Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

Tutkiskelin tuon linkin kautta tuota FB ryhmää. Se -Suljettu ryhmä- on sellainen, että näkyy kaikille kavereille, mutta sen ryhmän sisällä kirjoitetut jutu ei näy muille kuin ryhmän jäsenille.

eli jos liittyisin, kaikki siis tietäisivät raskaudestani.

LISÄYS

Ja jos ryhmä on -Salainen ryhmä- Kaverini eivät sitä näe lainkaan, että olen ko. ryhmän jäsen, eivätkä sitä myöten tietenkään kirjoituksiani ryhmässä. eli ryhmän olemassa olosta tuolloin tietävät ryhmän jäsenet. Sitä ei löydy edes hakemalla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ilyana
FB-ryhmästä: en oo varma mut vaikka ois salanen ni eikö se itellä kumminki näy se ryhmään lisäytyminen vaikkei muut tekstejä nääkkään?

Täällä odotellaan tiistai aamua ja ekaa neuvolaa jos sieltä vaikka sykkeet löytyis. Kyselin kaverilta tosta neuvolasta ku sillä sama paikka ja poika 1v 6kk ni se sano ettei välttämättä löydy noilla laitteilla mitä niillä on. Ja sithän mä hermona olenki ku pitää taaaas oottaa ekaa ultraa :headwall:

Identity + mahdollinen ötökkä 8+3
 
Voisko joku valaista mua millanen se eka neuvolakäynti on? Mitä siellä tehdään? Voiko sielä saada selville onko pikkukaveri hengissä? Ilmeisesti vanhoilla laitteilla ei välttämättä saaha kuulumaan sydänääniä... Mulla on vielä viikko ekaan neuvolaan, mutta kyllä se jo vähän jänskättää :)
 
Tervetuloa uusille! :wave: päivittelen listaa tässä illan mittaan, nyt jaksa, keskityn mielummin kommentoiseen.. :D näillä aivolla ei niin vaan enää tehdä kahta asiaa samaa aikaa :LOL:

Hemu ja eläväinen tsemppiä molemmille vuotojen kanssa! Toivottavasti todellakin on harmitonta kummallakin :heart:

toi fb tuntuu nyt herättävän paljon kummastusta. Eli tuo linkki mikä tänne on laitettu on Suljettuun ryhmään, eli sinne liittyminen näkyy kavereille, mutta sisältö ei. Sitten taas Salaisesta ryhmästä ei tiedä kukaan ulkopuolinen mitää, ainostaa siinä ryhmässä olevat, sellanen ryhmä ei näy missään tiedoissa. Itse liittyisin vaan ja ainostaan salaiseen ryhmään sitten ensi vuoden puolella. :)

jennimarika tässä on tietoa ekasta käynnistä : Ensikäynti

Ensimmäinen käynti neuvolassa luo pohjan koko raskauden neuvolaseurannalle. Silloin vanhemmille tehdään laaja terveystapakysely. Samoin käydään läpi vanhemmilla tai suvussa olevia riskitekijöitä, jotka voivat aiheuttaa ongelmia raskauden aikana tai altistaa lasta sairastumiselle myöhemmin. Ensikäynnille on hyvä varata reilusti aikaa ja isän on hyvä olla mukana.
Käynti rakentuu kattavasta tietopaketista liittyen raskauteen yleensä, ravitsemukseen ja liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin. Tällöin aletaan myös keskustella kasvusta vanhemmuuteen ja sen mukanaan tuomista muutoksista. Neuvolatoiminnan ollessa perheestä ja perheen tarpeista lähtevää, rakentuvat neuvolakäynnit yksilöllisiksi perheen mukaan.
Muistilista äidille ensikäyntiä varten:
- tarkista viimeisten kuukautisten alkamispäivä ja kierron pituus
- selvitä oletko sairastanut vihurirokon tai vesirokon, tai onko sinut
rokotettu näitä vastaan
- tuo mukanasi äitiyskortti mikäli sinulla on aikaisempia raskauksia
- ole 4 tuntia virtsaamatta, neuvolassa sinulta otetaan virtsan
bakteeriviljely
Ennen ensikäyntiä:
- täyttäkää ja tulostakaa oheiset lomakkeet
- tutustukaa nettineuvolan tietosivuihin
- selvittäkää perheessä ja suvussa esiintyvät sairaudet
- päättäkää mihin synnytyssairaalaan haluatte mennä synnyttämään


Näin siis meillä täällä Vantaalla :) En tiedä onko sitten siellä päin suomea jotain erilailla :) Tuo ylempi teksi on siis suorakopio vantaan nettisivuilta :) Voi olla että siellä yritetään kuunnella sydänäänet, mutta hyvin paljon mahdollista, että ei kuunnella tai niitä ei vielä löydä. Joissain neuvoloissa on myös ultraus mahdollisuus, muuta esim. meillä täällä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Huonoja uutisia kohdanneet - isoja haleja ja voimia!

