyt. Perjantaina olisi vika lekuri käynti, hiukan jännittää miten on rauta-arvojen kanssa käynyt. Tupla annosta Obsidania olen edelleen popsinut, mutta silti aika-ajoin juuri sen tuntuista pyörrytystä mitä alhaisesta hemosta on ennenkin tullut. Verenpaine on nyt lähtenyt nousemaan, mutta on vielä kuitenkin reippaasti alle sen mitä neuvolatäti sanoi ylärajaksi. Itselläni luonnostaan alhainen paine, eli tähän asti ollut n. 100/60 nyt on ollut viikon verran n.110/75. Ylärajana olisi kuulema alapaineessa 85. No toisaalta olisin enemmänkin yllättynyt jos ei pre-eklampsiaa tulisikaan, äidillä ja siskolla se ollut kaikissa raskauksissa joten sitä tavallaan pitää jo odotettavana. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!

Hei vaan kaikille!
Noi herkistyneet tunteet on kyllä jänskä juttu. Itselläni meni kuppi nurin totaalisesti viikonloppuna Prismassa, kun eksyin miehestäni ja olisin tarvinnut kantoapua maidoille, eikä ukkoa heti löytynyt. Ja sit kun löytyi, niin sain siis kohtauksen, joka jälkikäteen hävetti... ja nauratti. Frida-elokuvaa katsoessani vollotin kuin Niagara, ja jälkeenpäin kysyin ystävältäni, että oliko se hänen mielestään surullinen elokuva. Ei kuulemma ollut... Itse vauvan saaminen ei jännitä, mutta se kyllä miten sitten kestää muiden tuhat ja yksi neuvoa (appivanhemmat, ystävät jne). Pitää vaan ajatella, että tekee just niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, eikä välitä muista ja muiden ajatuksista, mutta varmasti tulee mieli olemaan vieläkin herkempänä synnytyksen jälkeen kun estrogeenit tipahtaa ja tulee niin iso muutos elämään.

Itseänikin kiinnostaisi seurata kohdunkaulan tilannetta, mutta päätin, etten tee sitä. En halua aiheuttaa turhaa infektioriskiä kohdunsuulle sormeilemalla sitä. Tiedetään myös, että useat sisätutkimuksen raskauden aikana lisää riskiä tulehduksille (mm. kohtutulehdus) synnytyksen jälkeen. Ja tiedetään myös, että sisätutkimus voi laukaista synnytyksen,jos tilanne on herkkä ennenaikaiselle synnytykselle. Uudelleensynnyttäjillä voi kohdunkaula olla jo melko pitkään ennen synnytystä auki sormelle ilman että se tarkoittaa mitään. Eli jos haluaa pitää vauvan mahassa mahdollisimman pitkään, niin ei kannata räpläillä turhia kohdunkaulaa! Joskus kielletään seksi loppuraskaudessa, jos on viitteitä siitä,että olisi synnytys ennenaikainen. Arvellaan, että sperman prostaglandiinit voivat kypsyttää kohdunkaulaa ja myös saada aikaan supistuksia, puhumattakaan mekaanisesta ärsytyksestä mitä yhdynnästä tulee.

Anu RV 35+4

Heips! Harvemmin tänne kirjoitan, mutta käyn kyllä seuraamassa mikä muilla on tilanne, nyt kuitenkin ajattelin kirjoittaa.
Mulla oli toissapäivänä neuvola ja täti sanoi et vauva on raivotarjonnassa ja laskeutunutkin hyvin jo, viikkoja on vasta 34+. Hemoglobiinin olin hyvin saanut tupla-annoksella retaferia nousemaan 117:ksi. Ja minullakin pyörrytyksen tunnetta, mutta johtunee alhaisesta verenpaineesta, viimeksi oli 90/50. Sf-mitta oli sama 29 kun edellisellä käynnillä ja vaikka olen kuullut että vauvan laskeutuminen laittaa sf-mitan putoamaan, niin huolettaa että kasvaakohan se vauva siellä, kun kaverillakin oli istukan vajaatoiminta ja vauva ei vaan kasvanut masussa.
Minäkin olen ruvennut viime aikoina kunnolla herkistelemään, että oikein hävettää kun ei pysty oleen jossain paikoissa itkemättä ihan pikkuasioista. Ja mekin kun muuten oltiin 'häämatkalla' kylpylässä ja meinasin siellä uiskennellessa kadottaa ukkoni johonkin niin pääsi itku, se oli sitten liukumäen yläpäästä nähnyt mun hätääntymisen ja yrittänyt huudellakin mulle :).
Mua muuten ärsyttää suunnattomasti muiden arvailu koskien vauvan sukupuolta, eniten siksi että ihan kaikki on sanonut että se on poika, joten en ole itse edes päässyt miettimään toista vaihtoehtoa, kun tuntuu mahdottomalta että tyttö tulisi kun kaikki tuntuu olevan niin varmoja että poika se on. Suunnilleen olen jo ostanut poikien vaatteita, pelkästään sillä perusteella että tuttavat on sanoneet että poika tulee. Kaikki vielä ilmaisevat itseään niin vahvasti moista arvaillessaan ""kyllä se on poika"", ""poika tulee"", ""sitten kun teidän poika syntyy.."", olisi ihan vain senkin takia kiva jos tyttö tulisi, että moiset ylivarmat arvailut osottautuisi vääriksi. Ärsyttää vaan kun ei jätetä itselle juurikaan arvailun varaa eikä näin ollen ole ollut mitään 'tunnetta' kumpi sieltä tulee.
Mutta täällä malttamattomana odotellaan :),
Liuku ja masuvauva rv 34+6

