HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
SusSoo
Onnea tuplasti SATUKA ja ELEANOR78 :flower: :flower:

Jos jokunen muistaa, niin kävin ilmoittamassa hetki sitten teille uudesta raskaudesta. Mutta menipä sekin sitten kesken. Eli ei meille tullut heinävauvaa eikä tammivauvaakaan. Nyt on vauvanhankintasuunnitelmat toistaiseksi siirretty taka-alalle. Alkaa olla vähän liian vaikeaa ja stressaavaa koko vauvanodotus. Ehkä kuitenkin joskus meille tosiaan pieni nyytti ilmestyisi =)

Kovasti onnea kaikille viimeisiin viikkoihin! -Sussoo-
 
Voi SusSoo :'( :hug: Surullista, että tälläkin kerralla kävi noin. Kovasti voimia!

Kysymyksiä oli tullut, joten vastaan minäkin omalta osaltani niihin. Kuppikoon kasvaminen imetysaikana riippuu varmaan tosi paljon ihmisestä. Itse ostin viimeksi ihan normaalikokoni mukaiset imetysliivit ja olivat imetysaikana aivan sopivat, vaikka maitoa rinnoissa riittikin. Nytkin olen hankkinut parit uudet normaalikokoani ja yhdet hieman isommat.

Epiduraalin otin ekassa synnytyksessä ja otan sen varmaan nyt toisellakin kerralla, jos supistukset ovat yhtä kivuliaita. En tiedä miten olisin viimeksi selvinnyt ilman. Ilokaasu ei auttanut juuri lainkaan ja olin todella paniikissa kipujeni kanssa. Etukäteen olin kuvitellut pärjääväni ilman epiduraalia, joten synnytyksessä pitkitin sen ottoa turhankin pitkään. Spinaalipuudutusta olen tällä kertaa ajatellut epiduraalin vaihtoehdoksi, mutten ole siitä vielä hankkinut paljoakaan tietoa.

Liivinsuojia kannattaa olla aika monet varastossa, jos meinaa kestoja käyttää. Niitä mulla on ennestään alle kymmenen paria, mutta lisää pitää tehdä tai ostaa. Kertakäyttöisiäkin hankin varmaan paketillisen alkuun. Niiden käyttöön kyllästyin viimeksi, kun tuntui että niitä sai olla koko ajan ostamassa lisää ja aina loppuivat kesken juuri silloin kun olisi pitänyt jonnekin ihmisten ilmoille lähteä.

Ompeluksistakin joku kyseli. Muutaman kestovaipan ompelin alkuraskauden aikana, mutta montaa en jaksanut väkertää, kun ei löytynyt oikeen sopivaa mallia. Verhoja olen uuteen kotiin ommellut joka huoneeseen ja tosiaan niitä liivinsuojia pitäisi myös alkaa tekemään. Ehkä pari koristetyynynpäällistäkin ompelen sohvalle, kun olkkarin verhoista jäi kangasta yli.

Ekan vauvanvaatekoneellisen pyykkäsin tänään. Siirsin pojan vaatteet kaappiin ja tyhjensin lipaston laatikot vauvanvaatteita varten. Eilisiltana pläräsin kaikki tulokkaan vaatteet läpi, niin näin mitä kokoja voisi vielä hankkia valmiiksi ja mitä olen jo hamstrannut liiankin kanssa.

Krissie rv 32+4
 
Voi SusSoo :'( Oon niin kovin pahoillani, lämmin :hug: sinulle kaiken keskelle! Toivottavasti tosiaan teillekin pieni nyytti vielä suodaan.

Oma olo on tänään ollut todella väsynyt. Öisin on uni melko katkonaista kun jokaiseen kyljen kääntöön herää lonkka-, selkä- ja/tai häpyluukipujen takia. Vessassa tarttee onneks käydä vaan kertaalleen yössä. Onneks tietää, että nämä kivut ei jatku loputtomasti, niin kyllä ne kestää =) Kovasti jaksamisia teille vielä kovempien kipujen kans taisteleville! Ite kuitenkin selviä vielä ilman lääkkeitä.

