HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Argh, huomenna taas neuvola...tarkastaavat, että siellähän se kaiffari istuskelee. Loppuviikoks sit saikulle aikaa ulkokäännöstä varten, jänskättää. Toivottavasti kääntyy, etten vaa jouvu leikkaukseen: pelkään sitä ko ruttoa :'( .
Tää masuasukki ei ainakaa oo vauhtii hiljentäny, iltaa myöte vaa touhuu enemmä.
Supistelee jo kipakammi, yölläki herään supistuksiin. Ei tartteis kyl viel alkaa syntymään. Parin viikon päästä ois isot sukujuhlat ja haluisin olla siel viel yhes kasas. Toivottavasti!!!
Kellään muulla heiniksellä perätarjonnassa vauva??

mamma ja sintti 34+3
 
Hepsan... Täälläkin vielä yhessä koossa (ainakin vielä).
Saatiin eilen kylpyhuoneremontti valmiiksi ja päästiin ekaa kertaa oma tekemään saunaan. Minä kun olin siinä uskossa että isännällä palaa järki ennen kuin tuo remontti on valmis kun sitä töitten jälkeen ja viikonloput on tehny niin etten oo sitä juuri nähnytkään, mutta sepä otti ja kosi :heart:. Huomenna lähtee esteidentutkinta pyyntö postissa ja vauvan syntymän jälkeen varataan kirkko.
Illalla sitten ajateltiin että juhliahan tätä pitää ja lähettiin anopin, appiukon ja isännän kanssa "yhdelle" ja minä kuskina, yllättäen (nolla linjalla täysin kun olen). No eipä meinattu saada edes niitä yksiä kun koko seurue oli jo hieman meillä aloitellu jaloviinan voimalla. Loppujen lopuksi tulos oli 1 puuaita rikki, leatherman hukassa, isäntä ihan kurassa ja ennen kymmentä kaikki nukkumassa, paitsi minä;
Hermostuin ja stressasin koko illan niin paljon että se sitten kostautui yöllä kamalan kivuliaina supistuksia, itkuhan siinä tuli jo siitä kivusta ja ajatuksesta että jos lähtö tulee kun isäntä makaa tiedottomana keskellä lattiaa kun musta ei ois kyllä ajamaan ollu.

Nyt koko päivän välillä kivistäny vatsaa oikein kunnolla, mutta en oikein jaksa uskoa että tästä vielä hetkeen tarttis lähteä...

Bubona & mukelo 37+2

ainiin... limaa tulloo, eli ei kai tässä laskettuun mene jos merkit paikkansa pitää. :LOL:
 
aik
Iltaa

Täällä on parissa päivässä tapahtunut taas vaikka kuinka paljon! Niin ihania kuin pelottaviakin kokemuksia.

Olin yhden yön reissussa lapsen kanssa. Neljän tunnin linja-automatka yllätti. Jalkani turposivat siten, että hyvä kun sain kengät enää jalkaan, kun olimme perillä. Minulla kun ei ole turvotusta ollut aiemmin...ei siis pitkiä matkoja koko ajan istuen enää.

Olipa helpottava huomata, että muillakin on tuota mahakarvaa :D (mikä ei kyllä ole mielestäni mitenkään hehkeyttä lisäävää).

Veikkaa ensimmäiseksi heinäpoikaa.

