Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

Makuaistista, jännä miten eri raskauksissa eri asiat maistuvat. Joku maistuu hyvälle ja joku toinen pahalle. Oon kanssa huomannut et joku esim. salaatin kastike joka on ennen ollut todella hyvää maistuukin nyt todella oudolle. Samoin hajuaisti on ihmeellinen, viime raskaudessa metsästin pitkään dödöä sekä shampoota joka olis ollu hyvän hajuista:LOL:

Joku puheli paineen tunteesta alapäässä (nivusissa ja varmaankin häpyluussa). Itse siitä kyselin (ku mulla oikeen sattuu välillä kun nousee ylös sohvalta eikä oikeen kunnolla pääse kävelemään) niin mulle sanottiin että olis liitoskipuja. suositteli tukivyön hankkimista

Maijamehi ja katkarapu rv 17+1
 
RauRau täällä yksi "seksiläinen" :D Täällä ekat vauvan liikeet tunnistettu <3 kovin on hentoja vielä mutta jo tunnistettavissa vauvaksi eikä suolen toiminnaksi :) esikoisesta tunsin vasta viikolla 21+ ekat liikkeet. Sydämen tykytys edelleen vaivaa. varsinkin näin aamuisin se on aika mahdotonta. Nyt täytyy suunnistaa töihin :) melko raikas ilma pihalla kun on -31 astetta pakkasta :D
 
Huomenta! :)

Korkkailen minäkin uuden pinon, kiitos vaan siitä! :)

Täälläkin on melkoisen kylmä...hrrr! Ihan tekee pahaa käynnistää autoa välillä kylmänä :(
En tiedä johtuuko pakkasista vai raskaudesta, mutta mun ruokahalu on kasvanut ihan eri sfääreihin! Ja mulla on ihan kauhea himo salmiakkiin ja lakritsaan! Oon kyllä noudattanut rajoituksia niiden syömisessä,mutta tuntuu, ettei se pieni määrä tyydytä mun himoa sitten millään!

Painosta olitte puhuneet. Mulle näyttäis tulleen lähtöpainoon noin 1kg lisää. Kattelin esikoisen raskauden painonseurantakorttia ja aika samanlaisella kaavalla sitä painoa tuli, et alkuun ei mitään ja sit vähän puolenvälin jälkeen lähti nousuun. Yhteensä mulle tuli kiloja viime raskaudessa noin 13-14kg, joista tulin synnäriltä kotiin kahden kilon kanssa. Toisaalta, vauvahan painoi sen vajaa 5kg istukka noin kilon, että kyllä niitä tuolla synnärillä kiitettävästi ropisi pois. :D

Tipetsulle Voimia noiden vuoteluiden kanssa! :hug: Toivotaan, ettei nyt kuitenkaan olis mitään tulehdusta!

ON: Enää kaksi viikkoa r-ultraan! Jännittää ja pelottaa. Kävin tällä viikolla ottamassa sen kausi-influenssapiikin ja eipä siitä mitään ihmeellisyyksiä seurannut. Käsi oli vähän hellänä muutaman päivän, that's it!
Masuasukki liikuskelee entiseen malliin eli ei liikkeet vielä kauheasti lisääntyneet tai voimistuneet. Jotenkin mulla oli sellainen muistikiva, että esikoisesta ne olis tullu selkeemmiksi aika nopeasti, mutta ehkä aika kultaa muisoto. Ois kyllä hauskaa saada joku vertailukohta joskus, jos olis istukka takaseinässä, että miltä ne liikkeet silloin tuntuu.

