Heinäkuun Hurmaajat 2010

Jaka, onnea avioitumisesta sekä Jennalle nimestä! Onpas hoikka tyttö verrattuna meidän "patukkaan". Milo oli 2 kk neuvolassa saman mittainen, mutta yli 3 kg painavampi!

Millanen, mun mielestä toi maidon määrä tai ainakin tunne siitä vaihtelee kovasti. Toisina päivinä tuntuu aamusta asti tyhjältä ja toisina koko päivän on täys olo. Ja koko ajan on poika ollut siti tyytyväinen. Eli ei varmastikaan kannata vielä huolestua.
 
Onnea Jaka ja Jenna:flower:

En ole jaksanut kirjoitella mitään, lukemassa oon käynyt pikaisesti.
Nytkin vaan pikakirjoitus. Meillä nuo vatsavaivat senkun pahenee, nyt ollut oksentelua paljon enempi kuin aiemmin, siis ruuan jälkeen on aina hyvä röyhtäys ja pieni puklu yleensä, mutta tuo reilu oksennus tulee vasta jonkun ajan päästä syömisestä, ei joka kerta, mutta usein. Saana on jopa unesta herännyt oksentamaan ja meinaa välillä tukehtua. Vetänyt monta kertaa oksennusta henkeen. Nyt mä en enää kuunntele neuvolan ohjeita katotaan nyt, vaan varasin lääkäri ajan ja lääkäri laittoi heti lähetteen lastenlääkärille rovaniemelle, vielä kiireellisenä.
Katsotaan nyt, pitäs tulla ihan lähipäivinä kutsu ja sitten taas matkustellaan 500 km/suunta. Mutta kyllä tuo täytyy tutkia, ettei ole esim. allergiaa tai sitten refluksi tauti.
Muutenkin olen aivan väsy ja loppu, kun Saana valvottaa niin paljon ja nyt pitäs vielä tuota muuttohommaa alkaa miettimään. Etelä suomen reissuki tulossa reilun viikon päästä. HUH...

Nyt tuli vaan kommentoitua omaa tilaa...

Jaksamisia kaikille=)

Pohjoisen taika ja Saana
 
pohjoisen taika Paljon jaksamisia sinne! :hug: Onko teillä siellä sukalaisvierailulla mahdollisuutta saada apua valvomisiin, niin että saisit itse vähän ladattua akkuja? Itsellänikin alkaa olla välillä niin kova väsy, ettei meinaa päästä sängystä ylös, onneksi mies järkkää mulle uniaikaa viikonloppuisin. Ja toivotaan, että Saanan pulautteluvaivaan löytyis syy lääkärissä. Onneksi saitte lähetteen lastenlääkärille! Tulethan kertomaan sitten, mitä lääkäri tuumaili asiasta.
 
Onnea Jaka ja Jenna!

Tiistaina käytiin 3kk neuvolassa

Paino 6390g
Pituus 62cm
Pipo 39,7

Rm-riittää, hyvin kasvaa. Seurailee äännellen aktiivisesti, seuraa katseella ja hakee aktiivisesti kontaktiin, kääntyy +/+, kyynernoja vankka, nauraa ääneen.

Pikkuveikka sai toisen Rotavirusrokoteannoksen, yhdistelmärokotteen ja pneumokokkirokotteen. Noista mistään ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Flunssa vaivaa koko porukkaa edelleen, oma olo on tällä hetkellä aika kehno :snotty: Kuumetta ei kuitenkaan ole. Ärsyttävää pientä yskää ja kurkkukipua.

Pikkuveikka on vetänyt itsensä muutaman kerran konttausasentoon siten, että kädet ovat kyynernojassa. Ryömimistä harjoitellaan kovasti ja selältä kääntyy salamana vatsalleen. Pikkukaverilla on myös melkoiset vatsalihakset, vetää itseään koko ajan istuma-asentoon. Varpaita tavoittelee, mutta vielä ei ole kiinni saanut =)

Pohjoisen taika kyllähän se on näköjään itse pidettävä kiinni siitä, että lapset saavat asianmukaista hoitoa. Parempi katsoa kuin katua. Itselläni on tuo reflkuksivaivaa ja sen kanssa ei todellakaan ole leikkimistä. Todella inhottava vaiva.

Imetysasiaan piti kommentoida, että multa maitoa suihkuaa aina ja rinnat tuntuvat repeävän, mutta pumppaamalla en saa kuin muutaman tipan tiristettyä. Poika kuitenkin saa vatsansa täyteen ja vähän liikaakin välillä, kun pulauttaa maitoa usein syömisen jälkeen. Olenkin suosiolla lopettanut pumppaamisen, kun en viitsi itseäni rääkätä.

omenaruusu ja pikkuveikka tänään 3kk :kiss:
 
Kuinkas moni heinäkuinen mamma kantoliinailee vielä ahkerasti? Meillähän tyttö on joka päivä useamman kerran liinassa - en pärjäis ilman sitä! Mitä sidontoja te muut käytätte? Itse käytän paljon ihan ristisidontaa, mutta nyt tykästyin tuohon kietaisuristisidonta2:een. Liina on tullut kyllä tarpeeseen etenekin nyt viime päivinä kun tyttö päätti, että maailma on ihan liian jännä paikka päikkäreiden nukkumiseen. :)
 
pohjoisen taika ystävä perheelläni sama tilanne kuin teillä, vauvan oksentelu alkoi muutaman kuukauden iässä ja nyt näyttäis väistyvän, 9kk.n iässä. He ovat rampanneet jatkuvasti eri tutkimuksissa, on aikoja jolloin on annettu kaupan reseptimaitoa ja eri korvikkeet kokeiltu että olisko maitoallergiaa. Vatsa ja suoli on ultrattu useaan otteeseen,epäilivät epäkypsää suolta joka ärtyy maidosta ja erittää hieman verta ja näin ollen ravinto ei pääse imeytymään. mutta syy ei silloin selvinnyt.. refluksivaivaa myös epäilivät mutta sitä se ei ollut. Syötätkö jo kiinteitä tai vellejä?? Ystäväni vauvan oksentelu loppui kuin jättivät pois kokonaan kaupan valmisruoat ja vellit, eli saattoi olla jollekin säilöntäaineelle allerginen. ja heillä on kaikki nyt hyvin! Toivottavavasti teillä myös syy selviää ja vaiva on nopeasti ohimenevä!! Pienen oksentelu on niin inhottavaa!! TUlethan siitten kertomaan mitä lääkäri tuumasi
 
