HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Neuvolakuulumisia :D


Vauva raivotarjonnassa, ihmettelinkin miks on niin tukalaa kävellä reippaasti... päähän siellä painaa ikävästi. Kaikki muut ok, ei turvotusta, painoa kahessa viikossa 160g, vauva keskikäyrällä.

Kylläpäs hymyilyttää!

T: pörrö ja vauva 33+2
 
Sussoolle iso :hug: tiedän miltä sinusta tuntuu :'(

Bellalle vinkkiä että syö keitettyä riisiä, puolisen desiä suurinpiirtein joka ruokailun aikana. Se alentaa turvotusta. Sekä tosiaan ananas on täällä suuriapu sekä vedenjuonti.
Mulla turvottaa kamalasti kaikki mausteinen ja jalat turpoaa jos touhuan mahottomasti koko päivän jaloillani. Nytkin olen tekemässä kauppaan lähtöä, että saan päivittäisen ananasannokseni. Myös täällä turvottaa valtava sokerin syöminen.. jos päivän aikana juo monta lasia esim. vain sekamehua niin illalla turvotus on ihan kauhea. Jotenka mieluusti sitten juonkin vain vettä. Mulle auttaa turvotukseen kanssa kylmä vesisuihku sormille ja jaloille..koko kroppaa en viiti uittaa jääkylmässä vedessä, mutta kun tulen esim. saunasta niin pesen itseni ensiksi lämpimällä vedellä ja ihan lopuksi niin viileällä kuin vain saatan. Niin ei saunan vuoksi sitten turvota niin paljon kuin muuten turvottais.
Niin joo ja limsan olen ja kaikki muutkin hiilihappopitoiset juomat olen jättänyt myös kokonaan, ne aiheuttaa kanssa kamalat turvotukset.

KERTOKAAS MITÄ RAUTAVALMISTEITA KÄYTÄTTE???? MULLE TUNTUU ETTEI SOVI MIKÄÄN... Neuvolatädiltä sain obsidan +++ merkkistä ja sitten mitähän se toinen oli jotain F kirjaimella alkavaa, ja kumpaakin olen kokeillut (en yhtäaikaa mutta kuitenkin :D) ja molemmat aiheuttavat sen että oksennan niin kauan että vatsalaukku on varmasti tyhjä niin ruoasta kuin raudastakin.
Joten jos teillä olisi jokin rautavalmiste merkki jota voisin kokeilla ottaisin mieluusti apuja vastaan.
Meillä lauantaina esikon 2 vuotis synttärit ja niitä täällä järjestelen. Ensiviikon maanantaina vasta nla.

pipsa ja tehotyttö 33+2
 
Hellou pitkästä aikaa!

Täällä kesäloma alkoi, tai ainakin saa kolme viikkoa olla huoletta reissussa..Tulee kyllä tarpeeseen.. :D

Neuvolakuulumisia viime perjantailta.
Verenpaineet n. 70/110 (en nyt ihan tarkkaan muista).
Hb 120
Painoa 1kg/vko :x (esikoisen kanssa myös paino alkoi nousta tässä lopussa, joten en nyt ole huolissanin mutta... :( ) No, 6,5kg raskauden alusta.
sykkeet 140+ ja pissa puhdas.
Sf mitta oli vaan 27,5, rv siis 32+1.

Luulin, että vauva olisi saattanut jo kääntyä, mutta poikittainpa se siellä oli, ja pää peppua ylempänä. Onko tuolla poikittaisuudella sf-mittaan pienentävä vaikutus? Mietin vaan, kun tuo 27,5 tuntuu jotenkin vähältä..

Mitähän muuta? Imetysliiveistä..Mä hankin jo yhdet semmoset, jotka on ehkä hivenen liian isot, mutta ainakin esikoisen aikana tilaa ols saanu olla jonkin verran..

aargh, esikoinen kitisee jaloissa. jätti päiväunet tänään väliin ja molemmilla menee hermot. Meillä mieshän aloitti työt tänään muualla ja kotiutuu vasta heinkuun alussa. Että tuon esikoisen kanssa vaan pitäis jaksaa..Aina ei tunnu että jaksais..

no joo, kirjoittelen myöhemmin kunhan taas on aikaa..

Pinuski 32+4
 
Voi, kiitos kaikille jotka ovat voimahaleja lähettäneet ja ymmärtäneet mun fiilikset sen aamuisen neuvolan jälkeen! Ihania olette, sniif.. :'(

Koko päivä mennyt ihan pilalle kun oon ajatellut vaan että pitäisikö mun oikeasti jaksaa vaan mennä töihin, olenko muiden mielestä vaan laiska..
Nämä kaikki vaivat kun kasaa yhteen niin luulenpa että työnteosta ei paljon mitään tule.
koitan nyt olla stressaamatta ja ajatella että jos on hankalaa niin soitan lääkärille päivystysaikaa ja kerron mikä on tilanne.