Hauskaa viikonloppua kaikille! :)

Lavelyn 18+6
 
Mulla on ilmeisesti istukka takaseinässä. Esikoisesta se luultavasti oli etuseinässä, koska liikkeet tuntuu nyt paljon selkeämmiltä kuin viime raskaudessa. Eilenkin nukkumaan mennessä tuntui harvakseltaan ihan selviä ja aika voimakkaita tömähdyksiä keskellä mahaa. Esikoisen raskausaikana ei istukan paikkaa missään vaiheessa varmistettu, mutta silloin en tuntenut liikkeitä paljoakaan keskellä mahaa edes loppuvaiheessa. Aina ne tuntuivat enemmän sivuilla. Sen takia epäilen että viimeksi istukka oli edessä ja nyt siis takana. Ainakin nt-ultrassa sanoivat istukan olevan takana, joskin aika alhaalla.

puppa 19+2
 
RauRau Täällä myös yksi "seksiläinen" :D

Alkais kyl nää pakkaset jo riittää,alkaa pojat hyppiä seinille ku ei oo nyt pariin päivään pihalle päässy ku päivälläki reilusti yli -20astetta pakkasta. Alkuviikosta viimex oltu pihalla ja nyt kyl huomaa et alkaa tekeminen sisällä loppua ku kaikkee mahollista on jo tehty. Tänään jos leipois niitten kans jotain ni vähä aika kuluu ja kyläilemään varmaan tänään lähetään.

Mies tunsi täs pari päivää sitten pikkusen hentosen liikkeen masun päältä tai ite ku tunsin liikkeen ja mies piti kättä masun päällä ni kysäsin et tunsitko ja sano tuntevansa pienen hentosen liikkeen ja itekki kyl tuntuu käteen pieniä liikkeitä ku pikkunen masus melskaa :)

Painosta ollu puhetta..mä kävin viime viikol neuvolassa ni terkka sano mulle ku olin lähössä et seuraavaan kertaa yritä saada painoa kilo kaks lisää ja nyt ku kävin kotona puntarilla ni oli paino pudonnu neuvolakäynnistä 400g et yritäppä siinä nyt sit painoo nostaa. Sanoinki terkalle,että kyl se sielt viel kohisten nousee,jos yhtään menee samalla tavalla ku aikasemmis odotuksissa.
 
Heippa kaikki hellemasut pitkästä aikaa! =) Vähän aikaa olen ollut vaan taustalla, mutta nyt pitää kirjoitella kuulumisia.

Eilen käytiin Femedassa Cacciatorella vähän aikaistetussa 4D rakenneultrassa. Meillähän oli se tilanne, että saimme down-riskiluvuksi joulukuussa hirveän 1:30, mutta emme sitten lopulta menneet istukkabiobsiaan, sillä pelkäsin keskenmenoriskiä jne. Mutta, nyt saimme hyviä uutisia. Vauvelin kehitys vastasi viikkoja, mitään vikaa ei tyypistä löytynyt, kaikki rakenteet normaalit. Reisiluun pituus jopa hieman keskiarvoa pidempi (yleensä nuo isommat luut jätättää downeilla). Sydän ok, munuaiset ok, ym. Tuntui ihan epätodelliselta kaiken tän ahdistuksen jälkeen, et voiko näin hyviä uutisia saada??!?

Liikkeistä olen ollut huolissaan, kun en ole oikein mitään tuntenut, vaikka kohta puoliväliä mennään.. Mutta siitäkin huojentavaa infoa, eli tyyppi on niin alhaalla vielä, melkeimpä lantiossa, että sen takia ne ei vielä tunnu. Ja kun vielä esikoinen kyseessä.

Ja sitten vielä se kohokohta.. 100% varmuudella meille on tulossa tyttö :heart: Eli merkit piti paikkaansa. Mulle voi siis päivittää tyttölupaus.

Cacciatore sanoi, että nyt voitte sitten nauttia tästä loppuajasta :). Ja sen aijon tehdä. Aika ihanaa, kun voi alkaa nyt suunnitella tulevaa ja luomaan tunnesidettä pikkuiseen.

Jos joku pohtii tuota Femedan ultraa, niin tää 4D maksoi 178e. Ja todella lämpimästi voin suositella Cacciatorea, on tosi empaattinen lääkäri :).

Maanu ja Kepalainen 18+2
 
Heippa.

