***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

Huomenta!

Yöt menee hyvin, joskus 12h joskus 4h nukun riippuu kuinka paljon olen nukkunut päikkäreitä :D Ja yöllä nousen vessaan kerran. Nukahdan kuitenkin heti uudelleen. Esikoisen odotuksessa oli mulla kanssa tuota levottomuutta, ei särkenyt paikat mutta keinuttelin pakkomielteisesti itseäni sängyssä ja heilutin jalkoja. :D
Pojan odotuksessa ei unen kanssa ollut ongelmia, koska neiti niin pieni ja kulutti päivisin mun energian + koulu+työ.

Imetysliiveistä En tiedä sit... mulle ei oikeen mikään istu. Ja kun niissä tarttis olla toppaukset ja tuet ja kaikki vermeet et näyttäiis edes siltä että omistaa rinnat : / Siis ilman raskautta ja imetystä mulla on rinnat mut heti kun olen raskaana/ synnyttänyt tuntuu kuin olisin iso kaljamahainen mies ja itsetunto on 100 miinuksel... Ku lakkais vaan ajattelemasta ulkonäköä.

Liikunnasta :LOL: onko se joku ruokalaji ;) Ei ole tullut liikuttua ennen raskautta eikä raskauden aikana... haluaisin löytää jonku kivan harrastuksen jossa viihtyy :)

HB-mittailuista. Meillä neuvola on tk kanssa samassa rakennuksessa ja minä pyydän hempan mittaus lähetteen ja kävelen labraan... mutta ei kuulu neuvolan rutiinikäynteihin.

Olikohan mulla vielä muuta. Oli kait mut en muista.

Niisku-rouva+ pirpanat 32+0!!! JEEEEE!!!

Ääh ärsyynnyin kyllä nyt turhasta, mutta mua niiin v*ttaa kun mies lähti eilen käymään "parilla ja tuun viim. 2lta" Noh 2lta ilmotti, että meneeki vähän pitempään. Lopulta kotiutu siinä puoli 5 maissa ja todellakin oli ottanut enemmän ku ne pari, ei nyt onneks missään räkäkännissä ollu, mutta silti. Tänään piti käydä viemässä sohva pois ja olin kuvitellu pääseväni laittamaan pinnasänkyä ja hoitopöytää valmiiks, mutta kylläpä sen taas tietää että tänään ei mitään semmosta tapahdu -.- Joo eihän se nyt oo niin päivän päälle, mutta silti ärsyttää.

Pitää varmaan alkaa siivomaan jos lähtis tämä ärsytys pois...

Merlina ja muru 34+2

Merlina tuo pinnasuojus tuli esikoisen aikana ostettua muistaakseni Veljekset Keskiseltä ja olisko tuo pussilakana sitten ollut ihan citarista tai prismasta. Pussilakana on vain n. 10cm lyhyempi kuin peitto mikä on tullut äitiyspakkauksessa, joten sinänsä vähän huono. Mutta olen sitten kääntänyt sieltä jalkopäästä sitä sen verran että mahtuu, kun eihän ihan pieni sitä peittoa myllää samallalailla kun isommat :D

On kyllä ihme juttu toi jääkaapin puuttuminen vuokra-asunnosta!
Oli kans pakko googletella asiaa ja tuli tällänen vastaan:
"Vuokra-asunnon varustukseen kuuluvat aina keittiön kaapistot, jääkaappi ja liesi. Asunnossa mahdollisesti oleva astianpesukone saattaa kuulua huoneiston varustukseen, mutta näin ei välttämättä ainakaan pienemmissä asunnoissa aina ole. Asia on siis syytä tarkistaa. Mikroaaltouuni kuuluu huoneiston varustukseen ja jää asuntoon yleensä silloin, jos se on kiinteästi asennettu keittiön kaapistoihin."
(Vuokra-asuminen Suomessa | Vuokraturva)

HB:n mittailusta.. Mulla on nyt mielestäni mitattu joku 4-5 kertaa. Väliä on ollut joku 7-8 viikkoa. Mutta aina ollut hyvä, viimeksikin 144. Varmaan mittailisivat useammin jos olis väsymystä tai jotain..

SaaBas + Tyyne 34+1

Mää olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kypsä tähän muuttamiseen.
No viime yö oltiin jo täällä uudessa....paikassa jota kodiksi kutsutaan.
Lapset meni ihan ok nukkumaan,normaalia myöhempää kylläkin. Poika nukku ok aina seiskaan aamulla mutta pikkutyttö heräili pitkin yötä ja otin sen sit jo viereeni ja siellä heräilyt jatku. Sillä toi paikan vierastaminen on edelleen melko vahvana..ehkä se tästä pikkuhiljaa...
Ei ihan mahdottomasti enää ole tavaraa,täällä on jo lähes suurin osa! Mahtavaa,muutto on siis edenny tosi napakasti vaikka kantajia ei olekkaa montaa ollu..
Mä olen koittanu ottaa iisisti,mutta...
Tuntuu niiiiiiiiiiiiiiiiin tyhmältä vaan seistä joten mä olen sit hissistä vetäny perässäni huoneistoon laatikoita ja säkkejä ja noita laatikoita mitä oon jaksanu kantaa,nostanu pöydälle ja tyhjentäny kaappeihin..
Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu..

