HEINÄMAMMAT 2008 ~loppusuoralla~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
limatulppaosa tuli la iltana mutten usko että se mitään merkkaa. oman kaupungin synnäri aukee viikon päästä ja sinne ollaan nyt suunniteltu että mennään, ettei tonne pääkaupunkiseudun ruuhkaisiin paikkoihin tarvii tunketumaan. eli melko rauhallisin mielin ollaan vaikka yli menny jo.

monet taitaa parhaillaan olla tosi toimissa!! tsemppiä ja onnea nyt kaikille!

huomenna neuvola, palailen sen jälkeen...

korvapuusti + pikkupulla rv 40+3
 
Maggie täällä taas!

Eilisen pidin taas tietoisesti välipäivää netistä, kun meinaa mennä hermot...Nyt taas niin plajon viestejä, että saas nähdä, mitä muistan kommentoida (pistin kyllä vähän lapulle...)

Ihan ekaks valtavasti tsemppiä ja onnea kaikille, jotka päässeet tositoimiin eli ainaskin suomalainen, gataa, Pipsa, Musikka ja olikos Nelekan ja Ainoeinarin synnytykset huomenna. :hug: :heart:

Onnea Hemuselle myös yttövauvasta :flower: :hug: :heart:

Krissie kiristeli hermojaan, kun porukat kertovan sään suosivan odottajaa :kieh: Täällä kans kypsänä tohon! Voin vallan mainiosti helteellä, koskaan ei oo tällä mammalla ollu turvotusta, mutta tää pilvinen ja viilee kesä on ihan perseestä varsinkin nyt odotusaikana :headwall: Sitten kun vaavi syntyy, on tietty helteet, eikä sillon välttis pääse rannalle. Niin ja loppuu tuo lasten lomakin ihan justiinsa.

Ehkäisystä: viimeset 14 vuotta tosiaan pärjäilty satunnaisilla kortsuilla :whistle: elikäs vauvoja on saanu tulla jos niikseen. Pillerit ei mulla sovi mielialan laskun takia ja kierukkaakaan en oo kokeillu. Järkevin vaihtoehto olis sterilisaatio, mutta mutta...vaikka tiedän että emme halua enempää lapsia, niin se on niin jotenkin lopullista, samoin kuin viiden vuoden hormonikierukka tällä iällä, että pelkään pääkoppani olevan sen asian kanssa kovilla, joten vielä en oo kauheesti miettiny. Tiedän että ratkaisu täytyy tehdä lähiaikoina :headwall: :'(

Neuvolakuulumiset. kaikki ok, paitsi hemppa vähän taas laskussa

Eilen muuten kyykin kolme tuntia kasvimaalla ja voi kiesus miten tuskaa oli illalla! Ei suppareita, mutta oikea jalka kramppas ja pää meinas puskee väkisin läpi alapäästä. Taitaa olla aika sitkeet kalvot mulla, kun ei niillä kivuilla ja poksahduksilla puhjenneet. Nyt taas tosi vaikee istua, kun tytteli lataa kyljistä vauhtia porautuakseen läp alapäästä :kieh: . Mutta tuskin tässä tosi on kyseessä! Pakko poistua, mutta jännityksellä ootan, ketkä kaikki tänään saavat vauvan!

Tsemppiä myös teille yliaikaisille! Edellinen meni kuusi päivää yli ja vimesellä viikolla katos jo kaikki oireetkin, vaan sitten napsahti alapäässä korkki auki poksahtaen ja paineella :LOL:

Maggie ja Eppuliina 37+3
 
Onnea vauvan saaneille ja tsemppiä niille jotka ovat synnärille päässeet!! :heart:

Aika hyvin on palsta mutkin koukuttanut, pakko useasti päivässä katsoa miten täällä kukin jaksaa B) Sitten se kirjoittaminen vaan aina välillä jää...

Tänne ei mitään sen kummempaa, supistuksia on tasaisesti, mutta vielä(kään) ei kipeitä. Mietin tässä vkonloppuna että ei sitä kyllä hullumpaa ajatusta ihmisen päässä voi olla... Toivoa nyt että alkais sattua ja olo muuttua tukalaksi :LOL:

Tänään kävin verikokeessa maksa arvoja varten, huomenna saan tulokset ja toivon todella että kaikki ois ok.

