Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

Ne joilla ollut vuotoa - toivotaan etta kaikki kuitenkin kaantyy parhain pain!

Taalla odotellaan perjantain ar-ultraa malttamattomana. Tai mika se nyt sitten onkaan. Oireet - paitsi se puuskittain tuleva v*tutus - ovat aikalailla poissa. Pissattaa edelleen helpommin ja pyoralla ajaessa mukulakivikadulla "tuntee rakkonsa" paremmin. Mutta muuten oireiden puuttuminen (tissien kipuilu, nippailut jne) ovat poissa. Oklotyksestakaan en tieda onko sita vai ei, on sekin niin vaimeeta.
Pelottaa... siksi, vahan noloa myontaa, tein aamulla taas yhden testin ihan vaan nahdakseni josko jotkut hormonit olis laskemaan pain. Samat plussat edelleenkin. Vaikka ei kai se niin toimi...kai sielta viela plussa tulis vaikka oliskin jotain haikkaa. Mutta epatoivoisena alkaa tekemaan epatoivoisia juttuja.

Olis nyt jo perjantai!

Aika janna - BDU - etta neuvolan tatai sanoi etta nyt saa jo alkaa kertomaan. Eli jos on kaikki niin bueno kuin voi olla noinkin aikasin (ollaan aika lahekkain viikoillamme), niin "ennuste" on hyva? Tosta tulis kylla hyva mieli - sellasta uutista toivon minakin perjantaina.
 
Harmful voi ei...jaksamista sinne :hug:

Hemu2 täällä ollaan hengessä mukana ja toivotaan todellakin että ultra näyttää tänään että pikkuisella on kaikki kunnossa!

Pintsu toivon että olisi vain harmitonta vuotoa...mutta ymmärrän että se säikyttää. Tsemppiä!

Täällä etova olo jatkuu, pari kertaa on joutunut jopa halaamaan pönttöä mutta mitään ei kyllä ole tullut ulos. Halaun uskoa että nämä oireet tarkoittaa että siellä joku edelleen kasvaa ja voi hyvin...muita oireita kun ei ole, paitsi palelu ja väsymys iltaisin. Mutta voi olla oireita myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja tästä päästään sitten siihen isompaan ongelmaan. Kävin eilen nimittäin verikokeessa ja tänään sain tietää tulokset. Vajaatoiminta siis todettu n. 3v sitten. Lääkityksen aloitetettua kaikki arvot ovat olleet ok, myös viime raskauden aikana. Mutta nyt sitten arvot ovat päin prinkkalaa. Sairaanhoitaja kertoi tylysti puhelimessa että TSH on 9,75! Siis mitä? Tsh tulisi alkuraskaudessa olla alle 2,5 eli tässä mennään jo aivan järjettömän isoilla luvuilla! Lääkäri soittaa iltapäivällä mutta jo nyt pelottaa ihan kauheasti miten tässä käy raskauden suhteen ja miten pieni voi. Aivovauriota tai keskenmenoa tässä nyt eniten pelkää. En pysty nyt keskittymään mihinkään kun huoli on suuri. Mietinkin jo että pitäisikö sittenkin mennä sinne ar-ultraan. Eihän siellä muuta tietysti näkisi kun että sikiö kasvaa ja sydän sykkii. Mutta sekin tieto auttaisi nyt tässä tilenteessa....
 
Paljon voimia Harmful! :hug:

Hemu2 toivottavasti pahat aavistuksesi eivät käy toteen!! Peukut pystyssä. Kuten myös Pintsulle, olisipa vain harmitonta vuotelua.

Kaneli83 :wave: Toivon kovasti että sunkin pienellä olisi asiat kunnossa heittelevistä arvoista huolimatta! Epätietoisuus on kyllä kamalaa, tsemppiä! :hug:

Mulla eka neuvola varattu perjantaille, jännää. Vaikka tuskin siellä "sen kummempaa" selvyyttä saa tähän raskauden kulkuun, ainakin lähetteen labraan ja eiköhän ne sen hcg:nkin ota. Millä viikoilla neuvolassa voi saada sydänäänet kuulumaan..? En tiedä yhtään edes että millaiset laitteet noilla on, kun esikon aikaan kävin muualla.