Eilen kun koko härdelli alko,ja muuttoapu tuli meille,nappasin pikkutytön syliin ja menin laittaan kahvit ennen alkua niin tuolla alhaalla tuntu sellanen....hmm..korkkimainen olo,siis sellanen niiku vauva olis ollu just eikä melkein hollillaan ulostulopaikalla...mä siin seisoin hetken ja odotin et kohta valahataa vedet :D
Mut ei mitään.

Selkä on toosi kipee kun tota tyttöö oon saanu pitää sylis lähes koko eilisen päivän,aamusta otin heti särkylääkettä josko se alkais siitä paranee et pystyis viä tän päivän rehkimiset tekeen..

Nyt on mentävä tankkaan kahvikuppia. :)

Nenna ja

Heippa!

Mä heräsin vasta äsken, poika on mummolassa yökylässä ja valvoin myöhään leffaa katsoen :) Katsoin eilen myös perjantaisen Sydänääniä -jakson nauhalta ja näinkin sitten synnytyksestä useamman unen.. Lähellähän se alkaa olla ja pyörii mielessä paljon.

Merlina, miehillä tuntuu aika usein käyvän noin.. Siks olen jo vuosia sitten sanonut omalleni, että miksi pitää puhua parista ja sanoa joku kotiintuloaika. Koska sitten odotan häntä siihen aikaan. Olen sanonut hänelle, että helpompaa sanoa ettet tiedä monelta tulet, eikä tarvitse juomisen määrien suhteen ilmoittaa mitään, juot mitä juot :D Kavereiden kanssa se "pari" ei tunnu ikinä pitävän.. Hän varmasti luuli olevansa huomaavainen mua kohtaan, mutta mönkään se usein meni. No tämä oli ennen, kun hän vielä kävi useammin viihteellä. En tiedä onko tullut vanhaksi vai mitä on tapahtunut, kun ei enää käy kuin todella harvoin. Eilen kävi autolla kaverin luona katsomassa Barcelona-ManU pelin. Sopii mulle...

Hemoglobiini on mitattu mulla joka kerta. Siinä olikin laskua eikä lisärautakaan meinannut ensin auttaa. Yhden kerran th kysyi, haluanko että katsotaan vaikka edellisestä oli vain 3 viikkoa (hb kuulemma nousee hitaasti). Oli se silti ehtinyt nousta.

Liikunnasta, tämä urheiluhullu täällä huutelee :D Taidan kuulua vähemmistöön, kun yhä liikun 5 x viikossa, rauhassa toki. Ohjasin viimeisen sisäpyöräilytunnin nyt perjantaina, niitä on ollut 3 x vko, lisäksi olen käynyt salilla pari kertaa viikossa. Sisäpyöräilyssä mulla on ollut koko ajan sykemittari enkä ole päästänyt sykkeitä yli suositusrajojen edes siksi 10 minuutiksi, mikä kai olisi sallittua.. Käytännössä, koska nykyisin syke nousee paljon helpommin, olen siis viime ajat polkenut lähes ilman vastusta :D Salilla teen ihan erilaista treeniä kuin normaalisti, tunnin treeni koostuu 20 min lämmittelystä/jäähdyttelystä, 10 min dynaamiset venyttelyt kepillä (avaa jumit lihaksissa), 20 min lihaskunto, 10 min syvät vatsat. Aion jatkaa näitä toivottavasti loppuun asti, eikä muuten ole minkäänlaista kremppaa tai kipua missään päin kroppaa! Vointi todella hyvä.

Tiinu85, mulle päivitellään ihan tota samaa, joka päivä ja monta kertaa! Mitään ei sais kantaa, salin lähelle ei monen mielestä sais enää mennäkään näin ison mahan kanssa.. Sitten kun kysyy perusteluja, kukaan ei osaa sanoa mitään. En enää jaksa hokea, että teen kaiken kroppaa kuunnellen ja sykettä seuraten, eipä sillä näytä mitään vaikutusta olevan :) Nykyään vaan hymyillen ohitan nämä kommentit :) Eihän raskaus (ilman vaivoja) ole mikään sairaus itsessään, minkä takia pitäisi lopettaa kaikki tekeminen. Salilla kun olen töissä, niin yllättävän moni asiakas on tullut sanomaan, etteivät he ole tienneetkään että voi liikkua läpi raskauden, ovat lopettaneet liikunnan heti kun kaksi viivaa on pärähtänyt testiin.

Eri asia on tietenkin, jos ei pysty liikkumaan. Kyllä itsensä ehtii saada kuntoon raskauden jälkeenkin. Itselläni jäi ekassa raskaudessa liikunta pois (en edes tiedä miksi, kai halusin pesiä miehen kanssa kun oltiin alkurakastumisen huumassa :whistle:) puolenvälin paikkeilla. Kun esikoinen oli 5 kk, aloitin kuntokuurin, jossa tiputin loput raskauskilot ja otin taas kiinni normaalista treenirytmistä. Mulle liikunta on elinehto, en vois kuvitella eläväni ilman sitä. Ja kyllähän sen terveysvaikutukset ovat ihan kiistattomat, jo 2-3 kertaa kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa viikossa vaikuttaa tosi paljon.

