Heinäkuun Hellemasut 2012 **HUHTIKUU**

Isyyslomasta: Meillä mies pitää isyysloman heti kesäloman perään mut jos tää kaveri on yhtä täsmällinen ku isoveljensä ja syntyy ihan lähellä LA:ta ni mies on sit viikon viel töissä ja sit jää vasta kesälomalle joten saattaa olla et Nuppu ku syntyy ja kotio ku päästään ni suoraan jään sit kolmen muksun kans kotio ku miehel on viel sillo iltavuoroviikko. Toki meil on mun vanhemmat ihan lähellä ja pikkusisko on luvannu tulla auttaa,jos tarvii.
 
Siis mä en kestä.....kävin äsken neuvolassa jonka oli tarkotus olla neuvolalääkärikäynti. Ensinnäkin siellä oli kaks tosi nuorta lääkismiesopiskelijaa. Ei siinä siis mitään mut tuli heti ensimmäiseksi mieleen että kiva ku ne tuijottaa kun se oikee lääkäri kokeilee paikkoja, no sitten tietty verenpaineetkin nousi kattoon kun rupesin sitä stressaamaan. No sitten päätettiin että kun mulla ei ole ollut supistuksia niin ei katotakkaan kohdunkaulan tilannetta. Siis mitä hemmettiä...jos siellä pienessä kuumassa huoneessa ei olis ollu kuutta ihmistä niin olisin vaatinut tsekkauksen. Kai mä nyt olisin halunnut että tilanne tarkistetaan jokatapauksessa...hitsi kun en saanut suutani auki.
Sen jälkeen vielä mitattiin painoa ja voi saakelin saakeli, noussut viime käynnistä 4,35kg...siis täh....mä en ala, yhteensä siis tullut 8,55kg. Miten ihminen voi lihoa noin paljon neljässä viikossa!!! Nyt mua tietty mietityttää että jos noin pienessä ajassa on tullut noin paljon kiloja ja verenpaineet oli katossa niin onkohan kaikki ihan oikeasti kunnossa? Hitsi et jäi paha maku suuhun. Siis oma vikahan se on että paino on noussu et itteäänhän tässä täytyy vaan syyttää.
Tarkennukset:
26+3 (22+4)
paino 81,5 (76,8)muutos per viikko 1128g/wooooot
ei turvotusta (sama)
RR 146/72 ( 132/75)
pissa -/- ( +/-)
Hb: tä ei mitattu (124)
sf 23 (21)
syke +140 (145) voisko olla pojan :p
Liikkeet ++ (++)
Pahoittelen tätä purkausta ja valitusta, harmittaa vaan nii paljon:mad: Pakko varmaan ruveta pitämään ruokapäiväkirjaa.
Onneks sentään aurinko paistaa ja perhoset lentelee ja suurimmat kouluhommatkin on saatu pakettiin.

Penni3 + Leppis 26+3
 
tipetsu miks ei miehes jäisi sitten vasta kotio,kun oloet sairaalasta päässyt?? jos aikaa menee luultavammin se 6-8päivää sektion jäljiltä.

Koska munkin mies jäi todella tyhmästi isyyslomalle esikoisesta,se jäin heti muistaakseni leikkauspäivänä...ja sit kun olin sairaalassa sen 6päivää,niin se oli kotona vaan ja "pyöri" ja odotteli koska tullaan:O

Synnytyksistä
Esikoinen siis tuli suunnitellulla sektiolla perätilan takia,rv 38+4,ultrassa painoarvio oli 2,5kg mutta todellisuudessa painoikin 3.2kg..et ultra heitti puolella kilolla:|
Kuopus lähti syntymään lapsiveden menoilla,jotka ryöppysi kaikki pitkin sänkyä aamuyöstä! ja aamusta aikasin lähettiin sairaalaan,jossa olin puoltoista vuorokautta syntymättömien osastolla,kun ei supistukset alkaneet itekseen.
ja sit se syntyi rv 39+5 3.7kg

Nyt miehellä ei ole kesälomaa,joten isyysloma on sit= kesäloma:D ja saa aloittaa sen vasta sit kun oon kotiutunut!!!
 