Oma napa: Taalla on alkanut maha tuntumaan turvonneelta. Normi farkut kiristaa ja jos menee kyykkyyn, tuntuu epamukavalta. Lisaksi, valilla tulee sellasia menkkamaisia mutta tosi paljon vaimeempia tuntemuksia. Viimeks ei sellasia ollut joten heti olen panikoitumassa. Paansarky helpottaa, kylma on edelleenkin, ja oklotysta on taas sillon tallon, tosin aika vaimeena.

Alkomahooli: taalla on niin paljon tata juomapuolta aina mukana kekkereissa, etta tilaisuuksia kieltaytya normaalisti tulee. Ja varsinkin, kun en yleensa sylje lasiin :D Mutta edelliskerralla muutama paiva sitten kiersin tilanteen kaymalla itse tilaamalla tiskilta koko kierroksen ja pyytamalla itselleni alkoholittoman oluen. Sitten karrasin itse koko lastin poytaan. Jouluun asti kun pystyis karvistelemaan tekosyin niin voisi alkaa sitten "levittelemaan" asiaa.

Mulla on kans perjantaina siis se eka ultra - sanoivat etta riippuen viikoista (silloin pitais olla viikon 7 loppupuoli) nakyis vaan se ruskuaispussi. Mutta eikos tollon voi jo kuulua tykytyksetkin?

Eilen kaupassa mietin, etta pitaiskohan sita tosiaan ostaa jo oljya vattanahkaa varten, mutta mies toppuutteli, etta odotetaan perjantaihin. Fikusuinta kai, mutta olin lukenut teidan kirjotuksia rasvailuista niin tuli mieleen :) Viime raskaudesta ei iho repeillyt laisinkaan, mutta mulla pysyikin maha tosi pienena loppuun saakka. Mutta oonhan ma nyt jo yli 3 vuotta vanhempikin kuin viimeksi niin voi iho olla vahemman ymmartavainen. Mantelioljy on kuulemma loistavaa moiseen tarkoitukseen?

Ma olen hilliton inkivaarifani ja ostin juuri ennen raskautumistani paketilliset kaneli- ja inkivaariteeta. Voi etta harmittaa! Mietin, etta viimeksikin kylla vetelin inkivaari teeta pahoinvointiin enka ollut inkivaarin haitoista tietoinenkaan - takalaisen ohjeistuksen mukaan inkivaaria voi syoda kunhan sen maara ei nouse nouse yli gramman per paiva (puhe oli jostain inkivaarikapseleista joita kaytetaan pahoinvointiin). Eli jos nyt yhden kupin teeta viikossa otan :)

Ma muuten mietin, etta jos synnyttaiskin suomessa. Viimeksi synnytin taalla ja kaikki oli loistavaa - euroopan parhainta terveuydenhuoltoa, vaikka en ikina olis uskonut etta suomalaisena niin sanon - kun heinakuun lopussa ollaan normaalisti aina Suomessa. Muuten menee Suomen kesa ihan ohi...on mullakin huolet! :) Mutta mulle olis jannaa synnyttaa talla kertaa eri paikassa, vaikka kotimaa onkin. Taytyypa kysella takalaisesta kelasta, etta miten toimitaan.
 
Viimeksi muokattu:
AnnaNanna, tsemppiä odotukseen, se on varmasti diabeteksen kanssa haastavaa! Mulla on ystävä myös ykköstyypin diabeetikko, jonka arvot ei pysy millään konstilla kohdillaan, on yritetty vaikka mitä, ja yhteen väliin hän todella, todella halusi lapsia. Nyt kuuden keskenmenon jälkeen hän alkaa pikkuhiljaa olla sillä kannalla ettei lasta enää yritetä, itsekkin olen ollut mukana sairaalassa kun hän on siellä niellyt pettymystään, joten tiedän todellakin miten kenkku sairaus on kyseessä.

