HEINÄMAMMAT 2008 ~maaliskuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Neuvolakuulumisia:
Painoa 700g/viikko
Verenpaine 125/74
Hb 110
sf-mitta 29cm :whistle:

Mut pistettiin taas sairaslomalle tämän flunssan takia eli nyt kuukauden flunssassa, josta 3vk
kotona. Muutenkin oli neuvolassa sitä mieltä, ett mun työnteot on nyt aika lailla tehty, kun väsyn töissä niin paljon ja kun toi mahakin rupee olee aika "komee". Katsotaan nyt sitten, mitä lääkäri sanoo 19.3. Tuntuu kyllä vähän hurjalta ajatukselta jäädä kotiin jo nyt kokonaan, mutta toisaalta ei mun alaselkä eikä häntäluu oikeen jaksa kestää enää 8h istumista huonolla toimistotuolilla. Nyt kotona ollessa on mahakin paljon "kivemman" tuntuinen kuin työpäivän jälkeen, jolloin se on ihan pinkee.

Hankinnoista: Auto menee vaihtoon, tosin pidän niin omasta autostani (meillä yksi pieni auto, joka on mun ikiomani) ja yritän kovasti puhua miehelle, että saisin sen pitää kauppakassina...saa nyt nähdä, meneekö läpi. Turvakaukalot pitää ostaa, ei vielä olla katseltu kauheesti, mut pitäis varmaan ruveta, kun vielä pääsee tuskattomasti liikkeelle...Vaunut on hankittu, mutta kaupassa vielä kesään asti.

Nimistä: Tytölle melkein tiedän, pojan nimi on ihan hakusessa (vaikka onkin jo varmaa, että poika tulossa ainakin)

Parisuhteesta: Se voi ihan hyvin, ei ehkä olla riidelty kertaakaan kunnolla plussaamisen jälkeen. Tai mä nyt räjähtelen milloin mistäkin, mutta mies on sit osannut pysytellä lepposana/poissa jaloista...(tosin välillä on vähän liikaakin "poissa jaloista" tuolla yöelämässä, mutta menkööt nyt, jos sit jäis vaikka kesällä kotiin..)

Ronja 22+2
 
Niistä ulkomailta ostetuissa (siis Saksa), niin takuu ainakin paperin mukaan, jonka sain niin 2v. Uskoisin, että toi pitkä matka tänne Suomeen otettaisiin huomioon, JOS vaunut jotenkin saisivat siipeensä tällä matkalla, ni miksikäs se sellanen "huolto" ei toimis....En tiedä. Kaikki firmathan ei suostu edes muualle lähettämään, ku omassa maassa sisällä. No joka tapauksessa nämä meidän vaunut oli kuitenki pakattu hyvin ja olivat moitteettomassa kunnossa.
Autonistuimesta niin meillä parilla lapsella käytetty Rock-O-Tot istuin. Menee varmasti tämän vauva-ajan. Autoja meillä on 3 myös. Itselläni pieni auto, miehellä oma ja lisäksi sai vielä viime syksynä työsuhdeauton. Nyt olis ajatuksena vaihtaa mun ja hänen henkilökohtanen auto tila-autoon, kun ei enää sitten tällä porukalla mahduta normi 5 hlön autoon... Tosin ei me missään pitkällä koskaan käydä koko porukalla kun ne isovanhemmat asuu niin lähellä, ja nyt kun tuo esikoinen täyttää jo 10v. tänä vuonna, niin jo monesti se ei halua ihan joka paikkaan edes meidän kanssa lähtee, vaan nauttii yksinolosta täällä kotona sillä aikaa...
Nimistä, niin kerranki meillä olisi ollut HYVÄ nimi pojalle. Tyttö kun nyt masussa kasvaa...niin kyllä sitä ollaan mietitty. Meillä aikasempaan 3 tyttöä ja kaikille on "tehty" samannäköinen nimi, että rimmaavat keskenään, niin kyllä sitä jo joutuu päätään raapii ku neljättä pitää jo keksiä :LOL: ja jokaisella tytöllä meillä on vielä 3 etunimeä.
Lääkäriajasta joku kysyi, niin ainakin meidän neuvolassa seuraava normi lääkäri taitaa olla siinä viikoilla 28, jollei tosiaan mitään muuta ihmeellistä ole sattunut.
(.) vähän tähän väliin...vauva liikkuu tosi paljon. Potkuja tulee kyllä ihan joka suunnalta, joten vielä mahtuu pyörimään ja hyörimään siellä. Päällepäin huomaa vallan mainiosti potkut ja isommat tytöt on jo saannu kädelle tuntea potkuja...ja voitte arvata miten jännää se niiden mielestä oli =) Eivät millään mahda jaksaa odottaa kesään asti, jollo vauva sylissä. Itseasias itsekkin alkaa olla aika kärsimätön vaikka vähän kyllä hirvittää tuo synnytys, jos se taasen onnistuu alakautta.... :eek: 2 viimesintä ollu käynnistyksellä ja oli kyllä vitsit kovin vähässä sillon, en ehtiny saamaan mitään kipulääkettä.
Onko teistä kukaan jo miettiny kivunlievitystä valmiiksi tulevaan koitokseen?? :kieh:
Itse olin ajatellut kokeilla spinaalipuududusta. Onko kellään mitään kokemusta siitä?? Olen kuullut muutamalta ystävältä hyvää pelkästään, mutta miten te muut??