Minkälaisia supisteluja teillä muilla on viimeaikoina ollut? Itselläni alkoi eilen illalla jumalaton selkä/vatsasärky, kuin kovaa menkkakipua. Siinä sitten aikani itkettyä pyysin miestä etsimään tietoa supistuksista ja se löysikin jostain infoa, että synnytykseen liittyvät supistelut olisivat juuri tuon tuntuisia. Menihän se parintunnin kuluttua lopulta ohi, mutta aika kylmät väreet siitä jäi. Nyt rupesinkin miettimään, että mistä se supistuksen väli oikein lasketaan, siitä kun se alkaa seuraavan alkuun, vai kun helpottaa niin väliä seuraavaan? Kipukohtaus kesti useita minuutteja ja alkua ja loppua oli vaikea erottaa. Eli uudelleensynnyttäjät antaakas neuvoja!!

Ponnarille supistuksista: Supistusten väli lasketaan kun edellinen loppuu ja seuraava alkaa...
Synnytyssupistukset kesti mul viimeks varmaan puol minuuttia-minuutin ja sit oli taukoa ja taas tuli uus ja näitä synnytyssupistuksia sit jatku ja jatku,ne ei loppunu ollenkaan ennen synnytystä...Ne oli niiin kipeitä,että piti vaan keskittyä hengittelemään ja pyörittelemään lantiota,että sai aina supistuksen ohi...

Viime yönä oli yks pitkäkestonen kipeä supistus mullaki...
Muuten oon voinu melko hyvin. Olin kyl viikonloppuna reissussa ja tuli shoppailtua kaupungilla monta tuntia,ni tuntu,että ei täs tilas enää oo järkevää.Väsytti itteä liikaa ja illalla oli tosi turvonneet jalat.
Nyt oon taas kotona ja kuumeflunssas ja yritän ottaa rauhallisesti. Pojat on kyl hoidettava, vaikka ei flunssasena jaksaiskaan. Ei oo paljo vaihtoehtoja kotiäidillä...täälläpäin ei saa kodinhoitajiakaan.
vauva on ollu vähän rauhallisempi mahassa,ehkä siel ei oo enää tilaa liikkua...Ens viikolla tarkistetaan taas tarjonta,toiv.ois pysyny pää alaspäin.
Rv 34+6

Hei kaikille..
Tutulta kuulostaa monien kertomat herkkyydet ym mielialaheitot. Mua itkettää tosi usein ja helposti. Jos tulee pieninkään erimielisyys miehen kanssa nii oon heti suupielet alaspäin ja alan itkeä. Sunnuntaina tuli pientä riitaa kauppaan lähtiessä niin piti ihan tosissaan pidättää itkua kauppareissulla ja kun vihdoin pääsin kotiin ja mies lähti muualle, alkoi mieletön vollotus ja nukahdinki sitten ku itkin niin kauan. Nyt jälkeenpäin ihan naurattaa, kun mitään syytä itkulle ei edes ollut.. :)

Eilen oli taas valmennusta, käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan. Oli kyllä ihan mukava reissu, matkaa sairaalaan on onneksi vain reilu 30 km.. Tosi mukava kätilö esitteli meille paikkoja. Synnytyssaleja siellä on 3 ja just eilen oli yks vapaana, joten saatiin nähdä se. Vauvalassa ei ollut vauvoja ollenkaan, kaikki olivat äitensä luona, mut hoitajat kävivät näyttään meille 2 vauvaa, toinen oli alle 3-kiloinen pieni tyttö ja toinen reilu 5-kg poika, oli niillä kyllä kokoeroa. :) Ihan hyvät fiilikset jäi sairaalasta eikä alkanut vieläkään pelottaan.. Toivottavasti saadaan sitten perhehuone, niitäkun on vain 2 ja heinäkuu kuulemma ruuhka-aikaa synnärillä..