EIlen illalla tuli tosi paljon vatsavihlontoja, ihan kipeitäkin välillä. Mutta siis menivät heti ohi. Mitähän siellä tapahtuu..?
 
OI Ennanniina ihanaa! :heart: Varsinkin, jos takana synkempiä kokemuksia. Nauti olostasi!

Mammavaatteista on ollut puhetta. Mulla on edellisestä raskaudesta jotain jäljellä (sekin raskaus alkoi samaan vuodenaikaan kuin tää, joten varmaan aika hyvin saa käytettyä), mutta ei mitään kauhean kivoja.. täytyy vähän koittaa tuunata niitä. Ja netistä olen katsellut kaikkia ihanuuksia, mutta en ole uskaltanut vielä miettiäkään ostamista. Talvelle tuskin kauheasti tarvitsen, mutta keväälle ja kesälle aion hankkia jotain kivaa. Kesälle varsinkin olisi kiva ostaa pari mekkoa jotka on tarkoitettu sekä raskauden aikana että sen jälkeen käytettäväksi, imetysaukot siis jne.

Crassula ja papu 5 plus 6
 
Uusille tervetuloa! :wave:

Harmful pahoittelut ja :hug:. Todella ikävää! :'(

Hemu2:lle peukut pystyssä, että kaikki on hyvin! Utrakuulumisia odotellessa..

Onnea hyvistä ultrakuulumisista muutamille! :heart:

Pintsu toivon myöskin, että olisi harmitonta vuotoa ja jos ei kipuja ole, niin toivoa on. Mikäs siellä tilanne nyt?

Voin myös liittyä vuotaviin :/ Eilen aamulla oli ultra, missä kaikki oli niin, kuin pitää ja muutaman tunnin päästä kotona alkoi vuoto ja aattelin, et ei voi olla totta. Hetken uskoin ensin, että vuoto tuli vain herkästi vuotavasta kohdunsuusta lääkärikäynnin jälkeen, mutta kun pari kertaa oli täytynyt vaihtaa pikkuhousunsuojaa, soitin jo takaisin tk:seen ja sain onnekseni sattumoisin yhden peruutus ajan samalla lääkärille vielä. Kotona laitoin vielä varmuudeksi siteen, jos ei pikkuhousunsuoja vaikka pitäisi lääkärikäynnin ajan ja vielä ennen lähtöä se vuosi ylikin, eikä ollut kauhean toiveikas olo :|
Uudessa ultrassa sitten kuitenkin pienellä edelleen sydän löi :heart: ja oleili siellä kohdun yläosassa, kun vuoto tuli kohdusta jostain alempaa. Mikä lie sitten on, mutta vielä on toivoa, vaikka riskinhän se aiheuttaa ja täytyy vain koittaa ottaa vähän rauhallisemmin ja toivoa parasta. Iltaa kohti vuoto ainakin rauhoittui ja tänään ei ole tullut, kuin pikkuisen. Viikon päähän sain vielä tarkistusajan, jos sinne asti pääsen.
Mulla on jokaisessa raskaudessa ollutkin alussa pientä vuotelua, mut ei ikinä näin runsasta.

Omppunen ja toivottavasti tiukassa pysyvä Mytty 8+2
 
Mulla on alkanu myös olemaan kovaa turvotusta mahan seudulla, eilen etenkin sen huomasi kun farkut kiristi ja mekonki kanssa maha pömpötti. En uskalla alkaa käyttää äitiysvaatteita ennen kuin tietää, että tuolla masussa on kaikki hyvin. :)

Onko täällä muuten muita keliaakikkoja? periytyyköhän se automaattisesti vauvalle? Mulle ei tullu perintönä vaan puhkesi teini-iässä. Kehittyyköhän alkio ja sikiö sitten ihan normaalisti?
 