RouvaSumppisuun muistankin, kun kirjoitit lääkärikäynnistäsi ja sait yhtä tylyn tuomion! Hyvä että pääsit sellaisen lääkärin vastaanotolle myöhemmin, joka ymmärsi tilanteesi ja sait sairaslomaa äitiysloman alkuun asti.

Minunkin täytyy kyllä vielä kiittää teitä kaikkia heinämammoja :flower:
Ihanaa, kun täällä palstalla voi purkaa tunteitaan ja saa vastauksia kysymyksiin, jotka askarruttaa!
pitkin raskautta on välillä tehnyt mieli heittää ukkokin pellolle tai supistukset ovat vaivanneet, aina olette ihanasti tsempanneet!! Se kyllä tuntuu tosi mukavalta!!

Kirjoittelemisiin taas!!

Tannuli 30+3 ( jonka täytyy lähteä työpaikalle näyttämään naamaansa ja räkimään kattoon...
5 :LOL: )
 
Iltoja !
Sussoolle :hug:

Onnea pienten kaksosten äideille ja tietty koko perheelle!

Pipsa27 olisin "mainostanut" samaa kuin t-06 eli Kräuterblut-Safttia. On tehokasta ainankin vaikkei niin hyvän makuista. Kantsii koklata kuitenkin, osta vaik pikku pullo. Hitsi kun siitä ei taida saada testi annostakaan, niin tietäisit kuin kestää sisuksissa. En oo varma onko sitä tabletteina. Aika monia luontaistuote litkuja on.
Yllätys yllätys..taas en muista mitä piti kirjoitella..argg. Jotain muutakin oli mielessä.
Tannuli, kerrohan sit kuis työt alkoi. Oikeesti, ei muuta kuin lekuriin jos ei jaksa olla. Mie edellisessä raskaudessa "lomailin" paljon kun en tosiaan vaan jaksanut olla. Heikko olo vaan oli. Eikä työ paikalla vaan kehtaa istua nurkassa hiljaa ja kärvistellä.
Nyt mentävä ottaa vielä myöhäinen iltsikka ja sit sänkyyn kattoo töllöö. Toivottavasti sais nukuttua paremmin. Ihme pätkä unia nukuttu viimeinen kaks viikkoa.Mutta, nyt öitä!
 
Turvotuksesta: Mulle toimii apuna pakaste mansikat. Ne poistaa nestettä hyvin :)
Ja sit tänään voin kuuluttaa tukisukkahousujen taikka sukkien nimeen. Meinaa kaverin kanssa käytiin hälle instrumenttariumista ostaan polvisukat ja itekkin sit kokeilin niitä. Tuntu aivan loistavalta ja tän mun ystävän autuas hymy kertoi enemmän kuin tuhat sanaa kun hän ne jalkaan veti. Jättikin ne jalkaan siinä kaupungilla ollessa ja tuntuvat kuulemma oikeesti tosi hyvältä ja auttavan. että jos mulla alkaa turvotukset pahemmin vaivaamaan niin meen kyllä heti sellaset ostaan :)

Sit piti kysymäni et onko kellään muulla ollu sellasta todella terävän vihlovaa lyhyt aikaista kipua ihan tuolla alapäässä?
Tänään on sellasta mulla alkanu esiintyyn ja on todella outo tunne. Kipu on oikeesti kova ja pysäyttävä. Joku varmaan sitä voi kutsua sukkapuikko kivuksi... Tuntuu just siltä miltä kuulostaa. Se ei kestä kuin hetken ja n. 60% kerroista on supistanut samalla. Nytkin tässä istuessa vihlas yhtäkkiä kovasti, mut ei kuitenkaan nyt supista. Voisko johtua ihan vain vauvan asennosta tai jotain?

Nyt lähen taas hiippaileen tapaan nukkumattia... toivottavasti se tois sellasta sikeän unen hiekkaa tälle yölle :)

Kojo 32+5
 


Sit piti kysymäni et onko kellään muulla ollu sellasta todella terävän vihlovaa lyhyt aikaista kipua ihan tuolla alapäässä?
Tänään on sellasta mulla alkanu esiintyyn ja on todella outo tunne. Kipu on oikeesti kova ja pysäyttävä. Joku varmaan sitä voi kutsua sukkapuikko kivuksi... Tuntuu just siltä miltä kuulostaa. Se ei kestä kuin hetken ja n. 60% kerroista on supistanut samalla. Nytkin tässä istuessa vihlas yhtäkkiä kovasti, mut ei kuitenkaan nyt supista. Voisko johtua ihan vain vauvan asennosta tai jotain?