Ei muuta kuin hyvää viikon alkua kaikille ja hurjasti suppareita niitä toivoville =)

Nuusis ja pikkuinen 38+2
 
Viimeinen päivä ilman nyyttiä! Voi ihme, tuntuu jotenki niin epätodelliselta et huomenna se tosiaan tapahtuu ja saan/saadaan vihdoinkin nähdä tuo pieni ihme =) Jännittää jo niin tuo leikkaus ja kaikki muukin et en saa oikein syötyä... Ja klo 16 jälkee ei enää saa syödä, paitsi nestemäistä. Mut pidelkäähän peukkuja! Mun sisko tulee varmasti huomisen päivän aikana kertomaan mitat ym. =)

EAK ja Pörrö: Kyllä "ne oikeat" supistukset on niiiiiin kipeitä että niistä ei voi erehtyä!!! Kyllä työ sen sit tiedätte ja tunnette ku ne oikeiksi muuttuu =) Ja selässä ne pahiten silloin tuntuu. Muistan ku ensimmäistä odotin ja oltii laitokselle tutustumassa niin kätilö siellä kuvaili supistuksia näin: "Ne tuntuu siltä ku teiltä vedettäis päätä irti ilman puudutusta". Että näin täällä ;) Olipa rohkaiseva kätilö.... Viel sen verran et kai supistusten kipu on myös henkilökohtasta eli toisilla korkeampi kipukynnys kuin toisilla. mutta kipeää se tekee, eikä niistä voi erehtyä!

taitaa monet olla tositoimissa joten tsemppiä vaan heille ja kaikille muillekin. Nyt tää mamma vetäytyy koneelta. Saa nähdä ehdinkö tänne vielä ennen huomista mut sit palailen ku kotiudutaa ja on aikaa... Tuun varmaan iankin illan aikana kattoo onko haikara tuonut uusia nyyttejä.

Isot halit kaikille ja jaksamista! :heart:

Neleka 38+4 :)
 
Kiitos Neleka kokemustesi kertomisesta. Olivat rohkaisevia! Kyllä mä uskon myös että minäkin toivun leikkauksesta (siis jos siihen nyt joudutaan) suht hyvin, koska peruskuntokin on hyvä. Ja kiva kun voi käydä rannalla edelleen huoletta leikkausarvesta. Niin tunteeko siinä yhtään mitää kun ne ottaa lapsen ulos ja neuloo kiinni?? Vai onko ihan tunnotonta?

Ja nyt muistin aikana, ONNEE TOSI PALJON HUOMISELLE!!

Rv 37+4
 
Moi kaikille!

Olipas tullut tekstiä viikonlopun aikana, mutta nyt kaikki luettuna =) Tosin tällä ,muistilla ei päähän ole jäänyt kaikkea. Mutta tosiaan kiva käydä lueskelemassa teidän kuulumisia, näin loppusuoralla varsinkin jännää, että kuka seuraavaksi pyöräyttää vauvan maailmaan.

Nelekalle tsemppiä huomiselle! Samoin muille, joilla synnytys lähestyy/on jo käynnissä. Ja tietysti onnittelut uusille synnyttäneille!!!

Täällä ei mitään tuntemuksia, yksittäisiä harjoitussupistuksia ja satunnaisia sukkapuikkotuntemuksia lukuun ottamatta. Toisaalta mulla ei vielä ole sinällään kiire synnyttämään, onhan tuohon laskettuun aikaankin vielä pari viikkoa ja onneksi olo on toistaiseksi ollut hyvä. Mäkin mietin kovasti, millaisia nuo oikeat supparit ovat, mutta voisin kuvitella, että tosiaan ne kyllä noista harjoitusversioista sitten erottaa.

Ehkäisystä olitte puhelleet. Mä en vielä osaa sanoa, mikä menetelmä otetaan käyttöön. Kortsu ei käy (kumpikin inhoaa yli kaiken) ja pillereistä lähtee halut, joten täytyy vielä pohdiskella asiaa tarkemmin.