Voinhan myös poistaa tuon "kokemukset gallupin" jos ne tuntuvat joistakin esim. ahdistavilta?
Kertokaapa ihmeessä =)
Ei mun takia ainankaan tartte, miä skipailen ko. jutut yli hyvin sujuvasti :D

Meillä mies ilmoitti itse asiassa maanantaina, ensimmäisenä työpäivänään, uudelle pomolle että pitää loppukesästä isyyslomia. :D Mitään tarkaa päiväähän ei voi vielä tietää mutta alustavasti. Sehän sen sitten määrää milloin vauveli syntyy. Kelan ohjeessahan luki että isyyslomaa ei voi pitää etukäteen ennen lapsen syntymää. Eli ymmärtääkseni ei lain mukaan työnantajakaan voi siis vaatia että jos on ilmoitettu päivä X loman alulle ja vaavi on vielä mahassa että silloin on lomille jäätävä koska Kela ei tältä ajalta korvaa sitten mitään.

Meilä mies meinaa pitää ilmeisesti niin että ois viikon tai kaks syntymän jälkeen kotona ja syksymmällä viikon. Mut kunhan sitten vielä kattoo.

penni3: Tosi inhottava juttu! Ja ihme käytöstä siltä neuvolalääkäriltäkin. Luulis tosiaan että se kohdunkaulan tilanne olis hyvä kurkata joka tapauksessa vaikka supistuksia ei olekaan. Pitäiskö sun soittaa sinne ja kysyä et mitäs tehdään? Pyytää käynti ilman niitä opiskelijoita. :)
 
  • Tykkää
Reactions: U2 ja penni3
niin joo ja synnytyksissä oon käyttäny 1. epiduraali ja ilokaasu 2. kohdunkaulanpuudute (kerkes kyllä jo loppua vaikutus ponnistusvaiheen alkaessa ja uutta en kerenny saada) eli luomuna tavallaan... 3. spinaali ja ilokaasu

ja eka ja toka on ponnistettu jakkaralla! voin suositella!!! :) ja komas kun olin polvillani sängyllä..
 
Esikoisen syntymä: poika syntyi rv 42+0. Käynnistyi aamuyöstä kun lapsivedet tulvi pitkin sänkyä (on meinaan aika villi kokemus herätä siihen kun vedet menee..oon ihan varma, että siitä kuului sellainen suht kova "naps"-ääni :) ) Käynnistys oli sovittuna samalle aamulle, mutta toinen siis päättikin sitten tulla omineen. Sairaalalla vauhditettiin tilannetta oksitosiinilla. Epiduraalin sain ja poika syntyi 8 h vesien menon jälkeen mitoin 3926 g ja 56 cm.

Maha kasvaa, että kohisee. Musta tuntuu, että mahanahka repeää... eka raskaudessa ei tullut ollenkaan raskausarpia, toivottavasti ei nytkään.

Ullis ja Juniori 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii
Lääkärineuvolakuulumisia: rv 28+3 pissa ok, hb 119, verenpaine 117/71, painoa nyt 60,6 (eli alusta tullut 7,4kg), vauvan syke 120-140, sf-mitta 27, raivotarjonta. Kohdunkaulan pituus oli 3cm, kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Ei ollu kumminkaan lekurin mielestä viitteitä et alkais vielä syntymään kun kaulaa kumminkin 3cm.

selällään makaamisesta: Mä uskon että jos vauvalle ois pahaksi maata selällään tms niin eipä sitä varmaan pystyis niin makaamaan että olis pakko vaihtaa asentoa. Mulla esikoisen synnnytykses kun sain epiduraalin ja makasin kauan selällään laski vauvan sydänäänet nollaan, mut korjaantui kun vaihdoin asentoa. Jotenkin sitä ei vaan tuntunu huonolta maata niin kun puudute oli vienyt tuntoa. Ennenvanhaan uskottiin että jos käsillä kurottelee ylhäältä jotain menee vauvan napanuora kaulan ympärille...kaikenlaisia sitä onkin ennen uskottu. Eihän sitä äiti voi omilla tekemisillä mitenkään saada napanuoraa vauvan kaulanympärille.

