Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

MySweetBaby Minulla tuntuu jomotusta seksin jälkeen alavatsassa. Muutenkin on paikat herkät, joten sinänsä ymmärrettävää. Vaarallistahan tuo ei ole, jos ei vuotoa tms.

Neuvola Neuvolassa kävin tänään(kin). Kaikki ok ja sydänäänetkin kuunneltiin :heart: Lääkäristä en sinänsä pidä. Tulee sellainen olo, että hän ei oikein ole lopulta kiinnostunut tekemään työtään perusteellisesti (ilmeisesti syynä se, että jää pian pois). Onneksi pääsen/joudun kokonaan äitiyspolille lääkärin seurantaan. Viime viikon käynti oli oikein mukava ja positiivinen kokemus. Synnytyslääkäri todella perehtyi asiaan ja konsultoi toista erikoislääkäriä yms.

Hankinnat En ole ehtinyt/jaksanut vielä miettiä vaunumalleja. Tekisi kamalasti mieli alkaa jo perehtymään ominaisuuksiin. Tunnustan kyllä, että ulkomaisilla nettisivuilla on tullut pyörittyä ja mietittyä vauvalle "sopivia" (lue: höpsön äidin silmää miellyttäviä) vuodevaatteita, vaatteita, sisustusta. Voi huokaus :popcorn:

HelteinenMasu & Pikkuinen 15+3
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Masukuvia oli muutamat laittaneet. Kivannäköisesti ovat jo pyöristyneet! Onhan tuo itselläkin jo esillä. Sais sen kuvan räpsästyä vaan..
Seuloista on täällä ollut puhetta. Eihän niistä "selviäminen" tietenkään automaattisesti tarkoita tervettä lasta. Kyse on kuitenkin vain todennäköisyyksistä. Ja vaikka seuloista läpi pääsisikin, voi lapsella silti olla jotain muuta vikaa, jota ei näissä edes tutkita. Kaikkia vikoja ei millään voida saada selville vaikka miten tutkisi sikiötä. Täytyy vain toivoa että lapsi on terve syntyessään ja suurella todennäköisyydellä onkin.
Me ei varmaan käydä enää ylimääräisissä ultrissa. Rakenneultrassa on täällä päin onneksi uudenaikaiset laitteet käytössä.
Me ollaan molemmat töissä mutta käytetään vain vähän rahaa hankintoihin. Paljon on esikoiselta säästettynä ja uutta ei viitsi kovin paljoa viimeiselle lapselle ostella. Esim. vaatteetkin on niin vähän aikaa pienellä käytössä, että en millään raaski kaikkea uutena ostella.
Vaunuja olen vähän netistä katsellut ja miettinyt ostetaanko uudet vai ei. Täytyy kaivella vanhat yhdistelmät esiin ja tutkia missä kunnossa ne on. Meillä hirveän vähän käytetään rattaita vaikka esikoinen on vasta reilu 2 v. Ei täällä syrjemmässä tarvitse samalla tavalla vaunuja kuin kaupunkielämässä. Kyllä ne vauva-aikana on kuitenkin ihan tarpeelliset.
Omassa olossa ei ole oikeastaan mitään raportoitavaa. Tuntuu että aika hurahtaa hetkessä. Viikot vaan vierii eikä ehdi edes tajuta. Yritän kovasti nauttia viimeisestä raskausmahastani. Miehelle tämä on rankkaa aikaa minun hormoonikiukuttelujen takia. Se on tuttua jo viime raskaudesta ja hän kyllä ymmärtää mutta ei se kivaa ole siltikään.. Kumpa saisi paremmin hillittyä itsensä..

puppa 16+6
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Ihania masukuvia teillä! Itelläkin kyllä jo pömpöttää, mutta mulla menee syvä leikkaushaava just umpparin kohdalla, nii maha näyttää vähän oudolta. kauhulla odotan mitä arvelle tapahtuu ku maha alkaa kunnolla kasvamaan. Lääkäri meinasi, että saattaa aiheuttaa kipuja kun venyy.