Ompelu on alkanut jälleen innostamaan täälläkin ja käsityöt yleensä. Nyt on työnalla poitsulle verhot ja tälle vaaville aloin virkkaamaan peitettä. Suunnitelmissa olisi vielä tehdä lattialla köllöttelypeitto sekä housuja kummallekin lapsoselle. Vaippojakin tekisi mieli ommella, mutta esikoiselta on jäljellä niin paljon, että ei ole niille tarvis. Ehkä sitten myöhemmin. Liivinsuojia tosin ajattelin tehtailla, pitäis vaan keksiä mitä niihin laittais että olisivat mahdollisimman mukavia päällä eikä menis pesussa koppuraks. Hitsi kun nyt unohdin kuka niitä oli jo ommellut, mutta mitä materiaaleja käytit?
Ja noista kertakäyttösistä liivinsuojista voisin kyllä kans suositella Ainua! Ite tykkäsin käyttää niitä "ihonvärisiä" kun eivät paistaneet niin valkosenkaan paidan läpi, toisin kuin valkoset.
Pienoista pesänrakennusviettäkin on alkanut ilmestymään. Koko ajan laittelen paikkoja kuntoon ja järjestelen. Jos en konkreettisesti niin sitten teen ahkeraa ajatus ja suunnittelutyötä! Toivikselle ei oo mitään vielä laitettu valmiiks, mutta viikonloppuna kävin esikoiselta jääneet vaatteet läpi ja kunhan tässä saadaan siirreltyä huonekaluja huoneesta toiseen, niin pääsee laittaamaankin sitten tavarat paikoilleen. Sairaalakassin pakkaamisenkaan kans tuskin tässä sen suurempaa kiirettä pidän. Kunhan muistaa ainakin neuvolakortin ja kameran oottaa, niin mies voi kyllä tuoda loput jos niin kiire lähtö tulee :D

Keskiviikkona olis seuraava neuvola, että sitä odotellessa menee alku viikko. Mietin, että olisko mitään syytä, millä voisin päästä käymään vielä ultrassa, mutta en taida onnistua keksimään mitään. Ja toivotaan tietysti ettei mitään ilmenekään, kun sehän olis vaan merkki että jotain saattais olla hätänä. Olis vaan niin kiva päästä kurkkaamaan masuun ja saada mahdollisesti sukupuoli vielä selville :D

Mutta nyt hoiteleen poitsun iltapuuhia ja sitten taas käsitöiden kimppuun hetkeksi =)

Änkkäpöö ja Toivoilona 31+4
 
Tuosta epiduraalista vielä, että mulle se annettiin viime kerralla ja ei kyllä kaduttanu. Ei aiheuttanut mitään jälkikomplikaatioita ja toivuin synnytyksestä tosi nopeesti. Se tosin jäi mulla hieman toispuoleiseks eli kivut ei hävinny kokonaan, mutta helpotti kuitenki niin että sain vähän levättyä ennen tositoimia. Ponnistaessa tuo toispuoleisuus oli vaan plussaa kun itse tunsin selvästi supistuksen ja ponnistustarpeen niin helpotti työskentelyä. Tai ainakin luulen että oli "helpompi" ponnistaa kun koko puudutuksen alaisena, mistä ei siis ole kokemusta kun yksi synnytys vasta takana.

Ja eeluselle tervetuloa joukkoon mukaan rupattelemaan! :D

Änkkäpöö, joka nyt poistuu ja tekee tilaa toisillekin
 
Sussoo suuren suuri :hug: sulle! On se niin väärin... :'(

Mulla onki neuvola heti huomenaamulla ja sit taitaa parin viikon (vai viikon?) päästä olla lääkärineuvola (synnytystapa-arvio), jossa ultrataan. Aattelin viel kysästä varmuudeks onhan masussa nyt sit poika. Mua on alkanu niin kovasti epäilyttämään, ku oon tytön vaatteita laittanu kiertoon.
Lääkäri oli kyllä 4D:ssä varma siitä, että kivekset ja pippeli näky ja moneen kertaan niitä tsiigaili ja yritti saada hyvää kuvaa,mut ei onnistunu.
 
änkkäpöö: Mie ompelin kestoliivinsuojia. Käyttökokemusta niistä ei nyt vielö ole, mut ainakin tuntui pesustatullessaan ihan samanlaisilta kuin sinne mennessään. Eli vaippojen ompelusta jääneistä jämistä niitä ompelin. Eli sisempikerros mickrofeacea, välissä froteepyyhettä ja uloimpana pul-kangasta.
Mitään käsitystä ei ole toimiikonuo, mut kokeillaan =)

Kojo
 
Sussoo:lle iso :hug: ! Olen niin pahoillani puolestasi enkä osaa oikein edes sanoa mitään.. :hug: :hug: :hug:

Huominen neuvola jännittää. Huomenna loppuisi sairasloma ja ajattelin nyt siitä jatkosta jutella neuvolantätin kanssa ja mahdollisesti myös lääkärille pyytää aikaa. (Asia, josta kirjottelinkin aiemmin) Oon miettinyt ja miettinyt, miten asiani ilmaisen kun kammottaa ajatus töihin palaamisesta.. Viime viikonkin nukuin melkein 12 tunnin yöunia ja siihen päälle vielä päikkärit.. Miten ihmeessä jaksaisin tehdä töitä!?
Saa nähdä, patistaako töihin minut vielä vai saanko jo armahduksen, toivottavasti!