Toivon todella että sulla menee koko raskaus hyvin ja saat terveen vauvan syliisi, onneksi tuon mun ystävän kaltaiset tilanteet taitaa olla melko harvinaisia, ja diabeetikotkin onnistuneesti lapsia saa. :)
Kiitos toivotuksistasi! :) Sinulle myös kaikkea hyvää kilpparivaivojesi kanssa, ne ei ole pikkujuttuja, jos lääkitys ei ole kohdillaan.

Diabeetikoilla tosiaan saattaa olla tavallista enemmän keskenmenoja. Syytä ei tiedetä. Vaikka arvot olisivat kaikkien suositusten mukaisia, keskenmenoja voi tapahtua enemmän. Sitähän tässä itsekin koko ajan jännää, että miten käy...
Mutta toisaalta taas, diabeetikot saavat aivan terveitä vauvoja vaikka arvot olisivat aivan päin honkiakin. Eli ite en ainakaan ajattele, että diabetes olisi se ainoa syypää keskenmenoon tai muuten epäonnistuneeseen raskauteen. Sairaus voi tehdä lapsen saamisesta haastavamman, mutta ei mahdottoman. Sitten täytyy melkein olla jotain muutakin ongelmaa taustalla, jos kerta kaikkiaan ei vain onnistu. Tai näin oon ainakin ite järkeillyt asian. Nähtäväksi jää, kuinka tässä tulee käymään.

Muokkaus: Ai niin, piti vielä kirjoittaa, että pahoitteluni ystäväsi keskenmenojen puolesta. Rankkaa.:(

Hemulle ja eläväiselle tsemppiä! Toivottavasti vuoto on harmitonta ja selviätte pelkällä säikähdyksellä.:heart:

Mulla ei oo oireita ja oonkin siitä huolissani. Lisäksi selkää ja vatsaa jomottee aika ajoin. Katsellaan nyt rauhassa kuinka tässä tulee käymään.

Taidan liittyä tuonne kerhon puolelle. Jotenkin tuntuisi kivemmalta kirjoittaa, kun omat kirjoitukset eivät olisi aivan kaikkien nähtävillä. Fb-ryhmä ei ainakaan tällä hetkellä innosta. Ei mulla oo mitään salattavaa:LOL:, mutta oon silti aika varovainen ennen kuin ryhdyn mihinkään omalla nimelläni...eikä oikein innosta uusien tunnuksienkaan luonti nimimerkillä, joten minä taidan pysytellä täällä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Crassula / 33 v. / toinen Tarkka LA ei vielä tiedossa.

Elikkäs mielelläni tulisin ihan listoille asti. Toinen testi testattu eilen, oli vahvempi viiva jo ja nyt uskallan siis olla raskaana. :) On tämä jännittävää! Viikkoja olisi laskujeni mukaan tänään 5+3.

Mulla on siis ennestään 3,5v poika, ja tämä pikkusisarus on ollut toiveissa jo pitkään, ja nyt kolmannesta yykoosta tärppäsi. Jännä miten kolmessa kuukaudessa jo ehti tulla vähän epätoivoinen olo ettei mulle ikinä suoda tätä toista. Vaikka tosi pieni yritysaikahan tuo oli!

Oireina mulla on ollut: lievää etomista, lähinnä iltapäivisin ja iltaisin, muttei mitenkään säännöllisesti. Tänään esim. ei ole ollut. Väsymystä tavallista enemmän.. vatsatuntemuksia tosi paljon, ei varsinaisia kipuja onneksi. Turvottaakin välillä ja vatsa tuntuu jo tavallista suuremmalta. Unettomuutta ja erikoisen vilkkaita unia. Mitähän vielä...

Huomenna soittelen neuvolaan. AR-ultrasta en ole vielä päättänyt että menenkö yksityiselle vai en.. toisaalta tekis mieli mennä, toisaalta en tiedä "tarvinko" sitä. Sille rahalle olisi toki muutakin käyttöä.

