HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Kiitos myötäelämisestä :hug: .

Nyt koko päivän levänneenä alkaa v...tus jo hellittää. Ja olokin on vähän parempi, mutta kohdunsuulla vihloo harvakseltaan. Kiitos neuvoista, kävi ittelläkin mielessä soittaa suoraan äitipolille, tosin sain edellisen kanssa siellä ns. lääkärin lähettämällä varmistuskäynnillä niin huonon vastaanoton, että aattelin vielä katella tilanteen kehittymisä. Ja niin, sitten soittikin mun oma terkka, kun tää toinen oli kertonu mun käynnistä, ja lupas yrittää huomenaaamulla saada mulle käynnin tänne Jämsään ex-synnärille, jossa ex-kätilö satunnaisesti ultraa. Siellä on kyllä ihan huippu se kätilö, oli mun ekan lapsen synnytyksessä. Sieltä vaan tänään vastaanottovirkailija vastas, ettei millään ehdi, mutta terkka yrittää aamulla saada tän kätilön suoraan kiinni.

Käynnistyksistä:mulla eka käynnistettiin prostaglandiinitabletilla ja supparit alkoi viiden minuutin päästä ja 12 tunnin kuluttua oli valmista. Tokalta puhkastiin kalvot, jotka roikkuvat jo kohdunsuun ulkopuolella, ja viiden tunnin päästä valmista! Että ei huonoja kokemuksia ollenkaan! Tsemppiä :hug:

Maggie ja Eppuliina
 
Maggie71 sinullapa tosi "kiva" neuvolalääkäri reissu takana..huh huh.
Wautsi Minttu.. sinulla saattaapi olla jo huomenissa pieni ihanuus sylissä. Täällä kateellisena ollaan =)
Minulla kerran käynnistetty synnytys takana ja aika nopsaa meni. Klo.13 laitettiin eka murunen ja toinen olikohan 4.. Ja sit jo aateltii ettei varmaan lähde tulee ja laitettais aamusta uudet pillerit, niin menikin hetki ,kun lapsveet meni ja alkoi supistaa. reilu 2 tuntia vesistä syntyi tyttö.
Varmaan jänskättää huominen.. tsemppiä huomiseen !!!!
Jaksuja flunssan kourissa oleville.
Täällä pitkästä aikaa särkee selkään..Hyvin kirraa pinnaa. Ihanku ei muuten olis jo pinnat piukalla..
Pitänee yrittää mennä vaikka jo sänkyyn makoilee, jospa helpottais.

Äippä 37+5
 
Minttu28 tulin tsemppailemaan. Aina rupee jännittämään toisten puolesta. :)

Maggie27 Toivottavasti pääsisit siellä Jämsässä näytille ja jos et niin sitten polille tänne Jyväskylään. Mullakin kerran vastaanotto oli töykeähkö, mutta ei kannata jäädä sitä miettimään. :hug:
 
Moikka! Tulin pikaiseen poikkeamaan.. Sit on mentävä nukkuun, kun toi esikko herää joka aamu puol 6 ja menee nukkuun puol10 illalla.. :kieh: Sit vielä sen muutaman tunnin aikana jonka saisit nukkua niin heräät pissalle tai juomaan ainakin 5 kertaa.. Rupee olemaan "hieman" tota univelkaa.. ja hermot kiristyy. Sit ne jalka rampit joita tulee myös yöllä ja ne ovat kans hirveitä.. Anteeksi tämä valitus, mutta ei enään jaksaisi. Huomenna olis neuvola niin tulen kertomaan sit kuulumisia! Ja Minttulle tsemppiä huomiseen!! Mulla käynnistettiin eka synnytys. sain aamulla 8 ekan pillerin ja seuraavana aamuna 10 aikaan syntyi tyttö.. Et ei kuitenkaan sen pidempään kestänyt!
Ja paljon onnea vielä kaikille vauvan saaneille! Ihanaa lukea jo vauva uutisia! :flower: :flower:
NYt nukkuun..
Paveli ja asukki 36+3
 
Mä olen toivoton! Mitähän tolle pörölle kuuluu? Toivon mukaan ei ollut yksin ja sai pian apua jos se supistus ei lauennut! Tuli ihan kylmät väreet!
Itse aina kokeilen mahaa että se supistus laukee. Ambulanssi pitää tilata jos ei laukea! :attn:
 
Hui Pörrö!! Kyllä sen pitäis ohi juu mennä, ei se päälle saa jäädä! Toivottavasti jotakin neuvoa ootkin jo saanut..

