***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

Neamma,älähän nyt panikoi siellä :hug:
Mulla on jokaista tenavaa ultrassa sanottu pari vk pienemmäksi.
Mä nyt vaan satun tekeen pienii ja siroja (kätilöiden mielestä) lapsia.
Ennemmin mä teen sen kolme kilosen ku neljä ja puoli kilosen.
Ja mä uskon kyllä että sun pikkunen kyllä kirii kasvussa vielä,jos hällä on nyt vaan seesteisempi hetki.
Älä huolehdi liikaa,vaan usko!!
Kaikki päättyy kyllä onnellisesti :heart:

Nenna: Kiitos, mutta mä olen jo aivan paniikissa, on vaan niin vahva tunne että kaikki ei ole hyvin. Tiedän, että kaikkien mielestä ylireagoin, en vaan voi tälle mitään. :ashamed: Olen sekaisin huolesta. Soitan varmaan huomenna tonne sairaalaan jos saisin sen ultraavan lääkärin puhelimeen ja kysyn siltä murehdinko suotta vai onko riski olemassa. En tosin tiedä haluanko kuulla vastausta...
Mulla on edelliset tytöt olleet ns. pieniä, toinen 3,3 ja toinen 3,5, mutta aina vastanneet viikkoja ultrassa....

hk
Pitkästä aikaa kirjoittelen....

Onnea kukkikselle ja perheelle pienokaisesta

Tuota kokoasiaa kommentoin: Mulla esikoinen oli painoarviossa rv 28+1 noin 1100g ja mut mulla ei toiminut noi kohtuvirtaukset kunnolla. Kaksoset taas olivat samalla viikolla 1340 ja 1490, joka oli jo sitten noin keskikäyrillä. Nyt sitten kävin tuolla kontrollissa äippäpolilla viimeviikolla, joten samoilla viikoilla ja tän nyytin arvio oli 1390g. Vatsa ja reisi vastasivat viikkoja, mut pää oli hieman isompi. Noi mitat on kutenkin aikas paljon kiinni ultran tekijästä ja näkyvyydestä, jos niissä kovasti on huolestumista, niin kontrolleja ainakin kysissä on useammin....

Muuten oma vointi on oikeesti ollut aikas tasainen, reipas kuukausi sitten jäin saikulle kun noita suppareita tulee tosiaan melko kovasti. Eivät kuitenkaan vielä olleet saaneet mitään aikaan, mut katotaan miten tässä käy edellisissä ei tosiaan näin kovasti ole supistellut tässä vaiheessa. Tänään on tullut sängynpohjaa halattua kovasti, kun tuonne selän puolelle tuo jomotus siirtyy ja vauvelin liikkeet huolestuttavasti noina aikoina vähenevät. Saas nähdä miten pitkälle tässä mennään ennen synnytystä. Lääkäri kyllä ennusteli, ettei tuonne lasketuun aikaan päästä kun noi edellisetkin ovat syntyneet ennen aikojaan. Taitaa olla pari viikkoa seuraavaan kontrolliin sairaalassa ja sit seuraavakin on jo ennen juhannusta.... reipas seitsemän viikkoa ja sit alkaakin toi loppusuora:) Ja meillä ei olla vielä tehty mitään valmisteluja vauvan tulon suhteen, joskohan tuota alkais nyt jotain tekeen. Meillä hankinnassa on vaunut ja hoitoalustoja muuten kaikkee löytyy ainakin kun tuota vasrastoa käy hieman penkomassa.

hk ja pikkuinen 29+1

Neamma Mä myös oon kuullut, että ultrien antamat mitat heittävät tosi usein, koska se on niin millintarkkaa hommaa! Koita olla murehtimatta etukäteen, vaikka tiedän ettei se aina ole helppoa :hug:

Mahtavia ultrakuvia olitte laittaneet, Saabas ja Anna :heart: Onnea myös Tiinulle hyvistä ultrakuulumisista, nyt on sitten vielä jännitettävää 4D:n muodossa!

EmilienHyvä, että tilanne rauhoittui mutta mene ihmeessä näytille, jos supparit tulee kivuliaiksi! Itsekin vähättelen helposti omia tuntemuksiani, mutta toisaalta olisi kauheaa, jos lapsi putkahtaisi kovin ennenaikaisesti vain sen takia, ettei olisi itse halunnut "vaivata ketään turhaan" tms. En tiedä, ajatteletko sä ihan näin mut itse ainakin herkästi mietin, et olenko turhan "hysteerinen" näissä jne.