Kylläpä vuotoja on nyt ollut monella. Nämä ensimmäisen kolmanneksen viikot ovat välillä niin raastavia, vuotoa, jomotusta, katoavia oireita... Toivotaan kuitenkin parasta!!! :hug:

Mammavaatteita on jemmassa edellisistä odotuksista, jotka osuivat eri vuodenaikoihin, joten talvesta ja keväästä selviää kyllä olemassa olevilla vaatteilla. Kesä onkin sitten toinen asia. Jotain kevyttä telttavaatetta pitää katsella vaikkapa huuo.netistä. Jos ei noita varastoja olisi, en kyllä vielä rohkenisi ostamaan mitään, ainakaan uutena. Esikoista odottaessa pidin housuja auki ja pitkiä paitoja jonnekin puolivälin paikkeille asti. Minulla kohdun asento on sellainen, että housut alkavat painaa tosi aikaisin. Siksi on iso helpotus kun voi jo laittaa mammahousut jalkaan. Toisilla menee normihousut koko raskauden ajan kiinni ja vain paidoissa tarvitaan pidempiä versioita ettei napa ala vilkkua. On se metkaa miten erilaisia naisten kehot tässäkin asiassa ovat!!

Sydänääniä kuunneltiin esikoisen kohdalla 10+2 ja kuopuksen odotuksen eka yritys oli 11+1. Kuopuksen sydänäänet eivät tuolloin kuuluneet ja parin päivän päästä yritettiin uudestaan, jolloin äänet löytyivät. Olin käynyt ultrassa ennen tuota 11+1, joten th vähän huolestui miksei äänet ekalla yrityksellä löytyneet. Syyksi selvisi lopulta edessä oleva istukka. Se vaikeutti sydänäänien löytymistä moneen otteeseen odotuksen aikana. Esikoisesta istukka oli takana ja sydänäänet löytyivät aina tosi helposti. Tällä kertaa odottelen sitä ultraa rauhassa ja annan sitten vasta koittaa neuvolassa kuuntelua. Sen verran tuo kuopuksen tilanne säikäytti, etten halua turhaa huolta liian aikaisilla yrityksillä.
 
BDU
Itun emo, en osaa sanoa kuinka "totta" nuo lausahdukset voi olla, mutta oon kuullu et muilleikin on kerrottu jo ar-ultrassa tällaisia uutisia. Tarkoitti lähinnä sitä että kohdussa tai munasarjoissa ei näkynyt mitään ylimääräistä ja että limakalvot oli tosi paksut (hyvä juttu) ja ruskuaispussi oli hyvännäköinen, syke näkyi jne. Se vaan oli sitä mieltä et aika epätodennäköistä et jotain sattuis mut tietenkää koskaan ei voi tietää 100% varmaksi. Sanoi myös ettei näy mitään mikä viittaisi siihen et voisi tulla jotain vuotoja. Kyllä mä olen aika iloinen noista uutisista :)
 
BDU mulla kohtu taaksepäin kallistunut, eikä mitään merkitystä :) Maha voi näkyä sit vähän myöhemmin :) Ja jos muuten huomasit ton mun ylläolevan kirjoituksen, niin mä eilen aloin vuotaa ultran jälkeen, missä kaikki oli hyvin. Tilastollisesti kuitenkin taitaa olla pieni km-riski enää, jos kaikki on ollu hyvin ultrassa, että aika rauhallisin mielin saa silloin olla :)
 
  • Tykkää
Reactions: BDU
Varovasti voisin ilmoittautua porukkaan minäkin... Neljättä odottelen aika sekavissa fiiliksissä. Oli siis täydellinen vahinko, enkä heti edes tajunnut että olen raskaana. Kuopus on 1vee, isommat 4 ja 7v. Omasta mielestäni 3 lasta olisi riittänyt ihan mainiosti, mies on aina toivonut SUURperhettä ja on siksi ihan innoissaan tästä. Minä vasta totuttelen ajatukseen...

