Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Huomenta hellemasut!

Minä myös toivoisin että vaavinsa saaneet kirjoittelisi tänne vielä ainankin jonkin aikaa jos se vaan passaa. :) Siirryttäis sitten tosiaan kerralla uuteen ketjuun kun alkaa olla muillakin nyytit maailmassa. Kiva ois teidänkin kuulumisia ja arjen sujumista täältä lukea!

( . )
Täällä on koitettu osastolla saada aika kulumaan. Onneksi on netti ja läppäri. Koneella elokuvia ja peli. :) Kyselin aamusa kätilöltä onko mitään puhetta ollut mahdollisesta kotiuttamisesta niin ei ilmeisesti vielä, odottavat tosiaan josko tänään tulis ne sappiarvot ja sen mukaan sitten katsotaan tilannetta. Verenpainelääkkeillä on paineet pýsyneet nyt kohtuulliina ja pissa ollut puhdas eli sen puoleen pärjäisin kotona hyvin. Turvotuskin laski eilen illalla pienimilleen sitten sen kun se mulla huhtikussa alkoi :D

Mutta kassotaan, ei se nyt maailman loppu olisi täällä olla mutta oishan tuo vielä kiva päästä kotiinkin käymään.

Mukavaa alkanutta viikkoa!!

Omena ja kovasti mylläävä Pikku N 35+5
 
Suuret onnittelut tässä välissä taas vauvan saaneille :flower:

Mustakin olisi kiva jos siirryttäisiin sitten porukalla vaikka taidan ollakkin viimeisiä vauvan saajia (mies, hänen äitinsä ja mummansa ovat varmoja että vauva tulee ennen laskettua ja minä että 2vkoa lasketun jälkeen).

Tänne ei muutoin mitään ihmeellistä, odottelen sitä lääkärineuvolaa joka ensi viikolla. Maha on lähtenyt laskusuuntaan ihan selvästi.

Tsempit ja jaksamisia osastolla olijoille sekä kaikille muille hellemasuille, pian koittaa meidän kuu =)

Virtahepo ja pikkuhippo 35+0
 
Onnea vauvaantuneille!!! mahtavia uutisia mukava lukea tauon jälkeen!!! :heart:

Reissusta siis palattu taasen. Mahtavat kelit suosi meitä ja satiin nauttia maalla ihana juhannus :) Lapset sai kirmailla pihalla mielinmäärin ja itsekin nautti siitä hiljaisuudesta.

(.) olo on ollut ihan hyvä. Turvotusta on ollut mutta verenpaineet kunnossa. Oon mittaillu niitä ittekseen kun on oma mittari ja yleensä paineet kohonneet loppu raskaudesta. Ainoa vain et syke on melko korkeella yleensä mitattaessa ja muutenkin sydän tykyttää melko mukavasti välillä... mut kaippa tuo on normaalia kun sydän pumppaa kuitenkin kahden veret niin työlästähän tuo on. Jalkakrampin iski viimeyönä taasen ettei meinaa kävelemään päästä :( sattuu niiiin järkysti kinttuun kun astuu...

mahan laskeutuminen anoppi tuumas eilen illalla et ompas sun maha matalalla...ei oltu viikkoon nähty niin sen mielestä laskeentunut on. nyt kyllä saa epeli vielä pysytellä masussa eikä kiirehtiä ollenkaan ulos...viikon päästä saa tulla mut ei vielä!!!

sairaalassa makaileville paljon tsemppejä ja jaksuja!

en nyt taas muista mitä muuta piti kommenteerata...hmm...

onona ja nelonen 35+6
 
Onnea vauvautuneille ja Omenalle tsempit!! Toivotaan et pääset kotiin!

Täällä tosiaan kirjotellaan kotoa, wuhuu! Aamusella tuossa kävi lääkäri päästämässä kotiin, nyt pitää vaan yrittää ottaa iisisti. :)
Verenpaineet oli ehkä vähän koholla (miun mielestä, mut en ookkaan lääkäri) mut silti pääsin kotiin. Kera lääkkeiden ja pissitikkujen.
Eli nyt kotona seurataan verenpaineita ja et pissa ois puhdas.
Huomenna ois neuvola ni pitää vissiin kysyä et saisinko jättää ees noi sokerimittaukset pois kun nyt tuli taas uusia tilalle.... Huh.
No mut nyt alkaa loppukiri ja pääasiahan on et Patulla ois kaikki hyvin. :heart:
Lauantaina kun mentiin äpolille niin lääkäri ultras ennen ku jäin osastolle ni about 3kg tyyppi pötköttelee masussa. :)
Vois siis vaikka parin viikon päästä jo tulla pois, miun puolesta. :D

Ja tänään siis poksuu; RV 37+0!!