aik 36+
 
Sunnuntaita...
Veikkaukseen... öööö.. Eka varmaankin TYTTÖ joka syntyy, mutta kelle sitä en ossaa arvata edes.
Hyviä Masu kuviaa teillä mammat. Ite en saa kuvia laiteltua kun vieläkään saatu uutta konetta hommattua. Tähän masiinaan ei uskalla ladata yhtään uutta ohjelmaa tai ei jaks pelittää sen jälkeen yhtään. Tässä niin vähän muistia et vissii puhelimessakin enemmän :)
Kyllä varmaan säikäyttänyt noi vähäiset liikkeet tai kun ei tuntenut ollenkaan liikkeitä, mutta hyvä että kaikki teillä ok.
Täälläkin ollut jokusen päivän rauhallisempaa menoa. Illalla ihan saa herätellä kaveria liikkumaan. (Nyt kyllä just alkoi jytisee.) Mutta parina iltana sänkyyn mennessä ei mittään tuntenut ja norm. juuri silloin jumpan aloittanut. Pientä silittelyä ja kyllä sitten alkanut liikkumaan. Mutta kyllä ekana iltana säikäytti, kun aloin miettii et eipä ole koko päivänä tuntunut mitään ( tai sitten en vaan ajatellut asiaa). Mut onneksi sitten alkoi kuitenkin liikkumaan.
Paljon Onnea Bubona ... tuleva rouva
:flower:
Tänään ollut kauhea väsymys päällä. Ihan parin tunnin päikkäritkin tuli otettua ja silti vaan väsy väsy *haukottelee* Täytyy alkaa kömpii itekkii sänkyyn vaikka kattoo töllöä. Lapset meni puol 9 maissa jo pötkölleen.
Viikonloppuna oli vieraita kylässä et sekin varmaan verottaa osansa vaikka ei sitä niin silloin huomaa.
Ainiin, nyt parina iltana jo peräkkäin tuntunut välillä et ihanku "istuis vauvan pään päällä" ja hää yrittäis punkee itteensä ulos varsinki, kun ite nousee seisomaan. Naurettiinkin, et kun miula noi pari vikaa synnytystä olleet nopeita ja "helppoja" et joku aamu herää ja huomaa että vauva onkin syntynyt kaikes hiljasuudessaan ihan itekseen :LOL:
Kauheeta... :LOL:
Hei, mutta nyt mentävä pötköllee ja silittelee vauvaa :)
Jotain kyl oli mihin piti vastata tai jotain, mut yllätys yllätys empä muista taas (nykyään tuntuu etten muista mitään)

Äippä 36+2
 
Huomenta!!!
Heinisveikkauksessa sanoisin että seuraava joka syntyy on poika, mutten osaa sanoa että kelle :)

Tänään on sitten neuvola, saas nähdä joko mie sitten nyt tämän jälk. alan käymään kerran viikossa ku viikkoja on kuitenkin jo 37 . . ?!?! no senpä näkee sitten.
Tuun kuitenkin kertomaan että mitä siellä neuvolassa näkyi :) ja kuului.

Eilen oli ne vauvakutsut. OLIPA KERRASSAAN IHANAT JUHLAT!!!! Porukkaa oli tosi kivasti ja varsinkin kun näki ihania vanhoja ystäviä joita ei ollut nähnyt aikoihin,
yksikin kaveri tuli juhliin jota en ollut nähnyt 5 vuoteen :eek: .
Juhlat alkoivat sillä että kosmetologi teki mulle kasvohoidon, hierontaa ja kuorintaa ja kosteutusta, ja sitten nyppi ja värjäsi kulmat. Voi että oli freessi olo sen jälkeen. Ihana ku sai nuo kulmat kondikseen niin näyttää ilmekkin sata kertaa pirteämmältä.
No sitten syötiin kaikkia herkkuja, salaateista ja tuoresta leivästä kakkuihin. Nam nam :p
(kostona kyllä tuosta syömisestä on nyt valtava sormien turvotus :LOL: ),sitten jutusteltiin ja juoruttiin ja sitten mie sain avata lahjat.
Ja lahjaksi saatiin vauvan kanssa vaikka ja mitä. Upeita lahjoja kaikki tyynni.
mutta miepä kerron siittä sitten lisää vaikka tuolla msn. puolella kuvien kera :)

mutta neuvolakuulumisiin sitten kun sieltä kotiudun.
 
Heipsan pitkästä aikaa!

En ole ehtinyt muutamaan viikkoon käymäänkään ja oli juttua tullut ihan hirmuisasti!!!!

Oltiin viikonloppu reissussa, lauantaina häät ja sunnuntai meni muumimaailmassa. Olo oli aivan mahtava eilen, jaksoin ihan liiankin hvin juosta poikani perässä, automatkatkin meni suhteellisen hyvin, onneksi siinä etupenkillä oli tilaa vaihtaa asentoa, kun ei tarttenut ajaa autoa.

