Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Tipetsu, ens viikon maanantaina selviää mun sektioaika :)

Allergialääkkeistä mullekin sanottiin että Zyrteciä ja Heinixiä saa syödä, vielä oon pärjännyt ilman kun enhän mä pahemmin tuolla ulkonakaan ole. Oon kyllä yllättynyt että mun allergiaoireet on nyt ihan onnettomat ja astmalääkkeitäkään ei oo tarttenu käyttää. Ehkä tää on jotain tyyntä myrskyn edellä ja ens vuonna onkin sitten 100x kaameempi olo :D
 
Täällä myös nenäsumutteet olleet käytössä, seesaminsiemenöljy auttaa kuiviin limakalvoihin, nozoil avaa tukkoisen nenän mutta ei ne mulla ainankaan auta tipan vertaa kutinaan. :D Sitä varten ostin ihan allergiasumutteen apteekista mutta senkin apu on ihan olematon. Kutisee ihan pirusti. Mut kait se on pärjättävä tämä kevät jotenkin. Normaalisti käyttäisin Kestineä tai Duactia mutta tosiaan tuota Duactia ei saa käyttää ja Kestinestäkin olen saanut niin ristiriitaista tietoa että totesin olevan parempi kun tyydyn siihen Histeciin.

onona: Ihana masu!
 


POKS rv 31+1

Neuvolakuulumisia:
***************************
Pissa: puhdas
Verenpaineet: 122/73
Paino: +100g/viikko JEEEE!! :)
sf-mitta: 26
Hg: 128 Jee, noussut! Viimeksi 123
Tarjonta: Viisto?
Sykkeet: 130-140
Liikkeet: ++
*************************************
Eli parasta oli paino, jota tosiaan silloin edellisellä kerralla oli tullut vähän liikaa niin nyt olen sitten saanut tasotettua :) Mutta 12 kg on siis nyt tullut. Ja että hemoglobiini oli myös noussut, nyt kuulemma riittää että syön sen yhden rautatabun päivässä jotta saadaan tuo taso ylläpidettyä.

Katkarapu oli aivan piilossa masussa kun sitä yritettiin tunnustella että miten päin on. Itse, samoin kun neuvolatätikin veikkaili, että on vielä sivuttain, siksi sf-mittakin on niin matala, koska jos vauva nousisi perä tai raivotarjontaan niin sf-mittakin nousisi.

On kyllä tuo meidän poika sellanen että sitten kun yritetään tutkia niin ollaan ihan hiljaa ja piilossa, ettei varmasti täti löydä :D

Muuten mulla ei kyllä mitään vaivoja erityisesti ole, lonkat nyt särkee välillä yöllä + jatkuva vessassa käynti, niin että unet jää liian vähäisiksi. Onneksi tämä viikko on lomaa!!

Allergiaa ei onneksi täällä ole! :snotty:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa hellemasut!

Täällähän aletaan kohta saada jo vauvauutisia, kun Tipetsullakin sektioaika noin lähellä. Ihanaa! :) Kohta kaikilla omat nyytit kainalossa.

Kylkikipujen kanssa eletään täällä ja toivotaan ny parasta, että ei tartteis katetroida tuota munuaista. Jännäksi menee, joudutaanko synnytys käynnistämään jo aikaisemmin. En oo kyllä yhtään varautunu siihen, et lapsi syntyis jo kesäkuussa eikä vasta heinäkuussa. Mieskin aloittaa lomansa vasta 2.7. Mutta tilanteet etenee, miten on edetäkseen ja aika näyttää.

Minulla kanssa ihan kamalat allergiat päällä, mutta mulle kyllä apteekissa sanottiin, ettei mitää allergialääkkeitä suositella raskaana oleville. Oon nyt sit tyytynyt huuhtelemaan limakalvoja tuolla sarvikuonolla ja kyllähän se pahimpaan tukkoisuuteen auttaa.