Olen lukenut teidän viestejä, mutten itse ole saanut aikaiseksi kirjoitella kuin tuonne fb:kin puolelle.
Olen ollut nyt puolitoista viikkoa todella loppu, mulla siis on ennenaikaiset supistukset vaivanneet ja lisäksi valtava jatkuva alavatsakipu. Vanhasta leikkaushaavasta (umppari poistettu) kiinnikkeet kiristää aiheuttaen kipua, nyt kun kohtu kasvaa. Myös napatyrä todettiin, mikä osaltaan syyllinen kipuihin. Näille nyt vaan ei voi tehdä mitään, kun on vauva masussa.
Olin tossa jo edellis viikonloppuna nkl osastolla sisälläkin kipulääkittävänä. Nyt pärjäilen kotona panacodilla, jota otan neljän tunnin välein. Sairaslomalla nyt pari viikkoa.

Meidän pikkuista on nyt utrattu usein supistustan ja kipujen vuoksi. Hänellä on kaikki oikein yvin. Saimme muuten tyttölupauksen.Nyt taas kahden viikon päästä lääkäri, ja rakenne ultra on 22.2. Liikkeitä tunsin tässä välillä, ihan hentoja. Muistaakseni rv 16+1. Mutta kun kivut ovat tulleet nyt jatkuviksi niin ei noita hentoja liikkeitä pysty enään havannoimaan.

Unista: Täälläkin levottomia unia nähty. Yöt muutenkin tuon kivun takia hyvin katkonaisia ja tuo kipu heijastuu selkeästi uniin.. Nään usein unia missä minulla tai vauvalle sattuu jotain. Esim. viimeyönä jäin autonalle...

Maanu Onnittelut hyvistä ultrakuulumista. Varmasti ihana tunne kun sait parempia uutisia. En voi edes kuvitella millaisia ajatuksia sinulla on joulukuusta asti pyörinyt mielessä. Onnellista odotusta sinulle, nyt kun vihdoin pääset nauttimaan raskaudesta =)

Tääl oli viellä muitakin kelle piti jotain kommentoida, mutta nyt ei jaksa enempää istua. Pakko päästä vuoteeseen kyljelleen lepäämään. PS. sori omanapaa tuli taas paljon..

Tyttönen + Salamatkustaja 17+3
 
Moik moi!

Täällä kans hirveä himo salmiakkeihin!! Ensin oli kirpeät hedelmäkarkit ja nyt salmiakki, suklaa ei ole maistunut koko raskauden aikana!! |O Todella outoa!

Liikkeitä en oo tuntenu enkä kauheesti tunnustellutkaan. En oikein luota tuntemuksiin kun siellä suolessa aina sattuu ja tapahtuu kun on tätä ummetusta.

Mun poikaolo on muuten kallistunutkin tyttöoloon! Hih, voi että jännittää se rakenneultra lähinnä sukupuolen puolesta!! :p

Ja on nenän tukkoisuutta täälläkin ja myös verta tulee joka päivä vähän niistäessä. Luin tästäkin jo että kuuluu asiaan. En muista liittyikö se siihen että limakalvot joutuu koville.

Ja ajottaisesta päänsärystä kärsitään edelleen... :/
 
Hei vaan,
U2 kyseli noista kilpirauhasarvoista vielä... Miulla verikokeen mukaan viikolla 10 otettu P-Tsh- arvo oli muistaakseni 3,25, kun alkuraskauden viitearvot ovat 0,03-2,5 mU/l. Normaalitilanteessa arvo olisi ollut ihan ok, mutta raskauden aikaiset suositusarvot ovat hiukka matalammat... Sitten ilmeisesti toisella ja kolmannella kolmanneksella viitearvojen vaihteluväli edelleen muuttuu... Käsittääkseni yläviitearvo on tuolloin jo 3,0... Mutta neuvolasta osaavat selittää asian tarkemmin.
Tsemppiä edelleen!:heart:... Kyllä se vauva hyvin jakselee, kun asia hoidetaan ja miullakin on tässä parina päivänä tuntunut jo ensimmäiset liikkeet =) Tänä aamuna töihin tultua jo ihan "napakampikin" potku :heart:

HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE - PAKKASISTA HUOLIMATTA..! =) Käykäähän äänestämässä.. ;)

Haave2010 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa kaikki uudet!