Nyt pakko lopettaa ja antaa muillekkin tilaa kirjotella!!

Piparminttu ja neiti 23+4
 
Juu, täällä taas... =) Lähti ukkeli ulos poikien kanssa niin ajattelin istahtaa tähän koneelle ihan rauhassa.

Nimistä: pojan nimeä ollaa kovasti pähkäilty mut ei oikee tunnu löytyvän sellast joka rimmais muiden poikien nimien kanssa. Ja Piparminttu: meillä taasen kolme poikaa joilla rimmavat nimet ja kolme nimeä kullakin..Joten vähän on päänvaivaa yrittää keksiä neljännelle pojalle nimi!...Siis jos se nyt on poika... :heart: Mies kyllä totes et eiköhän tuo poika ole, ku ei myö muita osata tehdä...saati hoitaa... :LOL: No, sit sen näkee. Ajateltii odottaa heinäkuuhun asti mut saa nähä malttaako. Ärsyttävää toisaalta ku olin jo ajatellu et se on poika mut nyt mahollisuus myös et oliski tyttö... Höh. No, ihan sama, kun olis vaan terve ja kiltti ja rauhallinen ja hyvä nukkuja...HIH! Ei kai. Tytölle on kyl jotenki helpompi keksiä nimi ku on niiiiin monta vaihtoehtoa.

Autonistuinta pienokaiselle meillä ei vielä ole mut ystävä on luvannu myydä heidän omansa, joka siis sellanen et autossa valmiina "teline" johon istuin napsautetaa kiinni. Onko kokemusta? Onko hyvä? Luulis olevan helppo kiinnittää ku ei tarvi vöiden kanssa pelata.

Nyt taasen mentävä, palaillaa ja voikaahan hyvin siskot!

Neleka huomen 22 tasan =)
 
Niin, ei meilläkään niitä poikia osata tehdä..... :heart: Mutta tosiaan tärkeintä, että lapsosella on kaikki kunnossa! Onkos sulla
Neleka isolla ikäerolla teidän poijjaat? Ja onko teillä hankinnassa tila-auto vai onko teillä jo sellainen?

Piparminttu...
 
No nyt on taas tämä kamala närästys alkanut, saa taas katsoa mitä suuhunsa laittaa. Makeat, maustetut ja juomat tekevät kamalan närästyksen. Närästys lääkkeistä tulee vielä pahempi olo. Toivon ettei muille tule samoja ongelmia.

Meillä on vielä vanha turvaistuin talella. merkki on crako, kirjoitetaankohan noin?!! Isompikin istuin on saman merkkinen. Meillä on Saksalaiset yhdistelmävaunut merkki Teutonia, muuten hyvät, mutta ärsyttävä nojan säätö, tai siis tarkoitan sitä päänsäätö jutskaa, kun käyttää rattaina. En osaa selittää paremmin.
Tytön nimiä meillä on jo monta selvillä, muttei ainuttakaan pojan nimeä. Emme kyllä halua tietää kumpi tulee, vaikka viimeksi nähtiin selvä poika.
Tuskimpa sitä tyttöä tähän sukuun tulee. Tosiaan itse toivon tyttöä, silloin taas melkein kaikki menisi vaihtoon.
Parisuhde meillä on hyvä, tosin seksi ei innosta. Toinen haluaa liian myöhään illalla, joten olen jo itse ihan loppu iltoisin, nukkuminen vain mielessä.
Voipi olla että suhde alkaa rakoilemaan, kun toinen lopetti tupakoinnin. Saas nähdä.

