Heinäkuun Hurmaajat Maaliskuussa (päivityspyynnöt yv:nä)

Heis! Neuvolassa käyty ja Kelan paperit saatu. Meän vakituinen "oma" terveydenhoitaja jäi vuorottelu vapaalle viime kuun lopulla, niin nyt meillä ei oo enää omaa terkkaria vaan pompotetaan terkkarilta terkkarille koko loppuraskaus. Vähän ku jäi p#ska maku koko reissusta, toi terveydenhoitaja oli kärtsy eikä kuunnellu lainkaan mitä sanoin! Olo kuin heittopussilla, tumpataan vaan johonkin rakoon. Jos nyt tulee hätä en tiiä mihin soittaa, aikaisemmmin sain soitta omalle terkkarille, jos jokin asia vaivas, nyt ei mitään tietoa, että mihin ottaa yhteyttä. Että kiva :kieh: Sain senttään sen verran tuo terkkari kuunteli, kun pyysin ajan lääkärille ja mahollisesti sitä kautta lähetteen pelkopolille keskustelemaan synnytyksestä ja muusta. Nyt menee jo yöunet koko synnyttämisen ajattelusta ja asiasta puhuminen saa aikaa pakokauhun oireita. Paino oli noussu yhden kilon ja sf-mitta oli 19,5 (kasvanut noin kuukaudessa 3, 5 cm) Hb ei otettu ja pissa tutkitaan labrassa.

Sitten seuraavaan riesaan Kelan paperit :kieh: Kaikkien Kelan lappujen täyttäminen on aina yhtä tuskaa! Nyt täsä pitäis miettiä haluanko pakkauksen nyt vai kokeilenko tuuri tuon uuden pakkauksen suhteen eli odotan. Mitä muut meinaatte? Aiotteko pistää heti äitiysavustuspaperit vetämään vai odotattetko viime tippaan?

Odotan Aika paskamaista käytöstä lääkäriltä :kieh: Niin tyypillinen itseääntäynä oleva lekuri, ei tutki vaan hutkii :kieh:
Täällä kans käytetään aurinkorasvaa, jotain sk-25 jos sattuu olemaan aurinkoinen keli ja muuten kosteusvoiteessa olevaa sk-10. Oon melkein albiino (kalpea ) ja palan tosi herkesti niin pitää suojata iho ympäri vuoden, kesäsin on käytössä vaatimaton sk+50 :D Siittä huolimatta ehkä vähän iho kärtsyää kesäsin.

Äh lähtis ajeleen Kelan suuntaan, täyttäis yhessä virkailijan kans noi paperit, ettei tuu turhia virheitä.

Dana88 & Pikkune 22+5

p.s mietin täsä pitäiskö liittyä sinne FB:n ryhmään.
Kahteen päivään en oo oksentanut :):)
 
dana88 Kelalla on palvelunumerokin, johon voi soittaa jos on kysyttävää lomakkeista. Itse pirautin just sinne ja sain oikein hyvät ohjeet. :) Mä laitoin tosiaan heti paprut menemään, koska pitää olla palkkahallinnossa viim. 3kk ennen laskettua aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
Ennu Tuohon sf-mittaan vaikuttaa kuulemma esim. lapsiveden määrä. Ja vois kuvitella, että myös kohdun asento? Mulla on käsittääkseni painunut vähän taaksepäin. Tuolla 18cm me osutaan heti siihen keskikäyrän alapuolelle eli 21cm on ihan normaali myös. :) Terkkari sanoi, että jos pysyttäis ihan samalla käyrällä koko raskaus (mihin en usko, eikös ne käyrät yleensä heittele), niin vauva ois syntyessään vähän alle 3,5kg. Tosi raaka arvio tässä vaiheessa.