Ninnax rv 28+3
 
Helou leidit! Minä kävin tänään katsomassa masukkia, 29+1 ja 1400g rakkautta. Oli sydämen tarkistus uä, kaikki kunnossa pitäisi olla. Vaikka esukosta oli gdm, nyt tämä huomattavastu pienempi kuin esikko ja mikään ei viitannut että "sokerissa" kasvaisi :)

gallup esikko : tabletti kypsytys 6päivää alkaen viikolla.37. 12 tablettia yhteensä kohdun suulle, vedet taisi mennä kuudennen päivän aamulla. Synnytys sallssa cytotektippa , 37h synnytyksen jälkeen 1.2cm auki, synnytys pysähtynyt. Kiireellinen sektio, poika 4220g syntyi 38+3.

Nukkuminen: täällä nukutaan tyyny jalkojen välissä ja mahan alla , pientä säätöä x)
Anteeksi jos teksti hassua, tää kännykällä kirjoittaminen on kakkaa..
 
Kuolaamisesta :D Ihana että en ole ainoa. Olen pitkään miettinyt että mikä mussa on vialla kun tyynyt on välillä todella märkiä. Juuri eilen kun heräsin sohvalta oli tyynyssä iso kostea läikkä.

Kysymystä teille seksistä. Haluja on ja kovasti, ongelmana se ettei mies enää uskalla. Eilen kun "lähennyttiin" sai se minulla aikaan todella kovan supistuksen, vatsa meni ihan palloksi ja kyyneleet vierähti silmiltä kun SATTUI niin PALJON!! Nyt siis hempeilyt pois kuvioista kesään asti, varsinkin kun pelko ennenaikaisesta synnytyksestä. Mites teillä muilla, onko haluja, tuntuuko kosketus ja seksi erilaiselta raskaana, mites jälkitilat?? :headwall:
 
Huomenta!

Taas tänään uusi vaiva; koiran kanssa aamulenkillä tuli pistävä kipu vasemmalle kohtuun, joka loppuu heti kun pysähtyy/hidastaa vauhtia. Onko muilla ollut tällasta?

Seksistä Mä taas olen huomannu että halut on jälleen vähentyny siitä keskiraskaudesta, vaikkei ne kyllä normaalitasolla olleet silloinkaan.. Seksi ei jotenkin enää tunnu niin miellyttävältä ajatukselta kun "mahassa on elämää" ja noita kiristyksiä ja tukalia oloja. Mies kyllä suostuu aina mukaan jos ehdotan :rolleyes:, mutta ei ole alotteita tehnyt kuten ennen, joten veikkaan vähän samaa että mies ei myöskään enää samalla tavalla halua/uskalla kun tietää että mulla on tukalaa. Viimeksi kun "lähennyttiin" tuntui kyllä erittäin mukavalta, mutta samat asennot ei enää kaikki käy. Sanoinkin ukolle, että se että mä olen päällä tuntuu jotenkin kohtuun vähän ikävältä kun taas takaapäin ei ollu mitään ongelmia.
 
Meillä ainoastaan tuo hiivahomma estää nyt petipuuhat, mutta koitan sitten "korvata" kaikenlaisilla muilla toimilla ;) täytyyhän se isikin pitää tyytyväisenä :D

Ei vitsi, tein ihan innolla tässä simaa ja nyt vasta tuli mieleen että siinähän on siis alkoholia :S jostain luin että jopa 5% eli enemmän kuin tavallisessa siiderissä! Ootteko muut juoneet yleensä simaa raskauksienne aikana tai onko asiasta ollut puhetta neuvolassa kenelläkään? Harmittaa ihan sikana kun sima on parasta koko vapussa mut tietenkään en halua alkaa "ryyppäämään" vauvan kanssa..
 
