Heinäkuun Hurmaajat 2010

Jess! Viimeiset antibiootit nielty! Ei tarvi enää kauaa miettiä, johtuuko vauvan vatsanväänteet lääkkeistä vai mistä.

Viime yö meni taas ihan harakoille. Vauva kylllä nukkui klo 23-03, mutta mamma ei vaan saanut unta ennen kello 02. Ja sitten kun nukahdin niin näin painajaista, jossa olin jälkitarkastuksessa ja lääkäri suuttui mulle ensin siitä, että meidän oma terveydenhoitaja ei ollut paikalla vaan oli mennyt sirkukseen (?!). Sitten se alkoi haukkumaan mua, etten osaa hoitaa lastani. Vauvalla oli muka kaikenlaisia tauteja ja lääkäri määräs sille kahdet antibiootit. Sitten mun äiti ja mieskin tuli paikalle ja molemmat raivos mulle, kun en ollut tajunnut, että vauva on kipee. Yritin kauheesti puolustella, että yritän kaikkeni ja en vaan osaa. Lopulta sain sitten kauheet itkuraivarit ja nakkelin tavaroita ympäri vastaanottoa... Mitähän mun alitajunta yrittää kertoo mulle? Hmmmhmmm, kauheen hankala tulkita. :p

Me aloitettiin eilen Cuplaton -tipat vauvalla ilmavaivoihin. Saas nähdä auttaako. Jostain luin, että paras vaikutus alkaa vasta 3 vrk päästä. Pieni heräilee aina aamuyöstä kauheisiin ilmavaivoihin. Tai itse asiassa se ei edes herää, vaan pitää vaan niin kamalaa meteliä ja huitoo joka suuntaan, etten saa itse nukuttua. Nyt vauva nukkuu ihanan rauhassa isänsä kainalossa - pitäis varmaan itsekin mennä vielä koisiin.

D-vitamiineista meilläkin on käytössö Gefilus D-vitamiinit ja täälläkään ne ei ole tuntuneet aiheuttavan mitään vatsanväänteitä. Pari viikkoa on jo käytetty.

Musta muuten tuntuu siltä, että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vastasyntyneillä on vatsavaivoja? Luulen, että niitä tulee kaikille vauvoille huolimatta siitä, onko D-vitamiinit tai Relat tai Cuplatonit käytössä.

kardemummma Ei mulle ole ainakaan tullut sellainen olo, että mitenkään mustamaalaisit Suloa. :) Sitä vartenhan täällä kirjoitellaan, että saa purkaa sydäntään milloin mistäkin. Kyllä nuo pikkuiset on vaan valtavan rakkaita vaikka ne välillä käykin vanhempien hermoille. :heart:

Menialla taisi mies olla etäinen? Toivottavasti mies siitä pikaisesti tokenee. Kiristäähän univelat jne kaikkien hermoja. Kurja juttu - paljon tsemppiä sinne!

Onkos muut muuten saaneet paljon vauvalahjoja? Meidän pieni on täällä mummolareissulla saanut niin paljon lahjuksia, ettei varmaan mahduta enää autoon kotimatkalle. Ollaan saatu pyyhkeitä, tossuja, bodyja & potkareita, tuttipulloja jne. Ja oma ihana äitini oli ostanut 5 kpl pakkauksen Kushies AIO kestovaippoja. Siis ihan älyttömän söpöjä! Äiti aikoi vielä neuloa vauvalle meidän täällä oleskelun aikana muutamat villa-hahtuvalankaiset vaippahousut.

Hormoninäppylöitä löytyy meidänkin vauvalta. Niitä tulee ja menee. Neuvolassa sanoivat, että voi tulla koko naama täyteen eikä niille tarvitse tehdä mitään. Jos kovasti yksittäinen näppy tulehtuu, niin sitten voi hyvin paikallisesti pyyhkiä Septidinillä.

Pai Mäkin nuokun puoliunessa aina yöllä imettäessä (ja joskus päivälläkin!). Ei valitettavasti löydy hereilläpysymisvinkkejä, mutta sympatiaa kyllä. :) Kannattaa muuten lähtee vauvan kanssa liikkeelle kotoa, jos tuntuu, että seinät kaatuu niskaan. Vaunulenkille, shoppaileen, kauppaan tms. Mulla ainakin helpottaa kun välillä pääsee tuulettuun.

En muuten käsitä, miten ikinä pärjään kun mies palaa töihin 1,5 viikon päästä. Kuka sitten tekee ruuat, hoitaa koirat ja siivoaa? Ja ennen kaikkea, kuka mulle ojentelee kännykät, kaukosäätimet ja harsot kun imetän??! :D Mun mielestä vauvan mukana pitäisi aivan ehdottomasti tulla yksi ylimääräinen 2 metrinen käsi.

Nyt kuuluu vauvan kutsu eli mentävä on. Kivaa keskiviikkopäivää mammoille - nautitaan vauvoista ja äitiyslomasta! Niin moni on tälläkin hetkellä töissä. ;)
 
|O |O |O

Uneton yö ja meinaa loppua usko ja toivo. Rakkauskin koetuksella :LOL: No ei vaan... Tästä tää taas lähtee, mut yö oli aivan sa...n tuskainen. Pieni möyrysi käytännössä ihan koko yö masunsa kanssa. :/ Tänään edessä apteekkireissu, jos sieltä sais vähän helpotusta.
Tää mamma menee nyt pötköttää ja yritän olla ajattelematta vielä seuraavaa yötä. Viime yön epätoivoa kuvaa se, että märisin polvillani maassa, kun Mytty ähisi ja itku sängyllä. Ja ei lohduttanut sekään, että mies oli yötöissä. Nyttuo pieni on taas suuret silmät ihan auki ja niin suloinen kuin olla vain voi. On tää melkoista :)

A + Mytty 3 vkoa
 
Tridian Suuret sympatiat täältä sinnekin. :hug: Meillä on ollut viime aikoina vähän sama meininki. Ei tosin noin vaikee tilanne, mutta varsinkin aamuyön tunnit menee pienen möyrytessä masun kanssa. Ja itsellä jotenkin öisin se epätoivon tunne on potenssiin 500, päivällä kestää suuremmatkin vastoinkäymiset. :)
 
mileena tervetuloa ja onnittelut pienestä :)

fanni-maria Onnittelut pienestä ja kiitos synnytysskertomuksesta =) Millonhan sitä ite sais sitä aikaseksi :p

Meillä meni taas eilinen ilta ihan plörinäksi... Pieni roikkui tissillä käytännössä klo 20-> aina tuonne 23.30 asti ennenku nukahti..mutta tissi ei kuitenkaan ollut hirmu kiva kaveri koska kun sen sai suuhun ni uni tuli ja imeminen loppu, mutta sitten kun nosti pois omaan sänkyyn ni kitinä alko..lopulta sitten otin meidän sänkyyn ja annoin tutin ja aina kun sylkäs sen pois ni annoin tutin vaan uudelleen..LOPULTA sitten uni tuli pienelle ja sitten kun olin täysin varma ni annoin miehen nostaa hänet omaan sänkyynsä (nukku miehen paikalla ja raukka halus jo nukkuun :LOL: ) yö meni muuten sitten hyvin...

