Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Kepsukka, jännä miten käytännöt täysin vaihtelevat sairaalasta sairaalaan. Mulla on tiistaina sektio tyksissä, eikä siellä mennä mihinkään infooan. Paperilla olen saanut ohjeet, ja kuulemma soittavat vielä tarkemmin osastolta edllisenä iltana 17-19 välisenä aikana. Keskiyön jälkeen ei saa syödä tai juoda enää mitään, illalla saa syödä kevyesti. Osastolla pitää olla tiistaiaamuna klo 7.00 ellei aika muutu myöhemmäksi eli kahdeksaksi, jos tulee diabetes-äidille leikkaus, koska niillä pitää olla mahdollisimman vähän aikaa syömättä.
Ja ennen kaikkea tsemppiä huomiselle!


Kuinka pienellä pitää olla jo sellaiset vauvojen arskat?
 
Zeenah, itse kuulin sellasta vinkkiä, että sellanen vatsalihasliike on olis hyvä tässä vaiheessa, että ikäänkuin vedät häpykumpua vatsaa kohti. Tuntuu syvissä vatsalihaksissa alavatsalla sekä kyljissä. Tosi pieni liike siis. Tehdään kerralla esim. 10 sekunnin ajan ja toistetaan päivässä useita kymmeniä kertoja. Ja nimenomaan ne on noi syvät vatsalihakset, jotka litistää vatsaa. Tavallisia vatsalihaksia saa kai alkaa tehdä noin 6 viikon jälkeen.
 
Toi vyöruusu ei kuulosta ollenkaan kivalta :( Toivottavasti Rae säästyt nyt siltä.

Mulla jotenkin ajan kuluminen menetti merkityksensä tiistaina ku laskettuaika tuli ja meni, tänään 40+2. Vaikka siis välillä iskeekin sellanen lievä turhautuminen, niinku monella muullakin täällä. Tää helle tekee kyllä tehtävänsä ettei vaan jaksais enää ! Jos ois normaalit kelit niin jaksais vaik siivoilla yms, mut nyt pelkkä paikallaanolo on tuskaa.

Juu ja hei ällöjutut jatkuu. Täällä pongattu lisää limatulppaa äskettäin. Mut sehän nyt ei tarkota vielä yhtään mitään ! Voi mennä vaik kuin kauan ennen ku syntyy jos annettais luonnostaan tulla. Vaikuttaako toi limatulpan meno mihinkään ? Mukavimpaan ässään? Vai onko se edelleen se lapsivesi ?

vatsakasilmanvauvaa Me hommattiin Britaxin baby-safe plussakohan toi nyt on ja sit siihen se vyötelakka (autossa ku ei oo sitä hiton isofixiä). Käyttökokemusta ei nyt vielä oo, mut ihan asiallisen olonen kaukalo :)

Käynnistykseen liittyen pari kysymystä, ku varmaan sellasta aletaan ens viikolla suunnittelemaan... Joutuuko sinne osastolle menemään edellisenä päivänä ? Kannattaako se mies ottaa heti alusta lähtien mukaan vai soitella sitten paikalle kun alkaa tapahtumaan jotain ? Mun tapauksessa käynnistys varmaan tarkottaa kalvojen puhkasua aluks. Entä toi ruokailupuoli; ei varmaan kannata mitään järkky huonosti sulavaa kannata syödä et sais sen suolen jotenkin tyhjäks ?

Huih, nyt alko supistaa kipeen tuntusesti...
 
Maamin, kovasti onnea pikkuisesta!

Vatsakasilmanvauvaa, meillä on kans toi Pain mainitsema Britaxin Baby Safe Plus. Kovasti olen niitä myös myynyt siellä Stockalla. Toi baby Safe seka Maxi-Cosin kaukalo ovat yhdessä vuoron perään olleet testivoittajia pitkään, mutta Maxi-Cosi on aika paljon kalliimpi kuin Baby Safe. Sitten jos paljon autoilee ni kannattaa hankkia se telakka. Se on tosi kätevä käyttää ja parantaa turvallisuutta, kun kaukalosta tulee enemmän osa itse autoa (isofix telakalla oikeasti osa autoa) eikä vain turvavöillä kiinni oleva osa. Toi turvavyötelakka Baby Safeen on myös suht edullinen (n. 90 euroa). Isofix telakka maksaakin sitten jo hurjasti enemmän (olisko ollu n. 170 euroa). Baby Safe sekä Maxi-Cosi ainakin molemmat on käteviä käyttää mun mielestä. Siinä vaan kun vetää istuimen turvavöitä löysemmälle ni kannattaa katsoa, ettei paina vahingossa sormella sitä edessä roikkuvaa vyötä samalla ku painaa vöiden vapautusnappulaa. Aika helposti se vyö osu samalla sormen alle, mikä lukitsee vyön jolloin tuntuu, että mekanismissa on vika kun mikään ei liiku.

