Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Onpas hiljaista vai kuvittelenko vaan.. vai onko joku joukkoryntäys synnytyksiin tapahtunut:LOL:

Mulla alkaa itellä olemaan hermot ihan kireellä.. ei vaan jaksais mitään ylimääräistä, tai no tuntuu et kaikki normaalikin saa hermot kiristymään. Lisäks tuntuu et kokoajan tutkailen kroppaa mitä mahdollisesti tapahtuu tai ei tapahdu:headwall: Ehkä vaan tarvis jaksaa odottaa. Oliskohan sit sillain et tää suvaitsis syntyä rv 40+6 eli keskiviikkona, mielummin tietysti jo ennemmin.

Onpas mulla tylsiä pohdintoja näin sunnuntain ratoks..

Maijamehi ja katkarapu rv 40+3
 
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille ja tsemppiä loppumetreille muille!

Meidän baby täytti eilen jo 2 viikkoa, kamalan nopeasti menee aika vaikka toisaalta taas tuntuu että tuo ois ollut meillä aina =)

Hei keneenkä piti ottaa yhteyttä siitä fb-ryhmään liittymisestä? Voisin sinne kans tulla höpöttelemään vauvajuttuja...

Nyt kun olen itse toipunut ja käsitellyt asiaa päässäni niin vähän synnytyskertomusta, muahan pelotti ja jännitti synnytys kovasti koko raskausajan ja toivoin koko ajan että vauva olisi vaikka perätilassa ja saisin suunnitellun sektion. Vauva kääntyikin oikein päin vasta 37. viikolla mikä oli mulle vähän pettymys... Mutta siis:
Raskausviikolla 37+1 kävin ultrassa jossa tarkastettiin miten päin vauva on ja saatiin painoarvioksi 3,9kg. Ison koon takia sain lähetteen seuraavalle viikolle äitiyspolille kontrolliin.
28.6, rv 38+2, menin aamulla äitiyspolille ja lääkäri sai vauvan painoarvioksi hurjat 4,6kg. Siirryinkin siitä suunnilleen suoraan synnytyssaliin oksitosiinitippaan käynnistykseen. Parin tunnin päästä alkoikin supistella lupaavasti mutta mitään kivunlievityksiä tai ilokaasua en vielä tarvinnut. Oksitosiini tippui n. 6 tuntia ja viimeisen tunnin aikana supistukset loppuivat kokonaan, kohdunsuullakaan ei ollut mitään sen mainittavampaa tapahtunut. Kotiin eivät enää päästäneet ja jäin osastolle yöksi. Mulla oli ihan kamala paniikki kun kuvittelin että vauva on lähes 5kg jättiläinen ja unet jäi sinä yönä aika olemattomiksi.
Seuraavana aamuna siirryin uudelleen synnytyssaliin ja oksitosiini laitettiin taas tippumaan ja kalvot puhkaistiin. Supistukset alkoikin aika pian ja olivat heti kipeämpiä ja kovempia kun ei ollut lapsivettä pehmentämässä... Sain ilokaasua joka auttoi ihan ok, oksitosiini tippui taas sen 6 tuntia ja kipeitä supistuksia tuli säännöllisesti mutta kohdunsuulla tapahtui kovin vähän jos mitään ja vauva ei laskeutunut lainkaan. Viimeisen tunnin aikana kun tippa tippui aloin oksentamaan ja tärisemään, supistuksen aikana höngin ilokaasua ja tärisin ja supistusten välissä oksensin sappinesteitä (ja mehujäätä, söin varmaan sairaalan pakastimen tyhjäksi vadelmamehujäistä :D). Tipan loppuessa supistuksetkin loppuivat ja koska olin suht heikossa kunnossa eivät laittaneet uutta pussia enää tippumaan. Kohdunsuu oli sentin verran auki kahden päivän käynnistyksen jäljiltä... Jäin yöksi synnytyssaliin ja sain illalla Opamoxin ja nukuin yhteen menoon 5 tuntia (luksusta, koko raskausaikana en nukkunut kertaakaan niin pitkää pätkää heräämättä).