Ja nyt yritän pientä tainnuttaa sitterissä nukkumaan..kyl se joku 20min varmaan on jo nukkunut mutta koko aika pitää heijata sitteriä joten mitään ei pysty tekemään..en edes vaatteita ole saanut päälle...tosin eipä tässä hirveitä tehhä ku meillä on ihan jumalaton ukkosmyrsky..vettä tulee ihan perkuleesti ja ukostaa tosi pahasti joten taidanpa kirjotella myöhemmin lisää

Rae ja vaavi 15vrk
 
Kovasti onnea kaikille vauvan saaneille!! Ja viimemetreille tsemppiä kasassa oleville!

Chilille kiitokset pinosta!! Omista tiedoista puuttuu tytön painosta kolmonen, eli neidillä oli painoa 3640g, ei suinkaan 640g ;)

NeLa peukutellaan täällä, että sivuääni olisi harmiton! Meidän esikoisella havaittiin synnärillä vastaavaa, tarkastukseen joutu 3viikkosena ja oli ääni hävinny. Nyt viimeksi neuvolassa (5v) lääkäri sanoi kuulevansa sivuäänen, muttei pitänyt mitenkään huolestuttavana. Eli ilmeisesti nuo äänet aika normaaleja ja vaarattomia, vaikka huolta aiheuttavatkin.

Pai me käytiin mökillä viikonloppuna, hyvin suju reissut, tosin ihan päiväreissuja kaksin kappalein olivat. Vaunuja ei mukaan otettu, kun vie turhaan tilaa autossa, joten neiti keikku unilla kantoliinassa. Vaipat vaihdettiin pöydällä (millon ulkona millon tuvassa) ja peppupesu hoidettiin pyllypyyhkeiden avulla. Kestot oli mukana, mutta ihan päiväreissuja nuo kaks mökkimatkaa olivat. Tosin olis varmaan muutenkin, siis vaikka yötä olis oltu, kun ei noita kertiksiä kotoa löydy. Jos oltaisiin oltu pidempään, olis varmasti osa pepunpesuista hoidettu lämpimällä vedellä. Vinkkinä: Jos mökillä on saunassa pata, missä vesi lämmitetään kuumaksi, on se saunomisen jäljiltä pitkään lämmintä, eli ei tartte erikseen lämmitellä pepunpesua varten seuraavana päivänä.

D-vitamiinit
. Niitä olis pitäny antaa jo kohta viikon verran. En ole antanut. En uskalla. Tuli pojille sellaset itkut ja vatsanväänteet, ettei huvita edes kokeilla vielä. Riisitauti tuskin heti uhkaa, joten eiköhän tuo pärjää elämässään, vaikka vitaminit alottaakin muutaman viikon myöhässsä? Ajattelin 1kk päivän kunniaksi sitten..

Rae :hug: ei tuo munkaan mies lahjoista ymmärrä. Yhden kerran oon joululahjan saanu (ja senkin kovalla painostuksella) ja kerran on tuonu kukkia (kaameassa kännissä, tullessaan kotiin 6h myöhässä työyön jälkeen). Yhdessä oltu sentään 8vuotta.. Tuo ei tajua, mikä merkitys lahjoilla tai muistamisella on, vaikka siitä joka kerta huomautankin..

Hirmu kiireellä selasin sivut läpi, joten varmasti jäi jotain huomaamatta. Pitää herättää pikkuneiti syömään, jotta päästään duunipaikalla käymään. Mammat siellä kovin odottaa näkevänsä tuon natiaisen, joten mennään kahvitauolla moikkaamaan. Ja onhan se pakko käydä lapsiakin tervehtimässä.
Paremmalla ajalla taasen..
Kepsukka ja Unna 2,5vk
 
Chili kyseli imettämättömän rinnan kipuilusta. Mulla herumisen käynnistyessä sattuu, mutta menee aika nopsaa ohi. Ja jos oikein muistan, ei tuon keskimmäisen kanssa tuota kipua kovin kauaa kestäny, oli alkuaikojen juttuja. Että sitä kivuttomuutta odotellessa..
 
imetyskipuja on jonkin verran. Lähinnä herumisen yhteydessä ja riippuen kuinka täynnä toinenkin tissi on :D
D-vitamiinit on täälläkin antamatta. Jos mekin sitte 1kk:n iässä? Ostin d-tippoja, joiden pitäisi olla ok makuisia ja vesiliukoisia ja sisältävät d3 vitamiinia mikä lienee paremmin imeytyvää kuin noissa neuvolan tyrkyttämissä.. miksi ne niitä ylipäänsä jakaa?
Relat ei edellisillä lapsilla auttanu, mutta nyt on ollu selvästi hyötyä. Kahtena päivänä on saanu ja molempina on nukkunu myös päivällä ihan kunnon unia eikä yliväsyneenä vaan väännelly ja huutanu mahaansa. Silti klo 20-01 väli on ollu tuskainen ja huutoa, mutta tuntuu ihan siedettävältä kun tottu jo että se jatkuva kantaminen ja hyssyttely alkaa puolilta päivin :) Toivottavasti tämä nyt jatkuu edelleen, kun sen ääneen uskalsin sanoa.
Mökkeilijöille olen salaa vähän kade, kun näitä kodin seiniä on tullu nähtyä todellakin enemmän kuin tarpeeksi.. Hieno homma että pääsette vähän liikkumaan.
autossa viihtyminen... meillä ei oikein toimi autoilu, joten siksikään ei hirveästi tee mieli minnekään lähteä. Ährää ja huutaa.
Kiltti vauva? Mun tekis mieli aina ärähtää kun joku tuota kysyy. Ei kun kamalan ilkeä! Kilttejä kai ne kaikki lapset on, mutta toiset on vaan massustaan vaivasempia ym.

Siinäpä jotain, kun ah, meillä ollaan päikkäreillä!!!