Olo on ollut ihan ok, vähä ehkä väsyttää ja huimaa välillä, johtuu varmaan alhaisesta hemosta, aloin taas eilen illalla syömään rautaa, oon pitänyt välillä taukoa siitä, kun maha ei tykkää niistä yhtään. Närästyskin on onneksi ollut muutaman päivän vähemmällä, mut lääkkeet kulkee varalta laukussa koko ajan. Supistuksia on ollut jonkuverran, yleensä iltoisin ja harvemmin ne on kipeitä, muutaman kerran vihlonut menkkamaisesti ja eilen illalla oli alaselkä kipeä.. Vauva liikkuu välillä melko vähän, mut eilen illalla ja tänään aamulla oli taas melkoiset möyrinnät menossa.. Kääntyis nyt raivotarjontaan, kun niin kovasti liikkuu, tuntuu kyllä että tällä hetkellä siellä ollaan taas poikittain mahassa..

Illalla ois tarkoitus käydä äidin kans vähän ostelemassa kesäkukkia puutarhalta ja vois oikeestaan penkoa kotoa taas vanhoja vauvanvaatteita, ainakin muutama neulepuku siellä oli tosi kiva.
Joku mainitsi, että ärsyttää muiden arvailut sukupuolesta.. Meillä sama juttu, kaikki kyselee kumpi tulee ja useimmat veikkaa poikaa..tänään sitten entinen työkaveri veikkasi tyttöä..
Jeps, sain eilen Anttilasta tilatun korihyllyn vaatehuoneeseen, pitäis alkaa järkätä vauvanvaatteet sinne, niin ja vauvansänkyä pitäis kans käydä kattelemassa ja meinattiin ostaa uusi sänky ittellemme myös. (huh mitä rahanmenoa..)
Mutta nytpä varmaan kirjoitin taas kaiken mitä mielenpäällä liikkuu.. Tulis vaan jo kunnon kesäilmat, iltaisin on järkyttävän kylmä kun tuulee ja hyvä jos 10 astetta plussaa.. Jeps, hyviä vointeja taas kaikille, ei olis enää pitkä aika heinäkuulle.. :)
Nitta 34+3

Noista supistuksista!

Mulla ihan samanlaisia kipuja kun ponnarilla ja ihan jatkuvasti. Alkua ja loppua on vaikea erottaa, eivätkä ole mitenkään säännöllisiä, vaikkakin aaltomaisia. Muuten huolettaisi enemmän, mutta kun lääkäri eilen totesi, että paikat on kiinni ja että nää on todennäkösesti ennakoivia supistuksia, niin oon vaan ottanut panadolia ja yrittänyt kestää. Onneks on neuvola nykyään joka viikko, niin tietää että pääsee aina kysymään, josko tilanne on vielä normaali. Ainakin sen verran luotan luontoäitiin, että jos se synnytys oikeasti käynnistyy, niin sen sitten itsekin huomaa. Vielä ens viikko pitäs vauvan pysyä mahassa niin sit olis 37 täynnä.

Mulla on huomenna oikein hemmottelupäivä, kun äitini maksaa synttärilahjaksi kampaajan ja sitten vielä jalkahoidon. Ihanaa päästä etenkin siihen jalkahoitoon, kun on jotenkin niin väsyneet ja turvonneet jalat ja kynsien leikkaaminenkin on jokseenkin hankalaa tän jättimahan kanssa. Kiva muutenkin saada itseäkin kuntoon, nyt kun siihen vielä on mahdollisuus.

Manteli.

Heip taas pitkästä aikaa...
Laiskasti oon osallistunu keskusteluun...No pika story. Hemppa noussu lähes alkuperäiseen ja vaavi laskeutunu tosi alas. Supistuksia päivittäin ja nyt vielä selkä tuntui tekevän lopullisen tenän. Kyselinki tossa aikasemmin sitä tarjonta asiaa, nooh neuvolassa sitte sitä kysyin ja hölmönä vaan katto että oikein päinhän tämä täällä on ku pääki jo lähtöasetelmissa. Elikkä kaikki siltä osin ok (merkintää ei vieläkään nla kortissa)

Noh uus kysymys...kuka teillä tarkistaa kohdunsuun tilanteen? Meillä täälä lääkäri 2x/kk eikä terkka koske sormellakaan kun masun päälle. Elikkäs jos tilannetta tarvii tarkistaa, niin yleisesti äippäpolille aika, minne ei ihan noin vaan pääse.

Könkköilempä tästä kaffin keittoon...Ikävä kunnon kävelemistä.

Aurinkoa kaikille: Tuulia 35+2