Seuraavana aamuna taas sama homma, yön aikana ei kohdunsuulla ollut tapahtunut mitään ja sain lääkäriltä lupauksen että sinä päivänä vauva syntyy tavalla tai toisella: oksitosiinitippa kiinni ja kamalat supistukset alkoi, aika pian aloin taas oksentaa ja täristä ja olin tosi kipeä. Kohdunsuu aukesi pariin senttiin (vauva edelleen tosi ylhäällä) ja mun piti saada epiduraali: Anestesialääkäri yritti laittaa sitä kolmesti muttei onnistunut, ihan helvetillistä kärvistellä yli tunti selkä kaarella kun piikillä tökitään, onneksi mulla oli se ilokaasumaski kaverina.
Epiduraali siis ei onnistunut ja tippakin taas loppui eikä kohdunsuu ollut auennut sitä 2cm enempää... Oksensin, tärisin ja olin niin väsynyt etten ois jaksanut enää yhtään. Lääkäri teki päätöksen kiireellisestä sektiosta mikä oli mulle suuri helpotus, jotenkin vaan tuntui ettei vauva ois syntynyt alakautta ikinä.
Siinä sitten laitettiin katetri ja vaihdettiin avopaita päälle ja mut kärrättiin leikkaussaliin, koska oli kyseessä päivystysleikkaus niin mies ei päässyt mukaan :(
Sain spinaalipuudutuksen ja jos oikein muistan niin koittivat vielä siellä leikkaussalissakin laittaa epiduraalia että ois sit saanut sen kipupumpun jälkikipuja varten, mutta ei onnistunut... Oksensin vielä leikkaussalissakin ennen kuin leikkaus alkoi.
Leikkaus meni muuten ok mutta vauva ei vaan olisi halunnut syntyä: Kolme ihmistä työnsi ja runnoi mun mahaa ja lääkäri veti pojan ulos imukupilla haavasta. En ole koskaan tiennyt että sektiossakin voidaan joutua käyttämään imukuppia mutta nytpähän tiedän... :|
Vauvaa näytettiin mulle äkkiä ja vietiin sitten punnittavaksi, mitattavaksi, hetkeksi lämpökaappiin ja sitten isän paidan alle köllimään. Kätilö kävi kertomassa että paino oli tasan 4kg eikä mikään ihan hirvittävän kokoista vauvaa tullutkaan :D
Mua ommeltiin kasaan yli tunti ja ompelun aikana aloin taas tärisemään ja oli jotenkin tosi ahdistava olo.
Heräämöön kun pääsin niin mies ja vauveli odotteli mua siellä, kolmisen tuntia oltiin siellä ja sitten meidät vauvan kanssa siirrettin osastolle; saatiin yhden hengen huone mikä oli kanssa ihan luksusta. Ekana yönä vauva oli hoitajien kanssa mutta seuraavasta aamusta lähtien mulla vierihoidossa. Vuorokausi synnytyksen(leikkauksen) jälkeen multa poistettiin mahasta dreeniletku ja se oli koko sektion kivuliain homma, tuntui kun ois sisälmyksiä vedetty ulos, onneksi en ollut osannut varautua ja pelätä etukäteen. Ja kun dreenin sai pois niin maha sattui heti paljon vähemmän.
Ekoina päivinä meinasi usko loppua kun oli tosi hankalaa edes nousta istumaan, puhumattakaan vessassa käynnistä omin jaloin yms. mutta äkkiä sitä vaan toipuu, nyt reilun kahden viikon jälkeen haava on täysin parantunut ja olen jo parin km lenkkejä kävellyt vaunutellen :D Maha tosin näyttää kamalalta, on vieläkin turvoksissa ja mustelmainen (ja taitaa siinä vähän ylimääräistä läskiäkin olla... :D)
Sairaalassa oltiin syntymän jälkeen 5 päivää. Rankka reissu mutta tulipa tehtyä, ja lopputulos ihana poitsu. Ja sainpahan sen sektioni mitä toivoin, olisi vaan ollut kivampi mennä sinne alunperinkin suunnitellusti ilman 3 päivän kärvistelyä ja saada mies mukaan h-hetkelle. Mutta eipä tästäkään mitään traumoja jäänyt, ja lapsiluku jää tähän niin ei tarvitse enää pelätä tuleviakaan synnytyksiä :)