Valkovuoto Mulle terkkari sanoi, että valkovuodon lorahtelu on raskaudessa tavallista, koska naisen anatomia on sellainen, että emättimessä on jonkinlainen "kuppimainen osa", mihin vuotoa kertyy. Voisi kuvitella, että esim. yöllä makuuasennossa ollessa vuoto jää sinne ja lorahtaa sitten aamulla housuihin, kun nousee pystyyn. Mulla tosin vuoto väheni huomattavasti sen jälkeen, kun käytin B-streptoon saamani antibioottikuurin. En tiedä, oliko niillä mun kohdalla jotain yhteyttä..

Nennalle voimia! Uskon, ettei ole helppoa odottaa ja synnyttää yksin. Onneksi olet kuitenkin kokenut äiti, takana jo monta synnytystä ja tiedät, mistä siinä on kyse. Varmaan löydät itsestäsi paljon voimaa kun se hetki tulee!

Pearl Mulla myös iso SF-mitta ja pituus 161,5 cm. Esikoinen oli myös normikokoinen, 3500 g - kaipa tuo sf-mitta usein liittyy siihen, että vauvalla ei vain ole tilaa kasvaa muuhun suuntaan esim. äidin pituuden tai kropan mallin takia. Mullakin kokoarvioultra vkolla 37-38 :)

Mayinga Kiitos vaunuvinkistä, mä olin se joka kyseli Saksasta tilaamisesta :) Oon käynyt kuolaamassa tuolla Ping-pongin sivuilla, Gessleinit vaikuttaa kyllä ihanilta peleiltä. Meillä vielä auki, tarvitaanko uudet, joten pakko vielä malttaa mielensä vähän aikaa...

Imetys ja maidon heruminen Mulla ei muistaakseni herunut maitoa ekassa raskaudessa, mutta imetys onnistui hyvin ja heruminen oli alussa vähän turhankin runsasta. Itse huomasin, että kannattaa yrittää mahd. paljon lukea imetyksestä asiantuntevista lähteistä jo raskausaikana ja pyytää rohkeasti apua, jos se ei heti lähde sujumaan. Siitä liikkuu tosi paljon väärää ja vanhentunutta tietoa, mikä turhaan torpedoi monen äidin imetyksen :( Esim. imetystukilistan sivuilta löytyy tosi paljon hyödyllistä tietoa eri tilanteisiin.

Imetystukilista.net - Etusivu

Omaa napaa Lekurikäynti supistelun takia eilen ja kohdunsuu 3 cm, puolikiinteä. Kuulemma hyvä tilanne uudelleensynnyttäjälle ja tässä vaiheessa tavallista, että paikat on lähteneet vähän pehmenemään, kun yksi synnytys jo takana. Kehotti silti ottamaan iisisti kolmisen viikkoa (vkolle 33>, koska kukaan ei tiedä, kuinka nopeasti tilanne voi muuttua. Tanssiminen on nyt sitten jäähyllä ja enempi kävelykin, koska se on mulla pahin suppareiden aiheuttaja. Tylsää, mutta onneksi 3 vkoa on aika lyhyt aika.

Nostan hattua teille, Seinis, Niisku ja Kukkis, olette kyllä aikamoisia sissejä kun jaksatte/jaksoitte tuon koitoksen läpi!! Itsellä meinaa hermo mennä jo muutaman päivän lepäilyyn :( Voimia sinne kovasti!!

