HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Olipas tosiaan taasen pitkät pätkät kirjotettuna tänne, kun on jonkun aikaa käymättä :)
Kiitos Sumppikselle uudesta pinosta!! Hitsit vieköön kuulkaa mammat, viimestä kuukautta sitä viedään, ainakin itsellä kun 1.7 on se l.a. Olo jotenkin sekava....jotenkin sitä voisi lähteä vaikka samalta seisomalta synnärille, toisaalta hirvittää sinne mennä...Ei niinkään ettei sitä vauvaa tahdo jo syliin vaan se koko synnytys prosessi kaikkine kipuineen :kieh: Nyt kun on kuitenkin NIIN vähän vain enää jäljellä, niin sekin tietysti rassaa mieltä, että millonkas se lähtö tulee...ja miten näiden muiden mussukoiden kanssa tehdään...Ihana naapuri on kyllä sanonu, että heille saapi tulla vaikka keskellä yötä koputtamaan ovea, niin he tulevat tänne meille siksi aikaa..... :flower:

(.) Supistelee tooooooosi herkästi. On ihan selkeesti sellaisia päiviä, kun herkemmin vatsa kivistelee. Pari yötä on ollut kipeitä suppareita jonkun aikaa, mutta menneet sitten itekseen ohi. Kyljet ja lonkat huutavat hoosiannaa aamulla, kun nää nukkumisasennot on tosiaan karsiutunu vain 2 kappaleeseen. Uni on erittäin katkonaista muutenki... hoh hoijaa!! |O
Huomenna olis nla lääkäri, joten kirjottelen sitten huomenna lisää niistä tuloksista. Niin katsotaan missä mennään.... ;)

Voikaa hyvin kaikki tasapuolisesti :wave:

Piparminttu 36+ :heart:
 
Kiitoksia Sumppikselle uudesta pinosta! Miten kummassa sitä jo ollaan kesäkuussa. Toukokuu meni jotenkin kauhian nopeasti ainakin mun mielestä! Luultavasti tässä kuussa aika hidastuu...

Neuvolalääkärissä tuli käytyä torstaina eli kun viikkoja oli 35+1. Kaikki oli ok. Vauveli on raivotarjonnassa, alhaalla jo mutta ei vielä kiinnittynyt. Kohdun suu oli kiinni mutta kaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt 2 cm, (viimeksi 4cm). Lääkäri oli sitä mieltä, että näyttäisi syntyvän viimeistään laskettuna aikana, mutta ei ihan vielä ole tulossa. Mutta koskaan ei kuulemma voi varmaksi sanoa, eli voi mennä ylikin. Tämä olikin vika lääkäri jos kaikki menee hyvin. Neuvolakäynnit ovat nyt sitten viikon välein, seuraava nyt perjantaina.

Mulla on kyllä vahvasti sellainen tunne myös että vauva ei laskettuun aikaan eli 2.7. asti tuolla masussa viihdy. Ollaan kyllä miehen kanssa esitetty vauvalle toive, että pysyisi Juhannukseen asti, koska miehen olisi tosi vaikea irtautua töistä ennen sitä. Juhannuksesta hänellä nimittäin alkaa kesäloma ja pitäisi kaikki hommat saada siihen malliin, että voi 4 viikkoa lomailla. Isyyslomaa aikoo pitää sitten joskus syksyllä. Mutta tilanteen mukaan mennään.

Olo on vähän vaikea. Illalla kyllä tietää jos on tullut jotain tehtyä, olo on kuin selkäänsä saanut. Kävely on vaikeaa kun selkää alkaa sattua ja vauvan alhaalla oleva pää aiheuttaa jo paineentunnetta. Ja siihen päälle jos vauva keksii alkaa pyörittelemään päätään... En oikein yksikseni viitsi lähteä minnekkään kun en ole varma pääsenkö takaisin kotiin. Onneksi on kännykät olemassa. Supistuksia on tullut etenkin iltaisin, mutta lähinnä ovat kivuttomia. Vauva on kyllä aikamoinen myllääjä, tekee välillä kipeää.

Anopeista oli puhetta. Olen niin kiitollinen, että mulla on niin ihana anoppi kuin on ja mukava on myös appiukko. Mieheni on heidän ainoa lapsensa ja ovat kyllä ottaneet mut ihan kuin toiseksi lapsekseen. Jaksamisia anoppiensa ja muidenkin kanssa tahiville.

Voikaa hyvin!

Minskuli 35+6

 
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Eli se pancod puris paremmin mitä panadol. En ole oikein uskaltanut syödä sitä panacodia ku jossain oli ettei sitä odotus aikana oikein sais syödä..Tuki vyö näillä helteillä ei kauheesti innosta..Mulla se issias kipu on tossa vasemman puolen pakarassa, en tiedä auttasko se vyö. No, täytyy kokeilla sitä kävelyä. Eilen kyllä kävelin niin paljon että en tiedä oisko yks vähän rennompi päivä hyväks. Huomenna kun on pakko lyllertää enemmän, ku noilla lapsilla on vasta kevät juhla huomenna.
Miulle on syötetty koko raskausaika panacodia nimenomaan sen turvallisen käytön takia.Kodeiinista ,kun ei ole muuta haittaa kuin ummetus...Tuon ummetuksen takia lääkitykseni vaihdettiin tramaliin.Molemmat on tosi vahvoja särkylääkkeitä(punainen kolmio), mut ohjeen mukaan käytettynä turvallisia vauvalle ja äidille.Näin miulle äitiyspolilla sanoivat.Niin ja molemmat,panacod ja siis tramal on miärätty ä.polilla.Terveyskeskusten yleislääkärit eivät uskalla tietämättä määrätä oikein muuta kuin parasetamolia ja aikaa heillä ei tunnu olevan paneutua asiaan,ainakaan meilläpäin!
 