täältäkin onnittelut jakalle ja jennalle!!! =) :flower:

pohjoisen taika paljon tsemppiä ja jaksamista! kuulostaa todella ikävältä tilanteelta, mutta hyvä että asiaa tutkitaan! toivotaan että syy löytyy ja saana saa apua mahdollisimman pian!!! :hug: siskoni lapsella oli refluksitauti ja maitoallergia, myöhemmin selvisi että myös vehnä. eli monet kaupan vellit ym. piti vaihtaa ja saman tien kun ne jätettiin pois niin oireet hävisivät. eli jos syötte jo soseita tms. niin "vika" saattaa olla jossakin pienessä ainesosassa tai kuten jaka sanoi niin joku säilöntäainekin voi aiheuttaa... toivotaan kuitenkin ettei olisi mitään isoja allergioita ja syy löytyisi mahdollisimman pian!

ON: lukemassa olen minäkin käynyt päivittäin, mutta on mukamas ollut sitten aina niin kiire tai muuten vaan ei ole jaksanut kirjoittaa... meillä menee jotenkin niin auvoisasti että ei ole oikeen mitään mistä valittaa, eikä koko ajan viitti puhua vaan siitä miten kivasti menee... :p yöt on meillä menny yhdellä heräämisellä jo 1kk iästä lähtien, tosin yhtään yötä ei olla vanhingossakaan nukuttu heräämättä. ;) mutta ei se mitään, oon asennoitunut, että sitten kun kiinteitä alotellaan. vähän olen alkanut kyllästymään tuohon imetykseen, koska se tosiaan edelleen kestää aina sen vähintään puol tuntia/kerta. eli on vähän ikävää jos joutuu kaupungilla imettään, ei viittis nököttää missään niin pitkään. mutta ei sitäkään enää kauaa ole jäljellä. mä ajattelin lopetella viim. 4kk iässä, siitä eteenpäin sillee vähenevästi koko ajan. nyt tuntuu tältä, mut tietty sitten kun se lopettamisen hetki on käsillä, niin varmaan tuntuu haikeelta ja sitä miettii et oonko nyt ihan huono äiti kun lopetan, vaikka maitoa tulis. mutta kai sitä on itteensä ja omaa mielenterveyttäänkin mietittävä. jotenkin raastavaa kun se kestää niin kauan niin ei ruokailuiden välillä ehdi tehdä paljon mitään. heh, ja just kun pääsin sanomasta että kivasti menee! noh, ei tämä nyt meidän arjesta huonoa tee, mutta ittee välillä koettelee.......
uskomatonta että on jo lokakuu!!!!!!! :O noin vuosi sitten tämä pikkuinen oli vielä pilke silmäkulmassa, työn alla tosin... :LOL: mieletöntä miten aika menee! :D
ja meillä alkaakin tänään vauvauinti! ihan mahtavaa, en malttais odottaa! saa nähdä miten sujuu. kylpemisestä tuo poika ainakin tykkää kovasti. :heart:
kääntymisestä meillä ei ole ollenkaan kiinnostuksen kohteena vielä. eikä myöskään tartuta vielä esineisiin. kovasti tuo juttelee ja eilen hekotti ekaa kertaa sillee kunnolla ääneen!! oli aivan mielettömän ihanan kuulosta!!! :heart: :D pään kannattelu on edistynyt nyt viikon sisällä ihan mieletöntä vauhtia. muutenkin tuntuu että viikossa tuosta pojasta on tullut paljon "liikkuvaisempi" (eli kädet ja jalat viuhtoo koko ajan ja ihan kauheesti!) ja jäntevämpi, myös voimakkaampi. kaipa nää alkaa olla niitä viikkoa ja kuukausia kun kehitystä alkaa näkemään koko ajan. paljon tapahtuu pienen ajan sisään. =) ja tosiaan nyrkkejä lutkutellaan kanssa jatkuvasti. mutta ei ole imemisen tarvetta, kun tutti ei kuitenkaan maistu. joku tokas että olisko jo hampaita, mutta en jaksa uskoo että ihan vielä. viikon päästä lauantaina ollaan vasta 3kk.

että sellasta tänne...! tää menee nyt pakkailemaan pyyhkeet ja muut ja jännittämään, mitä poikanen tykkää isosta altaasta ja kymmenestä muusta pikkukylpijästä! :D

b & poikanen 2kk 3vko ja risat


*muoks. ootteko vielä yhtään miettineet isänpäivää ja mitä lahjaksi???
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja sitä piti vielä kertoa että täällä ollaan imetystä lopettelemassa.. Maitoa tulee niin vähän, ainoastaan aamuisin ja iltaisin. ja nyt en ole imettänyt viikkoon tuolloinkaan kun olen sairastanut niin lääkkeiden vuoksi en ole saanut imettää, tai saa imettää mutta Jennalle tuli vatsanväänteitä. Mutta ollenkaan pahalla mielellä en ole,2 kk oli mulla tavoitteenakin ja siihen pääsinkin,näin täytyy ajatella. Pääasia että vaaveli on tyytyväinen ja sitä hän onkin!!
vellejä taidan kokeilla kohta ystävieni yllytyksestä, sekoitussuhteella 10ml maissivelliä ja 50ml korviketta,eli hyvin kevyellä annoksella kokeillaan ettei tule masu kipeäksi..
 
Perjantaita arvon äidit!

En ole taas ehtinyt / saanut aikaiseksi kirjoitettua, mutta käyn kyllä joka päivä moneen kertaan lukemassa teidän juttuja.

Tänne ei kuulu mitään uutta - ei myöskään sen puoleen, että meillä on taas meneillään kakkalakko. Nyt on menossa taas yhdeksäs päivä ja toinen päivä mallasuutekuurilla. Ei näy kakkaa vielä - hirveitä pieruja sen sijaan tulee. Epäilen, ettei raavas mieskään pysty tuottamaan yhtä pahan hajuisia :) Vähän kyllä huolettaa tuo tilanne, että taas ollaan samassa tilanteessa. Tiedä sitten ketä uskoa - jotkut hokeavat, että täysimetetty lapsi voi kakata kymmenen kertaa päivässä ja kerran kymmenessä päivässä ja se on normaalia. Sitten lastenlääkäriksi erikoistuva kaveri sanoo, että viikko on normaalia ja sitä pidemmät välit ovat jo pitkiä, joskin niitäkin on.