Mintulle tsempitykset, toivotaan nopeaa käynnistystä! Eikä tietty lian kivuliasta, eli hyvää synnytystä! :hug:

Ja kertakaikkinen ihanuus sentään Satuka!! :heart: :heart: Voi hitsinpimpulat mikä kuva, aivan ylisuloiset neidit sinä aikaan sait! *huokailee*

Eilen tuli sitten käveltyä koiran kanssa lenkki, saunottua, ja viriteltyä miehenkin kanssa vaakamambot.. Ei yhden ainuttakaan supistusta! En taida edes viittiä sen kummemmin yrittää synnytystä käynnistää, ei kannata itteensä väsyttää ihan loppuun. Koetettava vaan jotenkin jaksaa.. Yön aikana taisin rampata kuus siettemän kertaa vessassa ja juomassa, ja sit koira alko räkyttää näkymättömiä avaruusukkoja kait ja ajo mut ylös seiskan jälkee. :kieh: En sitte jaksanu enää sänkyyn mennä pyörimään.
Taas ois yksi pitkä päivä edessä, onneks sentään pienemmätkin lapset palailee reissusta huomenissa kotiin! Kamala ikävä onkin ollu, ja huoli miten ne siellä pärjää, mutta hienosti on menny. :) Jaah, jos tuota vaikka sai pyykit narulta pois ja koneellisen uutta tilalle..

Räpis+NinniElmeri rv37+1
 

tapahtuu kummia...
näin viimeyönä unta, jota en ikinä oikeesti nää..unessa yks tuttu, jota en ole vuosiin nähnyt oli meillä, ja yht äkkiä sen lapsivedet meni, se rupes meikkamaan, vaihto "synnytysvaatteet", ja huusi soita ambulanssi..yritin soittaa mutta en aanut, kaikki ambulanssit oli varattu!!ambulanssit oi varattu naapuri mummoille...:)

heräsin myös puol kuusi siihen että supsteli ja sattu ihan tosi paljon..sitä kesti aikansa, herätin myös mieheni, joka totesi, "joko lähetään" ja jatko uniaan...
nyt on vähän hellittänyt, ei supistele enää niin paljon, mutta vihlasee aina vähän väliä..
kohta ois myös neuvola, jos vaikka sinne yrittäis kömpiä..

ehkä jo olisi aika pakata synnärille kassi mukaan...:whistle:

mukavaa päivää kaikille!
magia rv 38+6

 
Joo, tasan tunnin se kesti. Eikä ollu eka semmonen. Häätyy soitella äippäpolille tässä joskus.

Yö nukuttu, ei yhtään supistusta prkl. Vauvalla semmoset jytät illallakin, että ei soo kumma, ettei sieltä pois halua.

Häätyy roudata pinnasänky varastoon talteen ja käydä kävelemässä jälleen taas. Viikonlopuksi ollaan vissiin menossa 45 kilometrin päähän mökille oikeeseen saunaan ja mettään keskelle. Ei tää oikein onnistu molemmiltakaan. Yritetään psyykata toisiamme, että nyt pitäs nauttia ko ollaan vielä kahdestaan, mutta ei.

Onneksi kyselijöitä ei vielä ole ilmaantunu, jotta joko syntyy kohta. Minun äiti vaan luulee, että se syntyy tasan sillon ko on määrätty ja piste. Hermot menee.

T: pörrö ja vaava 38+5
 
Siis se supistus meni ohi! Huh! Mun ystävällä oli supistus joka jäi päälle. Meni sairaalaan omalla autolla (olis pitänyt ambulanssilla) sairaalaan kun pääsi, saman tien nukutettiin ja hätäsektio. Istukka oli irronnut. Säikähdin että sinulle kävi samoin.
Muistaakseni tuttava kyllä tuli niin kipeeksikin ettei kotiin jäännyt, mutta omalla autolla ei olis saannut itsekseen lähteä. Mutta minkä suomalaiselle sisulle voi?
Täällä ei supistuksia, aika rauhallista. Tyyntä myrkyn edellä?
 
Täällä käytiin synnärillä ottamassa vauhtia. Äity supistukset niin valtaviksi että luulin että saan jo vauvan maailmaan, mutta päästiin vielä käymään kotona. Keskiviikko aamuna mentiin klo 4 kolkuttelemaan ovia, 4minuutin suppareissa, mutta aamua ja päivää kohden ne sitten alkoi laantumaan. Mulla supparit alkoi silloin tiistaina klo 12 yöllä. Ja selkä poltotki oli ihan valtavat. Paikat ei kuitenkaan olleet niin paljon auki että oisivat alkaneet vesi puhkomaan tai käynnistelemään, mutta käsky tuli tulla heti takaisin jos supparit palautuvat.
Tulen illalla lukemaan teidän kuulumiset kun oon saanut päiväaskareet touhuttua, ja levähdettyä.
Tulin vain nopsaan kertomaan kuulumiset. Niin joo vauvaki ultrattiin ja oli jo laskeutunut ja pääalaspäin.
kiva juttu!
onnea jo vauvan saaneille!
pipsa 38+6?
 