Iltaa!
Äitiysloman toinen päivä ja jo unohtui neuvolan käskyt lepäämisestä :D
Siivosin koko talon, ja pesin pyykit ja vielä silitin kaikki kertyneet lakanat. Mikäköhän pesänrakennusvietti on iskenyt päälle, kun tuntuu ettei osaa olla paikallaan vaikka pitäis vaan levätä?
Yritin kyllä katsoa leffaa ja lukea kirjaa, mutta imuri vei voiton :LOL:

Nyt on sitten selkä kipeä ja mahassa puristava tunne, mutta menen saunaan lepäilemään niin eiköhän tämä tästä.

Ens viikolla pääsen ekan kerran espoon neuvolaan, sitten selviää milloin on loppuraskauden lääkäri. Meillä vauva miten päin sattuu, useimmiten tutkittaessa ollut perätilassa, ja vieläkin tekee täyskäännöksiä, jotka todella koskee! Toivoisin kuitenkin että asettuu raivotarjontaan, en haluais sektiota, kun pelkään leikkauksia ja erityisesti haavojen tulehtumisia yms.

Mörötys ja pörriäispoika tasan 33 jo!!!
Mihin tää aika oikein menee??
 
Iltaa vaan kaikille pitkästä aikaa!

Taas kerran ihan nolottaa kun en aikoihin ole tänne kirjoitellut, on vaan ollut niin kova kiire kokoajan.. Tää lapsikin kerkee varmaan syntymään ilman et mä ees tajuun mitään :) No mutta nyt on harjottelu/koulu ohi samoin työt ja ansaittu äitiysloma menossa, kuitenkin nuo lauantaina olevat häät tuppaa stressaamaan ja tuottamaan mukavasti työtä joten ei tässä aikaa vieläkään oo vauvalle laitella juttuja valmiiks... En kyl ees tajuu et musta tulee lauantaina rouva, niin paljon täs tapahtuu taas asioita... :) Pitäs ottaa rauhallisesti ja levätä mut ei kerkee... Jalatkin on niin turvoksissa että, varmaan itkua väännän ku joudun häissä olee kengät jalassa, vaikka ostinkin isommat kengät ku normaalisti niin eiköhän nekin jo purista... No pitäkää mulle peukkuja lauantaina et jaksa hyvin ja et tää pikkunen ei sillon viel päätä tulla tähän maailmaan :)

Turvotusta ja stressiä lukuunottamatta kaikki on mennyt hyvin, torstaina olis lääkäri ja sit saan tietää et jospas tuo tyttö tuolla olis kääntyny jo oikein päin, viimeks neuvolassahan ne epäili et se olis poikittain... Ainakin mulla itselläni on sellanen tunne et eiköhän se oo kääntynyt, masukin on valahtanut alaspäin huimasti... Vieläkään en tajua että ens kuussa meitä onkin sitten jo kolme... Just viikkasin vauvanvaatteita kaappiin ja mietin et näitäkö se nyt sit pitää ku syntyy :heart: on tää aika toisaalta menny niin nopee mut toisaalta tuntuu ikuisuudelta ku teki sen plussan :)

Sisko oli järkänny mulle babtshowerit sunnuntaina, tuli ihani tarpeellisia lahjoja, saatiin sitten samalla se babysitterikin :) kaverit veikkaili sukupuolta,syntymäaikaa,painoa,pituutta jne ja anto nimiehdotuksia, en malta odottaa et pääsisin niitä lueskelemaan :) sisko sulki ne kirjekuoreen ja sano et saan avata vasta sit ku meen synnyttämään :)

Hyvää illanjatkoa kaikille, me mennään nyt untenmaille :)

Gataa & HN 35+3
 
Kiitos Ievaliina, enköhän minä sitten uskalla noita pancodeja napsia. Se tuntuukin vähäks aikaa poistavan säryn. Minusta kun päälle päin ei kivut näy, niin nuo lääkärit luulee että olen joku väärinkäyttäjä! :headwall:
Kuulin että yksi ystäväni oli saannut vauvan tänään pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Toivon mukaan itsekkin pääsisin "pälkähästä" aikaisemmin.
Yks tylsä vaiva myös..Kamalat kovettumat jalkapohjissa ja iho rikki ja haavaumia vaikka rasvaan niitä useemman kerran päivässä. Kai tuostakin pitäs muistaa mainita neuvolassa.
Pitäs mennä itte nukkumaan, mutta tahtoo tuo poika aloittaa öisin tuon elämisen tuolla vatsassa.....
 
MORNING!

Valvooko teistä kukaan öisin?
Mulla viimeinen kuukausi mennyt siihen,että herään yöllä klo 02-04 välillä ja valvon vähintään pari tuntia! :kieh: Aluksi yritin maata sängyssä ja"laskea lampaita",mutta uni ei vaan tullut uudestaan...Nykyään nousen suosiolla ylös!
Viime yönä sitten pesin pyykkiä klo 04.30!!! :LOL: Söin vähän aamupalaa ja menin kuuden maissa takaisin nukkumaan.Aika ärsyttävää,kun en muista milloin viimeksi olisin nukkunut aamuun asti heräämättä?Toisaalta taas olen yöllä tosi pirteä ja jaksaisin puuhastella vaikka mitä!Taidan olla aivan hullu!
Kroppa opettelee jo uuteen rytmiin joka tulee rinssin myötä.Näinköhän sitä on yhtä pirteä yöllä,kun joutuu vaippoja vaihtelemaan&imettämään?? =)

Tässä joutuu varmaan jo menemään pikku päikkäreille...

bella&rinssi 34+6 :heart:
 
Huomenia mammat!