Mukavaa viikon jatkoa!!
 
Rakenne ultrassa tänään käyty ja kaikki oli oikein hyvin. Siellä pikkuinen kelli niin sikiö asennossa kuin olla ja voi. Pää oli alaspäin ja peppu pystyssä :) Sukupuolesta ei kätilö kommentoinut joten se jäi siis vielä arvoitukseksi. painoa oli nyt 429g joten oikein sopivaa vauhtia kasvaa.

Turvakaukalosta: Esikoisella oli ja tää tuleva saa kans käyttöönsä akta cracon jalustallinen malli. Voin todella, todella lämpimästi suositella sitä jalustallista mallia. En iki kuuna päivänä laittais enää sellasta tavallista turvavyöllä köytettävää mallia kun on saanut huomata kuin kätevä se jalusta on. Niin vaivaton ja nopea. Säästää aikaa ja varsinkin hermoja. Meill kun molemmissa autoissa on lyhyehköt vyöt niin silläkin se jalusta on loistava ratkaisu. Takapenkille kaukaloa mun autossa ilman jalustaa ei edes saa kun turvavyöt on niin lyhyet, eli jos aijotte ostaa jonkun sellaisen istuimen missä sitä jalustaa ei ole niin suosittelen ehottomasti kokeilemaan sen kaukalon asentamista sinne omaan autoon ennen sen ostamista. Tosi monessa autossa on vyöt liian lyhyet tai just sen verran lyhyehköt että se asentaminen on työn ja tuskan takana. Tästä tuli tuon jalustan ylistys puhe, mutta ite niin liputan sen puolesta :D

Vaunuista. Meillä on emmaljungan smart duot ja oon tykänny kovasti ei moitteen sanaa ole niistä. Nyt on varmaan edessä sit kaksosten rattaiden hankinta kun tota ikäeroa tulee niin vähän.

Sänkyjärjestelyistä: Meillä esikoinen saa anopin kunnostaman pinnasängyn ja vauva pääsee tohon tytön vanhaan. En viitsi vielä tota esikkoa laittaa tavalliseen lasten sänkyyn kun on sellainen vauhdikas tapaus että ei välttis vielä siellä pysyisi. Nyt just tehään remppaa täällä kotona jotta Esikko saa vaihtaa uuteen huoneeseen hyvissä ajoin ennen vauvan tuloa. Vauva saa sitten tuon esikon vanhan huoneen. Meillähän tosiaan esikko nukkuin jo ensimmäisestä yöstään asti omassa huoneessaan ja se toimi meillä hyvin. Sillä varauksella tietenkin kokeiltiin et jos suunnitelma ei toimikkaan niin sitten hänet voi sänkyineen siirtää meidän huoneeseen joka on siis aivan seinän takana. Tulevalle vauvalle ajattelin kokeilla taas samaa että jos nukkuu hyvin omassa huoneessa niin sitten nukkuu siellä heti ekasta yöstään kotona, mut jos ei onnistu niin sitten järkätään vaan meän huoneeseen tilaa hänelle. Tämmöinen ratkaisu oli/on meillä.

Nyt taidan lähtee kattoon josko nukkumatti löytäisi minut. Remppaa ja tytön kans touhua olisi tiedossa koko huomis päiväksi, joten lepoa kaipaa...
Oikein hyviä vointeja taas kaikille :wave:

Kojo ja möykkis 22+0
 
Jee! Minäkin olen nyt reilun viikonajan päässyt ihmettelemään vauvan liikkeitä! Tämä on ihmeellistä =) Varsinkin työaikana pikkuinen tuntuu liikuskelevan paljon, tai sitten tunnen liikkeet parhaiten istuessani.
Viime viikolla käytiin neuvolassa (viikkoja silloin 19+6) ja sf-mitta kätottiin ekaa kertaa. Se oli 18 cm ja kuulemma yläkäyrillä mennään...Osaako joku sanoa pitääkö tästä huolestua? Rakenneultrassa myöskin vauva oli mitoiltaan keskimääräistä suurempi. Painoa oli tullut alusta 7 kg :ashamed: mutta osa kiloista varmasti on tullut myös tupakanpolton lopettamisen myötä...seliseli ;) Meillä on kans aikas hauska juttu ton lasketunajan kanssa. Nimittäin mun isosiskolla oli sama laskettu aika esikkonsa kanssa. Hän oli suurinpiirtein samanikäinen kuin minä nyt silloin kuusi vuotta sitten. Mukavaa vertailla neuvolakortteja keskenään :) Hänen esikkonsa syntyi kesäkuun puolella joten katsotaan, seurataanko jalanjälkiä tässä ennenaikaisuudessa...
Vauvatavaroita ei olla ostettu vielä mitään, lahjoituksena ollaan aika paljon tavaraa jo saatu, mutta vaunut ainakin näistä suuremmista pitäisi vielä hankkia. Onko kenelläkään kokemusta gessleinin vaunuista? Käytiin testailemassa niitä vaunuliikkeessä ja tarjolla olevista merkeistä näissä oli parhaimmat jousitukset. Meillä on siis maasto ominaisuudet tärkeitä!
Onko muilla ollut vastaavaa: ruokatorvea korventaa ja tuntuu kuin ruoka tulisi väkisellä suuhun saakka? Syödyllä ruualla ei ole tämän ongelman kanssa tekemistä, minulla tätä tapahtuu iltapäivisin ja iltaisin...Ärsyttävä tunne!

Nimistä:
Meillä taas pojalle olisi etunimi tiedossa, mutta tytölle ei..:) täytynee alkaa sitäkin miettimään, kun viimeisten tietojen mukaan tyttöä meille odotellaan :)

Adrian ja Kuuno(tar) 20+6

 
Huomenia!

Ihan tyhmäks muuttunu toi "Meille tuli vauva".. Ku ei enää näytetä synnytystä!!

Piparminttu: meillä pojat syntyneet -97, -03 ja -05. Toisen ja kolmannen välillä ikäeroa on 1v9kk, nyt ovat ku paita ja peppu! Siis ihanaa ku leikkivät ja touhuavat yhdessä =) Tosin tietty tappalevatkin välillä mut kuuluu asiaan kun tota testosteronia on =)

Kirjottelin tonne aikasemmin et n kuukausi sit vaihdettiin auto tila-autoon, joten nyt on tilaa! Toi on ku pikku-bussi. Otettii keskimmäiselt rivilt keskipenkki pois niin et siinä nyt ikäänku käytävä ja pojat (pienemmät) mahtuu siinä kävelee, ei edes pää yletä kattoon. Bensaa se tosin syö mut olaa oltu tyytyväisiä. Nii, merkki on Mazda MPV, vuosimallia -04. Käytettynä siis ostettii.

Mukavaa päivää kaikille ja onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Neleka 21 tasan :heart:
 
Adrian80: noi sun inhottavat oireet kuulostaa närästykseltä!! ite en o koskaa siitä kärsiny mut on käsittääkseni yks yleisimpiä vaivoja odottajilla. Apteekista saa lääkettä siihen jos siltä tuntuu et sitä tarvitset. Kysypä terkalta tai jos joku viisaampi voi kertoa sulle lääkkeen nimen =) Renniet ei kuulemma paljoa auta...

Neleka taas... :flower:
 
Adrian80:Ajattelin myös hankkia Gessleinin(vision fin)vaunut tälle esikoiselle.Kävin työntelemässä ja ihastelemassa niitä jo tammikuussa.Nyt on kuulemma tullut uudet kuosivaihtoehdotkin.Vaunut menevät pieneen tilaan,kolmen pyörän ansiosta helppo liikutella esim.kaupassa ja ilmakumipyörien takia kulku on joustavaa huonollakin kelillä! :)
Ystäväpiirissäni on monella Gessleinin vaunut enkä ole kuullut yhtäkään negatiivista asiaa,päinvastoin!!!

T:bella&rinssi tasan 22 =)
 
Nelly Opiskelen Pieksämäellä Sosionomiksi. Oon asunut itä-suomessa viimeiset 15vuotta, mutta syntyisin Espoosta.