Mulle on tullut vaan sellainen pahoinvointi pahemmin takaisin. :x Öisin on todella huono olo, joutuu aina nousemaan ylös käveleen, jotta helpottaa :(

Viimeviikolla oli synnytystapa-arvio ja paino-arvio ja samalla nuo maksa-arvot katsottiin uusiksi. Juulis oli rv 35 non 2,6kg, mutta ei sanonut millaista painoa syntymäpainoksi oisi veikkaus. Maksa-arvotkin oli tippunut alle raja-arvon, että ihan hyvillä mielin nyt odottelen sitä laskettua, ei ole sellainen olo, että ajoissa tulis, vaikka pää olikin jo hyvin kuopissaan ja aika hyvin kiinni. :D

Rintapumpusta, mielestäni on ollut itselläni sellainen ja vielä tallellakin jossain, mutta sellainen käsikäyttöinen, tosin nyt en sitä mistään löydä :eek: Onneksi avokin sisko on luvannut lainata sellaista sähkökäyttöistä.

Huomenna olis jälleen neuvola, lääkäriä ei otettu enää, kun oli tuo kokoarvio, niin katsoi samalla alapään tilanteen ja aikas samanlainen kuin aiemminkin. Eli vaikka onkin supistellut on, välillä kipeestikin, niin eipä ole paikat auennut. Mutta tuo tilannehan voi muuttua päivässäkin.

Saas tosiaan nähdä kuka saa ensimmäisenä nyyttinsä syliin :heart: meistä yhden odottajista. Olisko tyttö joka olis ensimmäinen tulokas, veikkailisin minä.

Meneekö teillä muilla sellaisia valopalloja silmissä? Meikäläisellä on mennyt aina ja nyt taas lisääntynyt. Mulla ei viittaa myrkytykseen, mutta todella ärsyttävää on välillä.

Mutta nyt taidan aloittaa askareet tällepäivälle. Yritän käydä hiven useammin, mutta tuntuu, et tarttis ola koko ajan siivoilemassa ja laittamassa paikkoja kuntoon.

Jisse ja Juulis rv 35+5
 
Osaisiko joku auttaa minua?

Menin Bubonan linkittämälle sivulle, jossa voi tehdä tunnuksen omalla/vanhalla sp-osoitteella, jonka jälkeen pitäisi pystyä kirjautumaan. No, minä kun yritän paukuttaa omaa sp-osoitetta siihen ekaan kenttään, niin kone ilmoittaa kaiken lopuksi, että sp-osoitteen @-merkin jälkeinen osa on osa varattua toimialuetta, kuten live.comia, hotmail.comia, msn.comia tai passport.comia. Kirjoita toinen sp-osoite..... Eli nyt en sitten todellakaan tiedä, miten se sp-osoite pitää kirjoittaa, kun mallin tavoin kirjoitettuna ei kerta hyväksytä.

Tuossa pari päivää sitten tosin arvelinkin, että minä se en osaa sinne yhteisöön "tietäni raivata", kun olen TOSI KÄSI näissä koneasioissa, ja mies ymmärtää vielä vähemmän, eli apua ei kotoa löydy.

Ja toinen kysymys muuten olisi sellainen, että onko järkevää tehdä tunnus sellaisella sp-osoitteella, jossa on oma nimi, vai pitäisikö sp-osoite vaihtaa? Näkyykö se sp-osoite sitten kaikelle kansalle? Voiko hotmaililta saada kaksi sp-osoitetta ja jos saa niin tiedättekö, mitä kautta?

Tyhmyyttään pahoitellen ja neuvoja kaivaten Kultatiuku ja Nuppu rv 36+5
 
Huomenta päivää täältäkin!! :wave:

Vkonloppu oli ja meni, mies lauantain töissä yli puoleenyöhön ja mikä istuin ja odottelin sitä kotio aivan yliväsyneenä. En vain osaa mennä nukkumaan, jollei ole tullut kotiin...joku ihme huolehtimishormooni mulle aktivoituna...sitä seuras sitten ERITTÄIN huonosti nukuttu yö. Hereillä joka käänteessä ja vessassa ramppausta. Olinkin aikast ärsyyntyny koko eilisen päivän.... :ashamed:
Nyt takana ONNEKSI 9 tunnin yöunet ja VAIN 1 kerran vessassa!!! Olo kuin uudesti syntyneellä :whistle: Kyllä alkaa tää odotus jo käymään piiiiiiiiiiiitkäksi. Mä jo melkein voisin kokeilla vaikka ja mitä, että tää asukki tulis jo ulos yksiöstään :headwall: Menkkamaisia kipuja päivittäin ja välillä oikeen vihloo alavatsalta niin, että meinaa jalat lähtee alta. Välillä painaa muutenkin vauva jotakin hermoa, kun takareidet on hellänä.
Mahakarvotuksesta jotkut kirjotteli, niin kyllä täältäkin sellainen apinanmassu löytyy :LOL: Näin loppua kohden niitä karvoja on alkanu enemmän tulla, ei mulla niitä niinkään ollu alussa tai puolessavälissäkään vielä. Alakerrassa oli tässä kun 30 rv tuli täyteen, niin kovin kuiva kausi ja halutkin hävis hetkeksi, mutta kyllä nyt taas on kosteeta....Olikos se limaisuus joku lähestyvän synnytyksen merkki?? Alaselkä on kipeä ja "väsynyt" ja oikea lonkka kipee...vähän ku istuu tai makaa paikallaan ja lähtee siitä liikkeelle, saa könytä ku vanhat mummot eteenpäin.
Margen massukuva oli MAGEE!! Hitsit, ku itelläki olis nyt kamera käytössä, niin kyllä laittasin omastakin rantapallosta kuvan tänne...mut ku se hajos :kieh:
Tirppiäisellä oli kyllä pelästyttävä kokemus....ONNEX kaikki hyvin. Mitä ne arveli siellä lääkärissä, miksi vauva olis ollu niin hiljaksiin?? Ei kai sen pitäs päästä enään kääntyy silleen, etteikö liikkeitä tuntuis, en tiiä :/
Sitten oli arvauksia syntyvistä vauvoista. Voi kun voisin sanoa olevani ensimmäinen :LOL: :LOL: , mutta eipä se taida niin mennä, mutta toivossa on hyvä elää :p Uskoisin kuitenkin, että poika se taitaa olla joka ensimmäisenä syntyy. Tossa kun tota meidän pinoa katselin, niin poikia on siinä ensimmäisinä päivinä enemmän kuin tyttöjä, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Jänskättää kyllä kuka meistä se ensimmäinen on kun PÄÄSEE puoliintumaan!! Tulkaahan sitten HETI kertomaan, kun lähtö tulee, että tiietään pidellä peukkuja ja varpaita pystyssä!! :heart: Toivottavasti jo tässä juhannuksen kieppeillä alkas jollakin jo jotakin tapahtumaan B)

Nyt petaileen sänkyjä ja mennä erotuomarix taas nuille tyttärille.... :kieh: Mahassakin alko taas menkkakivut :kieh: :kieh:

Bubonalle onnittelut!! :flower:

Piparminttu 38+0 :heart:
 
Moi kaikki!

Viime viikko oli niin kiireinen, ettei ehtinyt edes kunnolla käydä palstoillakaan. Nyt sitten paremmalla ajalla.

Mahakarvoitusta löytyy myös täältä. Ja runsaasti :kieh: Tosin mulle sitä alkoi jo kertyä ihan alusta lähtien, joten olen kyllä jo siihen tottunut.

Mä veikkaisin, että eka heinäkuinen on poika ja ekat yksösvauvauutiset tulee juhannuksen paikkeilla B) Eli siis ihan kohta!!! Ei täsä kyllä enää pitkään voi mennä missään tapauksessa, kun kesäkuu alkaa olla jo paremmalla puolella. Mihin tää aika oikein menee...

Täällä muuten vauveli edelleen tiukasti perätilassa. Meillä katsotaan tilanne neuvolalääkärissä heti juhannuksen jälkeen, jolloin varmaan saan myös lähetteen käännösyritykseen. Viimeksi olin positiivisella mielellä, että kyllä tää vauveli vielä ehtii kääntyä, mutta nyt jotenkin tuntuu ettei se enää mihinkään asentoaan muuta. Vauva kyllä heiluu kovasti, mutta ainoastaan sivusuunnassa. Toivottavasti tää vielä tajuaisi kääntyä, tosi eihän sille tietty mitään voi, jos viihtyy perätilassa. Muuten neuvolassa oli kaikki ok, sf menee keskikäyrillä, paineet hyvät, pissa puhdas ja painoa tullut lisää vain muutama sata gramma kahden viikon aikana.

Bubonalle onnittelut täältäkin :flower:

Hyvät päivän jatkot,
bryson ja papu tasan 35
 

HEISSAN!!!