Juu, mulla kans samanlaista kipua. En tiedä mitä lie. Luulin että olisko virtsatietulehdus, mutta ei. (oi tätä naisena olon ihanuutta :headwall: :headwall: :headwall: )
 
Kojo ja Suomalainen mulla myös tuota sukkapuikkokipuilua, eli teräviä pistoja/viiltoja tuolla kohdunsuulla. Aivanko mie oisin jostain lukenut että se tarkottaa sitä että pehmentelee ja availee paikkoja?!?!? KORJATKAA JOS OON VÄÄRÄSSÄ! Mulla näitä tulee kanssa aina vain silloin tällöin, niin ku tässä yksi päivä rehkin tuolla ulkona pihahommissa ja kyykin ja nostelin kamppeita niin sitten kun lähdin kävelemään niin pisti niin paljon että ihan piti pysähtyä. Tosiaankin saattaahaan se olla ihan vauvan asennosta johtuvaakin, että jotenkin painaa johonkin tuonne hermoon :) ku köllii.

äitylix3 juu mein äiti sano kanssa että tuo ois sellasta millä lähtee ainakin anemia. Aiko käydä ostamassa sitä ja tuo mulle tullessaan ku tulee viikonloppuna esikon synttäreitä järjestämään kaverina. Pitääkin sanoa että ostaa mahd. pieni pullo sillä tuo oli aika tyyristä "medisiiniä" oksennettavaksi.

mutta nyt tää mamma lähtee vielä vähäksi aikaa köllähtään ennenkuin tuo loppuporukka herää.. mun oli ihan PAKKO herätä kesken unien syömään ku nälkä oli ihan valtava :D :D :D
 
Huomenta!

Oikein paljon onnea Satuka ja Eleanor! :heart: Ihan hassua ajatella, että kahdella meistä on vauvat maailmassa.

Tervetuloa eelunen! :flower:

Sympatiahalit kaikille vaivojen kanssa kärvisteleville... :hug: täällä kans yks vaivanen! :wave:
Äh.. tätäkö tää nyt sitten on koko loppu aika? Nukuin ehkä 2-3 tuntia koko ajan heräillen... Puol neljästä asti oon ollu sit jo kokonaan hereillä.. Jalat kramppaa, mulla on vähän lämpöä, poskiontelot kipeet, närästää ja sitä rataa. Flunssaa on ollu jo yli viikon, mut ei tunnu menevän ohi. Ihan uus oire näihin öihin on jonkin verran kipeät supistukset. Viime perjantaiaamuna taisin eka kertaa herätä siihen et "vatsa" eli kai kohtu kramppaa ja vaikke se nyt älyn kivuliasta ollukkaan, niin heräsin siihen kuites. Perjantai-iltana kaverin luona tuli muutama tommonen vähän tuntuvampi supistus ja sen jälkeen niitä on tullu melkein joka ilta ja yö pari. Samaan aikaan tuntuu aina semmosta menkkajomotusta selässä. En kuitenkaan usko, että ykskään vauva näin hepposilla supistuksilla lähtee syntymään, mutta en ollu osannu oottaa että jo tässä vaiheessa heräisin niihin. Aikasemmin ne supparit on ollu semmosia kevyempiä ja harjotusversioitahan nämäkin vielä varmaan on. Silleen en oo kuitenkaan kovin paniikissa näistä, ku torstaina tulee jo 34 viikoa täyteen, ettei sekään varmaan haittaa jos nää jo vähän paikkoja pehmentelee. Ja tosiaan ku eivät tuu säännöllisin välein eikä edes kovin montaa päivässä, niin aattelisin ettei tarvi huolestua. Sinänsä jännä ku esikoista odotan, niin olin varautunu että supistukset alkaa vasta myöhemmin. Mites teillä muilla joilla on jonku verran supistellu. Millasia ne on ja kuin paljo niitä on?