Nimistä: Meillä on mietittynä useampi kiva nimi pojalle, tai ainakin mulla on :D Tytön nimiäkin on mietittynä pari..kuitenkin tuntuu että vauva on poika, niin pojan nimellä sitä kutsun.

Vauvatavaroita on ostettuna jo ihan kivasti. Vaunut on jo, ja hoitopöytä, sekä paljon vaatteita saatu tuttavilta. Rintarepun ostin, kun on kesävauva. Saa nähdä tuleeko sille käyttöä. Itkuhälytin ja sänky pitää vielä ostaa, mutta ne ehtii hyvin kesälläkin.

Täällä taas niin kova tuuli ettei ulos tarvii haaveilla :attn:
Mutta saahan sitä päivän kulumaan muutenkin, jos vaikka siivoaisi ihan kunnolla, niin saa viikonloppuna olla ihan rauhassa.

Tietääkö kukaan onko vaarallista/haitallista nukkua mahallaan tässä vaiheessa raskautta? Mä nukun yleensä mahallaan ja monesti herään yöllä kun oon kääntynyt niin, ja olo on epämukava ja maha tuntuu aralta.

Mörötys ja Pörriäinen 20+2
 
Ievaliina mun molemmat siskot sairastaa myös diabetesta, mutta voiko raskausajan diabetes tulla vaikka ei omaakaan diabetesgeeniä? Siis sitä mikä täytyy olla jotta voi sairastua nuoruustyypin diabetekseen. Vai onko raskausajan diabetes verrattavissa vanhuustyypin diabetekseen, jossa päätekijänä on liikapaino, haiman rasvottuminen ja muut epäterveelliset elämäntavat? Meillä ei neuvolatäti ainakaan mitenkään ole antanut ymmärtää että olisin riskiryhmässä. Siis mulla ei sitä geeniä ole, mutta se ei tietenkään lue pois vanhuustyypin diabetesta. Tietysti jännityksellä sitten odotetaan vauvan synnyttyä, onko hänellä tuo geeni vai ei. Ja jos itse vaan olet laihtunut, niin tuskimpa vauvalla mikään on huonosti! :) Ja lohdutukseksi vielä, niin kyllä toinen minun rakas siskonikin, koko elämänpituisesta diabeteksesta huolimatta, on terveen lapsen saanut ja toista odottaa niin että kilpaillaan kumpi on ennemmin synnärillä!! :LOL:

Nimistä vielä, meilläkin on jo useita tytönnimiä takataskussa odottamassa, mutta ei yhtään varteenotettavaa pojan nimeä. Onko niitä pojannimiä oikeesti niin paljon vähemmän?

Titta ja masuasukki 23+2
 
Neleka: Närästykseksi minäkin se n ensin kuvittelin, mutta joku meinasi että näsrästyksessä "kupliminen" tuntuu vatsalaukussa. Tämä siis vain kurkussa.. Voisin kyllä käydä hakemassa varuiksi närästyslääkettä apoteekista, tuskin siitä ainakaan haittaa olisi.

Bella-74: Me ajateltiin sellaisia perinteisiä nelipyöräisiä malleja, kun jotenkin kuvittelisin että ne liikahtaisvat helposti tuolla metsäteilläkin, saatan olla väärässä. Osaatko vertailla näitä? Lisää kommentteja siis kaipaillaan :) Minäkin ihastelin vaunujen pientä kokoa, kun nämä "perinteisimmät mallit" vaikuttivat lähinnä panssarivaunuilta, kovilta ja raskailta... :LOL:

Meillä autona on normi farkku. Hieman on mietityttänyt, missä vaunuja kuljetetaan kun takakontin on vallannut kaksi noutajaa, jotaka kulkevat aina mukana. Onko mulla tälläista pulmaa? Onko joku kokeillut suksiboksissa kuljettaa vaunuja (tällaista olen kuullut, siitä miten se naiselta onnistuu en tiedä mitään...:)) ?
 
täällä supistelee ja menkkakipua :( jouduin töistä lähtee kotiin sohvalle makaamaan. soitin neuvolaan ja kävin äsken niitten määrämässä pissatestissä. sanoi että panadolia, lepoa ja sairaalaan jos ei lopu. vähän helpottanu on muttei tunnu hyvältä vieläkään. heti kun lähtee liikkeelle alkaa supistelemaan. mies illan poissa (töissä) ja mulla huomenna aamuvuoro. toivon mukaan alkaa helpottamaan ennen kun meen hakemaan esikoisen päiväkodista että pärjäillään kahdestaan illalla. ei mikään rauhallinen tapaus toi esikko ;) itkuhan aamulla töissä tuli kun jo alko pelätä pahinta...

korvapuusti + pikkupulla rv 22+6
 
Tervehdys!

