Hei pitkästä aikaa! Oli melkein 2 viikkoa, etten edes lukemaan ole ehtinyt. Käytiin viikon mittaisella syyslomalla tuolla länsinaapurissa. Etukäteen jännitin, miten laivamatkat ja pitkät ajomatkat menevät 3kk ja 2v kanssa, mutta yllättävän hyvin meni kaikki. Kantoliinan ostin ihan tätä silmällä pitäen, ja etenkin laivalla oli ihan ykkönen! Ajot meni niin, että 2 h ajoa 1 h pysähdystä, jolloin vauva oli hereillä ja poissa turvakaukalosta. Eipä ole noin kellontarkkoja päiviä muuten ollutkaan.
Nukuttamisesta: Meilläkin välillä kauhee meno päällä, kun pitäisi nukkumaan mennä tai sitten alkaa itkeä ihan hysteerisesti. Huitomiseen täällä auttaa, kun pitää kädestä kiinni kunnes rauhottuu. Itkuun auttaa välillä se, että käännän vauvan kyljelleen ja laitan peitosta tuen selän alle. Sitten kun on nukahtanut, nappaan peiton pois selän alta, että toinen kääntyy taas selälleen.
Soseista; vielä en ole aloittanut, mutta ajattelin, että kun kerran maissivelliä jo käytetään maidon seassa iltaisin, niin aloiteltaisiin tässä lähiviikkoina maissisoseellakin. En aio tehdä itse soseita, korkeintaan banaanisosetta lusikalla samassa tahdissa kuin syötänkin.
Niin ja keitettyjä perunoita sitten siinä karkeamman soseen vaiheessa muusaan haarukalla.
Kääntymistä ei ole vielä edes yrittänyt. Neuvolassa lohdutti, että kun on iso vauva, niin tarvii paljon voimaa siihen kääntymiseen.
Lääkärineuvoloista oli puhetta. Täällä päin on 2kk, 4kk ja ilmeisesti 8 tai 10kk, nyt en muista kumpi. En tiedä onko niistä terveen lapsen kanssa niin hyötyä, mutta varmasti silloin, jos on ongelmaa allergioiden tms kanssa.
Vaipoista; Jostain muistan lukeneeni, että liberot ovat rasvattomia ja pampersseissa olisi jokin kosteusvoide valmiina vaipassa. Meillä itsellä liberot käytössä, koska mielestäni pitävät paremmin. Kovilta ne mustakin aluksi tuntuu, mutta mulla on tapana "pehmitellä" niitä juuri ennenkuin laitan poitsulle, eli vääntelen vaippaa vähän. Luulen, että imevätkin silloin paremmin ja ainakin istuvat napakammin.
Daenalle ja Raelle jaksamista imetysmorkkikseen!:hug: Mulle neuvottiin aikanaan, että sitä saa surra, mutta syyllisyyttä siitä ei saa kantaa. Ja todella, uteliaiden kysymyksiin voi vastata hyvin lyhyesti, eikä missään tapauksessa ottaa niistä itteensä.
Ja sitten, kyllähän minä tiesin, että poitsu on iso, mutta että näin paljon isompi kuin muiden.. Meidän 3kk neuvolassa paino 8100g ja pituus 63cm ja päänympärys 42! Olihan tuo jo syntyessään iso, joten mitenkäs siitä yhtäkkiä pieni olisi tullut?
Mukavaa loppusyksyä!! Täällä oli tänään taas maa valkoisena. <3