Pihlamaria & Hippula 29+1

Neamma Kannattaa soittaa sairaalaan ja kysellä sieltä tietoa.Usein menee jotain tärkeetä ohi kun säikähtää:).Koska sulla on se uusi ultra,joskus kesäkuussa?.Olisikohan ne antanut sen nopeammin jos olisi jotain tosi hälyyttävää?.
Kyllä minäkin olisin paniikissa ja kuvittelisin jo vaikka mitä.Mutta ihan pakko sanoa että mielummin tarkistat tosiaan sieltä sairaalasta kun että alat miettimään että vauva on tosi sairas/terve.
Mulle itselle olisi rankempaa ottaa tieto vastaan kuukauden päästä jos ajattelisin että ei oo mitään hätää,sori ei oo nyt tarkoitus hysterisoida,on vaan mun mielipide:)
Muut koko sydämestäni toivon että kaikki on hyvin:hug:

Ihania ultra kuviakin täällä oli:heart:

Kävin taas kurkkimassa kukkiksen Eveliinaa tuolla blogissa,en ollut aiemmin noteerannut sitä pikku kuvaa!.Aika onnellisen näköinen Äiti siinä oli vauvan kanssa:)

Kävin tänään läpi noita vauvan vaippoja.En yhtään malttaisi odottaa että saan pienen tuhisijan syliin:).
Mutta en kyllä oikeasti toivo että tämä ihan liian aikaisin syntyy,välillä vaan "pää hajoo" fiiliksissä tulee ajateltu kaikenlaista.
Panacodit auttaa pahimpiin kipuihin mutta ei supistuksiin.

Niin ja tosta koosta piti vielä sanoa että en tiedä onko eri arvioida myöhemmillä viikoilla mutta mulla mennyt aina pieleen arviot.kolmonenkin oli koko odotusajan kaikkien mielestä pieni(paitsi omasta:D) ja syntymäpainon piti olla 3,8kiloa vielä hetki ennen syntymää,olikin sitten 4,6kiloa.Että pieleen menee usein;)

Mutta nyt siivoomaan!.Pyykkiä on kivasti,vatsatautia päivä 5!.

Meillä on muuten huomenna hääpäivä nro 1:heart:.kyllä on vuosi mennyt äkkiä:)

Mutta vointeja!! MM itu 30+6

Uskon ja tietenkin toivon kyllä Neamma, että kaikki on hyvin:hug:
Ihania kuvia oli monella:heart:

Neuvolakuulumisia:

Paino: +448/vko
Turvotus +/- (Olen siis parina iltana huomannut jonkin verran turvotusta nilkoissa.)
RR: 115/63
Pissa: Puhdas
Hemoglobiini:111
Syke: +150
Sf-mitta: 29,5!!!
Perätilassa köllötteli

Tuosta sf-mitasta piti kysymäni. Aluksi oli siis keskikäyrällä ja nyt noussut yläkäyrälle. Välissä yksi mittaus jolloin oli keski- ja yläkäyrän puolessa välissä. Mielestäni hirmuinen nousu kun 25+6 oli 24,5 ja nyt 29,5 cm. Reilun viikon kuluttua uusintamittaus. Lapsiveden määrä on kirjattu normaaliksi.
Maha on kyllä kaikki tuossa edessä, jos vaikuttaa asiaan? Myös istukka etuseinässä. Pituutta minulla on 166cm. Sokerirasituksessa oli hyvät arvot, eli siitä ei ainakaan johdu.

Hjannah&Nappula 29+3:heart:

Heissan!
Kamala vatsatauti pikku hiljaa selätetty :( Huh. Toivottavasti muu porukka siltä säästyy.

Tuohon sf-mittaan taitaa vaikuttaa moni asia kuten istukan paikka, vauvan asento jne. Taitaa harvemmin suuri sf- mitta = suuri vauva. Joissakin neuvoloissa laittavat herkemmin painokontrollin kuin joissakin. Meillä täällä kuuluu rv37 painoarvio kaikille, joten eivät niin neuvolassa hötkyile.

Oli kyllä ihanat kuvat Kukkiksen blogissa!! Voih.

Tsempitykset täältä kaikille!

Reppis ja Enni rv 30+2

Nyt vaan nopsaa kommentoin omaa napaa ja illalla töiden jälkeen käyn lukemassa teidän tekstejä!

Eli:
Jäppinen is back!

4d:ssä käyty ja ekana pikkumies näytti oikeen komian kikkelin ja kulkuset! Ja aivan ihania kasvokuvia saatiin :heart::heart::heart:. Niin on isin alahuuli pikkusella! Vauva vähän venytteli ja laittoi jalan kiinni otsaan ja toisessa hetkessä haukotteli ja pisti käden poskea vasten! Aivan ihana tuo kaarinan 4d! Mies lääkäri oli tosi tarkka ja huolellinen ja kehui kovasti meidän pikkuista kun jo omia hengitysliikkeitäkin teki! Kertoo kuulema vauvan hyvästä kunnosta!