Vatsan rasvailusta ollut puhetta. Minä rasvailin ekassa raskaudessa vaihtelevasti, ihan jollain perusrasvoilla. Raskausarvet vatsaan tuli ihan loppuraskaudessa, lähinnä navan ympärille, ja oli heti synnytyksen jälkeen tosi pahan näköiset. Nyt ei enää juuri huomaa. Eli aika on parantanut. Tässä raskaudessa aattelin kyllä rasvailla, jos siitä edes jotain hyötyä olisi. Joku puhui Weledan voiteesta, sitä muakin kiinnostaisi kokeilla kun olen paljon hyvää kuullut ko. merkistä.
.
FB:stä Mua saattaisi kiinnostaa liittyä ensi vuoden puolella, siis sitten kun olen ns. tukevammilla viikoilla, mutta vain jos ryhmä on salainen. Kerhoon täällä ajattelin kyllä liittyä, tarkoitus olisi kirjoitella ahkerasti.

Kertomisesta. Mä olen kertonut parille hyvälle ystävälle jo yrityksestä, eli he tietää nyt myös plussauksesta. Omille ja miehen vanhemmille plus perheille aateltiin kertoa joulun aikaan, vähän niin kuin joululahjana. :) Pojalle sitten vasta myöhemmin, jos vaan saadaan pidettyä salassa.. ettei olisi pienellä tuo odotusaika niin pitkä. Eikä tarvi pettyä jos näillä alkuviikoilla tapahtuu jotain ikävää.

Anteeksi vielä en oikein pysty kommentoimaan henk.koht kenellekään, olen siis koittanut lukea pinoa nopsaan läpi, viimeisiä sivuja siis, mutta ei niin jäänyt yksityiskohdat mieleen vielä. Vuotoa oli joillakin ollut, tsempit että olisi harmitonta! :hug:
 
Voimia kaikille, jotka vuotojen kanssa kamppailevat.

Itse kamppailen tämän pahoinvoinnin kanssa tai oikeastaan se on jo selättänyt minut 10-0. En ole koko viikonloppuna liikkunut kun sänky-vessa akselilla ja olo on todella huono. Heti kun puhelinaika alkoi neuvolassa niin soittelin pahoinvointilääkkeen käytöstä. Pakko tähän on jotain keksiä kun on tulossa sellaisia päiviä että pakko olla skarppina, kuten mummon hautajaiset ensi lauantaina.

7+0
 
Hemu2 ja eläväinen, toivotaan että vuodot pysyisivät lopullisesti poissa! Minullakin oli ensimmäisessä raskaudessa vuotoa rv7 tai 8, mutta kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin ja vauva syntyi terveenä :) Toivottavasti teilläkin oli vain harmitonta vuotoa.

Itun emo, kyllä rv7 pitäisi sykkeet jo näkyä ultrassa. Itsekin ole menossa rv 7+3, ja silloin pitäisi näkyä sykkeet jos kaikki on mennyt hyvin.

Kahvi ei taas tänään maistu, eilen join yhden kupillisen kylässä. Oli pakko laittaa extramäärä maitoa, että meni alas :D Täytyy keittää teetä.

Madagascar 6+2
 
Ennanniina voin vain kuvitella millaista tuo on. Itse olen kärsinyt noin joka toinen päivä pahoinvoinnista, mutta en ole vielä oksentanut. Kyökkinyt kylläkin, mutta äsken kun vein lapsen hoitoon ja kävin samalla kaupassa, meinasi ykä lentää lähikaupan lattialle. Iha hirveetä!! Sain jotenkin pidäteltyä oksennusta, ja kun pääsin autoon, oksensin vähän suuhuni siinä kaupan pihassa. Yyyyyyök... Edellisestä raskaudesta en kärsinyt minkäänlaisesta pahoinvoinnista, ja nyt olen ihan kauhuissani jos tämä pahenee, niinkuin se nyt tuntuu pahenevan kokoajan. Voivoi.
 
BDU
Tsemppiä Hemu, toivon kuulevani vielä hyviä uutisia sulta ultran jälkeen! :)

Rasvailusta, oon kuullu siitä ristiriitasia tietoja mutta ajattelin että eipä siitä rasvailusta nyt haittaakaan varmaan oo, joten hankin itelle bio-oilia vai mitähän se oli.. Joku kaveri joskus sitä suositteli toiselle kaverille ja ajattelin kokeilla.