Punaposket ja nööti 2vk 6pv
 
Onnea vauvan saaneille :heart: :heart: ja kiitos synnytyskertomuksista :D :heart:

jaksuja kovasti kaikille mahakkaille :hug: ja innolla odotan vauvauutisia ;) :heart:

jaksuja myös äideille ja vauvoille joilla masuvaivoja ja kitinöitä... :hug: :heart: Kyllä täälläkin välillä kitistään, mutta sitten on taas parempiakin päiviä ;) Tänä aamunakin poika ähisi sängyssä, varmaankin pieru hukassa :whistle:

Sadepäivää vietellään.. koko yön on tullu vettä! Ei kiva, kun ei pääse vaunuttelemaan... Poutapäivää odotellessa! :D

vauvalahjoja ollaan myöskin saatu PAALJOOON... ja mikä ihmeellisintä myös naapurit on tuonu bodeja, housuja, kukkia :eek: Siis tosi ihanaa :heart:

Nyt kävi kutsu :LOL:


Maamin ja TOIVO 3vkoa :heart:

ps. Kyllä se aika nyt menee nopeesti :whistle: :whistle:
 
päivää arvon daamit,

ja kovasti onnea uusille äideille ja paljon tsemppiä tuleville!

olen täällä puoliksi naureskellut, että on se kumma kun tarvitsee aina kehittää jostain se ongelma, jos sitä ei muuten ole näköpiirissä. olen ruvennut miettimään, että onko tolla meidän pikkumiehellä kaikki ok, kun se on niin rauhallinen ja itkee vähän? tää saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta mietin sitä välillä ihan oikeasti. itkeekö muiden vauvat vaippojen takia? meidän mies ei nimittäin kommentoi, vaikka olisi märkä kestovaippa tai kakkaa. se on todella harvoin kun se tuntuu kommentoivan vaippoja millään tavalla. mietin myös, että osaakohan se aina edes ilmoittaa olevansa nälkäinen? eilen tuli aika pitkä syöttöväli, eikä kaveri kommentoinut mitään. sitten vaippojen vaihdon yhteydessä näytti kuin sen kädet olisi tärisseet jotenkin oudosti. kova nälkähän sillä oli ja tärinätkin meni ohi syönnin myötä. ehkä kehitän tässä taas turhia ylimääräisiä ongelmia, mutta huolettaa silti. pakko rehellisyyden nimissä sanoa, etten myöskään kaipaa koko ajan itkevää vauvaa, mutta että voisi tietää, että pikkumies kertoo kun sillä on joku huonosti.

joku kysyi, olikohan chili, että sattuuko siihen toiseen rintaan imetettäessä. mulla sattuu melkein joka kerta, mutta sitten se menee vähitellen ohi. en tiedä, mistä on kysymys, mutta olen pitänyt sitä ihan normaalina. alkoi ehkä joku viikko sitten.

meillä syödään myös niitä gefilus maitohappo-d-vitamiinitippoja, enkä ole huomannut niiden lisäävän vatsanväänteitä millään tavalla. itse uskon maitohappobakteerien parantavaan voimaan hyvin monella saralla. söin koko raskausajan maitohappobakteereja ja jatkan edelleen. niiden tehoa korvatulehdusten ja allergioiden ehkäisyssä on tutkittu käsittääkseni aika paljon ja saatu hyviä tuloksia. olen itse ollut lapsena pahassa korvatulehduskierteessä, joten yritän tehdä kaikkeni, ettei se periytyisi pikkumiehelle.

imetyksestä vielä. meidän kaveri ei käytännössä koskaan syö kuin yhden rinnan tyhjäksi tai useimmiten ei edes tyhjäksi. onko muilla vastaavia vauvoja vai jaksaako kaikkien vauvat syödä molemmista tai molemmat jopa tyhjiksi? viitaten siihen, mitä tässä viestissä aiemmin kirjoitin, niin eipä tuo kaveri ainakaan pyydä lisää, eikä sille näytä maistuvankaan, vaikka tarjoaisi toista tissiä. ehkä se ei sitten sillä saralla ole tullut ahmattivanhempiinsa, jotka kyllä santsaavat aina ruokapöydässä :)

saatiin tänään vihdoin varattua aika sinne isyyden tunnustamiseen. samalla saatiin päätettyä ristiäispäivä, kun kuultiin, että viikon sisällä pitäisi olla paperisodan kunnossa. meillä on nyt sitten ristiäiset 5.9., joten ei menekään sitten kuin päivällä yli sen kahden kuukauden. enää pitää löytää pappi. kysyn ensin tutut läpi ja soitan vasta sitten seurakuntaan. kotona varmaan pidetään ristiäiset. pitää alkaa suunnittelemaan menyytä saman tien :)

voimia kovasti teille, joiden vauvat jaksavat testata äänijänteitään. en voi edes kuvitella, miten väsynyt olisin, jos vauva huutaisi yötä päivää. tuntuu melkein röyhkeältä valittaa väsymystään, kun on tuollainen rauhallinen kaveri, mutta teen sen silti. väsyttää aivan törkeästi! en edes ymmärrä, miten se on mahdollista, kun nukutaan kuitenkin ihan kohtuullisia yöunia, joiden aikana herää vain muutaman kerran. kai se sitten on tuo imettäminen ja huonontunut yleiskunto. oliko se rouva saga, joka valitteli selkäänsä? mulla on ainakin aivan tuskaa ja eilen jämähti hartia niin, että meinasi taju lähteä pariinkin otteeseen. ryhtiä ei meinaa jaksaa pitää pitkiä aikoja. mua ottaa niin paljon päähän, että ollaan jotenkin jämähdetty tänne neljän seinän sisään. täytyy ryhdistäytyä ja käydä tänään vaunuilemassa.

joku kyseli röyhtäyttämisestä. meillä mies on siinä paras, mutta viime päivinä olen itsekin saanut sen röyhtäisyn ulos, kun odotan vähän aikaa imetyksen jälkeen (kunnes kitinä alkaa) ja sitten nostan vauvan pystyasentoon eteeni niin, että toinen käsi tukee niskaa ja toinen on pyllyn alla. vauva on siis käsien varassa, ei sylissä. siinä kun antaa vauvan pitää päätään pystyssä niska tuettuna, tulee röyhtäisy yleensä aika nopeasti.

nyt taas jatkamaan kuittihelvettiä, kun tuo pieni mies nukkuu. ukkosta odotellessa. täällä on aivan käsittämättömän painostava ilma.

ukkosta päiväänne auringon sijasta,

solnushka & pikkumies 4 vkoa + 3 pvää
 
Täällä on nyt verenpaineet alkaneet mennä tosi alas.
Tänä aamunakin 101/72 luokkaa ja eilen illalla oli yläpaine vaan 100. Ja nyt on sitten alkanut pyörryttelemään, muutenkin siis kun ylös noustessa jne.
En oo enää uskaltanu ottaa Albetolia kolmea kertaa päivässä ja neuvolasta sanottiin et hyvä niin. Nyt pitäis päästä omalääkärille jatkosta, mut tässä kaupungissa nää asiat on hoidettu hyvin.
Eli ajanvaraus pitäis mennä omahoitajan kautta, mut siel onkin vastaajaviesti ettei nro ole käytössä ja puhelimessa ei hoidon tarvetta arvioida ja vain kiireellisen hoidon tarpeessa olevat hoidetaan. Että näin meillä Vantaalla !
Terveydenhoitajalle on puhelin"tunti" ihan kaikki 30 min / päivä ja sitten aamuisin voi mennä ilman ajanvarausta 8-9.30. Ehkä pitää vaan olla röyhkee ja painella sinne terkkarin vastaanotolle huomen aamulla, vaik eihän tää mun asia silleen mikään överi-kiireellinen olekkaan. Mut jos rupee jatkossakin huimailemaan, niin enhän mä uskalla olla vauvan kans kaksin ollenkaan.
Et taas totesin et ihan hyvä et tuli otettua pojalle se vakuutus, että saa ainakin hoitoa jos sitä kokee tarvitsevansa.
 