Eelunen: Minunkin puolestani tervetuloa höpisemään tänne meidän muiden heinämammojen kanssa! Mukavaa kun väkeä on paljon, aina joku osaa kertoa neuvoja ja vinkkejä asiaan kuin asiaan!

Nyt taidan painua vielä kaivelemaan jääkaapista jotain iltapalan jälkiruokaa... :p
katotaas paljon vaaka näyttää huomenna...

tannuli 30+2
 
Moikka!! Aivan ensimmäiseksi paljon onnea eleanor78 ja satuka pienistä nyyteistä! :flower: =) :flower: Ja iso :hug: sussoolle. Kyllä se vaan on niin väärin. Mutta toivotaan todella paljon että saatte vielä pienen nyytin sinne kotiin asti!!

paljon on ollut taas galluppeja. En yllätys yllätys muista kuin muutaman. Epiduraalista: mulla on vieläkin kipeä se pisto kohta vaikka esikoinen syntyi melkein 2 vuotta sitten. Kivut kyllä lähtivät melkein kokonaan, mutta niin myös lähti tunto joka puolella.Tunsin ainoastaan pääni :ashamed: Se oli kyllä karmiva kokemus. Kyllä se tunto sitten siitä pikkuhiljaa palasi ja lääkäri kävi toteamassa että piikki on pistetty osittain hermoon. Että näinkin voi käydä. Nyt olen miettinyt etten ainakaan sitä kivunlievitystä käytä. Mutta minkäslainen on tämä spinaali? Mulla ei ole paljon tietoa, enkä ole vielä alkanut ottamaan edes selvää.. laiska kun olen :/
Liivinsuojia en ajatellut hommata hirveästi kun viimeksi niitä ei kulunut kuin muutama. Maitoa ei hirveästi ylimääräistä tullut :(
Neuvolassakin kävinm tossa viimeviikolla. kaikki oli hyvin lukuunottamatta sf mittaa joka menee siellä alakäyrällä. Ei kuitenkaan ihan niin alhaalla et tarvisi ultrata tai seutata vielä muuten. Epäilivät ettei hirveän kookas vauva ole tulossa, mutta ei ollut esikkokaan. Ja itse olen tosi pieni, eli ei voi odottaakkaan mitään 5kg.. Ja se sf oli 26.. Ja viikkoja 30+1 muistaakseni. Paino oli kans pysynyt hyvin hallinnassa. Oli jopa hieman laskenut edellisestä kerrasta. Nyt tullut yhteensä 5kg..
Nyt tarvii painua pehkuihin, et jaksaa huomenna taas siivoilla,ulkoilla ja leikkiä :) Vaikka olo on jo sellainen ettei oikein jaksaisi ja selkää vihloo ja supistaa hirveästi joka päivä :| Mutta minkäs teet, pakko juosta esikon perässä. Ja ei pääse ainakaan yleiskunto rapistuun.. Jos jotain positiivista pitää hakea :) Voikaahaan kaikki hyvin ja paksusti!! Ja kirjoitelkaa kuulumisia. Käyn joka päivä lukemassa. Harvoin vaan jaksan itse kirjoitella!! Öitä!! :wave:
 
Sussoo:Voimia koettelemustesi keskelle :hug: .

Epiduraalin mielelläni kernaasti otan jos synnytyskipu menee sietämättömäksi.Aiempaa kokemusta ei siitä ole,poju syntyi ilokaasun voimalla.Koko synnytys oli ihan karmea jälkikomplikaatioineen :( .Päivä päivältä synnytys lähestyy,mutta oon koittanut ajatella sen niinpäin et nyt pitäs kyllä kaiken sujua helpommin,toivottavasti.Sanoin kyllä leikilleen eilen ukolle et entäs jos peruis koko synnytyksen...Ei vaan valitettavasti oo mahollista.