Tässäpä tällaiset pikakuulumiset ja samalla lukumerkki. Palailen asiaan paremmalla ajalla. Äippälomaankin enää vajaa 3 viikkoa, hui! :)

sopaka & seelis 31+5
 
Pienokaisella on ollut tänään hirvee meno ja melske :heart: yöllä heräsin siihen kun mahassa oli kauhee jumppahetki, sitten aamulla kun mies lähti heti kuuden jäljestä töihin alkoi pikku-prinssi taas jumppaamaan ja jumppaili sellaset pari tuntia varmaan :D sitten on pitkin päivää melskannut :heart: ei sillä, se on vaan ihanaa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: JA82 ja Juuli-Luuli
Jaa-a,Tipetsu ja Nipsu taitaa olla ensimmäisinä näkemässä vauvansa..Mulle sanottiin että voin synnyttää normaalisti (kun kysyin),mutta jotenkin jäin epäilemään onko se varmaa..2 viikon päästä on kuitenkin kontrolliultra ja synnytystapa-arvio,joten sitä odotellessa.Tyydyn kyllä siihen,mitä lääkäri päättää,vaikka mieluummin synnyttäisin alakautta.Brooke,miksi sulle tehdään sektio?
Tänään oli neuvola.Painossa meni rikki 60 kg:n raja,ja nyt on kaiken kaikkiaan tullut 12 kg.Lapsen syke +130,SF-mitta 33 (hipoo yläkäyrää).Neuvolassa oli kiva harjoittelijatyttö,joka osasi hienosti tulkita,miten päin lapsi on! (raivotarjonnassa edelleen) Paremmin osasi tutkia kuin terkka! Lainasin muuten mm. Tiina Kaitaniemen "kohutun" kirjan "Luonnollinen lapsuus",koska ärsyyntyminen on hauskaa. :LOL: Sehän siis pohjautuu evoluutioteoriaan ja korostaa mm. pitkää imetystä,lapsen kantamista liinassa,perhepetiä..Ihmeekseni huomasin että sieltä löytyi järkeviäkin ohjeita -vaikka en tunnusta evoluutiota enkä hyväksy kantoliinaa länsimaissa..mutta esim. äidin ja vauvan yhdessä nukkuminen -miksi ei? Siinä lapsi saa läheisyyttä ja imetys helpottuu.Ja meillä isäntä aikoo muutenkin muuttaa omaan makuuhuoneeseen vauvan synnyttyä.JOS näin ei olisi,se olisi vähän eri juttu..vaipattomuus on musta kyllä aika hullua..ja mun mielestä taaperoimetys länsimaissa on aika kauheaa..Mitä mieltä te olette näistä muodikkaista kysymyksistä? Kirjoittaja perusteli väitteensä kyllä uskomattoman hyvin.Mielestäni on silti muitakin näkökohtia kuin lapsen hyvinvointi.Esim. ÄIDIN normaali elämä! -rv 34+2
 
Neuvola kuulumiset myös täältä:
Pissa: HP ja proteiini hiukan koholla
Verenpaine: 100/65 (viimeeksi 80/63) eli jee noususta
HG: 119 (hiukan tippunut viimeisestä enemmän obsidania jatkossa)
Raivotarjonnassa ja liikkuu ei millään pysy paikallaan :)

Eli hyvältä näyttää painokin noussut 570g/vko mikä on mielestäni hyvä sillä lähtöpaino oli kovin pieni. Ja viimeeksi tyttöä imettäessä tuo oli ongelmana ja jouduin lopettamaan 4 kkn jälkeen sillä laihduin liikaa. Jos nyt saisin kunnolla kerättyä kiloja "varastoon" ja saisin niillä sitten vauvelia imetettyä.

Sanoivat että kun viikolla 32-33 päästään silloin ei enää synnytystä jarrutellakaan. Joten huomenna poksuu 31. :) :)
 
NuttyKitty voikun sulla on tosi söpö pienehkö maha,vai mitä sen koosta muut on sanoneet?

Äippäpolille ens viikolla aika,ja siellä selviää sit taas aikas paljon enemmän. nyt oon pistellyt itteäni mutta sokerit ei ole nousseet,edes eilen,vaikka söin piirakkaa,suolaisa paloja,ja kahta ei liivate kakkua!!!
eikä tnä ole noussut...
Kauheaa tuo ruokapäiväkirjan kirjottaminen..kun joka suupala pitäs muistaa merkitä...yrittänyt oon kyl....mut kaikkea esim.juomisia en oo merkinnyt.