Mallasuutteen antaminen ei todellakaan näytä olevan helppoa. Eilen illalla mies sai annettua tuttuipullosta, mutta tänään siitä ei tullut mitään - ei minulle eikä hänelle. Täälläkin on ollut vaikeuksia saada maitoa pumppaamalla ulos, ja olinkin riemuissani kun olin eilen illalla saanut pumpattua 80 ml eli melkein sen desin, mihin teelusikallinen mallasuutetta pitäisi sekoittaa. Johannes kieltäytyi aamulla ottamasta seosta pullosta ja pisti tosissaan vastaan myös kun yritin antaa sitä ruiskulla suuhun. Se jäi sitten ottamatta kun meidän piti lähteä sovituille vaunutreffeille. Kyllä nimittäin söi ihmistä kaataa pois lähes desi äidinmaitoa, jonka olisi voinut pakastaa ilman sitä mallasuutetta ja äiti olisi voinut päästä vaikka ulos joku ilta :)

Ulkona käymisestä puheen ollen - kävin ulkona toissailtana. Meillä oli miehen kanssa aivan hirveä riita keskiviikkoaamuna, jonka päätteeksi totesin, että voisin lähteä illalla ulos. Sain pumpattua vähän maitoa ja pakastimessa oli sitä lisää. Kävimme ystäväni kanssa yhdellä klubilla syömässä hyvin ja juomassa punaviiniä. Sattumalta siellä sattui myös olemaan hyvä levynjulkkarikeikka, joten ilta oli todella onnistunut. Olin kotoa pois neljä tuntia. Ja mieskin oli päässyt helpolla pojan hoitamisessa - Johannes oli nukkunut koko ajan vaunuissa parvekkeella ja nukkui edelleen kun tulin. Nää tällaiset caset ei varmaan ainakaan lisää miesten ymmärrystä pienen vauvan hoitamisen raskaudesta. Nehän vaan nukkuu koko ajan!

Tänään lähti iso kassillinen pieneksi käyneitä vauvanvaatteita raskaana olevan kaverin matkaan. Meillä on ainakin tällä hetkellä aika vähän sopivia vaatteita. Kävin eilen ensimmäistä kertaa ostamalla ostamassa Johannekselle Lindexistä bodyja ja parit housut. Että on kaverilla mitä laittaa päälle. Johannes lienee tullut isopäiseen äitiinsä :), mutta äitiyspakkauksen kypärämyssy ei sovi enää - ei sitten käytetty sitä kertaakaan. Täytyy lähteä metsästämään isompaa jostain.

Meillä on edess mielenkiintoiset ajat: mies lähtee su aamuna neljäksi päiväksi työmatkalle ulkomaille ja minä jään lapsen ja koiran kanssa yksin kotiin. Saa nähdä mitä siitä tulee. Toistaiseksi itseluottamus on suhteellisen vankka: kyllä me pärjätään.

Piti tässä omanapaisessa tilityksessä kysyä vielä, että onko jollain teistä ollut nivelet kipeänä? Mulla ne tuntuu olevan välillä tosi kipeät ja jäykät. Sängystä tai tuolista kun nousee ylös, niin välillä on vaikea päästä kävelemään ja kestää tosi kauan, että nivelet vetreytyvät. Jostain luin, että voisi olla hormonaalista, joten kysyn, että onko kellään muulla moisia vaivoja ennen kuin rupean tekemään itselleni vakavampia diagnooseja. Nim. "vanhuus ei tule yksin"

Voimia kaikille, erityisesti teille, joiden pienet ovat kipeitä tai olette sitä itse!

Viikonloppuja toivottavat Solnushka ja Johannes melkein 13 vkoa
 
Tsemppiä Pohjoisen taika, toivottavasti typyn oksenteluun löytyy syy ja hoito pian.

Solnushka täällä kans vaivaa nivelkivut erityisesti nilkat ja ranteet ovat kipeät ja jäykät :/

Voi luoja mikä anoppi on kaverilla :mad: ihan seinäst revitty akka sanompa vaan sen. Oltiin Apsin kans kaverilla kattomassa kaverin 2 viikkoista vauvaa ja kaverin anoppi pörrähtää sinne. Alkaa samantien komentaa kaveria ja pätemään ristiäis järjestelyissä, kuten ketä sinne kutsutaan, mitä tarjoillaan, millaset pöytäliinat, kuka on pappina ja ketä on kummeina. Puhuttiin kaverin kans vauvojen valvomisesta, sanoin että Apsi ei pahemmin päikkäreitä nuku. Niin ilkeä akka päätti osallistua keskusteluun toteamalla: "jos lapsi ei nuku päiväunia, lapsi ei ole terve ja kaikki ei ole hyvin." Samalla haukkui meän minivauvan läskiksi juntturaksi (vaikka poika on pieni ikäisekseen, 3kk neuvola 4740g & 58,6cm sopusuhtainen poitsu. ) En ihmettele ollenkaan miks kaveri vihaa anoppiaan, hirviä akka, jos ois mun anoppi ei ois asiaa meän osoitteeseen.