Neuvolakuulumisia...

paino +438g/vko (nyt ollaan lähtöpainossa)
rr124/84
protskut oli taas pissassa +, mutta sano vaan, että kun muutenkin nyt käyn neuvolassa viikon välein, niin ei laita lisätutkimuksiin kun ei muita myrkytys oireita ole. Että jos tulee päänsärkyä tms, niin aikaistetaan seuraavaa neukka aikaa
hb:tä ei mitattu
sf31(sama kun viimeks, mutta mittajakin oli tällä kertaa eri)
rt,lapsiveden määrä ja liikkeet ok
sykkeet 150

Eli ei siis niin mitään ihmeellistä neuvolassa, mutta toisaaltahan se on ihan hyvä juttu.

maggie: asutko sä Jämsässä?? Mun vanhemmat on molemmat sieltä kotosin (tai no isä on Jämsänkoskelta) ja kaikki tädit ja sedät sekä suurin osa serkuista asustelee jämsä-jämsänkoski akselilla myös =) Tiedätkö muuten hoidetaanko sielä Jokilaakson sairaalassa enää ollenkaan synnytyksiä, vai onko ne vaan nyt kesän ajaks siirretty jyskälään? Toivottavasti pääset nyt sinne ultraan ja saat jonkin näköstä selvyyttä edes siihen mitenpäin se pikkanen sielä masussa oikein on :hug:

Nyt menee esikolla herne nenään, joten palailen myöhemmin :wave:

Nelly ja JJ 36+5
 
Hui Pörrö mikä supistus sulla! Onneks meni ohi.

Pipsalle tsemppiä että pääsisitte pian takasi sairaalaan ja tosi toimiin! Inhottavaa varmasti tuollanen, että antaa ensin oireita että nyt tullaan, mutta ei sitten kuitenkaan. Vie voimia niin fyysisesti kun henkisestikin.

Omassa olossa ei taaskaan mitään uutta. Mitään ei kärsi tehdä kun heti on maha ihan kovana, mutta kipeitä supistuksia ei kuitenkaan onnistu tulemaan kunnolla. Mutta jospa nyt olis samallalailla kun esikoiselta, että sitten kun alkaa tuntumaan kunnolla niin se on menoa sitten! Toivottavasti ei tosiaan tulis tuota tuleeko vaiko eikö-vaihetta, kun täältä kestää kuitenkin pari tuntia ajella sairaalaan (paitsi viikonloppusin olla melkein vieressä) niin ei olis kiva kovin monesti turhaan tuota väliä ajella.

Alkaa kyllä olemaan jo niin kärsimätön olo, haluais vaan sen pienen tuhnottajan tuohon syliin ja pian! Vaan liekö sitä sitten on vielä tuolla yläpäässä kypsyttelemistä kun ei alapäässäkään ala tapahtumaan :D Eilen illalla kyllä huomasin miten on ajatukset taas kääntyny edessä olevaan synnytykseen ja pelko kipua kohtaan on väistynyt valmistautumisen tieltä. Joten jospa se olis hyvä merkki =)

Änkkäpöö ja Toivoilona 37+1
 
Onneksi pörröllä kaikki hyvin! Minäkin säikähdin kun illalla kävin vielä lukemassa päivän kirjoitukset.

Toivottavasi Pipsakin pääsee pian tositoimiin!!

Maggie taisi olla menossa Jyväskylään synnyttämään. Sinne suuntaan minäkin mahoineni kunhan sen aika tulee:) Alkoi vaan hirvittämään, kun kerroit että olit jossain vaiheessa saanut aika tylyä kohtelua siellä :eek:

Kertokaas viisaammat: eilen illalla klo 23--02 välillä supisteli koko kolmen tunnin ajan 10-15min. välein. Supistukset oli kivuttomia. Onx tollainen säännöllinen supistelu noin pitkän aikaa merkki jostain? Toivoin kokoajan että muuttuis kipeiksi, mutta ei tuntunut kipeiltä. Valvotti minua ainoastaan. Pitääkö supistusten siis olla kivuliaita ja säännöllisiä ennekuin voi alkaa toivomaan että jotain tapahtuu?