Laitoinpas äsken Kelan laput palkkahallintoon menemään - nyt vaan äitiyspakkausta odottelemaan. :)

Olivia & Vauveli 22+3
Käyrähän ois ihanteellinen jos pysyis kokoajan keskikäyrällä.. mut siinä on ne kaks viivaa molemmin puolin keskikäyrää, ilmeisesti niiden puitteissa pitäs pysyä. Esikoisella meillä oli eka keskikäyrällä, sit alko nousta keskikäyrän yläpuolelle rv28 lähtien ja yllättäen loppuraskaudessa menikin keskikäyrän alapuolelle... ja kuiteski synty iso poika.
Toisessa raskaudessa käyrä on mennyt kokoajan keskikäyrän alapuolella, melkein meni alemmankin viivan alapuolelle... ja vielä isompi tyttö synty - että silleen. Voiko noista hirveesti kokoo sit päätellä??? Varmaan riippuu myös vauvan asennosta, meillä on molemmat lapset olleet perätilassa melko viimeisiin hetkiin asti ja ihan viimeisillä viikoilla kääntyneet raivotarjontaan. Ei ollut kaukana, ettei ruveta yrittään äippäpolilla kääntään...

smsm
 
SMSM Juu aivan, terkkari mainitsi myös tuon, että vauvan asento vaikuttaa mittaan paljon varsinkin loppuvaiheessa. Joskus kuulemma osuu koko kohdilleen ennusteen kanssa, usein ei. Meille tulee varmaan jättiläisvauva, jos geenit vaikuttaa jo syntymäkokoon. :) Ollaan molemmat pitkiä. Tosin niin on mun omatkin vanhemmat ja me kaikki neljä oltiin syntyessä aika pieniä...

Sittenhän sen näkee heinäkuussa. =)
 
Juu, ei noi arviot pidä monesti paikkaansa edes loppuraskaudessa.
Äippäpolilla kun arvioivat kokoa pojalle rv 37+5 saivat n. 3 kg, poika syntyi 41+3 3840 kg painoisena ja tytölle arvioivat rv 39+4 arvio oli 3,2-3,4 kg. Tyttö syntyi rv 42+0 ja painoi 4070 g.

Heinäkuussa sen tosiaan näkee, mutta toivon, ettei aivan hirveää jättivauvaa synny.... veljen esikoinen painoi n. 3,5 kg, toisen painoa en muista, mutta kolmas lapsi painoi 4920 g!!! Toivottavasti ei ihan noin isoa tarvi ulos pungertaa :eek: .
 
Mä taas täytin ne kelan paperit hetkessä ja musta oli niin helpot täyttää. Pakkauksen osalta täytin netissä sen, siis otin rahana. Mähän oon pieni päivänsäde nykysin suorastaan :D

4,9? Eikai sellanen enää alakautta tuu :eek:
 
Pai80 Niiiin tuttu tuska... Eilen vauva potki ihan jatkuvasti ja tänään ei oo kuulunut mitään. Niillä on vielä niin paljon tilaa liikkua, ettei aina tunnu. Samoin jos se on kääntynyt niin, että potkii sun selkäpuolta. Älä huoli ollenkaan! Ennen kuin huomaatkaan, niin se muistuttelee taas olemassaolostaan. :)
 
Mä ehkä saan hepulin kohta ton vauvan takia.
Ehkä sen hiljasuus tänään johtuu ihan vaan siitä et oon ollu ite niin paljon äänessä ku tässä perehdyttänyt tuuraajaa. Tuntuu et ainakin iltasin rauhottuu kun alan puhumaan.
Yritän nyt pitää suuni kiinni ja hörpin kaakaota, josko se sieltä alkais virkistymään.
 
Ultra: En IHAN ehtinyt siihen kahden tunnin sisään kertomaan ultrakuulumisista:D
Eli eilen oli mullakin vihdoin ja viimein se kauan odotettu ultra:) Pelkäsin aivan älyttömästi sitä jo etukäteen, mutta onneksi kaikki oli pikkuisella hyvin:) Ja ihan ihmeellisessä asennossa kyllä melskasi:D Istukka mullakin on etuseinämässä, eli vaimentaa vähän noita liikkeitä, mut ei onneksi sellaisessa paikassa, et siitä ois jotain haittaa.. Sukupuolta kysyttiin nyt kuitenkin, ja hieman kätilö lupaili tyttöä..:) Olisikin ihana saada nyt tyttö, kun esikoinen on poika:) Mutta saas nähdä, itse olen vielä vähän "epäilevällä" kannalla, eli en vielä uskalla niitä tyttömäisiä tavaroita/vaatteita alkaa ostelemaan:D Mutta todella onnellinen ja helpottunut olo, kun kaikki näytti olevan pikkuisella hyvin:)

raudasta: en ole VIELÄ joutunut tämän raskauden aikana syömään, mutta eiköhän sekin vielä eteen tule.. kamala väsymys koko ajan.. Ja pelolla siis tosiaan odotan sitä mahdolllista rautakuuria, kun en saa niitä lääkkeitä alas.. :(

En nyt muista mitä muuta piti kommentoida, eli siis seuraavaan kertaan..:)

Niin, pitäis myös vissiin liittyä siihen facebook -ryhmään, vaikka aika harvoin siellä käynkin..:) Jos joku haluaa tyhmälle neuvoa, et miten ne asetukset sai silleen, että ei kaikille tule heti tietoon et oon liittynyt?:) Ja mistähän sieltä edes löytää ne ryhmät? :D (ei vissiin huomaa, että en ole aiemmin ryhmiin liittynyt:))
 
Moi!

Viikkoja kasassa 21+6.

Piti sen verran kommentoida kun joku mainitsi aurinkoihottumasta tms. Mulle tuli yllätyksenä esikoista odottaessa, että kaikki mulle tyypilliset iho-oireet/ongelmat jäi pois raskauden aikana. Tämä on kuulemma tyypillistä. Nytkin aion nauttia auringosta, kun tiedän ettei tarvitse kärsiä muuten niin ärhäkästä aurinko-ihottumasta. Tosin mulla tulee ihottuma aina vain käsiin ja jalkoihin, ei onneksi koskaan kasvoihin. Myös yskänrokko mulle tulee yleensä auringonotosta helposti ja nyt ei tarvitse sitäkään pelätä. Jotain hyvää siis tästäkin.

Sain ajan keskusteluun Kättärille, jossa viimeksi synnytin. Ihan hyvä, että pääsen käymään koko ekan synnytyksen läpi ongelmineen, kun sitä ei viimeksi käyty läpi lainkaan. Ei mua tuleva synnytys pelota, koska loppu hyvin kaikki hyvin. Mulle riittää se, että saan ammattilaisen mielipiteen siitä, että mitään ylitsepääsemättömiä komplikaatioita ei ole automaattisesti tulossa viime synnytyksen ongelmien takia.

Jeps, mutta nyt takaisin työn pariin.
 
Heippa!

sf-mitasta: mulla mitattiin jo viime kerralla se tässä raskaudessa, silloin oli viikkoja 19+2 ja mitta oli 16.5cm. ja huomenna meen neuvolaan sitten uusia mittoja. mulla on aina ollut ekat mitat korkeahkoja ja sitten laskeneet.. mä oon pieni äiti ja lopuksi mitta on ollut 32cm ja aina vauva ollut raivotarjonnassa ja syntyny alakautta..

raudasta: ei oo tarvinnu vielä aloittaa, huomenna varmaan katotaan se hb taas.. jospa ei ois pudonnu kovin alas.Hirvittää ihan kuinka paljo se paino on taas noussu.. :/

pauliina ja ville-veikko rv23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ennu:
Mä taas täytin ne kelan paperit hetkessä ja musta oli niin helpot täyttää. Pakkauksen osalta täytin netissä sen, siis otin rahana. Mähän oon pieni päivänsäde nykysin suorastaan :D

4,9? Eikai sellanen enää alakautta tuu :eek:
Kyllä se vaan alakautta synty ihan luomusti, mut ite en ehkä nois isoa haluais enää synnyttää... enkä tiiä mahtuisko tulemaankaan :eek: .

heidik86 onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :flower: .
 
Heips mammat =)

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower: niistä ultraajista sen verran, että omalle kohdalle on ehtinyt sattua elämäni aikana monenmoisia lääkäreitä ja kätilöitä, on tylyjä ja sitten niitä ihanan empaattisia. Tilanteet ovat kuitenkin itselle niin tärkeitä, että tylyn kohtelun jälkeen menee kyllä päivä pilalle, vaikka kuinka yrittäisi ajatella hyviä puolia.

Pai80 mulla on vähän sama juttu oman masun kanssa, joskus tuntuu, että koko päivänä ei oo tuntunu mitään liikkeitä, mutta johtuiskohan se siitä kuinka paljon itse on liikkeessä ja kuten itse sanoit, äänessä.

Dana88 toi on tosiaan kurja, ku neukkutädit vaihtuu. Mulla on itsellä niin ihana neukkutäti ja on ihan erilaista mennä jollekin toiselle hänen sijaan, joten ymmärrän hyvin tunteesi. Varsinkin, kun sinulla ne vaihtuu nyt siis kokoajan. Hali.

Rae89 onnea poikalupauksesta :flower: ja hieno homma, kun kaikki masussa hyvin, kun asiaa niin kovasti jännitit.

Tänään on itsellä ollut hyvä päivä ja oon saanu tehtyä kaikki mitä pitikin. Eilinen sitten menikin pyllylleen, ku väsytti niin maan mahottomasti koko päivän |O |O
Illalla lähden käymään siskolla, kiva viettää hieman naisteniltaa, ku niin harvoin voidaan olla keskenään siskon kanssa =)

Mutta nyt laitan 1 veen päikkäreille, joten seonmoro!! Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Päpsy ja pikkunöösi 20+6
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart: :heart:

Tää oottaa täällä että pääsee kyläilemään ME&I-kutsujen merkeissä :)

sf-mitasta katsoin neuvolan jälkeen vanhoja neuvolakortteja ja mulla on mitta ollut melkein sama kaikkien aikana.. Esikoisen aikana on ollut hieman suurempi näillä viikoilla! Kuopuksesta oli hyvä ettei sama kun nyt eli 21cm ja rv 22+3. Nyt tuntuu, että tää maha on ihan yhtäkkiä pullahtanut kunnolla ;)

Ihon kuivumisesta siitä tais joskus olla puhetta, mutta en muista... Aattelin vaan kysästä, että kuivuuko muilla iho normaalia enemmän?? Kun mulla on niin ja luulin aluksi, että johtuu vaan pakkasista, mutta nyt on niin lauhaa ja kädet on silti ihan kuivat, samoin jalat ja selkä... :ashamed: Yleensä en kovin ees rasvaile itteäni, mutta nyt on pakko!!!!!

Jos lähtis kutsuille herkuttelemaan ;) :p Joutuu varmaan vielä illalla käymään lenkillä :wave:


Maamin ja Toivo-Justiina 22+5 :heart:
 
Tänään se sitten alkoi, elämäni ensimmäinen närästys. Onkohan osuutta asiaan, että kaupasta tarttui mämmirove mukaan ja melkein koko laatikon vetasin nassuun :ashamed: mutta se on niin hyvää!
Onko teillä mitään kotikonsteja tähän poltteluun ja korventeluun? En haluaisi mitään lääkkeitä kyllä käyttää...

Neuvolasskin tuli käytyä ja kaikki hyvin. Seuraavana olisikin sitten pakollinen sokerirasitustesti... ei innostaisi... :headwall:
 
dalailama maito, piimä ja jäätelö voivat auttaa närästykseen..

Saatetaan saada se 2010 äitiyspakkaus!
Kelan virkailija meinasi, että uusi pakkaus tulee jakoon tämän kuun aikana. 2009 pakkaus alkaa olemaan pian loppu. Eli pakkaus tulee jakoon ennen kuvien julkaisua.

Dana88 & Pikkune 22+5
 
Mua on oksettanu ja pyörryttäny taas tänään koko päivän.. Ei taas paljon naurata :/ Juurikin närästää mikä sit pistää oksettamaan ja rennie auttaa ehkä 10 minuutiks.. Vois mennä nukkumaan niin ei ois niin paska olo..

Yks kotikonsti närästykseen on vettä johon on sekotettu ruokasoodaa, sairaan pahan makusta mut kai se helpottaa..

Mulla oli alkuvaiheessa tuota ihon kuivumista vaan nythän tuo on ruennu helpottamaan pikkuhiljaa onneks..

Jaahas, jos koittas olla oksentamatta ja kattelis telkkaria vaikka :$

Laura ja vauveli 20+6
 
heippa kaikille ja onnittelut :flower:
tulin vaan pikaisesti päivittämään omaa napaa, joten pyydän anteeksi etten nyt jaksa kommentoida muita juttuja... mulla koko päivän ollu kipeitä supistuksia ja nuorin lapsi kovasti kipeä joten olo ihan puhki :ashamed: :'(

neuvolassa kävin tänään: painoa tullu reilu kilo 3 viikossa
sf mitta oli 21
hb 127
pissa puhdas
sydän jumputti n.150 kunnes tuli supistus niin th päätti ettei kiusata kaveria enempää.
lääkärille menen jo taas 3 viikon päästä...
mutta nyt koitan taas makoilla jos nää supistukset loppuis...

NeLa ja äijä 23+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taatu:
Onko kenelläkää ihmeellistä tunnetta ihan ylä masussa,rintojen alapuolella? mulla tulee välillä sellainen paineen tunne,ihan ku joku yrittäis sinne tökkiä tai sen kautta pihalle..voiko vauva tuupata "sisäelimiä" ómalla menollansa ylös päin vai onko se sen pää vai mikä ihme....??
Samaa fiilistä täällä. Ite oon arvellu kans syyksi tuon, että kasvava kohtu ja vauva tarvii tilaa ja siksi muut elimet siirtyy ylemmäs. Jollei ole kovin kivuliasta, en olis huolissani.

Bambina onnea ultran lopputuloksesta ;) Onneksi ultrasivat tarkkaan, vaikka stressaavaa se varmasti oli. Nyt on kumminkin tutkittu hutkimatta ja poissuljettu toi vesipäisyyskin, oletettavasti helpotus.. Jaksamista siskon tilanteen kanssa!

Pai tsemppiä selän kanssa. Ja esimiehen. On ne niin ymmärtäväisiä joskus... Yleensä noista harkkasuppareista ei oo liiemmin haittaa, joillain saattaa pehmentää paikkoja. Kait jos on kivuliaita, pitää käydä tarkastuttamassa jossain vaiheessa, ettei lähde kohdunsuu aukeemaan. Mutta lääkärihän meillä pitäs olla edessä n kuukauden päästä? Siellä kattovat joka tapauksessa. Liikkeitä ei tartte vielä laskea, mutta onhan se oman mielenrauhan vuoks ihan hyvä vähän kiinnittää huomiota.
Muoks. saitkin jo tuhdisti tietoa, no kertaushan on opintojen äiti eikös...

vatsakasilmanvauvaa :hug: olipa ikävä lekuri! Onneksi kuitenkin kaikki oli hyvin! Jos voimia ja jaksamista on, voi lääkärin käytöksestä aina tehdä valituksen ja pyytää seuraavalle kerralle toista lääkäriä.

Dana ja Rae onnea molemmille poikauutisista ja ultrakuulumisista!

Kelan papereista, hepreaa ne on eikä se siitä helpotu.. Isyyslomat ja kotihoidontuet ja muut pitäs äippäloman lisäks anoo sieltä.
Mutta ohhoh, Danallapa oli uutisia pakkauksesta. Enpä oo kuullu, et olis aiemmin menny noin päin, et jaetaan ennen kuvia..

Maamin mulla on iho kuivempi ku ennen, mutta epäilen melkein enemmän kodin vaihtoa ku raskautta. Aiemmin asuttiin 2-kerrosrivarin alakerrassa, nyt kerrostalossa. Pyykit ja kukat kuivuu nopeemmin, vois toi ihon kuivuminenkin johtua siitä (tai sit raskaudesta)

FaceBookista.. En oo miettiny sen kummemmin (aikasemmin) kuka on jäsenyyttä anonu, mut tänään tuli jäsenpyyntö, joka pisti pohtimaan. Hakijana oli Lasse M. :LOL: Olettamukseni siis on, että jos on jonkun meistä mies, olis laittanu yksäriä? Mutta onko vaan unohtunu? Ajattelin laittaa Lasselle viestiä, että tietääköhän se nyt oikeesti, mihin ryhmään hakee jäsenyyttä...

ON töissä on p**kaa. Tai joo, oman ryhmän väki on jees ja lapsetki ihania, mut muu mättää. Meil on yksi ollu poissa tän viikon ja naapuriryhmistä vaan todetaan, etteihän nyt oo kyse ku kahdesta päivästä. Niinno, kaks päivää nyt ja koska tulee seuraavat kaks päivää jne ja koska mun kroppa sanoo venymiselle stopin? Pää sano jo..
Nyt koisimaan, pyykit on viel pakko laitta..

Kepsukka ja masukki (21+5)
 
Iloinen huomen kaikille =)

Halaukset kaikille suppareista, närästyksestä, selkäkivuista ym. ikävistä jutuista kärsiville :hug:

Kepsukka , hehee, siellä on mun mies hakenu jäsenyyttä FB ryhmään :D Ei tosin oo synnyttämässä, mutta mahastaan kuulema pitäis päästä eroon :D mut tietää mihin ryhmään on hakeutumassa :D

Mut juu, täällä meni yö varsin hyvin unten mailla, mutta taas kuin nakutettuna heräsin 5:ltä... jäin kyllä pyörimään sänkyyn ja sain lopulta hetkeksi unen päästä kiinni. Varsin ihmeellistä, kun muuten olen sellainen aamu-uninen ihminen.

Retuli ja Önni-poika 21+1

 
Huomenia!

Parin tunnin päästä olis neuvola :) vauveli ollut eilisen ja tän päivän hiljaisena, kiva kun kohta pääsee kuulemaan niitä sydänääniä..

Mulle ei sovi yhtään mikään sortin rehkiminen..alkaa kolottaa iskiasta ja selkää ja väsyttää!! Pitäs vaan pysyä sisällä ja makoilla ja touhuta hiljalleen näitä kotihommia ja vähän ulkoilla.. onneks ei sentäs oo kovin montaa kipeetä supistusta tullu. Mä varmaan oisin jo sairaslomalla,jos oisin töissä..

Taitaa taas jotain flunssaa pukata päälle, kurkku karheenä ja aamulla korvat kipeenä..toivon vaan,ettei taas tulis.. :/

pauliina ja ville-veikko rv23+4
 
Huomenta heinämasut

ihon kuivumisesta Mulla ainakin naaman iho kuivuu tosi nopeesti, vaikka rasvaan sitä tosi rasvasilla voiteilla - atoopikko kun olen. Ja nyt on alkanut taas suihkun jälkeen kutiseen kädet ja jalatkin (mitä ei ole pitkään aikaan ollut) ja sekin kertoo ihon kuivuudesta. Vaikka tosiaan rasvaan itteni aina suihkun jälkeen silti kutisee jonkun aikaa. Normioloissa ottaisin allergialääkkeen hillitsemään kutinaa, mutta raskausaikana en ole niitä koskaan ottanut - eli kärsitään kutinasta aina jonkun aikaa suihkun jälkeen...

kepsukka Zemppiä ja jaksuja töihin :hug: .

ON: Meninkin kehumaan hyvistä yöunista... viimeyönä heräsin puol neljän aikaan ja tuntu olevan niiiinnn virkku olo että :kieh: . Sitkeästi vaan pötköttelin sängyssä ja muutin asentoa välillä ja tulihan se uni sit jossain vaiheessa...

Neuvolassa käyty, sain kelan paperit ja käytiin niitä neuvolan tädin kans läpi. Sovittiin uusi neuvola-aika kuukauden päähän, sokerirasitus n. kk päähän ja lääkäriaika puolentoista kuukauden päähän.

RR 107/59 eli tosi alhanen
Hb 139, mitä vähän epäiltiin (edellisessä neuvolassa 121), johtusko tosta vatsataudista -> huonosta syönnistä ja ehkä juonnistakin
mittas sokerinkin, koska mulle tullut nyt yhtäkkiä tuota pahoinvointia, tänäkin aamuna oli, mutta sokeri oli ihan ok.
pissa puhdas
Sf-mitta 18 -> jäi keskikäyrän alapuolelle
vauvan sydämen syke 130-155

Vauva piti niin kovaa jytää mahassa, että ei meinannu kunnolla sydänääniä saaha mitattua :LOL:, kauan piti tädin kuulostella ja etsiä hyvää kohtaa. Meinaskin, että kova jytä on masussa päällä.



SMSM ja Hippu rv 22+3
 

Yhteistyössä