Dana88 & Apsi 3kk & 1 viikko
 
Olivia --- hyvä kysymys, on ollut itselläkin tarkoitus kysyä tosta kantoliinailusta samaa asiaa. Meillä käytetään myöskin, ei ihan joka päivä kuitenkaan. Haluaisin käyttää enemmän ulkona, mutta kun meillä on pari päivää poislukien jatkuneet +30 helteet, että on siis liian kuuma pitää kantoliinassa - tai ylipäänsä olla ulkona. Sisällä en haluaisi siihen nukuttaa, koska pelkään, että Jätti rupeaa "vaatimaan" sitä jatkossa. Mutta käytössä on toi kietaisuristi kakkonen ja eilen just opettelin sellaisen sling hold -nimisen sidonnan, vauva asettuu siinä saman tyylisesti kuin lonkkasidonnassa. Mulla on sellainen Moby-merkkinen kantoliina (en tiedä myydäänkö Suomessa) ja niiden nettisivuilla on todella selkeitä ohjeita (ks. linkki).

pohjoisen taika --- zemppistä teidän tympeän tilanteen kanssa! Meillä Jätti pulauttelee/oksentelee päivisin n. tunti syömisen jälkeen. Välillä tulee ihan kirkasta nestettä ja välillä siinä seassaa on valkoisia kokkareita. Ja sitä tulee monesti useammasa erässä niin paljon, että joudun vaihtamaan bodyn. Jättiä toi ei ainakaan vielä ole kauheasti haitannut, mutta vähän mietityttää, että onko ihan normaalia. Välillä kans saattaa vetää sitä puklua henkeen ja sitten yskitään. Öisin tätä ei siis tapahdu. Ja meillä mennään täysin rintamaidolla. Itse olen miettinyt, että voisko tää johtua hotkimisesta, ylisyömisestä tai suihkutisseistä, näitä kaikkia kun meillä esiintyy.

Solnushka --- täällä toinen isopäinen äiti! Mulle jopa mun oma synnytyslääkäri tuumasi täällä, että vauvalla voi olla iso pää, koska äidilläkin sellainen on. Ja näinhän Jätillä onkin lempinimensä veroinen pää! Yritin myös vetää sitä kypärälakkia päähän tänään - meillä on vaihteeksi ihanan syksyinen, mutta tuulinen päivä - ja eihän se tietenkään Jätille mahtunut.

Ihanaa! Meillä nukutaan päikkäreitä sisällä jo toista tuntia! Ulkona on tosiaan n. +20 ja todella kova tuuli ja mulla on ikkuna auki makkarista - mukavasti tuulahtelee sisään. Me kun asutaan kerrostalossa eikä meillä ole parveketta missä nukuttaa. Mutta tämä toimii näköjään kans.

Mutta nyt tämä mamma alkaa valmistautumaan happy hourille. Ihan vaan tuohon seuraavaan kortteliin syömään miehen ja Jätin kans, kunhan se tuolta heräis.

Nennu & Jätti 11+3
 
Taas kysymyksiä... perhepedistä --- kenellä nukutaan perhepedissä? Meillä menee vaihtelevasti; jos nukahdan itse syötöllä tai lasiskotuttaa, jää Jätti siihen viereen nukkumaan. Ensimmäisen unipätkän (4-6 h) Jätti siis nukkuu omassa sängyssä. Nyt olenkin huomannut, että niinä öinä kun Jätti nukkuu loppuyön mun vierellä (meillä mies nukkuu arkena eri huoneessa), on se päivisin jotenkin rauhallisempi eikä vaadi sylittelyä niin paljoa. Ja myöskin nukkuu mun vieressä pidempiä pätkiä ja paljon levollisemmin kuin yksin omassa sängyssä. Itse tietenkin nukun tällöin kevyemmin ja yhdessä asennossa, mistä johtuen olen herätessä aivan puuduksissa.
 
Kantoliinaa käytetään täällä jo enemmän, kun on saanut alkaa roikottamaan jalkoja (näin ainakin meidän babylonia-kantoliinan ohjeiden mukaan) ja kun pitää laittaa enemmän vaatettakin päälle. Tulee varmaan ahkeraan käyttöön, kun mies lähtee sinne reissuun ja pitää käydä koiran kanssa ulkona. En varmasti jaksa joka kerta raahautua vaunujen kanssa ulos. Mä käytän sitä yhtä ja samaa sidontaa. Täytyisi varman opetella jotain muitakin. Kiitos Nennulaiselle linkistä! Mulla on ainakin vielä ongelmana, etten saa sitä liinaa tarpeeksi kireälle. Ehkä se siitä ajan kanssa. Onneksi on myös se kantoreppu, jota ei tosin olla vielä ehditty kokeilla niin, että jalat roikkuisi.

Perhepeti (hih, kirjoitin ensin perhepeto) - meillä on nukuttu perhepedissä ihan sairaalasta saakka. Ensimmäisen yön kotona Johannes nukkui vauvansängyssä kun meidän leveää sänkyä ei oltu vielä koottu ja yhdellä mökkireissulla nukkui vaunuissa, kun oli niin kapea sänky. Silloinkin tosin siirrettiin vaunuihin vasta kun oli nukahtanut. Reissuissa olosuhteiden mukaan nukutaan kaikki yhdessä tai sitten pikkumies nukkuu mun vieressä. En siis osaa sanoa, mikä olisi meininki, jos Johannes nukkuisi muualla. Päiväunia toki nukkuu vaunuissa, sohvalla ja leikkimatolla.

dana, olipa hyvä kuulla, etten ole ainoa nivelkipuinen, joskaan en toki riemuitse siitä, että sulla särkee niveliä :) Mikäköhän tähän auttaisi. Taidan kokeilla syödä magnesium-kuurin. Jotkut syö nivelkipuhin jotain niitä hainrustopillereitä. Auttaiskohan ne tähän..? Hirveältä kuulosti tuo sun kaverin anoppi. En kyllä itsekään katselisi kotonani moista.

Pohjoisen Taika, paljon voimia sinne :kiss: Toivottavasti saisit nukuttua jotenkin ja Saanan oireisiin tulisi joku selvyys. Epätietoisuushan se on pahinta kaikessa.

Nyt taidan lähteä tuon käsivarttaan ja nyrkkejään imeskelevän hurmurin viereen nukkumaan. Pitäkää peukkuja, että kakka tulisi huomenna :)

Kauniita unia mamat!
 
Puuh. Huomenta.

Onnea Jaka!

Pohjoisen taika Toivottavasti Saana pääsee pian lääkärin ja tulee selvyys noihin juttuihin!