Neammalle sen verran tietoa että eilen normi ultrassa koot seuraavat: pää 28+6, vatsa 28+2 ja reisi 28+1, painoarvio 1200g
Tänään 4d ultrassa: pää 30+3 (meille tulossa isopäinen vauva:D), vatsa 29+1, reisi 28+5 ja painoarvio oli 1323g.
Eli jonkun verran oli heittoa... Kasvu kuitenkin keskikäyrällä ja syntymäpaino arvio 3700g.
Soita sille lääkärille ja kysy asiaa, ei ole hyväksi tuo sinun stressi! Jos vaikka voisit päästä uudelleen ultraan tai jos lääkäri osaisi sinua hieman rauhoitella! Älä nyt vaivu epätoivoon! Paljon voimahaleja sinulle :hug:!

Tiinu ja Jäppinen 28+3.

ONNEA KUKKIKSELLE JA IHANALLE PIKKU EVELIINALLE:flower::flower:
Kävin blogissa kurkkaamassa kuvaa ja voi, kyllä hän oli suloinen!:)

Ja ihania ultrakuvia oli nähtävillä=)

Ja voimia Niiskulle ja seinisipelle makoiluun:wave:
sekä Neammalle jaksamisia!

Monet nähtävisti käyneet neuvolassa, itsellä aika vasta parin viikon päästä.:| olis niin ihana päästä kuuntelemaan sydänääniä. No, onneks liikkeet tuntuu päivittäin selvästi et tiedän hänen siel olevan siltäosin kunnossa.

Illaksi pitäis miettiä jotain kivaa, isommat lapset menee yökylään, niin jospa sitä mentäis miehen kans vaikka leffaan ja syömään:D

Smurfiina ja Möhkis 28+5

Kiitos teille kaikille tsemppauksesta! Mä sitten soitin sinne lääkärille ja se kyllä kovin vakuutteli, että ei epäile mitään kehityshäiriötä tai vammaa, lähinnä sitä että vauva olisi viikon pienempi. Ja uusi ultra on kuulemma ihan vain istukan tutkimista varten, kun joskus pieni koko vois kertoa istukan toimintahäiriöstä, niin haluaa vain varmistaa ettei siihen istukkaan ole tullut mitään "vikaa". Mutta huoli silti vieläkin valtava, tämä vauva kun meinaan ON pieni, kokoarvio vain 960g, kun teillä muilla on näillä viikoilla jo reilusti yli kiloisia vauvoja... Mutta kai pitää yrittää rauhoittua, ei tää asia murehtimalla parane.
Neamma ja pieni murunen 28+2

vauvan painoarviosta meilläkin pieni oli vähän käyrän alapuolella, ei siis aivan viikkojaan vastannut mutta ei montaa päivää pienempi pitäs olla, ei mulle ainakaan puhuttu et olis haittaa tai tarvis olla huolissaan..

eilen vauvan painoarvio siis 1060g ja 28+1
syntymäpainoks veikattiin 3300, esikoinen oli 3,5kg.

olisko sitten vähän sirompi tapaus tai ehtiihän tässä viel ottaa kasvuspurttia :)

mulla ei oo muuten sf mittaa otettu viel kertaakaan..

Imetysliivit ja sana seksikäs ei mahdu samaan lauseeseen! Posti toi tänään valkoiset kaarituettomat liivit. Ihan perusliivit oli mutta kyllä aika ankeet kun ei ollu kaaritukia ja mulla runsaat rinnat muutenkin. Onneksi ees ukko tuntui olevan tyytyväinen vaikkei ne luukut sitä varten (ensisijaisesti) olekkaan. ;)

Uudet housut hankin kanssa. Otin ekat jotka mahtu päälle. Tällä vatsan ympäryksellä ei oo enää kauheesti valinnan varaa. Iso olin jo ennen raskautta. Isot äidit, mistä ootte löytäny vaatetta?