Toivon myös salaa että kun rd nyt todettu niin vauvaa ei päästettäisi kasvamaan yliaikaiseksi ainakaan...toivoisin että tulisi jo heinäkuun alkupäivinä 1.7 olisi ihan hyvä.
PTT 31+5
 
Hyvää alkanutta viikkoa täältä meiltäkin. Käytiin tuon nuorimmaisen kanssa yhteisneuvolassa aamulla, melkein pari tuntia siellä aikaa sitten vierähtikin.

Mulla ja vauvalla kaikki ok; painoa tullut 700g/vk (hui!), paineet 115/68, pissa puhdas, sf-mitta 30cm, sykkeet 140 ja perätilassa oli tällä hetkellä. Tuon takia ei sydänääniä meinattu ensin löytää, mutta hyvin on kaverilla vielä tilaa liikkua vaikka musta tuntuukin että sisuskalut alkaa olee aika kasassa :| Viikkoja siis 29+6.

Koiraharrastuksesta eli täälläkin vielä kovasti olisi tarkoitus jopa heinäkuun alussa päästä kehään. Vielä viikonloppuna meni helposti kahden eri koiran esittäminen pu/pn- luokkiin saakka sekä kasvisluokka. Nyt tuli jokunen sanomaan etteivät tieneet mun olevan raskaana, mutta nyt kuulema jo näkyy. No, heti kun on ulkotakki pois, niin näkyyhän se ;)
Lenkillä oon käyny normaalisti, paitsi että kolmen ison sijasta oon käyny hihnalenkillä vain kahden kanssa ja yks saa sitten "huilata" vuorollaan.

Äitienpäivä meni ihan rennosti kotosalla ja tein illalla vielä yhden hieronnan, vaikka sairaslomalla ykköstyöstä olenkin. Teen siis sivutoimisena koirahierojan hommia, nyt vaan alkaa olee maha siinäkin vähän tiellä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu
MB:Miksi et hyväksy kantoliinaa länsimaissa?
Meillä vauva nukkunut aluksi paljon vieressä, koska sitä vaan aina yöllä kun otti vauvan viereen syömään niin vaikka kuinka yritti pysyä hereillä niin aina sitä vaan nukahti kesken imeteyksen ja sit heräs jossain vaiheessa ja huomas et vauva oli lopettanu syömisen ja nukahtanu eikä sit viittiny siirtää sitä pinnikseen kun kohta olis kumminkin taas seuraava imetys. Kantoliinaa oon kokeillu mut meidän lapset ollu sen verta painavia etten oo jaksanu niitä kauaa niissä kanniskella, eikä se kantoliina tainnu olla mulla ihan oikein kun kävi niin nopsaan selkään ja hartioihin. Rintareppu mulla oli viimeksi kamulta lainassa ja sen avulla kerättiin vattuja, sieniä metsästä yms mihin ei ois rattailla päässy. Jos olis koliikkivauva ja tarvis paljon syliä ja hetkutusta niin kantoliina tai rintareppu olis varmaan aika must jos meinais kotihommiakin saada tehtyä.
 
Oli pakko vaan kommentoida että kävin lukasemassa ekan kirjotukseni täällä tuolla tammikuussa, sillon oli merkintä 11+2...voi eih. Siitä on 18 viikkoo ja just vastahan mä tänne ekan kerran eksyin, hui...

Kaverilla on esikoinen 6wee ja aloitti keskustelun täällä odotusaikana. Edelleenkin täällä kirjottelevat...aikas ihkuu. Yhteisten tapaamisten ja tutustumisen myötä kaks plussan foorumilta löyty hänen toisen poikansa kummikin... =D

Mut ei mul muuta, ihmettelen ja löhöilen =D
 
Viikot alkaa käydä vähiin ennen kuin loppuu :). Mulla arvioitu sektio aika siis 2.7., tarkan ajan ja päivämäärän saan 11.6. Oikeastaan se on ihan mukava kun tietää koska vauva tulee, viimeksi meni 42+0, ja joka ikinen päivä tuon 38 jälkeen oli täyttä tuskaa ja minuuttien kulumisen odottelemista, se tuntuis silloin todella tuskaiselta kun päivästä toiseen vain odotti eikä mitään tapahtunutkaan.