Nyt ei tällä erää muuta, jaksamisia niille, joilla supistukset tai muut vaivat kiusana!

bryson ja papu 38
 
Eihän sitä taas jouda kun täällä käymään vähän väliä kattomassa että mitä ite kullekin kuuluu :eek: :D

Tsemppiä paljon huomiselle Neleka!

Minä kans kovast odotan josko huomenna pääsisi pikkuisen näkemään, mutta tuskinpa kuitenkaan. Nyt on päivän aikana tullu limaa ihan urakalla ja jokunen supistus, mutta ovat pirulaiset kuitenkin vielä niin "pieniä" että eihän näitten voimalla mikään synnytys ala! Kovasti siis toivon että voimistuisivat ja tulisivat säännöllisiks, OIKEIKSI supistuksiksi!

Ja EAK ja Pörrö, niitten oikeitten supistusten kans saa kyllä ähistä, puhista ja kärvistellä sen verran, että kyllä sitä tietää ovatko oikeita vai eivät :D Tiedän, että tämä vastaus ei paljon lisää tietoa, mutta en minä ainakaan osaa kuvailla sitä kipua mitenkään. Se kivun määrä vaan kasvaa sitten niin valtavasti, että tietää kyllä muutoksen tapahtuneen. Ja mulla tosiaan kans pahiten tuntu selässä ja mies raukka saikin sitten synnärillä hieroo alaselkää koko pitkän yön kun niin hitaasti tapahtu aukeeminen mulla edellisellä kerralla.

Mutta eipä tänne siis taas muuta kun ootastelemista että jotain alkais tapahtumaan... raskasta ja niin turhauttavaa!

Änkkäpöö
 
Kylläpä jännittää nykyään tänne tulla, kun joka päivä saa lukea kuinka moni on taas saanut jo nyytion kainaloon tai on sitä parhaillaan pakertamassa, teille kaikille :hug: :flower: :flower:

( . ) Kävin aamulla äitiyspolilla. Painoarvioksi saatiin 3000-3200 kg eli ihan normimitoissa pitäis olla ja kaikki muutenkin hyvin. Kohdunsuu oli pehmeä, auki 2 cm ja lyhentynyt 1 cm, pää tosi alhaalla ja kiinnittynyt joten kätilö veikkas ettei enää kauan sisällä pysy.
Tuskanen kokemus oli lantion mittailu sisäkautta, mutta tekehän se synnytys enempi kipeää ;) Pippeliä ei pystynyt näkemään kun koko maha oli niin täynnä vauvaa, mutta tuskin se mihinkään sieltä on hävinnyt ;)

Taitaa tulla tästä jäbästä paljon isoveljeään pienempi, ellei äiti innostu nyt symään makeeta kaksinkäsin ;) Tylsä täti kun sanoi että nyt tässä loppumetreillä pitäis jättää kaikki makeet ja herkut pois ja syödä vaan tosi terveellisesti... en edes muista enää mitä sellanen syötävä on
:LOL:

Onko kellään muulla kauheeta makeiden herkkujen himoa ilmaantunut näin loppumetreillä ja ootteko saaneet pidettyä himot kurissa??

Tsemppiä vielä kotona kärvisteleville!

Vilma-Annika 37 tasan
 
Vilma-Annika - Makean himo on täälläkin tullut loppua kohden, ja en ole saanut piettyä kurissa. Painoa ei ole onneksi kuitenkaan tullut viimeisen kuukauden aikana kun vajaa kilo. Mutta nyt ajattelin jättää makean loppuajasta pois ettei vain vauvasta tulisi liian iso. =)

Kylläpäs teillä päin on vissin tarkempi tuo synnytystapaarvionti jos lantiota ihan mittaillaan.. meillä en huomannut että lääkäri siinä ois mitään tutkaillut.
 
:hug: Viimepäivinä supistelleet ja kärvistelleet taitavat siis olla laitoksella, ONNEA ja tsemppiä sinne! :flower: Täällä odotellaan jo kotiutumis-uutisia...