Hankinnoista. Me saadaan tytön/pojan vaatteita miehen äidiltä joka vielä vanhemmalla iällä on päätti pyöräyttää kaks lasta :D Saadaan myös paljon muuta tavaraa sieltä. Mutta vaunut mä hauan uudet ja just sellaset ku tykkään. Emmaljungan mondial duot tulee meille, keväämmällä kuitenkin vasta.

Meillä on taloudellisesti ihan mukava tilanne vaikka itse opiskelenkin. Olemme lasa suunnitelleet ja halusimme, että lähtökohdat on hyvät sitten kun lapsi tulee. Itse tulen perheestä, jossa äiti yksin huolehtinut kolmesta lapsesta ja rahasta ollut aina pula. En halua samaa itselleni.

Mulla löytyy sellanen ihana aarre, kun kehto. Mun sylikummi on sen mulle veistänyt puusta ja on ihan mahtavassa kunnossa säilössä mun isän luona. Oon aina sanonut että haluan ehdottomasti sen omalle lapselle.

Omaa napaa.Mulla on alkanu nivuset kipuilee. Tosi ärsyttävä vaiva. Paha olo onneks vähän helpottanu ja tänään pääsin jopa käymään koulussa vaikka eilen yhtäkkiä olikin ihan hirvee päivä vaikka pariin viikkoon on olo ollu paranemaan päin.

Toka neuvola oli eilen. Sydänäänet 150 ja kohtu kuulemma taakse kallellaan koska äänet kuulu kaukaa ja kohtu tuntu muutenkin syvällä. Paino oli pudonnut kilon vieläkin. Nyt sais kyllä jo vähän lähtee nousuun. Muuten kaikki tuntu olevan hyvin :)


Noola ja pallero 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Laitoin äsken mahakuvan tuohon "Masukuvia alkupuoliskolta" -ketjuun, mut lisätäänpä tännekin.

Aijaa.com - 9380411.jpg

Vähän laiskasti oon tänne kirjotellut, lukemassa oon kyllä käynyt. Jos tässä tiivistettynä juttuja :)
Eka ultra täällä ohi, tai siis kävin jo vähän ennen vuodenvaihdetta. "Junnu" liikkui ja vilkutteli meille niskaturvotus 1,0mm ja vastasi kooltaan täysin viikkoja.
Pati kertaa oon jo kerennyt neuvolassakin käydä, kerran neuvolalääkärilläkin. Painoa tullut tähän mennessä noin 1kg, mahaa kuitenkin senkin edestä. Ekassa neuvolassa miulla oli verenpaineet vähän koholla, kuten yleensäkin neuvolassa (jännityspaine). Oon nyt sitten mittaillut verenpaineita kotona ja pitänyt niistä kirjaa. Kävin näyttämässä niitä neuvolassa ja neuvolalääkärilläkin. Neuvolalääkäri totesi, että erittäin hyvältä näyttää, ja että kannattaa mieluummin jatkossakin mitata verenpaineet kotona, tulee todellisempi tulos kuin neuvolassa. Eli sinäänsä hyvältä näyttää :)

Vaipoista oli joku puhunut. Meillä ehdottomasti kotona kestovaipat, reissussa kertakäyttöiset. Mies on todennut, etä hän mieluummin pesee ja huuhtoo kestovaippoja, kuin haistelee kaiket päivät kertakäyttövaippojen hajua (kauhea haju jo ennen kuin lapsi on edes pissannut tai kakannut). Näin pärjätty hyvin kaksostenkin kanssa, eiköhän kolmas lapsi mene "samalla kaavalla" ;)

Vaunuista Meillä Emmaljungan Twin City Crossit, niillä + seisomalaudalla + kantorepulla (Manduca) ajateltiin pärjätä (kaksoset siis "Junnun" syntyessä 2v 5kk).