voi jumaliste, kirjotin hirmu pitkän pätkän ja se hävis :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Eli siis meillä oli hirmunen ukkosmyrsky jota miekin pelkäsin, normaalisti en pelkää, onneksi meni nopeesti ohitse!!

kepsukka onneks jonkin muunkin mies on vähän "tolvana" lahjojen suhteen..noh, iteppä olen tuon kanssa naimisiin mennyt ni kait se pitää vaan kestää :LOL: :LOL:

Pieni viihtyy autossa tosi hyvin, ainakin vielä toistaiseksi ja imettäessä toinen tissi on hetken verran kipeä mutta menee nopeesti ohi

solnushka meillä pieni mies ei syö kun toisen tissi kerrallaan ja sekään ei mene "tyhjäksi" eli ei jaksa kumpastakin mutustella..muutenkin kyllä syö hirmu huonosti, nukahtelee tissille koko aika ja saa herätellä ihan taukoamatta..mutta sitten kun syö ni kyllä syö ihan hyvin

mitäs vielä..hirveesti kirjottelin mut tosiaan hävis koko paska..AI NIIN meidän pieni mies on tänään nukkunut jo vajaa 3h päikkäreitä, äippä on ihan innoissaan!!! tosin kohta varmaan heräilee ja sillon pitää tissi olla HETI paikalla tai huutaa pää punasena ja sitä ei kyllä pidemmän päälle jaksa kuunnella kukaan!!!

Saas nähdä miten huomenna saadaan aikataulut laitettua vaavin kanssa yhteen kun klo 13.30 olis neuvola..ja sen jälestä varmaan pitäs ainakin ruokakaupassa käydä..hmm..voi tulla mielenkiintoinen reissu..

vauvalahjoja tasan kaksi saatu, pieni ritsa naapureilta ja sitten miehen sisko toi vaatteita..ai niin ja toinen miehen sisko toi pehmolelun...ja tuskin mitään enempää edes saadaan..seuraavat on sitten ristiäislahjoja...
 
Solnushka, meillä poika syö kerrallaan vain toisesta rinnasta. Koskaan en ole edes tarjonnut toista eikä poika ole sitä myöskään pyytänyt. Mä oon sitä mieltä vahvasti, ettei poika syö edes sitä yhtä rintaa tyhjäksi. Maitoa tursuu suupielistä loppuun asti. Eli mun mielestä on ihan mahdollista, että vauva saa tarpeekseen yhdestä rinnasta. Riippuu tietenkin maidontuotannosta. Meillä poika itkee kyllä kuuluvasti nälkäänsä, mutta vaippa (kesto) häiritsee häntä tosi harvoin. Kakat on nyt niin usein tehnyt heti hoitopöydällä juuri vaihdettuun vaippaan, etten oikein osaa sanoa häiritsiskö kakkavaippa murua, mut pissavaipat ei ainakaan vaikka olis kuinka märkiä. Mut eipä noi vaipat kyllä niin märiltä tunnukaan, kun niissä on kuitenkin se coolmax tai mikrofleece päälimmäisenä. Onks susta sit usein vaikuttanut, ettei teidän pieni itke nälkäänsä? Kyllähän ne syöntivälit saattaa välillä olla pitkiäkin ihan muuten vaan.

Niin ja Pai, menet nyt vaan sinne terkkarille, ja vaadit ajan lääkärille tai jotain vastauksia. Samalla pääset siinä ihmisten ilmoillekin niin ei ne seinät kotona sitten taas niin ahdista :)

