Hei kaikille!
Tässä kirjoittelee siis vatsakasilmanvauvaa, jonka nimimerkki ei ole ollut viiteen päivään ajantasalla
Sylissä tuhisee pieni poika, jonka syntymästä ajattelin kertoa teille:
Perjantaina olin oudon levoton ja kaupassa tuntui sille, että isommille lapsille kannattaisi varata herkkuja aamupalaa varten, koska ei ehkä oltaisi miehen kanssa kotona silloin.
Illan keikuin jumppapallon päällä niin kuin jo niin monena iltana aiemminkin. Supisteli ja taas ne hiipuivat. Pääsin kuitenkin ihan ihmisten aikaan nukkumaan. Yöllä havahduin selkäkipuun. Jatkoin kuitenkin unta. Hetken kuluttua selkään koski taas. Näitä tuli muutamia, kunnes en voinutkaan enää nukkua. Koitin katsoa kellosta supistusten väliä, mutta myrskyn aiheuttama sähkökatkos oli päällä, joten kello ei toiminut. Vinkkasin miehelle viereen, että tänään kyllä tulee lähtö. Mies pompasi sängystä heti ja yritin rauhoitella, että vielä ei ole mitään kiirettä. Mies jäi nukkumaan. Itse kipitin alakertaan ja rupesin katsomaan kellon kanssa supistuksia. Niitä tuli 4 min, 3min, 2 min, 5 min välein ja silloin iski pieni paniikki. Lääkäri oli lupaillut torstaina nopeaa loppua. Herätin miehen ja keitettiin kahvit, jonka jälkeen lähdettiin ajelemaan sairaalaan.
Supistukset olivat samanlaisia, kuin ne mitkä valvottivat muutaman viikon, joten en ollut ihan varma oliko koko synnytys edes käynnissä.
Sairaalaan saavuttiin klo 6:30. Sairaalassa odottikin tuttu mukava kätilö ovella. Hän ohjasi meidät suoraan saliin. Kohdunsuuntilanne ei ollut edennyt torstain lääkärikäynnistä oikeastaan ollenkaan: kanavaa 2 cm jäljellä ja 3 cm auki. Alussa istuskelin kiikkutuolissa.
Kätilön vuoron vaihtuessa halusin tutun ja turvallisen jumppapallon käyttöön ja kerroin myös toiveeni ammeesta. Huvittavaa, kun salissa laitettiin radio päälle ja siellä alkoi Paula Koivuniemen "Aikuinen nainen"
(oma musiikki unohtui autoon)
Jumppapalolla keikuin tunnin ja mies painoi aina kämmenillä selkääni supistusten ollessa päällä.
Palloilun jälkeen pääsin ammeeseen. Huone oli ihanan hämärä ja vesi ihanan lämmintä. Ammeessa huomasin, kuinka yritin jännittää jalat aina supistuksen alkaessa. Oli aika työlästä yrittää rentouttaa itsensä niissä kivuissa. Roikuin kaksin käsin altaan reunassa ja mies painoi kämmenillä selkääni. Pystyin kuitenkin juttelemaan supistusten välissä. Radiossa kuului Kirkan "Kahden hullun matka"
Ammeessa olemiseen oli varattu aikaa 1 tunti. 45 minuutin kohdalla ymmärsin, etten voisi olla siinä enää yhtään kauempaa. Harmitti, kun tiuskaisin miehelle:"v***u PAINA SITÄ SELKÄÄ!!!". Ja lopulta yhdessätuumin painettiin kutsunappia.
Palattiin takaisin synnytyssaliin ja supistukset kovenivat ihan kerralla sietämättömiksi. Sisätutkimusta tehdessä ei mitään edistystä ollut tapahtunut tulohetkestä :/
Sain ilokaasua, joka puudutti suun ympäryksen ja sai puheen sammaltamaan. Se ei auttanut ollenkaan. Supistusten välillä sain vedettyä kerran happea ja heti perään alkoi uusi supistus. Taukoa ei ollut oikeastaan ollenkaan supistusten välissä. Lopulta sain jotenkin soperrettua, että haluan epiduraalin.
Minua alettiin valmistella sitä varten. Selkä pestiin (ja sen jälkeen mies ei saanutkaan nykiä selkääni), tippa laitettiin käteen jne.
Oli ihan kamala tunne kestää supistukset ilman miehen kosketusta selässä. Samalla kätilö opasti minua löytämään asennon, jossa puudutus laitetaan. Taukoamattomien suppareiden kourassa se tuntui kidutukselta.
15 min. odottelun jälkeen huusin anestesiarenttua paikalle, rukoilin kuolemaa ja muuta kivaa, joita mies on minulle kertonut. Lopulta anestesialääkäri tuli paikalle. Muistan, kun radiossa soi Jenni Vartiaisen "Mä en haluu kuolla tänä yönä..."
. Sain soperrettua:"hyvä biisi".
Epiduraali oli pian laitettu ja olikin tosi hyvä lääkäri, joka sen laittoi. Samassa, kun anestesialääkäri oli lähtemäisillään alkoi minua ponnistuttamaan kovasti. Luulin aluksi, että kakkoshätä tuli, mutta kätilö varmisti, että oli todellakin tunnissa avautunut täysin siitä lähtötilanteesta. Hän rupesi kutsumaan toista kätilöä apuun ja samalla minä läähätin kuin koira yrittäen pidättää sitä ponnistamista. Käännyin kyljelleen ja supistuksen tullessa en enää pystynyt pidättämään. Sikiökalvot olivat vielä täysin ehjät ja poika puhkaisi ne päällään syntyessä. Ohimoille jäi kalvoja, joista kätilöt kertoivatkin pienokaisemme syntyneen "onnenhuntu ohimoillaan". Sain heti pienen rakkauslapsen rinnalle ja onnenkyyneleet täyttivät silmät. Miten niin pientä ihmistä voi rakastaa niin paljon?
Radiossa alkoi soida Johanna Kurkelan "Rakkauslaulu" :heart:
Kätilöä lainatakseni: mentiin juuri ajoissa sairaalaan- loppu sujui syöksyllä. Viimeisen tunnin aikana tapahtui...
Osastolla:
Jopa minä sain hirveän stressin osastolla, kun imetys ei ihan heti ottanut onnistuakseen. Onneksi on isompia lapsia, joita olen imettänyt, niin en ihan niin pahasti lannistunut ensimmäisen vuorokauden jälkeen. Vauva oli kovin pahoinvoiva, kun oli nieleskellyt lapsivettä.
Imetyksestä innokkaat hoitajat rutistelivat nännejäni vuorotellen vauvan suuhun, toivat rintakumia, tuttipulloa jne. Itse olin ehdottomasti ajatellut hörppyytystä pullon asemasta, mutta sitä ei tainnut kukaan kuulla :/
Vauvalta paineltiin akupunktiopisteitä:ruokapistettä ja mielihyväpistettä ja maito äidin hanasta ei siltikään alkanut maistumaan.
Lopulta aivan ihana lastenhoitaja tuli hätiin. Hän oli samoilla linjoilla kun itsekin: kyllä vauva ilmottaa, kun sillä on nälkä. Meidänkin poitsu on sen verran iso, että ei painon puolesta ollut hätää.
Imetys lähti onnistumaan "vauvantahtisesti". Pienet propellikädet vaan eksyvät turhan usein tissin ja suun väliin. Ja haavat nänneissä...auts
Luputupuna kutsuu, joten vauva-arkea myöhemmin lisää
Kaikille vielä kasassa oleville isosti voimia synnytykseen!
T: ex-vatsakas