Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Kausa erittäin mukava kuulla että teillä on pikkunen päässyt jo kotiin ja arki alkaa rullaamaan!:)

Helise toivotaan että nyt olis sitten jo se aika :D Pidetään peukkuja että tänään tulis pikkunen jo ulos..:p :wave:

( . ) Ennemminkin noin isoksi itseni kuvaisin...:D

Rv: 37+5 (36+6)
Paino: -300g/vko (-380g/vko)
Turvotus: +/- ( + )
RR: 109/65 ( 103/73 )
Pissa : puhtaat ( valkuaiset +,sokerit - )
Hb: 131 ( 114 oli rv 35+0 saattoipa olla kudosnestettä näytteen mukana sillon)
Nyt tosin syönyt rautaa 2vko ja aion syödä kuurin loppuun,ja jatkaa pelkillä
vitamiineilla sen jälkeen imetyksen ajan.
Sf:33,5cm ( 33cm)
Tarjonta: Rt ( Rt )
Syke: 140 ( 128-143)
Liikkeet: ++ ( ++ )

Pippuri on nyt jo viikossa laskeutunut hyvin ja pää on jo melkeinpä kiinnittynyt,sanoin th että ihan ihan pienesti pää viellä liikkuu kun oikeen kunnolla kokeilee,mutta että melkeinpä voisi sanoa että kiinnittynyt jo on.:) JEI! :LOL: Limatulpasta oli puhetta ja totesi että se saattoi ollakin vaan siinä, että kaikilta ei tule mitään kunnon kokoista klönttiä ja että osalta ei edes tule erikseen huomattavaa limatulppaa,että saattaa irtoilla niin pieninä osina että sekoittuu vaan valkovuotoon. Sekin teoria voisi pitää kohdallani paikkansa koska valkovuoto on todella runsasta ja nyt viimeisen viikon aikana se on hieman muuttanut muotoaa,nyt se on paljon paksumpaa kuin ennen ja hieman kellertävää,mutta kuitenkaan ei klönttistä tai pahanhajuista ettäkö olisi aihetta epäillä tulehdusta. Kuulemaa ihan normaalia tämäkin tuherrus... :D

Huomenna aamulla aika OP:hen sitä lainaa sieltäkin kyselemään ja illalla sitten taas Myyrmäkeen tekemään muutamat lävistykset:) Touhutessa menee siis huominen,kun tänään vaan lojuu.. B)

Millanen ja Pippuri 37+5
 
Hirmusesti tullu tekstiä päivän aikana.
Tsemppiä vauvan haku-reissulle lähteneille ja ihana kuulla että kausan pikkusellakin kaikki hyvin. :heart:

Mä tosiaan kävin tänään neuvolassa ja sieltä sitten Jorviin näytille noiden paineiden takia. No siellähän ne olikin sitten ihan ok lukemissa. En ymmärrä miten se on vaan mahdollista ? Voiko makuuasento ja toinen käsi vaikuttaa niin paljon ?!? Enemmänkin hämminkiä aiheutti ku vauva kökötteli suurimmanosan aikaa paikallaan, siis ku otettiin käyriä ja katottiin ultralla. Ja piru sentään piti lääkärin tehdä sisätutkimuskin. Lopputuloksena paljon verta ja kunnon supistukset ! Veren tulo tais nyt hyytyä tuhrutasolle, saa nähdä miten supistukset. Puol kahdesta asti tuli ehkä noin 10 min välein kipeitä supistuksia. Saa nähdä riittikö toi lämmin suihku lopettamaan ne tälläerää vai jatkuisko sinne loppuunasti. Huomenna selviää sitten jatkot noiden paineiden suhteen ku niillä on joku käynnistyspalaveri siel Jorvis. Puoleen päivään mennessa pitäis tulla puhelu et meenkö kontrolliin vielä tällä viikolla vai aletaanko antaa vauhtia. Hitto mä en kyl yhtään tykkää jos taas tehdään sitten sisätutkimus seurauksella verta ja supistuksia, jotka ei johda mihinkään.
Jollain muullakin oli tullu verenvuotoa sisätutkimuksesta... Tympeetä se kyl on. Ja mistä hitosta sen nyt sitten tietää jos vaik lapsivedet menee ku jatkuvasti side pöksyissä ? Ja kauas niitä kipeitä supistuksia pitikään tulla ja millä välillä et kannattaa lähtee sairaalaan ? Ja mistäs sen tietää et on tarpeeks kipeitä ?
:headwall:

Täällä on kans sairaan kuuma, ei varmaan tarvi erikseen mainita. Nyt sentä pihalla vähä tuulee, niin vähän ilma liikkuu sisällä ton tuulettimen lisäks.

Kiva lukee noita kertomuksia vauva-arjesta, monenlaista mahtuu mukaan. Ja tietää ainakin mistä varmasti saa hyviä vinkkejä kun tulee jotain ongelmia. :hug:

En nyt jaksa enempiä kirjotella, kun ajatukset on tällähetkellä noissa supistuksissa ku niitä nyt tuntuu kuitenkin tulevan... Josko se lähtö tulis...?
 