Johanna26 & Patu
 
juhannus meni kivasti kotona ja maaseutu ajelulla,mökilläkin pyörähdettiin mutta ei sinne pystyny jäämään hyttysten takia!

se olis sit tasan 2 viikkoa raskautta maksimissaan jäljellä! :) hiukan alkaa jo jännittään! oon ihan varma et en saa nukuttua viimesenä yönä. eilenkin mietin vaan et jos se puudutus nousee niin ylös et joudutaan laittaan hengitysputki,onko muuten kenelläkään kokemusta/tietoa tosta kun epämääräseltä taholta tosta kuulin..
sit sitä miettii kaikkee mahdollista,ensimmäisen lapsen synnytystä kelasin et mitä siinäkin tapahtu ja kuinka kauheeta oli!

pitää koittaa vaan ajatella positiivisesti ja alkaa motivoituun paranemiseen,enhän mä kuitenkaan ite pysty mihinkään vaikuttaan.

mistä muuten tietää tai kuka sen huomaa et vauva ei enää vatsassa kasva? mulla on ihan semmonen tunne,ja mun mielestä ei liikukkaan sillain yhtä paljon kun ennen.

sain torstain ä.poli käynnillä sen liikelaskenta kortin ja yllätyin kuinka paljon vauvan pitäis liikkua,oon meinaa luullu et mulla on kovin aktiivinen lapsi mahassa mut ei se nyt noin paljo siä enää ainakaan myllerrä :) ja ite oon aatellu et ihan päivä kohtastakin,välillä enempi ja välillä vähempi...

huh huh kun taas ajatus laukkaa :D ihana tosiaan lukea miten vauvat on alkanu syntyyn ja miten niiden kans kotona menee,on se niin uskomatonta et kohta melläkin se pieni on :heart:
 
Kovasti onnea muillekkin vauvaantuneille:flower:.'
Ja kovasti jaksamisia ja tsemppejä muille viime metreillä oleville, se on enään pieni hetki jäljellä, vaikka se tässä vaheessa pitkältä tuntuukin. Mulla on kaikki sympatiat teidän ja kipuilijoiden puolella, tuo meidän 1 v kun syntyi 42+0, ja se odottaminen oli kyllä tuskaa, mutta kaiken sen arvoista ehdottomasti kun sai oman nyytin syliin.

Täällä Hippuliina tulee tänään 2 vkoa , ja lauantaina neiti pääsi kotilomalle, eilen käytiin Jorvissa painokontrollissa ja näyttäytymässä, ja huomenna mennään sitten lääkärin tarkastukseen ja kokeisiin, ja jos kaikki on mallillaan niin kotilomasta tehdään sitten ihan pysyvä :). Ruoka maittaa, tosin vielä mennään pullolla, ja pumppaan sitten maitoa erikseen, ja kun tuo syöminen vähän reipastuu ja paino lähtee kunnolla nousuun, niin aletaan sitten harjoittelemaan tuota rinnasta syömistä. Tuo pumppaminen kun vie vrk sen 3-4 h aikaa, ja olisi tietysti mukava jos neiti oppisi rinnalle, mutta katsotaan aikanaan sitäkin sitten :).

Niin, ja neidin nimikin tuli päätettyä reilu vko sitten, se alkuperäinen ei sopinut sitten ollenkaan, ja uusihan se oli keksittävä, ja yllättäen päästiinkin suht helposti miehen kanssa yhteisymmärrykseen.