Vaatteista yms hankinnoista Vaatteita, tuttipulloja yms meillä on ennestään jo melkoinen pino, eiköhän niillä pärjäillä. Toki uudelle tulokkaalle tulee varmasti ostettua jotain ns omaakin. Äitiyspakkausta tuskin otetaan tällä kertaa, viimeeksi kyllä otettiin.

Imettämisestä Ehdottomasti, jos vaan mahdollista. Toki toivoisin, että vauva oppisi syömään myös pullosta, jotta pärjäisi välillä myös isänsä kanssa.

Mutta juu, jos yrittäisin aktivoitua ja kirjoitella joku toinen päivä enemmän. Nyt taitaa sänky kutsua...

Kati82 ja Junnu 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
huomenta!

mua on ihan ruvennu ärsyttään kun kaikki kirjottaa et on käyny lääkärissä ja ultran jälkeen myös lekurissa...ei vaan täällä. en oo kertaakaan päässy vielä lääkäriin eikä edes tiedossa että onko ollenkaan koko raskauden aikana :O kyselin lääkäriajasta ni sanoivat että jos ei tarvetta ole niin ei oo aikoja. :O siis mitä v**tua???
Miten voi olla näin retuperällä hommat ihan oikeasti? mä oon käynyt nlassa joskus vkoilla 8+0 ja sitten olikin uä 12+0 ja seuraava normi nla on 27.2. eli silloin oon 19+0... ei sinänsä et mun nyt tarviis pakosti päästä lekuriin eikä mulla mitään hätää oo mutta kyllä normi seurantaan kuuluu lääkärikäynnit! vai mitä mieltä ootte? miten teillä muilla on?

ihania masukuvia :heart: ehkä minäkin saan jossain vaiheessa napattua kuvan ja liitettyä sen tänne...joku kuvansiirrossa on tökkiny kovasti...

hankinnoista mä möin kaikki kamat pois nyt pieneimmäisesltä eli kaikki pitäs hommata :/ aion kyllä ostaa kirppikseltä ja käytettynä niin paljon kun vaan mahd. ja tietty jos tuttavilla on niin nekin kelepaa :)

nyt meen juomaan lisää kahvia :p

onona ja nelonen 13+1
 
heippa :) oon lähinnä viimeaikoina lueskellut muidenjuttuja, täällä kun tulee tekstiä niin tiuhaan tahtiin etten millään pysy mukana :) !

noista masukuvista sen verran että aivan ihania , ja ihanaa että teillä jo on masua. täällä ei kukaan huomaan musta vielä mitään,ainoastaan iltaisin maha on pömpöllä,muuten kaikki on sanonut ettei ikinä arvaisi! joten masunkasvua odotellessa ;D!

salamatkustaja 15+5 <3 ;)
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
ihania masukuvia kaikilla!!! ja laitan omankin heti kun saan napsattua..

Todellakin noi neuvolan käynnit ja käytännöt on aika lailla poikkeavia...joillakin kun jopa ultrataan joka käynnillä,se olisi kyl luksusta:D

Täällä taas tuli tihrustettua nyt aamusta,kun katon yleensä ton 4 kanavalta tulevan vauva tulossa ohjelman..joka kerta poraan kun katon sen.:D

Omaan oloon ei kummia..liikkeitä liikkeitä niitä alan jo kaivata...pitäisi kohta alkaa jo tuntumaan kunnolla kun 3 raskauskin kyseessä.

kuka on jo ajatellut synnytystä? mulla siis esikoinen on leikattu,ja kuopus syntyi sit alateitse..ja se oli jtn.hirveää...se kipu...ehdin saamaan epiduraalin mutta se ei kerennyt vaikuttamaan,ja olin kaikenlisäx kuumeessa,kun synnytin,oli joku tulehdus...mut siis kamala kokemus oli tuo,joskin se vaikutti kun ei ollut mitn.lääkettä