Mun pitäis kyllä nyt ahkerasti opiskella, mutta pitäähän sitä luovia taukojakin välillä pitää, joten päätin tulla teitä "moikkaamaan" :D

Korvapuusti toivottavasti menis kivut pian ohi ja supistelut loppuis. Jospa se lepo auttais eikä sairaala reissua tarttis tehdä. Tsemppiä siulle!

Adrian kyllä minäkin nuo sun oireet laittasin närästyksen piikkiin. Mulla ainakin on samanlaisia ja kurukussa oikein korventaa illalla, enimmäkseen, ja Rennien kun nappaan niin helpottaa. Mulla siis ainakin Renniet auttaa ja närästys itse asiassa harvemmin mulla tuntuu ihan mahassa asti. Enemmän just kurkkua ja ruokatorvee korventaa. Kannattaa siis kokeilla josko auttais närästyslääke!

Meillä on turvakaukalona myös se Gracon jalustallinen malli ja ollan kans tykätty tosi paljon. Meillä tulee molemmat lapset matkustamaan takapenkillä, koska edessä air bagit. Ja vaikka sen tosiaan saa vänkärin puolelta kytkettyä pois päältä, niin en täysin luota siihen. Se on kuitenki mekaaninen toiminto ja häiriö voi tulla. Autona meillä on -95 Volvo farmari ja siihen toivottavasti mahdutaan vielä pitkän aikaa. Peräkonttikin on onneks niin iso että tuplatki mahtuu vaivatta. Luulisin ainaki...

Nimistä tytölle kyllä löytyy monta vaihtoehtoo ja jopa miehen hyväksymiä, mutta pojan nimestä ei tahdota päästä yhteisymmärrykseen. Ja ehdotuksetki on kyllä ollu vielä vähissä. Onneks sitä tosiaan on aikaa vielä miettiä. Esikoisenki nimi tupsahti sitten ihan yks kaks mieleen, että jospa nyt kävis samallalailla =)

Niin tuosta nukkumisesta vielä, niin meillä esikoinen, 1v9kk, siirty nyt muuton yhteydessä omaan huoneeseen ja pois pinnasängystä. Yllättävän hyvin on nukkunu ja rauhallisesti jääny sänkyyn. Ja tosi innoissaan on ollu uudesta sängystä kun pääsee sinne ite! Tosin siinä vieressä ollaan niin kauan että nukahtaa kun ei yksin suostu jäämään nukkumaan. Onneks nukutus kestää vaan sen 10-15min. Mutta siis oli pakko vaihtaa sänkyä kun alko sen verran nostelemaan jalkoja pinniksen reunalle ja ponnistamaan, että aloin pelätä ihan tosissaan tippumista.

Juups, mutta nyt pitänee taas jatkaa hommia että saan ees jotain tänään aikaseks.

Änkkäpöö ja Toivoilona 21+1
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja titta-83:
voiko raskausajan diabetes tulla vaikka ei omaakaan diabetesgeeniä? Siis sitä mikä täytyy olla jotta voi sairastua nuoruustyypin diabetekseen. Vai onko raskausajan diabetes verrattavissa vanhuustyypin diabetekseen, jossa päätekijänä on liikapaino, haiman rasvottuminen ja muut epäterveelliset elämäntavat?
Luulisin, että ihan kenelle vaan voi tulla raskausajan diabetes ilman mitään sukurasitetta tai diabetesgeeniä. Toki puhun vaan omasta puolestani, eikä mullakaan ainakaan vielä ole tuota rd:stä diagnosoitu mitenkään. Sokerirasituksessa 1tunnin arvo oli hilkulla ja esikoinen 4,4kg, joten nyt seurataan tarkemmin. Mutta suvussa meillä ei ole diabetesta, BMI 19 ennen raskautta ja pari kiloa vaan tullut tähän mennessä, veren rasva-arvot ja kolesterolit tosi hyvät, MUTTA näköjään mun insuliinintuotanto ei oikein pysy vauhdissa mukana raskauden aikana. Töissä olen joskus arvoja mitannut ja jos edellisestä ateriasta on pitkä aika ja ruoka on hiilaripitoista, niin jopas sokrut pompsahtaa...pakko siis pitää ainakin jonkinlaista dieettiä. Seuraavaa sokerirasitusta odotellessa, joka on rv. 26+.