Saga ja poika 3vko+5vrk
 
Tässä tulis minun synntyskertomusta; torstaina päivällä katsoin telkaria ja ihmettelin tulevia ja meneviä selkäkipuja,tunnin niista kärsittyäni tajusin niiden voivan olla supistuksia. niitä kesti kokonaisen päivän ja tiesin niiden enteilevän jotain. yöllä en saanut nukuttua ja perjantai päivänä ne jatkuivat,kellottelin niitä päivä, tulivat noin 10min välein ja kestoltaan noin 45 sekunttia. Ilta saapui ja supistukset tulivat 6 min välein ja olin todella kipeä,kokeilin eri asentoja ja ajattelin että pakko sinnitellä kotona niin kauan kuin mahdollista. Illalla soitin äitipolille ja sanoivat että tulla kun tuntuu etten kotona enää jaksa. kolmen aikaan yöllä mieheni sanoi että nyt on lähettävä kun olin ihan valkoinen ja kauheissa kivuissa ja lisäksi erittäin väsynyt. Polilla sanoivat että 1,5cm auki ja kaulaa noin 2cm jäljellä ja supistukset eivät piirtyneet käyrille vaikka niitä tuli koko ajan. ehdottivat että voisin jäädä yöksi jos haluan, nukuin siellä yöni kipu ja unilääkkeen voimalla. mies meni kotiin ja aamulla soitin hänet hakemaan,lääkäri sanoi että saisin mennä kotiin odottelemaan. Päivä meni supistellessa ja lauantai yön taas valvoin kotona kauheissa tuskissa sohvilla, supistuksia tuli 6 min välein ja kesti 50sekunttia. Aamulla mieheni heräsi ja sanoi että joko lähdetään, en suostunut koska ensi synnyttäjäthän menevät aina liian aikaisin.. Sain puheluita että joko joko, ja jotkut kauhistelivat vauvan syntyvän kotiin jos kohta en lähde. päivän taas kärvistelin,istuin suihkussa koska lähes tulikuuma vesi vei kivut pois,se oli ainoa paikka jossa oli hyvä olla. yhden aikaan päivällä lähdimme taas kohti sairaalaa varmana että taas minut käännytetään takaisin, olin 2,5 cm auki ja sain jäädä osastolle. saimme heti synnytysalin jossa oli parivuode, päivän olimme siellä ja kaikki edistyi tosi hitaasti. illalla yhdeksän aikaan sain taas unilääkkeen ja nukuin yhteen asti yötä jolloin supistukset olivat niin kivuliaita että päätin soittaa kelloa. Olin auki 4cm ja kätilö ehdotti minulle ilokaasua, vetelin sitä kahden tunnin ajan ja olin ihan muissa maailmoissa mutta sitä otettuani minun oli hyvä olla. Ajoitus oli siinä tarkeintä että osasin ottaa heti supistuksen alkaessa. parin tunnin päästä sain epiduraalin ja sen jälkeen olin ihan taivaissa, nukuin neljä tuntia. Herättyäni sainkin alkaa ponnistelemaan, aluksi olin kyljelläni toinen jalka kohti kattoa. sattui ihan sairaasti kun epiduraali lopetettiin ja annettiin supistuksia voimistavan tipan!! en osannut jotenkin kohdistaa voimaa oikeaan suuntaan ja vaihdoin asentoa, selälleen ja käsillä pidin reisien takaa kiinni samalla kun mieheni nosti minua selästä aina supistuksen tullessa. Silloin ponnistaminen alkoi onnistumaan ja voimat menivät pakostakin oikeaan suuntaan. Kalvot puhkaistiin ja vauvalle laitettiin pinni päähän. Tunsin kauheaa kipua pepussa ja hieman kirvelyä alapäässä.. Luulin että jossain vaiheessa saisin vielä kipulääkettä ja voisin levähtää hetkisen,olin väärässä. ei enää mitään saanut. Kätilö kertoi että jossain vaiheessa voi iskeä paniikki etten jaksakaan mutten saa sen antaa viedä mukanani, no samantienhän se iski. Mietin että voisin alkaa itkemään ja riehua ja lopettaa tämän synnyttämisen, että kylläpä ne sen vauvan siltä jotenkin ulos ottavat. Samaan aikaan kätilö haki toisenkin kätilön tsempaamaan minua ja hän osasi sanoa juuri oikeat sanat, kun kuulin heiltä ja mieheltäni etä tumma pitkä tukka näkyy aina välillä, sain uutta voimaa. Silloin päätin että ulos se on saatava, ponnistin pari kertaa niin lujaa kun ikinä pystyin ja silloin kuulin että pää tuli jo ulos, tunsin sen kivuliaana mutta samalla tuntui helpottavalta,olin edistynyt, loppu suora häämötti. Odotin seuraavaa supistusta ja tunsin kuinka vauva liukui kohti maailmaa. Samalla sain kiellon olla ponnistamatta,kauaa en pystynyt pidättämään ja ponnistin hänet ulos. Pitkä ja tumma tukkainen tyttö syntyi hymy huulillaan ma klo 12,54, mieheni hoki vain "se on tyttö,se on tyttö ja se hymyilee". Hänet nostettiin rinnalleni josta hän katseli heti virkeänä maailmaa suurilla silmillään ja alkoi tissiä imemään. Myöhemmin kuulin että kielto olla ponnistamatta johtui pään ja vartalon ympärille kiertyneestä napanuorasta. Tuore isä lähti pesemään vauvaa ja valokuvaamaan painon ja pituuden. Hän painoi 2,95 ja 47cm, paljon pienempi mitä oletin. Itse en yhtään käsittänyt tapahtunutta,juuriko minä olin häntä kantanut monta kuukautta ja juuri maailmaan synnyttänyt. siinä makailin kun kätilö laittoi pari tikkiä. Halusin äkkiä ylös,liikkumaan ja suihkuun. Olin ihan ylienerginen maattuani niin kauan,käytännössä koko viikonlopun. Mieheni kertoi minulle kuinka ylpeä minusta hän oli, kun en ollut itkenyt kertaakaan synnytyksessä enkä riehunut hysteerisenä niinkuin hän ja itsekkin olin olettanut. Oli ihanaa nähdä ja kuulla että pikkuinen rakas oli terve ja oi niin kaunis. Osastolle kävelin itse ja imetinkin istualteen,en siis ollut juurikaan kipeä tai väsynyt synntyksestä. Lastenhoitajilta sain kuulla kuinka ihanan virkeä ja kiltti tyttö olikaan, kuulemma ihan priima tyttö =) Ensimmäisen yön nukuin yksikseni univelan takia, välillä vain imetin tytön, seuraavina päivinä ja öinä pidin hänet vieressäni. Mieheni vieti sairaalassa kaikki päivät ja torstaina pääsimme kotiin. Koko sairaalassa olosta jäi hyvä muisto,siellä oli ihanaa olla..

Tyttö on niin kiltti, nukkuu aina kolme tuntia, syö,kakkii ja tuijottelee maailmaa suurilla silmillään ja pyörittelee suutaan. Hymyilee paljon ja itkee vähän :) yöllä herään kehdesti syöttämään. Toivoisin niin näin jatkuvan eikä hänen tarvitsisi kärsiö koliikista josta minä olen vauvana kärsinyt!

Itse imetän ja maitoa nousee nyt reilu viikko synnytyksestä todella hyvin, mutta lisämaitoa annan pullosta kun neiti on vielä niin pikkuruinen.Juon päivittäin kotikaljaa jonka pitäisi auttaa maidon nousussa. Hänen nälkä on suuri ja innolla odotammekin huomista neuvolatädin kotikäyntiä että nähdään paljonko paino on noussut.

Olemme niin rakastuneita tuohon pikkuiseen kirppuseen, hänen myötä alkoi aivan uusi elämä jota vielä opettelemme. Päivä päivältä tutustun häneen paremmin ja ymmärrän hänen tarpeitaan :heart:

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja ehkä hieman pomppivaa tekstiä :D

Jaka ja kirppunen 9 päivää
 
heissan:)

Täällä mennyt kaikki hyvin:) Pippuri nukkuu hyvin ja eilen illalla aloitti nukkumis urakan ja nukkui yli 4 tunnin pätkiä välillä syömään heräten:) Aamullakin söi 6 aikaa ja heräili vasta 10 jälkeen:) Söi ja jatkoi taas unia..:D Uskomaton määrä mahtuu kakkaa noin pieneen lapseen!:D Kakkaa siis tuntuu riittävän toisten lasten puolesta..;) Masu vaivat on hieman helpottanu Pippurilla,ei huuda enää niin pahasti öitä. Eli ilmeisesti kaikki johtui alussa vaan siitä että oli lapsivettä niin paljon mahassa,ainakin sairaalassa sitä epäilivät.

Eilen illalla oli PAKKO tarttua rintapumppuun,ja huh helpotusta suuri kiitos sen kehittäjälle! :flower: :saint: :LOL: Samalla kun Pippuri oli oikeella tissillä pumppailin vasemmasta tissistä reilu 60ml... Helpotti kummasti oloa kun tuntuu että nää hinkit räjähtää alta aika yksikön:D Maidot siis hyvin nousseet..:D Illalla sitten alkoi se kirjaimellinen maidon valuminen tisseistä...:D Nousin sohvalta ja norona valui vaan molemmista tisseistä maitoa.. Eli sotkeminen aloitettu täällä, Imetyksen aikana toinen vuotaa kun seula. Onneks on toi maidon kerääjä. Tänään aamulla sen sain vasta keitettyä joten vasta nyt hetki sitten tapahtuneelle imetykselle sain sen toiseen tissiin ettei tarvi joka paikkaa sotkea..:D Oli sit valunu 20ml reilu 30min imetyksen aikan.. :whistle: Ei ainakaan lopu ilmeisesti ruoka lapselta kesken.. :heart:

Neuvolasta tullaan huomenna käymään meillä ja saa nähdä miten hyvin on painoa kiriny kiinni kotiin pääsyn jälkeen,ainakin posket on niin pullollaan että ihme jos ei o syntymäpaino jo kiinni..:D

Niin siis siitä synnytyskertomuksesta....