Koiraharrastuksesta: Mä kanssa menen isojen turkkirotuisten koirien kanssa, kyllä tuo monen tunnin pesu - kuivaus - ja trimmausoperaatio per koiraa kohden alkaa tuntua tuskaiselta, mutta kun on vaan pakko :D. Tuota sektion päivämäärää silmällä pitäen olen vielä ilmoitellut koiria 10.6. näyttelyyn ja se seuraavakin viikonloppu houkuttelis kovasti, mutta saas nyt nähdä :D. Mutta kyllä mä sitten viimeistään pdän pienen "mammaloman" siitäkin..Ja ihan heti kun en takaisin sitten leikkauksen jälkeen kehiin taas pääse, niin pitää ottaa kesän näyttelyt nyt "varastoon" kun vielä voi.

Nyt on ostettu "starttipaketti" poikienkin vaatteita tulokkaalle, jos tosiaan käykin niin että tuo toisen ultran sukupuoli veikkaus pitääkin paikkaansa. Hommasin ison kassillisen 50-68 cm poikien vaatteita vähän käytettyinä. Saan nuo sitten annettua toki jollekkin eteenpäin jos niille ei käyttöä tulekkaan. Ja jos taas rakenne uä:n veikkaus pitää paikkaansa, niin tyttöjen vaatetusta meiltä löytyykin ennestään yllin kyllin. Mä kyllä ajattelin vaivihkaa vielä kysästä tuolloin 11.6. ultrassa että kummaltakohan se sillä kertaa näyttää, jos lääkäri on muutoin mukava.

JA & rv 31+4
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu ja katza78
pieni tytöntylleröinen No sehän tässä ärsyttääkin kun kaikki sanoo mun mahaa isoksi ja vitsailee että jos tuleekin kaksi!! :mad: hahah, onpa hauskaa ja kun itse olen sanonut että eihän tämä edes ole ISO vielä!! Noh, onneksi kohta pääsee töistä pois muitten arvosteluilta :)

Mä en muuten tiennyt sitä että synnystapa-
arvio tehdään vaan jos kaikki ei olekaan normaalisti eli jos vauva on esim. perätilassa. Mä luulin että se tehdään kaikille.

Mä harjottelin eilen sitä kantoliinan laittamista niin jotenkin tuntu niin vaikeelta ja epätodennäköseltä että siihen vielä vauvankin saisi tungettua....
 
Huomenta :)

NuttyKitty kyllä minustaki tuo sun maha näyttää pieneltä ainakin tuossa kuvassa. Kun oma näyttää siltä, niinku ois rantapallo laitettu paidan alle :)

Synnytystapa-arviota ei tosiaan ainakaan täällä päin Suomea tehdä kaikille. Ainoastaan jos on joku ongelma. Ensimmäisestä mulle tehtiin, kun terveydenhoitaja kuvitteli, että lapsi ei mahdu mun lantiosta syntymään.. Mutta hyvin mahtui! Käsittääkseni jossain päin Suomea (esim. Oulun seudulla, onko sieltä ketään?) tehdään synnytystapa-arvio kaikille, ainakin joskus on tehty.

Kantoliinaa oon käyttäny kakkosella paljonkin, oli niin itkunen vauva. Se vaatii pitkää pinnaa, että saa sen toimimaan kunnolla ja siihen tottuu. Mutta aika pian se onnistuu. Aion kyllä käyttää jatkossakin, koska se helpottaa elämää suuresti!

Omaa napaa Täälläkin on palattu alkuraskauden tunnelmiin.. ei tosin oksentelun muodossa, vaan itkun ja mielialanvaihteluiden kans. Jotenki tuntuu, että elämä on taas viimeset pari päivää ollu yhtä itkua ja stressiä. Välillä taas kaikki tuntuu olevan niin hyvin, ja kohta taas itken ja kiukuttelen.. voi perheparkaa! Nytki tuntuu, että päivä on alkanu niin huonosti, mutta ehkä se taas tästä..