Juuli-Luuli, voi ei! En edes tajunnu ajatella, ja mullaki on sima tuloillaan. Oon kyllä aikaisemmissa raskauksissa (muistaakseni) juonut, eikä ole tullut mieleenkään ettei saisi juoda. Nyt vasta tajusin, että siinähän todella on alkoholia.. ääks, apua! Hyvä kun huomasit :)

Gallupiin: Esikoisen kohdalla käynnistys aloitettiin 40+3 pillereillä raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Syntyi 40+5 ja oli 3405 g ja 50 cm.

Kakkosen kohdalla "rajumpi" sisätutkimus yliaikaiskontrollissa 41+3 ja siitä lähti sitten käynnistymään, niin että syntyi 41+5 ja mitat oli 3220 g ja 51 cm.

Molemmilla kerroilla siis kohdunsuu ollu vielä ihan kiinni näissä tarkastuksissa (40+3 ja 41+3) eli, jos meidän muksut ois "itse" saanu päättää niin oisivat varmaan syntyneet viikolla 50 :D Senpä takia oon miettiny, et pitäisköhän mun olla sittenki tuolla elokuisissa.. Mutta saa nähdä, mitä tämä veijari on sit mieltä asiasta :)

Seksistä Haluja ei oo ihan hirveesti, mut toisaalta ei oo sit mitään, mikä estäis hommiakaan. Ei oo ainakaan vielä tuntunu mitenkään pahalta homman aikana tai sen jälkeenkään. Joskus tullu joku supistus jälkeen, mutta ei mitään vakavampaa. Eli halujen rajoissa mennään, eli ei hirveen aktiivista :)

NuttyKitty, mulla on tullu muutamia kertoja tuo sama ongelma. Eli pistää ihan kamalasti, vaikka ei kävelis edes kovin reippaasti. Ja nimenomaan tonne kohtuun jommalle kummalle puolelle. Se on tosi inhottava, mutta ei oo mitään tietoa mistä se vois johtua..

Onkos muilla iskiasvaivoja? Mulla alkanut nyt muutamia kertoja vasen jalka kipeytymään esimerkiksi jos päivällä makaa sängyllä. Kun nousee ylös, niin vasen jalka ei enää kannakaan vähään aikaan. Inhottava kipu tuolta lonkasta ihan nilkkaan asti.. Raivostuttavaa!¨

Aurinkoista keskiviikkoa

Ruususuu ja vaavi 26+4
 
Voi jösses mikä yö! Olin ihan puhki ja väsytti hulluna 23 maissa. Silloin siis sänkyyn ja mies katto vielä futis-matsia makkarin töllöstä. Itse siinä torkahdin ja jossain kohtaa vaan säpsähdin hereille. Sen jälkeen sitten valvoinkin ehkä 2:30!! Pyörin koko ajan,käänsin kylkeä ehkä 15 min. välein. Ja aina kun käänsi kylkeä piti herätä sen verran että tukee kädellä masua,muuten se ei tule mukana kivuitta :(
Kohta neuvola,pääseepähän marisemaan sinne..

Seksistä Haluja ois kyllä,mutta ei niin että ihan hornyksi heittäytyy ja ukkelin kimppuun joutuu hyökkäämään.. Miehellä kai sama juttu,että halut on tallella muttei iske pakottava tarve päästä puuhaamaan. Mies ei kuulemma uskalla oikeen enää ja kun joitakin yhdyntäkieltojakin ollaan raskauden aikana saatu,niin se pyörii sit mielessä hällä kuulemma. Ja sekin rajottaa häntä kun väkisin miettii että meillä on ihminen välissä..
Mulle kyllä käy sit niin että kun aletaan puuhailla ei sitten tuo alakerta ihan helpolla olekaan valmis : / Ennen raskautta ei paljon tarvinnu ootella ;) Asennotkin rajottaa,kyljellään ja takaapäin onnistuu.
Koitan pitää miehen kyllä muulla tavoin tyytyväisenä :p



Nyt kai sitä pitäs ruveta laittautumaan neuvolaan ja shoppailua varten!