Näyttäis ilmat lämpenevän ensi viikolla ainakin täällä etelässä. Pojan kannalta tosi kiva, kun hänellä alkaa loma. Omalta kannalta tiedän, että sitten pamahtaa ne kunnon turvotukset päälle - ei kiva. No, niiden kanssa vaan täytyy elää, eihän tässä enää kovin montaa viikkoa ole jäljellä. Täytyy varmaan yrittää survoa itsensä bikineihin ja viedä poikaa uimaan, niin voi itse lillua viilentävässä vedessä :D

Tulihan tätä tekstiä taas. Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Mayinga 35+6

Soto: Meillä kans esikoinen oli 4170g ja kakkonen 3510g ja kyllä, ponnistamisessa oli eroa!!! Mutta voihan se olla, että kakkonen tulee muutenkin jo vähän "helpommin"...:LOL:

Sokereita olen nyt mittaillut kotona joka päivä, ja hyviä ovat arvot olleet. Ennenmmin aika alhaisia lukemia. Noh näitä nyt seuraillaan ja katotaan mitä tapahtuu, rasituksessa arvot olivat aika hurjasti koholla!

Ensi viikolla ollaankin sitten koko porukkaa koolla. Huomenna tulee vesilaitoksen mies kytkeen vedet uuteen vessaan ja sitten se on VALMIS, JA NIIIIIIIN HIENO! Pappa lupas viedä pojat (+meidät) tiistaina Powerparkkiin ja sitten aattelin että ukkeli sais laittaa pinniksen ja hoitopöydän kasaan...

Eilen olin "töissä" ystäväni vauvan ristiäisissä, ukkeli sai nimekseen VEETI ONNI OSKARI! Tänään mennään koko poppoon voimin rääppiäisiin (muut syö ja minä en...plaah).

Minttu-82 ja Ilmari 31+3 :heart:

Sunnuntai päiviä!!!

Nenna: Kiva kun muutto alkaa olemaan loppu suoralla. Onnea uuteen kotiin ja toivottavasti sinne pian kotiudutte. koita nyt malttaa vaan rauhassa touhuilla, että pikkuinen pysyis viellä hetken mahassa :) Tuossa kun luin sun tekstin lopusta sen rv/päiviä jäljellä-tekstin, oikein hätkähdin. Jos sullä on laskettuun aikaa 37 päivää, niin mulla on jäljellä 31 päivää. Hurjaa, onko se jo tosiaan niin lähellä. Viikkoina aika tuntuu jotenkin pidemmältä :LOL:

Mayinga: Jaksat olla kyllä todella reipas ton liikkumisen suhteen. Itse kyllä pyrin sen 2-3 kertaa viikossa liikkumaan pidempään ja reippaammin. Kahvakuula kuuluu sen kerta viikkoon ja loput liikunnasta on sitten kävelyä. Aioin kyllä tuolla kuula tunneilla käydä niin pitkään, kun hyvältä tuntuu. Tällä hetkellä se on ehdottomasti paras liikunta muoto minulle. Koko tunnin tuntuu hyvältä eikä sen jälkeenkään ole mitään, paitsi ääretön hyvän olon tunne :) Ja muiden ihmetyksille olen sanonut, että kun tuntuu hyvältä niin jatkan kun kerran jaksan.

Minttu: kiva kun kotimittauksissa sokerit pysyneet hyvinä. Eipähän tarvii siirtyä niihin piikkeihin :)

Aamusta siivoilin mansikkamaata ja äsken kävin kitkemässä puutarhavattujen juurilta vuohenputket pois. Onpahan saanut jotain tänään aikaiseksi. Eilinen meni jotenkin ihan lorvaillessa, mutta täällä olikin niin sateinen päivä ettei ulkona voinut olla.
Huomenna sitten neuvolaan katsomaan mihin suuntaa tuo vauveli on menossa, vaikka asento on kyllä mun mielestä sama kuin keskiviikkona. Mutta kerkeishän tuo viellä ujuttaa ihteään alemmas :)

Muumi ja pikkumies 35+3 :heart:

No niin... pitikin mennä kehumaan mun yöuneja! Viime yönä sitten heräsin klo 4 ja vasta 6:n maissa sain uudestaan unta. No ei se mitään, kun kerran voi ottaa päikkärit!

Maygina tai joku muu joka tietää, niin saako järvivedessä uida ihan huoletta loppuun saakka vai koskeeko se tulehdusvaara sielläkin eikä vain uimahallissa? Mulla ei meinaa mennä toi uimapuku enää päälle eikä tonne uimahalliin oikeen kehtaa bikineissä mennä...
Mä kyllä edelleen liikun kans ton 5xkertaa viikossa mut se on lähinnä pitkiä kävelylenkkejä, ja tosiaan hyötyliikuntaa saan paljon päivittäin, kun ollaan uusimassa taloyhtiön piha-aluetta! Siinä ehkä se ongelma vähän onkin, kun pihatöitä tehdessä tulee välillä vähän rehkittyä liikaa tai silleen repäisevästi. Olis paljon parempi jos kävis liikkumassa jossain silleen "ohjatusti" et ei tulis noita vahinko ylilyöntejä... No yritän ottaa vähän rauhallisemmin (lähinnä oman mielenrauhan vuoksi) vaikkei vieläkään missään vaiheessa ole pahalle tuntunut!