Olo on kamala, koko ajan oksettaa ja väsyttää. Toistaiseksi olen pystynyt pitämään pahoinvoinnin kurissa töissä ollessani, mutta kotona ei toivoakaan. Aikaisemmissa raskauksissa ei moista ole ollut laisinkaan. Ja meillä siis ennestään poikia, joten pieni ajatus on virinnyt josko nyt tyttöä odoteltaisiin. Mutta se jää nähtäväksi.

Ensimmäiseen neuvolaan olen menossa ensi viikolla, nyt rv. oletukseni mukaan 6+6 eli la olisi sitten 18.7. Millä viikoilla teillä muilla on ollut ar-ultra? Olen aiemmin käynyt itse omakustanteisesti yksityisellä ja kuopusta odottaessani kuulin jo siellä käytyäni että neuvolalääkäri tekee sen ultran ihan kunnallisella puolella tätä nykyä. Nyt siis maltan mieleni sinne saakka, mutta mietin vaan koska se mahtaa olla. Johan sitä kohta on sitten np-ultrakin.

Ainakin mammavaatteista olitte jutelleet. Itse olen myynyt kaikki omani jo pois, samoin kaikki vauvatarvikkeet, kun tosiaan ajattelin ettei niitä enää tarvita.... Nyt sitten maltilla hankitaan niitä takaisin, tämä kun tosiaankin jää viimeiseksi kierrokseksi. Vielä on pärjännyt ihan omilla housuilla, maha on pömpöllään mutta paino putoaa jatkuvan pahoinvoinnin takia niin ettei mammahousuja ainakaan ihan lähiviikkoina vielä tarvita.

Ylläpitäjä voi varmaan päivittää listaan:
Ruttu / 33 / neljäs / TAYS ja LA tosiaan 18.7.
 
Minut voi poistaa listalta. Perjantaina totesin että raskausoireet ovat häipyneet. Sunnuntaina kertaluontoisesti verta paperiin pyyhkiessä. Tiistaina Ultrassa (rv 8+4) näkyi vain heikot virtaukset ja tänään ei näkynyt enää niitäkään. Tuulimunaraskaus siis. Perjantaina lääkkeellinen tyhjennys.

Leijonanmorsian
 
omppuselle tsemppiä vuodon kanssa, onneksi kaikki oli ultrassa kunnossa :heart:

BDU, taaksepäin kallistuneen kohdun kanssa ei ole muuta kuin juuri tuo että masu pullahtaa ehkä hieman myöhemmin esiin, ja liikkeet saattavat tuntua myös myöhemmin :)

leijonanmorsian, voimia kovasti! :hug: Nämä huonot uutiset ovat aina yhtä surullisia :'(
 
Kiitos tsemppauksesta. Mieli alkaa olemaan todella maassa ja itkettää koko ajan. Soittelin neuvolaan ja sain lähetteen ultraan, jossa katsotaan tilanne. Lupaili, että pääsisin ultraan joko tällä tai seuraavalla viikolla. Pieni toivonkipinä vielä on, kun voihan tällainen harmitontakin olla. Ikävältä kuitenkin tuntuu kun koko ajan vuotaa. Sidettä joutuu pitämään, mutta heikompaa vuotoa kun normaalisti olis kuukautisissa ja veri kirkasta, ilman mitään hyytymiä. Ohjeeksi sain nyt odotella sitä ultraa ja jos tulee kovempia kipuja tai runsaampaa vuotoa niin sitten päivystykseen. Voi kumpa pikkuinen pärjäisi hyvin. Laskujen mukaan näinä päivinä pitäisi pienen sydämenkin alkaa lyömään, toivotaan, että niin käy ja näkyy ultrassa. Sitä ennen ei kai auta kuin odottaa ja toivoa. Suru ja huoli on kova.
 
