Onnea PTT :heart: mä täällä vedet silmissä luen synnytyskertomustasi
Ja mukavaa Juhannusta kaikille! Meillä ei tarvinnutkaan miettiä Juhannussuunnitelmia kun pikku Prinssi päätti että nyt pitää päästä pois masusta. Täällä hän nyt nukkuu rinnalla vähän yli vuorokauden ikäisenä :heart:
Mentiin siis mun verenpaineiden vuoksi äippäpolille kontrolliin keskiviikkona ja otettiin sairaalakassi mukaan noin niinku varuiksi. Ultrassa näkyi että vauva ei ollut kahteen vkoon kasvanut ja siksi päätettiin synnytys käynnistää. Pk-seudun synnärit olivat täynnä ja siksi käynnistys siirrettiin torstaille. Aamupäivällä kohdunsuulle laitettiin vesiballongi jonka tarkoitus oli kypsyttää ja avata. Olinkin jo tuossa vaiheessa auki kahdelle sormelle ja pehmennyt. Ballongi saikin aikaan supisteluja, mutta silti käveltiin miehen kanssa ostamaan jätskit! Suosituksiin ei kyllä Fazerina tuutti käy lääkkeeksi!
Myöhemmin iltakätilö kävi kiristämässä sitä ballongia ja se lupsahtikin pois. Yökkö soitti lääkärille joka Portugali-Tekki pelin puoliajalla puhkaisi kalvot ja asetti vauvan päähän sen ktg-anturin. Silloin olin 4cm auki. Vedet hulahtivat kun käytän jälkeen pääsin vessaan! Sitten alkoikin supistelut, jotka tihenivät tosi nopeaan, synnytyskertomuksessa on et alkoivat klo23, mutta en oo ihan varma. Klo 23.30-00.30 olin kuumassa suihkussa ja se voimisti polttoja. Oli pakko tulla pois suihkusta kun alkoi tuntua että taju lähtee. Yritin kävellä, mutta supistuksia tuli jo parin minuutin välein. Pyysin kipulääkettä ja mut laitettiin käyrälle ja kätilö teki sisätutkimuksen. Olin vain 5cm auki, niillä poltoilla
Kätilö meni soittamaan synnärille kun aloin oleen niin kipee ja aloin tuntemaan että nyt tää vauva painuu vauhdilla alas vaikka makasin kyljelläni käyrällä. Soitin miehelle 01.10 et tuu synnärille et nähdään siellä ja sitten mentiin. Siellä sitten supistusten aikana vauvan sydänäänet laskivat ja mulle puhuttiin jo leikkauksesta
Yllättäen olinkin 7cm auki kun lääkäri tutki ja otti vauvalta verikokeen. Anestesialääkäri tuli laittamaan mulle epiduraalin ja siinä sängynlaidalla ja kun teippasivat katetria paikalleen huusin et tää tulee tästä sängystä kohta läpi! Sitten käänsivät mut kyljelleen ja olinkin auki 10cm ja joku hirveä nesteryöppy tuli ulos! Naistenklinikalla oli kauhea hoppu niin kätilö laittoi kamoja kuntoon kun mä ponnistin huuto-ohjeiden perusteella
Mun miehelle tuli mun tuskaisuudesta niin paha olo et alkoi voimaan huonosti. Mä vaan ajattelin että mitä reippaammin ponnistan niin sitä nopeampaan tää on ohi
Ja se olikin, 7minuutin ponnistuksella klo 02.25 Mein pikkuinen rakas syntyi. Kätilö totesi jossain vaiheessa et syntyyköhän nyt kuudes tyttö; mutta ei! Tuli eka juhannusprinssi :heart:
Mä sain kolme pinnallista tikkiä, kehut reippaasta synnytyksestä ja tervetulotoivotukset uudelleen synnärille. Ja tietenkin maailman suloisimman pienen ihmisen elämäämme!
Yllättävän vähän oon kipee, mutta hirmu herkkä. Kova tarve on puhua sunnytyksestä ja edelleen hämmentää se ettei voitu antaa mitään kipulääkettä supistuksiin. Tai no ilokaasu mut mua oksetti valmiiksi. Suihkua ei voi kun suositella ja liikkumista. Mut nyt mun pitää antaa lisämaitoa prinssille, jotta sokerit pysyisivät. Hän oli 47cm pitkä ja painoi vain vähän yli 2.5kg syntyessään. Viikkoihin nähden (38+2) kovin pieni: heart: mutta täyttä kultaa ja on kova poika irvistelemään