Aikas ihana ilma ainakin täällä, pihalla aurinko paistaa täydeltä taivaalta B)
Olikohan eilinen perunamaan istutustalkoo hitusen rankemman puoleista :x On ollut ihan kamala painon tunne tuolla alhaalla :| Ihan kuin olis kakkahätä koko ajan... No onhan tuota turvotustakin, mutta ehkä vaan oli tuosta rasituksesta... Toki minäkin toivon ajoittain, että jos vaikka tämä tahtoisi poistua yksiöstään hiven aikaisemmin, ettei menis yli. Mutta sehän tiedetään, et näinkun toivoo, niin varmasti yli mennään ja pitkälti :$

Tänään olis tarkoitus mennä sen verran käymään kodinkoneliikkeessä, et ostan sellaisen halvan tehosekoittimen. Sauvasekoitin kyl on mutta tehosekoittimella sais niin paljon helpommin pirtelöitä ja niiitä smoothieita tai mitä lie, sain vaan sellaisen nipun ohjeita et nyt on pakko alkaa testaan :saint: Jos vaikka lapsillekin maistuis paremmin maitotuotteet. Ja sillähän on sitten hyvä tehdä vaavin ruokaakin :heart:

Huomenna pitäis sitten viedä se pisunäyte ja verikokeisiin pitäis mennä samalla, pitää olla vaan syömättä ja juomatta 12 tuntia, :kieh: mä yleensä juon yölläkin vettä ihan hirmuisasti, et saas nähdä nukunko yhtään ensiyönä :eek:

Nyt pasukone päälle ja ulos!

Jisse ja Juulisrv 34+?
 
B) B) täällä pohjosessa myös ihan tavattoman ihana helle! jihuu :snotty: tykkään kyllä ihan hirmusesti tällasista päivistä..tuntee jotenki elävänsä ku aurinko paistaa. Mulla n. 1tunnin päästä se vimppa nlalääkäri..hiukka jännittää että mitä ne siellä mulle sanoo :D
mutta miepä tuun sitten ilmoittelemaan että mitä mieltä lekuri on. kuullaan taas mammat!
 
Meillä kans tiällä itä-suomessa näin ikkunasta kurkittuna on ihana ilima!
Nolottaa,justiin vasta heräsin ja aamukahvia vetelen vaikka on jo puolpäivä...
Ei sitten yhtään miun tapasta.
Eilen neuvolantäti varoitteli et elä säikähä,voipi tulla menkkamaisia kipuja alamasuun ja selekään.No ihan ku ois käsketty nii illan juili ja supisteli vähän väliä.Liekö johtunu myös osittain siitä ,kun ukon kans peuhattiin alakuillasta petissä ku poika ol kaverillaan leikkimässä.
Ukkohan ois mieluillu illalla vielä uusintakierrosta,mut pakko oli sanoo et sori,nyt ei nappaa.ei sit yhtään,elä ota itteesi! :|
Mie en voi kyllä yhtään ymmärtää mikä tuota ukkoo meikäläisessä kiihottaa,oon tämmönen turvonnu möykky joka kulukeekin kuin pingviini...
Vuan ite se on komia ku synti,nyt varsinki ku leikkas tukkasa taas ihan lyhyex ja talaven on paiskinu ruumiillista työtä ni hauikset on kasvanu :D ,en vaihtas pois,en!
Ärsyttää kulukee sen kanssa kaupungilla,ku ämmät sitä vahtaa...Ite se ei kyllä uskalla kahtoo mihinkäänpäin, sano et nostat vielä hirmu äläkän!Ai miekö?enhän mie ikinä... :whistle:
Illalla se teki miule semmosen kukkahyllyn takapihalle ja laitto ne amppelit(joita en saanu laittaa ku erehyin hälle soittaa työkaluista,huus ku hinaaja ,-et varmaan mee mihinkään tuoliloille keikkuu...,en menny ja poika ei yltäny...)!

Miun vaavi on melekonen yöeläjä,aamupäivät tuntuu nukkuvan,heräilöö puoliltapäivin muksimaan ja yömyöhään asti temmeltää ihan älyttömästi.En mie muista et esikko ois tälleen riehunu mahassa!Maha heiluu puolelta toiselle,näyttää et ratkee hetkenä minä hyvänsä liitoksistaan!Hyvä näin,ku niitä liikkeitä pitää ahkeraan seurata,helepottaa kummasti!
Illalla masua rasvasin ni hieroin taas pikkusen selekää,siitähän se innostu,alako semmonen mahoton potkusarja vasempaan kylykeen :heart: .Kova on poju ottamaan kontaktia :)

Jopa tuli taas tekstiä meikäläiseltä...Pitäs taas lähtee ku ukko töistä ennättää ni Joensuuhun kiertelee lastentarvikeliikkeet!Edelleen se turvakaukalo hakusessa...Kateltiin jo perjantaina yhtä Prismassa ja hintakaan ei ollu hirmu paha,vaan eilen tuli Kaksplus-näytenumero(uusin) nii siinä oli tää turvakaukalo arvosteltu kaikein heikoimmax.Joten ei sitä meille!Ilimankos se oli halavin!
Hyvää päivänjatkoa mammoille ja masuille! =)

Ievaliina ja pikkumies 35+6
 
Laiskana kopsaan tuolta tuplista....

Aurinkoista päivää kaikille!

Polikuulumiset, kaikki kunnossa, tasainen kasvu jne. Seuraava käyntikin "vasta" neljän viikon päähän.
Sattui kätilöksi kaksosäiti, ja hänen kanssaan KTG:tä otettaessa saatiin synnytyskysymyksetkin käytyä läpi. Otti jopa sen listan mun papereihin ja sanoi kirjaavansa ylös että on keskusteltu.
Tosi mukava täti.
Paljon jutteli tulevasta vauva-arjestakin, imetyksineen jne.

Samalla käynnillä kävin kurkkaamassa maanantaina syntynyttä pientä miestä.. Olipa pieni iso (4,5kg& 53cm eli ei niiin pieni) ..
Ja vauvakaipuu senkun yltyi..

Nyt tää koittais mennä toviksi nautiskelemaan tuosta auringosta, jos partsille osuis..
Neiti nukkuu ja esikoinen lähti papan kanssa pelaamaan.. (ihana rauha...)