Ompeluksia:en oo tehnynnä.Oon ihan surkee ja onneton tumpelo melkein kaikkeen käsityöhön liittyvässä...Sinänsä hassua et oon joutunut työn puolesta ohjaamaan askartelua eri-ikäisille lapsille.Pahin oli ,kun olin 4.luokan poikien puukässän sijaisope...
Kestoilu kyllä kiinnostaa tosi paljon ja jos mie oikein ihteeni saisin paksusta niskastani kiinni niin saattasin jotain saaha aikaseksi.
Kerran muuten paikkasin pojan housujen reijän(poika oli jotain 4 vee)mummilla käydessämme ja poju rupes laittaa pökiä jalakaan,niin itkuhan se tuli,Mie pönttö-einari olin ommellu lahkeen yhteen.Siis lahkeen umpeen paikkauskohdasta.Siitä lähtien äitini :heart: on hyvin auliisti paikkaillut pojun vaatteita tarvittaessa!Mie mokoma uusavuton!

Miekin seuraan tannulia,omalle jääkaapille kuitenkin!
Öitä mammat!

Ievaliina ja pikkumies 33+3
 
aik
Huomenta mammat,

Minusta on tullut ihan mahdoton aamuvirkku. Illalla en jaksa valvoa ja aamulla herään jo neljältä! Väsähdän sitten kuuden seitsemän aikaan uudestaan :)

Itse koin epiduraalin hyväksi kivunlievittäjäksi, koska supistukset olivat todella kipeitä. haittapuolia oli, että en päässyt enää liikkumaan ja aloin täristä kuin horkassa ja olin jotenkin ihan pihalla...lääketokkurassa luulisin...Kivunlievitystä vähennettiin sitten ponnnistusvaiheessa. Olen kuullut, että epiduraalin kanssa olisi mahdollista myös liikkua, täytyy ottaa asiasta selvää äitipolilla kuukauden päästä.

Toivoisin, ettei välilihaani leikattaisi tällä kertaa, koska sen paraneminen oli todella hidasta. En olisi halunnut aikaisemminkaan, mutta ilmeisesti se on joillekin kätilöille "rutiini" toimenpide. :(

Itse asiassa olisin halunnut synnyttää seisten tai kyykyssä, mutta siihen ei kuulema ensisynnyttäjiä suositella (kätilön kommentti), joten en oikein uskaltanut pitää päätäni siinä asiassa. Myöhemmin luin, että makuulla tai puoli-istuvassa asennossa väliliha repeää helpommin paineen kasvaessa juuri siinä kohdassa. Mikä onkin ihan järkeenkäypää. Onkohan kellään teistä kokemuksia seisaaltaan ponnistamisesta? Kuinka hyvin jaksoitte?

Sitten vielä liiveistä ja suojuksista. Minulla turposi rinnat synnytyksen jälkeen vesimelooneiksi (ihan oikeasti), mutta yhtään niistä ei herunut ylimääräistä maitoa eli en tarvinnut suojia lainkaan. Tämä on siis todellakin yksilöllistä. Minulla oli pari paketti kertakäyttöisiä ja muutama kestosuojus, mutta ne jäi käyttämättä kokonaan. Liivit ostan, kun tiedän onko koko XL vai XXXXXL! Siihen asti voin olla vaikka ilman, kuten ensimmäiseltäkin. Minulla oli kaalinlehtiä synnärillä viilentämässä rintoja sideharsotukisiteen alla. Näky oli kyllä hyvä :LOL:

Sussoolle iso halaus!

aik 32+
 
Sussoo, on hyvä että raskautuu edes! Mulla takana monta kmenoa mutta jo 3 lapsi tulossa. kyllä se vielä tärppää vaikka menetykset tuntuu tod. rankalta. Voimia!

Ja mä liityn huonosti nukkuvien kerhoon...
 
Neuvolakuulumisia tältä aamulta:

Painoa: yhteensä 7kg alkupainosta. ( nyt neljässä viikossa tullut 2,3kg)
RR: 113/67
Pissa: puhdas
Hemoglobiini: 120
Sf: 28
Syke: 135

Ja pisteenä I:n päälle: Vauveli kääntynyt pää alaspäin!!
Ultralla tarkistettiin vielä ja siellä on pikkuinen jo aivan oikein päin.