Tänään poksuu 15+0:heart:
 
Täytyy kyllä olla super-tyytyväinen tämän paikkakunnan neuvolapalveluihin vaikka muut terveyspalvelut on täällä ihan peestä, ne ei toimi millään tavalla. Onneksi on kuitenkin työterveyshuolto jossa on pätevät lääkärit, muuten joutuisi varmaan käymään yksityisellä. Pienen paikkakunnan hyvät puolet et tosiaan vaikka koko neuvolassa on vain yksi ultra niin silti joka käynnillä ultrataan, ultraamisen jälkeen laite laitetaan käytävälle josta toinen neukkutäti sen sit voi vuorostaan ottaa käyttöön. Np-ultra ja rakenneultra täällä kyllä tehdään eri paikkakunnalla, jonne on matkaa noin 130km, mutta eipä tuo haittaa ku se pari kertaa vain siellä pitää käydä.

Meinaatteko ottaa teidän suusta sitä bakteerihommaa? En muista mikä sen nimi nyt olikaan edes. Itse en ajatellut ottaa koska tiedän et suussa on sitä bakteeria varmasti koska hampaita on pitänyt niin paljon paikata, ja en muutenkaan söisi vauvan kanssa samalla lusikalla, tai imase tuttia puhtaaksi, tai pussaa suulle ym. Kuuluuko teillä ilmainen käynti suuhygienistille raskauden aikana? Mä tilasin sen meille molemmille koska se kuuluu myös miehelle.
 
Ihania masuja! Mulla ei vielä mitään kuvattavaa. :O Sitä ootellessa..

Nimistä Miehellä on vahva tyttöolo ja hänellä on nimi valmiina vauvalle ja sanookin sitä aina sillä nimellä :) Itellä ei varsinaisesti kumpaakaan oloa vaikka kyllä oon huomannu kutsuvani vauvaa jo miehen antamalla nimellä :LOL:

Täällä ollaan vasta saatu uutinen kerrottua vauvan isovanhemmille ja mun sisaruksille. Sydän on taas kevyempi. Sisko ilmottautui jo kummiksikin ha ha

Omasta olosta. Mulla on nyt parin päivän sisään pariin kertaan ruvennu tuleen verta nenästä. Onko muilla samaa? Verta ei oo tullu moneen vuoteen. Oliskohan mun hempat jotenki liian alhaalla? Viimeks ei edes neuvolalääkärissä mitattu ja ekalla kerralla oli jotain 120 vähän päälle. Voiko rautakuurin alottaa ihan oma-alotteisesti? Olo on muuten hyvä enkä ole ollut kipeäkään. Tällästä tänään.

Maisa90 viikoilla 15+5.
 
Ensinnäkin, ihania masukuvia näkyvillä hellemasuilla!

Mulla ei oikeastaan hirveästi edes huomaa vatsaa, vaikka rv on menossa jo 17+2, mutta eiköhän se sieltä ala näkymään pikkuhiljaa.. :)

Sokerirasituksesta, mun ei tarvitse kuulemma osallistua sokerirasitukseen, kun ei yksikään riskitekijä täyttynyt.

onona: Juu, eipä oo meilläkään Keski-Suomen alueella hirveästi mitään.. Mulla on ollut tähän päivään mennessä yksi neuvola ja yksi ultra, perjantaina on seuraava neuvola, eikä puhettakaan ole ollut, että tapaisin lääkärin jossain vaiheessa.. Ei siis mitään tietoa, milloin on lääkärineuvola, toivottavasti joskus..