Veikkailisin,että ekana yksiöstään pihalle pompsahtaa poitsu!
Mä oon jo tehnyt tilauksen juhannukseksi.Haluisin rinssin syntyvän tällä viikolla.
No,kaikkeahan sitä saa haluta... :LOL:

Viime yö oli taas aivan järkyttävä käsien turvotuksen/puutumisen takia!Nukuin varmaan yhteensä 2 tuntia.Olo on kun zombiella! :( Tietenkään en osannut askarrella mitään rannetukia,kyselen niitä neuvolasta ylihuomenna.Yhden yön yritin nukkua rullaluistelu-rannesuojilla,mutta ne oli aivan liian isot!Hermot menee(tai oikeastaan menny jo)!!!

Eilen just mietin,että kyllä tämä aika rientää niin ettei huomaakaan.Alle 40pv jäljellä,että rinssi näkee viimeistään päivänvalon!Tohon on jo laskettu 2 viikkoa yliaikaa!!! =)
Vähän meinasi paniikki tulla,kun mietin kaikkia hankintoja,mitkä on vielä ostamatta?
Näin ekaa odotellessa tulee varmaan ostettua ties mitä turhuuksia...mutta tuskin olen ainoa mamma joka sortuu shoppailemaan liikaa!

Onko kukaan menossa illalla Bon Jovin keikalle?
Me lähetään rinssin kanssa rokkaamaan!!! B)
Liput ostettiin jo marraskuussa ja silloin tuli mietittyä,että mitenköhän sitä kesäkuussa jaksaa keikalle lähteä,kun laskettuun aikaan ei oo kun 3 viikkoa?!Tässä sitä nyt sitten ollaan ja illalla kutsuu täpötäysi stadion! :LOL:

Nyt pitäisi vissiin alkaa miettiä illaksi jotain vaatteita(ja varsinkin kenkiä tukkijalkoihin).Säätiedoitus lupasi mukavia ukkoskuurojakin täksi päiväksi! :kieh:

Leppoisaa viikkoa kaikille!

T:bella&rinssi 36+4 :heart:
 
Soitin tuossa aamutuimaan neuvolaan tälle viikolle aikaa.Täti kyseli torstain äippäpoli kuulumisia ja totes et saishan tuo rueta jo syntymään!?Helepommin sanottu ku tehty!
Vasen koipi on taas "ristuksen" turvokkeessa.Pittää varmaan laittaa jalakaan eri paria olevat lonttoset,on siinä kyläläisillä sit kahtomista :D .
Isäntä yllätti eilen,läks käymään kaverisa luona ja tuli sieltä takasin turvakaukalon kanssa!Kaukalo ostettu uutena(graco 0-13kg) ja ollu yhellä muksulla joka täyttää elokuussa vuoden.Oli saanu ihan ilimaseks ja on nimittäin ku uusi.Nyt virallisesti voip sannoo et vain vauva puuttuu,kaikki alkaa olla jo valmiina!
Jaahas,sitten kommentointia:

Sumppis:On siulla ollu hurja viäntö varmaan esikkoa tehessä ,kun 4.4 kiloa on ollu painoa!Siskon kaikki viis muksua on kanssa ollu reilu nelikilosia.

Bubona:Onnea tulevalle morsiammelle :flower: .

Pipsa:Ihanalle kuullosti siun vauvakutsut :) .

Jisse:Miula on kans ollu ihmeellisiä kirkkaita valopalloja sillontällön näkökentässä.Mietin jo et voisko johtua verenpaineen heittelystä.Tai jostain verenkierron häiriöstä.Pitääpäs kysästä torstaina neuvolassa,kuhan muistan eka kirjata ylös sen kyselyvihkoon(teinimeininkiä...)

Veikkaisin jotta eka heinävauva tulee olemaan poika.

Nää menkkamaiset kivut on vaan lisääntyny,ilmeisesti vaavi survoo edelleen päätänsä lähtokuoppiin.Illalla supisteli taas aika napakasti ja monta kertaa.