kummää en taas tiiä ku oon eppukertalainen... :ashamed:

tannuli
 
tannuli: Mulla toukokuusta saakka supistellut välillä seitsämän minuutin välein noin tunnin ajan. Mulla on paikat pehmenneet, kai ne jotain tekee ne supistukset. Itse menen sairaalaan vasta kun lapsivedet on mennyt tai kun tulee niin kipeitä supistuksia viiden minuutin välein että tarvin jo jotain lievitystä.
Juu minä kans ajattelin missä Ievaliina on ja jotenkin tuntuu että puuttuu muitakin! :whistle: :wave: Varmaan kohta ilmoitetaan uusista vauveleista? Eiks ne pidä siellä äitejä nykyisin kaks vuorokautta sairaalassa?
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Juu minä kans ajattelin missä Ievaliina on ja jotenkin tuntuu että puuttuu muitakin! :whistle: :wave: Varmaan kohta ilmoitetaan uusista vauveleista? Eiks ne pidä siellä äitejä nykyisin kaks vuorokautta sairaalassa?
No ainakin Piparminttu on vauvanhakureissulla, eilen kun oli se lapsivesikontrolli eikä ole näköjään sen jälkeen kuulunut. Ehkä pian taas saadaan vauvauutisia :heart:.

Varmaan vaihtelee aika paljon nuo sairaalassaoloajat, polikliinisesta ihan sinne viikkoonkin. Esikoisesta oltiin neljä päivää, perhehuone kun oli, niin ei pidetty mitään kiirettä ja vauvan painokin laski jnk. verran, niin sitä tarkkailtiin että lähti nousuun. Nyt toivon, että pari päivää synnärillä riittäis.

Onko jollain kokemusta menkkakivuista tässä vaiheessa raskautta? Lähinnä sitä, saako ne oikeesti jotain aikaan vai onko vaan jostain rasituksesta tms. Kaks päivää jo jomotellut ja nipistellyt alavatsaa eikä loppua näy. Mutta oon tässä ollut paljon liikkeelläkin ja touhunnut kaikenlaista, tosi energinen olo kokoajan. Mieskin vaan pyörittelee päätään, kun mä keksin mitä ihmeellisimpiä asioita, mitkä on nyt vaan PAKKO saada järjestykseen :D .

Sumppis ja pikku-B rv. 38+4
 
Pikaiset kuulumiset..

Täällä kaikki ennallaan, ei mitään tuntemuksia, kivuttomiakin supistuksia on vaikea saada aikaan.. :/ Ei auta saunat, lenkit, eikä mitkään, siivota tietty vois koittaa, sitä kolmatta ässää saa ehkä joskus ens viikon puolella kun äijä vihdoin kotiutuu.. :LOL: Ei sillä, en oo kyllä suuremmin tuota puolta kaivannukaan, vaikka muuten kyllä on ikävä.. :ashamed:

Suomalainen, mä oon kans ajatellu sen sairaalaan lähdön noin, että kun on liian tukala olo tai ku lapsivedet menee niin sitten vasta lähden. Tosin neuvolassa terkka sanoi, että onhan se parempi mennä etuajassa, niin ei tarvi ainakaan hätäillä siellä ja saa rauhassa kaikin puolin valmistautua synnytykseen. Mutta kotona se aika kuluis varmaan aika paljon paremmin..

No joo, ei kai tässä enempää. Ku ei oo mitään uutta niin ei vaan oo. Olis jo niin ihanaa saada tuonne pajukoppaan täytettä ja se tuhiseva nyytti syliin.. :heart:

Pinuski jolla on jostain syystä hirveän vahva tyttöolo, 38 rv tasan!
 
Mekin miehen kanssa järkeiltiin, että ollaan varmaan aika pitkään kotona, ko matkaa sairaalaan on muutama hullu minuutti. Vaikka eikai sitä tiiä, kuinka paniikkiin sitä joutuu, jos ne vedet menee. Toisaalta mie olen aika sinnikäs... en hevillä herätä miestä, jos jokin on hullusti, itekseni vaan kärvistelen ja annan toisen nukkua.
 
Mä oon kolmesti paniikissa lähtenyt sairaalaan. Eka kerran olin nuori tyttö ja lapsivedet meni olin 21-vuotias, toisen kerran oli kovat supparit ja kolmannen kerran verta tuli kuin suihkusta, silloin oli keskenmeno. Tiedän että varmaan lähden taas paniikissa.. :x
 
En oo vielä vauvautunu.On ollu tosi kiirus päivä.Tukkaputkella oon ravannu pitkin kyliä esikon kanssa ,kun ukko vaan sairastaa...