En ole paljoa tällä puolella kirjoitellut, lukenut kyllä olen :)

Nenän tukkoisuus Sitä on myös täällä todella paljon ja verta tulee myös niistäessä. Ostin eilen apteekista Naso NaCl ratiopharm 0,9% (Nenän tukkoisuuden tukihoitoon. Puhdistaa ja kosteuttaa nenän limakalvoja)
Toivottavasti tuosta olisi jotain apua.

Oma napa Tiistaista asti ollu saikulla flunssan takia ja angiina tutkimuksissa löytyi :( Nyt 10pv antibiootti kuuri.
Ensimmäinen (luulen ainakin) potku tuntui tiistaina <3

18+2
 
Viimeksi muokattu:
Heippahei kaikille!

En ookkaan pitkiin aikoihin kirjotellut!
Pariviikkoo sitten tilasin netistä käytettynä dopplerin ja voin sanoo että se oli elämäni paras 24€!!! :) On niin helpottavaa, kun tietää että voi kuunnella sydänääniä millon vaan alkaa ahdistaa! :) Se onkin rauhottanu hirveesti mun pelkoja joita mulla oli alussa! Enää en edes kuuntele joka päivä, vaan parisenkertaa viikossa. Toinen hyväpuoli dopplerissa oli se, että kun samaan aikaan kuulu sieltä pikkusen potku masuun, niin se oli helpompi tunnistaa se tunne (tajusittekohan yhtään mitä tarkotan) :D Nyt sitten kun tietää mitä tunnetta odottaa, niin oonkin helpommin tunnistanut potkut!! <3 Suosittelen kaikille hermoheikeille doppleria!!!

Joku oli käynyt Femedassa 4D:ssä! :) Mekin käytiin viikoilla 18+0. Meillä ei ollut muuta syytä niin aikasin käymisessä kuin se että anoppi tahtoi maksaa sen ja mentiin heti kun vaan saatiin aika varattua! Oli kyllä ihan mahtava kokemus ja saatiinkin tyttölupaus :heart: Facebookkiin laitoinkin sitten vähän videokuvaa meidän pikkusesta! Siellä muuten selvisi, että mun istukka on etuseinässä, joka vaimentaa noita potkuja aikalailla... Sekin helpotti oloa, kun tietää syyn miksi ne ei vieläkään tunnu kovin voimakkaina tai usein!

LaraT ja Puputupuna 18+4 :heart:
 
Heippa helemasuille! :)

Minua mietityttää, että miltä raskausmasu tuntuu normaalisti?? :O Onko se kovahko ja pinkeä?? Ajattelin eilen illalla, että onkohan nyt harjoitussuppari kun rupesin vatsaa koettamaan ja ihan kovalta tuntui. Mutta nyt on taas sama juttu! Onko siis normaalia että vauvamasu on aika kova?


Tipetsu! Sulla näyttäis olevan LA 30.6. Mietin, että onko sulle jo tullut kutsu KYSiltä rakenneultraan? :O Mulla ois se alkuperäinen LA 1.7., mutta eipä vieläkää oo kirjettä kuulunu, vaikka ton LA:n mukaan ois jo nyt 18+5... :O
 
MSB Jep,kutsu rakenneultraan tuli pari viikkoa sitten ja on 15.2.2012,sillon viikkoja 20+4.Pelottaapi. Toissapäivänä neuvolan täti sanoi että nyt kun se äippäpoli on muuttanu ja vaikka saattajia kielletään olemasta,niin rakenneultraan mies saa tulla. Tuo kielto kai sit koskee jotain muuta meininkiä siellä..


Voi miten ihana lukea teille annetuista sukupuoli-lupauksista. Tyttöjä näyttäs tulevan heinäkuussa useita. :) Onnea teille jotka olette lupauksen saaneet!


Nenäntukkoisuus Täällä!


ON Täällä ei oo vuotoo näkyny sen eilisen jälkeen. Tulin siihen tulokseen että ummetuksesta johtui. Tänään ei oo mitään vuotoja tms. ollu. Otan kuitenkin illan rauhallisesti ja makoilen sohvalla,mies lähti firman kemuihin..