Olivia Mie liinailen silloin tällöin ja oma suosikki on juurikin tuo kietaisuristi2. En oo enää muita oikeen käyttänytkään, kun tuon oon hyväks ja helpoks todennu. Liinailu on kyllä vähentyny nyt kun ilmat on kylmentyny. En oikeen tiiä, mitä pukis pienelle ja sit jos on hirmu paksua vaatetta, alkaa koko liinailu tuntua hankalalta. Sisällä aina välillä liinailen...

dana No kuulostaa aika painajaismaiselta anopilta!:O (Kiitän onneani, että omani on ehkä maailman ihanin ihminen:heart:)

Meillä ei nukuta perhepedissä, koska nukun ihan tosi pinnallista unta, jos pieni on vieressä. Joskus kyllä nukahdan imetyksen jälkeen Milja vieressäni. Ja esim. toissa yönä pieni ei rauhoittunut muuten kuin miedän sänkyyn ottamalla. Mutta normisti Milja nukkuu pinniksessä, joka on meidän sängyn vieressä.

Sit omaa napaa...

Meillä on nyt neljä yötä putkeen ollut ihan kamalia. Viime yönä heräiltiin kahden tunnin välein tissittelemään:( Ja tyttö ei meinaa nukahtaa itsekseen tissittelyn jälkeen, vaan pitää aina uudelleen silittää uneen!!! Toissä yönä kukkui melkei tunnin hereillä keskellä yötä. Päivät ja illat on myös melkosia... Neiti suostuu syömään tissistä vain heti herättyään, joten iltatankkaus on kehnonlaista ja ehkä tästäkin johtuen Milja heräilee yöllä usein.Pullosta oon antanu välillä omaa maitoa. vastike näyttää(ehkä pikemminkin kuuluu) aiheuttavan melkoisesti pieruja.

Tän lisäksi mulle iski flunssan eli oon aivan zombie tällä hetkellä:|Onko muilla tiheän imun kausia? Tai huonontuneita öitä? Meillähän on tähän asti menty yhdellä tai kahdella yösyötöllä noin kuukauden ajan. Niin ja miten kauan nää imuttelukaudet yleensä kestää? Tää äiti on jo aikas väsy...|O

Meillä on selkeesti "rankinta" tähän asti just nyt eli helpolla ollaan päästy:) Ja eiköhän tää taas tästä. Niin ja jotain huippuakin: eilen tuli ekat kunnon naurun kikerrykset:heart:

Nyt "päivä"unille:)

A + Milja 11 vkoa 3 päivää
 
Heippa,

Ei tullut vielä kutsua rovaniemelle, joten odotellaan maanantaita.
Kiitokset kaikille kommenteista, jaksaa huomattavasti paremmin, kun tietää ettei ole ainoa jolla on moista vaivaa vauvan kanssa:)

Jaka ja bambina meillä ei vielä kiinteitä eikä vellejä käytössä, mutta korviketta menee päivässä jonkun verran rintamaidon lisäksi, 50-200 ml/päivä. Olen kokeillut sekä tuttelia, että nannia ja vaihdolla ei ainakaan ollut vaikutusta. Voi tietysti johtua korvikkeestakin ja otin sen lääkärissä puheeksi, mutta kun sitä ei voi varmaksi tietää niin tutkitaan:)
Kerrohan jaka vellikokemuksia kun olette kokeilleet:) haluaisin kans kokeilla vellin antamista iltaisin, mutta en ole vielä uskaltanut.

Solnushka mulla on välillä aivan mahottomasti kipuja ja ongelmia nivelten kanssa, joskus tuolista noustessa tuntuu ettei jalat liiku ja on muutenkin tosi pökkelö olo. Olen ajatellut sen johtuvan osittain väsymyksestä ja vähäisestä liikkumisesta, mutta kai mä oon myös tullut vanhaksi:D Ja sitä naksumisen määrää, mulla paukkuu paikat välillä ihan kunnolla...en ole pitänyt ainakaan vielä mitenkään vaarallisena, vaan toivon ongelmien katoavan jossain vaiheessa...

Nennulainen itse ajattelin oksentelun johtuvan ylensyömisestä tai hotkimisesta, mutta kun oikein paneuduin asiaan ja koitin syöttää pieniä määriä niin sillä ei ollut vaikutusta. Kyllähän tuo hotkii ja on hätäinen ja tietty ainakin osin oksentelu johtuu siitä. Ei ole kiva vaiva, jaksamista teillekin, toivottavasti helpottaa kun vauva kasvaa ja kehittyy:)

Jos aamupesuille mentäis ja syömään jotain, saana on nukkunut viime yönä tosi hyvin ja on pötkötelty nyt aamu ihan rauhassa:)

Pohjoisen taika ja saana
 
Meillä on nyt neljä yötä putkeen ollut ihan kamalia. Viime yönä heräiltiin kahden tunnin välein tissittelemään:( Ja tyttö ei meinaa nukahtaa itsekseen tissittelyn jälkeen, vaan pitää aina uudelleen silittää uneen!!!
Meillä on ollut tällaisia öitä nyt kolme viikkoa :kieh: Ja tosiaan se, että ennen nukahti tissille aivan iisisti ja sit vain nosti takaisin viereemme nukkumaan, on ihan mennyttä. Havahtuu aina kun siirtää takaisin nukkumapaikkaan ja sitten pitää hyssytellä ja pitää kättä rinnan päällä ja rauhottaa. Niiin perseestä. Ajattelin, että kyse on tiheän imun kaudesta, mutta ei kai sellasen nyt viikkoja pitäis kestää.. Aaar.

Ja viime yö oli samaa mallia siis. Lisäksi Sulo välillä itkeskeli viis sekuntia, pieras, nukahti taas. Heräs, "itkahti", pieras, nukahti taas. Jotain mahavaivojakin siis.

Ei oo yöt meidän parasta aikaa siis enää. Toisaalta posti toi tullessan ton Elizabeth Pantleyn ihanan kirjan "The No-Cry Sleep Solution" (suomeksi kai "Pehmeä matka höyhensaarille), jossa muistutetaan realistisista tavoitteista: äärimmäisen harvat alle puolivuotiaat nukkuvat edes viittä tuntia putkeen, ja se viisi tuntia on ton kirjankin tavoite, johon kantsii pyrkiä unikoulun avulla. Neuvolassa ja Facebookissa (siis ei meidän ryhmässä) oon myös saanut aika epäempaattista palautetta valitettuani öistä -- siis että mitä oikein odotin, kuulemma yli puolet vauvoista ei nuku neljän tunnin pätkää kuin joskus vuoden ikäisenä. Koitan siis olla kärsivällinen.

