Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

Hei,

Saisinkohan liittyä tänne mukaan? :)

Plussasin viime viikon puolella jo ja viikkoja olisi nyt 4+4. LA menee luultavasti kyllä elokuun alkuun 1-3.8.13, mutta haluaisin pinoilemaan johonkin ja eloikuisten ryhmää
ei taida vielä edes olla.

Epa
 
Voi Harmful, pahoittelut.

Epa88 olet minunkin puolestani tervetullut, mutta pinossa näkyy jo olevan elokuisiakin.

Täällä on nyt Primperanit haettu, mutta vielä arastelen niitä ottaa käyttöön. Tuskin lääkäri kuitenkaan mitään vahinkoa aiheuttavaa määräisi?

7+1
 
Nannamamma tulen mielelläni ainakin tässä vaiheessa vain sinne kerhon ryhmän etusivulle. En halua että mua tunnistetaan niin siksi haluan kirjoitella ainakin vielä pienemmässä porukassa.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on alkuraskauden ultra femedassa, Helsingissä ens viikolla, hintaa tulee arvion mukaan alle 100e. Ei mitään "iih haluun nähdä vauvan" -perusteita, ihan meen huolen takia, kun sairastan kuitenkin sitä vajaatoimintaa, ja yksi tuulimunaraskaus jo takana. Oon tottunut jo pistään sievoiset summat lääkäriin tän vajiksen takia, kun ei tätä tuo julkinen puoli osaa hoitaa (ihan itse näin ilmoittivat, olin hiukan huuli pyöreenä) niin se on aina sellaiset 70e lääkäri + labrat n. 40e päälle, joten en pidä tuota vajaata satasta pahana mielenrauhasta ja varmuudesta, oma lapsenalku kuitenki kyseessä. :)
Ootko sä päässyt kertaakaan kunnon erikoislääkärille julkisella puolella? Jollekin endokrinologille? Nehän on asiaan perehtyneitä ja ammattitaitoisia (ja monet heistä työskentelevät myös yksityisillä lääkäriasemilla julkisten palveluiden ohella). Yleisterveyden puolella oonkin kuullut, etteivät yleislääkärit oikein osaa hoitaa noita kilpparivaivoja. He kun helposti tuijottavat vain viitearvoja, vakka lääkityksen tarpeeseen voi vaikuttaa moni muukin asia. Voiskohan yksityislääkärisi kirjoittaa sulle lähetteen julkiselle puolelle erikoislääkärille (ilman lähetettä ei varmaan pääse)? Koska eihän tuossa nyt oo mitään järkeä, että joudut käymään vain yksityisellä vaivasi kanssa. Erikoissairaanhoitokin kuitenkin kuuluu suomalaisten sosiaaliturvaan. Julkisella puolella selviäisi pelkillä poliklinikkamaksuilla (labrat ja reseptit tietty ilmaisia).

Harmful: Jaksamista! Surullinen uutinen. :'(

Täällä odotetaan malttamattomana perjantain lääkärikäyntiä. Toivottavasti löytyy sitä, mitä pitäisikin.

-AnnaNanna 6+3-
 
Viimeksi muokattu:
Mistä te tiedätte tuon synnytyssairaalan jo nyt, jos kyseessä on ensimmäinen? Olen ymmärtänyt, että sen saa valita mutta miten voi osata valita, jos ei tiedä vaihtoehdoista mitään? : /
Tervetuloa mukaan! :)
Mä ainakin asun sen verran pienessä kaupungissa, ettei täällä ole kuin yksi synnytyssairaala. Ja muiden kaupunkien synnytyssairaalat ovat aika kaukana, joten tuo synnytyssairaala on mulle ainakin itsestään selvyys vaikka ekaa odotankin. :) Tosin en lisännyt sitä vielä listaan, koska haluan säilyttää hieman salaperäisyyttäni, heh. :D

pesco Mulle tulee todennäköisesti elektiivinen sektio. Mun ei tarvitse sitä kylläkään "vaatia", vaan saan sen automaattisesti perussairauteni takia (vai joudun siihen, en tiedä vielä kummin ajattelisin). Mutta joka tapauksessa näillä näkymin sektioon olen menossa. :)
 
Harmful Voi ei! Paljon voimia ja jaksamista :hug:

Mulla jäi taas tänään vähän verta paperiin vessassa käydessä... Onneksi on huomenna lopulta se ultra, niin pääsee tästä piinasta! Olen 99% varma, että asiat ei ole kunnossa, mutta huomennahan se totuus sitten tärähtää klo17.20... Mulla on mammafarkut kaapissa odottelemassa, mutta näiden vuotojen takia en ole suostunut laittamaan niitä jalkaan, vaikka housut on tuntunut välillä kiristävän. Pelkään pahoin, että huomenna tulen tuomaan ikäviä uutisia, mutta se selviää sitten huomenna!
 