Saga ja poika 6 vrk
 
Pieni tyttäremme Taika näki päivänvalon sunnuntai-aamuna 11.7. rv 39+4 klo 10.03 n. 5h avautumisen ja 13 min. ponnistuksen jälkeen :)

Tytön mitat 3450g & 49cm

Pää ja päivärytmi pyörällä, kertomusta laitan kunhan saadaan vähän tolkkua päiviin :)
 
Kiitti Pai ja rouva saga.

Mä mietin just tuota telakkaa, kun meillä saattaa autossa paikat vaihtua tiuhaan. Lapsista aina osa kinuaa "sikaosastolle" ja toisaalta taas minä voin olla ratissa, jolloin vauva olisi kivempi pitää vänkärin takana. Ja taas joskus voisin istua itse takana vauvan vieressä. Harrastusriennoissa taas voi kyydissä olla ½ kylän lapsista eikä vauvaa ollenkaan, niin kuinka työlästä tuon telakan laittaminen paikoilleen on?

T:vatsakas.....

Lisätty: Onnea Lumo!!!
 
Onnea Lumo :hug:

vatsakas Meillä kans tuo britax baby safe plus ja ilman mitään telakoita..ihan normi vyökiinnitys systeemillä mennään.. Tosin meillä tuo auto sisätiloiltaan sen verta pieni, että hirmu huonoon asentoon jää.. Ja telakan hommaaminen ei auta mitään kun edelleen ne pienet sisätilat

Toivon todella että sitä ruusua ei enää tule koska nyt se sitten tapahtui!!! Miun verensokerit meni törkeesti yli sallittujen!!! Sais olla 1h ruokailusta korkeintaan 7.7 ja miula oli 8.7 :eek: :eek: En ymmärrä en..ja niin tänään vielä neukussa naureskelin, että ei ne sokerit nouse korkeelle oikein mistään... Itkettää ja on tosi paha olla... Piti tämänkin perkeleen vielä viime metreillä sitten tulla!!! Vaan varmaan on terkka tyytyväinen kun se on povannut koko aika,että miule tulee rd... Mies ei millään tavalla ole tukena, koska kerran lääkäri sanonut, että kaikki ok.. No eihän ne nyt sitten ole..ja se miun kammoksuma rd-diagnoosi varmaan sinne papereihin pärähtää!!! On niin epäonnistunut ja masentunut olo... Ja mies on vaan täys aasi eikä tajuu mistään mitään... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
 
Onnea Lumo :flower: :hug: :heart:

Rae89: ei se tuollanen ylitys mitään haittaa,mullaki menny neljästi samoihin arvoihin kuin sulla sokerit ja vielä lyhyen ajan sisään,eilen näytin niitä polilla lääkärille ja sanoi että hyvin on menny arvot ja käski samaan malliin jatkaa,tosin sanoi,että jos ne kokoajan alkaa heitteleen niin sitten olla diabetes hoitajaan yhteydessä.itse en ainaskaan nosta enää stressiä niistä arvoista,ne kun lopussa nousee muutenkin....elä siis lannistu.ja jatkossa oliks se nyt sitten kerran vuodessa katotaan niitä arvoja....se kai mua eniten tympäsee että kun se rd on niin vauvaa siinä kiusataan,kolmestikko ne ottaa ne näytteet vauvasta....