Muuta en nyt oikein pystynyt lukemaan, mutta ihanaa kuulla kausasta! Hienoa, että teillä menee nyt hyvin :)

Täällä supistaa kipeesti nyt noi 5-10min välein, suurin osa tulee noin 7min välein. Ja tosiaan tekee kipeetä. Pitää aina pomppaa pystyy ja mies hieroo ristiselkää.
Nyt mies meni nopee vetää treenit, niil on keikka la ja treenit piti olla vasta illalla, mutta jos tää nyt näin jatkuu nii me ollaa illal varmaa menossa tai ainaki tartten miestä tueksi tänne, nii ne siirsi treenit iltapäivää.

Apua, ihan onneton olo kun ei tiedä miten pitkää tätä supistelua kattelis. Supistuksen aikana tuntuu, että hajoon siihen paikkaa mutta väleissä on suht ok olo. Vähän jomottaa.

Sairaalaa tunti matkaa. Vielä pärjään, mutta katotaa muutama tunti.

Nyt kuumaan suihkuun, jos se sittenki auttais ja jollei nii jos se antais sitten sitä lisävauhtia.

Ihan uskomaton olo, voiko tää vauva nyt oikeesti syntyä vai loppuuko nää supistukset taas..
No ei ole tähän mennessä loppunu, koko päivän on supistanut.

Ja tätä kirjottaessa pompin taas ylös ties miten monesti.
 
Paille ja Heliselle tsemppiä Toivottavasti pääsette vauvahakureissuille :hug: ja niinhän ne sanoo, että kotona pitäs olla niin pitkään ku vaan voi...ja jostain luin, että siinä vaiheessa ku supistukset kestäneet säännöllisinä (tulee alta 10min ja kestää yli 30s) yli 3h ni synnytys ois alkanut...

Vaan hyvähän se miun on täällä kirjotella, ei aikasempaa kokemusta eikä supistuksia ole tullut nyttenkään :LOL:

Nyt vaan loppuporukkakin äkkiä poksahtelemaan, mie menen takas tuonne sohvalle ja yritän suostutella tätä masuasukkia ulostautumaan!!!!
 
Moikka taas!

Ihana kuulla, että Kausan perheellä on asiat mallillaan :heart: ja pikkuinen on kerännyt kovasti voimia!

Onnea myös muille jakaantuneille ja parhaillaan jakaantuville!
Tsemppiä 40+ - klubiin ja myös klubiin "heinäkuiset-meidän kuu!"

Tuskainen kaupunkireissu takana (huh huh!)
Kyllä toi shoppailu pistää suppaileen.
Pakko oli käydä pienelle ostamassa vähän kesäisempiä vaatteita. Sehän paistuu ihan elävältä potkareissa ja bodyssa jos kelit on tällaiset lähimainkaan h-hetken koittaessa.

Ärsyttävää, kun Kuopion tori on remontissa. Kuljettiin miehen kanssa (hirveässä p****n lemuisessa) torimiljöössä. Niin eiköhän siinä joku "suvi-uuno" alkanut pesemään toria painepesurilla- mukavasti se p***avesi roiskui meidän ja muiden ohikulkijoiden päälle!!! Automatka oli aika hiljainen ja tuuletus oli täysillä. Nyt pesukone pesee kaikki meidän vaatteeet ja mietityttää ihan, että onkohan tässä jotain tautejakin luvassa? Voihan vattu!
(minäkö jotenkin hysteerinen vatsataudeista?)

Huomenna neuvolaan...

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 38+2
 
Pai ja helise Mulle sanottiin Jorvissa, että sairaalaan kannattaa tulla kun ei enää kotona pysty olemaan. Itse olin kuumassa suihkussa melkein 3 tuntia ja kun sielläkin alkoi tuntumaan siltä, ettei mikään enää auta ja lantio hajoaa justiinsa, niin lähdettiin sairaalaan. Jotenkin sen tosiaan tiesi, että nyt on mentävä. Kohdunsuu olikin silloin jo 5 cm auki. Mutta me asutaan tosiaan vain 5 min päästä sairaalasta, joten oli varaakin olla ihan viimeiseen asti kotosalla.

Synnytysosastollehan voi ja kannattaa soittaa aina kun siltä tuntuu. :) Ja itse lähtisin kyllä pikkasen liian aikaisin kuin myöhään, jos on pitkä matka.

Mua niin jänskättää teidän puolesta! Tsemppiä! :)
 

Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja hienoa kuulla Kausasta! Tsemppiä myös niille, joilla synntys on edessä. Ehdin selailemaan vain sivun 35. Pitää lukea lisää myöhemmin.

Meille sitten syntyi ihana tyttö-vauva 9.7.2010 klo 13.38 viikolla 39 +1 Naistenklinikalla (3508 g ja 48 cm).

Yöllä 8.7. rupesi tihkumaan lapsivettä ja hälytin äitini meille keskellä yötä puolentoista tunnin bussimatkan päästä. Onneksi busseja kulkee yölläkin. Varsinaiset kipeät supistuksen alkoivat n. 24 tunnin päästä. Synnytys oli yhtä hankala kuin viimeksikin ja kätilö oli sitä mieltä, että sen tyyppinen oireilu voi olla perinnöllistä. Korkeista sydänäänistä ja muista riippumatta meidän tytöllä oli kaikki arvot kunnossa, joten loppu hyvin kaikki hyvin. Ei jäänyt synnytys vaivaamaan.

Tällä kertaa imetyskin on lähtenyt hyvin käyntiin kiitos nänninkohottajan. Suosittelen sitä kaikille, jos on hankaluuksia saada vauvaa tarttumaan nännistä kiinni.

Huomenna mennään kontrollikäynnille Naistenklinikalle, kun halusin aikaistetun kotiutuksen. Toivotaan, että paino on noussut tasaisesti.

Paljon nukkuu ja hyvin syö (päivällä n. 4-5 tunnin välein ja illalla/yöllä tiheämmin n. 1-3 tunnin välein).

Kyllä sitä on onnellinen ja kiitollinen tästä toisesta lapsestamme. On vaan niin paljon pienempi kuin esikoinen (650 g vähemmän painoi), joten kaikki vaateet, vaipat ym. on vähän isoa. Turvakaukalokin tuntuu jättimäiseltä.

Mutta nyt vauvaa ihmettelemään. Koitetaan jaksella tätä hellekeliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeenah:
Mielialat edelleen heittelee tosi paljon ja nopsaa. Ensin tuntuu, että itkun kanssa ihailee meidän pientä prinsessaa ja kohta tuntuu kuin joku termiitti huutaisi täällä neljän seinän sisällä!! :LOL: päivät on vähän tylsähköjä...mammakavereita kaivattaisiin. Lienisköhän muita Oululaisia, jotka olisi seuraa vailla...vois jossakinv vaiheessa semmostakin miettiä, jos on muita seuraa kaipaavia... Itsellä perheelliset kaverit kauempana ja lapsettomat elävät niin eri elämänvaihetta, että vertaituki vois olla tarpeen...

Jaahas, taas vissiin telkun eteen ja ootteleen koska pikkunen herää... =)
Täällä ois kans yks oululainen vailla äiti&vauva seuraa :)

Tultiin kotosalla käymään pohjosesta, katteleen onko seinät viel pystyssä ja kuinka postilaatikko täynä. Oli kyll kuuma autoreissu, poitsukin oli aivan litimärkä, vaikka päällä vain body ja pöksyt. Nytkin meän kuumakalle pötköttää sitteri harson päällä vain vaippa yllään ja tapittaa sitterinlelukaaren leluja :heart: Ihan viime päivinä poika alkanut seuraileen ja kohdistaan katsettaan :heart: Iltasin on ihan hirveät vatsavaivat :/ Ei tunnu mikään auttavan :( ikettää itellä ja tunnen itteni huonoksi äidiksi, kun en voi toista auttaa :( KuplaStop on hieman auttanut.

Kausa aivan ihanaa kuulla, että teän pikkunen voi hyvin ja ootte päässyt vauvaarkeen kunnolla kiinni :) Monesti oon miettinyt, miten teillä on mennyt.

Onnea kaikille vauvaaantuneille!

Jaahas, ruoka kutsu kävi, pitääpäs mennä poikaa syöttään :heart:

Dana88 & poika 19 päivää
 
Se on sit kamat kasaan ja menoksi, nää lähtee nyt synnärille.
Supistukset vie järjen, mä en kestä enää.

Suihkussa lotrasin 45min ja sitten loppu lämmin vesi, ainoostaa kylmää tulee enää ja sehän ei auta.

Supistukset tulee yhä 4-10minuutin välein ja kesto minuutin luokkaa.

Onneksi tauot on kivuttomia vielä, voi jopa vitsailla heh.

Katsotaa miten monessa osassa tullaan takas, saa nähdä pistääkö vielä kotii vai onko tää nyt totisinta totta.

Tsemppiä!
 
Voi, miten täällä jännäänkään helise sun puolesta! Voima :hug: ja isosti tsemppiä! Täällä päässä tulee noin kymmenen minuutin välein ja on taas tujakampia kuin päivällä... Pikkuhiljaapikkuhiljaa :)

A + Mytty 40 +3
 
Pai80 :hug: Toiv. alkais uudestaan. Mulla oli myös päivällä yli tunnin tauko ja sitten alkoi taas pikkuhiljaa tapahtua. Voihan olla, että nää taas kohta hiipuu, muut eiköhän nääkin jotain tuolle alakerralle tee.
 
Juu saa nähdä kuin käy.
Hitsi ku sais vaan nukuttua nyt mahdollisimman paljon.
Huomenna soittavat Jorvista et miten noi jatkot sitten menee.
Et lähdetäänkö käynnistämään vai laitetaanko vaan kontrolliaika vielä tälle viikolle.
Tavallaan toivoisin käynnistystä, ku tiedän mikä helvetti siitä seuraa jos taas kontrolliaika kera sisätutkimuksen... Ja lopputulos voi olla taas ihan tää sama.
 
täällä vain närästystä ilmassa,ei mitään muuta.äsken satoi vettä kaatamalla ja just olin saanu pyykit vietyä narulle kuivumaan :kieh: :/

huomenna menenkin päivällä sinne oysiin,katsotaanpa mitä ne siellä tuumailee.ilmoittelen sitten iltapäivästä viimeistään itsestäni =)
 
Nyt pistetään kaikki sormet ristiin että kaikille halukkaille tulis tän illan ja ens yön aikana niin vahvoja suppareita että pitäis lähtee synnytämään! :wave: Täällä vois ainakin olla myös yks halukas lähtijä..:D

 
Poika syntyi 9.7. klo 19.38 (rv 40+6)
4600 g, 55 cm, py 39 cm

Ilmaan mitään ennakko-oireita lapsivedet lorahti housuihin pe 9.7. klo 11. Oltiin miehen kanssa vähän siivoilemassa asuntoa, kun klo 14 piti tulla sälekaihtimien mittaajan käymään. Itse inhoan sälekaihtimia, mutta päätettiin ne just edellisenä päivänä tilata, ettei ainakaan vauvan tarvitsis paistua täällä kuumassa kämpässä. Heti kun vedet tuli tiesin varmaksi, että lapsivedestä oli tosiaan kyse. Sitä tuli valtavasti. Oli tosi vaikea yrittää olla missään muualla kuin vessassa, kun vettä tuli jopa useita desilitoja kerralla ja ihan pienin väliajoin. Sain siinä puolen tunnin aikana kasteltua läpimäriksi viidet alushousut, kun yritin säätää niitä ja siteitä jotenkin paikalleen. Aina lorahti ennen kuin sain vedettyä housut ylös. Soitin synnytysosastolle ja sain ohjeet, että viimeistään klo 21 oli tultava näytille. Aiemmin sitten supistusten mukaan.

Klo 12 tuli elämäni ensimmäinen supsitus, joka ei ollut harjoitussupistus. Supistuksia tuli heti klo 12 alkaen 5 min välein ja kipeytyivät koko ajan. Klo 12.30 alkaen ne alko oleen sellaisia, että piti kiemurrella seisaaltaan. Seisaaltaan olikin sitten pakko olla koko ajan vessassa, kun pyyhekasan päällä istuminen oli jäänyt ainoaksi mahdolliseksi tavaksi olla muualla kotona. Mulle oli sovittuna neuvola seuraavaksi maanantaiksi, ja neuvolan soittoaika on 12-13, joten 12.55 soitin neuvolaan, etten taida olla enää yhdessä kasassa maanantaina. Sieltä toivotettiin onnea synnytykseen ja kyseltiin fiiliksiä. Heti tämän soiton jälkeen supistuksia tuli jo minuutin välein ja ne kipeytyi selkeästi ihan joka supistuksella. Silti vielä mä en oikeastaan ajatellut, että vauhti olis mitenkään "epänormaali". Mies alko pakkaamaan sairaalakassia, jota en tätä ennen ollut vielä pakannut. Ei paljon ollut enää väliä mitkä vaatteet otetaan kotiutumisvaatteiksi. Otettiin vain jotain :)

Vessassa yritin olla suihkussa, istua jumppapallon päällä ja pitää selässä kauratyynytä. Mieskin kävi painamassa selkää ja suihkuttelemassa sitä. Kaikki tuntu silti aika epätoivoisilta yrityksiltä. Otin myös 1 g parasetamolia, mikä ei myöskään auttanut yhtään. Klo 13.30 soitin uudelleen Kätilöopistolle ja kysyin, että minkälainen pitäis olla tilanne, että sinne kuuluu lähteä. Sieltä sanoivat moneen kertaan, ettei tarvitse kotona turhaan kitua, vaan sinne saa kyllä tulla. Puhelun jälkeen kun mies oli jo siihen mennessäkin moneen kertaan sanonut, että nyt lähdetään, päätin itsekin, että nyt kyllä lähdetään. Olisin varmaan itsekin ollut menossa jo aiemmin, mutta tuntui ihan mahdottomalta keksiä, että miten pääsen autoon ja perille niin, ettei koko maailma ole siinä lapsivedessä. Päätin sitten kuitenkin, että side housuihin ja pyyhe penkille autoon. Istun sitten vaikka lammikossa, jos niiksen on. Pisteeksi iin päälle silloin tulikin varmaan koko ajan suurin vesilorahdus, ja istuin jumppapallon päällä valtavassa lammikossa peppuni ja pallon välissä ollut 50x70 paksu käsipyyhe litimärkänä valuen. Kaikki pukeminen oli uskomattoman hidasta koko ajan tulevien supistusten takia, joten puhelusta meni reilu puoli tuntia ennen kuin oikeasti oltiin ulkona. Kotoa autolle oli matkaa noin 100 metriä, ja sinä aikana tuli 2 supistusta. Sisällä olin lähes jo huutanut joka supistuksella, mutta ulkona yritin sitten pitäytyä irvistelyssä. Autossa penkillä istuminen supsitusten aikana oli aika epämiellyttävää, joten onneksi matka meiltä Kätilöopaitolle on alle 15 minuuttia.

Klo 14.50 eli alle 3 tuntia elämäni ekan supistuksen jälkeen saavuimme synnytysosastolle, ja saimmekin kätilön ja synnytyshuoneen 10 minuutissa. Olin aika tuskissani ja ilmeisesti aika pöllämystyneen oloinen, joten kätilö otti heti ohjat käsiinsä ja löi ilokaasumaskin naamalleni ja tarkasti kohdunsuun tilanteen. Olin 4-5 cm auki. Tämän jälkeen kätilö tilasi epiduraalin. Olin siinä vaiheessa ehtinyt ottaa yhden supistuksen vastaan ilokaasulla, ja yritin sanoa, etten välttämättä halua epiduraalia. Kätilö oli aika napakkana, ja sanoi, että sun pitää itse tietää nyt. Olin ihan sekaisin ja seuraavalla supistuksella sanoin, että kai mä sen sitten haluun. Tästä 5-10 minuutin päästä olin 5-6 cm auki ja mulla oli jo teipit selässä epiduraalia varten ja mies siellä selkäpuolella säätämässä. Mua laitettiin köyryselkäasentoon, ja mulla oli tosi epävarma olo koko epiduraalista. Asento oli tosi epämukava alavatsalla ja kysyin, että kuinka kauan sen laittamisen voi olettaa kestävän. Anestsialääkäri (mies) tokaisi töykeästi, ettei ole mikään fakiiri, joka pystyisi sen supistusten välissä laittamaan. Mulla meni totaalisesti hermot koko ukkoon, ja kysyin, että mitä haittavaikutuksia epiduraalista voi olla. Ukko tokas kätilölle, että anna miehelle tuolta se lista. Kätilö kuitenkin luki sen mulle pikavauhtia. Seuraavaksi kysyin kätilöltä, että voiko olettaa, että kivut vielä kovasti voimistuvat. Olin ehtinyt ottaa muutaman supistuksen lisää vastaan ilokaasulla, ja huomannut sen toimivan mulla hyvin. Ennen kuin kätilö ehti vastata, raivostuttava anestesialääkäri kysyi, että oliko siellä naapurihuoneessa valmista, eli että tää oli nyt tässä ja hän lähtee menemään. Kätilö kertoi mulle, että hänen mielestään kivut eivät tästä enää pahene vaan pysyvät samassa. Päätin, etten ainakaan vielä epiduraalia halunnut. Seuraavan tunnin ajan otin supistuksia vastaan ilokaasulla, ja olin ihan omissa maailmoissani. Vaikka kuulin kaikki miehen kannustukset ja kätilön puheet ja reagoin niihin, olin silti ihan jossain muulla enkä jotenkin ollenkaan se ihminen, joka kivusta kärsi. Muistan kyllä hyvin kuinka otin supistukset vastaan joka uloshengityksellä suoraa huutoa ilokaasumaskiin huutaen, mutta silti kivun pystyi hyvin sietämään, koska ei ollut henkisesti läsnä tilanteessa ollenkaan. Tunti epiduuraalifiaskon jälkeen aloin huutaa, että nyt se tulee, ja mies painoi nappia. Kätilö saapui paikalle ja tarkasti kohdunsuun tilanteen. Klo 16.30 (eli 1,5 tuntia saliin saapumisen jälkeen) olin täysin auki.

Lapsi oli kuitenkin vielä tosi korkealla, joten ei ollut varsinaista mahdollisuutta vielä ponnistaa. Kätilö epäili lapsen olevan otsatarjonnassa, ja pyysi, että tehdään muutama koeponnistus konttausasennossa, jos lapsi vaikka näin kääntyisi takaraivotarjontaan. Ponnistin siinä joku 5 kertaa, mutta oikeastaan mitään ei tapahtunut, vaikkakin kuulemma ponnistin tosi hyvin. Supistuksetkin alkoivat kestoltaan heiketä tässä vaiheessa, joten sain tipan niitä voimistamaan. Ponnistusten aikana en saanut ottaa ilokaasua ja koko homma tuntui lähinnä tuskalta. Jäätiin odottamaan lapsen laskeutumista ja sain taas ottaa ilokaasua. 2,5 tuntia saliin saapumisen jälkeen, kun olin siihen asti huutanut suoraa huutoa siihen ilokaasumaskiin eikä ponnistusvaiheesta vaikuttanut olevan tietoakaan, aloin kysellä olisiko mitään kivunlievitystä, jonka avulla saisin pienen lepohetken. Epiduraalin, spinaalin ja kohdunkaulapuudutteen mahdollisuuksia punnittiin, mutta koska lapsi oli tunnissa laskeutunut hieman alemmas, ja supistukseni olivat teholtaan tipasta huolimatta edelleen heikot, olivat lääkärit sitä mieltä, ettei kivunlievityksiä enää voitu antaa.

Klo 18 (eli 3 tuntia saliin saapumisen ja 1,5 tuntia avautumisvaiheen jälkeen) synnytyslääkäri kävi arvioimassa tilanteen ja sanoi, että aloitetaan aktiivinen ponnistaminen. Ponnistus sujui kuulemma todella mallikkaasti ja oikeasti työnsin aivan henkeni edestä. Joka supistuksella työnsin kolme kertaa niin pitkään kuin pystyin. Oikeastaan kaksi työntöä kolmesta tunsin työntäväni vain omin voimin ilman supistusapua. Tässä vaiheessa en itse tiennyt, mutta myöhemmin kuulin, että heikot ja lyhyet supistukseni olivat syynä tähän. Mies kannusti uskomattoman hienosti ja sain siitäkin hyvin voimaa ponnistamiseen. Sain useamman sortin lääkettä supistuksia voimistamaan, mutta mikään ei paljon tehonnut, ja ponnistelinkin sitten puoliksi ainakin ihan vaan sisulla. Vielä ponnistusta aloitettaessa lapsi oli korkealla, joten pitkään koko homma tuntui itsestä ihan turhalta, en tuntenut, että mitään olisi tapahtunut. Kätilö kuitenkin kannusti kovasti ja sanoi, että kyllä tapahtuukin, ja että ponnistan tosi hyvin. 50 minuutin ponnistamisen jälkeen osastolääkäri (jälleen mies) kävi arvioimassa tilannetta, katsoi yhden ponnistuksen läpi ja sanoi ylimalkaan kätilölle, että ponnistatte sen vaan ulos, ja että episiotomiaa voi harkita. Jotenkin lääkärin kommentti tuntui taas musta ihan uskomattomalta. Olin siinä lähes tunnin pusertanut henkeni edestä, ja hän vaan tokaisee, että ei kuin vain ponnistatte ulos! Ponnistusvaihe siis pitkittyi sekä siksi, että lapsi lähti tulemaan korkealta, mutta myös siksi, ettei supistusteni voimaa saatu millään nostettua. Lääkäri kävi uudelleen arvioimassa tilanteen kun oli ponnistettu 1 tunti 20 minuuttia. Edelleen kommentit olivat samanlaisia, ja taas puhuttiin episiotomiasta. Kätilö sanoi minulle, että hän ei yleensä leikkaa ennen kuin lapsen tilanne sitä vaatii. Lapsen päässä oli pinni koko synnytyksen ajan eikä hänellä ollut missään vaiheessa hätää. Lapsi syntyi lopulta tunnin ja 40 minuutin ponnistamisen jälkeen klo 19.38. Pään syntymisen jälkeen en tuntenut enää yhtään ponnistusta. Vartalon ponnistin itse ja istukan kätilö painoi ulos mahani päältä. Istukan irtoamista jouduttiin odottamaan pitkään ja se syntyi lopulta tunnin lapsen syntymisen jälkeen. Välilhaa ei siis leikattu, mutta repesin kahdesta kohtaa ja sain 10 tikkiä. En kuitenkaan revennyt pahasti. Ilokaasun lisäksi en saanut missään vaiheessa muuta kivunlievitystä, ja olenkin nyt tyytyväinen, että sain vielä estettyä epiduraalin laiton, koska se minua arvellutti kuitenkin.

Lapsi painoi siis 4,6 kiloa ja sai kyllä kovasti huomiota heti syntymänsä jälkeen koko henkilökunnalta. Lapsi huusi kovaa heti kun oli syntynyt, mutta makasi hiljaa ja kiinnostuneena rinnallani tunnin syntymän jälkeen. Toisen tunnin hän imi rintaa, minkä jälkeen isä kylvetti hänet ja pääsin itse suihkuun. Saimme hienot kaakaotarjoilut, ja vauvan kanssa pääsimme lapsivuodeostolle puolen yön jälkeen. Isä joutui yöksi kotiin, mutta seuraavavana aamuna saimme jo perhehuoneen, ja nukuimme jo sairaalassa kaksi yötä perheenä.

Synnytys ensimmäisestä supistuksesta syntymään kesti 7 tuntia 38 minuuttia, josta avautumisvaihe 4,5 tuntia, välivaihe 1,5 tuntia ja ponnistusvaihe 1 tunti 38 minuuttia. Olin synnytyksen jälkeen uskomattoman uupunut, mutta nyt 4 päivää synnytyksen jälkeen tuntuu jo siltä, että voin tehdä saman uudelleen koska vain.

Saga
 
Komppaan Olivian vinkkiä noista lantionpohjalihaksista. Mulla on myöskin vähän hätä kädessä niiden kanssa. Kerran tullut jo pissat housuun. Toivon todella, että jumppailu auttaa, ja mietin, että mahtaako ne mitenkään palautua jos ei jumppaa.

Termiitti, meillä oli painoarvio neuvolasta maanatailta eli 5 päivää ennen synnytystä noin 4 kiloa. Tosin jo 3 viikkoa tätä ennen tehty oli 3,7 kiloa. Noilla arvioilla oli eri tekijät. Mutta en siis tosiaan 4,6 kiloista odottanut ennakkoon, mistä olen vain tyytyväinen :)

Meilläkin on kestovaippailu lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Viime yönä eli ainoana kotona toistaiseksi tosin oli yökkäri kakassa.. Kerron lisää kokemuksista kun niitä ehtii kertyä.

Miten muiden vauvat helteessä pärjäilee? Mä olen ihan paniikissa koko ajan, että toisella on liian kuuma ja tulee nestehukka. Päivällä meillä oltiin useampi tunti hereillä, mutta nyt kun on jo monta tuntia mennyt vain syömällä ja nukkumalla, ni oon taas ihan paniikissa, että miten poika on niin väsynyt koko ajan.

Kiva muuten kuulla, että tää maidon tulo tasaantuu! Tällä hetkellä tuntuu, että ruokkisin vaikka 5 lasta.

Saga ja poika 4 vrk
 
Kiitos Sagalle synnytyskertomuksesta.

Itelle iski tosiaan eilen illalla sellanen pienoinen paniikki etten tosiaankaan halua synnyttää, kiitos vaan ! Ja eiliset supistukset ei kuitenkaan ollu varmaan edes mitään oikeesti ja kunnolla kipeitä vaan alottelua vasta. Mutta ku niitä kesti 5 tuntia niin aikalailla oli veto poissa.
Mies tuntu menevän jotenkin ihan lukkoon ku katteli tossa mun kärvistelyä ja tuskailua. Kyllä se yritti paijata ja hieroa, mutta jotenkin hämillään raukka oli.

Täällä on taas nukuttu yö huonosti ja nyt heräsin siihen kun yläselkä taas ihan krampissa, joten ei muuta ku Panadolia naamaan ja odottelemaan josko löysäis et pääsis vielä jatkamaan unia.
 
Olivia81 Onnittelut vuosipäivästä ja muutenkin hyvästä päivästä eilen :flower: .
Se maidonkerääjä on kyllä tosi hyvä kapistus. Itekin ostin sen esikoisen aikaan ja etinkin sen jo valmiiksi tuohon tätä uusinta tulokasta varten.

Taatu Me kans esikoista odottaessani jännättiin, et syntyykö poika jommalle kummalle synttärilahjaksi - meillä on miehen kans peräkkäisinä päivinä synttärit.. No ei syntynyt mun synttäripäivänä, ei miehen eikä sitä seuraavana vaan sitte... otti siis vielä "hajuraon" vanhempien synttäreihin. Nyt meillä on sit 3 synttärit 4 päivän sisällä :LOL: .

tepa0 Tälle 3. lapselle ei juurikaan olla hankittu mitään, kun on jo 2. aikaisemmalta jemmassa. Mutta esikoisen aikaan hankittiin yhdistelmävaunut, turvakaukalo, sitteri, pinnasänky+patja+sijauspatja, itkuhälytin (joka myytiin ja tilalle pitäs ostaa nyt sellanen radiopuhelin/itkuhälytin, sille on jatkokäyttöä miehen metästysharrastuksessa), vaatetta+äitiyspakkaus, maidonkerääjä, tuttipulloja, tutteja, pehmoleluja mm. ainu pupu, vaippoja, Lansinoh-voidetta, imetysliivit, liivinsuojia - tässä ainakin jotakin jo. Varmasti listasta vielä paljon puuttuu. Ai niin ja tuttiketju on kans hyvä olemassa, niin ei saa niin viskottua tuttia lattialle, eikä tipu.

helise Onnea vauvanhaku reissulle :hug: . maamin82:lla kuulostaa kans lupaavalle, samaten Tridianilla

chili25 Kivasti on teillä lähtenyt vauva-arki käyntiin ja onnea vielä pienestä tytöstä :heart: . Ihanasti mies huomioinut sua :heart: .

kausa Ihana kuulla, että olette saaneet pienen kotiin ja pikkunen on kasvanut hyvin ja kaikki muutenkin hyvin nyt :heart: .

virpi1980 ihana mies :heart: , samanlainen se on omaki mies.. mut se on päivät töissä ja alottaa loman vasta 26.7. Iltasin kyllä tekee kovasti hommia ja hoitaa lapsia...

toka0710 oikein paljon onnea pienestä tytöstä :flower: :heart: .

millainen zemppiä OP:n reissulle - toivotaan, että saatte hyvän lainatarjouksen.
Täällä olis kans yks synnärille haluaja... vaa ei. Eilen pesin saunan ja pesuhuoneen. Lattiat pesin konttaamalla ja hankasin laattojen saumanvälitiki.. illalla vielä sitä kivointa ässää - vaa ei - ei supparin supparia muusta puhumattakaan :kieh: . Taidan minäkin ilmoittautua kerhoon koossa vielä elokuussakin.

rouva saga ihana synnytyskertomus, kiitos siitä. Hurjalta kuulosti tuo ponnistusvaiheen kesto - hui.

ON: viime yö oli tuskanen ja hyppäsin pissalla varmaan 5 kertaa ainakin. Ylös nousu on yhtä tuskaa ja saa kävellä seiniä pitkin vessaan...
Täällä oli myös hirvee ukonilma, en tahtonut uskaltaa nukkua, kun pelkäsin, et jos salama iskee meidän taloon ja tulee kiirus lähtö. Se ukkonen pyöri tuossa aivan meidän päällä :( . Taas on hiostavan kuuma ja ukkosta lupailtu edelleen, mut ei ainakaan tällä hetkellä näytä siltä, aurinko paistaa.

Mulla ei ole aiemmin hirveesti maitoa vielä rinnoista tullut kuin saunassa, mut nyt rupee paidan etumus olemaan märkänä, vaikkei ole vielä vauvaakaan :LOL:

Mies eilen tuumas, et jos ostettas makuukamariin sellanen lamppu, jossa on tuuletin. Mullahan ei kyllä ole mitään moista ideaa vastaan, joten mennäänkin tänään lasten kans hakeen mies töistä ja Ouluun katteleen, et mistä sellanen valasin löytys. Lapset huomas yhteishyvästä sellasen lasten marjanpoimurin ja haluavat sellaset, niin käydään neki ostaan. Meillä lapsetkin jo mielellään osallistuu mustikoiden, puolukoiden ym. marjojen poimintaan. Tänä kesänä taitaa saada mies ja lapset poimia marjat, minusta ei taida vauvan kans mettään olla... Voi toki olla, et appiukko kans poimii meille marjoja - se on kova marjastamaan, jos marjoja on - hän poimii satoja litroja kesässä omaan tarpeeseen ja myyntiin.

Et shoppailureissu ois tänään tiedossa, johan tuota on täällä kotona taas tullut oltuakin ihan mökkihöperöksi asti...

Kello on 8 ja varjossa lämmintä 23,8 astetta. Mutta nousee varmasti päivän päälle. Eilen oli iltapäivällä melkein 30 astetta. Haukotuttaa, kun jäi yö nyt niin risaseksi...

Pitäs varmaan lähtä suihkuun.. on niin hikinen olo...

 
ja ihan turha..supisteli tosi paljon,ja mahakin tyhjentyi,mutta muuutaman tunnin jälkeen supistukset hiipui ja jäljelle jäi vaan epämääräinen huono olo ja kipu :ashamed:
Jostain täytyisi taikoa voimia olla päivä lasten kanssa..mies soitti ja sanoi että vie kuopuksen mummolaan ja isot johonkin kun tulee töistä ja saan levätä illan =) Ihan mies täälläkin :heart:
En yhtään jaksaisi turhaa supistelua,vaan haluan tosi hommiin..oli kyllä paniikki yöllä kun kivuissani makasin,että ei ei ei..ei tätä kidutusta taas..se kipu on jotain niin hirveetä,mutta jollain konstilla ois kuitenkin vauva ulos saatava :headwall:
Kausalle onnea,kiva kuulla että teillä kaikki sujunut noin hyvin,vaikka pikkuinen otti ennakkoa =)
tokkurainen ja väsynyt hipsu
 
Täällä on ihan helvetillinen yö takana!!! Ei sen puolesta, että olis supistellut tai mitään muitakaan kipuja ollut vaan oli niin KUUMA!!!! Heräilin vähän väliä, kävin suihkussa joskus 4 aikaan, valvoin siitä jonnekkin 5, sitten ehkä tuonne puol 7 asti nukuin..siitä olin hereillä tuonne puol 8... Nukuin jonnekkin 15 vaille 9, mies kävi ilmottamassa, että töihin lähtee ni siihen heräsin... Ja siitä tuskaksesti pyörin vielä sängyssä 20 vaille 10 ja sitten miehen sisko soitti... Tuskastuin niin, että nousin ylös... Ja kaiken tämän lisäksi aina kun olin hereillä ni vaavi mylläs masussa niin, että välillä teki ihan pahaa :/

Että semmonen yö...eikä tää päivä näytä sen paremmalta..ulkona ja sisällä +32 astetta...Hiki virtaa päästä vaikka mitään ei tee.. Tekis mieli lähteä jonnekkin vaan minneppä tällä helteellä lähet ilman, että kuolet kuumuuteen... Huomista neuvolaa odotellessa.. Salaa kyllä toivoin, että sinne ei tartteis mennä vaan sinneppä tuota tieni taitaa viedä.. Mies kyllä povasi vauvaa syntyväksi tälle vkl ni saas nähdä onko se oikeessa ;)

Erittäin ärsyyntynyt Rae Ja Nyytti joka ei halua tulla ulos 38+6
 
Kuinka nopeasti maidon tulo tasaantuu? Mulla nousi maito kohinalla toissa päivänä ja edelleen sitä on niin paljon, että alan tosiaan miettiä pitäiskö ruveta maidon luovuttajaks. Muuten odottasin miten tilanne etenee, mut vastasyntyneille keskosillekin kuulemma annetaan vain alle 3 viikkoa sitten synnyttäneiden maitoa. Mutta tosiaan viime yönä esim. mulla oli liivit ja liivinsuojat päällä, mutta silti mun alla oli lakanassa 40 cm lätäkkö. Eikä sitä juuri rinnoissa huomaa vaikka poika söis kuinka.

Saga ja poika 4,5 vrk
 

Yhteistyössä