Onko muiden vauvoja autettu ulos imukupilla? Kauanko ne pahkat on pysyneet päässä? Musta tuntuu ettei meidän pojan pahka ole laskeutunut yhtään, viikon päästä maanantaina on vasta seuraava neuvolakin. Tosin tällä viikolla kun käytiin neuvolassa niin näytti terkan mielestä ihan normaalilta mutta kun en oo ikinä ennen tuollaisia nähnyt niin huolestuttaa herkästi.

Kuures ja poika 15vrk
 
Onnittelut vauvan saaneille ja tsemppiä mahojen kanssa kärvisteleville! Kyllä ne nyytit sieltä syntyy. :)

Minä oon ihan törkeän väsynyt. Viime yö meni valvoessa, en tiedä tekikö nuo D-tipat jotka eilen aloitettiin sen, että pienen mahaa kipristi kovasti. Ei asettunut millään, ja jos olisi asettunutkin niin sitten iski hikka tai tuli kakat vaippaan ja sen jälkeen oltiin taas ihan pirteitä. Tää päivä menikin sitten nukkuessa ja aamusta sain kunnon itkukohtauksen kun vaipanvaihdossa kakat tuli tietenkin pitkin lattioita ja hoitopöytää just kun sain vaipan otettua pois. Nojoo, jospa huomenna taas vähän paremmin, neuvola ois klo 12.45, toivottavasti ei sada että päästään vaunujen kanssa sinne.

Omena ja Pikku-ukko 2vkoa 1vrk
 
Maijamehi täällä ainakin ollaan vielä ihan yhtenä kappaleena. Voin vaan kuvitella sun tunteen, kun minäki oon jo turhautunu, vaikka laskettuun aikaanki on vielä kaks viikkoa. Mietin muuten yhtenä päivänä just, että onkohan kivut supistuksia vai vauvan liikkeitä.. Nauratti ku olit miettiny samaa :) Ja kolmas raskaus siis täälläkin..

Täällä väsyttää.. yöt on jotenki tosi huonoja, ja voisin nukkua vaan koko ajan. Mies palaa huomenna töihin ja sitten koittaa arki yksin muksujen ja vatsan kans, HUOH. Kai se tästä. Sais vaavi syntyä niin jäis sit ukko taas kotiin vähäksi aikaa :D Tosi kiukkunen fiilis tällä hetkellä; kai tuo ukkonen ja sadekin tekee sen.

Tsemppiä kaikille, vauvan kans tai ilman!

Toivottelee Ruususuu ja pikkunen 38+1
 
Maijamehi: täälläkin vielä kasassa. Kahtena yönä oon nyt kärvistelly maha-ja selkäkivuissa (ei siis supistuksia, kun taukoamatta koskee kovasti). Viime yönä heräsin klo2 kovaan kipuun, otin panadolia ja olin lämpimässä suihkussa niin helpotti kivut ja sain taas nukuttua. Sit klo 6 heräsin taas kovaan kipuun ja taas kävin lämpimäs suihkussa, panadolia en viittiny taas ottaa. Nyt päivällä ei oo koskenu, saa nähä miten yöllä sitten. Jos tää on tätä seuraavat 2 vkoa niin voi itku. Oon yrittäny tsempata itseäni ajattelemalla että 2 vkoa enää maksimissaan...Nyt siis rv 40+1 ja toivon että ei tartteis käynnistää et syntys aiemmin. Neuvolassa sanoi että kun la 2vkoa yli on lauantai niin voi olla et käynnistävät vast sit ma eli sit olis jo 16 pv yli! Mä toivon et tää syntys edes sit kun 11 pv yli niin kun mun 2 edellistä, eka kun synty jostain kumman syystä 2 pv ennen la:ta. Ei tässä muuten mitään mut noi kovat kivut ärsyttää ja mä oon varma ettei ne edes vaikuta mihinkään et paikat pehmenis yms kunhan vaan kivistelee.