Imetysliiveistä: Ostin yhdet ja tiiättekö mitä? Oon päätyny käyttään niitä jo nyt ku en sit tullu ostaneeks sopivia normirintsikoita. Ostin noihin kyllä vähän kasvunvaraa, mutta ku nää mun meloonit ei meinaa mahtua enää mihinkään, eikä noita imetysliivejäkään meinaa löytyä tarpeeks isoja. Ennen raskautta mulla ollu jo D-kuppi ja nyt varmaan vähintään E... Eri malleja kokeilin, niin toisissa ois ollu vähän maitovaraa F-kupissa ja toisissa vasta G:ssä... Tai siis siinä ainoassa jota yhestä kaupasta löysin G-koossa... Ostin sitten ne G-kupit... :eek: Ihan järkkyä... Eikä ne nytkään kovin isoilta tunnu, ihan tukevilta... Sitte ku ei oo enää ees nöin iso maha, niin johan sitä on povipommi! Musta mun D-kupit oli jo vähän liian isot toisinaan... Huoh... Mieskin on jo vähän kauhuissaan, ku mun tissit on kohta hänen päänsä kokoiset... "Suuret pienet ja pääsi kokoiset". Se meinas tehä itelleen t-paidan "my has a G-cup"... Hoh, kyllähän ne varmaan joskus pienenee taas ees vähän, toivottavasti ei ihan ajokoirankorvat kuitenkaan tuu.

Viola ja Pingu 33+5
 
Huomenta vaan tältäkin suunnalta! Täällä ilmottautuu kans yksi, jolla yöunet menneet vähän turhan katkonaisiks |O Selkä ja/tai lonkat tulee kipeeks jos nukkuu liian kauan samassa asennossa ja sitten kun vaihtaa ja kääntää kylkee niin siihen ähellykseen nyt herää väkisinkin :/ Nyt kyllä väsyttäis vielä aikalailla, mutta heräsin kuuden jälkeen siihen kun oli kuuma ja tukala olo, nenäki vähän tukossa ja siinä vaiheessa on turha jäädä enää sänkyyn pyörimään.

Tannuli toivottavasti pääset lääkärille, joka ymmärtäis missä pisteessä oot! Kuulostaa kyllä niin kurjalta että joudut vielä töihin. Jaksamisia sinulle! :hug:

Kojo ja suomalainen mulla kans ollut vastaavanlaisia tuntemuksia. Veikkaisin kyllä kans, että ne johtuu siitä että paikat alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan synnytykseen ja toisaalta vauveli voi kans vähän painaa jos on jo tarpeeks alhaalla. En oo mikään asiantuntija tässä, mutta näin olen omallakohdalla asian miettiny. Huolissaan tuskin kuitenkaan tarttee olla =)

Mutta nytpä ei sitten tämän enempää ehtinykään kun poitsukin päätti olla aamuvirkku. Oli vissiin liikaa tilaa sängyssä kun äiti oli pois =)

Toivis pitää kauheeta aamujumppaa tässä samalla :D :heart:

Änkkäpöö ja Toivoilona 31+6
 
on tääkin loma, paleltaa.
nii juu, mähän olin ensin 2,5 vk saikulla, 10.5 alkoi kesäloma ja äippälomalla jatketaa 14.6 alkaen :LOL: lomalta lomalle vaan :LOL: aika vaan käy pitkäksi... ulpukkaa vaan odottelen kovasti syliin, vaikka pelottaakin oma osaamattomuus. Onneksi meillä riittää isännän kanssa huumorintajua, se on yhtä lailla urpo näissä hommissa. Ollaan jo valmiiksi naureskeltu koko hommalle.No, eiköhän luonto saa meidät toimimaan oikein :/

tänään on hemmottelua tiedossa ! Täydellinen Kasvohoito, kestona 2 h , aaaaaahhh.
ja neuvola & lääkäri ;) joten hyvin minäkeskeinen päivä tänään :heart: vähänkö siistii, hehee...

jep, palaillaan !

Minttis & Ulpukka 31+1
( kyllä noi viikot vilisee eteenpäin )
 
Huomenta!


Mullakin eilen K-raudassa kävi sukkapuikko kylässä. Olipa jännä tunne. Ja sitten illallajotenkin oikein korostui, että on tuo maha tuossa. Soli aina tiellä ko yritti jotain asentoa tai kumartaa jotain noukkimaan. Viime yö oli aivan ihana. Sain nukuttua vasemmalla kyljellä tosi hyvin ja vessareissukaan ei herättäny mua liikaa. Maltoin nousta ennen puolta ysiä niin ei tänään oo yhtä pöhnä olo ko eilen 10 tunnin katkonaisten unien jälkeen.

Tunteroisen verran ainakin aamulla nukuttiin minun maha miehen pyllyssä kiinni. Muuta herätystä mies ei tarvinnu :LOL: Semmosia potkuja sateli, että... Ja on se edelleen raivotarjonnassa, ko eilenkin oli :)

Obsidania mieki rupian taas syömään, ko ei pelkkä magnesium piä levottomia jalkoja poissa.
Verensokerihommatkin jätän vähemmälle hetkeksi, jotta sormet elpyis vähän. Jos sitä ens viikolla taas pistelis ja söis guaremia, ko 2. päivä on seuraava neuvola.