Itellä on nyt vihdoin kaikki valmiina vauvaa varten, on pakattu sairaalakassi, isi jäi lomalle ja sain vihdoin ja viimein vauvakirjan ostettua... Pinnasänky kasattiin eilen ja kaksostenrattaat on pestynä odottamassa ajelulle pääsyä. Meidän neiti 2-v kun ei pitempiä matkoja kävele... :D
Muutama kunnollinen supistus on tullut, pupuilusta ei ole mitään apua... :whistle: Mutta nyt alkaa synnytystä enemmän ahdistamaan huonosti nukutut yöt ja mieleen on monta kertaa hiipinyt, että mihin sitä taas onkaan päänsä työntänyt... Maidon nousu ja rikki menevät rinnanpäät ja yölliset kakkavaipanvaihdot ja voi apua!!! :headwall: Joo, tiedetään, ei sitä poiskaan vaihtaisi... =) Ei ole mitään ihanampaa!!!
Nyt mennään pihalle, jos kävely vaikka laittaisi hommaan vauhtia....

Rv39+0
 
Hei piitkästä aikaa!!!
En ole pitkään aikaan saanut kirjoitettua, mutta lukenut olen sitäkin ahkerammin.

Kuten minttumaaria on jo ehtinyt kertomaankin niin meille syntyi pikkuprinssi rv 39+1 2.7.08
suunnitellulla sektiolla naistenklinikalla. Mitat 3,150 kg ja tasan 50cm.

Kaikki meni tosi hyvin ja jäi hyvät fiilikset kaikesta. :heart: :heart:
Naistenklinikalla oli tosi mukava henkilökunta ja minua jännittynyttä esikoisen saajaa autettiin kaikessa. Ja onneksi mies oli sairaalassa aamusta iltaan. Ensimmäiset 2 päivää haava oli kyllä tosi kipeä, mutta sitten alko helpottamaan. Ke leikattiin ja la päästiin kotiin.

Nyt harjoitellaan sitten vauva-arkea kotona ja pikkuisemme on niin ihanan täydellinen että
:heart: :heart: Voiko tällaista onnea ollakaan...

Onnittelut kaikille vauvaantuneille ja tsemppiä nille, joilla koitos vielä edessä.

T. Julia Orvokki ja Vempukka 5 pv
 
Onnea taas vauvaantuneille! :flower:
Ja isosti jaksamisia heille jotka nyt niitä punnertaa.. =) :hug:

Täällä ei sittenkään mitään uutta..
Kaippa nää sittenkin pysyttelee kaksiossaan ihan loppuun asti. Kaikki lupaavat supparit hävinneet eikä oikein muutenkaan mitään tapahdu..

 
Pikaisesti ilmoitan että meille syntyi prinsessa 2.7 klo 08.16. Painoa oli 3360g ja pituutta 50cm, pään ympärys 35cm. Ihana pakkaus on, niin rakas :heart: :heart: :heart: .

Itsellä sektion jälkeen vielä kipuja ja väsymys on kova. Kirjoittelen paremmin myöhemmin.

Kultatiuku ja Nuppu 5vrk
 
Bee
ONNEA kaikille vauvautuneille!!! :flower: :flower: :flower:

Joku kyseli meitä loppukuun odottajia.. Täältä ainakin löytyy yksi! :wave:

Torstaina kävin synnytystapa-arviossa, lantio oli ok ja kohdunkaula lyhentynyt vajaaseen 2cm ja oli jo auki yhdelle sormelle. Vauva tosi alhaalla, mutta hieman vielä päätä heilutteli. Painoarviota ei osannut nuori kesäsijaislääkäri antaa, pieneksi vaan sanoi.. Totesi, ettei vauveli varmaan loppukuuta yksiössään näe.. Se sopisi kyllä mulle! Alkaa olo olemaan jo aika tuskainen.. :D

Supistuksia tulee päivittäin ja tänään on ollut ihan napakoitakin lenkin jäljiltä. Massu on hellänä, vähän sellaista menkkakivun tapaista ilmassa..