Tiinu ja Jäppinen 31+5

Ainiin.. piti vielä kommentoida että joillakin on jo tosi hienosti viikkoja kasassa! Ihan kade olen! Ei mene enää kauaan kun alkaa meidänkin pinoon tupsahdella vauvojen syntymäuutisia! Ihanaa!!!!:heart:

Viimeksi muokattu:
Merlina itse ompelen aina puli alimmaisena ja aika reilusti suojaa saa vetää ja syöttää, jotta siitä tulee kaunis. Ja toiset pulit on hankalampia, niistä ei tunnu saavan siistejä millään!

Yrität vaan uudelleen, kyllä se siitä . :)

ON: en ole ihan varma, mutta eilen tais tulla sitä limatulppaa kun olin suihkussa...

Bree 35+5

Viimeksi muokattu:
Brianna ratkasin ongelman niin että ensin ompelin trikoon ja sen imun (vanha pyyhe) ja sitten pulin erikseen ja hyvä tuli! Jotenki tuo trikoo ja pyyhekangas ei oikee pelittäny yhesäsä ja meni tosi kiemuralle, mutta ku ompeli tuon pulin päälle niin tuli ihan suora :)

Tänään onki sitten siivouspäivä, johan tää kämppä oliki taas kauheen näkönen. Jotenki laiskotuttanu niin että tuolla oottaa useemman päivän tiskitki -.- Mutta illala pääsen laittaan pinnasänkyä valmiiks :) jee!

Merlina ja muru 34+3

Täällä riidelty miehen kanssa taas jo useampi päivä :( Ei jaksais...
Eilen alkoi kivat kivut :( Vatsakramppeja ja vauva vielä pönkää itteensä tonne alas. Haarat tuntu ratkeavan justiin. Auts. Toivottavasti on vaan väliaikasta. Mulla kakkonen ainut lapsi viidestä joka on laskeutunut ihan alas ennen synnytystä ja se oli kamalaa! Pallo jalkojen välissä ja liikkumisesta ei oikein tullut mitään. 100m oli max matka jonka pystyin loppuaikana kävelemään! Ei pystynyt vaunuttelemaan edes esikoista kunnolla kun niin kamalat kivut nivusissa että mies päivysti auton vieressä mun kävelylenkkien ajan että jos joutuu hakemaan.... Että siksi toivon että olis väliaikasta vaan nyt tämä vauvan punkaaminen.

Vaatteet rupee olla pessyt ja kaapissa ja vaipat kanssa. Jotain olen vielä ostellut ja odottelen paketteja :) Kestoliivinsuojia olen yhdeltä tutulta ompelijalta ostanut huutiksesta. Joku 5 paria varmaan niitä on. Äkkiä nuo viruttaa käsin ja kuivuvat nopeasti.

Nennalle tsemppiä sinne muuttoon!

Mä olen ostanut niitä Carriwellin pehmoliivejä muutaman viime raskauden aikana. Ihanan ohuet ja saumattomat varsinkin kesällä pidettäväksi. Ei ne nyt niin kamalasti tue, mutta pysyypä liivinsuojat paikallaan. Mä kokeilin kerran teipata (!!) liivinsuojat yöksi tisseihin kiinni kun liivit ahdisti. No lopputulos oli kamalat jäljet kun tempasin aamulla ne teipit pois. Että se siitä kokeilusta :LOL:

Yöt menee täälläkin ihan harakoille. Pitää käydä vessassa, ei löydy hyvää asentoa, pitää liikuttaa koko ajan käsiä tai jalkoja jne. Ja kun vihdoin nukahtaa niin joku huutaa äääiiitiii! Ja sen jälkeen ei tuu nukuttua kuin pienissä pätkissä :(

Sokereita täällä mittailtu. Ruoanjälkeiset arvot kaikki norm. Paastoarvot heittelee siinä 5.2-5.9 (pari kertaa vaan ollut yli 6) eli osa yli raja-arvon. No perjantaina on sitten se äitipolin käynti.

Tsemppiä jälleen kaikille!
Reppis ja Enni rv 33+4

Moikkelis.
Tympee sadepäivä ollu.. mitään en oo saanu aikaseksi, paitsi hyvin nukutut päikkärit. :) Flunssa kiusaa edelleen, lapsetki yskii, ja nokat vuotaa.. Tympii tämä saamattomuus, yläkerta vaatis pikaista siivoomista, ja pyykkiä on kertyny tajuttomasti. Ei vaan jaksa tehä mitään. :(

Eilen illalla supisti aikas kipeesti, tänään on ollu vähä menkkakipuja.. saa nähä mitä vielä seuraa. Verenpaineita oon kotona seuraillu, ne nyt ei ainakaan oo vielä onneks koholla. Keskiviikkona olis seuraava neuvola, saa nähä vieläkö proteiiniä on pissas. On sitä ny olluki jo monta viikkoa, yhellä tai kahella plussalla. Alapäätäki juilii aivan hirveesti. Jos makaa kyljellään, tulee hirvee paineen tunne, ja kipu. Onko muilla semmosta jo? Kävelyki jo on vaikeeta. Kauheeta, ku tuntuu et koko ajan pitää vaan valittaa jostaki. :D Muistanutkaan edellisistä raskauksista, et loppu aika on yhtä tuskaa. Onneksi vauva liikkuu hyvin. (ja vauvan liikkeetki tekee jo kipeää.) :LOL:

Lapset on kyl ihania, tänäänki ne kauan aikaa rasvas mun masua. :) Ne tykkäis rasvailla vaikka monta kertaa päiväs, mut mä vähä oon hillinny niitä. :D

Ainiin, POKSPOKS!! 34+0 :)

Tiinu: minä kävin viikko sitten heittämässä järvessä talviturkin pois. Pari kertaa pulahdin kun vesi oli viellä aika "jäätävää". Naapurille joka myös raskaana ja laskettu samoihin aikoihin kuin mulla, oli kysynyt neuvolasta tätä järvessä uimista ja ei ollut neuvolatäti tätä kieltänyt. Niinpä kyllä minä ainakin aion järvessä käydä pulikoimassa, jos vaan kelit ja vedet lämpenee. Sittenhän synnytyksen jälkeen ei oo hetkeen sinne asiaa.