Vieläkö teille seksi maistuu? Mä huomaan olevani aina sen verran väsy että innostus kuolee ennen kuin ehtii ees alkaakaan. Surullista eikä tyypillistä mulle. Sitten kesken puuhien huomaan miettiväni itkuhälyttimiä sun muita. :D

On tää kyllä kamalan ihanaa ja ihanan kamalaa välillä. :)

Heippa pitkästä aikaa!
On tässä tullu lähinnä taustailtua, lukemassa oon kyllä käyny teiän juttuja. Nyt oli pakko kommentoida Neammalle, meillä on meinaan sama tilanne. Viime viikolla lääkäri mittaili meiän pikkuisen liian pieneksi, pari viikkoo tais olla jäljessä. Painoarvio tais olla alle 800g, oisko ollu 770g. Kyseessä oli tosin hyvin nuori lääkäri, sano iteki et voihan se johtua kokemattomuudesta.. Kovin oli kuitenki vakavan oloinen ja kauan mittaili, saatiin sit lähete sairaalalle parempaan ultraan. Ens maanantaina ois sit aika, tässä on mielialat vaihdellu laidasta laitaan. Jotenki alitajusesti ressaa ja huolehtii ja on epätoivonen vaikka toisaalta yrittää tsempata ja ajatella et se oli varmasti vaan mittausvirhe tai jotain. Jännittää ja pelottaa maanantai, mut samalla odotan et sais pian tietää onko oikeesti syytä huolestua. Tsemppiä Neamma, toivotaan et kaikki olis kuitenki hyvin!

Alida ja Pikkuinen 27+6

Iltaa!

Kovasti tsempityksiä Neammalle ja Alidalle.. Mitä itse googlettelin tuota pientä kokoa, niin näyttäisi kuitenkin että usein sen takana ei ole mitään vakavaa, istukan toimintahäiriö ilmeisesti on se yleisin syy? Tosiaan itsellänikin pieni vauva oli tuo esikoinen.. Siitä kyselevät terveydenhoitajat ja lääkärit, mutta eipä sille ikinä mitään syytä löytynyt. Nytkin sf-mitta ja vauvan mitat ultrassa menevät alakäyrällä tai jopa hieman sen alapuolella (riippuu taulukosta). Toivottavasti saatte pian helpotusta huoleen, raskausaikana mieli on muutenkin niin herkkä, ei tarvitsisi kukaan mitään ylimääräisiä huolenaiheita : /

Mulla tosiaan tää mielen herkkyys alkaa saada ihan naurettavia mittasuhteita, mua itkettää toisina päivinä ihan kaikki. TV-ohjelmat, kirjojen surulliset kohtaukset, oma poika ja hänen suloisuutensa jne. jne., eilen taisin tirauttaa itkun kuusi kertaa! Tänään onneksi rauhallisempi päivä. Ihan pimeä olo välillä, tuntuu että pahenee vaan. Onko kenelläkään muulla tällaista?? Mies on vähän hoo moilasena :whistle:

Maidon herumisesta, mulla ei ole herunut ikinä raskausaikana.. Synnytyksen jälkeen maito nousi parissa päivässä ja sitä tuli ihan ok.

Seksistä, kyllä maistuu :p Hieman kömpelöä vaan alkaa olla toiminta. Mies on ihana kun tekee niin selväksi kuinka haluttava olen mahankin kanssa, tai juuri mahan takia.

Pihlamaria, aivan ensiluokkaisen hyvää palvelua ollaan nyt saatu tuolta Ping Pongilta, eli voin todella suositella!

Omaa napaa, hengittäminen on käynyt välillä nyt työläämmäksi. Varmaankin keuhkoilla alkaa olla ahtaat oltavat.. Vauva liikkuu kovasti, valvottaa joka yö jumpallaan. Lisäksi ravaan vessassa naurettavan tiuhaan. Silmät ristissä mennyt tämäkin päivä :) Onneksi nyt lomalla voi ottaa päiväunia jos siltä tuntuu. Turvotusta kertyy hiljalleen lisää, aamuisin on kivat nakkisormet. Luulen että pahenee vaan kun ilmat lämpenevät. Kaikki kuitenkin hyvin voinnin suhteen :)

Tuittumuru, imetysliivit on kyllä ihan seksintappajia munkin mielestä, mutta myös meillä mies tykkää niistä luukuista :D

Nennalta piti vielä kysyä, että miten meinaatte toimia vauvan syntymän jälkeen, jos mies ei halua olla hänen elämässään mukana...?