JA & Hippuliina 2 vk
 
Moimoimoi:)
Brooke: mulla nousi epiduraali rintoihin, kainaloihin ja käsivarsiin. Pitivät outona ilmiönä mut niin vaan kävi.
Ja mulle sopii pysyä täälläkin. Kirjoittelu ehkä jää vähän vähemmälle.
(.)Me päästään tänään ehkä kotiin! Klo 14 otetaan pojalta verensokeri ja sen perusteella päästävät kotiin. On ollut ongelmia pikku prinssin verensokereiden kanssa. Eilen esimerkiksi oli kolme arvoa tosi hyviä ja sitten siellä välissä yksi matala! On kuulemma ihan tavallista näille pikkuisille tälläinen. Äidillä on kauhea stressi tästäKIN asiasta. Mulla ei oo maito noussut, joten pullolla mennään. No tällä painolla muutenkin niin se meniskin. Ollaan harjoiteltu kuitenkin reippaasti rinnalla oloa ja poika osaa mutta äiti ei. Tänään ollut pikkuisen helpompi päivä senkin suhteen! Prinssi oli tänään 2507g, joten hienosti on paino lähtenyt nousuun. Eilen lastenlääkäri tarkisti rakkaan ja totesi että vastaa vkoja muuten paitsi kooltaan. Istukka oli 350g kevyt joten siinä se syy. Mies totesi lääkärin tarkistuksen jälkeen et meillä on täydellinen vauva :heart: Mies on nyt kaksi päivää siivonnut kotona ja käynyt täällä meitä, kullannuppujaan katsomassa ja pussailemassa:) Hän on sulanut silmissä isäksi.
Meillä on ollut kaksi NIIN loistavaa kätilöä täällä lapsivuodeosastolla että ei voi olla kun maailman kiitollisin!
Ainiin, pieni mies esitteli eilisiltana kovasti mulle hauiksiaan; ei voinut kun nauraa kun toinen niin yritti:)

Kati ja Den Lille Prinsen :heart:
 
aiheuttiko epiduraalin nousu jotain toimenpiteitä?
unohtu tuohon kirjottaa että oon siis sektioon menossa ja spinaalin saan siinä :) onneks keskiviikkona neuvola niin pääsee sinnekkin purkaan näitä sekavia ja pelottavia ajatuksia.
 
Brooke: Ihan mielenkiinnosta kysyn, millainen se liikelaskentakortti on ja miksi sen siis sait? Kuinka usein vauvan sitten pitäisi liikkua sen mukaan?

Onnea Ällille pienestä ihmeestä! :flower:

Täällä on unirytmi ihan sekaisin. Teki nuo Juhannuksen valvomiset sen, että viime yönäkin valvoin kahteen ennen kuin nukahdin. Aamullla soitti kello kahdeksalta ja nyt väsyttää niin kamalasti. Yritän kuitenkin sinnitellä hereillä, että tulisi illalla sitten uni ja saisi rytmin takaisin normaaliksi.

Musta olisi tosi kiva, jos pysyttäis tässä ketjussa siihen asti kunnes kaikki Heinäkuiset ovat syntyneet. Ei varmaan tunnu kovin kivalta, varsinkaan niille joilla LA loppukuusta, jos kaikki vaan yhtäkkiä katoo täältä johonkin. Tuetaan jokaista loppuun asti! =)

Huomenna neuvolaan aamusta. =)

MiNi87 ja Hippu 35+6
 
Kyllä täällä taidetaan vielä huomiseen olla. Ei ole sappiarvojen vastauksia kuulunut, just kävi kätilö tässä vähän kertomassa tilannekatsausta. Huomenna pitäisi kuitenkin arvojen iltapäivästä viimeistään tulla ja täytyy nyt pitää peukut pystyssä että pääsisin kotia. Kyllähän se täällä istuminen turhauttaa aika pirusti.

Täällä on myös järjestään tarjoiltu mun inhokkiruokia eri aterioilla :D Onneksi sain "tilaustavarana" sämpylän ja limpparia. Jospa ois iltaruuaksi jotain kivempaa sapuskaa.
 
siis se hoitaja vaan kysy et onko mulla sitä ja laitto klemmarilla neuvolakorttiin..ei sanonut mitään tarkempaa syytä.