Jaksamisia & Tsemppiä kaikille!

mom44 & pojat rv 32
 
Huomenta!

Viime yönä sain nukahdettua ilman ice poweria, jippii. Mutta... aurinko paistaa ja parvekkeella on 40 astetta. Mulla on kamala väsy ja tylsyys. Johtunee hempasta, nyt kun sen tiedostaa kunnolla, oli siis maanantaina 105. Appelsiinimehua ja obsidania naplin kolme päivässä. Eihän se edes hetkessä autakaan.

Soittelin eilen kelalle ja mun hakemukset ei oo edenny ollenkaan. Palkanlaskija oli kuulema odotellu, jotta saa varmuuden toukokuun työtunneista, prkl.

Vaaveloisella on taas rokulipäivä. Hipsuttelee nyt jonkin verran, vasta heräilee vissiin. Mutta liikelaskenta piti eilenkin ottaa tosissaan.... onneksi se kymmenen tuli kuiten vartissa täyteen.

Nyt vasta on alakanu tuntuun oikeasti ikävältä, kun vauva puskee rakkoa. Pissalla käydessä tulee ruokalusikallinen lirua.

Palkan pitäs tulla huomenna. Sitten pitänee lähteä ostamaan isofixia ja maxi-cosi cabriofixia. Tuo nykyinen on niiin julmetun painava, eikä siihen ole telakkamahdollisuutta. Jää vaan sitten upouusi käyttämättä vallan.

Huomenna olis 30 päivää laskettuun aikaan jäljellä. Nyt ei oo des moneen päivään juilinu tai supistellu. Saanu kantaa tavaroita ihan rauhassa. Viikonloppuna viimeksi. Molemmat ollaan jo sitä mieltä, että syntyis jo.

Ceridal-öljykin löyty rojun seasta. pitänee sitä alkaa tursata tonne alakertaan iltaisin. Jumpat ollu toosi vähäisiä myös. Mites muilla?

Nyt pyykit kuivaan ja lisää pyörimään.

T: pörrö ja vaava 35+3

 
Täällä kovasti oottelen ens viikkoa, jospa neuvolasta antaisivat hyviä uutisia ja sanoisivat "sintin" kääntyneen raivotarjontaan. Tosin epäilen kovasti, mut viimestään parin viikon pääst sit yrittävät kääntää.
Kaikki hyvin, koha en vaa joutus keisarinleikkaukseen!!
Ja ap:lle: lisäätkö miutkii tuonne heinäkuisten oottajien pitkään listaan.
La ois 25.07, kolmas tulos. Poika siel yksiös kelluu...

T: sintti 32+6
 
Heipat kaikille!!

Täällä saatiin vihdoin hommattua uusi kone ja nyt pääsee taas päivittäin teidän kuulumisia lukemaan =) kyllä tässä kieltämättä vähän vierotusoireita palstasta rupes olemaan kun en tänne päässyt kun n. parin viikon välein :ashamed:

Se olis sit kesäkuu ja ens kuussa sitten meidän vuoro. Tosin varmaan tässä jonkun viikon kuluttua alkaa mammoja jo poksahtelemaan, kun tuskin kaikki vauvat heinäkuuhun jaksaa masussa kölliä..

Täällä ollaan pojan kanssa nautiskeltu oikein urakalla helle säistä, vaikka tuossa pojassa taas flunssaa onkin.. Onneks yöt on kuitenkin alkanut rauhottumaan, kun su-ma välisen yön kundi päätti valvoa 01-5.30 välisen ajan. Onneks tollaset yövalvomiset on meillä aika harvinaisia, oikeestaan poika heräilee vaan kipeenä ja silloinkin usein riittää kun antaa vesipullosta huikat ja taas nukutaan.

Meillä kanssa vauva on jossain ihan ihme aennossa tuola masussa. Pää on kyllä ihan oikeassa paikassa (rt), mutta pyllyä työntää useimmiten vasempaan kylkeen. Muutenkin meillä viihdytään mahan alaosassa ja siks tää mun pallo on todella luonnottoman näkönen, kun mahan yläosa on ihan tyhjä :D Liikkeet sattuu nykyään aika paljon ja kyljet on kokoajan hellänä, mutta enköhän mä tässä vielä nää jäljellä olevat viikot kestä.

Ens viikon perjantaina alkas meikäläisellä äippäloma, vaikka eihän tuo tietysti paljoa arkeen vaikuta, kun kotona tässä on oltu marraskuusta 2006. Tuloihin tulee kyllä huima nousu, mikä tietysti on erittäin positiivista B) Ikkunat pitäis täälläkin pestä ja ens viikolla ajattelin sitä alotella. Katotaan sitten jääkö osa ikkunoista ukon pestäväks.

mörötykselle piti vielä sanoman, että meillä esikko oli ekan kerran yöhoidossa viikon vajaa 4kk ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka äiti vähän ikävöikin, niin kyllä teki hyvää pitää pieni hengähdystauko, käydä miehen kanssa pitkästä aikaa kunnolla saunassa ja nukkua piiiiiiitkät yöunet. Joten ihmeessä kannattaa apu ottaa vastaan, jos anoppi pyytää vauvaa hoitoon. Eiköhän se vauvaa osaa hoitaa, jos senkin lapset on sen käsistä hengissä selvinneet. Meilläkään esikoinen ei kyllä ole minusta ollut erossa kun aina yhden yön kerrallaan ja kieltämättä nyt jo pelottaa, että miten mä pärjään sairaalassa olo ajan ilman esikoista :'(

Nelly ja JJ 33+4
 
Pikaiset terveiset, tällä kertaa Tampereelta.. :LOL:

Väsy on ihan hirmuinen koko ajan, ja viikonloppuna anopin mökillä (jota en ollu nähny puoleen vuoteen) olin tosi seurallinen ja nukuin melkein koko ajan. Anopista puheen ollen, mulla on ihan mukava anoppi, ei päästele suustaan mitään sammakkoja, ehkä enemmänkin vois kontaktia ottaa! Se kylläkin pelkää puuttuvansa liikaa, tai ainakin niin luulen, ja sen takia antaa mun olla ihan kunnolla rauhassa..