Kävin äsken kävelemässä reilun parin tunnin kävelylenkin, oisko matkaa ollut joku reilu kymppi kilsaa. Hyvin jaksoi vaikka viimeset kilsat alkoi liitoskivut vaivaamaan. Nyt sitten huilaan loppu illan sohvalla :)

Muumi ja pikkumies 35+3

Kuinkas teillä muilla on muuten mitat menny niskapoimu ultras ja rakenne ultras? Oliskohan mulla toivoa, et vauva syntyis ennemmin, ku niskapoimu ultras vastas pari päivää isompaa, mut sit rakenne ultras vastas viikkoa isompaa..

SoTo: Molemmissa oli muistaakseni alle viikon isompi kun viikot näytti. Nyt ku lääkäri ultras viikolla 26 niin olikin 2 viikkoa isompi...Tästä eteenpäin nyt seurataankin äitipolilla viikon-kahen välein vauvan ison koon/mun sokerien takia....Mutta tuskinpa noista voi mitään päätellä...

SoTo: Kummassakin ultrassa ollut muutamia päiviä pienempi. Oli tasan samoilla päivillä pienempi entä miehen siskon vauva joka syntyi viikko sitten (rv jtn 38+) ja oli 3070g/49cm, saa nähä tuleeko meille mini vauva :D

Koottiin pinnasänky ja huomenna voisin pestä peittoja sun muita mitä on vielä pesemättä. Vielä kun sais pienokaisen syliin.

Olisiko kenelläkään hyviä kirjaideoita lapsentulosta, jota voisi esikoiselle lueskella? Meillä alkaa olla näitä kysymyksiä, että miten se vauva tulee masusta ulos ja miten se on sinne päässyt? :p
Mulla ei oikein raksuta, miten nelivuotiaalle kerrotaan tai kuinka paljon/totuudenmukaisesti asiasta voisi kertoa, että tiedonhalu tyydyttyy...

(.) Tähän asti on odotus mennyt oikeastaan vaivatta, mutta nyt on tullut parit vaivat sitten kerralla: supistuksia on joka päivä, varsinkin nukkumaan mennessä. Kummassakaan aiemmassa raskaudessa en edes tiennyt, mikä on supistus ennen synnytystä :D Väsymys painaa kans päälle, pitää tänään käydä obsidanit ostamassa. Viimeksi neuvolassa hb oli 106 ja se on varmasti vielä laskenut tuosta.

muumi82, niinhän kaikki sanoo (että reipas olen =)) Liikkuminen on mulla vaan niin verissä, etten itse osaa ajatella sitä niin. Mulle on todella luonnoton olotila olla liikkumatta. Kun esim. flunssan takia jouduin vähän ennen raskautta olemaan kuukauden levossa, meinasin tulla hulluksi... Mieskin jo nyt vähän puhuu, että pitäiskö mun tää viimeinen kuukausi pyhittää levolle, en vaan ymmärrä miksi. Lepoa saan ihan tarpeeksi vaikka liikunkin, nukun 9 h unia ja välillä päikkäreitä päälle :) Tai jos en nuku, käyn pitkäkseni ja luen kirjaa.

Parin tunnin kävelylenkki on muuten mahtava suoritus :) Mä huomaan, että tuo sisäpyöräily on nyt mun kropalle kevyempää kuin kävely, kun olen pyöräillyt vuosikausia ja läpi raskauden :D

Järvivedessä uimisesta, en oikeasti tiedä! Netti näyttää väittävän, että rv 36 jälkeen ei ole suositeltavaa infektioriskin takia. Miten todellinen tuo riski sitten on, en tiedä.. Vai onko (taas) hätävarjelun liioittelua. Epäilen jälkimmäistä... Aion kysyä tätä lääkärineuvolassa, joka on ylihuomenna. Kysyn uimisesta ylipäätänsäkin, jos nyt ne helteet ovat tulossa. Meidän neuvolalääkäri on vaan todella nuiva ja tympeä, ei yhtään huvita mennä sinne. Jos toiminta on samanlaista kuin viimeksi, aion antaa hänestä kirjallista palautetta.

Tiinu85, toi on totta että arkiaskareissa tulee helposti huhkittua liikaa, ei jotenkin huomaa sitä rasitusta.. Mä haravoin mökillä Pääsiäisenä tuntitolkulla, mun vanhemmat oli ihan kauhuissaan että eikö mun pitäis jo lopettaa.. Ei vaan tuntunut pahalta. No, n. 5 h haravoinnin jälkeen saatoin illalla todeta, että EI hyvä juttu, alaselkä oli kipeä enkä meinannut jaksaa kättä nostaa! Mulla ainakin kroppa hyvin kertoo, koska on tehty liikaa. Jätin vauhdikkaammat ryhmäliikuntatunnit rv 25 paikkeilla, kun huomasin niiden jälkeen että aivan liian raskaita ovat.