keltainen kortti se on ja sanoo että
"kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen liiketasonsa,yleensä 10-15/tunti. liikejaksoja seuraa lepojaksot,jotka kestävät 20-40min. tällöin sikiö nukkuu ja liikkeitä ei tunnu"

mua itseeni yllätti toi kuinka vähän aikaa vauvat masussa sitten nukkuu..voi olla että oon tottunukkin vaan tohon mylläykseen etten osaa ajatella. en oo kertaakaan tehny tota koska mun pitäis soittaa joka päivä varmaan svo:lle,koska niin kun aiemmin sanoin,tällä vauvalla ainakin on välillä vilkkaampaa ja välillä ei. maalaisjärki sanoo et on normaalia mutta ajattelin neuvolassa ton keskiviikkona ottaa puheeks kumminki. tässä kun ei odotuksen aikana koskaan mieti mitään :D
 
Niin siis se on toi liikelaskentaohje-juttu, juu juu. =)
Mulle ainakin sanottiin, että ei sen vauvan kuitenkaan joka tunti tarvitse liikkua. Että kyllä se vauva välillä nukkuukin pidempiä jaksoja. Neuvoivat, että jos on normaalia hiljaisempaa masussa joku päivä, niin sitten voi seurata liikkeitä ja ainakin yksi kunnon liikesarja (10-15 krt/tunti) pitää tulla päivässä. Kuinkas teille muille on neuvottu liikkeiden seurannan kanssa?
 
39+0 poksista!!! kovasti supistelee edelleen pystyasennossa mutta makuultaan ei niinkään mutta kun ei jaksaisi olla koko aikaa pystyssäkään..tapahtuukohan mulla tuolla kohdunsuulla edes mitään?? :D mä oon jo niin asennoitunut siihen että tää menee käynnistykseen asti eikä tule silloinkaan vielä helpolla :D maha on edelleen ollut sekaisin mutta saattaa johtua rautalisästä.aloitin myös maitohappotabletit nyt.nukkuminen on ollut tosi heikkoa viime päivät.oon joka toinen päivä nukkunut hyvin ja pitkään mutta sitten taas välillä pyöritään ja noustaan vessaan 100x yössä ja ahistaa ja on kuuma/kylmä
 
Meidän vauva on sellainen, että viikon tai kaksi saattaa rymytä ja myllätä pitkin vuorokautta, niin että vatsa heiluu suuntaan ja toiseen ja välillä tuntuu, että nukkuuko tuo lapsukainen ollenkaan vai mitä se tuolla koko ajan mööbleeraa :D. Sitten saattaa yhtäkkiä tulla päiviä että liikkeet ovat huomattavasti hentoisempia ja niitä saattaa olla vähemmän/harvemmin. Olen kysynyt asiasta neuvolassa sekä hoitajalta, että lääkäriltä ja molemmat ovat sanoneet, että joskus voi olla vauvan vireystaso alhaisempi. Pääasia, että liikkeitä tuntuu päivittäin jne :). Itse olen vain välillä aika hämmentynyt ja välillä säikähdän ihan kunnolla, kun ensin myllätään viikkokausia ihan hurjana ja sitten tuleekin hiljaisempaa.
Meidän vauva nyt on varmaan tällainen. Siksipä oonkin aina (pikku)höppänäksi sanonutkin pientä rakasta <3.
Eilen eka kerran aloin laskemaan niitä liikkeitä, mut ei tarvinnu kauaa laskeskella, kun 25 minuutissa oli tuntunut jo n. 15 liikettä :).

BiiQ ja Pikku-höppänä 37+2
 
Lääkärineuvolassa käyty.

Rv 35+0
Paino: +233g/viikko
Turvotus: -
Verenpaine: 116/79
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 33
Tarjonta: Pt
Syke: +
Liikkeet: ++

Eli edelleen poju viihtyy istualteen ja lähete lähti ä.polille kääntöyritykseen.
Kohdunsuun tilanne kiinteä, sormelle auki ja kaulaa edelleen 3cm.

Neljättä odotan eikä mulle ikinä ole puhuttu mitään liikelaskennasta. Tai no kolmannen odotuksen aikaan sanottiin et hyvä joskus seurata liikkeitä jos pitkään paikoillaan on. Mutta ohjeita sen enempää en ole saanut. :O

Siiseli84 ja "Rontti" 35+0 POKS!!!
 
Moikkatirallaa!!!