Mutta sitten miehen isän uus naisystävä..Hyi hitto, sen kans en tuu toimeen yhtään. Nyt ollaan just niiden luona, ja oon sitten esikoisen kans menny vähän sen mukaan sukulaisilta ja kavereilta toiselle, miten tällä naisella on työvuorot. Eilen käytiin aamupäivällä kylässä, käytiin vaan päiväunilla täällä appiukon luona, ja lähdettiin sitten taas iltapäivällä kylästelemään. Tällä anoppipuolella oli nimittäin vapaapäivä. Tämä aamu oltiin torilla ja leikkipuistossa, ja se nainen menikin illaksi onneksi töihin niin saa illan olla ihan rauhassa. Huh, rankkaa, mutta pitihän tula käväisemään ku en oo vuoteen käyny täällä.. :whistle: Mies ja esikoinen tietty on, ja oon kyllä appiukkoa onneksi nähny muuten..

Joo, kauhea vuodatus..Mutta tosi ahdistava tilanne, jota ei kyllä toisaalta tee mieli korjatakaan..

Luulen, että vauva on kääntyny, ehkä..potkut tuntuu ylhäällä, luulisin.Maanantaina neuvola, niin saa selvyyden, tuleeko polikäynti synnytystavasta, vai onko se tosiaan jo rt:ssä.

Mutta mutta..Te joilla sokerit heittää..Voiko se, että ruokailun jälkeen, ja etenkin makeiden jälkeen, tulee huono olo, olla merkki siitä, ettei sokereiden kanssa kaikki oo kohdalla? Tuntuu, että pitäis tosi tarkkaan kattoa, mitä ja milloin suuhunsa pstää, että olo pysyis hyvänä.. onneksi pian se neuvola, en ookkaan sitten yli kolmeen viikkoon käyny, ku täällä reissussa ollaan oltu..

Mutta juu, nyt esikoisen kanssa leikkimään. Ärsyttävää, ku en saanu sitä tänään päiväunille, nyt oon ite niin huonolla tuulella että..onneksi mies tulee kohta töistä niin pääsen nukkumaan.. |O

Pinuski 34+6
 
:LOL: :LOL: kyllä sitä saapi nyt ihmetellä ku tällä mammalla oli paikat vielä visusti kiinni :snotty: ei ollu tapahtunut ei sitten minkäänlaista muutosta. Korkeella oli, kiinni ja pehmeä, ihan sama "diagnoosi" kuin silloin viime lääkärissä. Ja miekö luulin :ashamed: että ois ees jonkun vertaa aukonu nuita paikkoja. Vaan eipä ei.
Lääkäri oli tosi kiva minun ikänen tyttö...itse asiassa saman tytön kanssa ollaan oltu kolme vuotta kiertävässä päiväkodissa ja sitten vielä kolme vuotta yläasteella, eli oli ihan hauska ku oli niinki tuttu.
Mie oon kyllä nyt ko puulla päähän lyöty että mitäs sitten nyt. Mistäs sitä sitten enää uskaltaa mittään vaivojansa ukollekkaan valitella ku nyt oon ollu kaks viikkoa toooooosi kipeä ja silti ei oo tapahtunut mitään. No onneksi teille uskaltaa purkautua :hug:
Ne kivut sitten varmaan johtui siitä ku tuo vauva teki sen käännöksen alaspäin ja sitten niinku ievaliinallaki oli sanottu että saattaa tulla niitä menkkamaisia jomotuksia ku tuo vauva tuota päätä puskee ylösalas.
Mulla on muuten tänään alkanu äippäloma, tuli lomittajia oikein kaks kerralla :) oovat tuon miehen isä ja isoveli jokka täällä touhuaa. Mies oli tosi huojentunut siittä ettei ollu mitään radikaalia tapahtunut ettei tarvi ihan vielä lähteä, ku on nuo peltohommat niin pahasti kesken. :LOL: :LOL: mie en muuta siihen osannut kuin naurahella. Höpsö mikä höpsö :p
vauvakutsut järjestetään mulle sitten 15pv. mukava juttu, nähdä pitkästä aikaa kaikkia kavereita :)
mitäs muuta, pissi oli puhas, mitään muuta ei oikeestaan mittailtukkaan, ku pissa ja sitten sf mitta joka oli nyt sitte 31.5cm
sanoi se lääkäri että sf mittaa ku otetaan niin aina pitäs olla sama mittaaja ku nytki olis ku olis kohtu kasvanu viikossa 1.5cm :D
vauvan painoarviota ei otettu mutta sano ettei tunnu käsikopelolla valtavan isolta. Alakautta kokkeili ja sano että ainakin hän luulee ja uskoo että vauva on pääalaspäin :/
kyllä se minusta pääalaspäin on mutta mistäs sitä ikinä tietää :D :D
mutta nyt köllimään ku tuo esikkoki nukkuu. täytyy käyttää kaikki lepoaika hyväkseen :D
mukavaa keskiviikkoa kaikille heinismammoille.
Pipsa ja tehis 35+??????
 