Eli ke-to yöllä heräsin klo 4.00 kipeisiin supistuksiin joita tuli n 15-20min välein ja ne kestivät klo 5.00 asti. Heti 5.00 - 7.00 supistukset tuli jo 10-15min välein. Otin 1mg Panadolin ja menin suihkuun puoleksi tunniksi siitä kuitenkaan mitään apua saamatta. 8.00 soiteltiin sitten kättärille että mitäs tehdään kun supistuksia tulee 10min välein ja ne on kipeitä mutta kuitenkin pärjään niiden kanssa viel kotona eli pakottava tarvetta en tuntenut saada lääkitystä. Kättärillä oli aamulla sulku kuten myös Naistenklinikalla joten ohjeena tuli että kun kipu yltyy niin Jorviin on mentävä. 11.00 Alkoi sitten olla jo supistuksia sen verran säännöllisesti sen 10min välein että päätettiin mennä käymään näytillä Jorvissa. Mut otettiin käyrille ja jostain syystä supistukset harveni ja käyrillä tuli enää vain 2 supistusta koko aikana. Toinen heti mentäessä ja toinen kun otettiin piuhoja irti..:D
Minun sanottiin olevan 2 sormelle auki ja kaulaa oli 1cm jäljellä. Synnytys ei ollut viellä käynnissä.
Käskettiin kotiin ja taas supisti ennen kuin autolle edes päästiin, kello oli tuolloin noin 12.30.

Käytiin hakemassa ruokaa , ja tultiin kotiin syömään. Supistukset tulivat edelleen voimakkaampina ja alkoi tulla noin 10 min välein taas. Kotona syötiin ja saatiin nukuttua tunnin ajan kunnes heräsin 14.45 siihen että tuli supistus. Vessassa käytyä huomasin että kappas täällä paperissahan killuu limatulppaa oikeen kunnon möntti. Supistukset tulivat heti 15.00 eteenpäin säännöllisesti 5min välein ja kipeinä. Kokeilin uudelleen suihkua ja n. 16.00 oli pakko lähettää viesti miehelle että jos sittenkin tulisit takaisin kotiin töistä kun limatulppa lähti ja vereslimaista vuotoa tulee ja sen kaiken päälle supistaa 5min välein..:D Mies tuli kotiin 17.00 ja vanhempani samoihin aikoihin hakemaan koiraa hoitoon.Me lähdimme Kättärille koska sulku oli ohitse.

Kättärillä olimme n. klo 18.00 Käyrille laittoivat ja kertoivat että olen 4cm auki. Sain vaihtaa sairaala vaatteet päälle ja jäin keinutuoliin kiikkumaan synnytyshuoneeseen, anturit vatsalla. Aika meni nopeasti ja välillä piti käydä vessassa koska pissatti kovin ja piti se vähän käydä tyhjentämässä suoltakin..:D n. klo 19.00 oli supistukset sen verran voimakkaat että pyysin kätilöä huoneeseen ja tarjottiin kaasua mutta yhden henkosen jälkeen totesin etten halunnut enempää... Oli kivusta jo huono olo joten en tahtonut enää itseäni tahalteen oksetuttaa..:D Joten sovittiin että kunhan kätilö on saanut iereisen huoneen synnyttäjän siirrettyä toiselle osastolle hän tulee takaisin ja sitten puhkotaan kalvot ja laitetaan epiduraali. No kello se juoksi eteenpäin ja kätilöä ei näy missään, Supistukset oli todella kivuuliaita tullessaan mutta niiden väli meni onneksi kivuttomasti:) n. klo 20 kätilö vihdoin saapuituodessaan mukanaan puudutus tarvikkeet ja sen verran ehdimme supistusten välissä tehdä että laitettiin tippa käteeni ja taas tuli supistus valtavalla voimalla. Supistukset tuli niin tiheäänettä hyvä kun kerkesi itse henkeä niiden välissä vetää. Kätilö sai vihdoin laitettua apupöydälle kaiken tarvitsemansa ja oli juuri alkamassa laittaa puudutusta minulle kun aivan valtava supistus tuli kuin salama ja kaikki ympärillä oleva jäi ihan toiseen arvoon,sain vain puhaltelun seasta sanottua että odota,nyt et koske muhun..:D Ensimmäisen mentyä ohi tuli heti perään toinen yhtä voimakas supistus ja sen johdosta meni lapsivedet spontaanisti kello oli tuolloin 20.35

Kätilö sai jotenkin supistusten välissä laitettua pinnin Pippurin päähän ja totesi minun samallas olevan täysin auki,ponnistaa sai kun tarve tuli. Ja se tarve tuli melko pian nimittäin klo 20.45 tuntui että jos nyt en ponnista niin sitten olen hullu..:D Tunne oli niin voimakas että epäilyjä ei jäänyt. Muutamia ponnistuksia ja sitten tulikin jo käsky että pidätä pidätä,odota hetki pää on jo melkein pihalla.. Piti siis himmailla etten itse kirjaimellisesti puske paikkojani halki..:D Tyttö oli nyt päätä myöten pihalla ja heti kuului rääkäisy,innokas neiti.. :whistle: Viellä yksi ponnostus ja koko lapsi oli ulkona. Kello oli nyt 20.49 eli siis koko ponnistusvaihe kesti vain 4 minuuttia:) Tyttö sai täydet 10pistettä ja äitipaljon kehuja miten hyvin synnytys meni ja miten hienosti ponnistin voimalla ja oikeaan suuntaan.
Koko toimitus oli ohi. Olin hengissä ja lapsi oli terve ja jäntevä,parhautta! <3
Isä leikkasi napanuoran ja jälkeiset tulivat melko pian, kalvotolivat siistit kuten myös istukkakin. Kaikin puolin siis loistava tapahtuma.