mulla oli aika ankee iltapäivä/alku ilta,meinas olla sellanen pahaolo,tuntu et oksettaa ja ahistaa,vaan sepä meni onneksi nyt ohi.tais olla sokerit aika alhaalla tms...koska heti helpotti kun söin jätskiä tossa,kun äitee piipahti kylässä.se se osaa lohdutella kun paruin sille että oon vielä elokuussa tätä tahtia kasassa,sanoi että kyl se sieltä kohta tulee,että ei varmasti mene yli la.....no katsotaas....päivät vaan vähenee tuskaseen tahtiin.
 
virpi No eihän se varmaan jos nyt ei useempia tule, mutta kait se diagnoosi tulee tuostain..ainakin täälläpäin...ja se just potuttaa ku yhen kerran jo saanut puhtaat paperit ja nyt kävi näin... Mut pitää huomenna soitella neuvolaan ja vähän kysellä, että mitäs nyt...muutekin jo stressaa tuo vyöruusun mahdollinen puhkeaminen ni nyt vielä nää sokerit perkele..ja se että vauva ei näytä merkkiäkään ulostulosta!!!
 
Onnea Lumo! :heart: ...ja Rae89: tiedän, noita sokeriarvoja on tosi veemäistä jännittää. Kohta se on ohi!

Meillä olisi huomenna laskettu aika, eikä mitään merkkejä vaavin syntymisestä ole ilmassa. Tai no, mahan huomasin tippuneen tänään vielä entisestään, kai se roikkuu kohta polvissa. Jännittää ja ahdistaa ihan hirveesti, kun ajattelee, että vauva voi periaatteessa olla jo huomenna täällä, mut toisaalta voin olla yhtenä kappaleena vielä kahden viikon päästäkin...
Pitäis levätä ja ottaa rennosti vielä kun voi, mut alkaa olla jo aika infernaalista tää jännitys |O
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :flower: !

Tiistaina käyty äitiyspolilla. Perätilassahan tämä vauveli siellä majaili niin kuin olin aavistellutkin. Ulkokäännöstä yritettiin, mutta ei onnistunut. Lääkäri sai käännettyä vauvan pään viistosti alaspäin ja peppun viistosti ylös, mutta aina kun päästi vauvasta irti se kääntyi takaisin perätilaan. Tätä yritettiin neljä kertaa aina samalla loppu tuloksella. Vauvalla on jalat ylös mutta koukussa. Ilmakos pääsee potkimaan ja ponnistamaan alhaalta itseään ylöspäin. Painoarvio oli 3239g. Sisätutkimus tehtiin, mutta lääkäri ei kirjoittanut tai sanonut mitään, enkä tajunnut kysyä. Ensi viikon tiistaina yritetään jälleen samaa. No tämähän on minulle jo tuttua puuhaa kun esikoinen oli koko raskauden perätilassa ja syntyi alateitse niin omasta tahdostani. Tälläkin kerralla haluan alatie synnytyksen jos vaan mahdollista.

Reissu mökille sujui hienosti. Jopa junamatka sujui ongelmitta. Oli ihanaa päästää vielä mökkeilemään, sai unohtaa kokonaan kotihommat.

äippä-77+möhis 37+5
 
Meidän pieni on Hyvinkäällä osastolla... :(
Oli vaan niin väsähtänyt ja uninen ja ruoka maittoi huonosti että halusin ehdottomasti viedä näytille...
Paino oli laskenut 10% lähes mutta nyt teho ruokinnalla saatu vähän nousemaan.
Kaikkia kokeita otettiin mutta ne olivat puhtaat.
Kuulemma paljon pikkuisia on osastolla etenkin nyt kun on helle niin väsähtävät liikaa ja jättävät syömistä.
Meidänkin vauvalle uni maittoi ja syöminen oli niin ja näin, rinnan hylkäsi kokonaan, liekö syy niin kova uupumus ettei jaksanut imeä. Olen nyt sitten yrittänyt lypsää, mutta saa nähdä miten käy... päästäänkö vielä imetyksen pariin vai onko tuo hyljeksintä lopullista... :/
Huomenna taas aamulla sairaalaan, jos on olennaisesti piristynyt niin pääsee kotiin, voi kun olisikin... kauhea huoli pikkuisesta vaikka nyt onkin hoitohenkilökunnan silmien alla.

Onkos muilla imetys sujunut???
Miten vauvat ovat jaksaneet helteillä???