Ja Sulon aamuhymyn voimalla aina jaksaa eteenpäin! Herra Hoikkanen täyttää tänään tasan 3KK. Neljäsosa vauvavuodesta lusittu :D Hassua, hurjaa!

Mulle muuten laitettiin eilen hormonikierukka. Ei jännittänyt yhtään, ennen kuin lääkäri alkoi kertoa toimenpiteestä: "Ensin tartun kohdunnapukkaan pihdeillä, ja silloin ei saa sitten yhtään liikkua, ettei koko napukka repeä.." yms. :p Olin että "Just, ahaa..." Mutta eihän se sitten sattunut yhtään, pihdeistä huolimatta.. Pari tuntia laiton jälkeen vähän supisteli (tuli ihan synnytys mieleen!) ja oli menkkajomotusta, mutta nyt tänään ei enää mitään. Toivottavasti tää vekotin toimii hyvin! No more hazardivauvat tähän huusholliin :D (Tai sitten saankin jonkun vauvakuumeen kuukauden päästä, kuka tietää..)

Ooo, miekkonen väsäsi unelma-aamupalan, suuntaan keittiöön lihomaan!
En taas muistanut kommentoida juuri mitään!
Ai niiiiiin äkkiä kun vielä muistan: kietaisuristi2 on munkin one&only liinasidonta. En jaksa opetella muita! :D
 
Huomenia mammat

Meillä joka aamu kakka- ja pissa teatteri kylpyhuoneessa, tulee sitten joka päästä ennen kuin ehtii aata sanoa ja sitten jälkisiivoukset :) Pikku-ukko potkii ja kiljuu ihan hulluna ja kuola valuu niin että bodyt on ihan märkinä heh!

Mies on ylitöissä viikonlopun ja hyvä niin sillä mua kiristää sen läsnäolo, ohimenevää toki mutta huomaan et hermo paukkuu joka asiasata nyt! Poikakin kitisee miehen sylissä ja näyttää äitille rullahuulta eli kun mies tulee kotiin niin poika on silti mun kans melki koko ajan...harmittaa tietysti miestäkin!

Maissivellistä Vaikka neuvolat sitä suositteeleekin niin epäilen heidän ravitsemus asiantuntemistaan sillä monet muutkin suositukset on ihan peestä, nimittäin maissihan on ihan yhtä tyhjän kanssa mahan täytettä, halpaa tuottaa ja amerikassahan sitä tungetaan joka paikkaan...itse antaisin jotakin vähän ravitsevampaa ja vaikka näihin teollisesti valmistettuihin velleihin/korvikkeisiin olisikin lisätty yhtä sun toista vitamiini ja hivenainetta niin ensisijaisestihan nuo pitäisi ravinnosta saada, koska imeytyy ihan eri tavalla.

En muista kenen lapsella oli kamalia pukluja, mutta jos annoit velliä tms. saattaa kysessä olla myös keliakia, silloin ravintoaineet ei imeydy ja lapsi ei kasva....harmittava juttu joka tapauksessa ja pyydä kaikki mahd. kokeet!

Ekan kerran testasin kestovaippoja ja innoistuin niin että aion ainakin kotona käyttää, myllymuksujen sivuilta tilasin outletista muutamat mm. pääkallot heh aika reteet!

Hyvää v-loppua!

Fiinukka ja Oliver 2,5kk
 
kardemumma Joo ei juhlalta kuulosta teidän yöt!Miten hel...ssä sie jaksat päivät??|OTää flunssa toki pahentaa vielä oloa, mut ei noi viime yön kaltaset yöt oo kyllä ihmistä varten.Taisin ehtii tottuu liian hyvään tossa aiemmin... Miten teillä päikkärit? Vieläkö Sulo nukkuu kaupunkireissut? Täällä ei nukuta enää niitäkään.. Tai nukutaan, jos työnnän koko ajan vaunuja reippaasti eteenpäin. Yks päivä kävin Lindexillä pikavauhdilla, mahtoi olla näky:D Ei vaan uskaltanu lakata vaunujen melko reipastahtista heiluttelua, kun heti alko käninä.

Puuh. Mut joo, Ehkä tää mamma dramatisoi. Syytän väsymystä. Ja täällä myös menee mieheen aina välillä hermo. :kieh:Ilman syytäkin ja joskus syystä. Meillä mies jää isyysvapaalle ens viikolla. En hypi riemusta, koska se tarkottaa, et mun pitää tehdä gradua. Meidän takaraja on ennen joulua. Mahtaa tulla tieteellistä tekstiä näillä yöunilla:LOL:

Joo nyt juomaan mammateeta ja rötväämään peiton alle. Mammatee muuten on ainakin täällä tuntunut auttavan!? Voi olla korvien välistäkin kiinni, mut maito riittää taas, eikä tartte antaa pierumaitoa Miljalle :LOL:

A + Milja 11 vkoa ja jotain
 
Viimeksi muokattu:
|O Zombie-mama heräsi taas uuteen aamuun...

Tridian Meillä nuo kahden tunnin syöttövälit yöllä on ihan tavallisia. :) Tai siis eka väli on yleensä 3h tai hurjissa tapauksissa 4h ja loput 2h. Oon kardemummman kanssa samoilla linjoilla, että tämä on ihan normaalia vauva-arkea. Mutta tottahan se ottaa päähän, jos aiemmin on ollut paremmat yöt ja nyt alkaa lyhenemään unet. : / Meillä on sama ongelma noiden iltasyöntien kanssa - tyttö nukahtelee rinnalle eikä saa tankattua kunnolla. Eilen pumppasin maitoa 1,5 dl ja annoin sen rinnalla olon jälkeen. Neiti nukkui sitten 3,5h ekan pätkän eli ihan hyvin toimi. Toivotaan, että teillä pian rytmi palautuu samaksi kuin ennen! Isot tsempit sinne ja koita nukkua vaikka päikkäreitä itsekin, jos onnistuu. :)

Mulle on vaikeeta jaksaa tämän jatkuvan väsyn kanssa, vaikka kokeneemmat mamma lohduttelee, että siihenkin tottuu. Oon vanhentunut tämän 3kk aikana varmaan 5 vuotta! Ihme ryppyjä tullut, kuiva iho ja silmien alla järjettömän kokoiset mustat renkaan. Mutta meidän rakas neiti on joka valvotun sekunnin arvoinen. :heart: Ja Yves Saint Laurentin valokynä ei ole vielä kertaakaan pettänyt. ;) Ainakin ihmiset väittää, etten näytä väsyneeltä. Ehkä ne ei raski kertoa totuutta? :D

Maitolaiturilla joku kirjoitti viisaasti, että vauvojen kanssa ei ole olemassakaan "saavutettuja etuja" vaan vauvan rytmi voi muuttua milloin tahansa. Eli kun kuvitellaan, että vauva on vihdoin oppinut nukkumaan pitkät yöunet tai kunnon päikkärit tms., niin kohta tilanne onkin jo päälaellaan. Toisaalta tämä vauva-aika on niin lyhyt, että koitetaan nauttia siitä univelasta huolimattakin. :) Kohta meidän muksut on taaperoita ja sitten on taas ihan eri huolet.