Pörrö ja Ievaliinaja muutkin joita tämä koskee: miksi teille on määrätty noita liikelaskuja??
ei meillä neukkatäti ole puhunut mitään mistään liikelaskennoista, ei nyt eikä aikaisemmissakaan raskauksissa, oonkohan mää nyt taas tipahellu joltain kärryiltä :/

Hirvee homma noissa puutarhakalusteissa kun ei viime kesänä tehty niille mitään ja päytä oli vielä talven ulkona kinoksessa. Öljytä pitää näköjään kahteen kertaan on päässy niin kaameeseen kuntoon. Toisen kaluston joka tulee uudelle terassille niin laitan kyllä alumiinista, säästyypähän sitten tältäkin hevosen hommalta :kieh:
Pari viikkoa sitten sanoin ukkokullalle saunassa, että voisi järjestää jonkun saunaillan kavereilleen, jotka olivat paljon auttamassa tän talon raksaamisessa, kun sitten kohta on varmaan melko mahdotonta. Niin hän kattoi mua ihmeissään että oonko tosissaan, kun en normaalisti mitään tällaisia ehdota ja rupes seuraavana päivänä kutsuun kavereitaan meille nyt lauantaiksi saunomaan ja syömään ja juomaan. Lapset menevät mun isän luo ja minä lupauduin laittaan vielä ruoat ja mahdollisesti jopa itekkin häipymään illan edetessä. Nyt tuntuu siltä, että ois pitänyt pitää silloin se turpavärkki kiinni, toisaalta hiukka myöhäistä katua enää :headwall: :headwall: Taisin kyllä olla silloin jotenki päästäni pehmentyny. Mies vielä irvaili viime viikonloppuna, että ainakaan vielä viikkoon se lapsi ei saa syntyä kun varpajaiset pitää saada omana juhlanaan. No toisaalta ei hän ole missään kuppiloissa täällä käynytkään kuin viime tammikuussa viimeksi, niin eipä tuo ole ihan haitaksi asti ravannu niissä. Minä ite vaan olen sellainen tollo että en pysty nukkuun ennenkuin herra on kotiutunu radalta. Viettääkö teidän muiden miehet varpajaisia?

Mut nyt lähen kirjotteleen kauppalappua viikonlopun illanistujaisiin ja tekeen tenaville ruokaa.

terkuin: AinoEinari
 
Tervehdys pitkästä aikaa täältä auringon paisteen keskeltä!

Kylläpä olitteki pitkät litaniat saanu tekstiä aikaseks meidän reilun viikonlopun reissulla, en ees yhellä istumalla jaksanu lukee kaikkee!
Sumppikselle iso kiitos jälleen uuden pinon väsäämisestä ja ievaliinalle nyt jo todella myöhäset synttärionnittelut :flower: :flower:

Juu-u, niin se vaan aika rientää ja kesäkuu on jo täydessä vauhdissa. Mihin katosi ne toukokuun vikat viikon ja päivät, kun mun piti tehdä kaikki opiskelu hommat valmiiks ja siellä ne vielä odottaa tekijäänsä :eek: :ashamed:
Tämän viikon aikana pitäisi lisäks laittaa kaikki vauvelin tavarat paikoilleen kun sitten viikonloppuna pakataan vaatteet kassiin ja muutetaan kesävieraiks minun vanhempien luo miehen töitten takia. Välillä sitten käydään täällä synnyttämässä ja ollaan kotona pari viiikkoo ennen paluuta. Rankaahan se välillä varmasti on (tosin kokemusta on jo viime kesältä), mutta koitan ajatella niitä positiivisia puolia =)

Valtavasti jaksamisia kaikille anopin kans taisteleville! :hug: Täydet sympatiani kyllä saatte, joudutte te sellasta noitten kirjotusten perusteella sietämään! Mulla itellä ei sinällänsä ole anopin kans mitään ongelmaa, mutta ei me kyllä juuri koskaan nähdäkään. Se asuu vajaan 30 km päässä, mutta on käyny meillä vaan muutaman kerran ja mekin käydään todella harvoin siellä - kiitos alkoholin. Pakko tunnustaa, mutta mulla on aika sellaset hälläväliä- tunteet sitä kohtaan. Harmittaa tietysti miehen ja hänen veljen, sekä meidän lasten puolesta, mutta minkäs teet.
Kukas se nyt kirjotti siitä, että anoppi jo puhuu viikonloppu kyläilyistä, anteeksi haropäisyyteni! Meillä nimittäin mun äidin kans käydään aika useinkin vääntöö siitä kuinka paljon tuon meidän 2-vuotiaan pitäisi olla siellä hoidossa. Jos asuisivat lähempänä, niin varmaan oliskin useammin, mutta välimatkaa on kuitenkin reilu 160km. Ja kun äiti ei ymmärrä, että mulla ei ole mitään tarvetta antaa poitsua niille hoitoon viikonlopuksi, tai vielä vähempää viikoks niinku se nyt on keksiny! Onneks ne saa nyt kesällä olla ihan riittämiin sen kans. Tietty jonkun kerran on yökylässä ollut ja varmaan nyt ennen Toiviksen syntymääkin käydään kaksistaan olemassa viikonloppu kotona vielä, mutta ei siis ihan jatkuvasti. Ja jo nyt meillä keskustellaan, että lähteekö poitsu mummin ja ukin kans viikoksi Rukalle mökille elokuussa jos me kaikki ei voida sinne lähteä. Argh, nää asiat saa mut kyllä joskus näkemään niin punasta!

Maha on laskeutunut täälläkin. Mun äiti tais mainita asiasta ekaa kertaa jo joskus äitienpäivän tienoilla. Ja kyllä sen liikkumisestakin tuntee, että alhaalla siellä köllötellään. Tuntuu että kaikenlainen tekeminen saa aikaan jotain tuntemuksia mahassa ja välillä supistuksiakin. Eilen viimeks itkin miehelle tätä oloa, kun tuntuu että musta ei oo enää mihinkään, kun mitään ei pysty tekemään ja koko ajan vaan koskee jonnekin. Sinällänsä kyllä tykkään raskaanaolosta, mutta tämä rempallaan olo ei oo kivaa!