Mukavaa viikonloppua ja äitienpäivää kaikille!

Mayinga 32+4

Nyt täytyy kyllä sanoa, että OON TOSI RAIHNANEN!!! Sen lisäksi, että vauva painaa jo tosi paljon alapäähän, suonikohjut pahenee ja turvotusta on ihan mahottomasti jaloissa....niiin mulla on vuosisadan flunssa...ja... Sitten meillä on menossa vessaremontti. Yöllä sitten menin vessaan jo kompastuin yhteen laattalaatikkoon ja löin jalkani. Seurauksena yksi varvas murtui...Ette usko ku otti kipeetä!!!!

Kaksi viikkoa töitä, ja sitten loma!!!!

Eilen vähän innostuin ostamaan vauvanvaatteita alesta...Nyt en osta enää mitään ennenkuin oon saannu raahattua vanhat sisään, ku en muista yhtään paljonko niitä on...

Minttu-82 ja Ilmari 28+1 :heart:

Vain yksi sana iskias...

Tällä hetkellä kävely on aika mahdotonta, itku kurkussa yritän kävelyttää koiraa iltaisin... Eilen pyysin neuvolasta lääkäriaikaa ja ensimmäinen vapaa oli vasta parin viikon päästä. Pienen painostuksen jälkeen th kaivoi mulle ajan ensi keskiviikolle. Mä todella toivon että tää alkais helpottaa pikkuhiljaa, mä en ole tottunut olemaan paikallaan ja nyt tekee kyllä tosi pahaa kun ei pysty edes koiralle tarjoamaan liikuntaa. Oikea jalka ei siis vaan yksinkertaisesti kanna ja vihlaisee joka askeleella kankkuun ja lapaluun alle.

Että sellaista tänne tällä kertaa...

HennaN & Onerva 30+0 *poks*

Viimeksi muokattu:
:wave:
Voi mikä päivä!! ja oikeestaan viime yökin.
Pikkutyttö on kuumeessa ja eilen sille nousi sitten jo 39 kuume.
Annoin yöks kuumelääkkeen ja olis ihan hyvin saanu nukuakkin jos se hememtin yskä ei olis neitiä pitäny hereillä :(
Se oli niin kauheen kuulostaa et itteeniki sattu enkä meinannu uskaltaa nukkua kun pelkäsin et se tukehtuu siinä. Otin sen siis viime yöski (ja vielä ensiyöksi) viereeni tän yskän takia.
En siis paljonkaan yöllä nukkunut, ja sitten poika vielä herätti tytön kuudelta aamulla,joten noustava oli jos it puoli 8 kun tyttö ei enää jaksanu olla vintissä mun kanssa.

Sit päivällä kauppaan koko poppoo ja olihan se sellasta lentoa kun yks kipeenä että kaikki tärkee jäi taas ostamatta kun neiti alko hermostuun ja väsyyn.
Sieltä sitten päivystykseen ja puolentoista tunnin odotuksen jälkeen päästiin näytille.
Ei korvatulehdusta (ei ole ollu kertaakaan) eikä keuhkoistakaan kuulunut mitään ylimäärästä.
Sai sit kumminkin reseptin kovaan yskään ventolinen yskänlääkettä,mutta täähän sylkee sen heti suustaan pois,sain ehkä puolitoista milliä kolmesta annettua perille asti.

Katotaan miten ens yö siis taas menee.

Mä ostin kans tänään yhdet uudet housut. Mä olen vallan ostanut tommosii lannehousuja,ei niit legginsei vaan niit toisii sen tyylisii,mitä ne oli...tregginsei??
No mut kumminki,ne on hyvii ja ei roiku päällä ja menee viä synnytyksen jälkeenkin.
Yli mahan menevii en tykkää käyttää ku talvella.
Mutta paita pitää sit olla pitkä,en haluu et maha näkyy,koska se ei mikää kaunis noista arvista johtuen ole.

Sitä miten kaikki lutviutuu miehen kanssa kun vauva syntyy,en todellakaan tiedä.Itsekkin sitä mietin.
No haaveilen tietty et kaikki palautuis ennalleen tai ainakin että haluu kumminkin olla isä lapselleen,mutta aika sen näyttä...