Muutamia pieniä nirhaumia limakalvoille tuli ja vissiin 3-4 pinetä tikkiä tuli laittaa. Väliliha ei revennyt eikä sitä jouduttu leikkaamaan,mutta oikealle puolelle pieneen häpyhuuleen joouduttiin klitoriksen viereen laittamaan muutama pieni ommel. Sekin kuulemma vain pinta naarmu mutta varmuuden vuoksi korjasivat senkin:) Vasemmalle alas taas tuli yksi isompi tikki mutta sekään ei ollut pintaa pahempi. Istua pystyin jo synnytyksen jälkkeen vaikka paikat hellänä olivatkin. Kellari siis näyttää entiseltään edelleen..:D

Kivusta sen verran että jos ponnistus vaihe olisi kestänyt useita tunteja ja avautuminen olisi kestänyt pidempään olisi varmasti ollut paikallaan jonkinlainen kivunlievitys. Mutta kun kerran näin näpsäkästi ja hyvin kaikki hoitui ihan luomunakin jäi itselle todella hyvä fiilis:)
kätilö oli aivan mielettömän ihana kuten myös osastolla minua ja Pippuria "hoidettavanaan" pitänyt hoitaja. Pelkkää positiivista palautetta siis annettavana täältä suunnalta Kätilöopistolle:)

Mutta nyt tuli kutsu huuto äidille joten velvoitteet pakottavat nyt poistumaan...;)

Millanen ja NeitiPippuri 5vrk
 
Onnea Tessu, vatsakas(ei enää)ilmanvauvaa, Virpi, Millanen, Fanni-Maria, :flower: !

Pauliinalle kovasti voimia, ja ennenkaikkea Villelle!

Tervetuloa Mileena!

Kiitos kaikille synnytyskertomuksista!

Nyt tulee hyvin omanapaista, pahoittelut...
Mulla on ollu parin päivän ajan lämpöä. Ei kunnon kuumetta mut todella huono olo. Jalat on aivan kamalan kipeät, särkylääkettä menee kivasti. Mulla on lähiaikoina lisääntyny alapääkivut, ei lainkaan helpottanu. Tuntuu että "lihakset" olisi kipeät, ei tuolta sisältä tms. Kutinaakin on ollu ilmassa... Mä tietty pelkään kohtutulehdusta. Vuotoa ei ole ollu yhtään enemmän kuin ennenkään. Huomenna tulee tätsä kotikäynnille niin pitää kysellä...

Emppu voi hyvin, nukkuu hyvin, syö hyvin eikä turhia itke
:heart: :heart: . Oma olo vaan on kamala... Nyt sohvalle toivomaan särkylääkkeen vaikutusta...

Odotan & Emppu 1vko1vrk
 
Heips!

Vihdoinkin väli että ehdin kirjoittamaan. Täällä vauva-arki käynnissä ja sektiosta selvitty! Kääkkänä tais kysyä haavan paranemisia no mulla on nyt 19 pv sektiosta ja päälihaava on parantunut täysin, tosi huomaamaton tuolla ihan alhaalla, maha on myös vetäytynyt hyvin, vasemmalla puolella tuntuu välillä kun kääntää kylkeä tms.

Vauva nukkuu öisin sellaisia 3h pätkiä ja päivällä parit pidemmät unet. D-vitamiineista Itse rupean antamaan Disney-merkkisiä tippoja 4 viikon iästä lähtien ne ovat D3-vitamiinia ja kookosöljyä ei muuta.

Synnyttäneille naisille ja sektio-äideille suosittelen homeopaattisia arnica=arnikki kuulia 3 kuulaa kielen alle 3 kertaa päivässä, auttaa palautumaan nopeammin saa luontaistuote kaupoista ja homeopaattisista putiikeista.

Aluksi imetys oli hankalempaa ja rinnanpää meni ihan rikki toisesta tissistä, nyt se on parantunut ja ei tarvi enää kyyneleet silmissä imettää. Vauva syö melki aina kun on hereillä, tuttia en ole antanut, onko moni antanut?

Suurin vaiva tällä hetkellä on vauvan tukkoinen nenä joka häiritsee etenkin öisin :/ Suolatippoja on annettu, nenä-friidaa käytetty, mutta ei kuulemma ole hyvä pienen limakalvoille ja valkosipulia on laitettu sukkiin mut tuntuu et öisin ei mikään auta! Myös höyrytelty suihkussa on...

Oon ihan stressissä kun koko ajan pitäis vierailla vauvan kans jossakin tai milloin ketkä ois tulossa katsomaan, en halua mun vauvaa viedä kamaliin ihmisjoukkoihin, ärsyttää! Välillä jo pelkkä kauppaan meneminen stressaa, oon ehkä vähän ylihötky, voi kun osaisin rentoutua!

Nukkumisesta Vauva nukkuu meidän sängyssä, mun vieressä...totesin et näin nukkuu paremmin, alkuun oli vaunun kantokassissa meidän keskellä mut ei sekään ollut oikein hyvä...

Onnitelut kaikille vauvan saaneille ja vielä odottaville voimia!!

Fiinukka ja käpy 19 pv
 
Jiihaa! Ollut ihan sikamukava päivä Sulon kanssa. Aamupäivällä nukkui 2h päiväunet sitterissä (yleensä ei onnistu kuin vaunussa, sylissä tai ihan mun lähellä, joten en pysty tekeen mitään "omaa" päivän aikana kotona) -- toki jouduin vatkaamaan sitteriä jalalla suurimman osan ajasta :D mutta sain lukea, kirjotella, hengähtää. Sitten oltiin Sulokin kaa yhden mun kaverin kanssa kahvilla ja kaupungilla ja kotona katottiin Gilmoren tyttöjä imetyksen lomassa ja tanssittiin ja tuijoteltiin toisiamme :heart: Rakkaustarinamme Sulon kanssa on vasta alkamassa! :LOL:

Päivän ekat kunnon huudot alkoi vasta illalla, kun oltiin lähdössä kyläpaikasta. Syykin taisi selvitä: kun päästiin autoon, kuului massiivinen TRUUUUT, ja vaipan lahkeesta valui vetistä ripulia turvakaukalon pohja täyteen :x Tämän jälkeen lapsukainen nukahti aivan tyytyväisenä omaan shittiinsä :whistle: Voi apua.. Koukattiin sitten samalla apteekista Gefilus+D-tipat vihdoin ja annettiin äsken ekaa kertaa.

Tästä aasinsilta siihen, mitä Solnushka muistaakseni kysyi: Suloa kismittää kyllä noin jokainen asia maailmassa, mutta likainen vaippa mielestäni ei. Se ei siis mitenkään kitise tai känise kasteltuaan/kakattuaan vaipan täyteen. Tai vaikka siis mieluusti nukkuu omassa ripulissaan ;) , kuten tänään näimme.

Imetyksestä
Mä imetän aina vain toisen rinnan kerrallaan, seuraavalla kerralla toisen. Musta se on helpointa ja kätevintä, en osaa arvioida, tuleeko se rinta ihan tyhjäksi. Mistä sen tietää? (Kuulostan aivokuolleelta, sori.) Tuntuu siltä, että se on sopiva määrä Sulolle. Kauanko teillä kestää imetyskerrat? Meillä 15min-45 min. Nyt on taas tupannut olemaan noita pidempiä kertoja lähipäivinä. Annan yleensä ton imeä, vaikka neuvolasta kuulinkin sen 20minuuttia-suosituksen, koska jos Sulon repäisee kesken kaiken tissiltä, reaktio on raivoisa. Mitään järkeä kuunnella sitä huutoa, mieluummin antaa sen roikkua siinä tissillä haluamansa ajan.