ninnax rv 40+1
 
täälläki olla yhtenä kappaleena. odotan vaan sitä että pääsen kahdeksi. väsymys on alkanu painaa. hyvä ku jaksaa kaupassa käymään. joudutaan odottamaan ainakin viimeseen asti että käynnistetän kun vauvaki on nii pieni vielä. Vähän päälle Kolme kiloa. ajattelin jo että hertti sentää mun siskojen lapset on ollu ylinelikilosia että mulakin on mutta ei semmosta. onneksi.

huomaa että on tullu heinäkuu kun kaikki laittelee noita synytys ilmotuksia. onnea kaikille vauvaantuneille ja kaikkea hyvää, itkusia öitä, väsyneitä silmiä! kaikkea ihanaa! ja myös ihmeisille jotka odottaa nii paljon voimia kyl se vauva tulee silloin kun on aika. nyt vaa se joku siel mahassa koettelee sun hermoja tai ainakin mun hermoja koetellaan, ja herkkyysrajalla ollaan välillä että.. :)mutta tää voi olla ensimmäinen ja viimeinen kerta joten koitan ottaa kaikesta ilon irti vaikka se on vaikeeta :)

pda ja möhis 40+3
 
"Ihanaa" huomata etten oo ainoa joka painiskelee samojen asioitten kanssa. Tsemppiä meille kaikille jo synnyttäneille sekä vielä odottaville

Kovasti täällä miettinyt et mitä tekis, kauheesti olis tekemistä vaan ei millään viitsis aloittaa mitään isompaa hommaa. Varsinkaan näin yö myöhään ku neiti jo nukkuu. Masussa ollut tänään rauhallisempi päivä, isännälle tossa iltasella sanoin et tarvi syödä makeeta hiukan ja tökkiä ni sai vauvan vähän liikenteeseen. Nyt sitten tällai myöhemmin vauva on vähän hikkaillut ja muutaman kerran tehnyt jotkut karate potkut
 
Kuures: Aikamoinen tuo sinun tarinasi, mutta hienoa että olet toipunut nopeasti ja kaikki kuitenkin meni hyvin! :heart: Paljon onnea pienokaisesta! :flower:

Paljon onnea myös muille vauvautuneille ja tsemppiä meille loppumetreillä oleville! =)

Vaipoista:
En siis ole vielä käyttämään päässyt mitään merkkiä, mutta ostin valmiiksi yhden paketin Liberoja. Ostin suoraan kokoa 2, kun ne koothan menee niin että 1 koko on 2-4 kg ja 2 koko on 3-6 kg. Ja meidän vauvahan arvioitiin kaksi viikkoa sitten jo 3 kiloiseksi. =) Ajattelin, että jos ostan niitä pienempiä, niin sitten se ei kuitenkaan niihin mahdu. Mutta jos jo valmiiksi varaudun isompiin, niin saattaa jopa olla että joudun hakemaan niitä pienempiä kaupasta. Yhtään en siis pelkää sitä, että lapsi olisi iso! :LOL: :LOL: Kun varautuu kaikkeen niin voi yllättyä positiivisesti. :D Ja ei sillä väliä vaikka lapsi olisi neljä kiloinen tms, mutta kunhan pysyisi alakautta synnyttämisen rajoissa. Siskolle tosin kävin niin, että hänen vauvansa (syntyessään 3950 g) olisi tarvinnut isompia vaippoja jo Taysissa ollessaan, vaikkei siellä ollut kuin muutaman päivän. Vauvat on niin erilaisia.