Annananna, en ole päässyt. Muutaman kerran oma tk-lääkäri konsultoi erikoislääkäriä, mutta kyllä siellä oli aivan samalla tyylillä "arvot viitteissä, ei hoitoa" -menetelmällä hoitava tapaus, että tuskimpa olisin siitä mitään hyötynytkään. Tää on ihan yleistä, jopa yksityiseltä osaavan lääkärin löytäminen on vaikeaa, ja munkin lääkärille on jo nyt 2kk:n jonot, kun sana leviää. Suurin syy tähän on lääkäreiden sokea usko viitearvoihin, eivät oikein osaa enää kuunnella potilasta, ja sitten tietenkin se, että Suomessa tuo tsh viitearvojen yläraja on liian korkea, huippulääkärit hoitaa niin, että tsh saa olla terveellä ihmisellä korkeintaan 2, ja diagnoosi tehdään ensisijaisesti t4 ja t3 -arvojen perusteella oireita painottaen, kun eteenkin julkisella sektorilla ei lähes aina edes mitata kuin tsh, vaikka nuo muut kokeet pyydetään mm. Huslabin virallisessa ohjeessa tarkistuttamaan. Kyl me kilpparipotilaat ollaan heikoilla, valitettavasti.

Onhan tuo Mehiläisessä juokseminen kallista, mutta onneksi pääsen nyt raskauden aikana kontrollilabrat ottaan julkisella, ja lääkäri on sanonut että ei kovin tiheästi tarvii enää käydä, ellei arvot nyt jostain syystä romahda tms. Kyllä mä mielelläni tuon maksan hyvästä hoidosta, julkisella mulle tokaistiin mm. "Eihän tätä edes ole ko vanhoilla naisilla, nähdään tän asian tiimoilta aikaisintaan kahdenkymmenen vuoden päästä". Kyseessä lääkäri joka väitti itsekkin sairastavansa vajaatoimintaa... Juu, olen pettynyt terveydenhoitoon tässä asiassa ja se varmasti "kuuluu" mutta pääasia on, että olen nyt hyvässä hoidossa, maksoi mitä maksoi, terveys kun on asia jota ei voi rahassa mitata.

Pahoittelut Harmful! :( :hug:
 
Mangrovekana no onpas tympeää palvelua julkiselta puolelta. :( No, onneksi olet löytänyt hyvän yksityislääkärin, oma terveys on kuitenkin pääasia! :)
Meillä diabeetikoilla sekä tsh että t4 kuuluvat ihan peruslabroihin (t3 ei kai kuulu peruslabroihin). En tiedä sitten, onko julkisen puolen lääkäreissä niin paljon eroja vai otetaanko asiakas "vakavammin", jos sillä on jo yksi pitkäaikaissairaus, sillä mulle mietittiin jo viimeksi tosiaan lääkityksen aloittamista vaikka tsh oli nippanappa yli 2. T4 oli oikein hyvä. Eli mä koen onneksi saaneeni pätevää ja asiantuntevaa osaamista myös näissä kilppariasioissa julkisen erikoissairaanhoidon puolella. Ja muutenkin oon kyllä ollut tosi tyytyväinen julkisen puolen terveydenhuoltoon. Mutta on se sitten julkisen puolen tai yksityisen puolen lääkäri, niin monta mielipidettä on kuin on ihmistäkin eli ehkä mulla on käynyt tuuri ja on osunut itselleni sopivat lääkärit kohdalle. :)

Ja tuo nyt on aivan pötypuhetta, että kilpparivaivat olisivat vain vanhojen ihmisten ongelma! :D Huh, minkälaiselle puoskarille oot osunut! Mä tunnen tosi monta kilpparivaivaista nuorta. Ja sehän on ensimmäisiä labroja, joita otetaan esim. monia keskenmenoja kokeneilta tai lapsettomuudesta kärsiviltä. Vanhuksetko niitä lapsia yrittävät tähän maailmaan tehdä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Voi Harmful paljon voimia :hug:

Hemu toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.