Kiirettä pukkaa.. Viikonloppu oli yhtä hulinaa ja pahoinvointi on nyt ollu joka aamuista. Helpottaa tässä kun tullaan lähemmäs puoltapäivää. Huomenna ois ar-ultra, vihdoin!! :)

BDU ja ötökkä 6+2
 
mieki kirjottelen aktiivisesti tuolla kerhon puolella :)

Paljon voimia niille joilla oli vuotoja ollu :hug:

Heräilen useasti yöllä ja vessassa pitää käydä kerran..unesta on vaikeaa saada kii uudestaan. Masu alkaa vissiin jo näkyä..ainaki muut niin meinas..ei voi kaikki olla vaan turvotusta :D

viikkoja 8+4 (kai)
 
Ennanniina kuulostaapa hurjalta ja kurjalta pahoinvointisi. Tsemppiä että saisit apuja! En osa yhtään kuvitella millaista on.. esikon aikaan mulla oli pahoinvointia jonkun verran, mutta maksimissaan oksensin pari kertaa ehkä hampaidenpesun jälkeen aamulla. Nyt on lievää etomista silloin tällöin. Saa nähdä paheneeko tästä.

pesco toivotaan sulle kans ettei pahenis, kuulostaa tuokin jo tosi kurjalta.

Onko kaikki menossa/käyneet alkuraskauden ultrassa?? Mä en osaa päättää...

Kerhosta: auttakaa tyhmää.. en siis ole ennen kerhoissa ollut mukana. Löysin sieltä toki tämän pinon nimisen kerhon ja siihen liityin, ihmettelin vaan kun vieressä luki että viimeisin viesti 5.11.2012. ?? Täällä kuitenkin moni sanoo kirjoittelevansa siellä ahkeraan. Yritinkö siis liittyä oikeaan kerhoon edes? Ja riittääkö siis että painaa siitä Liity-painikkeesta, ja sitten odottelee että joku hyväksyy mut mukaan?

Mä soittelen huomenna sinne neuvolaan. Olen ollutkin yhteydessä aiemmin (raskautta yrittäessä) mutta en koskaan muistanut kysyä millaiset laitteet heillä on.. olispa ultrausmahdollisuuskin. :heart: Tai ainakin saisi sydänääniä kuuluville jo aikaisessa vaiheessa. Hui jui kun on jännää.
 
Soitin äsken neuvolaan ja sieltä käskettiin olla ihan rauhassa tää päivä ja mieluiten huominen ja tarkkailemaan tilannetta. Jos vuoto pahenee tai tulee kipuja niin pitää heti soittaa uudestaan ja sitten ne voi ohjata meneen gynekoligian polille.
Helpotti vähän toi soittaminen. Mutta se toki huolestutti kun sano että se voi olla normaalia. No eipä se sitä voi tietää pelkästään mun kuvailujen perusteella :D
Toivottavasti ei nyt olis mitään vakavaa.

Eilen helpotti kun puhuin yhen kaverin kanssa tästä. Sillä on ittelläään nyt melkein vuoden vanha tyttö. Ja sano just että sillä oli veren vuotoo paljon aluks. Saatto monta päivää putkeen tulla verta. Ja sano just sitä et jos olis keskenmeno niin olis kyllä jotain kipuja. Joku sen oli sanonu että keskenmeno sattuu enemmän kuin synnytys.

Crassula mä en ole ainakaan menossa alkuraskauden ultraan. Toisaalta kiinnostaisi, mutta sinne joutuu menemään n 60 km päähän ja sitten kun se maksaa vielä 70e tai jotain niin vähän kallis reissu tulisi. Luotan kyllä että niin kauan kun on jotain oireita ja olotiloja niin siellä on joku :)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuraskauden ultrasta, ei olla menossa. Soittelin ja kysyin mitä se tulis maksamaan, melkeen 200e ni nou thank juu.

Oireistataas, paha olo onneks pysyny poissa pari päivää ja mullahan kerkes sitä olla vaan kaksi kunnollista päivää. Välillä on rinnat arat ja välillä ei. Väsymys on jotain aivan käsittämätöntä, aamulla kun herään ni odotan jo päikkäriaikaa! Nytkin kohta onneks pääsee nukkumaan. Vessassa saa ravata tasasin väliajoin, yöllä joskus joutuu kerran nousemaan. Ja hajut, jestas, eilen illalla sain pysytellä poissa keittiöstä kun mies kokkaili. Yäk! Ja kuulemma olen turvonnut, painossa se ei onneksi ole näkynyt vielä. Mua stressaa jo etukäteen painonnousu, kun just olen sen saanut hyvin laskemaan ja nyt pelottaa varmaan joka neuvolareissulla mitä se vaaka sanoo.
Ainiin, ei ole menkkajomotuksia ollut tässä raskaudessa, edellisissä kahdessa oli ihan alusta aika pitkään.