Täällä koitetaan pähkäillä tytölle nimeä ja voisko enää vaikeempaa olla?! Täällä uskallan kertoa ne kyllä kun kukaan ei tunne mua ja väliäkös sillä jos joku laittaisikin saman nimen :)


Eli mulla ehdolla Elle ja Sandra. Toinen ja kolmas nimi on päätetty jo melko varmoiksi.
Mutta kumpi noista eka nimeksi?

Elle Lahja Johanna
Sandra Lahja Johanna

vai kenties

Ellesandra Lahja Johanna
Elle-Sandra Lahja Johanna


Lahja tulee siitä kun tyttö todellakin on ihme ja Luojan Lahja pitkän lapsettomuuden jälkeen. Johanna kulkee meidän molempien suvussa.


Muuten tänne ei kai vauva-arkea kummempaa. Valvotaan yöt ja nukutaan päivät :)
Pakko on kyllä tunnustaa että mun harteille on tainnut tytön hoito jäädä..Ei sillä että se haittaisi,mutta toivoisin miehen kyllä hieman enemmän osallistuvan. Hän suorastaan kuorsaa kuola poskella yöt kun mä kävelen kuin zombi ympäri kämpää vauva tississä kiinni.. Mies on hieman epävarma taidoistaan,pelkää särkevänsä lapsen. Luulen syyn olevan tuossa. Tottakai tyttö on pieni ja hento,mutta en itse pelkää särkeväni häntä kuitenkaan..Kyllähän mies sylissä vauvaa pitää ja pusuttelee ja hellii häntä. Hoitaa sitten kauppa-reissut ja siivoilun kotona eli on tosi kultainen kun nuo asiat hoitaa ihan pyytämättä. Mutta jos vaipan vaihdon (pyllyn pesun) opettelisi niin voisin häippästä täältä vaikka citymarketin aleen :D Mies kai pelkää pudottavansa lapsen lavuaarilta kun vauva kuitenkin roikkuu tuossa käsivarren päällä ja kovasti juoksu-askeleita lavuaarin reunalla tapailee..:heart:

Jotenkin kyllä huolettaa lähteä tytön kanssa minnekään. Sisällä ollaan oleiltu enimmäkseen kun mulle iskee hieman hömelö olo jos kovin kauas lähtee sohvalta. Tuntuu että hengästyy heti ja kunto ei kestä. Käytiin kyllä kaveri-porukkaa morjenstamassa tuossa lähistöllä ja kävelin tyyliin lilliputeilla,selvisin kuitenkin kunnialla reissusta :)


Jahah,nyt tissille-->


Tipetsu ja Käpy-Kyllikki 12pvää
 
Viimeksi muokattu:
nonnii nyt ois 37+1 ja kävin tänään äitiyspoliklinikalla ultrassa kun viime ultrassa sanottiin että on runsaasti lapsivettä ja sokeriarvot korkealla. supistuksia tullut koko ajan viikon ajan. ihan mahdotonta kun unettaa jo niin paljon eikä pysty nukkuu kun vähän väliä supistelee. ei tullut viime viikolla lähtöä. niin painoarvion sain vauvasta ja se oli 3100g ja paikat kuulemma jo niin kypsyneet että epäilivät että lähtö synnytykseen voi tulla pian, varsinkin nyt kun ronkkivat vielä sitä. kohdunsuu 4cm auki ja kanavaa 2cm jäljellä ja pehmentynyt. ja päätettiin että käynnistetään 4.7.12 aamusta eli jo ensi viikolla. :)
 
Tipetsu, kannata Elle Lahja Johannaa :)

Kävin tänään painoarviossa, painoarvio oli 3140g, nyt rv 36+3. Muuten mitat meni keskikäyrän ja yläkäyrän välissä, mutta vartalon ympärys on käyrien yläpuolella (kuten esikoisestakin) ja se sitten viittaa siihen, että isomman puoleinen kaveri on tulossa. Arveli, että 4 kilonen laskettuna aikana. Minulla on kontrolliultra paria päivää ennen laskettua ja lääkäri lupaili, että voisi ehkä sitten tehdä jotain, mikä vauhdittaisi synnytystä, mutta minua epäilyttää nämä puheet. Niin ne puhui esikoisestakin. Mutta josko tämä ymmärtäisi tulla ennen laskettua aikaa :). Aika ronskilta sisätutkimus tuntui, kokeili lantiota ja ei pitäisi olla mitään estettä. Kyllä mä nyt nelikiloinen ulos saan, kun esikoinenkin oli neljä kiloa syntyessään, mutta isompi sitten jo hirvittää.