Kantoliinailussa tuo vauvan vaatetus on kyllä hankalaa kun ilmat alkaa kylmenee. Olen itse nyt koirien pissatuslenkeillä laittanut vauvalle villahousut, hanskat ja myssyn. Ja jos kauemmin ollaan ulkona, niin olen usein kietaissut villahuivin liinan päälle niin, että se peittää vauvan jalatkin. Pro-liinailijathan käyttää sellaisia tarkoitukseen tehtyjä takkeja tai lisäosia. Itse en niin pitkälle ajatellut mennä vielä. Mutta sisälläkin tykkään kyllä kantaa tyttö liinassa. Varsinkin kitinäpäivinä vauva rauhoittuu liinaan. Ja kaikista makeimmat naurutkin meillä hekotellaan liinassa kun mamma tanssii ja laulaa vauvalle. :D Se hekottelee pitkät pätkä ääneen.

nennulaiselle kiitos kantoliinalinkistä! Tosi selkeet ohjeet löytyy tuolta.

Fiinukka Siitä se kestoilu lähtee. :D Mäkin jäin alkuvaikeuksien jälkeen ihan koukkuun. Öisin meillä on vielä yleensä kertikset käytössä, mutta muuten kestoillaan. Hetken mulla vei, että löysin meille parhaiten sopivat vaipat ja nyt kun ne on käytössä, niin ohivuotoja ei tule sen enempää kuin kertiksilläkaan.

danalle piti jo aiemmin kommentoida, että hienoa, että sait maidon tulon taas lisääntymään. :) Ja kyllä kuulostaa todella rasittavalta tuo sun kaverin anoppi! Näkisin kyllä niin punaista, jos oma anoppini tulis päsmäröimään meille. Onneksi se ei ole ollenkaan tuollainen. :)

Itse tykkäisin nukuttaa vauvaa enemmänkin perhepedissä, mutta pelkään jatkuvasti kääntyväni unissani sen päälle. Tai että mies kääntyy. Eli meillä pieni nukkuu suurimman osan yötä omassa sängyssään. Yleensä viimeisellä yösyötöllä 06-07 maissa jätän tytön viereen nukkumaan. Musta on ihana heräillä pienen pieni tuhisija kainalossa. :)

Tänään on muuten HIENO päivä kun ei paista aurinko ja saatiin tyttö partsille nukkumaan. :) Musta on tullut ihan auringonvihaaja viime viikkoina. :D No ei sentään, eilenkin oli ihana syysilma kun aurinko paistoi ja oli noin 13 astetta lämmintä. Ajateltiin huomenna ottaa vauva kantoliinaan ja painella koirien kanssa metsään pitkälle lenkille. Ihana kun voi päästää hurtat vapaaksi juoksemaan. Ne ei nauti mistään yhtä paljon kuin metsälenkkeilystä!

Tulipas romaani kirjoitettua. Alan vähitellen siirtämään itseäni punttisalille ja iltapäivällä mennään käymään mutka Tampereella.

Mukavaa päivää kaikille!

Olivia & Rinsessa 12 vkoa + 5 pvää
 
Oon näköjään täällä koko ajan:D


Olivia Ihan oot oikeessa! Normaaliahan tämä. Ja eiköhän tähänkin totu?:) Pakko vaan oli purkaa jonnekin oma flunssaväsyahdistuskiukutus ja tämä paikka siihen tuntuu soveltuvan aika hyvin. Nyt päikkäreiden jälkeen olo on jo inhimillinen. Kiitän myös suuresti Panadol Hotin kehittäjää!!:snotty:

Ja tuo on näköjään hyvä pitää mielessä, ettei kannata tuudittautua siihen uskoon, että jo löytynyt rytmi tulee myös pysymään. Niin ihanaa kuin se oliskin..

A + Milja
 
Tridian Juu, siis kiukkuahdistus täytyy aina purkaa vaikka sen aiheuttaja olis kuinka normaalia tahansa. :) Mullakin oli viime viikolla flunssa - onneksi ei tarttunut vauvaan. Kauheen vaikeeta oli olla pusuttelematta pienokaista sen aikana. Pikaista parenemista sinne! Ja pidetään tosiaan peukkuja, että teillä olis kyseessä tiheän imun kausi, joka loppuu pian. :)
 
Meilläkin oli toissa yönä ns. huono yö ja mamma oli ihan tosi väsynyt. Toki moni voi olla tuosta yöstä eri mieltä, mutta ite olin ihan tööt sen jälkeen. Emma nukku vaan 20-04!!!!!ja sit piti syöttää ja jatko unia vasta joskus 05 maissa!! Onneks nuuku sit 08 asti mutta huomaa, kun on tottunu, et vasta 06/07 maissa eka syöttö..olin ihan zombiena sillon yöllä!! Kerrassaan kamalaa.. Noh, onneks viime yö meni taas 19.30-06.15...vähän helpotti!!

Toi ns. huono yö johtu varmaan kun oltiin ekaa yötä reissussa...tää toka meni sit jo rutiinilla.

Ihanaa, isukki ens viikon isyyslomalla!!

Täällä ei perhepedissä nukuta...joskus aamulla syötön jälkeen saattaa Emma pari tuntia vieressä nukkua. Mutta siis muuten nukkuu omassa huoneessa!!