ON: Heräsin yöllä ihan hirveään vatsakipuun, jota kesti noin kymmenisen minuuttia yhteen putkeen ja oli sellainen viiltävä kipu... Toivottavasti kaikki on ihan kunnossa pienellä.. Luulen, että suuri tekijä tuohonkin oli, että töissä on aika hektistä ja raskasta tällä hetkellä, ja hoidan yksikseni isoa projektia, mitä stressaan aika paljon ja yölläkin näin unta työjutuista.. Pitäisi ehkä ottaa vähän höllemmin, jos vaan pystyisin jotenkin.. :(
 
Minä varmaan kohta sekoan tämän huolissaan olemisen vuoksi :/ Aluksi mulla oli ongelma et ku paino nousi ja nyt se on alkanut laskemaan enkä ole muuttanut elämäntapojani mitenkään. Ihan normaalisi olen syönyt ja urheillut niinku tähänkin asti. Ei paino ole edes paljoa tippunut mutta jotenkin on semmonen " solakampi olo " ja heti mietityttää et onko vauvalla kaikki hyvin. Onneksi on iltavuoro niin ei ehdi ajatella koko asiaa :)
 
onona, ainakin minulla (Turussa) jotakuinkin sama tilanne noiden käyntien suhteen. Ensimmäinen neuvola rv7, seuraava vasta rv17. Välissä toki np-ultra oli, mutta en minäkään mitään lääkäriä ilmeisesti tapaa kuin vasta joskus aivan loppusuoralla. Tästä kyselinkin tuolla jossain välissä, ja ilmeisesti vaihtelut eri kaupunkien välillä aika huikeat... No, eipä mulla tarvetta ole lääkärillä/neuvolassa juostakaan varsinaisesti, mutta olis se silti jotenkin kiva kun esikoista odottaa, että joku välissä tarkistaisi, että kaikki menee kuten pitää.

Aivan ihania masuja teillä:heart: Oma tuntuu vähän pyöristyneen, kokoaikainen turvotus on jo kadonnut,mutta se iltaturvotus, voi herranjumala:LOL: Maha pullistuu kuin olis jo pidemmälläkin, eikä sitä saa vedettyä sisään tms. Yön aikana laskee onneksi aina normaaliksi. Voisi alkaa tuo iltaturvottelu jo vähentyä, tosin luulenpa että turvotuksiin herkkänä ihmisenä tuota jatkuu tasan tarkkaan koko raskausajan.

Kuurupiilo ja salaisuus 15+0
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Heipsan, hui kun aika menee nopeaan =)

Teille kuka puhuu ettei masu viel näy niin se voi tulla sit ihan yks kaks =)

Itselläni meinaan kävi niin et viikonloppuna kaverin kans katseltiin mun masua ja kaveri totes ettei mitään näy ja tämä siis oli lauantaina ja eilen kun mieheni tuli töistä ni oikein jäi tuijottaa mahaani hymyillen et tulihan se näytille. Eli siis ihan muutamassa päivässä vatsasta on tullut ihan vauvamasun alun näköinen ja nyt se jo töissäkin huomattiin,
Onko muille tullut masu kans ihan hokkus pokkus esille =)

Handed 12+3

Hensku85 Varmasti kaikki on hyvin, se on se alkuturvotus joka tekee sen pöhötyksen ja painonnousun ensin...mulla nous paino 2kg ensimmäinen 10 viikkoa ja nyt se on laskenut siihen alkupainoon takas eikä enään turvota, eli ei huolta
 
Viimeksi muokattu:
onona Onpas kummallista raskauden seurantaa sillä suunnlla. Täällä meillä käydään 1krt/kk neuvolassa,neuvolalääkäri tavataan 2 kertaa raskauden aikana. Tuo tuntuu musta vähältä,mutta kyllähän sitä sitten juostaan äippäpolilla jne.


Teillä kaikilla on niin ihanat masut!!! Omani tuntuu todellakin pieneltä muihin verrattuna..


Joku puhui jostain suun bakteeri-jutusta..Mikä juttu se on? :confused: Kävin viime to hampilääkärissä ja tänään uudestaan,huih!