Niinhän siinä kävi, niinkuin pelkäsin, että neuvolantäti oli sitä mieltä että kokeilemaan vaan töihin vielä.. Itku pääsi kun kotia tulin.. tuntuu että kukaan ei ymmärrä tätä väsymystä ja sitä pelkoa että supistukset alkaa taas yhtä tiheästi kun töissä rehkin..
Nostella joutuu kuitenkin aika paljon ja vuorotyöläisenä illlasta aamuun meno on h****tiä!

Mutta tehdään nyt niin kuin viisaammat sanoo..
Ajattelin että olisi tarjonnut lääkäriaikaa ja olisin voinut sitten oman lääkärin kanssa jutella mutta sanoi vaan että otat sitten yhteyttä jos työnteko tuntuu hankalalta.

Ja just kun voin niin hyvin, kun supistuksia ei ole liiemmin tullut ja nukkuakin on saanut pitkin päivää. Tiedän että olen taas kohta aivan kuin märkä rätti!
Ja työmotivaatiokin on mitä on.. ei pätkääkään enää kiinnosta, väsyneenä ei varmaan kiinnosta sitäkään vähää.. Kyllä sylettää!

Päivä meni kyllä ihan pilalle..

Onneksi vauvelilla kaikki oli hyvin!!! Se on tietenkin tärkeintä!!

Nyt en osannutkaan muuta kuin valittaa joten poistun takavasemmalle ja kirjottelen taas paremmalla mielellä joku toinen päivä :$

tannuli 30+3
 
Sussoolle paljon halauksia! :hug: Kuinka kurjaa että näin kävi taas.. :'( Mutta kuten jo moni muukin sanoi, niin vielä te saatte sen nyyttinne tekin, usko pois!

Miulla repii taas masua kipeästi. Ei meinannu illalla uni tulla millään, kun alkoi repiä massua ja NinniElmeri piti niin kauhean pyörimisen päälle, ja jokaikinen muljahdus vielä sattui. Nyt on taas koko alavatsa "tulessa", tukivyö ei auta, vaan pahentaa. :/ On tämä helvata yhtä kipua, Panadolia vaan naamariin että pärjää kuopuksen kanssa taas tämänkin päivän.

Ommellut olen koko raskausajan jotakin, kasseja, parit koekäyttöön meinatut sisätaskuvaipat, housuja lapsille, itselle tunikan.. Nyt on työn alla essu lapselle, viikonlopulla synttärit. Villahaalarin teko jostakin syystä tyssäs aika pahasti, vaikka ei ois kuin yksi hiha ja huppu kutomatta.. Pitäskin kaivaa se tekele ja tehdä valmiiksi vielä kun jaksaa! Käsitöitä siis teen, askartelen, näpertelen, lähes aina jotakin. Pidän asian tiimoilta blogiakin, mutten kehtaa tässä sitä mainostaa kun en ole mikään taitava! Ja taas tuli mieleen että unohtui joitakin tekeleitä kuvata tässä...

Nyt se Panadoli ja kuopus ulos, jos yrittäis jotakin tehdä itsekin kykyjensä mukaan...

Räpis+NinniElmeri rv31+5
 
aik
Tannuli, jos et jaksa niin ota ihmeessä yhteyttä työterveyslääkäriin tai terveyskeskuksen omalääkäriin. Toinen asia on, että pystytkö millään tekemään työpaikallasi hieman erilaista työtä, esim. paperitöitä? Tulisiko sellainen kysymykseen? Rohkeutta!

aik 32+
 
Tänään käyty viemässä pissinäytteet ja antamassa paastoverensokerit. Huomenna pikaneuvola, jossa paineet tsekataan. Niistä kun narahdin viimeksi :|

kohta, jos ei sada niin teen tikusta asiaa ja menen hakemaan 4 oikein lottovoiton R-kiskalta. Tuleepahan vähän käveltyä ja ulkoiltua.

Meillä oli eilen varsinainen jumppapäivä masussa. Hirveä hulina ja todella pinnalle erottuvat liikkeet. Se oli ihan järkyttävän näköistä :eek: Äitin oma ADHD :LOL:
Ja olipa erikoista, kun isäntä sanoi, että häntä vähän jännittää / pelottaa nuo liikkeet ylipäätään ??? ööööö, MIKSI ? Hassu mies

käsitöistä: olen virkannut semmoisen keveän kukkapeitteen ( ja toisen lahjaksi kaverin vauvalle ). Ommella en osaa, enkä neuloa.

Liivinsuojat: ei haisuakaan koko jutusta vielä. Ostan varmaan paketin varuiksi kohta puoliin. Maitoa töhnöttää pikkasen jo, mutta ei kastele vielä rintsikoita.

