Heinäkuun Hurmaajat Maaliskuussa (päivityspyynnöt yv:nä)

Alkuperäinen kirjoittaja päpsy79:
SMSM kuinka se kätilö näki tytön olevan tulossa? Näki tytön sukupuolielimet vai poissulki poikamahdollisuuden?( eli jos ei näy pippeliä on tyttö )

Pikkuisen jäänyt mietityttämään sukupuoliasia.... :whistle: Mulla on itsellä tyttöolo
Kätilö sanoi näkevänsä häpykummun ja siksi meinas, et tyttö on tulossa. Ite en vaan ole saanut tuota mututuntumaa poikaolosta pois, joten jään odottelemaan Hipun syntymää, jolloin sukupuolikin ratkeaa. Mitään hankintoja tytölle/pojalle en ennen uskalla tehdä. Tosin onhan noita ennestään jo tytön että pojan vaatteita yms. kun on molempien lapsien tarvikkeet säilytetty - pikkasen tuppaa olemaan tuota hamsterin vikaa.. :LOL: .
 
Mäkin oon vähän sukupuoliasiaa miettinyt, kun ei ole linea negraa ja muutenkin kovasti tyttö olo ja tietysti ihan eri mallinen maha, mitä esikoisesta. Tosin eipä se haittaa, jos poika tulisi, mutta on jotenkin sellainen olo, etten vieläkään "usko". Jääpä jotain jännitysmomenttia synnärillekin :)

Jaha tää lähtee osteleen saunaan lauteita ja nauttimaan auringon paisteesta B)
 
Onkos muilla odottajilla istukka kohdun etuseinässä?

Mulla meinaa välillä järki lähtee, kun tunnen vauvan liikkeet niin vaihtelevasti. Välillä se potkii ihan mahdottomasti ja sitten menee taas monta päivää, että tuntuu vaan muutamia liikkeitä. Kai tämä voi johtua istukan sijainnista? Ärsyttävää kun stressaa kaikesta, vaikka järjellä tietäis paremmin. Onneksi huomenna on neuvola, niin voin purkaa sydäntäni siellä...
 
Mulla on tyttö ja 2 poikaa eikä koskaan ollut tuota linea negraa..eikä ole nytkään,joten siihen en luottaisi =) Esikosta oli niiiin poikamaha kaikkien mielestä,mutta tyttö tuli..nyt on kuulema tyttömaha,mutta eiköhän poika ole taas tulossa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ennu:
Mäkin oon vähän sukupuoliasiaa miettinyt, kun ei ole linea negraa ja muutenkin kovasti tyttö olo ja tietysti ihan eri mallinen maha, mitä esikoisesta. Tosin eipä se haittaa, jos poika tulisi, mutta on jotenkin sellainen olo, etten vieläkään "usko". Jääpä jotain jännitysmomenttia synnärillekin :)

Jaha tää lähtee osteleen saunaan lauteita ja nauttimaan auringon paisteesta B)
Esikoisesta mulla oli linea negra ja pysty maha -> poika tuli. Tytöstä levisin joka puolelle eikä tullut linea negraa. Nyt on taas pysty maha, mut linea negraa ei vielä ainakaan ole näkynyt - itellä poika tunne, kätilö veikkas tyttöä...

SMSM
 
OLIVIA81 Mulla sanottii nt-ultrassa että istukka on takaseinässä,en sitte tiedä voiko sen paikka vaihtua?? Kun itsellä tuntuu jonain päivänä liikkeet todella hyvin,mieskin tuntee ne..vauva menee koko päivän...mutta sitte on taas pari pv ettei liikkeitä tunnu ku harvakseltaa hentoja.. :|

Onko kenelläkää ihmeellistä tunnetta ihan ylä masussa,rintojen alapuolella? mulla tulee välillä sellainen paineen tunne,ihan ku joku yrittäis sinne tökkiä tai sen kautta pihalle..voiko vauva tuupata "sisäelimiä" ómalla menollansa ylös päin vai onko se sen pää vai mikä ihme....??

Töissä tänää ekaa päivää viikon saikun jälkeen ja kyllä teki pääkopalle hyvää,meinas seinät jo kotona hyökkiä päälle :kieh:

Perjantaina RAKENNE ULTRA..enkä kyllä jaksais odottaaaa :ashamed:

p.s.selkä vihottelee koko ajan.mutta ei se tunnu paranevan levolla,joten olen töissä..

Taatu&Masunasu rv 20+4 ?!
 
Miellä tuulee niin, että mökki tuntuu lähtevän lätkimään tai vähintään kaatuvan kasaan :eek:

Miule ei kestä mitkään ajatukset kasassa ku huomenna olis se ultra. Jännittää ihan mahottomasti ettei mitään järkeä. Onneksi se on aamusta klo 10 ja sitä ennen on neukku joten aamu menee onneksi nopeesti...Mutta silti..jännittää ja pelottaa ja tekkee vaikka mitä...Mitenkähän sitä ens yön saa nukuttua??? Ei varmaan mitenkään tai jos uni tulee ni painajaisia nään vähintään!!!!!! Voin jo nyt luvata, että en siihen kahden tunnin raportointi rajaan ennätä :LOL: Samalla käyvään asioilla ni mennee vähän pidempään...Onneksi mies lähtee mukaan huomenna..saan sille hermoilla ihan hulluna ennen sitä ultraa...Nyt ku tässä vielä kirjottelee ni käyp jännittämään vielä enemmän!!!!!!!!!

Jännittynyt ja vinksahtanyt Rae ja Nyytti 20+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taatu:
OLIVIA81 Mulla sanottii nt-ultrassa että istukka on takaseinässä,en sitte tiedä voiko sen paikka vaihtua?? Kun itsellä tuntuu jonain päivänä liikkeet todella hyvin,mieskin tuntee ne..vauva menee koko päivän...mutta sitte on taas pari pv ettei liikkeitä tunnu ku harvakseltaa hentoja.. :|
Taatu&Masunasu rv 20+4 ?!
Mulla oli np-ultrassa istukka ylhäällä takaseinässä ja rakenneultrassa se oli etuseinässä. Ihmettelin tätä kätilölle ja kätilö tuumas, että istukan paikka muuttuu, kun kohtu kasvaa kokoajan. Eli hyvinkin voi muuttua takaseinästä etuseinään. Näin mulle kävi toista lasta oottaessakin ja tällöin neuvolan täti meinas, ettei vois muuttua - kumpaa sitten uskoa?

 
Nyt tulee paljon omaa napaa...

eli rakenneultra takana, ihan en ehtiny 2 tunnin sisään, kun piti autokaupatkin käydä tekemässä... ;) :D

eli kaikki rakenteet näytti olevan kunnossa ja pojan vehkeet edelleen tallella! :LOL: :heart: :heart: ainoa mikä sitten vähän masensi oli se, että jouduin kätilön ultrauksen jälkeen vielä lääkärille tarkistukseen (aina vähän pelottaa kun joutuu jatkotutkimuksiin) vauvan koon takia. meni lähes kaikessa yläkäyrillä tai jopa sen ulkopuolella, pään halkaisija etenkin. vastasi jopa viikkoja 24!!! nyt siis 21+1... :ashamed: noh, tämä sanoi samaa, että ihan hyvältä näyttää, mutta ei saa jotakin näkyviin mitä haluaisi, joten kutsui vielä ylilääkärin paikalle (tässä vaiheessa syke oli varmaan jotain 200!! :eek: ). tämä ylilääkäri sai kuitenkin haluamansa ja sanoi että kauniilta näyttää eikä ole syytä ottaa ylimääräistä kontrollikäyntiä, eli ei ollut NIIIIN poikkeava heidän mielestään. kertoi vielä että tämä mitä hän etsi, sulki pois vesipään mahdollisuuden. yhteensä 2h siellä ä-polilla meni... :/ vähän pelotti kyllä, mutta nyt näyttäis siltä, että ihan levollisin mielin voidaan olla. tosin meillä molemmilla ollu ihan järkyttävän isot päät vauvoina!!! :LOL: ja sit taas joka ultrassa ollaan oltu viikkoja edellä, mutta ei ihan sen vertaa, että olisivat muuttaneet LA. np:ssa oli kuulemma 4 pvää edellä ja sillon 3 vkoa sitten 9 pvä, joten ehkä vauvan koko liittyy noihinkin... painoo mulle ei ole tullut juurikaan lisää, mutta kätilö kehoitti silti tarkkailemaan syömistä...

että sellasta tänne! mutta ainakin uuden auton sain, farmarin! joten se on ihanaa! ja sit taas mun siskolla todettiin, että leukosyytit on melko korkeella, joten joutuu lisätutkimuksiin leukemiaepäilyn takia! :'( :'( eli on ollut melkoinen päivä!

21+1 :heart: :heart: :heart:
 
Istukan paikasta nyt vaan kommentoin et mulla se on etuseinässä ja kätilö sano et se heikentää alussa liikkeiden tuntua ja sen oon kyllä huomannu itekkin, mutta ilmeisesti ne rupee jossain vaiheessa sit tuntumaan enempi. Nyt lisää puita hakemaan uuniin ja syömään ettei kauheen paha mieli taas iske (hyvä ruoka, parempi mieli pitää paikkansa erittäin hyvin!)

Laura ja vauveli rv 20+4
 
Onneks on maanantai jo voiton puolella. Tuskanen päivä ollu, ku viime yö meni huonosti nukkuessa tai siis nukkuessa ja nukkuessa. Selkäsärkyä potiessa. Vähän väliä piti nousta ylös jalottelemaan ku särki niin kovin. Ehkä 2-5.30 oon nukkunu pidempiä pätkiä. Päivä ihan piinaa ku kipuili edelleen. Iltapäivällä tulin sitten tulokseen että otan Panadolin, josko helpottais... Ja ihan ku ois pikkasen helpottanu, mut tiiä sitten. :headwall:
Tää päivä meni sitten ihan silmät ristissä. Onneks sentä perehdytettävä on helppo tapaus, niin voi vaan vähän kattoo vierestä ettei mitään ihan kauheeta tee / mokaa.
Pomon kommentti oli taas huikee ku palasin töihin tänään. "Tärkeintä olis et pystyisit olemaan töissä..." Ku itelle ois tärkeintä et vauvalla ois hyvä olla ja sen vuokrayksiökin pysyis hyvässä ja asuttavassa kunnossa heinäkuuhun asti. Tai edes juhannukseen. Mut ihan miten vaan.

Toukka on touhuillut ihan hirveesti masussa. Eilen illalla tuntu jo et on sisuskalut ihan hellänä ku tyyppi potkinu niin kovin.

Istukkaveren luovutuksesta oli täällä juttua. Kyl me Jorvistakin saatiin se esite aiheeseen liittyen. En sitten tiiä et onks Jorvissa tätä mahdollisuutta. Mut meinaan antaa suostumuksen luovutukseen, koska ei siitä mitään haittaakaan ole.

Onnea kaikille ultrakuulumisista ja pikkuisista potkuista :heart:

bambina Mä aattelin et oon suurinpiirtein ainoa, jolla rakenneultrassa koko vastas enempää ku viikot. Mulla tosiaan oli 21+2 ja koko vastas 22+4 :) Mutta hyvä et tsekkasivat et vauvalla kaikki kunnossa. Mulle ainakin kätilö sanoi että tässä vaiheessa alkaa tulemaan jo yksilöllisiä eroja. Et jospa nää heitot ois sitten vaan sitä :)

Rae89 Älä nyt mitään paniikkia ota siitä rakenneultrasta. Varmasti kaikki on hyvin. Ja jos oikein jännäät niin käy vielä niinku meille. Vauva on ihan rauhassa, eikä mitään toivoa nähdä sukupuolta.

Mites kauan muilla on ultrasta saatu mielenrauha kestänyt ? Mulla kesti ehkä torstaista lauantaihin asti. Nyt jo on sellanen olo et pitäiskö varata aika johonkin 3-/4-ultraan ? Miehelle en uskalla edes sanoa et voisko mennä johonkin tollaseen, ku mä niin vannoin ettei mitään tollasii jos rakenneultrasta ei jää epävarma olo. Ehkäpä niillekkin rahoille jotain muuta käyttöö löytyy. Huh. Miks pitää olla niin vaikeeta ?

Mistäs muuten tietää et tulee niitä ns. harjotussupistuksia ? Mulla tossa viikonloppuna tais tulla jotain sentapasia muutaman kerran... Yhtäkkii meni maha ihan kivikovaks ja tuntu niinku joku ois puhaltanu kivikovaa ilmapalloa tuol mahan sisällä. Ei siis sattunu vaan oli lähinnä epämiellyttävän tuntunen. Ja jos nää nyt oli jotain harjotussupistuksia, niin onko niistä haittaa ?

Entäs pitääkö noita vauvan liikkeitä jotenkin seurailla ? Tätäkin voin tietty kysyä neuvolassa, mut kysynpä nyt täältäkin jos joko kokeneempi osais auttaa.

Neuvolaan vielä viikko. Tuntuu vaan jotenkin vähän turhalta puhua siel mitään, ku ei oikein mihinkään suuntaan pääse apua saamaan. :( Tai sitten nää mun ongelmina pitämät ongelmat ei oo mitenkään tarpeeks suuria tai todellisen tuntusia. Noh onneks huhtikuun alussa on sitten neuvolalääkäri. Meinaan kysyä siltä et voinko soittaa sille suoraan / jättää vaik soittopyynnön jos tulee jotain. Ku tuun ehkä hulluks jos joudun joka kerta tekemään hullun soittokierroksen ennen ku pääsen lääkäriin tms.

Anteeks taas kauhee tilitys ja vähäiset kommentit.


 
Onnea bambinalle hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Rae tsemppiä huomiseen, kaikki on varmasti hyvin :heart:

Neuvolassa käyty ja kelanpaperit saatu ja jo täytettynä =) Neuskissa kaikki ok.. Painoa oli tullut aika reilusti, mutta tätsky, ei pitänyt pahana.. Yhteensä tullut n. 6kg.. :whistle: Vauvan syke oli 150
:heart: Sf-mitta oli 21..

Kävin tänään valaisemassa pomoakin raskaudesta! Hyvin otti uutisen ja onnitteli ;)

Raskas oli työpäivä ja alapäätä vihloi.. Saa nähä kauanko vielä jaksaa! 7.4. olis lääkärinneuvola, että jos sinne yrittäis sinnitellä... :ashamed:


Maamin ja Toivo-Justiina 22+3 :heart:
 
Mites noi Kelan paperit ? Pitääkö niistä jotain toimittaa työnantajalle ?
Kauheen sekavilta tuntuu noi Kela-jutut muutenkin.

maamin82 Aika hyvin oot saanu pidettyä raskauden töissä salassa, ku kuitenkin yli puolenvälin jo hyvinkin. :)
Kyl kait mäkin aika pitkään oisin voinu pitää jos ois vaan muuttanu tossa jossain kohtaa vaatetusta väljemmäks jne. Nyt tuntuu et maha on vaan revähtäny. Enkä edes yritä piukistella sitä mihinkään suuntaan, ku siitä varmasti saa lisää kipuja.
Minkäköhän kokonen masu mulla tulee ku nyt on jo melkonen pallo ! Huih...

Mua muuten häiritsee sellanen asia ettei terkkari oo kertaakaan mitannu tuota sf-mittaa. Missä vaiheessa sitä yleensä aletaan mittailemaan ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Entäs pitääkö noita vauvan liikkeitä jotenkin seurailla ? Tätäkin voin tietty kysyä neuvolassa, mut kysynpä nyt täältäkin jos joko kokeneempi osais auttaa.
Kyllähän tuo harjoitussupparilta kuulostaa, mutta ei noiden pitäs vielä olla vaarallisia.
Liikelaskentaa tehdään kyllä raskauden aikana, mutta vasta myöhemmin. Muistaakseni jotain rv. 33 tienoilla tai sielläpäin. En nyt tarkkaan muista. Mutta kyllä ne neuvolassa sitten siitä sanoo, kun on sen aika. Tässä vaiheessa varmaan riittää kun niitä liikkeitä kuitenkin tuntuu. Joillakinhan vasta alkaa tossa rv 22 tuntuun liikkeet tai jopa senkin jälkeen. Joten ei huolta vielä - relaahan :) .
Kelan papereista ei toimiteta työnantajalle mitään, ainoastaan kelalle. Mutta työnantajalla on varmaan jokin oma paperi, joka pitää täyttää viimeistään 2 kk ennen äippälomalle jääntiä ja siihenhän pitää laittaa äippäloman kesto. Myöhemmin voi sit käydä anoon vielä hoitovapaata ja muistaakseni sitäkin piti anoo 2 kk ennen äippäloman loppua. Mutta tää voi tietty olla työnantajakohtainen ratkaisu, kannattaa kysyä palkanlaskennasta omalla työmaalla miten teillä siellä menetellään näissä asioissa. Palkanlaskenta kun nämä asiat yleensä hanskaa ja sinnehän ne tiedot yleensä myös menevät.

Ei minullakaan ole vielä sf-mittaa eli kohdunpohjan korkeutta mittailtu. Mutta näillä raskausviikoilla sitä ruvetaan mittailemaan eli seuraavalla neuvolakäynnillä varmaan mittaavat. Se mittaus löytyy neuvolakortista sivulta 14 eli se merkataan sellaiselle käyrälle. Katsoin esikoisen ja toisen lapsen korteista niin toisessa sitä oli mitattu ennen rv 22 ja toisessa sen jälkeen, johtuen varmaan siitä, miten on sattunut neuvola-ajat rv 22 tienoille.

Kävin äsken hiihtämässä 10,5 km ja oli tosi liukas latu - johtuen päivällä olleista plussa-asteista ja nyt iltaa kohti pakastu. No eipä se menoa haitannut, mutta tuuli oli puistellu sen verta paljon roskia ladulle, et meinasin monta kertaa kaatua ja ärräpäitäkin pääs moneen kertaan. Välillä rupesin jo luisteluhiihteleen, kun ei perinteisellä tahtonut tökkimisen takia päästä mihinkään. Mut kotona totesin miehelle, et taitaa mun hiihtelyt olla nyt ohi... rupee meneen vauvan kannalta liian vaaralliseksi touhuksi. Jos en odottais, varmasti hiihtoa jatkaisin vielä pitkään, mutta tässä tilassa en tohi. Vauva on tärkein :heart: :heart: . Taidan tästälähtien rääkätä tota crosstraineria ainoastaan ja käydä kävelylenkeillä, joskin nekin on välillä vaarallisen tuntuisia, kun meinaa luikastua... Kohta on tiet peilijäällä.

Mut tämmönen vuodatus tällä kertaa. Nyt nauttiin lasten "karaoke-esityksestä" :LOL: .
 
SMSM Kiitos taas kerran asioiden selventämisestä. Esikoinen kun tulossa, niin kaikki asiat tuntuu vähän turhan vaikeilta ja uusilta. Jospa ne tästä selkiytyy.
Täytyykin noista Kelan papereista olla yhteydessä palkkikseen ens viikon neuvolan jälkeen.

Huomaa kyllä et ku on väsyny niin ajatukset ei oo mitenkään kauheen valosia. Kauhea huoli taas pikkusesta ja sen terveydestä. Entäs jos se ultraaja ei huomannutkaan jotain tosi oleellista ? Argh :headwall: Ehkä pitäis mennä nukkumaan ja toivoa et sais nukkua rauhassa aamuun. Ei hirveesti houkuttelis toinen samanlainen yö heti perään.
 
Kelan papereista: Riippuu varmaan työpaikasta toimitetaanko se työnantajalle ja hän siletä kelaan, koska ainakin minun piti viime raskaudessa jättää se palkkalaskentaan ja sieltä toimittivat sen kelaan. Näin toimittiin koska olen vakituisessa työssä kaupungilla ja työnantaja maksoi minulle 2 ensimmäiseltä äitiysloma kuukaudelta täyden palkan ja tältä ajalta kela maksoi tukea työnantajalle ja 2 kuukauden jälkeen kela maksoi tuen suoraan minulle. Eli kannattaa asia varmistaa palkkalaskennasta.

Neuvola kuulumiset: Paino oli pudonnut 1,5kg edellisestä neuvola käynnistä ja 0,5kg ekasta neuvolasta, tämä johtuen siis vasta sairastamastani vatsataudista. RR 131/80, joka oli hyvä paine neuvola käynnille, yleensä on siellä korkea ja kotimittauksissa hyvä. Pissa puhdas. HB oli laskenut 122, arveli että kroppani voi olla hieman kuiva vatsataudista johtuen eli Hb olisi siis oikeasti vielä matalampi, joten kehoitti aloittamaan pikku hiljaa raudan syömisen. Normaalisti Hb:n on korkeampi. Sydämen sykkeet löytyi helposti. Sf mittaa ei ole kertaakaan mitattu, th sanoi jo ensimmäisellä neuvola kerralla ettei sf mittaa mitata kun joskus rv 20 jälkeen uudeelleen synnyttäjillä, koska mitta menisi reilusti käyrien yläpuolella, kun kerran venynyt kohtu venyy nopeammin seuraavalla kerralla. Kohtu oli pyöristynyt hyvin. Ensi kerralla saan kelan paperit ja sokerirasitus kokeen ajan. Sokerirasitus tehdään kuulemma nykyään melkein jokaiselle raskaana olevalle.

äippä-77+Möhis rv19+2
 
Pai80 Kattelin tuossa esikoisen ja toisen lapsen aikana saamiani lappusia ja sieltä löysin lappusen, jossa tietoa mm. suppareista ja liikelaskennasta (minä kun olen sellainen hamsteri et säästän kaiken :LOL: :LOL: - tai ainakin melkein:

Ennenaikaiset supistuksen - ennen 37 raskausviikkoa:
Supistuksen aikana kohtu kovettuu ja kiristyy. Normaalisti kohtu supistelee silloin tällöin kivuttomasti esim. vastaten äidin liikkumiseen tai asennon muutoksiin. Uhkaava ennenaikaisuus on kyseessä, jos supistukset alkavat esiintyä jaksottaisesti 15 min välein ja ovat kivuliaita tai niihin liittyy ristiselkäsärkyä, painon tunnetta alas, runsasta limaneritystä ja/tai verentuhrua emättimestä. Tällöin on syytä ottaa yhteys välittömästi äitiyspoliklinikalle tai synnyttäjien vastaanottoon.

Sikiön liikelaskenta:
Sikiön liikkeet kuvastavat hyvin kohdunsisäistä vointia. Liikeitä on normaalisti 5-10 kertaa tunnissa. äiti tuntee liikkeistä n. 80 %. Liikkeissä on selvä vuorokausirytmi. Suurin osa sikiöistä liikkuu eniten illalla, osalla on aktiivivaihe myös aamuyöllä. Liike- ja lepojaksot vuorottelevat kestäen keskimäärin 15-30 min. Liikkeiksi luetaan potkut, käsien liikkeet, kääntyily ja pään pyöritys. Liikehdinnän määrä pysyy samanlaisena 32-34. raskausviikosta synnytykseen asti. Loppuraskaudessa liikkeiden laatu muuttuu yleensä enemmän kääntyilyksi ja "kiehnaamiseksi" tilan vähentyessä kohdussa.
määrä kuitenkin pysyy ennallaan ja liikkeet ovat jänteviä. Jos liikkeiden määrä vähenee ja/tai ne muuttuvat vaisuiksi tai veteliksi, saattaa se viestiä hapetusvaikeuksista.

Äidin on hyvä tutustua lapsensa liikkumiseen jo keskiraskaudessa. Riskiraskauksissa (esim. sikiön kasvuhäiriöt, verenpaineen nousu, sokeritauti, maksa-arvojen kohoaminen) liikelaskenta aloitetaan yleensä rv 32 - 34. viikkojen tienoilla. Liikelaskentaa suositellaan kaikille 37. raskausviikosta eteenpäin.

Liikelaskenta on syytä suorittaa sikiön vuorokausirytmin vuoksi aina samaan kellonaikaan. Ohje on yksinkertainen: Äiti asettuu kyljelleen ja laskee liikkeet 30 min ajalta. Kokonaismäärä kirjataan, jolloin muutosten havaitseminen on helppoa. Jos liikkeitä on alle 5 kpl puolessa tunnissa, sikiö saattaa nukkua ja laskenta-aikaa on jatkettava tuntiin. Mikäli liikkeitä on edelleen yhtä vähän tai ne on vaisuja, on saman päivän aikana otettava yhteys äitiyspoliklinikalle tai synnyttäjien vastaanottoon.

*muoks* noi ohjeet on siis OYS:an potilasohjeesta, jonka olen aikoinaan saanut neuvolasta.


Et tällaiset ohjeet ja nää ei olleet sit kenellekään pelotteluks vaan ihan tiedoksi, kun varsinkin ensisynnyttäjillä (kuten itelläkin aikoinaan) ei ole näistä vielä tietoa, jospa nämä ohjeet vähän rauhoittavat mieltä =) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-77:
Kelan papereista: Riippuu varmaan työpaikasta toimitetaanko se työnantajalle ja hän siletä kelaan, koska ainakin minun piti viime raskaudessa jättää se palkkalaskentaan ja sieltä toimittivat sen kelaan. Näin toimittiin koska olen vakituisessa työssä kaupungilla ja työnantaja maksoi minulle 2 ensimmäiseltä äitiysloma kuukaudelta täyden palkan ja tältä ajalta kela maksoi tukea työnantajalle ja 2 kuukauden jälkeen kela maksoi tuen suoraan minulle. Eli kannattaa asia varmistaa palkkalaskennasta.
Tosiaankin, varmaan näin, jos työnantaja maksaa suoraan täyden palkan. Mulla kun se tehtiin niin, et työnantaja maksoi palkan ja ton kelan maksaman äippärahan erotuksen kahdelta kuukaudelta ja kela maksoi mulle suoraan äippärahan kokoajan.
 
Olivia , täällä myös on istukka etuseinässä. Välillä liikkeet on tuntunu erittäin selvästi, välissä taas hiljasempaa tai korkeentaan pieniä hipaisuja. Eli istukka vaimentaa liikkeitä jonkin verran, ultratessakin meinas pikkasen olla "tiellä" =) Ja vaikka itsekin tiedostan tuon asian, niin väkisin sitä aina silloin tällöin ajattelee että onko kaikki varppina hyvin... höpsö kun on!

Rae , lykkyä tykö ultraan! Kaikki on varmasti hyvin =) Ja jännitys kuuluu kyllä asiaan, muutamat perhoset lenteli mahassa täälläkin ennen ultraa, aamupalaa ei voinu miettiäkkään... Tsemppiä! Mutta onneksi on miehesi mukava, täälläkin oli mies viekussa ja koko ajan kädestä pidin kun niin kovasti jänskätti :D

SMSM , kiitokset hyvästä infopaketista! Näin ensikertalaisena tuntuu noita ihmeteltäviä asioita olevan ihan reilusti =)

Linea negrasta oli ollu puhetta.... mies mainitsi mun mahassa olevasta viivasta viikko-pari sitten, ja kun itse peilillä katoin, niin kappas, hentoinen tumma viiva tuolta alavatsalta löytyi. Sillon oli napaan asti, mutta nyt ihan kuin viiva jatkuisi hentona ihan tuonne rintojen alle... Jännää, saas nähä tuleeko ihan tumma viiva vai pysyykö noin haaleena.

Vielä reilu viikko lääkärineuvolaan... Ultrastakin vasta viikko, mutta haluis jo silti päästä kuulemaan pikkuisen sydänääniä.
 
heippa!

Eilen käytiin siellä oysissa uusinta rakenneultrassa, ja veikko oli hyvin kasvanut parissa viikossa. Edelleen pään mitta alakäyrän tuntumassa,mutta muuta "sanomista" ei ollut. :) käydään vielä kontrolliultrassa kuukauden päästä. :) Kävin oysissa myös verikokeissa, kun on ollut tätä yskää useampi viikko jo, muutaman päivän päästä lupailivat tuloksia. Saatiin vauvasta yksi kuva 4d kuvana, siinä näkyy pää, mahaa ja kädet :) ihku kuva! ja pojan painoarvio oli 518g. Torstaina sitten neuvolaan ja saa ne kelan paperit :)

Ihana ilma, ulkoilua tänään siis. Lapset on tämän viikon hiihtolomalla :)

pauliina ja veikko rv 23+2
 
Huomenta mammat :)

Eilen olin rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin paitsi tänään pitää mennä uudestaan kun ei saanut koko mittaa kun käpy oli ihan rullalla kaksinkerroin eikä vaihtanut asentoa, tänään joudun sit seisoon päälläni jos näin on :LOL:

Istukkani on takaseinämässä ja potkuja tuntuukin ja näkyy päältäkin paljon vaikka alussa ihmetytti koska ne oikein alkaa! Kamala flunssa ollut jo viikon ja eilen menin töihin mut lähdin sit kotiin, on se niin että jos 2 km työmatka jos tuntuu raskaalta niin ei ole kunnossa.

DANA Tukkoiseen nenään osta apteekista nenäkannu ja joditonta merisuolaa ja huuhtele sieraimesi, mulla ainakin auttaa vaikka inhottavaa onkin, sitten pilko valkosipulia 4 kyntää ohuen nenäliinan siivun sisään ja laita yöksi sukkiin varpaisen taakse, sipuli halkaistuna puoliksi yöpöydälle ja kaalinlehdet kaulittuna/nuijittuna rintaan esim. siteellä

Näistä edellä mainituista poppakonsteista on oikeasti hyötyä niin aikuisella kuin lapsellakin, meillä jo silloin kun olin pieni niin hyväksi havaitut keinot!

Hankinnoista: Ostettiin Emmaljungan city cross vaunut citykantokopalla ja jalkapeite maksoi 749 ?, pinnasänky(vanha) 10?, vaatteita oon ostanut lähinnä kirppareilta sellaisia uudenveroisia, turvakaukalon sain serkulta lainaksi ja babysitterin disney löysin kirpparilta 15 ?, hoitopöydän saan työkaverilta ja sitten ajattelin ensi kuussa matkata Ikeaan ostoksille :p

Nyt lähden työterveyteen ja sitten puolilta päivin taas rakenneultraan

Aurinkoista päivää ja mieltä kaikille!!!

Fiinukka ja käpy 20+4
 
Hyi ku oli niin paha olla aamulla, et arvelin jo et yrjötauti iskee. Mut nyt kun söi ja pötkötteli vielä niin tuntuu menevän ohi... Mikähän tää nyt oli, kun en ole huonoo oloo tuntenu koskaan raskauksien aikana - jäiköhän illalla huonolle syönnille hiihdon jälkeen vai mikä yritti iskee...

SMSM ja Hippu rv 22+1
 

Yhteistyössä