Hankinnoista piti mun vielä kirjoittaa, että monet jutut ehtii tosiaan tarvittaessa hankkia vauvan syntymän jälkeenkin. Meillä esim. iholle ei tarvittu mitään muuta kuin perusvoidetta, kaikki talkit, sinkkirasvat ym. oli turhia. Toisaalta taas itselläni oli viimeksi kotiin tullessa jotenkin tosi "arka" ja sisäänpäinkääntynyt olo, en halunnut ekojen viikkojen aikana poistua kotoa mihinkään. Liekö hormonit syynä.. Mies sitten kävi kaupassa. Eli ne, miten uskon tarvitsevani, hankin etukäteen, ettei tarvitse synnytyksen jälkeisissä huuruissa lähteä ihmisten ilmoille jos ei siltä tunnu.

Ultrien mitoista, on täälläkin heitellyt. Np-ultrassa laskettua aikaa aikaistettiin, kun kokoeroa oli 5 päivän verran. Tosin np-ultran jälkeen tämä vauva mennyt alakäyrällä...

Uusi raskausviikko alkoi täällä tänään eikä näitä enää montaa ole!

Mayina 36+0

Reipasta alkavaa viikkoa kaikille!

Nyt on käyty siellä ä-polilla... Paikat aivan pehmeät ja sormelle auki, kirjoitti reseptin supistustenestolääkettä, jota nyt syödään kolme viikkoa sitten saa tulla, jos on tullakseen. Olisi laittanut mut osastolle makaamaan, mutta kieltäydyin kunniasta. Totesi sitten, että kun kerran itse suhtaudun rennosti tähän, enkä selvästikään turhia stressaile, voin lääkitä itseäni ihan kotosalla. Vauva on täsmälleen ihannepainoinen, eli siis aivan keskikäyrällä painon suhteen. 1700g ja viikkoja siis 31+4, näillä pitäisi olla tuollaiset 3500 syntyessään, jos kasvu pysyy samanlaisena loppuun. Pää oli tosiaan jo niin alhaalla ja kiinnittynyt, ettei siitä enää mittoja saanut, mutta näytti kuulemma aivan sopusuhtaiselta.

Tukholma Me ollaan miehen kanssa lähdössä sunnuntaina kahdestaan risteilylle ja olisi tarkoitus kiertää jonkin verran Tukholman kirpputoreja... Ainakin Emmaus ja siellä lähistöllä olevia. Onko joku käynyt, millaista tavaraa, vaatetta yms. on tarjolla ja mites tuo hintataso siellä?

Knox ja Oliver 31+4

Neuvolassa taas käyty. Tilanne on nyt sitten se että ekaa kertaa tässä raskaudessa vauveli on siirtynyt RAIVOTARJONTAA :) Ihanaa kun oli nyt sitten ottanut oman paikkansa eikä tarvii sinne keskussairaalaan lähteä käännös yrityksiin. Kauhean alhaalla ei pikkuinen viellä ole, mutta eiköhän tuo nyt tuolla pysy. Ei oo kyllä vauvat aiemminkaan laskeutuneet /kiinnittyneet. Sitten ovat alkaneet laskeutua kun synnytys käynnistynyt. Viikon päästä sitten seuraava neuvola eli täällä tihentyi käynnit sitten viikkoon.

Eilisestä kävelylenkistä muistona hieman "aristava" alapää, eli liitoskivut hieman hankaloittaa elämää. Mutta muuten ei ole mitenkään kipee tai huono olo. Mayinga: Kiva kun selvität tätä järvessä uimista. Itsestä nyt tuntuis että uida voi jos ei paikat auenneet. Ois nimittäin ihanaa jos nyt helteet tulee, niin käydä järvessä pulikoimassa :) Muuten jää tältä kesältä uiminen vähälle. Eikös ainakin jälkivuodon ajan pidä välttää uimista???

Muumi ja pikkuimies 35+4 :heart:

Riksu Hyviä kirjoja on ainaki Vallaton vauva ja Vallaton vauva tulee kotiin :) Luulis 4 vuotiaan tiedonjanon niillä tyrehtyvän. Ja ite ainakin tykkäsin noista kirjoista pienempänä.

Viimeyönä tuli semmosia menkkamaisia kipuja alamahaan ja alaselkää poltteli, noita tuli n. 5min välein tunnin ajan. Olisko ollu "oikeita" supistuksia? Tosin en mitään mahan kovettumisia huomannu...

Kyllä olis parempi, että tää vauva syntyis juhannuksena, kun meillä olis heinäkuun puolessa välissä tiedossa ristiäiset ja siitä viikon päästä kavereiden (ja tulevien kummien) häät. Yhtä juhlaa tuo heinäkuu :D

Huomenna alkaaki sitten äippäloma :)

Merlina ja muru 34+4

Täällä ollaan salmiakkikuurilla:p Terkkarin mukaan pitäisi saada verenpainetta nousemaan. Viime viikolla oli 94/54. Itselle noi on jokseenki normipaineet, olen tottunut huimaukseen ja huteraan oloon. Mutta kyllähän sitä voi vähän salmiakkiakin mussuttaa :) Ja tietenkin saa olla tyytyväinen matalista paineista!