Täällä pahaolo jyllää. Tänään olen käynyt vessassa yökkimässä, mutta en kuitenkaan oksentanut. Täyttyy koko ajan olla jotain syömässä, mutta varovasti tai siitäkin tulee pahaolo. Iltaa kohden aina pahenee. Mikä on kyllä siitä hyvä, että työpäivästä selviää kunnialla ainakin vielä. Huomenna soitan neuvolaa.

alanna 6+3
 
Tervetuloa uusille! :wave: päivittelen listaa tässä illan aikana :)

Harmfui pahoittelut huonoista uutisista :hug:

Hemu toivottavasti noi sun vuotelut jo pikku hiljaa loppuisi :heart:

Tsemppiä kaikille pahanolon kanssa kärvisteleville.. :)

).( Mulla oli eka neuvola tänään. Siellä lasketaan automaattisesti sen 28 päivän kierron mukaan toi laskettuaika. Nettilaskurit sanoo, että se olis 1.7, mutta neuvolan laskutavalla se on nyt sitten 30.6 ne laskee aina jostain syystä päivän vähemmän kuin nettilaskurit. Sanoin kyllä terkkarille, että ei tule yllätyksenä, jos ekassa ultrassa siirtyy myöhemmäksi. :) käytetään tota 30.6 nyt sitten ainakin sinne ultraan saakka. :) Mitäs muuta? Pissa oli puhdas, Hb huimat 150 :D ei varmaan tarvii lisärautaa tässäkään raskaudessa :LOL: RR 120/66 Paino 68 eli kilon vähemmän kuin ennen raskautta. :) Nyt vaan odotellaan postissa tulevaa ultra-aikaa. :)

Ainiin ja sokerirasitukseen ei tarvii automaattisesti mennä, kun esikoisesta kävin ja arvot oli niin hyvät! :) Ainoastaan sitten jos alkaa hirveesti painoa kertyy tai tulee sokeria pissaan :)

Nanna & Pulla 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Harmful Iso :hug:

Hemu Huomista varten sormet ja varpaat pystyssä :)

Mammavaatteita tilasin ihan alussa jo mutta ainakin housut on jo isot johtuen pahoinvoinnista ja muutenkin kaikissa odotuksissa olen vain laihtunut joten en tiedä miks edes ostin ne housut.. Muutenkaan en ole koskaan käyttänyt mammavaatteita,pelkkä masutuubin osto on riittänyt. Ja ihanat Mamma alushousut :D

On: pahoinvointi aamun/päivän edelleen ollut kovaa mutta nyt helpotti kun sai hieman ruokaa pysymään sisällä.
Ja nyt olo on ihan päin vastainen: Olen yli-iloinen! :) Ne hormoonit.. Ja aina tiistai on lemppari päivä kun POKSUUUU!

*piuu&Masukki 8+0* :heart:
 
Harmfulille kovasti jaksamista :'( :hug:

Hemu2, pidän peukkuja huomiseen ultraan! Toivon ja uskon että kaikki on kuitenkin hyvin :heart:

Huono olo on vellonut koko päivän, eikä iltaa kohden yhtään helpota. Toisaalta se on inhottavaa, mutta toisaalta olen innoissani koska kuvittelen sen olevan merkki siitä että kaikki on hyvin... Huomiseksi on pakko otta pari viipaletta ruisleipää töihin. Myös ekassa raskaudessa minulla oli aina muutama viipale ruisleipää mukana. Jos meinasi nälkä tulla ja pyörryttää/huono olo, söin viipaleen ruisleipää.

Lisäksi olen tänään huomannut lievää huimausta. Tuntuu kuin kävelisi keinuvan laivan kannella :D Voiko johtua alhaisesta verenpaineesta? Lisäksi meinasin nukahtaa tänään töissä, väsymys oli niin järkyttävä että mietin miten ikinä selviän neljään asti.

Madagascar 6+3
 
Kirjoittelenpas nyt tänne kun ei (taaskaan) oikein uni tule simmuun. Eli siis nytten on jo toista yötä mua vaivaa unettomuus. Tämän lisäksi mulla on sama juttu tänään ollut kuin Madagascarilla... tänä aamuna eka kertaa kunnolla huono olo ja se onkin jatkunu uskollisesti koko päivän.