Nyt olis ongelmana jälleen, jotta mitä sitä tekis koko päivän. Inhottavaa.

T: pörrö ja vaava 33+3

 
Huomenta tai päivää se kai jo tähän aikaan on ;)

Uusiakin oli tullut, joten tervetuloa vaan minunkin puolestani! Tätä "vertaistukea" ilman en pärjäisi, kiitos siitä teille mammoille ;)

Ja kiitokset kaikille jotka vastailivat että tunteikasta aikaa muillakin vietellään tässä vaiheessa raskautta.
Mulla vaan tuntuu että pahenee, mutta väliin mahtuu toki hymyäkin... on välillä aika jakomielitautinen olo kun välilillä raivo muuttuu hillittömäksi nauruksi... en tiedä pitäiskö olla huolissaan jo :LOL:

Pipsa27 mä olen täällä palstalla kehunut ton Kräuterblutsaftin jo moneen kertaan, mutta suosittelen edelleen ;) 2 ploa sitä juoneena tiedän että toimii, ainaskin mulla. Ja se on ihan juotavan makuista kun muistaa pitää sen jääkaappikylmänä.

Sukkapuikkokipuilua täälläkin ja välillä navan seutuun vihloo niin että meinaa taju lähteä... kai se kuuluu sitten asiaan. Kävelykin on muuttunut ihanaksi vaappumiseksi ja nyt kyllä tuntuu että olis kääntynyt raivotarjontaan. Ens viikolla olis neuvola, joten sitten ollaan taas viisaampia sen suhteen.

Vähän galluppia pinnasängyn patjasta ja tyynystä[/b] Millaisia olette hankkineet? Entä petari?

Olen nyt kahden vaiheilla sen unipussin kanssa että onko sillä käyttöä vai ei? Voiko sitä käyttää heti vastasyntyneellä ja minkä kokoinen se kannattais olla?
Onko kokemuksia??

1,5 vkoa töitä ja sitten lomalle, jee!

Vilma-Annika 30+5 tai jotain sinnepäin ;)
 
Huomenet!

SusSoo :hug: ja pahoittelut tapahtuneesta.

sukkapuikkokivuista Kirjoittelinkin varmaan silloin aiemmin, että mulla oli noita jo rv 20 tienoilla. Silloin terkka oli sitä mieltä, että kyseessä on heijastekivut. Mutta en tiedä mitä ne näin myöhemmin tarkoittaa. Nyt niitä ei kyllä ole ollut.

turvotuksesta Jalkaterät on iltaisin enemmän tai vähemmän turvonneet. Oon koittanut jalkajumppaa lisäksi juon runsaasti vettä ja syön tuoretta ananasta. Tuntuvat hieman helpottavan.

Vio-la Mulla harjoitussupparit alkoi juuri kuten kuvasit, mutta muuttuivat tosi säännölliseksi ja ennen sairaslomaa tuli muutama kivuliaskin. Mutta lääkäri sanoi, että harjoitussupistuksia kuuluukin tulla, mutta ei säännöllisesti eikä kivuliaina.

Nukkuminen on täälläkin katkonaista. Viime yönä heräsin taas supistuksiin, selkä- ja lonkkasärkyyn. Mä en kyllä tiennyt, että tämä loppuaika voi olla tällaista. Lisäksi ne hirveät liitoskivut on nyt löytäneet tiensä tänne. Kaikuu terkan sanat vielä korvissa silloin keskiraskauden aikana "nauti nyt vielä raskaudesta, se loppuaika voi olla aika hankalaa". Silloin ajattelin, että höpö höpö. ;)

Jemima 30+2
 
Meillä pöpö pörrää, viime viikon to alkoi eiskoisen vatsatauti, viikonloppuna kuopuksen ja viime yönä minulla. Ihan hirvittävät kivut, nipisyelee tavallaan kokoajan vatsan sisällä ja kokosuolisto tuntuu omituiselta. En muista tälläistä, kun ei tiedä kummasta päästä tulee vai tuleeko molemmista samaan aikaan kuten aamuyöllä tuli :x Ihmeekseni typy on hyvinkin vilkas mahassa, jokaisen oksennus session päätteeksi oikein innostuu möyrimään ja nyrkkeilemään vaikka kakominen aiheuttaakin kovettelu suppareita.

Minttumaariako se kyseli leikkauksen kivunhoidosta?

kun menet suunnitellusti sektioon, todennäköisesti osastolta käsin tekevät alkuvalmistelut (RR, pissa, KTG käyrä, verikokeita, tippa ja kestokatetri ). Leikkaussalissa laittavat epiduraalin ja olet hereillä sitten sen koko toimenpiteen, n. 50min. Saat nähdä vauvan ja isä lähtee siitä sitten vauvan j a kätilön kanssa osastolle punnitsemaan ja pukemaan ja ruokkimaan yms vauvaa. Tulevat varmasti sitten heräämöön vauvaa näyttämään ja rinnalle tuomaan. Heräämössä olet about 3-5 tuntia.
 