Käytiin siis ke neuvolassa. Sydänäänet kuulu todella vahvoina,huiteli 130. Painoa tullut edellisestä neuvola käynnistä 2,2kg. Eipä hoitsu sanonu siihen mitään. Kilo tullu siis raskautta edeltävään painoon. Ennen raskautta painoin 55kg. Sit tippui 2,5kg nousten kuukauden takaiseen neuvola käyntiin 1,3 kg,johon tullut tuo 2,2kg/kk.
Paineet oli 103/86 HB ei mitannut,koska ihka eka reissulla hemppa oli 129,niin ei kuulemma tarvii joka kerta mitata...Sf-mittaakaan ei ottanut eli melkosen tyhmä keikka oli.
Seuraavan kerran onki neuvolalääkärin vuoro joka on 2.3.

Liikeitä tuntuu,kovasti neuvolassakin liikuskeli kun hoitaja doppleria pyöritteli:heart:
Tänäänkin kuuntelin omalla dopplerillani,niin kylläpä monotus kävi! Pidin anturia kevyesti masulla kuunnellakseni liikkeitä,niin anturi ihan pomppas ilmaan kun Ykä antoi sille kyytiä :D Voi pientä. Onkohan isänsä poika (tyttö),mies kova potkimaan palloa ;) :D


Kaikki taitaa olla ihan hyvin.


Tipetsu 18+6. Huomenna poksuu,jeij! :)
 
U2 Mä oon ollu aina huono seuraamaan noita arvoja, mutta ennen ku lääkitys muutama vuosi sitten alotettiin TSH (?) oli yli 5. Nyt se on pysynyt koko aika melkeen nollassa. Nyt pitäis mennä ens vkolla käymään labrassa, koska pari kuukautta sitten annosta nostettiin raskauden takia ja katotaan et miten on arvot pysyny kohillaan.

Tosta kun olit lukenu kohtukuolemista ym. niin mäkin oon lueskellu kaiken maailman kauhutarinoita, mutta oman käsitykseni mukaan kunhan arvot on kohdillaan niin tilanne vastaa normaalia raskautta. En siis sen vuoksi oo ottanu mitään ylimäärästä stressiä. Ota ihmeessä nyt arvoistasi selvää ja jos lääkitys tarvii aloittaa niin aloita heti! Näin ainakin varmistat että raskaus sujuu normaalisti :)

ON: Täällä aamuheräämiset on ihan tuskaa. Tänään 6:45 ylös ja kasiksi kouluun, niin ensimmäisen tunnin koulussa sai pidätellä oksennusta. Onneksi jo ennen 12 pääsi kotiin, mutta se väsymyksen määrä oli taas jotain älytöntä. 2,5 tunnin päikkärit ja vieläki vois posottaa unta palloon.

Aamulla mammajoogaan. On muuten tosi kivaa ja valmistaa hyvin synnytykseen!!Kokeilkaa ihmeessä! :)

Noola ja pallero 17+4
 
Piiiiitkäs aikaa kirjoittelua, seuraillut olen kyllä taustalla niin kuin ennenkin. :)

Kiitokset uudesta pinosta, ja uusilla Masuille heipat! :wave:

Äitiysjoogassa on tosiaan pitänyt alkaa käydä, mutta ovat todella huonoihin aikoihin omiin aikatauluihini nähden, jotenka en vielä ole päässyt käymään. Jospa sunnuntaina kerkeiäisi/jaksaisi. Olen kuullut kyllä, että on aivan mahtavaa!

Kummalliset unet ovat myös vallanneet pään öisin, onneksi ei ihan joka yö sentään leffat pyöri, ja mukavaa, että ne suurimmaksi osaksi ovat positiivisen suuntaisia.

Ensimmäisen selkeän potkun tunsin eilen illalla! :heart: Oli se vain hieno hetki, olin varmaan melko hämmästyneen, mutta onnellisen näköinen. Istuin vähän kumarassa ja silloin se tuntui, ihan kuin sormi olisi tökännyt sisältä päin :D Tänäänkin olen jotain tuntenut, mutta en mitään niin selkeää.

Painoa on tullut 4,5 kg lähtöpainosta, hmmm.. tästä saa varmaan syyttää vähäistä pahoinvointia ja hyvää nykyistä ruokahalua. En kuitenkaan ole huolissani, koska lähtötilanne oli hoikka/normaali.