Pitääpä tässä kohta taas yrittää saada unta vähäsen, toivottavasti muilla ei ole univaikeuksia? =)
 
Mammavaatteista Viimeksi ostin mammatakin ja muuta, jotka jäivät kokonaan käyttämättä koska mun maha ei sitten koskaan kasvanutkaan isoksi :ashamed: Yritän tällä kertaa selviytyä legginseillä ja pitkillä paidoilla/tunikoilla mahd. pitkälle ettei mene turhaa rahaa.

Harmful Voimia kovasti, surullinen uutinen :hug:

Madagascar Mulla kans huimaa usein, ja viime raskaudessa huimas ihan istuessaki, ja mulla oli kokoajan alhainen verenpaine/hemoglobiini laski .. Selvisin ku söin aina jotain verensokeria nostattavaa ja kuulemma laku/samiakki vois ehkä tehota?! Inhottava tunne ku kaupassa/töissä meinas pökrätä.. Tällä hetkellä huimaa noustessa ja salilla huhkiessa.

Karoliina 6+6
 
Täällä alkoi eilen illalla tulla verta :'(

Ei oo vielä tullut kun pelkkää verta, eikä tule mitenkään hirveästi, mutta ihan selvästi kuitenkin. Ja siis ihan tulee housuihin asti ja kunnolla sitä on pyyhittäessä. Pelottaa.
 
Jaksamista kaikille vuotelijoille! Tiedän mistä on kyse, itsellä vuotoja kahdessa edellisessä raskaudessa, jotka sitten päättyivätkin keskenmenoihin. Huolen muistaa vieläkin :( Mulla sitten taas on yksi ärsyttävä ongelma. Viimeksi (onnistuneessa raskaudessa) maha alkoi todella olla pömpöllään jo viikolla 11, nyt tuskailen jo tästä mahasta. Eihän siinä muuten mitään, raskausmaha on ihana, mutta kun en ihan vielä haluaisi kertoa kenellekään. Töissä on vaivaannuttavaa kun selvästi työkaverit katselevat mahaani, muttei kuitenkaan kukaan uskalla kysyä mitään.. Ja kun ei mikään paita nyt saa tätä oikeesti piiloon. En voi pitää enää tavallisia housuja, vaan on ollut pakko ottaa mammahousut käyttöön nyt jo.

Mites muiden mahat? Alkaako jo olla pömpöllään vai onko vielä kokonaan piilossa? Onko jonkun tarvinut ottaa äitiyshousuja tms käyttöön?
 
Pintsulle tsemppiä ja toivotaan että kyseessä harmiton vuoto :hug:.

Harmful :hug:.

Mie pidän jo mammahousuja,työhousut puristaa niin kamalasti etten pysty pitämään niitä ja nyt huomasin myös että essu rupee puristamaan mahan kohdalta,joten sitäkin pitää löysätä....veikkaan tän olevan kovin paljon turvotusta vielä nyt,maha tulee varmaan sekin pian....

Tissejä on taas muutamana päivänä kolottanut,mies tokas eilen et "nuo on valtavat",isothan ne aina on ollut (ikävä kyllä) mutta että valtavat,lähes suutuin.....:D.

Yritin kotidobberilla kuunnella sydänääniä,en niitä vielä kuulluut joten uusiyritys myöhemmin. Neuvolassa ajattelin käydä kuunteluttamassa parin viikon päästä jotta huoli helpottas,ja eihän siihen ultraankaan kovin pitkä aika enää ole :).

Nyt aamutoimiin :wave:

~Emmuli~ & pikkuinen 8+5 :heart:
 
BDU
Taas on tullu kovasti uusia :wave:

Hemulle tsemppiä!! Ja kaikille vuodoista kärsiville myös, toivotaan et ois ihan harmitonta vaan.

Tänään vaihteeksi oireeton aamu, ei tarvinnu yökkiä ja olo oli ihan normaali :) Eilen käyty ar-ultrassa ja siellä kaikki oli hyvin. Pieni vastas viikkoja ja ei löytynyt mitään huolestuttavaa joten neuvolan tädin mielestä vois jo hyvin kertoa tän uutisen muillekin mut en taida vielä uskaltaa kuitenkaan... :)

BDU ja ötökkä 6+5
 

Yhteistyössä