Puudutteista: sektio siis tulee, ja en ole ennen synnyttänyt joten en tiedä mitään. Oiskos teillä kertoa, mitä ne mulle sitten laittaa ?

Jep jep. Heippa taas tältä erää !!!

Minttis & Ulpukka 31 TASAN :heart: :heart: :heart:
 
Ensimmäiseksi syvimmät pahoittelut ja :hug: Sussoolle, kyllä se aurinko teidänkin risukasaan vielä paistaa vaikka pahalta tällä hetkellä tuntuu...

Neuvolakuulumisia tältä aamulta ajattelin kirjoitella aikani kuluksi. Olen kyllä joka päivä käynnyt lukemassa kirjotuksia, mutta jotenkin jäännyt tämä oma kirjoittelu taka-alalle.... :ashamed:

Eli siis vkoja nyt tasan 34!

Paino jälleen -250g/vko, nyt siis painonnousua yhteensä +2,3kg.
Paineet 119/81
Pissa puhdas
Hb 125
Kohdunpohjan kork. 33cm
Vatsan ympärys 102cm
Lapsivettä norm. määrä vielä
Sykkeet 140-luokkaa

Eli kaikinpuolin kaikki hyvin, niin mammalla kuin vauvalla. Liikkeet edelleen tosi riehakkaat, jalkojaan ja käsiään kovasti venyttelee ja alkaa olemaan kyllä tällä mammalla sisuskalut aika hellänä. Yöt saan edelleen nukuttua vauvan puolesta, mutta oma unen tarve on kyllä niin ja näin...tulee heräiltyä tämän tästä ja ajatuksissa miljoona asiaa samalla silmänräpäyksellä, joten sen uudelleen unenpäästä kiinni saaminen onkin sitten eri juttu |O Iltasella se sitten yleensä kostautuu, kun ei oikeen enää jaksa valvoskella samaan tahtiin kuin aikaisemmin.

Käsitöistä joku kyseli, niin eipä täällä ole kyllä tehty yhtikäs mitään, en oikein ole edes mikään käsityöihminen... :ashamed:

Liivinsuojia olen jo hommannut kaupanhyllyltä, ja ne ovat todellakin tarpeen, kunhan synnytys ohi ja alkaa tämä lehmämäinen maidontuotanto :LOL:

Puudutteista synnytyksessä, niin olen ajatellut näin valmiiksi spinaalipuudutusta, ikinä en ole sitä saannut, mutta pelkkää hyvää olen siitä kuullut. Tosin se taitaa olla sellainen puudutus jossa sen vaikutuksen alkaminen on vähän hidasta epiduraaliin verraten, ja tämähän on lyhyempi kestoinenkin. Mitä ilmeisemmin keskimäärin pariksi tunniksi siitä saa apua...mutta jalat pelaa koko ajan hyvin. Kolmas aikaisemmista synnytyksistä kesti vajaa 2h, niin sillä ajattelin sen riittävän aikansa puolesta hyvin. MUTTA tosi toimissa sitten nähdään mitä ehtii saamaan ja milloin.... ;)

Nyt hyviä vointeja kaikille!! :wave:

Piparminttu ja vauveli tasan 34!!
 
Neuvolassa on taasen moni meistä piipahtanut. Sieltä minäkin äsken kotiuduin, joten lyhyesti kuulumisia sieltä kertoilen.

Rv 32+5
Paino +200/vko
Turvotus+
RR 119/72
Pissa puhdas
Hb 125
Sf 32cm, eli yläkäyrällä mennään
Lapsivettä normaalisti käsikopelolla
Vauvan tarjonta jäi epäselväksi, kun ei saanut tunnusteltua kunnolla
Vauvan syke +, tarkemmin en hoksannut kysyä
Liikkeet ++

Kaikki siis sikäli ok, mutta alaselkäsärky iskee aina yllättäen, sydän tuntuu välillä laukkaavan omia teitään, ja jalkapohjat on toisina päivinä todella kipeät. Ja tuo turvotus on sitten oma lukunsa, joskaan paha se ei mielestäni vielä ole.

Viimeyönä heräsin mahakipuun, vauvalla oli kova jumppa menossa, joten siitä todennäköisesti kipu johtui. Kylkeä kääntämällä kipu hellitti nopeasti.

Kultatiuku ja nuppu rv32+5
 
HELLO!