Kattiina ja pirpana 36+3
 
36+2 Tytyt on taas hiukan kasvanu ja pari viikkoa vielä masussa niin sitten voi mielellään tulla ulos.
Mies ja lapset ovar mökillä ja minä täällä kotona. Neuvola oli aamulla joten päätin ajaa vasta huomenna takaisin.
Neuvolassa kaikki oli hyvin, liikkeet ja asennot hyvät. Tuo lepoloma" loppuu huomenna sen jäljeen saa alkaa tekemään kaikkea aikalailla. Paitsi kauhean painavia ei saa nostella.
Tytöt liikkuu kyllä aivan joka suuntaan, välillä tuntuu siltä,että maha repeää kun joka kulmaa venytetään :D
Noo.. Ei tässä sen kummempia

Jaksuja ja onnea kaikille

Janssu ja tytyt
 
hauska keksintö tuo ellesandra :) ei taatusti tule heti vastaan ja on nättikin.
ON TAAS!!! :
äsken autoillessa tuntui kuin likka olisi yrittänyt tulla kyljestä läpi.ihan erilainen potku ja paljon voimakkaampi kuin yleensä. ja mä olin jo ihan varma että kohta lorisee vedet autoon kun ihan sellainen fiilis kuin olisi nappula potkaissut sikiökalvot puhki.kotiin kun pääsin niin lorisi kyllä reilusti mutta taisi olla ihan pissaa vaan. muutenkin kauhean voimakkaita liikkeitä tänään ollut..olisiko joku pyrkimys päästä ulos? en pistä hanttiin :D
 
Tipetsu mun mielestä tuo Sandra on ehdottomasti paras...Elle nimiä on maailmalla jo liikaa,ja Sandra on kansainvälinenkin.

Sopii se kirjoittelu juu tälläkin puolella,ja saa luettua teidän muidenkin kuulumisia,jotka ette oo viä poksuneet.

Tänne kuuluu ihan hyvää,poitsu on tänään tasan viikon:heart:
imetystä yritetään,juup,muttakun maitoo ei vaan tunnu nousevan,annan toki ekax rintaa ja sit vasta pulloa,ja kyllä se imeekin jotenkuten...mutta tuohon pulloon vaan tottuu niiiin helposti!

Meillä yöt on enemmän rikkonaisia,heräillään 2h välein suurinpiirtein,ja päivällä vois mennä yli sen 3h nukkumista,mut ohjeeksi annettiin syötellä vähintään 3h välein.
Mitn.säännöllistä rytmiä ei ole vielä..eikä se tulekaan vielä näin ajoissa.
Tnä oltiin ekan kerran vaunuilemassa puistossa,ja nukkui sit uniaan vaunuissa.

mulla on jotenkin niin mahaa ikävä..ja jotenkin vauvakuumekin..mikä on outoa!
Suunnittelen jo omassa mielessäni sitä neljättä;)
 
Täällä tällain yöllä on hyvä pohdiskella että koskahan mahdollisesti saan äippäpolille aikaa sinne kokoarvioon. Toivottavasti nopsaan..

Kovasti rasittaa mieltä nuo tekemättömät työt, mutta kun tuntuu että on veto kokoajan pois eikä millään jaksais mitään tehdä. Oonkin yrittänyt ajatella et jos jokapäivä jaksais edes jonkin pienen jutun tehdä niin ehkä ne siitä sitten pikku hiljaa tulis tehdyks. Tulevana viikonloppuna olis kyllä ajatuksissa hakea tuo pikkuinen korisänky meen makkariin jo valmiiks, tosin se tietäis sitten sitä että neiti tarvis siirtää johonkin muuhun huoneeseen nukkumaan. Saa nähdä mitä siitäkin sitten tulee.

Nyt vois yrittää vähän juoda ja sitten käydä nukkumaan.

Maijamehi ja katkarapu rv 37+4
 

Yhteistyössä