Itseni yllätti jotenkin se että 9 päivän ikäisen pienen joka painaa vajaa 4kg pitäisi syödä semmoinen 600ml vuorokaudessa... tuntuu hurjalta määrältä...

Entäs sektio mammat: miten haavat voivat??? mulla yllättävän hyvin parantunut mutta välillä kyllä "sisäisesti" tosi kipee.

Muffin ja Pömppis 9vrk
 
Rae Voi sua noiden sokereiden takia... :hug: Onks sulla joku ruoka mikä nostais noita sokereita muita helpommin ? Älä nyt enää mitään hirmusta stressiä moisesta ota, sulla kuitenkin ilmeisesti lievä toi sokerihomma. :hug: Äläkä ymmärrä väärin, en tarkota vähätellä mitenkään sun stressiä asiasta !

Muffin Pikkunen on varmasti hyvässä hoidossa ja hyvä että veit vauvan näytille. Jaksamista, varmasti pikkunen pääsee piakkoin kotiin.

Täällä on nyt pari tuntia supistellut taas kipeesti tosi pitkillä väleillä tosin, eli varmaan lopahtaa ennen ku kunnolla taas alkaakaan. :headwall:
Kauheet itkukohtaukset sain tossa, rupesin puhumaan miehelle et mitä toivoisin häneltä jos mulle kävis jotain pahaa... Ja sitten siihen samaan syssyyn tuli sitten vuodatettua tää selibaattikin mitä on ollut ja jatkuukin. Ei tässä enää uskalla alkaa hommailemaan mitään ku kanava kadonnut, kohdun suu auki ja nyt sitten vielä tais se tulppakin mennä tuolta. Ihanan ymmärtäväinen tuo tuntu olevan, ehkä enemmänkin hämmentynyt ku aloin puhumaan moisia juttuja.
 
Kovasti onnea Lumo!

Muffin, hyvä tosiaan, että veit pienen näytille. Näin helteillä ei varmaan voi koskaan olla liian varovainen. Me ollaan oltu niin onnekkaita, että imetys on lähtenyt käyntiin ihan tosi hyvin. Poika syö n. 3 tunnin välein ja reippaasti kerralla. Niin paljon, että on sitten varaa puklatakin sitä kaaressa ihan isot määrät :) Mutta vaikka meillä kaikki merkit viittaa siihen, ettei helle ole pikkuiseen vaikuttanut, niin silti olen koko ajan miettimässä onko pojalla kuuma vai kylmä ja miten sitä pissaa nyt tulee, ja onhan nyt kaikki helteestä huolimatta hyvin. Eli vaikka meillä kaikki vaikuttaa sujuvan, ylimääräistä stressiä helle kyllä meinaa aiheuttaa.

Saga ja poika 6 vrk
 
Huh mikä yö.
Supistuksia noin 10 min välein 22-05. Viideltä sitten menin suihkuun ja nyt on tunnin ollu hiljasta, taasko ne sitten loppu noin herkästi ? Eipä ole tullut nukuttua, joten jospa menis takasin yrittämään unta, jos se lähtö sitten lopulta vaik tulee.
Miehen vielä passitin töihin, ku ihan turhaan se jää päivystämään kotiin jos ei sit tuukkaan lähtöö...
 
Huomenia kaikille =)

Täällä kerrankin vähän paremmin nukuttu yö takana,varmaan ruhtinaalliset 3-4 tuntia,mutta se on mulle paljon se,ja siihen vaikutti se että ei ollut niin kuuma enää,tänään aamusta asti heti sadellut ja sitä tiedossa vissiin koko päiväksi,ihanaa,jatkuis vaan.kyllä ne helteet välillä saa väistyä.

mutta mutta,synnytykseen liittyviä merkkejä ei edelleenkään ole bongattu.alapäätä vain juilii välistä.

enpä muista että puutuko yöllä tuo lantiokaan enää,ei varmaankaan,jos sitä senki takia sai paremmin nukuttua,kun ei koko aikaa tarttenu olla kylkee kääntämässä.

joko se SMSM meni oysiin?