Tipetsu 16+4
 
Lueakellessa oli paljon ajatuksia mihin vastaan, mutta taisivat unohtua :)

Neuvola lääkäri joku siitä muistaakseni puhu, että ei ole käynyt. En ole minäkään käynyt vielä ihan lääkärillä itseäni tutkituttamassa. Eikai ole ollut sitten tarvetta kun kaikki on ollut hyvin eikä itseäni mikään vaivaa taikka askarruta.

MSB Sulla niitä "kipuja" oli seksin aikana ym. Itse alussa jännitin kamalasti seksiä ettei vaan menisi kesken ym. Huomasin kuitenkin, että on paljon mukavampaa kun keskittyy siihen olennaiseen ja sulkee mielensä "Mikä toi muljaus oli"- Mietinnöilä.

4D-Ultra Meillä otetaan rakenne ultrassa 4D kuvaa. Nt-Ultrassa ei voitu ottaa, kun oli liian vähän lapsivettä. Muuten oltais voitu ottaa jo silloin.

POKS! 16+0
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Tipetsu, Minä puhuin siitä bakteerista et tutkitaanko sitä muissa kaupungeissa. Nyt kävin katsoon eli siis kyseessä on STREPTOCOCCUS MUTANS-bakteeri joka on yksi pahimmista hampaiden reikiintymiseen vaikuttavista bakteereista. Sit sitä tutkitaan siksi et odottava äiti sit tietäs miten voi ehkäistä sen siirtymistä lapselle jo siinä vaiheessa ku maitohampaat puhkeaa. Itse tosiaan en kyllä aijo testiä otattaa koska tiedän testaamattakin että sitä bakteeria on. Miehelle tämä olis myös ilmainen, sillä sitä taas ei varmaan ole koska ei ole reikiä koskaan ollut mut ei taida sekään ottaa koska ei hänkään tule siitä huolimatta nuolaisemaan vauvan tuttia, pusuttelemaan suulle yms.

Täällä panostetaan tuohon hammashoitopuoleenkin vissiin aika paljon, oisko sen takia et sit tulis myöhemmin halvemmaksi ku ei ois niin paljon paikattavana lapsien hampaita :D

Hensku ja pikkunen 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Varasin jo iysekin ajan suuhygienistille, kun se meilläkin "kuuluu hintaan" :)

Otin tänään myös influenssarokotuksen. Pitkään sitä pohdin, mutta tulin neuvolassa samaan lopputulokseen terveydenhoitajan kanssa siitä, että vaikea astmani on suurempi riski kuin jos influenssan saan.

Meillä tosiaan neuvolassa käydään vain kerran ennen viikkoa 22!! Mulla oli se lääkäri astmani takia, muuten ei olisi sinnekään päässyt :/ Tänäänkin menin avoneuvolaan rokotteen hakemaan.

hertta_g 15+2
 
lekurista vielä mä totuin kolmessa edellisessä raskaudessani et oli lääkäriä joka mutkan takana ja olo oli turvallinen . nyt nelosen odotusaikana kun ollaan eri paikkakunnalla niin johan on outoo kun ei tarvii lääkärissä käydä ollenkaan :O Kokemukseni menee siis ihan laidasta laitaan...edelliset valvottu ja "tutkittu" perusteellisesti...tää nyt sitte menee varmaan sillee tässä sivussa, kait.
outo fiilis...
 
ei mullakaan näy vielä mitään vauvamasua vielä. eikä tarvikkaan tulla vielä ei viittis uutta talvitakkia ostaa muutman viikon takia :) esikoisen kanssa näkyviin vasta seittemännellä kuulla. toinen taas tuli näkyviin melkein heti. mutta kyllä se maha joka tapauksessa tulee jossain vaiheessa.

meillä täällä kanssa on kerran kuussa neuvola ja lääkäri kaks kertaa +ultrat mitkä on turussa. ja jos tulee jotain muuta niin ä-polille. meillä ei valitettavasti ultraa oo koska raskauksia on alle kymmenen vuodessa mut sydän äänet kuunnellaan aina.

huisp&pasus15+5
 

Yhteistyössä