Neuvolakuulumisia:
Paino:73.5kg (laihtunu kilon viime vkosta,johtuu mahatauvista)
RR:130/90 (anto mukaan verenpainemittarin kotiin, pitää mitata nyt joka päivä)
Pissi puhdas
Kohdunpohjankorkeus:35cm
Raivotarjonnassa ja kiinnittynnä paikalleen :)
Vaavin sykkeessä ei ollut moittimista :)

Neuvola on ens viikon kiinni joten sain jos jonkinlaista puhelinnumeroa jos on jotain kysyttävää.Ja sain kotiin tuon verenpainemittarin lainaan.Jos alkaa olla lukemat 140/90 kahtena pvänä peräkkäin ni pittää kuulemma mennä äippäpolille.

Pitkittyneestä supparista:Jos ei laukea eli maha on pidemmän aikaa kova ni heti soittamaan äippäpolille!!!Istukka voi olla irti.Ja kohtulihas ei hapetu eli ei saa happea jos supistus jumii päälle.

Sumppis:Miulla on näitä menkkamaisia jomotuksia kokoajan melkein.Kysyikin tänään neuvolassa et onko ollunna joten varmaan ne kypsyttelee paikkoja omaan tahtiin tuolla alapiässä.Esikkoa oottaessa ei miun muistin mukaan ollu.No toisaalta tään miun lahopiän muistin varaan ei piä kyllä liikoja laskee :ashamed:

Nyt tää ämmänkutale ruppee siivoo tätä sotkusta kämppää :kieh: ,alkaa nuo kennelit murista nurkissa siihen malliin jotta on ruvettava vastatoimiin!(en oo saanu viikkoon mitään aikaseks ku aina joku on ollu kippee...)

Jännityksellä käyn kyllä tiällä vilkuilee ja Piparmintulle piän peukkuja ihan kaksin käsin!

Ievaliina ja pikkumies 39 tasan
 
Mut ihan ensiks; kauhea mikä lääkäri keikka Maggie! Toi on just sitä ku supistetaa joka paikasta tai ainakin terveydenhuollosta... Mintulle tsemppiä käynnistykseen, toivotaan et menee nopeasti! Pipsalle myös tsemppiä ja jaksamista, teillä ei mene enää kauaa.. =)

Miä kävin tänää siel äitipolil synnytystapa-arviossa ja meillä enää 12 päivää odotettavaa! Elikkäs meidän prinsessa syntyy sovitusti sectiolla 8.7.08 :heart: :heart: Voi vitsit, ei malttais odottaa... Pitäis varmaan pakata jo kassikin valmiiksi. Lääkäri mittaili ja arvioi painoksi nyt n 3kg, ehkä vähän alle mut sanoi myös et saattaa heittää arvio aika paljonki. Kohdunkaulaa oli jäljellä 4,5cm!! Eli mitää ei o tapahtun vaik on jomottanu alapäässä, supistellu (ei tosin kivuliaasti) ja välil tuntuu ku joku työntäis tikulla alapäähän. Onkohan se sitä sukkapuikkokipua?? Aikasemmin mul ei o sellasta ollu.

Tällä kertaa ei muuta. Odottavan aika on vaan niiiiiiin piiiiiitkä!!!! Mut ei o enää kauaa =)

Voimia ja jaksamista vaan kaikille!

Neleka 37 tasan
 

Kylläpäs on tylsää...
Kamala ukonilma,vettä sataa ja pimeetä! :(
Nyt olis varmaan hyvä jo pakata sairaalakassikin valmiiksi.En vaan tiedä,että miksi siirrän sitä hommaa joka päivä eteenpäin?Ehkä siksi,kun tässä on tulossa vielä yön yli reissuja ja pippaloita ennen H-hetkeä!Toisaalta rinssihän voi tulla ulos yksiöstään vaikka kohta... :)
Oon kyllä jo ostellut herkkuja sairaalareissua varten(suklaata,karkkia,mehua jne).
Mies pitää mua aivan pimeenä nami-ostosten takia ja kyseli,että haluisinko ottaa kylmälaukunkin mukaan??? :LOL:

Kai tässä on nyt pakko ryhdistäytyä ja alkaa puuhailemaan jotain.
Yöt kun valvoo ja päivisin ottaa päikkäreitä niin polla on aivan sekasin.

Pystyykö mistään kaksplussan sivuilta lukemaan vanhoja lehtiartikkeleita?
Tietääkö kukaan?Luin neuvolassa yhden jutun(oisko ollu nro 5/2008)ja nyt haluisin tarkistaa siitä pari hommaa...Mä kun oon vauva-lehden tilaaja niin en oikein tiedä kaksplussan nettipalveluista...

T:bella&rinssi tasan 38 :heart:
 

Yhteistyössä