Maissivellisä..varmasti voi ihan huoletta antaa...ei kannata kuunnella syyllistystä et ois mitenkään huonoksi! ja kyllähän sen huomaa, et miten omalle lapselle passaa..
 
Perhepeti.meillä tuo poika ei suostu nukahtamaan viereen..joskus saattaa siihen torkahtaa mutta sitten alkaa 5min päästä ähisee ja viuhtomaan.Poika on muutenkin niin äännekäs nukkuja,sillä on varmasti tuhat erillaista vinkumis ja ähinä ääntä:LOL:
Mua naurattaa nuo huonot yöt,meidän paras yö on edelleen se 6h+2h+2h yö.Yleensä se 3-4h pätkä ja sitten tunnin välein herätys aamuun asti..alussa poika jäi hereille 4-5maissa ja valvoi pari tuntia,mutta nyt jo nukkui 7-8asti,muta taas pari yötä herätty 5.00 valvomaan ja 7.00 takas unille..ja itse jouduin jo silloin muutenkin heräämään kun lapsia laitan koulutielle|O
Väsyttää kyllä,mutta aikansa kutakin,vauva-aika menee niin äkkiä,tuokin pötkö kohta jo 2kk:D
Oon täällä 4lapsen kanssa yksin kotona,ja uskokaa pois on kyllä haastetta että saan tämän porukan yksin petiin..paino tippui 2kg viikossa kun mies aloitti työt..syön roskaruokaa ja karkkia koko ajan,mutta juoksen myös paikasta toiseen.Suosittelen tätä suurperhedieettiä kaikille painon kanssa kamppaileville..on mulla vielä 5kg matkaa normaaliin painoon itsellänikin,mutta 15kg on synnytyksen jälkeen jo lähtenykkin:D
 
Maissivelliä kokeilimme eilen laimealle sekoituksella 10ml velliä ja 50ml korviketta,neiti söi innolla ja pikkusen pierut paukkui sen jälkeen mutta ei yhtään kipeitä ollut, sit jonkin ajan pääsä turahti kakka housuun. Hassuinta on se että yleensä meillä kakkaaminen on pidempi prosessi ja se on sellaista sammaleen vihreää jänkkiä,niin tämä kakka oli sellaista kuin pitäisikin olla,raemaista sinappia ja neiti vaan hymyili kakatessaa.. Joten hyvin kokeilu meni,tarkoitus ei kuitenkaan ole antaa vielä päivittäin. Vähän vain totutellaan tuota kolmen kuukauden ikää odotellessa.

Maissivellihän on lähes samaa tavaraa kuin korvikekin,koostumus hieman erilaista.. joten minäkään en ihan usko siihen että merkittävästi yöunia pidentäis mutta joillakinhan se toimii niinkin. Velli ei sula niin nopeasti vatsassa ja siksi toiset vauvat nukkuvat sen avulla pidempiä yöunia. Kokeilu kannattee kuitenkin tehdä päiväsaikaan,jos vauvan masu kipeytyykin niin ei tarvi sitten yöllä valvoa.
Sain myös tällaisen ohjeen että aina kantsii totuttaa yhteen uuteen ainesosaan kerrallaan, eli aloittaa maissivellillä koska siinä on vain maissia. Sit kun se on tuttu juttu niin kokeilla sitten vasta peruna-porkkanaa, koska siinähän on jo kaksi uutta ainesosaa. Eikä soseita samaan aikaan kun velliin totutellaan..
 
Hug
Heippa,

Oon täällä intona lukenut teidän keskusteluja ja päätin sitten itsekin rekisteröityä, että voin ottaa osaa jutusteluun. Meille syntyi siis 16.7. ihana poika Hurmuri, nyt siis 10 vkoa. Päivät menee aika lailla Hurmurin nukuttamispuuhissa, kun ukkeli ei ole mikään ihan helpoiten nukahtava tapaus. Yöt mennään edelleekin 2 tunnin syöttövälillä, ehkä yksi 3-4 tunnin pätkä mahtuu yöhön (jos mahtuu...) Siihen nähden oon yllättävän vähän ollut superväsyksissä. Ehkä osa syy on ollut juuri perhepedissä: ei ole tarttenut nousta erikseen sängystä syöttämään, tissi suuhun vaan ja unta kaaliin :D Nyt en enää edes osaisi muutenkaan nukkua ilman että Hurmuri on tossa kyljessä. Yhden kerran yritettiin pinnasänkyä, mutta poika ja äiti nukku kumpikin niin huonosti, että seuraavana yönä palattiin perhepetiin hyvin nopsaan. Mies pystyy nukkumaan samassa pedissä tulpat korvissa.

Liinailusta sen verran, että meillä oli alkuun suuri pelastus semmonen olan yli heitettävä rengasliina. Semmonen sylipoika Hurmuri oli, että hirvee äläkkä nousi samantien jos sylistä päästi. Onneksi siitä vaiheesta päästiin jo ja rengasliina sai jäädä, kun selkä rupesi sanomaan sopimustaan irti. Sitten siirryttiin Manducan kantoreppuun, joka on ollut aivan loistava. Selkä kestää ja mieskin suostuu siinä kantamaan. Hurmuri nukkui päiväunia siinä ja nukkuu kyllä edelleenkin välillä, mutta nyt yritän saada sitä nukahtamaan sänkyyn päivälläkin. Tissi suussahan sinne sänkyyn on mentävä, muuten ei onnistu :D

Nyt jännittää vähän ensimmäinen pidempi reissu, kun lähdetään ensi viikonloppuna anoppilaan. Sinne on n. 3h ajomatka ja vuokra-autolla mennään. Hurmurilla ei ole pahemmin kokemusta siis autoilusta, kun emme autoa omista. Eniten jännittää se, nukahtaako poika autoon. Jos ei, niin sitten varmaan huutaa kurkku suorana, kun on tarpeeksi yliväsynyt. Onko kellään vinkkiä, mitä sitten tekisi? Ajattelin, josko yrittäisin pumpata vähän maitoa mukaan, että voisi vaikka siinä lennossa sitten rauhotella sen avulla. (Niin, siis täysimetyksellä mennään vielä.)

No niin, nyt lopetan jorinat tältä erää. Onpa kiva että löysin tän ketjun!

Hug ja Hurmuri 10 viikkoa ja 1 päivä
 

Yhteistyössä