Liikunnasta, se jäi aika vähiin viime viikolla ihan pahan olon ja väsymyksen takia. Eilen sitten illalla vähän piristyin, tein kahvakuulaa ja spinningiä tässä kotona ja just tultiin muksujenkaa kävelylenkiltä noin 7km, jotenkin raskaammalta kyllä tuntuu ku ennen.

Fb ryhmästä, mä en välttämättä liity sinne, kun mulle riittää tännekkin kirjottelu =)

tanni ja ylläri 6+4
 
Tässä hieman avautumista: voi että tiskaushommat ja ylipäätänsä tiskihommat on nyt vaikeita! Pelkästään ajatuskin koneen täyttämisestä ja kattiloiden tiskaamisesta saa palan nousemaan kurkkuun asti! Mulla mies kun ei satu olemaan mikään ahkera tiskienhoitaja ja en kuitenkaan saata kattoa (ja haistella) tiskimäärän nousua pöyälle niin pakko tässä on yrittää.

Mä olen kans alkuraskauden ultrasta ajatellut etten käy vaan yritän luottaa näihin kunnallisiin tutkimuksiin. Ja tosiaan ajattelen myös, että kun oireita on niin kaikki luultavasti on hyvin. Olen myös kuullut, että ovat todella kalliita, ainaki täällä meillä päin.
 
Kerhot & FB eivät vielä tässä vaiheessa houkuttele. Toivottavasti keskustelu ei ala kokonaan siirtyä kumpaankaan, vaan tämä kaikille julkinen palsta pysyisi aktiivisena. Toki henkilökohtaisia asioita mieluiten kirjoittelee paikassa, johon ei tutut vahingossa erehdy, mutta valitettava tosiasia on, että jos jotakuta kovin kiinnostaa toisten elämä, edes salainen ryhmä ei ole este.

Vuodot säikäyttävät aina, mutta onneksi ne voivat olla myös täysin harmittomia. Tsemppiä jokaiselle, jolle asia on ajankohtainen. Toivotaan parasta!!!:heart:

Raskausoireet pahoinvointi on vahvasti läsnä, mutta myös eräs vielä epämielyttävämpi oire on ilmaantunut; ärtyneisyys. Huomaan suhtautuvani asioihin normaalia mustavalkoisemmin ja ärsyyntyväni epäkohdista helposti. Mahtaa tulla rattoisa odotusaika jos tämä asenne pysyy matkassa loppuun asti. ;)

Josta tulikin mieleen: ensimmäinen neuvolakäynti edessä tällä viikolla. Suoraan sanottuna postissa tullut nippu täytettäviä papereita (ovat muuten muuttuneet sitten edellisen odotuksen) sai niskavillat nousemaan pystyyn. Tarkoitus on varmasti hyvä, mutta kieltämättä ruokailurytmin täyttäminen kellonaikoineen ja päivittäinen syötyjen juustoviipaleiden määrän ilmoittaminen tuntuu, no, huvittavalta ja vähän pilkun viilaamiselta! Suomi on lomakkeiden täyttämisen luvattu maa.

Odotettavissa toki on myös kaikki jo aiempien raskauksien aikana tehdyt verikokeet ja sukupuolitestit. Minusta on hassua, että veriryhmä pitää joka ikinen kerta selvittää. Vasta-aineasiat ovat toki oma lukunsa, mutta ihmisen veriryhmä ja rh ei kyllä itsestään mihinkään muutu... Ja sitten ne sukupuolitaudit; jos on ollut vuosikausia parisuhteessa saman henkilön kanssa, aiemmin otetut testit ovat olleet negatiivisia ja vieraissa sängyissä ei ole kumpikaan hypännyt, muulla tavalla riskitilanteita ei ole ollut ja pariskunta kokee testaamisen yhteiskunnan rahan hukkaamiseksi, miksi ne rutiinisti otetaan? Tuskin testit tuhottomasti maksavat (?), mutta toisaalta jos ns. turhia päällekäisyyksiä vältettäisiin, toisi se kuitenkin jotain säästöä. Mutta nämä otetaan rutiinisti eli turha kai tässä on "kiukutella".