Tipetsu ja Ykä rv 30+4
 
Huomenta:)
Kivuista; mulle on nyt öisin alkanut tulla sellaista repivää kipua alavatsalle, useimmiten oikealle puolelle. Sattuu ihan pirusti, eikä siinä voi sitten liikkua kun sattuu. Herään siis siihen kipuunniin en tiiä liittyykö se esimerkiksi kääntymiseen. Alkaahan tuo maha olla sen kokoinen et hyvin voisi olla jotain kohdunkannatinkipuja johtuen kääntyilystä.

Mä alan tosissani jännittämään että kääntyykö tää meen pikku ukkeli pääalaspäin. Pyörii milloin mitenkin, viime yönä heräsin siihenkin kun tökki kyljestä kylkeen poikittain. Mutta siis tosi usein tuntuu potkut ylhäällä ja sitten kohta ollaankin toisinpäin. Muutenkin alkaa tuntua epämukavalta kun tää heittää volttia masussa, kuvailee sitä joskus et 1,5litran maitotölkki pyörii mun mahassa;)
Onko toinen lääkärikäynti joskus vkolla 36? Ja jos ei oo raivotarjonnassa, niin sit ehkä lähete äippäpolille? Ja ehkä yritetään kääntää?

Eilen sain vihdoin kasattua tavaroita joita pitää ottaa mukaan vanhempien luo. Lähetään siis sinne karkuun vappuna kun alkaa kylppäriremppa.
Mulla on vauvanvaatteet siellä, kun on aikaa siellä pestä. Toivotaan että poika ei halua tulla ennenaikaisesti jotta ei Porissa synny;D Pitäs vaan miettiä että mihin vaatteisiin sitä mahtuu vielä toukokuun lopussakin....
Nyt salille mars<3
Mukavaa päivää!
Kati ja Den Lille Prinsen 30+0
 
NuttuKitty: juu, tuttua on tuo kipu. Minulla vaihtelee kumpiko puoli kipuilee, mutta yleensä se on oikea puoli, joka ottaa itseensä kävelystä. Ja ei todellakaan tarvitse edes paljon kävellä, vähän jotain pientä mäkeä nousta niin alkaa tuntumaan aika ikävältä olo.

Gallup: tyttö syntyi muistaakseni 41+2 tms. Ensin tuntui selvä "naps" kohdussa potkun jälkeen ja sitten alkoi housuihin valumaan nestettä, mutta ei holahtamalla. Supistuksista ei ollut tietoakaan. Varsinaisesti kalvot puhkaistiin synnytyssalissa seuraavan päivän puolella. Sektioon päädyttiin pysähtyneen synnytyksen vuoksi, aukesinkin vain 4 cm. Oksitosiini ei auttanut eikä vauva edes ollut laskeutunut synnytyksen jo käynnistyttyä.

Kati-81: täälläkin tuntuu pyörinää olevan, välillä potkut tuntuvat ylhäällä ja jossain vaiheessa eilen illalla rummutusta oli molemmissa kyljissä yhtäaikaa. Tilaa on vissiin vielä pyöriä miten päin vain. Oma olo muuttuu tukalaksi yleensä iltaa kohti mentäessä, jolloin ei sopivaa olotilaa itselle tahdo löytyä mitenkään päin.
 
Heips kaikki Hellemasut :) tj 12 työaamua, VIELÄKIN :headwall:

Neuvolassa käyty, pissa onneksi puhdas tällä kertaa, jes. Painoa tullut kohtuuden rajoissa +467g. Yhteensä tullut nyt 7 kg. Verenpaine oli 115/60, leposyke mulla 54 :D Kai tosta urheilusta jotain hyötyä on ollut.. Sf mitta 27, keskikäyrällä. Lapsivettä normisti, rt, syke nyt kaikista matalin 140. Typyä nukutti kovasti, vaikka täti runnoi aika kovasti mahaa. Ihan ok fiilis jäi ja olen alkanut jopa tykätä tuosta neuvolatädistäni. Kauanko teillä kestää yleensä yksi neuvolakäynti? Mulla meni nytkin siellä 1h.. Käytiin läpi imetystä, hauskat demonstraatiovälineet siellä :D.

kati-81, kyllä se toinen lääkärikäynti (tai täällä 3.) on viikolla 36+ ja silloin jos ei ole kääntynyt, niin varmaan lähete kääntöyritykseen, jos haluaa. Älä vielä huoli, kyllä Prinssi vielä tajuaa kääntyä. Tän viikon odottajan uutiskirjeessä ainakin mainittiin, että näihin aikoihin vauvat alkavat usein kääntyä.
Mulla toi lääkärikäynti + kontrolliultra on äippäpolilla vasta 38+0, aijon kyllä yrittää sitä aikaistaa, tuntuu kovin myöhäiseltä.