rae89 koita nyt vain jaksaa nämä viime metrit ilman stressiä ja huolta,vaikka vaikeaahan se on...mulle se lääkäri painotti et ne paasto arvot tuntuu olevan tärkeimmät ja aamun arvo muutenkin.mun ei oo koko aikana tarttenu mitata kun se aamun paasto+1h arvot ruokailuista....eli 5krt/pv ja 2pv/viikossa.

pai80 siellä kuulostaa jo lupaavalta,mahdat olla meistä seuraava,jos ei SMSM ole lähtenyt jo.Tsemppiä matkaan,jos niin on

:hug:
 
Soitin tossa sairaalaan ja sieltä sanottiin et kuulostaa siltä ettei synnytys oo vielä käynnissä kunnolla, joten ei muuta ku odotellaan kotona sitä et olo menee sellaseks ettei enää pärjäile. Täytyis yrittää nukkua, syödä ja juoda...
 
Paljon onnea Lumo!

Rae
:hug: noiden sokrujen kanssa! ja :hug: sen miehenkin kanssa..

muffin
:hug: toivotaan, että pikkuinen jaksaisi syödä ja pääsette pian koko perhe kotiin!

Voi Pai d :) b kovasti toivotaan, että pääset lähtemään kohti Jorvia!! Tuo kuulostaa jo tosi lupaavalta, vaikka ovatkin nyt supparit loppuneet kesken. Kun kerran kivuliaita ovat, niin kyllä ne synnytystä tavallaan edistää. Että vaikka turhauttaa, ni koita jaksaa ajatella positiivisesti!

mekkala
kiitokset tsempistä. Tuntuu tosiaan vähän poikkeevan käytännöt sairaaloittain. Tuolla Jorvissa oli aikataulu leikkauksille ja hoitaja kerto mun olevan kolmantena listalla ja oli sitä mieltä, että meidän on turha mennä osastolle aamulla vaan odottelemaan. Eipä tuosta käynnistä nyt ihmeempää iloa ollu, kirjallisia ohjeita sain jo synnytystapa-arviossa. Että olis tuon voinu periaatteessa hoitaa ihan puhelimitsekin..

Nyt vois vähän jännittää. 3h ja vauva olis maailmassa? Mitenköhän Fiinukalla ja nyt-en-muista-nikkiä meni eilen sektiot? Toivottavasti hyvin!
Tukisukat on jalassa, aivan kamalat näillä helteillä. Onneks on polvisukkamalli, ni ei oo koko jalka sukan sisällä. Tai oikeastaan nää ei ees oo sukat, koska varpaiden kohdalla on reikä :LOL: Pikkasen liian pitkät versiot sain ja nyt on sekä ylä- että alapäästä sukkaa käännettynä kaksin kerroin, et on vähän parempi. Vaan saman tien, ku lupa heltiää, saa nämä kyllä kyytiä..

Kepsukka ja masukki poks 40+0 ja kohta ihan oikeesti pokspoks kahdessa osassa :D
 
Mistä muuten tietää et tihkuttaa lapsivettä ?
Mulla on nyt tullut sellasta vaaleenpunasta jotain juttua, enkä nyt tietty muistanu kysyä äsken kätilöltä...
Ehkäpä soitan sinne vielä iltapäivällä uusiks ja voi kyllä olla et joutuu lähtee näytillekkin. Emmä jaksa toista yötä valvoa.
 
Eilen 15.7. Tanskan aikaan klo. 10.09. 3880g ja 55 cm.
(Tyyppi näyttää ihan peikolta tuuhean mustan tukkansa ja nöpönenänsä kanssa.)

Supistuksia kypsyttelin tosiaan pitkään ja hartaasti sieltä edellisen päivän puolelta, sairaalaan mentiin lopulta eilen aamulla 7.30, ammeeseen klo 8.00 ja siitä ponnistaminen kesti n. 45 min.

Sain kun sainkin peikon synnyttää haaveitteni mukaan lempeästi veteen ja ilman lääkitystä. :) Ja sen verran virkeinä oltiin, että tultiin kotiin jo eilen klo. 16.00.

Laitan tarkemman synnytyskertomuksen kunhan saan ensin hieman levättyä. Meni tuo viime yökin lähinnä tuhinaa katsellessa ja ihmettä tuijotellessa. =)

Tsemppiä täällä kaikille!

=)
 

Yhteistyössä