Katsellaan ja odotetaan mitä päivät tuo tullessaan! =)

Bee 37+2
 
Onnittelut julia orvokille, kultatiu'ulle ja meidänmuruille! :flower: Mukavaa, kun nyt tulee jokapäivä uusia vauvauutisia, nytkin moni on varmaan parasta aikaa tosi toimissa.

Täällä ei olossa mitään muutoksia. Ei supistele, eikä ole limat lähteneet. Jotenkin tuntuu, että tässä voi mennä vielä useampikin viikko. Torstaina ehkä selviää enemmän, kun käyn äippäpolilla kontrollissa.

Sellainen kysymys tuli tässä mieleen, että kuinka pian vauvan kanssa voi alkaa ulkoilemaan? Onko siihen olemassa jotain suositusta? Ajattelin vaan, että olisi mukava päästä nauttimaan sitten pian vauvan kanssa kesäpäivistä. Niin, jos ilmat tästä vielä lämpenevät ennen syksyä... =)

neitikevät 38+1
 
:flower: :hug: :heart: Onnea uusille vauvoille ja perheille!

Neitikevät: kesävauvan kanssa voi ulkoilla heti.

Makeanhimo täällä kanssa melkoinen, mutta mulla ei oo kyllä yhtään yli 3,5 kilosta vauvaa syntyny, vaikka oon surutta päästelly suustani alas, mitä mieli on tehny :D . Niin ja kaikki on olleet täysaikaisia.

Meillä kuopuksella tänään tosi huono päivä, nytkin huutaa pää punaisena tossa vieressä, mentävä on. Niin, eihän tämä oma rauha tästä ainakaan lisäänny, kun vauva syntyy...... :LOL:

Maggie ja Eppuliina
 
Pikakuulumiset..

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Ei mitään mainittavaa siis. Tänään ollu jos jonkinlaista nippailua ja supistuksia, kivuttomia, tullu tosi paljon. Muutenki ollu semmonen olo, että tosiaan on viimeisillään raskaana. Jospa tässä tällä viikolla pääsis synnyttämään. Prostaglandiinitkin on laitettu muhimaan taas, mutta eipä missään ainakaan vielä tunnu vaikuttavan..

Onnea kaikille uusille vauvoille ja vauvojen perheille! :heart:

Kysymys vielä niille jotka kärsii ummetuksesta tai vastaavista mahavaivoista..Millä mahaa sais vähän pehmeämmäksi? Ja kuinkahan pian pitäis siirtyä johonki luumua järeämpiin aseisiin? :/ Nyt tosin alkaa helpottaa tuon mahan kans, mutta muutama päivä meni kyllä toimimattomalla mahalla..Luumua oon vetäny ihan hulluna, samoin kaikkea mahdollista kuitupitoista..

Joo, nyt nukkumaan. Jotenki väsy ollu koko päivän..

Pinuski 39+4 :wave:
 
RouvaSumppisuu
RouvaSumppisuun pyynnöstä kerrottakoot, että sunnuntaina n.4 tunnin ponnistelujen jälkeen poika(3710g, 51cm) putkahti ulos. Jokainen synnyttänyt nyt varmasti ymmärtää, että "putkahti" on hieman harhaanjohtava verbi mutta kirjava kielenkäyttö sallittakoot. Äiti ja lapsi voivat hyvin.

t. Sumppisuun tiedottaja
 
:flower: :flower: Onnittelut Meidänmurut, Kultatiuku ja JuliaOrvokki nyyteistä :heart: :heart:

Nelekalle tsemppi :hug: huomiseen koitokseen. Toivottavasti tämä mun masukki myös suostuu syntymään huomenna, niitä kai sattuu aika paljonkin että käynnistys ei onnistu.

Pinuski koitappas syödä maitohappobakteereita, minulla ainakin pysyy masu hyvänä niillä, ainakin ummetus hävisi.

Minulla on myös sellainen käsitys, että kesävauvaa saa ulkoiluttaa heti. Meillä on ainakin vaunut "tankattu" valmiiksi.