Syömisestä:Onko muille tullut nyt näin viimeisillä viikoilla hiilihydraatti-himoa?
Mie oon nyt viikon tunkenu urakalla hiilareita ihteeni.Tavalliseen ruokavalioon hiilaripitosia ruokia on lähinnä ollu ruisleipä ja peruna,mut nyt oon syöny makarooneja ihan hullun lailla.Illalla piti ehtii netistä makaroonivellin ohje(pienenä ite viimex syöny),ja siitähän tuli sitten iso kattilallinen makaronipuuroa ku tietysti laitoin runsaalla käellä makaroneja velliin.
Ei-raskaana ollessa en syö eikä ees maistu makaroni tai pastat.Nyt voisin syyä kokoajan ja kaikki pullat,pitkot ,viinerit, ihan mitä vaan tuntuis kelpaavan enemmän kuin hyvin :whistle:
Pitää lukita varmaan jääkaappi ja muut ruokakaapit.Muputan muuten kokoajan jotain...Käyn kyllä ostaa niitä naposteluporkkanoita,ne taitaa olla hieman terveellisempiä kuin edellämainitut sapuskat,ja tekee ihan älysti niitä mieli(ja mansikkatuuttiakin...).

Suursyömäri-Ievaliina ja pyöristyvä pikkumies 37+4
 
Neuvolassa kävin aamulla. Kaikki oli ok. Sf mitta oli ottanut kasvupyrähdykset. Aiemmin kun ollaan oltu keskikäyrän alapuolella, oltiin nyt tasan keskikäyrällä eli 34 cm. Vauva on jo jonkin aikaa ollut kiinnittynyt, joten eipä tässä auta muu kuin odotella. Mun hermoja niin kiristää kun ei yhtään tiedä tapahtuuko se nyt vai vasta viikkojen päästä!

Nyt on jo monena päivänä supistellut. Ihan säännöllisesti on tullut suppareita mutta aina ne ovat kuitenkin loppuneet. Päivä päivältä ovat kyllä muuttuneet kivuliaimmiksi. Mulla oli tossa päivänä muutamana jokin energialataus mutta nyt olen ihan rättipoikki. Ei tiedä missä asennossa sitä oikein olisi.

Mahakarvotusta mulla on ollut jo aika alusta alkaen. Sen lisäksi mulle on kasvanut oikein pitkät niskavillat. Mies kiusasi, että mun kantsii olla kiltisti ettei tartte ottaa niistä kiinni :)

Bubonalle onnittelut!! :flower:

Huh mikä kokemus tirpiäisellä! Onneksi kuitenkin pääsitte säikähdyksellä.

Veikkaisin, että ekaksi syntyy tyttö. Sitä en kyllä osaa veikata kuka sen maailmaan saa. Mulla itellä vois kyllä synnytys olla kohta, mutta sitä en kyllä tiedä kumpaa sukupuolta vauva edustaa.

Jakselkaahan hyvin!

minskuli 37+5
 
Väsynyt uusi äiti täällä kirjoittelee iloisia uutisia:

Meille syntyi 12.6. tyttövauva klo 16.01. Synnytys alkoi keskiyöllä, kun heräsin lapsiveden menoon. Tyttömme painoi 2510 grammaa ja oli 47 cm pitkä. Ja syntyi rv 37+2. Eilen pääsimme kotiin ja onneksi kaikki on mennyt tosi hyvin, vaikka prinsessamme pikkaisen olikin hätäinen.

En ole lukenut keskusteluitanne, mutta menen nyt lukemaan, mitä ehdin/jaksan. Ja tutustun sitten joku toinen päivä sinne suljettuun ja tulen kertomaan synnytyksestä vähän enemmän.

Voikaahan hyvin ja paksusti vielä hetki!!

Suurin hymyilevin naamoin titta ja tyttö =) =) =)
 
Itselläni ei mitenkään erityisemmin (pelkästään) hiilarinälkä ole, mutta ylipäätään ruokahalu lisääntyny huimasti siihen nähden etten ole ihan kamalia määriä koko odotuksessa pystynyt syömään, kun olen tuntenut jo itseni aivan totaalisen kylläiseksi. Jatkuvasti tekis mieli syödä jotakin...ja karkitkin on tullu kuvioihin aivan uudella vauhdilla :LOL: :LOL: Tiiä sitten yrittääkö kroppa nyt syödä voimia varastoon tulevaa koitosta varten...nähtäväksi jää.
Jep, aika tasasta noiden arvausten kanssa :whistle:


Piparminttu
 

Yhteistyössä