Sumppis ja B 22+4

 
Tervehdys pitkästä aikaa! :) Täällä ollaan "lomalla", tyttö tuli juuri sopivasti kuumeeseen kun päästiin perille, joten sisätiloissa ollaan aikaa vietetty..ei tunnu oikein lomalta.. :(

Nimihommaan sen verran, tosin olen tainnut jo siitä kirjoittaakin, niin meillä pojalle nimi on jo ihan valmiina, oikeastaan kahdellekin pojalle olisi hyvät nimet. Mies on niin ihastunut siihen ensimmäiseen vaihtoehtoon, kun toisena nimenä siinä on eräs versio hänen omasta nimestään, ettei tuota toista ehdotusta ole oikein noteerattu. Itse pidän molemmista kyllä, joten en jaksa alkaa miehen päätä kääntämään..Tytön nimi on hankalampi, vaikka ehdotuksia jo onkin. Itse alan kallistua kolmen nimen puoleen, koska silloin molemmat suosikkimme sopisivat samaan nimeen, mutta mies on sitä mieltä että kaksi nimeä riittää. Nooh, täytyy jatkaa yritystä..

Meillä oli esikoisen kaukalona Britaxin rock a tot, ostettiin käytettynä. ihan hyvä, mutta ostetaan nyt uutena, varmaan se baby safe tai joku vastaava, ilman sitä jalustaa. Ollaan ajatetu, että sen paikkaa on sitte helpompi vaihtaa, eikä aina tarvi olla istumet samassa paikassa.

Ehdottomista hankinnoista..Rintarepussa esikoinen viihtyi vielä 1,5v:na, oli sellaista kevyttä sorttia, joten lyhyempiä matkoja jaksoin minäkin vielä kantaa. Sitteriä meillä ei ole ollut, eikä hankita, ensimmäisiin lusikkaruokailuihin taidetaan käyttää sitä vanhaa turvakaukaloa. Maidonkerääjä on loistava, ja rintapumpun aion ehdottomasti nyt hankkia. Itkuhälyttimiä ei olla tarvittu eikä hankittu. Imetystyynyä olen myös harkinnut, meillä kun tulee olemaan edessä varmaankin pitkät lukutuokiot, itse ainakin olen ajatellut lukea esikoiselle vauvaa syöttäessä, mukavaa yhdessäoloa meille kaikille, eikä esikoinenkaan jää ilman huomiota. Niin, se imetystyyny siis olisi varmaan hyvä apu. esikoista imetin aina, kun mahdollista makuullaan, se tuntui helpommalta.

En ole vielä hankintoja tehnyt, mutta parvekevaunut on oikeastaan jo sovittu saatavaksi tutuilta. Muuten aika hyvin tavarat ovat tallella vielä esikoiselta. Muuten, minä ainakin pidin meillä kovasta kantokopasta vaunuissa juuri varasänkynä. Se oli aina vaunujen takia muutenkin mukana, eikä tarvinnut mitään ylimääräisiä matkasänkyjä tms raahata vielä ihan alussa.

vauvasta ei uusia kuulumisia, potkii hyvin eikä ongelmia ole.. ;)

Hyvää tulevaa viikonloppua kaikille mammoille ja masuille!

Pinuski ja masu rv22 tasan
 
Hei vaan taas kaikille!

Olisin selaasen arahkon kysymyksen tyttöjen odottajat et kärsittekö runsaasta valkovuodosta nyt odotusaikana?? Tietysti kaikki muutkin voi vastata. Mulla tää oire nyt ensimmäistä kertaa, aikaisemmissa raskauksissa ei kummempaa valkkaria. Nyt menee housut ihan märiks jollei ole suojaa siellä, ällöä. Mistää tulehduksesta ei ole kysymys, haju ainakin on iahn normaali eikä ole kökkäreistä vaan sellasta litkua...