leijonanmorsian jaksamista! Surullinen uutinen, ei tässä muuta osaa sanoa. Ajatuksissa kuitenkin mukana! :hug:

Pintsu täällä pidetään peukkuja, että vuoto olisi harmitonta. Varmasti on mieli maassa, se on aivan ymmärrettävää kun ei yhtään tiedä onko kaikki hyvin. Epätietoisuus on ikävintä. Kunpa kaikki olisi kunnossa ja selviäisit säikähdyksellä. :hug:

Toivottavasti muilla vuotajilla ei olisi tilanteet ainakaan pahentuneet! Tsemppiä kaikille oikein kovasti. :heart:
Ja toivottavasti näitä vuotoja tai muitakaan ikäviä uutisia ei enää tässä pinossa tarvitsisi kenenkään kokea.
Muokkaus: Niin ja toivottavasti ei siis tulevissakaan pinoissa! Piti tulla muokkaamaan, kun tajusin että täähän on vain marraskuun pino ja meille on tulossa vielä monen monta pinoa. :)

jennimarika mulla ei oo itelläni keliakiaa, mutta tuttaviltani kylläkin löytyy. Ei kai se automaattisesti periydy lapselle, alttius periytymiseen toki on olemassa. Alttius on siis olemassa, mutta lapsellesi ei välttämättä milloinkaan silti puhkea keliakiaa. Eli ole aivan rauhassa sen suhteen ja nauti raskaudestasi. :) Voihan sairauksia puhjeta, vaikka suvusta ei keneltäkään muulta kyseistä sairautta löytyisikään eli ei näitä voi oikein ennustaa. Minulla tosiaan 1-tyypin diabetes ja olen sukumme ainoa diabeetikko.

Mutta ootko sä päässyt käymään ravitsemusterapeutilla tai vastaavalla? Aattelin vain, että jos mietit tuota omaa ruokavaliotasi ja alkion/sikiön kehitystä ja kasvua, ehkä kannattaisi pyytää päästä ainakin kerran käymään ravitsemusterapeutilla? Siellä varmaan osattaisiin ohjata sopivaan odottavan keliaakikon ruokavalioon. Tai ainakin tarkistaa, saatko kaikkia ravintoaineita riittävästi. :)

BDU mun ystävälläni on taaksepäin kallistunut kohtu ja vatsa pysyi kauan pienenä. Nyt loppuraskaudessakin vatsa on säilynyt kauniin pienenä (kuitenkin ihan selkeä raskausvatsa) ja "käytännöllisenä" eli sen kanssa pystyy viimeisilläänkin touhuamaan kaikkia arkisia askareita. Ystäväni tosin on saanut ylimääräisiä ultria, koska vauvan kokoa/kääntymistä on ollut välillä hankala arvioida näppituntumalla, koska on niin takapainotteinen. Mutta mitään ongelmaa ei siis ole ollut, ylimääräiset ultratkin ovat olleet vain positiivinen lisä. :)

Täällä päivät vähenee päivä kerrallaan ekaan lääkärikäyntiin. Huh, jännittää! Ylihuomenna se olisi siis menoa, toivottavasti kaikki kunnossa.

-AnnaNanna 6+4-
 
Viimeksi muokattu:
Kuka sinne ryhmään jäseniä hyväksyy? Mua ei ole ainakaan vielä hyväksytty vaikka anomus ollut sisällä pari päivää.

Pahoittelut surun kohdanneille ja vuodon kanssa kärvisteleville tsemppiä.

Tein aamulla varmistustestin ja digiin piirtyi raskaana 3+=) Olo on epätodellinen. Oireena ainoastaan väsymys, muuten olotila ennallaan.
 