Hiljakseen alkaa oma olo taas piristyyn tästäkin aiheesta,mutta se taas johtuu varmasti ihan siitä et koitan miettii kokoajan tilannetta sellasesta näkökulmasta missä pidän itseäni vahvana.
No oelnhan mä vahva,tottakai,tää on hemmetin rankkaa olla yh ja odottaa yksin,mutta aikansa kutakin.
Mä päätin et sit ku pääsen vanhainkotiin,otan ja rakastun johonkin pappaan sitten siellä :D :D

Mutta nyt en muista mihin muuhun piti kompsata...
Jakselkaa rakkaat mammat!!!!

Muoks* Henna
Mä tiän ton iskiaskivun kun kärsin siitä itekki,tosin,molemin puolin.
Ja tätä on kestäny ihan koko raskauden.
Meil o suvus sitä vikaa ja mutsi vuosi takaperin (20v ruikutuksen jälkee!!) siitä just leikattiin.
Eikä mul kyl ole mitään kotiapuja siihen,julmettu vaiva en voi muuta sanoo!!
Nenna ja Möykky 31+2

Viimeksi muokattu:
NiQ
HennaN onko sulle diagnosoitu tuo iskias? Ku mulla on toi alaselän ristinivel ja si-nivel löystynyt yliliikkuvien nivelten takia tosi paljon ja se kipu on ihan samanlaista ku iskiaskipu. Ja mulla tuo kipu on vaan toisella puolella, raskaan fyysisen päivän jälkeen ei pääse sohvalta ylös ja kävely on hankalaa kun ei meinaa se kipeä jalka toimia ja ottaa alle. Tähän ongelmaan oon saanut tosi paljon apua tuosta kunnon napakasta tukivyöstä, ootko sä kokeillut noita tukivöitä? Vois varmaan lainatakin terveyskeskuksesta...

NiQ & Pena 30+1

NiQ mulla on itseasiassa diagnosoitu madaltumaa kahden lannerangan nikaman välissä tuossa muutama vuosi sitten, lisäksi on lievä skolioosi. Ja näistä johtuen mulle tulee toisinaan noita toispuoleisia kipuja. Tuo iskias taisi tosiaan olla vain th:n "diagnoosi"... Mulla on yhdenlainen tukivyö, mutta pitää varmaan keskustella keskiviikkona lääkärin kanssa lisää aiheesta. Hassuinta tässä on se, että vaikka nuo kivut alkoivat viime perjantaina, niin lauantaina pystyin vielä juoksemaan koiran kanssa pari agilitykisaa... Juokseminen on siis ihan ok, mutta kävely ei onnistu, hassua :)

Kuulumisia: Mä kävin sillon perjantaina siellä lääkärissä.. Lääkäri tutki, ja sanoi, että kohdunkaula on ainakin pehmentynyt, ja laitto lähetteen sitten Tayssiin.. Menin sinne sitten samalla reissulla, ja sinne jäätiin. Kohdunkaula (onks se nyt sit semmonen? :D) oli lyhentyny n. puolella, ja oli pehmeä. Lääkäri sanoi, että on ihan liian lyhyt ja pehmeä ensisynnyttäjälle, ja kirjas mut osastolle. Vauvan sydänkäyriä otettiin aika tiuhaan, ja niissä näky noita supistuksiakin. Sain perjantaina ensimmäisen kortisoni piikin kypsyttään vauvan kehkoja, ja lauantai yönä toisen. Tänään sitten pääsin kotio, kun lääkäri oli tutkinut, eikä supistukset ollu pahentanu tilannetta enempää nii ne uskalsi kotiuttaa mut :) ..joten ei tullu turha reissu kyllä. Nyt sitten otetaan kotona rauhallisesti. Ihan täysin vuodelevossa ei tarvi olla, niinku sairaalassa, mutta aivan kaikki ylimääränen puuhailu ja tekeminen on kielletty, ja heti tarvii mennä takasin jos alkaa supisteleen säännöllisesti, menee vedet tai alkaa tulla vuotoja. Toivottavasti pikkunen nyt vielä pysyis jonku aikaa kyydissä! Paino arvio pienellä oli n. 1.9kg pyöristettynynä ja raivotarjonnassa. 34 viikoille tarvis ainakin päästä, sen jälkeen ei enää estellä jos lähtee syntymään. Lääkäri sanoi kyllä, että voi hyvinkin olla, että joudutaan käynnistelemään synnytystä lasketun jälkeen. Eli täysin toivoton tilanne ei ole :)