Tämä super-turvoksissa oleva mamma aloitti tänään sairasloman joka jatkuu äippäloman(4.6)alkuun asti!! :)
Omalle neuvolalääkärille ei ollut aikoja joten kävin työterveyslekurilla.
Turvotukseen ei kuulemma oo mitään lääkettä eikä lääkäri tiennyt kotikonstejakaan eli ei auta kun kärsiä. :( Innolla odotan kesähelteitä,kun silloin kroppa turpoaa muutenkin!

Oisko kellään vinkkejä turvotuksen laskemiseen?Kädet on jo puutuneet yli viikko sitten ja sormia pistelee 24/7.Yöt on aika hankalia.Oon yrittänyt ravistella,venytellä jne käsiä,mutta mikään ei auta.Tämä upea olotila voi kuulemma kestää synnytykseen asti!

Reipasta viikon alkua kaikille!

T:turvonnut bella&jumppaava rinssi 32+4 :heart:
 
RouvaSumppisuu
Huomentapäivää =) !

Voi Sussoo, tosi kurjaa että taas kävi noin. Mutta minäkin uskon ihan varmasti, että teille se pikkuinen vielä suodaan :hug: .

Tannuli, mun sympatiat on kyllä ihan 100% sun puolella. Itsehän sain nlalääkäriltä käskyn marssia vuorotyöhön vielä ä-loman alkuun saakka, mutta kävin nyt sitten tk:n päivystyksessä, olin pari minuuttia sisällä lääkärin kanssa ja kirjoitti heti s-lomaa ä-loman alkuun saakka. Ihan eri suhtautuminen oli koko asiaan ja jäi itsellekin hyvä mieli tuosta käynnistä. Eli kyllä lääkäreissä/th:ssakin on vaan niin paljon eroja, jos itsestä tuntuu työnteko mahdottomalta, niin uuden tyypin puheille vaan :hug: .

Epiduraalista: Oli kyllä ainoa kivunlievitys, joka oikeesti toimi. Ilokaasusta tai kohdunkaulan puudutteesta ei ollut mulle hyötyä. Ja jalkeilla sain olla, liikkua normaalisti. Tosin sain vielä lisäannostuksen x2, kun synnytys pitkittyi ja se taisi johtaa lopussa horkkaan enkä oikein tuntenut ponnistamisen tarvettakaan. Mutta jos alatiesynnytykseen mennään, niin epiduraalin/spinaalin kyllä luulen tarvitsevani...jos vanhat merkit pitää paikkansa, sitä vaan ei oikein koskaan tiedä :whistle: .

Sumppis ja pikku-B rv. 33+
 
Turvotuksen laskeminen kotikonstein niin ihan vain veden juominen...niin hullulta kuin se kuullostaakin, niin nestettä pitäisi juoda todella paljon per päivä (n.2l ainakin) Toinen joka lisää aineenvaihduntaa on ananaksen syöminen, ihan vaikka purkista suoraan. Ei tarvi olla tuoretta. Kokeileppa näitä =)

Piparminttu
 
Tannuli:Oon ihan samoilla linjoilla Räpiksen ja aik:n neuvojen kanssa.Jos tuntuu ettet jaksa niin varaa lääkäristä aika tai käy työpaikkalääkärillä.Elä ota ressiä :hug: ja koita jaksaa.

Piparminttu:Tiällä kans tuntuu et pikkunen yltyy vaan päivä päivältä enemmän riehumaan masussa.Viime yönäkin ,kun ukko käänty minuun päin ja laitto kätensä masun ympärille niin johan alako polkka!Ukko oli ihmeissään et miten mie pystyn nukkumaan ,kun pikkunen "hilluu" aivan mahottomasti.No enhän mie juur nuku ku koiranunta.Pissille on noustava tunnin välein ja eihän sieltä tule kuin ruokalusikallinen...Poika jo sano et ota äiti potta sängyn viereen :LOL: .
Noista liikkeistä vielä,ihan hyvä ku liikkuukin vilkkaasti.Kun niitä sivuääniä sydämessä on niin pitää tarkkailla vauvan vointia.Helpottaa kummasti ,kun paukuttelee minkä kerkiää.Tälläkin hetkellä tulee kunnolla muksua!Huomenna ois taas sydänäänikontrolli neuvolassa ja torstaina äippäpolilla.Onnex ne pittäävät meistä hyvän huolen :heart:

Liivinsuojia: en oo vielä hommannu.On vaan ne äippäpaketin mukana tulleet.Sama juttu imetysliivien kanssa.Ei oo hajuakaan miten isoksi nää pienet rusinat turpoo maidon noustessa.Esikon kanssa olo oli kuin Dolly Partonilla.Ihan mieletön rintavarustus ,kun on tottunut just ja just b-kuppia käyttää.Tällähetkellä käytössä on c-kuppi. ;)

Nyt pitää lähtee pihahommiin,tulee talonmies ja vaihetaan mullat ja sorat pihalle ,kun ne on edellisen asukkaan koiran jätöksissä ja kaikki kulmakunnan kissimirrit ovat pitäneet pientä takapihaamme ulkokäymälänä.Saahaan sitten aitakin laitettua ja piettyä kissimirrit pois meijän pihalta.Uskaltaa sitten vauvaakin vaunuissa nukutella ja laskee oman koiruliinin pihalle :D .
Hyvvee muanantaipäevän jatkova!

Ievaliina ja vilkas pikkumies 33+4
 
sussoo ei voi olla totta :( olen kamalan pahoillani! tiedän miltä tuntuu. ei vaan kerran vaan toinen heti perään... jaksamista sinne! olet mielessäni :hug:

liivinsuojista niin mulla kestot esikoisen ajoilta, tosin en kertaakaan tarvinnu käyttää.

imetysliiveistä niin ei mun ole isompia tarvinnu ostaa vaan raskausaikana ostin ihan normi kokoset ja ne sopi hyvin imettäessä vaikka maitoa riittikin. ne käytin niin loppuun (2 kpl) että olen nyt ostanut 3 uutta.

ootteko muut hankkineet mitään imetysvaatteita? mulla esikoisen ajoilta 2 boob t-paitaa ja 1 boob toppi ja nyt oon yhden t-paidan h&mstä ostanu. eli noilla mennään. ihan käteviä ovat.

puudutteista niin esikoisen synnytyksessä epiduraalia tyrkytettiin niin semmosen otin. nyt haluan pärjätä ilman mutta tarpeen tullen niin voin kuvitella ottavani ton uudestaan.

kotikonsteja turvotukseen
niin riittävän nesteen saanti, liikunta, jalat ylös mahd paljon, ananas ja valkoinen tee.

ommellut en ole ollenkaan, vaikka ostellut olenkin aika lailla...

raudan otin käyttöön viikonloppuna. alkaa kovasti päivisin väsyttää. vielä jaksan hyvin lenkkeillä päivittäin ja energiaa on ok mutta luulen että hb taas laskenu kun kuitenkin en ole ihan oma energinen itteni...

nyt sisustamaan esikoisen huonetta... tulipa ikeasta ostettua taas yli 400e tavaraa B)

korvapuusti + pikkupulla rv 33+3
 
bella-74 Minä jos syön sokerista tai rasvaista kädet tikkuilee just nukkuessa. Oletko ollut sokeri rasituksessa? En syö makeata enkä rasvaista niin käteni ei tikkuile. Minulla on kyllä lastatkin helpottamassa käsi oireita.
Itse harjaan koko kroppani suihkussa ja rasvaan jalkani boreas voiteella. Juon paljon vettä ja syön usein ananasta ja vesimelonia. Sillä on ollut turvotus poissa, mutta en tiedä miten käy sitten kun alkaa taas ne parinkymmen asteiset päivät...
 
Turvotuksesta:Miulla jalat turpoo iltaa kohen jokapäivä.Ja ihan sama minkäsortin sukka on jalassa niin jää aina sentin syvä rantu nilikkaan.Nyt oonki luopunu sukkien käytöstä siis kotosalla,jalassa on semmoiset karvatossut aina.Kengänkoko on muuttunut raskauden myötä 38:sta 39:sään.Voi ,kun nuo kelit lämpeis nii ei tarviis enää uloskaan noita sukkia survoa.
Ja tämä jalkaturvotus on kuulemma neuvolantätin mukaan ihan normaalia.
Jalat väsyy muutenkin ja niitä pakottaa.Yritin tässä taannoin rueta selälleen pötköttäämään jotta nostaisin jalat seinälle.Ei tullut mitään,ei pystynyt olemaan selällään,heti rupes supistelemaan.Auttaiskohan jääkylmä jalkakylpy?Ei kuullosta kovin miellyttävältä,mutta ei kai tuo pahaksikaan ole.

Ievuska edelleen vilkkaan pojulin kera
 

Yhteistyössä