Yöt on täälläkin tuskaa. Ehkä pari kertaa viikossa saan paremmin nukuttua, muuten yöt menee pyörimiseen ja valvomiseen. Hyvää asentoa ei löydy ja lonkat on todella kipeät! Ihan jo
tuskastuttaa koko nukkumaan menokin...

Supistuksia
tulee silloin tällöin, nyt jo päivittäin. Pääsääntöisesti ei ole kipeitä, viime viikolla jonain päivänä oli pidempään myös tuota menkkakipua, mutta meni sitten itsellään ohi. Viime viikko oli rankka henkisesti, kun tuli vuosi ensimmäisen lapsemme menetyksestä:'( Vuodessa suru muuttaa muotoaan, mutta kaipaus ei häviä minnekkään. Ihan mielettömän kiitollinen olen Nappulasta joka päivä:heart:

Viime viikonloppuna olin polttareissa, kivaa oli, mutta kyllä olin kuollut monta päivää sen jälkeen!
Halusin kuitenkin osallitua, kun kyseessä on erittäin tärkeä ihminen ja heidän häät osuu laskettuun aikaan, joten osallituminen on hyvin epätodennäköistä, kun häät ovat Tampereella.

Meitä pyydettiin eilen kummeiksi:) Ystäväni vauva syntyy loka-marraskuun vaihteessa.

Nennalle tsemppiä muuton loppumetreille! Ja tsempitykset kaikille kipujen kanssa painiville!

Hjannah&Nappula 32+6:heart:

Muumi82, hienoa, että vauva on kääntynyt! Täällä ollaan oltu nätisti raivotarjonnassa jo useamman viikon, mutta eilen tuntui sellainen muljahdus, että pelkäsin jo, että kääntyi kuitenkin... Mutta neuvolantädin tämänpäiväisen tunnustelun mukaan rt on edelleen.

Hankinnoista: Mietin, että ostaisin kuitenkin sen rintapumpun ja pari tuttipulloa valmiiksi. Prismassa näytti olevan parikin erilaista käsikäyttöistä pumppua n. 30 e (ja vielä tänään ja huomenna saisi s-etukortilla -15 % alennuksen). Toinen oli Emma- ja toinen Ainu-merkkinen. Onko noista kokemuksia? En taas löydä aiempaa keskustelua aiheesta, vaikka muistan kyllä, että rintapumpuista jossain vaiheessa puhuttiin...

Painoa on sitten humpsahtanut 2 viikossa 2 kiloa... (Yhteensä on tullut jo 12 kg!) En ole syönyt mitenkään eri tavoin kuin ennen, mutta liikunta on kyllä jäänyt vähemmälle. No, jospa tuossa on turvotusta. Mutta pitää yrittää varovasti kävelyllä käydä ja ehkä uimassakin, kun olo ei ole ehkä niin tukala kuin välillä oli. Paitsi liitoskivut vaivaavat - erityisesti ylösnouseminen ja muutama askel sen jälkeen ovat tukalia. Sängystä pitää varsinkin nousta todella harkiten, olen kuin mikäkin mummo:)

Merlina kirjoitti kesän juhlista. Me ollaan menossa yksiin häihin elokuun lopulla - vähän jännittää sellaisen 5-6 viikon ikäisen kanssa mennä. Suurempi ongelma on kuitenkin se, että mun mies on bestman, eli hänellä on tietysti tehtävänä järkätä polttarit. No, varminta lienee ajoittaa ne tuonne elokuun puolelle, että vauva on varmasti jo syntynyt. (LA on siis 17.7.)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Liisakaisa 33+1

Missä aurinko.. Olin jo asennoitunut eilisen sateen ropinassa heräämään tänään hirveeseen helteeseen ja auringonpaisteeseen :D
Nyt on pari sadekuuroa tullut ja synkkä ilma kaikin puolin :headwall:

Tuplarattaat tuli tänään, paitsi että ei tajuttu yhtä osaa niihin tilata joten ne on yhden hengen rattaat siihen asti että käy ostaa tuon tarvittavan osan : / Pikkasen harmittaa vaikka ehtiihän sen lisäosan vielä hyvin käydä hakee tai tilata, kärsimättömyys vaivaa!
Jotenkin vaan ajatteli noita vaunulaatikoita avatessa että huoh, yksi asia vähemmän mitä ei tarvitse enää stressata. Mut tarvitsee nyt vielä sitten!
Turvakaukalo tuli kans ja se on odotusten mukainen =)

Käytiin tänään myös tapetit valitsemassa meidän makuuhuoneeseen. Ollaan esikoisen kanssa ensi viikko lomailemassa siskoni luona ja mies lupasi sillä välin rempata meidän makkarin kuntoon =) Sitten saa pinniksenkin siirtää sinne ja laittaa kuntoon ja taas ollaan vähän lähempänä sitä pistettä että ois suht koht valmista vauvatavaroiden suhteen, jesjes =)