Anteeks jos jotain ällöttää! Saakohan tälläsist edes kirjottaa tänne?

Miä nyt pähkäilen josko masussa olis sittenki tyttö ku tota vuotoa on...Mut voihan olla et jollain vuotelee myös pojista, itsellä vaan ei ole ollut niin.

Sängystä: Meillä nuorin (2v9kk) nukkuu retkisängyssä. Häntä yritettiin siirtää isojen lasten sänkyyn mut poika tulee sieltä kesken yötä jopa pahimmillaa 15 krt pois... En enää jaksanu kannella takasin omaan sänkyyn monia kertoja yössä. Välil meni kyl yöt iahn hyvin mut sit taas alkoi ralli, joten retkisängyssä on vielä. Kohta pitää kyllä "kouluttaa" isoon sänkyyn ku ei enää meinaa mahtua tohon retkisellaiseen. Kukaan muu ei meillä ole vaellellut sängystä mut tää nuorin herra Pippuri kyllä...

Nyt väistyn taas täältä. Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja kiitos jo etukäteen jos jaksatte vastailla mun kysymykseen!

Neleka edelleen 21 tasan





 
Neuvolasta kotiuduttu!
Paino 62,1 kg, viime kerrasta nousua 3,6 kg
Verenpaine 136/88 aletaan tarkkailemaan
Hb 126
pissa puhdas
sf-mitta 25cm
sykkeet 150/150
liikkeet ++/++

Eli kaikki oli oikein mainiosti. Tosin tuota verenpainetta aletaan tarkkailemaan, onneksi on kotonakin (tai siis anopilla) mittari niin pystyy seuraamaan lähes päivittäin. Sille vaan ei voi itse tehdä oikeastaan mitään, jos paineet nousee.
Mainitsin neuvolantädille tuosta painosta, kun on jo noussut aika paljon. Hän sanoi, että näillä viikoilla painon tuleekin nousta reilusti ja minulla on noussut vähän, saisi tulla enemmänkin kiloja. Lähtöpaino on kuitenkin ollut 54kg ja mihinkään muualle ei ole tullut kuin mahaan ja rintoihin.
Selvisi myös miksi en voi pitää tukivyötä tai alavatsaa puristavia housuja. Minulla on istukka funduksessa (ultraaja merkinnyt neuvolakorttiin) ja se ei näköjään siedä ollenkaan painetta. Onneksi nousee kohdun kasvun myötä ylemmäs. Onko muilla ollut istukka funduksessa, en huomannut kysyä tarkemmin mitä se tarkoittaa.

Neleka täällä on tulossa kaksi tyttöä ja välillä oikein lorisee housuissa. :LOL: Ja labrassa on tarkistettu ettei ole hiivaa tai muuta tulehdusta (osittain myös supistelujen takia). Nyt onneksi eletään taas kuivempia hetkiä.

SatuKa 22+2

 
Tuohon vuotokeskusteluun voisin osallistua vaikken tiedäkkään kumpaa odotan. Täälläkin vuotaa reilummalla kädellä.. pakko olla jotain suojaa. Ei mun mielestä aluksi ollut näin paha vaan on tässä runsastunut, tosin oli sitä alussakin kohtuullisesti. Ja neleka kyllä täällä varmaan tullaan vielä synnytyksen lähetessäkin keskustelemaan erilaisista eritteistä vaikka kuinka paljon, olettaisin näin. Koska missäs niistä muualla kyselis!
 
[/b]Neleka meillä myös pojat -03 ja -05. Heistä on kyllä tosi paljon seuraa toisilleen, saa itsekin välillä olla "rauhassa"...
Neuvolassa käyty tänään, sykkeet 140-145. Sokerirasitukseen pitäis mennä kuukauden päästä.
Meillä kans poikien nimet rimmaa keskenään ja on tosi vaikea keksiä kolmatta jos poika tulee (ultrassa ei saanut selville kumpi on). Tytölle on nimi tiedossa.
Rintareppu oli meillä viimeks kovassa käytössä koska toisella pojalla paha korvetulehduskierre.

Jontturi 22+1
 

Yhteistyössä