Puhuin tuossa neuvolatädin kanssa kun soitti pissatuloksista että olivat puhtaat. Käski nyt lepäileen et helpottais nuo viiltävät kivut kun ei niitä kuulemma "saa" tulla. Sanoi niiden yleensä tarkoittavan kohdunsuulla tapahtuvia juttuja. Ja varsinkin ku mulla ne on ollu nyt jo eilisestä asti melko säännöllisenä vihlaisuna. Käski levätä ja kuulostella tän päivän aikana et tuntuuko ne kivut yhtäaikaa vauvan liikkeiden kanssa. Jos näin on niin sit saattaa olla enemmän siitä johtuvaa kuin supistuksista. Jos ei huomis aamuun mennessä oo loppunu nuo tunteet niin aiko sit laittaa neuolalääkärille huomiseksi käymään.

Pörrö: Olin itekki kaverin kanssa k-raudassa eilen iltapäivästä. Josko ne kivut ois siellä tarttuvaa ;)

Kojo
 
aik
Heips,

Alapään/nivusten kivuista minulle sanottiin aikaisemman lapsen kohdalla, että ne ovat liitoskipuja eli paikat alkavat löystyä ja levetä (aueta). Varsinkin niitä ilmeni kävellessä ja seistessä, ja ylipäänsä kaikenlaisessa rasistuksessa. Tässä raskaudessa olen levännyt niin paljon, ettei niitä ainakaan vielä ole tullut.

Menkkamainen jomotus selässä oli kyllä minulla selvä synnytystä edeltävä supistus, joten...ottakaahan rauhallisesti mammat! :wave:

Puuhan puute on täälläkin ja tämä keskustelupalsta on todellinen henkireikä! Nyt olen alkanut tallentaa myöhäissarjoja telkusta ja katson niitä aamupäivän, jotta aika kuluisi (kun poika on vielä parisen viikkoa tarhassa, sen jälkeen tuskin enää onnistuu sohvalla makoilu ;) )

aik 32+
 
Hellurei jälleen!

Katsotaan pysyykö muistissa vielä kaikki mitä taas pitikään..

Uusille ainakin TERVETULOA!! Aina mahtuu joukkoon pyöreään, ja moneen asiaan täältä löytyy vastauksia ja vertaistukea kyllä! =)

"Sukkapuikot" tulleet tutuiksi täälläkin, siitä ei tietoa onko vaan liitoksien leviämistä vai kohdunsuun kypsymistä.. Eikä tietoo tulekaan jos ei äitipolille tai omalle lääkärille jostakin erityisestä syystä pääse/joudu.

Turvotus pysyny kohtalaisena, sukanvarsista jää kinttuihin rannut ja sormukset ei mee sormiin. Mutten paisu sen pahemmalti.

Nukkuminen on jo oma taitolajinsa joo.. Viimeyönä tuli pyörittyä aikaslailla koko yö, ja kuopus herätti pissipyykille sit aamu kuudelta. Nousin sitten yksinäni ylös, keittelin kahvit ja aloin hommailla. Kyllä tuntuu päivä pitkälle, kun vasta puolessa mennään nyt! Hiukan jo kyllä väsyttääkin, pitäs varmaan koettaa antasko lapset äiskän ees huilia vähän aikaa.

Neuvolassakin käytynä tälle aamulle, siellä kaikki ennallaan..
Rv32 (omat laskut 31+6)
Pissassa taas proteiini heikko + muuten hyvä, tulehduksia ei ole.
Painoa +650g/vko, yht. ihan tarpeeks..
Hb 117, suositteli jotain rautapitoista monivitamiinia kun rautatabletit vetää ihan kovaksi vattan, ja ettei enää tippus alemmaks.
Sf-mitta 30cm
syke 140-150, liikkeet ++
PT edelleen

Seuraavan ajan sainkin sit suoraan sinne 35 viikolle, niin laitetaan sitten se lähete äitipolille tuosta perätilasta. Näin ainakin uskon että tulee käymään, mihinkäs toinen siitä hyväksitodetusta asennosta enää kääntys... Siellä sitten katsovat tilanteen taas, mutta siihen nyt vielä menee ainakin kolme viikkoa ennenkö seuraava neuvolakaan on. Odotellessa sitä sitten.
Ilkeä on olotila välillä, kun pieni tykkää nyt pitää päätään tuossa navan seudulla ja jos siihen joku osuu nii ai että.. Tekee kipeetä!! Ja mähän tökin massua joka välissä ovilla ja tuolin selkämyksiin... :headwall: Muuten ei oikestaan pahempia paina, eikä närästäkään kun ylävatsalla on vielä hyvin tilaa! Ne repimiset sit kyllä kiusaa kun on niin leveesti tuolla alaosassa, mut aikansa kutakin...