Mukavaa päivää hellemasuille toivottelee Ruususuu ja muru 29+3
 
  • Tykkää
Reactions: NuttyKitty
Kiitos Omena :)

Mulla Sf-mitta ollu vain 26cm ja mulle sanotaan et ompas iso maha. tuumaan vaan et eiks ookkin ja suurenee kokoajan ;D mua ei haittaa kommentoinnit masusta, lähinnä huvittaa kun sellaiset joilla ei ole omia tulee sanomaan et ei kait se tuosta enää kasva.. :) hih, eipä :)

vauvan liikkeet on alkaneet tuntua ihan kipeesti kun tää mun maha on ihan tosi kiintee ja kova eli masu on ihan pelkkää vauvaa vaan... eilen oli melko raskas päivä töissä...supisteli ja masua pingotti oikein urakalla. Tää on kyllä niiin erilainen masu kuin edellinen mollukka.

NuttyKitty mulla on kaikista kolmesta tehty synnytystapa-arvio kun synnytin toisaalla kun nyt. Täälä oo edes puhuttukkaan sellasesta... puh ja pah. Outoa että jos raskausajan seurannasta ja lääkäri yms käynneistä aletaan säästösyiden takia tinkiä niin olen kyllä sitä mieltä että jo on aikoihin eletty ja kyllä ihan vääristä paikoista aletaan säästellä...
Oon mä varmaan nelisen kertaa kuullut vauvan sydänäänet tän raskauden aikana :/ jotenkin harmittaa ihan hirveästi kun edellisissä raskauksissa on saanut niin kattavan seurannan ja täälä mennään vähän niinkuin toisella kädellä huitaisten... ei sen puoleen et mulla tai vauvalla hätää/ tarvetta olis mutta kun siihen tottui.....hmm...olipas sepustus ..

neuvolan vaihto mullehan tulee tuokin nyt tässä kyseeseen tän muuton myötä. Käyn vielä kerran vanhassa neuvolassa ja sitten vaihdan tuohon omille kulmille..kait :D

nyt pitää mennä laittaa muksuille aamupalaa...ja tietty itellekin :p

onona ja nelonen 30+0 POKS :D
 
Ruususuu: mulla on ihan sama olo kuin sulla: välillä tunnen että elämä on ihanaa ja olen täynnä intoa ja voimaa, välillä taas väsyttää, ärsyttää ja mielessä pyörii kaiken maailman isot ja pienet huolet. Täytyy kai vain yrittää olla kärsivällinen itsensä kanssa ja ajatella, että suuri elämänmuutos ja hormoonit tuovat tällaista mukanaan. Ja on se myös lohduttavaa kuulla, että teillä muillakin mielialat vaihtuvat! Välillä oikein naurattaa nämä omat hullut ajatukset!

Täällä vauva taitaa vielä olla poikittain mahassa (v. 31+3). Mitä te muut ajattelette, joilla vauva ei ole vielä asettunut pää alaspäin, pitäisikö olla huolissaan? Tyttäret ovat molemmat olleet raivotarjonnassa jo tässä vaiheessa, joten en tiedä oikein mitä pitäisi ajatella.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Tipetsu mäkin veikkaan poikaa :) NuttyKitty, sulla myös söpö masu! Minusta kaikki vauvamasut on kyllä kauniita :heart:.

Mullekkin on muutama ihminen sanonut, että "ootko varma ettei siellä ole 2" ym. typerää, vaikka mun masu kasvaa tasan keskikäyrällä. Mut mä koitan ajatella, et ihmisillä nyt vaan on tarve sanoa JOTAIN. Raskaana olevat tuntuu olevan "vapaata riistaa" siinä mielessä, että meidän ulkomuotoa saa vapaasti kommentoida jne. Toisaalta mua ei kyllä pätkääkään haittaa, mitä joku sanoo mun masusta.. Totta kai se nyt on "iso", kun siellä on vauva ja se syntyy kohta :D.

32+6
 
tipetsu poika masulta näyttää.

Huh söinpäs piruuttani sit aamulla riisifrutin ja muuten normisti,ni johan pomppas sokerit!!
Noh ylityksiä ei ole tähän mennessä vasta kuin yksi ja yksi rajalla,joten toivon ettei insuliinista edes puhuttaisi:|

mä niin odotan jo sitä äippäpolikäyntiä,vielä olisi viikko!!!
No tämä viikko menee rattoisasti kun kuopus täyttää lauantaina 4v,siis mun vauvani:heart: oih ja voih..
 