Niin, ja olihan mulla tänään neuvolakin! Toisin oli edelleen nätisti raivotarjonnassa eikä ollu vielä kiinnittyny. Hb oli 128, paineet 121/87 ja painoo oli tullu parissa viikossa 500g, mikä oli ihan positiivista. Tähän asti kun tuo sama määrä on tullu viikossa! Pahin turvotus ei siis näyttäisi olevan pysyvää ja painottuu lähinnä iltaan. Jonkun verran sitä tosin ihan koko ajankin. Toiviksen sykkeestä ei sanonu mitään ja korttiinki oli merkannu vaan +. Niin ja sf oli 31. Ja mikä tässä meidän muutossa on nyt parasta, niin pääseen toiseen neuvolaan eikä tartte käydä tuolla minun luottamuspulasta kärsivällä terkalla. Edelleenkään kun täti ei kysellyt mitään voinnista ja jaksamisesta, mekaanisesti vaan teki kaiken.

No mutta eiköhän tässä taas ollukin tarinaa yhdelle kertaa! Jos vaikka lähtisi suunnittelemaan pojan huoneen verhojen ompelua. Vastahan me helmikuusta ollaan tässä asunnossa asuttu... :ashamed: Ja jos vaikka jätskin lipaisisi sitä ennen :p

Hyviä vointeja kaikille ja toivotaan että helteet ei tee meistä ihan rantapalloja! :D

Änkkäpöö ja Toivoilona 34+0
 
Hih, AinoEinari kyllä tämä raskaus saa kummia aikaan =) Meilläkin voisi reaktio olla aika hölmistynyt jos moista ehdottelisin! Varsinkin kun viime päivinä oon kiukkuillu enemmän kun laki sallii, mutta jospa tämä auringon paiste vähän parantaisi tilannetta =)

Änkkäpöö taasen
 
Meinasi tulla jo paniikki. Onneksi en ollut yksin kotona. Kamalan kipeitä supistuksia tuli yli puolen tunnin ajan ja yhdeksän minuutin välein. Supistukset oli pitkiä ja kivuliaita. Pakko oli mennä sänkyyn kännykän kanssa että jos tästä lähtö tulee. Nukahdin ja nyt ei supistele.
Voikohan tuo helle laukasta synnytystä. Söin paljon mansikoita oisko se voinnut olla syynä vai mikä ihme!
 
Kaunista keskiviikkoa !
Kävin tänään ostaan kaksostenrattaat ja ensimmäinen koe kävelykin on esikoisen kanssa suoritettu ja hyvin näytti viihtyvän kyydissä =)
Emma Jule Twin merkkiset ovat ja vaikutti ainakin tosi näppärän olosilta ainakin näin eka käyttökerran jälkeen. Hyvin mahtu eteiseenkin säilytykseen vaikka yksöstenrattaat tuntuu ahtailta sinne. Toivottavasti oon myöhemminkin yhtä tyytyväinen :)

Masussa meinaa kiristellä ja painaa hieman kun on ollu niin kovin vauhikas viikko. Puukuormaa ollaan tyhjennelty joka ilta ja päivät menee esikoisen kanssa touhutessa. Tänäänkin kävin pikkuveljen kanssa shoppailemassa hälle vaatteita ja käytännössä meni koko päivä kävellessä ja äsken tuo pikku puistolenkkikin tuli käytyä. Huhuh... täytyy varmaan oikeesti vähän himmata vauhtia.
Eilen oli eka äitiysloma päivä :D
Tuntuu hullulta et raskaus on tosiaan jo näin pitkällä... mahakin on kuiten kovin pieni vielä... onneksi...

Nyt ei taas muuta asiaa ollutkaan, joten rupeen iltapalan syöntiiin ja sit puuhommiin :wave:

Kojo ja möykkis 35+0
 
heippis !

kiitos symppikselle uudesta pinosta =) =)

neuvola kuulumisia : painoa on nyt 74 kg
paineet :112/78
B-hb :128
sf mitta 33
pömppis on edelleen rt:ssä ja laskeutunnut jo (onneksi ei ole kääntynnyt pyllylleen )
ei kuulemma kiinnity samallailla kun ensi synnytäjille...

varattiin jo seuraava käyntikin mutta menee sen päksis käynnin jälkeen
nii ensi viikolla olis sekin tiistaina 10.6 jännittää taas mikä on tuomio :/ :/

anopeista : mulla on anoppi joka ei paljoo puutu mihinkään asiaan ja asuukin melko lähellä ..tänään käytiin siel tyttöjen kans muuten ei olla käyty ..mutta isäntä käy joka aamu siel kahvilla ja lähtevät sitten töihin appiukon kans...mutta ei ole kyllä kertaakaan hoitannu meijän lapsukaisii :| :|

mulla vaan meinaa hermot mennä ton isännän kans kun sitä ei kauheesti tunnu liikuttavan pömppiksen ja mun vointi |O |O vai onkohan se menny jotenkin paniikkiin ja käy asioita mielessään ??

mutta nyt iltapesulle ja likoille iltapalaa :wave: :wave:

bambiino ja pömppis rv 35+1
 
Lupailin niitä neuvolakuulumisia tältä päivältä. Lääkärin tapasin ja teki sisätutkimuksen.
Kohdunpohjan korkeus oli 33cm, ja ympärysmittä 105cm....ei mitenkään ihan kamalan suuri massu täällä ole. Vauva edelleen raivotarjonnassa ja pää jo melkeen kiinnittynyt, ei liikkunut enää kuin aivan vähän. Kohdunsuu oli täysin pehmeä ja 1:lle sormelle jo auki, vaikea sanoa kuinka paljon oli pituutta jäljellä, mutta kyllä sitä vielä oli ehkä n. 2cm....eli ihanaa että jotakin on alakerrassa alkanut tapahtua.
Supistuksia on edelleen päivittäin ja välillä kyllä koskee tosissaan...Kävellessä niitä sukkapuikkokipuja on alkanut ilmentyä :kieh: ei kiva!!
Muutoin muita tutkimuksia ei tehtykkään, kun kaikki reilassa viime kerralla (viime vkolla), otetaan kuulemma muut kontrollit ens vkolla kun taas seuraava nla, sitä siis odottaessa.
Kovin tässä odotan ja mietin miten ihmeessä tuon vauvan sais lähtemään yksiöstään ennen l.a. Jotenkin mieltä parantaisi, kun tietäisi ettei tarvitse kärvistellä ihan loppuun asti, varsinkin jos näin kuumaa ilmaa pukkaa loppuun asti. Ei silti ettenkö tykkäis, mut jotenki sitä on jotenkin puolitehonen kun lämmintä on kamalasti. Olenkin tutkiskellut kaikenmoisia ideoita tällaiseen ns. kotikonsteihin, millä avittaa vähän sitä synnytyksen alkamista... :whistle: Kaikenmoisia hieromisia olen löytäny sun muita ideoita, jotka ei nyt mitenkään 100% varmasti toimi. Mutta katsotaan nyt mitä sitä saa aikaiseksi vai yrittääkö sitä vaan huijata itseään.... :/