Kysyin selällään nukkumisesta neukkutädiltä, kun ollut mulle mieluisin asento. Hän sanoi, että ei selällään pysty niin kauan nukkumaan, että se olisi haitallista. Luonto hoitaa kääntymisen "parempaan" asentoon.

Seksistä, täällä ollut niin hiljaista, että hävettää. Luostarissakin on enemmän elämää.. :LOL:

Maanu ja Kepa 30+0 :heart:
 
alavatsakivuista oli kyselty. Mulla on ollut sama ongelma koirien kanssa lenkkeillessä, jos vauhtia on liikaa alkaa pistää vasemmalle puolelle alavatsaa. Sitten pitää hetkeks pysähtyä ja sen jälkeen mennäänkin hissukseen eteenpäin.

seksistä, mulla halut vaihtelee hirveesti. Välillä ei tee yhtään mieli ja välillä tekee koko ajan mieli :D kaikki asennot ei tosiaankaan onnistu, esimerkiks päällä ollessa alkaa sattua niin paljon että itku meinaa tulla. Kyljellään on mulle paras, mutta siinä mies ei pysty rentoutuun kunnolla. Lähetyssaarnaaja tuntuu kans hyvältä viä toistaseks, mutta mies ei aina uskalla siinä olla, pelkää litistävänsä kanssamatkaajan :D

sokerirasituksen tulos oli puhdas, arvot oli kuulemma loistavat, JES!

Mulla olis töitä enään 3 ja puoli päivää jäljellä, jippii :)
 
Hyvää keskivikkoa hellemasut!

NuttyKitty: Mulla kanssa tuota pistävää kipua, tosin oikealla puolella, ja esiintyy varsinkin liikkuessa koirien kanssa. Lääkäri epäili sen olevan lihasperäistä, kun vauva painaa jo sen verran, ettei happi kulje samaan tahtiin kuin ennen. Huolestua pitää vasta, jos sitä kipua alkaa tulla levossa ilman, että taustalla on rasitusta ja esim. yhdyntä.

Seksistä: Täällä kanssa ollut suhteellisen hiljaista sillä saralla. Itse olen järkyttävän väsynyt iltaisin ja mies tulee töistä vasta 8 aikaan illalla. Aikataulullisesti elämme siis täysin eri vuorokausirytmiä. Haluja kuitenkin on, mutta olen myös huomannut, että pidempään menee, että paikat on valmiina. Asennoista kyljellään tai takaapäin on kyllä selkeästi paras. Miehellä myös halut tallella, mutta ei selkeästikään viitsi ehdotella niin usein kun haluaisi, sillä miettii kovasti vauvelia. Minulla ollut kipeitä supistuksia ja lääkäri jo uhkasi saikulla, joten se vaikuttaa mieheen selkeästi.

Miehen menoista oli kans ollut puhetta. Minä en itse ole koskaan ollut mikään alkoholin suurkuluttaja ja yleensä olenkin ollut kuskina. Miehen menoja en ole joutunut rajoittamaan mitenkään. Hän ehtii töiltään aika harvoin kunnon illanviettoihin ja silloin kun menee, niin menkööt minun puolestani. Eihän se multa pois ole. Heinäkuussa kun laskettu aika lähenee, saa kyllä olla pääsääntöisesti olla ajokunnossa, vaikka kyllähän sitä tarpeen tullen taksillakin sitten pääsee.