Mies ei käyny kattomassa mua ollenkaan! :ashamed: Yritin saada perjantaina sitä tuomaan mun tavaroita, mutta ei mukamas "ehtinyt" vaikka ilmotin jo aamupäivästä, että joudun jäämään sairaalaan. Sain lauantai aamuna vasta tavarani. Se toi vaan muovipussin ja läks samantien pois. Sen piti tulla vielä myöhemmin takasin, mutta ei tullut. Tänään sen piti tulla kantaan mun tavarani, mutta ei tehnyt sitten sitäkään.. vieläkin on reissullansa :'( Todella paska fiilis näin suoraan sanottununa. Siellä mä sitten itkeä tihrustin koko viikonlopun. Pelotti/pelottaa niin maan perhanasti, ja miestä ei tunnu kiinnostavan senkän vertaa, että olisi tullut mun tuekseni sinne. On kyllä niin tallottu ja petetty olo, kun olisin ihan tosissani tarvinnut jonkun siihen mun tueks, kun ei tiedä mitä tapahtuu jne, eikä mulla sitten ollut ketään siinä vieressä. :'( Toivottavasti se edes tajuaa pysytellä kotona nää lähiviikot, jos mulle tuleekin äkkilähtö takasin sairaalaan, etten joudu täällä kotona sitten yksin panikoimaan. Huoh. Miten voikin olla näin huono mieli.. :headwall:

Emilien ja prinsessa 32+5 :heart:

Vihdoinkin tänne pääsee!!! Oli jo vierotusoireita :D

Oikein hyvää äitienpäivää meille kaikille ihanille äideille :heart:

Mä sain tyttäreltä punakeltaoransseja tulppaaneja viisi tsipaletta,itsetehdyn kortin ja piirustuksen.
Poika antoi myös kortin ja pikkutyttö,kun isosisko oli auttanut kortin kirjoittamisessa. Itsetehtyjä nämäkin. :) Ihan siinä tas mieli herkisty ja tippahan siinä linssiin tuli :heart:
Lisäksi nautittiin aamupalaksi suklaakakkua :heart:

Sitten alkoki siivous.
Mikä lie kärpänen purassu mutta ensin sai vintti kyytiä.
Omassa huoneessa siirsin sängyn taas uudelle paikalle,koskahan se oikeesti löytää paikkansa... Nyt se on ikkunan alla,kun huone on niin kuuma niin siinä on hyvä nukkua ja vilvotella.
Pojan huoneesta kiikutin kahden hengen sohvan pikkutytön huoneeseen esikon kanssa,koska pojan huone oli niin ahdas sen sohvan kanssa ja lelut meni aina sen sohvan alle,jostain kumman syystä,se oli pojan tapa siivota :D

Jokaiselle vaihdettiin myös petivatteet eli pyykkiä taas piisaa.

Sitten kun toista koneellista vein ulos kuivumaan,niin tulikin yksi epämiellyttävä supistus...
No se laantui ja sitten vielä siivosin alakerran ja pesin lattiat.
Esikko onneks hoitaa ton ala-alakerran rappuja myöten,kun sanoin taannoin kun sinne huoneeseen halusi että rappujen siivous sitten kuuluu hälle.

Mutta nyt on koti taas hetkellisesti siisti ja viihtyvä.
Selkä on kyllä aika caput mutta eipä tarvi näin isoo siivousta taas ainakaan viikkoon tehdä.

Mukavaa äippäpäivän jatkoa mammat!
Pitää mennä vielä kurkkaan kukkiksen sivut,siellä kun pienestä on niin suloset hymykuvat :heart:

Nenna ja

Emilien minkä mittanen sulla nyt sitten on tuo kohdunkaula?

Olo on taas niin väsyny ja tukala :/ Muutamana päivänä on nyt tuntunu "sukkapuikko kipuja" ja supistelee jo pelkästään siitä kun nousen istumaan :/

Merlina ja muru 31+3

Yhteistyössä