Tässä vaiheessa on vielä turha ruveta pohtimaan synnytystä, mutta mikäli tämä tunnetila tosiaan minulla jatkuu, saattaa myös synnytykseen liittyvistä rutiineista löytyä pari sanasta sanottavaksi. Voi neuvolatäti parkaa!!!:LOL:
 
Mä taidan siirtyä nyt tuonne kerhon puolelle. Tuntuu kivemmalta kirjoitella vähän suljetummassa yhteisössä. Tuskin mua kukaan täältäkään tunnistaisi, ja eipä oikeastaan haittaa vaikka tunnistaisikin, mutta tykkään silti yrittää säilyttää edes vähän isomman palan yksityisyydestäni. :) Ja jos tekee mieli kirjoittaa jotain henkilökohtaisempaa, suljetummassa ryhmässä se on minulle helpompaa. Vaikka nykyaikana sosiaalinen media onkin ihan arkipäivää, en silti pidä ihan kaikista sen sallimista paljastusmahdollisuuksista. ;) Oonkohan mä vähän vanhanaikainen. :LOL:

Äidin onni: Mä luulen, että noista verikokeista on rutiininomaisesti helpompaa ottaa kaikki kuin että alkaisi valita, mitä niistä otetaan ja sen jälkeen kaiveltaisiin vanhat tulokset jostain arkistoista (jotka tosin löytyvät kyllä sähköisessä muodossa, mutta voivat olla kovan kaivamisen takana kaiken maailman tietosuojien takia). Siksi ne varmaan automaattisesti seuloo kaiken uudestaan ja uudestaan. Ja tuskin ne testit tosiaan nykyään kauheasti maksavat, ovat varmaan sen verran arkipäiväisiä testattavia että niihin on kehitetty jo yksinkertaiset ja edulliset menetelmät. Mutta uskon, että ärsyttää silti käydä moneen kertaan noissa testeissä. Voihan niistä silti kieltäytyä halutessaan.

Mulle nuo ruokapäiväkirjojen täyttäminen on ihan arkipäivää, joten eipä paljon hetkauta jos neuvolassa sellaisia vaativat. :) Diabeetikkona merkkaan aika tarkkaan päivittäin syömiseni ylös. Mutta ymmärrän, että voi tuntua hölmöltä hommalta kun sihen ei ole tottunut. Ehkä siinäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä sen täyttämisessä. Ja ei kai ne neuvolassakaan joka kerta tuollaista halua? Ehkä ne vain haluaa tehdä jonkinlaisen alkukartoituksen, johon verrata jos vaikka alkaa paino hirveästi nousta/laskea tai tulee vaikka raskausajan diabetes. Mutta jos nyt syö perusterveellisesti ja järkevästi, on tuollainen varmaan vähän hätävarjelun liioittelua. Niitäkin odottajia silti varmaan löytyy paljon, joiden ruokailurytmi ja ruokavalio on aika kaukana toivotusta. Heille tuollaisesta varmaan onkin apua.

Hyvä munkin kommentoida tällaisia, kun ei ole yhtä ainoata neuvolakäyntiä vielä takana, heh. Ensimmäistä siis toivotaan syntyväksi. :)
 
Nannamamma Minä myös mielelläni sitten ensivuoden puolella ja mieluiten SALAISEEN ryhmään. koska tuo linkki vei ryhmään joka tosiaan näkyy kavereille mutta sen sisällä käydyt keskustelut ei näy muille kuin ryhmän jäsenille eli tuohon ryhmään en halua liittyä. Jos liityn niin ryhmän olisi mieluiten oltava salainen.
 
Aidin onni - sama taalla, en makaan jaksa muualle muuttaa. Pidetaan me tama kasa pystyssa!
Mullakin on aikamoista asennetta ollut , etta samoilla linjoilla siinakin.. Kiidyn vielakin nopeempaa kuin ennen ja IHAN ihme asioista.

Pistin tanaan toihin sitten farkut jalkaan joita en ole kahteen viikkoon kayttanyt ja virhe taisi olla. Taytyy vetaa paitaa alas kun ei nappi pysy enaa kiinni...Jee jee :)
 
tänään varasin ensimmäisen ajan neuvolaan,meinasi olla tuskan takana!viidennellä soittokerralla sain jonkun puhelimen päähän ja varattua ajan.soittotunti on ihan kauhee kyllä..

varhaisultraan aiotaan mennä,löysin yksityisen jossa se maksaa vain 50e kelakorvauksen jälkeen joten ei ole kallis.haluan varmistuksen että tuolla mahassa varmasti joku on :)
 

Yhteistyössä