Tipetsu Mulla on ihan samanlainen maha. Ultrassa sanottiin olevan tyttö..

Koira-asioita Mä olen tämän toukokuun jokaisena viikonloppuna koirien kanssa jollakin leirillä, lähinnä toko ja palveluskoirapuolen juttuja. Hyvin olen jaksanut ja samaa ovat sanoneet muutkin. Ei ole ollut mitään ongelmia. Tietysti itse katson miten menen ja olen, enkä riuhdo, eli oman jaksamisen mukaan ja järkeä käyttäen.
 
  • Tykkää
Reactions: katza78 ja Maanu
Tipetsu: Vili veikkaus, että poikamasu olis ;).

Tuosta mahan kommentoimisesta, viimeksi sain kuulla vkolta 30 - "varmaan syntyy ihan just" ja "onpa iso maha" jne..Nyt jos tulee puheeksi, niin oikeastaan kaikki sanovat, että no eivät kehdanneet kysyä edes, että oonko raskaana, epäilivät kyllä ja vielä enemmän yllättyvät siitä kun kerron että olen rv 32, ja sanovat, että mulla on nyt niin pieni maha :D (ja tämä vauva on kuitenkin ultrien mukaan mennyt samoissa kasvukäyrissä kuin siskonsakkin, josta mulla oli iso maha). Taikka sitten ne ihmisten kommentit on nyt vaan osuneet tässä raskaudessa tuohon toisen mielipiteen puoleen. Mutta kyllä, kaikilla tuntuu olla lupa kommentoida, täysin ventovieraillakin, se on mulle ok, mutta en pidä siitä että puolitutut taikka jopa ne ventovieraat koskevat mahaan, se on mun :D.

Vauvan asennosta: Täällä ollaan vielä milloin mitenkin, ilmeisesti lempipaikka on poikittain ylhäällä, en aina erota kummat on potkuja ja kuumat käsien liikkeitä, mutta ei ainakaan ole vielä vakituisesti asettunut mihinkään suuntaan.

Täällä olis päivää vaille neljä vkoa ultraan, huoh, kuinka se nyt tuntuukin pitkältä ajalta, mutta loppujen lopuksi, nopeastihan tuo menee. Välissä olisi kuopuksen 1 v synttäritkin, joka kertoo kyllä siitä, kuinka se aika nimenomaan menee hurjan nopeaan.

JA & 31+5
 
Viimeksi muokattu:
joku kysyi miksi mulle tehdään sektio niin ihan vaan oman haluni takia. jäi viime synnytyksestä pahat traumat,mulla oli esikoinen iso,eikä kukaan semmosta osannut arvata. meinas käydä hullusti ja itse en kävellyt viikkoon verenhukan takia. ihmetyttää ja ärsyttää edelleenkin et miks ne päästi sen niin pitkälle,tyttö synty 42 viikolla. no nyt ei sitäkään tarvi ONNEKS ajatella.
viikon päästä pelkopoli ja kai siitä sit alkaa selviään koska leikataan jne..pelottaa kyllä sekin,mutta oon ajatellut että sitten oon molemmat kokenu ja jos kolmannen joskus teen onpahan ainakin vertailu kohteet,vaikka synnytyksiä ei ikinä sais vertailla,sen verran erilaisia ovat jokainen. niin kuin me ihmisetkin :)

huomena neuvola ja jännityksellä odotan mitä sanoo koosta,miten päin vauva on ja koska mulla olis sit se viimenen ultra missä kans katotaan et minkä kokonen vauva tulossa (vaikken niihin vehkeisiin kyllä enää luotakkaan) viime lääkäri käynnillä tosiaan oli ihmeissään et miten voi jo olla niin iso toi vauva. ei haittais vaikka leikattais jo etukäteen vähän enemmänkin!

ihania kesävaatteita kävin kuolaamassa ja ahdistaa kun niin hirveesti haluisin kaikkee ostaa mut en viitti kun ei viä yhtään tiä koska pääsee mahasta eroon ja miten palautuminen lähtee käyntiin. tuntee ittensä kauheeks pullaks siä neon värien keskellä :D
 

Yhteistyössä