Nyt kyllä alkaa jo väsy painaa pikkuhiljaa, mut on sitä ehdittykin! Koiran kanssa puolientunnin köpöttelylenkki, pyykkiä kaks koneellista, tiskit koneessa, pihahommia pari tuntia... Mitähän lie keksis loppupäiväksi ettei tylsyys iske?!?

Mutta nyt ruokaa nassuun, alkaa nuo neitosetkin tapella jo siihen malliin että nälkä on...

Räpis+NinniElmeri rv31+6
 
Täällä on ollut myös nyt kolmatta viikkoa noita sukkapuikkokipuja tuolla alakerrassa. Sinänsä lohdullista, että muillakin sitä on ilmennyt, tietääpähän, että se on melkoisen normaali tuntemus. Mutta toki siis varmasti meidän jokaisen on syytä seurata tilannetta, ettei yllätyksiä tulisi. Itse olen kyllä epäillyt syyksi lähinnä sitä, että vauva painaa tuonne alas sopivassa asennossa, josta tuo kipuilu sitten tulee. Toivottavasti nyt ei tosiaan paikat ole vielä aukeamassa. Kaikki on vielä niin vaiheissaan.....

Huomenna ollaan menossa sairaalan valmennukseen. Sitä jo kovasti odottelen. Tiedän kokemuksesta, että siltä reissulta jää tietty tunnelma takin helmaan roikkumaan ainakin itselle. Saas nähdä, miten isukki ensikertalaisena käynnin kokee, vastasyntyneitä kun saattaa hyvinkin siellä vilahdella.

Kultatiuku ja Nuppu rv32+6
 
Heips!

Mahtaakohan kukaan enää muistaa minua. Siitä kun on niin kauhiasti aikaa kun viimeksi olen saanut kirjoitetuksi. Lukemassa kyllä olen käynyt mutta kirjoittaminen on jäänyt. Olette olleet ajatuksissani! Sain graduni valmiiksi kuukausi sitten. Sen jälkeen oli sellaiset fiilikset, että ei yhtään huvittanut tietokoneen näppäimistöön tarttua. No, nyt jälleen täällä. Toivottavasti suotte mulle comebackin! Viime viikolla valmistuin Filosofian maisteriksi. Samalla tosi huojentunut olo mutta myös vähän outo ja ontto. Tässä sitä jo mietiskelen mitä sitä voisi opiskella... Nyt sitten olen työttömänä ensi viikkoon, eli 27.5. alkaaa äitiysloma.

:flower: Onnittelut kaksosvaavinsa saaneille Satukalle ja Eleanorille! :heart: Voikaa hyvin!

Tsemppiä vaivojen kanssa kärvisteleville!

Ja sitten omaan napaan... Kaikki on ihan ok, vaikkakin pikkasen kipuilua on ollut enkä enää oikein jaksa normaalivauhtia enää. En ole ollut missään töissä nyt ollut, enkä olisi kyllä varmaan pystynytkään, ainakaan mitään fyysistä. Oikein välillä on ärsyttänyt kun tämä raskaus on vetänyt mut niin heikoksi.

Reilut pari kuukautta sittenhän mulla oli supisteluja, kipeitäkin. En tuolloin pystynyt kävelemään pitkään, käymään kaupassa tai tekemään kotitöitä ilman, että niitä olisi tullut. Ne onneksi helpottivat ja olen jälleen pystynyt tekemään em. asioita. Onneksi eivät aiheuttaneet mitään. Nyt välillä supistelee jälleen, mutta ihan kivuttomasti lähinnä.

Neuvolassa kävin viimeksi viikko sitten:
rv 32+6
paino +255g/vk, yhteensä tähän mennessä 7,2 kg
rr 100/60 (ilmeisesti siitä johtuu, että välillä huimaa)
pissa puhdas
hb 128 (On lähtenyt nousuun, olen juonut sellasta kun Ferroforte B)
sf 29
syke 125-135 (ennen ollut 130-140)
liikkeet ++
Raivotarjontaan oli kääntynyt ja aika alaskin

Mulla on kylkiluut ihan hellänä. En tiedä millaseksi se tästä vielä oikein yltyykään. Meidän pikkuinen kun on aikas vilkas tapaus etenkin iltaisin.

