Huomenta taas tältäkin suunnalta!
Minun on vissiin turha enää haaveillakaan pitkään nukuituista aamuista (siis ees kasiin asti kunnens esikoinen herättää) kun joka aamu näytän vaan heräävän aikasemmin ja aikasemmin. Tänään ei päästy edes kuuteen asti. No, onneks taas tuo aurinko paistelee ihanasti ja aamukahvikin oli valmiina =) Tultiin nimittäin eilen tänne minun vanhempien luo. Mies lähtee perjantaina kertausharjotuksiin ja me poitsun kans jäädään sitten tänne. Pääsenpä ite vähän helpommalla ja saan levätä kun mummi ja ukki touhuaan esikoisen kans.
Tannuli ja muut sairaslomalaiset mukava kuulla että ootte päässy lepäilemään ja pois työstressistä. Oli kyllä huvittava lukea sitä lääkärin kommenttia (en nyt tähän hätään muista kelle niin sanottiin) että " ei tässä vaiheessa enää tartte niistä supistuksista välittää tai estää niitten tuloo". Pitkä aikahan meillä kuitenki vielä on edessä vaika nopeesti se meneekin!
Brigantia tervetuloa joukkoon, kyllä tänne aina yksi turisija lisää mahtuu! =) Mutta oli kyllä ikävä lukea tuosta sun miehen asenteesta. Minä voin kans liittyä sinua lohduttavien joukkoon, että vähälläkin kyllä pärjää =) Me oltiin kans miehen kans molemmat opiskelijoita kun esikoinen synty (kohta) kaks vuotta sitten, eikä kumpikaan käynyt töissä paitsi mies kesällä. Isovanhemmat onneks avusti isompien hankitojen kans, mutta muuten elettiin aika minimaalisilla tuloilla (opintotuet, minimi äippäraha + asumistuki). Nyt on tilanne muuttumassa sikäli parempaan, että mies on juuri valmistumassa, mutta töistä nyt ei ole vielä tietoa, että ei tässä juhlimaan vieläkään pääse. Minä saan taas minimi äitiyspäivärahat ja tuosta esikoisesta nyt ei varmaan kummosia hoitorahoja saa. Tiukkaa tekee välillä ja loppukuusta saa olla aika tarkkana mihin rahat pistää että saa ruokaakin, mutta onnellisia ollaan kaikesta huolimatta =) Tällä kaikella yritän nyt vissiin sanoa, että vähälläkin pärjää, mutta siihen pitää osata suhtautua oikein. Ja eihän se tarkota, että vaikka just tällä hetkellä ei omaa taloa/asuntoa voikkaan hommata (kuume täälläkin erittäin kova!) ettei se kuitenkin joskus ole mahdollista! Toivottavasti vaan sinunkin miehesi ymmärtäisi ettei kaikkea voi saada heti. Ihana oli kuitenkin lukea, että sulla on neuvolatäti jolle voit kertoo huolistas ja tänne meillehän voi aina purkautua
Tsemppiä teille!
Niin, mulla oli eilen aamulla se neuvola. Jäi kuulumiset siltä reissulta laittamatta kun lähdettiin ajelemaan tänne päin. Vaikka hyvä vaan ehkä oli antaa mielen vähän rauhottua sen pettymyksen jälkeen enka alkanut heti tunnekuohuissa kirjottamaan. Masussa oli kaikki hyvin, sykkeet n. 150 ja raivotarjonnassa oli. Mulla itellä kans kaikki ok, painoo tullu nyt n. 400g/viikko ja jo hurjat 15kg alusta lähtien. Ei taas naurata ei, mutta ei terkka onneks tuosta sanonu mitään. Että samoille lukemille vähintään päästään kun esikoisesta (17kg). Sf oli 29 eli ihan keskikäyrällä menee. No mutta sitten siihen pettymykseen, niin sen kyllä aiheutti ihan vaan tuo täti ja sen toiminta, jälleen kerran! Ensikskin koko käyntihän oli ohi 15 minuutissa. Siinä siis toimittiin tehokkaasti eikä turhia jaariteltu. Nyt sentään kysy että "miten menee" kun viimeks ei ees sen vertaa kyselly voinnista. Vaavin sykkeet kuunneltiin taas sellasella kiireellä, että hyvä kun ehdin ite yhtään jumputusta hoksata. Heti kun oli lukema koneella niin äkkiä pois. Ja vauvan asennosta ei olis sanonu yhtään mitään jos en olis ite kysyny. Ja sillonkin vähän naurahtaen sano että "eiköhän se siellä oikeinpäin ollu". Mulla oli kotiin päästyä jotenkin niin paha mieli tuosta käynnistä että itkin ja kunnolla. Sanoinkin miehelle, että kun tuntuu ettei mulla oo oikein minkäänlaista luottamusta tuota terkkaa kohtaan ja jos vaan viittisin, niin soittasin edelliselle takasi ja kysysin ottasko se mut hellään huomaansa.
Synnytyksestä ja synnytysasennoista vielä sen verran, että meillä kans tuo esikoinen synty perinteisesti sängyllä ja äiti oli epiduraalilla terästetty. Imukuppia jouduttiin käyttämään laskevien sydänäänten takia, joten eppari tehtiin ja ihan kahteen kertaan vähän nipsas, mutta siitä ei jääny kyllä mitään hampaankoloon. Paranin tosi nopeesti ja hyvin ja jo kotona pystyin istumaan ihan ok. Kätilö oli ihana ja laitto jonkun sinänsä ylimääräsen tikin, että tulee paremman näkönen lopputulos
Mutta tuosta asennosta, niin sinänsä en kokenu tuota sänkyäkään vaikeeks, mutta olishan se toisaalta kiva kokeilla millasta se olis jakkaralla. Ammeessa lilluin esikoiselta avautumisvaiheessa ja mielelläni olisin sinne synnyttänytkin, mutta Oulussa sitä ei tehdä. Toisaalta ei täällä niitä jakkaroitakaan taida olla kun yksi, että jos se on menossa, niin eipä siinä ole juuri vaihtoehtoja missä synnyttää. Mutta en siis ole pettynyt jos sängylle joudun. Toivottavasti vaan saan ammeellisen huoneen.
Mutta kylläpäs sitä taas saikin juttua aikaseks näin aamu tuimaan! Parasta lopettaa tähän ennenkun ihan kyllästytte näihin minun turinoihin!
Hyviä vointeja ja ihanaa päivää kaikille mammoille! =)
Änkkäpöö ja Toivoilona 32+1