Anteeksi omanapaisuutta...no päätin sittenkin käydä siellä ar-ultrassa mutta olisi vain pitänyt vielä odottaa! Nyt siis menossa menkkojen mukaan rv6+6 mutta sykettä ei näkynyt. Esikoisen kanssa näkyi jo 6+4. Lääkäri sanoi että kaikki muu näytti hyvältä ja ettei kannata huolestua. Koko vastasi kuulemma rv 6+2 tai jotain. Viikon kuluttua sitten uudestaan. Jotenkin mieli maassa vaikka yritän ajatella positiivisesti että ehkä kävin vain liian aikaisessa vaiheessa ultrassa. Lääkäri kyllä sanoi että ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon mutta vähän vaikeeta on! Mietityttää vain kun tiedän ovulaation ajankohdan ja sikiö ei siis voi olla paljon nuorempi.
 
Kiitos kaikille tsempityksestä! Saatte olla onnellisia, kun teillä on näin ihana porukka!

Minut saa sitten poistaa listalta. Eli ultrassa tuli huonoja uutisia ja huomenna pitää mennä saikulle lääkkeitä hakemaan, että saadaan se kuollut kaveri ulos. Eli näin. Käyn myös postumassa kerhon puolelta.

Onnea teidän kaikkien odotuksiin :heart:

Hemu ja kuollut Tiitiäinen 8+3
 
AnnaNanna en ole vielä käynyt ravitsemusterapeutilla, mutta olen ajatellut samaa että täytyisi päästä käymään. Maanantaina on eka neuvola, joten sielä asia varmasti tulee puheeksi :) samoiten tämä kilpparin vajaatoiminta.

Alavatsaa on tänää normaalia enemmän vihlonut ja nippailut, toivottavasti kaikki on hyvin. On niin surullista lukea niin monia surutarinoita täältä ketjusta :( VOIMIA KAIKILLE!:heart:
 
Voi että miten täällä on huonoja uutisia tullut toisensa perään... :'( Voimia kovasti suuren surun kokeneille! Harmful, leijonanmorsian, Hemu2: :hug:


Mammavaatteista: Täytyy myöntää, että ostin kahdet äitiysfarkut jo heti alussa, viikoilla 4-5... Maha on ollut turvonnut punktiosta asti ja edelleen turvottaa tosi paljon, joten normaaleissa farkuissa oli tukalaa olla. Tosin nämä housut on kyllä niin mukavat, että en taida enää ikinä käyttää tavallisia farkkuja... ;) Menevät siis hyvin ilman raskauttakin, sen verran napakka on tuo vyötärönauha.

Huomenna aamusta ar-ultra ja pelottaa tosi paljon. Kunpa siellä nyt joku olisi kyydissä...

Vienda 6+5
 
Suruja kohdanneille voimia, voi kun loppuis huonot uutiset jo ja kaikki saatais terveet vauvat syliin heinäkuussa!

Täällä ruokahimoissa uutuuksia; Raejuusto on jumalten herkkua, nom! :p

Eilen oli aikalailla kipuja, mutta ei vuotoja, ja pienen googletuksen jälkeen uskon niiden olleen vain kohdun kasvukipuja, minkä puolesta puhuu sekin, että kova alue häpyluun yläpuolella on laajentunut. Liekkö vielä kohtu kuitenkaan, mutta uskon että kohtu kasvaessaan muuttaa kroppaa jokatapauksessa ja siitä tuo tuntuva alue vatsalla. Alkio kasvaa tällä viikolla kuulemma n. mm/päivä, joten kyllähän se kysyy kohdultakin jo jonkinlaista minimaalista kasvutoimenpidettä :)

Annananna; Mä kans oon naureskellut sitä tohtoritätiä, kun mulla on lähipiirissäkin kilpparivajaita nopeasti laskettuna 8, kaikki alle nelikymppisiä, nuorimmat alaikäisiä. Vanhoja naisiahan me kaikki ollaan, juu :D
 

Yhteistyössä