Turvotusta on iltaisin välillä sormissa ja jaloissa. Sukkapuikkokipuja on mullakin ollut välillä.

Minskuli rv 33+6


 
Heippa vaan!

Täällä myös eilen neuvola ja kaikki oli hyvin. Neiti on kuulemma aikas komeen kokoinen ja lupali terkka et koko arvioon pääsis 36 viikolla.
En nyt jaksa hakea neukkakorttia, kun en muista mitä siihen laitettiin, mutta paino oli ainoo mistä tuli taas sanomista.

Tänään onkin ollut ihan hirmuisa päänsärky, liekö poskiontelo tukossa, vai hammas, huomenna lääkäri onneksi, niin katsoopi ontelot, kun ei tuo panadoli auta.

Onko muilla sellaista, et kun vaavi alkaa oikein myllätä masus, niin tulee huono olo? Siis mulla on nyt tullut muutamana päivänä kunnon mylläyksen jälkeen huono olo itelle...

Ite en oikein jaksais tehdä mitään, laiskottaa koko ajan. Onneksi mies ymmärtää nää mun vaivat, tai ainakin suurimman osan vaivoista. Harmittaa vaan kun ei ite jaksais millään ja toinen kun tulee töistä niin heiluu joka päivä joku moppi tai rätti kourassa...
Ollaan pätetty, et kun meidän olkkari valmistuu, ehkä joskus syksyllä, ristiäisiin mennessä, niin sitten otetaan siivooja kerta viikkoon tai kerta kahteen viikkoon. En taida ite jaksaa siivoila 160neliöö yksin ja kolmee lasta sinä ohessa hoitaa.. Tai kaippa sitä jaksais, mutta olaan laskettu, et sen siivoojan kustannukseksi jää kotitalousvähennyksen sen verran kohtuu hintaiseksi, et otetaan sellainen, ekä ressata aina siivouksella. Jää aikaa enempi lapsille ja toisillemme! :)
No mutta kaippa on pakko alkaa pyykin pesuun, vaikka ei millään innostais...

Jisse ja Juulis rv32
 
Miulla piti olla tänään neuvolassa se sydänäänikontrolli vaan aamulla soittivat ja peruivat ajan.Uus aika ois perjantaille mut jos mie torstaina käyn äippäpoilla niin ne tekee kuitenki samat jutut siellä ,kun neuvolassa joten varmaan perun ajan ja varaan sit valamiiks ens viikolle.
Miulla on ollu taas tänään pipo niin kireellä et tuntuu ettei ees veri kierrä |O .
Eihän sitä talonmiestäkään näkyny vaikka ootin eilisen päivän,ei näkyny tänäänkään ja aina vaan viivästyy ja viivästyy tuo takapihan laitto...Huomenna pitää taas soittaa sen sadannen kerran ja kiukuta ja säkättää kunnolla!
Eilen oltiin lähössä kaupunkiin niin meinas itku tulla,en saanu mitään kenkiä mahtumaan näihin turvonneisiin pökkelöihin...Väkipakolla survoin kenkälusikan avulla yhet ikivanhat lonttoset jalakaan jotta piäsin lähtemään.Ostin sit prismasta 5 euroo maksavat crocs(vaimikäsenytoli)-jäljitelmät,kokoa 40.Lompsimpa nyt sitten niillä niin pitkään kun ne suostuu mahtumaan.
Parin tunnin kaupunkireissu vei miulta täysin mehut,yöllä särki joka ikiseen paikkaan ja hyvä et piäsin sängystä pissille raahautumaan...Tää päivä on menny sit reissusta toipuessa,vetäsin kolomen tunnin päiväunet ja nyt on ihan piä unenpöhnänen ,mutta vaavi vaan jaksaa masussa jorata :heart: .Siis jotain positiivista kuitenkin.

Kärttynen Ievaliina ja riehakka pikkumies 33+5
 
MOikka!

Oilipa paljon luettavaa. Kesti vaikka kuinka kauan lukea kun siinä samassa tuli tehtýä ruoka ja pistettyä pyykkiä ja syötyä jne..

En nyt muuta kun nopesti kerron että perjanteina ultrassa ei löytynyt mitään kasvuhäiriöön viittaavaa, vaikka se mun sf- on ollut niin mahottoman pieni. Kokoarvioksi sai 2100g vaikka sf- mitta edellisenä päivänä oli 27cm. Masuasukki näytti olevan oikein hyvässä kunnossa liikkui ja potki ja teki hengitysharjoituksia.
Kyllä iso kivi tippui sydämeltä!

Tulen toiste kirjoittamaan lisää!

titta ja masuasukki tasan 34
 

Yhteistyössä