No mutta, nyt mentävä iltapalan tekoon nuille muille lapsosille ja jos sitten levähtäis levälleen tonne sohvalle ja kääriytyä kaikenmoisien tyynyjen joukkoon, että saa hyvän asennon taas tällekkin kropalle :p

Piparminttu 36+2
 
EAK
Moi!

AinoEinari kyselit miksi jollekulle on määrätty liikelaskuja. Meille niitä ei ainakaan ole määrätty, mutta sekä neuvolassa että perhevalmennuksessa on kehotettu seuraamaan vauvan liikkumista viikosta 30 eteenpäin. Jos tuntuu, että vauva ei liiku kuten normaalisti on tottunut, niin sitten pitää suorittaa liikelasku sängyssä kyljellään. Jos tunnissa tulee alle 10 liikettä niin pitää nousta ylös ja puuhailla jotain puol tuntia ja sit testata toisella kyljellä uudestaan. Jos silloinkin tulee alle 10 liikettä, niin kannattaa ottaa yhteys synnytyssairaalaan (tai neuvolaan?). Jos vauvalla on ongelmia, niin se ensimmäisenä tekonaan yleensä vähentää liikkumisensa minimiin (kerrottiin perhevalmennuksessa).

Neuovolakuulumisia: Kaikki oli hyvin ja viikkoja 33+4.
paino: 68 kg, painonmuutos: 667g/vko
turvotus: +
Verenpaine: 120/75
Pissa: ok
Kohdunpohjankorkeus: 29
Lapsiveden määrä: normaali
Rt edelleen
Syke: 130-150
Liikkeet: ++

Mies sai taas käyttää sydämenkuuntelukojetta.

Eipä tänään muuta!
 
Heips taas!
En malttanu sitten pitkään tiältä pois pysyä...
Jisse:Tehosekotinta osi meikäläinenkin vailla.Meinasin tehä ite vaaville soseet aikas pitkälle.Esikko aikanaan eli purkkiruualla :ashamed: ,vaan hyvin on terve ja iso poika kasvanut!
Pörrö:Ei oo tullu nyt kyllä jumppailtua,laiskuus on iskeny.Justiin eilen mietin tuota öljy hommelia.Meijän ukko varmasti hyvin mieluusti öljyisi, ei tarvihteis paljoa vihjata. ;)
Kaikkeen oon kyllä valamis jos vaan episotomialta vältyn.Esikkoa synnyttäessä miulle tekivät ja tikkasivat sit tosi huonosti.Tursottaa tai irvottaa rumasti.jospa ne nyt vaikka ompelisivat sen parempaan kuosiin!Toivossa on hyvä elää(sano lapamato).
Änkkäpöö:Kiitoksia onnitteluista!Parempi myöhään,ku ei millonkaan :LOL:
suomalainen:Ota rennosti!Varmasti helteetkin omalta osaltaan aiheuttaa supistelua.Oothan muistanu juoda tarpeeksi nesteitä,siis vettä.Mansikka on luonnon diureetti eli poistaa nestettä kehosta ja niinhän se hellekin hikoiluttaa!Herkemmille voipi tulla kramppeja joten ihan hyvin supistuksiakin,lihashan se kohtukin on!Eli nestettä ja pötkötystä siulle :hug:
bambiino:Meillä ukko tunnusti jännittävänsä synnytystä ihan sikana.Edellinen kerta kun oli melekein suoraan kauhuleffasta.Mie jo sanoin et kyl sie voit lähtee sieltä kesken pois,mie en vaan oikein voi...
Ukko on myös ollu äkänen ku se on miettiny itekseen justiin synnytystä ja muuta oheistuotteita mitä uus vauva taloon tuo_On sentään 10 vuotta aikaa edellisestä kerrasta.Miehet ku tuppaavat hautoa näitä juttuja piässään ja ku erehyt kysymään mikä vaivaa, ni ei tietysti mikään...Meillä naisilla se on luonnollista jakaa keskenämme nämä asiat niinku myöki tehään tällä palstalla,vaikkei myö nyt toisiamme naamasta naamaan tunnetakaan.Toivottavasti se miehes siitä asettuu :hug:
AinoEinari:Miun pitää tarkkailla vaavin liikkeitä ahkeraan ,kun pikkusella on ollu niitä sivuääniä sydämessä.Sanovat et jos vilkkaasti liikkuu niin hirmu hyvä juttu ja niinhän tuo kullanmuru tuntuu taasen kunnon iltajumpalla olevan!Kai se liikelaskenta on aiemmin ollut vissiin ihan käytäntö mut ei nykyjään niin tarkkoja sen mukaan olla.Jokainen vaavikin ku on oma yksilönsä.On näitä vilkkaita ja sitten rauhallisempia vauvoja.

Käytiin sit ostamassa turvakaukaloo.Sinne se jäi kaupanhyllylle...Rintapumpun kuitenkin sain ostettua ja taas jälleen kerran muutaman kukkasen takapihalle.Parvekelaatikot oli niin halvalla(mukamas...) ja pitihän niihin kukatkin saaha :)

Nyt vapautan koneen isännän käyttöön!

Ievaliina taas kerran
 

Yhteistyössä