Liikunta Koostuu lähinnä 30min-1h koiralenkistä päivittäin. Tosi vaikea lähteä ees pitempiä matkoja kävelemään koska vauva painaa alas ja usein jo vartin kävelyn tulos on aivan kaamea pissahätä! :headwall: Harmittaa koska nytkin mies on iltavuorossa ja ois kiva kuluttaa lapsen kans aikaa lähtemällä johonkin kirpparikierrokselle tms. Mutta pari kertaa on joutunut palaa puolesta matkasta takasin hirveellä kiireellä kun ei noita vessoja tuolta teiden poskista pahemmin löydy : /
Lisäksi teen iltaisin ennen nukkumaanmenoa selkälihasliikkeitä ettei ihan käy tuskaisiksi nuo alaselän kivut, nuo lihastreenit on ainoo asia mikä ees vähän auttaa!
lantionpohjanlihaksia tulee kans kirjaa lukiessa voimisteltua. Esikoisen syntymän jälkeen oli aika heikko pidätyskyky ja silloin en kyllä ees paljon noita lihaksia harjoittanutkaan, jospa nyt ois sit eri tilanne sen ongelman suhteen =)

Knox No hyvä kun pääsit kotiin hoitamaan itseäsi sairaalassa makoilun sijaan nyt vaan sit koitat tosiaan lepäillä!

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

jasmin ja aarre rv 31+1

Terve taas, heinäkuiset!

Yöt alkaa olla katkonaisia. Vessassa pitää käydä vaan aamuöisin mutta muuten ravaan juomassa vettä koko ajan. Kyljen kääntäminenkin on oma operaationsa. Eilen illalla simahdin hyvissä ajoin ennen yhdeksää ja silti oli aamulla sellainen olo, että hyvää päivää, en sitten nukkunut YHTÄÄN.

Liitoskivut pahenee. Myös vauvan pää muljaa jotenkin tuolla alhaalla (oisko jo kääntynyt raivotarjontaan?!) että askellus on tosi hidasta. En pysy enää esikoisen perässä. Se on just oppinut ajamaan pyörällä ja tuolla lähiön kaduilla korttelit vaan raikaa kun huudan sen perään PYSÄHDY, ODOTA ÄITIÄ! Mä en vaan mitenkään voi edes kuvitella juoksevani enää.

Ihanaa, enää 6-8 viikkoa h-hetkeen. Voi olla että neljäkin viikkoa (on silloin täysiaikainen) mutta en oikein usko, että tää tulee etuajassa... Mä oon jo ihan että pääsispä synnyttämään. Mä osaan kyllä, mä pärjään kyllä, kauhee tsemppi päällä! Oon merkinnyt heinäkuulle ylös kaikkea tekemistä ja menoa, oikein uhallani varmaan laskettuna aikanakin painelen menemään kaupungilla. Mieluummin asennoidun niin, että tää menee yliajalle kuin että alan varmistella ja varoa jo hyvissä ajoin ennen juhannusta. Mihinkään pitempään matkaan ei kuitenkaan lähdetä enää. Harkitsin kesäkuulle jossain vaiheessa Muumi-risteilyä, mutta sitten kun tarkemmin mietin... Njääh, en haluaisi synnyttää laivalla.

Riksu Me ollaan kirjastosta lainattu vinot pinot erilaisia pikkusisko, -veli ja vauvan tuloon liittyviä kirjoja. Niitä on kahlattu vaihtelevalla menestyksellä, mutta joistain jutuista esikoinen on ollut tosi kiinnostunut. Esim. Sanna ja pikkuveli -kirjassa kakkavaipan vaihto on ollut ihan yliveto. YouTubesta veivataan myös päivittäin Pingua: "Pinga is born". Lauantaina katsottiin Hauskat kotivideot, joissa yksi vauva pieraisi niin, että talkki vaan pöllysi... Naurusta ei meinannut tulla loppua. Kaikki vauva-aiheinen matsku otetaan ilolla vastaan ;) Ai niin, lisäksi meillä on pieni nukkevauva, jolla on vauvan vaippa ja esikoiselta pieneksi jääneitä vaatteita, joita yhdessä vaihdetaan jne. Esikoinen laittaa nukkea pinnikseen nukkumaan ja hoivaa sitä muutenkin ihan intona. Vauvan hoitamisesta ja ylipäätään ajasta vauvan syntymän jälkeen esikoinen on ollut tosi kiinnostunut ja on tykännyt kuunnella meidän tarinoita siitä, mitä pikkusisaren kanssa tehdään sitten, kun se on syntynyt. Esikoinen on ollut kiinnostunut myös siitä, mistä vauva mun mahaani tuli ja mistä se tulee pois, navastako? Ollaan vastattu, että isi antoi äidille vauvansiemenen ja että vauva syntyy äidin jalkojen välistä. Yhden kerran esikoinen kysyi, että söitkö sä äiti sen vauvansiemenen? Öööh, joo, ja sitten vaihdettiin puheenaihetta. Jos pöydän alta löytyy leivänmurusia, esikoinen kerää niitä ja sanoo, että ne on vauvansiemeniä. Sitten niitä siemeniä kerätään vinot pinot ja nauretaan naamat väärällään, heh hee...

Mahassa naksuu päivittäin. Nytkin kuuluu naks naks,

niin että naks naks vaan! :heart:

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 34+0

PS. Liisakaisallako oli Brio Kombi -vaunut vm. 2006? Meilläkin on samaiset mutta vm. 2007. Tosi hyvät on olleet käytössä kaikin puolin, mutta jarrujen kanssa on pitänyt olla varovainen - jarrut ei ole jämäkät mutta pitävät kyllä, pitää vaan olla varovainen polkaisun kanssa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä