Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Alkoholista vielä sen verran, että haluan tarkentaa, että en juo sitä jouluaaton odotettua viinilasillistani sen takia, ettenkö voisi olla ilman yhtä lasillista vaan juuri sen takia, että VOIN juoda sen yhden lasillisen. Siitä kun ei ole yhtikäs mitään haittaa lapselle.
Apua ärrieri, sä lietsot muakin jatkamaan suurta
viinakeskustelua :kieh: Niin, siis, muakin ärsyttää pateettinen taivastelu "kun ei pystytä olemaan ilman sitä yhtä viinilasillista" tms. Ei kyse ole siitä, ettei joku
pystyisi olemaan ilman yhtä piskuista olutta/viinilasillista, mutta kun sitä ilman ei
tarvitse olla, niin miksi olisi? (Ihmiset, jotka ei "pysty" olemaan ilman alkoholia, ei todellakaan tyydy yhteen lasilliseen..) Vähän sama kuin tänään yhtäkkiä päättäisi, että "rakastan appelsiinimehua yli kaiken, mutta minä nyt päätin että appelsiinimehua ei saa juoda pisaraakaan koko raskauden aikana". Appelsiinimehulasillisen ja yhden vikottaisen alkoholiannoksen haitallisuudesta sikiölle on tasan yhtä paljon näyttöä, eli pyöreät
nolla tutkimusta. Mulla on onneksi lähimpien ystävien piirissä kaksi lääkäriä, joilta oon saanut perspektiiviä ja maalasjärjellisiä kommentteja tähän asiaan. Jos joku
pystyy vahingoittamaan lastaan yhdellä viikoittaisella alkoholiannoksella, kyseessä on lääketieteellinen
ihme, näin joulun kunniaksi verrattakoon vaikkapa Marian neitseelliseen hedelmöittymiseen (johon en myöskään usko).
Mun neuvolatäti ainakin kirjoitti mun neuvolakorttiinkin raskauden aikana alkoholiannoksia viikossa 1 kpl (siis ihan oma-aloitteisesti), ja luulis että ne nyt ei kauheasti yrittäis vaarantaa syntymättömien lasten terveyttä. Suomi nyt vaan on näiden watun juoppojen luvattu maa, niin kaikesta on puhuttava hysterisoiden ja liioitellen. Raskaana olevien naisten alkoholin
kohtuukäytön raja on Suomessa
10 annosta. Tällä palstallahan kukaan ei siis ole liputtanut yli 1 annoksen puolesta, tuskin liputtaakaan. (Vaikka noissa neuvolan lappusissahan puhutaan kyllä jopa kahdesta viikkoannoksesta. Itelle se tuntuis jo liialta.)
Ja juustoissa ihan sama virsi, mutta en edes lähde siihen aiheeseen..
Mutta siis kaikki todellakin tehköön miten haluaa, seisköön vaikka päällään yhdeksän kuukautta jos tahtoo! :saint:
Mutta nää on toisarvoisia juttuja kun muilla on oikeita huolia,
Kipinäkengälle valoa ja voimia! Älä menetä toivoa. Ja
Bambinan vavva möyrii siellä jossain kohdun suojissa ihan turvallisesti. Ällös huoli!