Kaikki olen vihdoin ja viimein saanut laitettua valmiiksi, tänään petasin vaaville pedinkin. Ainoa mikä puuttuu niin varuiksi mies käy ostamassa äidinmaidonkorviketta pari purkkia varuilta kaappiin, niin ei tarvi sitten hermoilla sen imetyksen kanssa.

Vähän jänskättää kyllä se huominen, saakohan sitä vähäistäkään määrää nukuttua ensi yönä kun ajatukset pyörii tulevassa. Minä kun olen vielä erityisesti sellainen viimehetken hermoilija. Mutta kun asiaa ei ole niin jätän tämän palstan nyt rauhaan. :/ olen kyllä itseni tähän niin hyvin jo koukuttanut, että muutaman päivän paussi varmaan tekee terää :D

Oikein hyviä vointeja kaikille

:wave: AinoEinari
 
Nukkumann pitäis kyl jo mennä ku herätys on aamul klo 5.45. Saa nähä saako sitä edes nukuttua... Kiitos kaikille tsemppauksista ja onnen toivotuksista! Olette ihania =)

Onnittelut vielä Kultatiuku, meidänmurut ja orvokki pienistä nyyteistä!!! :flower: :flower: :flower: Huomenna on meilläkin pieni nytti kainalossa, uskomatonta ja ihanaa! On jotenki todella epätodellinen olo ja pelkään ettei koko vauvaa loppujen lopuks olekaa :'( Nyt pitää vaan rauhoittua, hyvin kaikki varmasti menee.

Onnea vielä Rouva Sumppisuu!!!!

Ensikertalainen: ei siinä leikkauksessa tunne muuta ku sellasta epämäärästä painon tunnetta kun kaivavat vauvan mahasta ulos. Ei siis satu ollenkaa! Eikä satu ompelemiset eikä mikään muukaan koska koko keho on keuhkoista alaspäin tunnoton. ja jaos luulet tuntevasi kipua niin sitten lisätään spinaalia tarpeen mukaan.

Nyt pakko lähteä nukkumaan. oikein hyvää loppuodotusta teille kaikille!

Kuullaan taas kunhan kotiudutaa ja jaksan kirjottaa...Jännittäää....

Neleka 38+4
 
Neleka, Onnea nyytin haku matkaan huomenissa. Vika ilta ilman vauvaa , ihanaa huomen pääset nuuhkii vauvatuoksuja :)

Sumppisuulle myös onnittelut :flower: :flower:

Itelläni oli tänään neuvola ja kaik oli ok. (paitsi painoa oli tullut vähän enempi.. )
Touhunnut oon ihan kympillä, niin kotona kuin mökilläkin, mutta eipä tunnu missään.
Tilasimpa ajan äitipolillekkin viikolle 41 ,niinkuin lekuri sanoi. Eli 18.7.. Toivottavasti jää käymättä ja olisin silloin jo ihan täällä kotosalla kera vauvelin.
Tänään kyllä närästänyt ihan hurjasti. Ei näin kovin ookkaan koko aikana näräillyt ja tabut ihan vähis en muistanut käydä lisää ostaa. Jospa noilla parilla nappulalla pärjäis huomiseen.
Nyt jos yrittäis saada ittensä tän masiinan kimpusta pois ja mentyä sänkyyn kattoo vaikka telkkuu. Ihanaa, kun ei niin kuuma päivä tänään ollut, joten makkarikin himpan viileempi, voi ehkä ilman ropelia nukkuu.

 
Täytyy tunnustaa että olen vielä täällä. Harmittaa niin valtavasti kun se vesi ei sitten kuulema ollut lapsivettä. Täällä käynnistetään vasta kun on mennyt kaksi viikkoa yli. |O |O
Mutta oli pakko tulla onnittelemaan uusista vauvoista! :flower: :flower: :flower: :flower:
Pakko myös kertoa mitä kätilö sanoi kun kuunteli vauvan sydän ääniä. Kyllä se vauva on vielä siellä... :kieh: :kieh: :kieh: Heh, heh, ihan kuin ei tästä valtavasta mahasta näy päälle päin että ei se sieltä ole hävinnyt... :(
 

Yhteistyössä