Täällä ollaan flunssan kourissa ja loppuviikko huilitaankin kotona. Rasittavaa, kun tuntuu, että keuhkot tekee kuolemaa yskiessä ja mahaaki pistelee. Ja tietysti ulkona on älyttömän kaunis kevätsää juuri silloin kun itse on aivan puolikuollut. Koiran kanssa kävin lähistöllä pienellä pissalenkillä ja olin sen jälkeen kuin maratonin juossut. Eli kunto aivan nollilla.

Aurinkoista päivää ja jaksamista masun kanssa kaikille!

sopaka & seelis 29+0 (poks \o/ )
 
Terkut neuvolasta:

Sykkeet: 130-158 välillä

Paino: 62,1kg (60,4kg) +441g/vko
RR: 130/73 (111/79)
Pissa -/- (-/-)
HB: 112
SF: 28cm (27cm)!
Liikkeet: ++
Syke: +

Pitäs kuulemma syödä enemmän.. :confused: Tuo SF kyllä ihmetyttää vaikkei terkkari mitään siihen tuumannu. Sano vaan että masu leviää enempi vasemmalle..


Nyt syömään!
 
  • Tykkää
Reactions: Johanna26
Heippa!

Pääsin tänään vähän säikähtään, kun normaalisti tosi paljon vauva liikkuu ja eilisen aamun jälkeen en ollu tuntenu liikkeitä. Soitin sit neuvolaan ja pääsin kunteeleen sydänäänet. Ennen neuvolaan pääsyä kyllä tunsinkin jo liikkeet eli tuntu vähän turhalta vaivata neuvolaa. Neuvolatätikin myönsi, että oli säikähtäny puhelimessa kun olin kertonu tilanteen, että jokin on nyt pielessä. Onneksi kaikki oli kuitenki hyvin ja sykkeet normaalit. Sanoi vaan, että vauva on nyt sellasessa asennossa, että potkut ei välttämättä niin hyvin tunnu.

Isyyslomista ootte puhunu. Meillä ei miehellä ole edes mahdollisuutta erikoisen työnsä vuoksi pitää. Mutta hänellä alkaa sopivasti loma jo juhannuksena ja kestää heinäkuun loppuun. Muutenkin syksyyn asti aika lyhyitä päiviä ja tulee kesken päivää käymään kotonakin, joten eiköhän me pärjätä ilman isyyslomaakin :)

Mullakin alkaa usein kävellessä vatsaa pistämään, mutta äitini neuvoi, että pitäis vaan jatkaa kävelyä, koska tarkoittaa sitä, että paikat venyy mikä on hyvä asia. En sitten tiedä kuinka luotettava tieto on, mutta ite oon ainaki näin tehny ja kipu menee itsestään pois.

Oltiin muuten eilen synnytysvalmennuksessa ja oli kyllä iso paketti asiaa! Hieman vaan ärsytti, kun 2,5 tuntisesta valmennuksesta 45 minuuttia puhuttiin imettämisestä ja sen tärkeydestä. Itse olen ajatellut kyllä imettää, mutta joukossa oli varmasti äitejä ketkä eivät aio ollenkaan imettää tai ainakaa sitä 6kk-1v mitä puhuja odotti kaikkien tekevän.

Saatiin myös paljon selkeyttä noihin kivunlievitysjuttuihin, mitä oon tässä pohdiskellu. Näytettiin myös video siitä kuinka epiduraali laitetaan ja ihan itse synnytyksestä. Mies sanoi ihan herkistyneensä, kun vauva sitten syntyi ja laitettiin heti äidin rinnan päälle. Ehkä hän nyt alkaa pikkuhiljaa kans ymmärtämään, että pian sieltä tulee meillekkin ihan oikea vauva. Ihanaa :)

Muutenkin mies tuntui tykkäävän luennosta ja kyseli vielä kotonakin paljon asioita.

Onko muut (ensisynnyttäjät) käyny valmennuksessa vielä ja millasia kokemuksia teillä on?

Noola ja pikku H 29+3
 
Heippa masuiset!!

Wuuuuuhuuu! Täällä loppui tänään työt ja huomenna vietetään ensimmäistä kesälomapäivää!! :cool:
Tulee todellakin tarpeeseen, en ois kyllä enää yhtään pidempään jaksanutkaan!