Meilläkin on alkanut ihan viime päivinä toi aamuyöähinä. Ei tosiaan kuulu itkua (kumma kyllä), mutta ähinä, puhina, pieni "huudahtelu" ja joka raajan sätkintä on ihan mahdotonta ja kestää ikuisuuksia. Korvatulpat on auttanut meitä siinä, että pystyy ite ees vähän nukkumaan kun toinen vääntelehtii kuin hullu. Jos Sulo nukkuu jomman kumman vieressä, niin potkii mahaa vimmatusti.. Ei kauheen kiva :D

Vauvalahjoja Joo! En tosiaan tajunnut, että tää on tällainen lahjontatapahtuma. Oon saanut ties mitä ihania vaatteita sun muita ihan käsittämättömiltä tahoilta: perhetutuilta lapsuudesta, äidin kautta meidän lapsuudenkodin naapureilta, yms. On tullut postipaketteja ja postilaatikkoon tuotuja kortteja ja pikkulahjoja.. Tuli ihan syyllinen olo, että en mä oo muistanut muiden vauvoja kyllä tällä tavalla! Enkä tosiaan odottanut mitään tällaista. Mukavaa!

Olivia
puhuu asiaa: nää vatsavaivat tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus vauvoilla. Eikö tässä tuhansien triljoonien vuosien evoluution aikana ois voinut pikkuisten keho kehittyä vähän kestävämpään suuntaan?! Tää on ihan kauheeta, kun voi vain katsella vierestä pienokaisensa tuskailua! Maksaisin mitä vain, jos voisin ottaa sen vaivat omalle kontolleni. Vaan ei voi. No, tää vaihe loppuu pian. Tätä mantraa hoen..

Nyt palaan pussailemaan tota rakasta kaksikkoa: Sulo ja iskänsä keinuvat keinutuolissa ja tohisevat keskenään. Kuinka monta kertaa päivässä teidän talouksissa muuten repeillään ystävällismielisesti tolle vauvojen moro-refleksille? Toi X-asento on maailman hauskin..
 
kiitoksia jälleen uusista synnytystarinoista, niitä on kyllä mukava lukea =)
olin tänään yliaikaiskontrollissa ja eipä alakerrassa muutoksia tapahtunut sitten viikon 36. nyt oli yhä sentin auki ja kohdunkaulaa sentti jälellä. maanantaina klo 8 menen osastolle ja lääkäri käski ottaa hammasharjan mukaan ja varautua että "muutaman" tunnin voin joutua siellä olemaan;)
toivottavasti nyt tajuais ite tulla sitä enne, on tässä aika monta päivää maanantaihin vielä!
eilen supisteli koko päivän, yöllä ei mitään ja tänään taas aika hiljainen päivä...edelleen vaan ootellaan ja ootellaan....

ephs 41+3
 
Jes, sain tänään lääkkeen avuksi maidon nostatukseen, toivottavasti toimis!!

Lahjoja vauvalle on tullu ihan sikana, aikasta lailla kaikki ketä on käyny kattomassa on tuonu jotai tullessaan. Pojalla on esim 3 unilelua :) Ihteeniki just hävettää et en oo todellakaa osannu tämmösii viedä mennessäni jos kaverille on vauva tullu!

Huh huh kun väsyttää mut poju vetää sikeitä varmaan vielä tunnin joten pakko ootella.. Pakko kyl koittaa herätellä sitä 11 jos ei itestää herää..

Ens yöks arvelin käärästä pojan vaippasillaan kapaloon, jos se vaikka nukkus niin paremmin kun ei heräis omaan sätkimiseensä.

Lupaavaa pikkukarhun murinaa alkaa jo sitteristä kuulua, et josko heräis!

Hyvää yötä tasapuolisesti!

Laura ja poju 1 kk 1 vko 2 pv
 
Me päätettiin lähtee huomen päiväseltään mökille käymään.
Mietin näitä omia vessahommia, ku mökillä pelkkä ulkohuussi, eikä nyt tosiaan jokaisen kerran jälkeen huvittais mihinkään saunalle mennä huuhtelemaan paikkoja...
Mites muut ovat ratkaisseet nämä omat ulkohuussikäynnit ilman juoksevaa vettä `?
 
Auttakee te joilla on kokemusta rintarepusta, milloin sitä voi alkaa käyttämään?? pitääkö vauvan osata kannatella jo itse päätään ja liittyykö siihen vauvan oma koko ?

tietämätön... :D
 
Pai80, mä pärjäsin ainakin ihan hyvin 1,5 viikkoa saaristossa, kun ostin sellaisia Savetin Toilet-kosteuspyyhkeitä. Käytin niitä aina ulkonhuussin jälkeen ja sit tietty kävin myös saunassa pesulla silloin kuin siihen oli mahdollisuus. Ja tietty uimassa. Hyvin se menee.

Kardemummma, mua jaksaa myös huvittaa noi refleksit. Musta näyttää siltä kuin kaveri tuulettaisi tosi coolina koko ajan. Näyttää siltä kuin olisi voittanut vähintään Tour de Francen :)

Oliko se rouva saga kun kyseli hormoninäppylöistä? Meillä on ollu niitä myös aika lailla. Nyt näyttää taas vähän hellittäneen naamasta, mutta niskassa näyttää olevan pahempana. Hyvä tietää, että tulehtuneita voi pyyhkäistä Septidinillä. Mulle se oli uutinen, että ne näppylät johtuu mun hormoneista. Olin kyllä pannut merkille, että ne rupesi aina punoittamaan enemmän, kun vauva oli imenyt rintaa. Ensin luulin, että ne johtuivat vaan yleisestä kuumuudesta.

Me on myös saatu lahjoja ihan uskomattomilta tahoilta. Mm. vanhan lapsuudenkodin naapurit lähetti paketin ja serkku, jonka kanssa ei olla oltu yhteydessä varmaan 10 vuoteen. Hämmentävää, mutta mukavaa. Ei lopu kaverilta pyyhkeet, peitot ja unilelut kesken.

Huh että väsyttää. Taas kävi vieraita ja niin mukavaa kuin se onkin, niin se myös väsyttää tosi paljon. Siispä nukkumaan oitis. Kauniita unia!
 
JaKalle vielä kommentoisin, että käsittääkseni riippuu repusta. Meillä on Manducan reppu, jossa on vastasyntyneille lisäosat, jotka tukee jalkoja ja niskaa. Ehkä joku viisaampi voi korjata, mutta jalat ei saisi roikkua ja niska pitäisi olla tuettuna. Muuten rintareppua suositellaan kai 3 kk ylöspäin.
 

Yhteistyössä