Yöllisiä vessareissuja ei enää ole, mutta päivisiä senkin edestä. Tuntuu, että koko ajan saa juosta siellä. Tosin juon kyllä vettä todella paljon, koska suu kuivuu nopeasti.

Neuvolassa käytiin toista kertaa eilen, sydänääniä (130 kieppeillä) ja liikkeitä kuunneltiin, ne oli kyllä ihana kuulla, vaikka kotona silloin tällöin doppleroidaankin. Eikä siellä oikeastaan sen kummempia, kaikki ok. Rakenneultra meillä vasta 12.3, sinne on vielä niiiin pitkä aika. Meinataan kysästä sukupuolta, uteliaita kun ollaan, mutta ei haittaa vaikka ei näkyisikään, pääasia että pikkuinen on terve.

Hyvää ja pakkasen raikasta viikonloppua kaikille!

-A & pikkumuru 15+4

ps. Sain mieheltä jo joululahjaksi bola-korun ja pari päivää sitten otin käyttöön. :)
 
Hiips. Mä meinasin kertoa huomenna kaikille työkavereille 'tilastani', kun meillä on yhteinen illanvietto... mutta nyt aloinkin jänistään ja mietin jätänkö kokonaan kertomatta :D. En pysty kuitenkaan piilotteleen kauaa, mutta kun tuntuu ettei työkaverit välttämättä ole onnellisia mun puolesta, niin ei niiden tarvitse edes tietää.

Unista: Ai että kun ne onkin mielenkiintoisia. Ei ole mitään painajaisia, mutta kaikenlaista hauskaa lähinnä ja nukkuminen on entistä mielenkiintoisempaa :D

Virtsankarkailu: Kyllä on mummo-olo, kun pissiä lirahtelee aivastaessa(kin) - niin ja silloin vatsataudissa (joka on selätetty!! <3). Eikä mulla pitänyt olla huonossa kunnossa nuo lantiopohjanlihakset :/.

Mä olen nyt mittaillut eilen kotimittauksella sokereita, ja mikään arvo ei oo noussu yli 4.8:n ja ei ole ollut alle 4.1... Toisaalta olen nyt kerran mittaillut päivän, ja kolmesti viikossa mun pitää vaan mittaillakin. Piti oikein kysyä äijääkin mittaileen iteltään kun epäilin jo mittaria kun luvut pysyy noin alhasena. Kuitenkin hälytysraja on vasta 7.8!

SiinaS 17+3
 
RV 20 POKS!!! WIII! :wave: Pitkällä ollaan kun viikot alkaa kakkosella..Nyt on puoliväli saavutettu! Ultraan on 9 päivää.Ostin eilen pikkuiselle lilan Hello Kitty-bodyn,ja samaan aikaan äiti oli sattumalta ostamassa vauvalle peittoa kirppikseltä! Soitti että "ostanko tämän".On se niin mukavaa että mun äitikin on innoissaan pikkuisesta. =) Niin,ja pienen potkut on vahvistuneet.Eilenkin kun säikähdin,niin sepä potkaisi! -MB & pikku Dalia rv 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: ninnax
Heippa!
Kertokaa tietavat lisaa tuosta Bola-korusta:). Googlettelin mutta en kerennyt sen enempaa asiasta lukea, niita kylla myydaan myos taalla USAssa... tekisi mieli hommata mutta haluaisin ensin lisaa tietoa etta mika tama kapistus yleensa ottaen edes on:D.

Taalla varsin seesteista aikaa. Unet alkaa olla paranemaan pain, viime yona jatkuva pissalla kaynti haittasi unen tuloa (n. 6 kertaa piti ravata ennen kuin nukahdin...), sitten nukuinkin sikeasti aamuun saakka. Vahaksi jai unet mutta silti parempaan pain viikon parin takaiseen megaunettomuuteen.

Millaan en malttaisi odottaa rakenneultraan...jonne viela yli 5 vkoa aikaa! Hyvaa viikonloppua Hellemasuille:)

Hansman ja "Samsung" rv 14+5
 

Yhteistyössä