Ja tuosta seksistä kun on nyt puhuttu.. Täällä ois kyllä haluja mut paikat on kyllä kuivemmat kun ennen raskautta... Et joutuu lämmittelemään kyl.. :ashamed:
Aikamoista hiljaiseloa kyllä täälläkin ollut. Mut eiköhän se tästä.

Meillä on toukokuun puolivälin kieppeillä neuvolassa joku synnytysvalmennus ja kesäkuun alussa kierros sairaalassa..

Johanna26 & Patu 28+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: sopaka
Olipas mukava kuulla tuosta perhevalmennuksesta. Meillä eka valmennuspäivä vasta toukokuun loppupuolella, joten vielä muutaman viikon saa odottaa. Ihanaa, että tuollaista järjestetään ja täälläkin valmennus on sairaalan tiloissa, joten sitä pitää sairaalan oma henkilökunta kätilöineen. Jotenkin rauhoittavaa, että paikalla on kertomassa samat ihmiset, jotka ko. asioiden kanssa päivittäin ovat tekemisissä. Joten kiitos sinulle Noola pienestä infosta :)
 
Kuuluuko muillakin kohinaa kun maha kasvaa niin vauhdilla?!;D Aiemmin kun melkein valitin vauvamasun puutoksesta/pienuudesta niin herranjesta kun enää ei voi kun ihmetellä:D
Mä yritin etsiä tänään jotain tukialushousuja kaupoilta, mut enpä löytänyt:/ En uskaltanut ostaa mitään "muotoilevia" ihmeidentekijöitä kun ajattelin et kun niissä olis liikaa puristusta:D Mulla on yhdet ystävältä saadut, pitää niitä pitää. On ollut vatsa arkana siitä viime öisestä kipukohtauksesta. Oon sit ottanut rauhalliseMMIN;) Tää maitotölkki vaan on pitänyt sellaista elämää taas että!
Soitin ja varasin tänään sen tutustumiskäynnin meille sinne meidän synnytyssairaalaan<3 Samalla kysyin siitä lähetteestä, joka oli laitettu tuon mun selän vuoksi. Ihana kätilö luki mulle että mitä oli päätetty. Eli sitten kun meen synnyttämään, päivystävä anestesialääkäri pyydetään sitten paikalle; ei tuu mitään ylimääräistä käyntiä:) Mut helpottaa sekin että siellä on tieto.
Ja seksielämää ei täällä juuri ole, mutta hellyyttä ja läheisyyttä sitäkin enemmän<3
Mut taas mennään...
Kati ja Den Lille Prinsen 30+0 (joka on nyt pää alaspäin!!!)
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu
Hei, jollain oli täällä ollut vaivana napatyrä? Miten se ilmeni ja oireili? Mulla on nyt viikon verran ollut ihan sairaan kipeä kohta mahassa tuossa navan vieressä. Ei kyllä ole suoraan navan päällä mutta siinä vieressä... musta siinä tuntuu ihon alla joku pieni kutti.

Seksi halut vaihtelee mulla tosi paljon. Mutta koska tiedän, että se on miehelle tosi tärkeää läheisyyttä niin olen sitten yrittänyt itseäni tsempata puuhiin =) Kuivuutta on täälläkin ilmennyt, niin oli eka raskaudessakin. Eli liukkari on ollut käytössä jo tovin. Lähetyssaarnaajat ei oikein enää onnistu, mutta muuten kyllä. Ja nyt kun pissahätäkin on jotenkin vähentynyt niin seksikin on helpompaa, ei tarvi koko ajan pelätä että laskee alleen kesken kaiken =) Mulla kestää vaan aina muutama päivä palautua petipuuhista. Ja onhan sitä hiivaakin ollut ja kaikkea...eli kyllä tässä jo vähän odottelee että voisi taas normaalisti sängyssä touhuilla. Isäntä selvästi esim karttelee mun rintoja kun varmaan pelkää, että niistä alkaa suihkuta maitoa =)=)

Ihana aurinkoinen päivä!
 

Yhteistyössä