Huomenna poksuu taas viikot. Hyvänen aika, jo viikko 39!!! Joskus silloin alkuraskaudesta ajattelin, että pääsenköhän ikinä sinne asti ja voi kuinka pitkä matka sinne vielä on... Ja nyt sitä sitten ollaan siellä!!! :heart: Keskiviikkona on Tays-käynti ja kyllä jännittää, mitä päättävät. Olen siihenkin jo varautunut, että tuskin vielä käynnistävät tms, niin voi sitten iloisesti yllättyä jos päättävätkin käynnistää. :D Toki toivon, että tämä lähtisi itsestään, mutta ei nyt kauheasti siltä näytä. Joka päivä kävelen ja touhuan ties mitä, mutta silti tulee vain max. pieniä ja lyhyitä supistuksia muutama, ei muuta. Painetta tuntuu välillä alhaalla, mutta muuten on vain näitä perusvaivoja, kuten selkäkipua, närästystä, ummetusta, mahakipua, päänsärkyä, väsymystä jne...

Sain viimeksi luvan hiukan vähentää verensokeriarvojen mittailuja, ja olenkin nyt keskittynyt lähinnä noihin paastoarvoihin. Ovat olleet ihan ok. Ja tosiaan viimeksi vauva oli kolmikiloinen, eli ihan keskikäyrällä mennään ja on koko ajan menty. Vaikka olen ollut hyvässä seurannassa ja kaikki mennyt ok, niin silti pelottaa että jos lapsi onkin suuri tai jotain on. Ilmeisesti tuo äidin rakkaus on niin voimakas, että halu suojella toista on valtava. :heart:

Täällä tosiaan on jotenkin ollut hiljaista. Moni elää jo vauvantäyteistä arkea ja moni sitä kovasti jo odottelee alkavaksi. =)

MiNi87 ja Hippu 38+6
 
Huomenta!!!

Ja taas on uusia heinäkuun vauvoja tullut maailmaan -Onnea paljon!!!

Minä edelleen odottajien joukossa. Eilen(kin) illalla ja alkuyöstä supisteli kovin,mutta ihan rauhassa sain sitten kuitenki loppuyön nukkua. Mutta aamulla vessakäynnin yhteydessä huomasinki sitten vereslimaisen vuodon... Jee, eteenpäin on varmaan taas menty!! Edellisessä synnytyksessä kaikki kun alkoi vereslimaisella vuodolla,muutama tunti sen jälkeen alkoi supistella ja siitä muutama tunti vauva olikin jo sylissä.. Ei varmaan mennä saman kaavan mukaan,mutta eteenpäin tämäkin!!=)

Onpas muuten tylsää ku sataa vaan! Harmittaa varsinki kaikkien lomalaisten puolesta. Itteä ei tietenkääjuuri nyt haittaa ettei oo pahemmin helteitä ollu, mut sais nyt aurinko paistaa! No, meidän perhe lomaileevasta vauvan syntymän jälkeen, että jospa meille riittäis sitte aurinkoo!!

Kivaa päivää kaikille ja uusia uutisia odotellessa...

Tiisu 39+2
 
Mini87, meillä oli esikoinen syntyessään 4035g ja silti suht pitkään (olisiko ollut pari viikkoa), käytettiin kokoa 1 liberoissa. Vaikuttaa vauvan mallikin :). Nyt olen varautunut yhdellä paketilla noita ihan pieniä.

Täällä ei kummempaa. Olo huono :/

Kattiina 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: MiNi87
Täällä kanssa vielä yhtenä kappaleena eikä oirettakaan, että poitsu olis tulossa. Ihan olis kyllä tervetullut jo. Ruokahalu kateissa sen takia, että heti kun syö, tulee ihan tuska täysi olo :/ Muuten kyllä onneksi ihan ok kaikki. Alle kaksi viikkoa laskettuun aikaan, toivon niin paljon, että ei mene elokuulle...Nyt kahville siskon kanssa, sateenvarjo mukaan...blääh.

S-S ja poitsu 38+2
 
kuures, fb-ryhmästä: laita mulle yksityisviestillä nimesi, niin pyydän kaveriksi ja lisään ryhmään. Eli ryhmään voi lisätä vain, jos on jonkun ryhmäläisen kaveri Facebookissa =).

Aika hurja tarina sulla kuures, itsellä vähän samansuuntainen, mutta ei ihan yhtä raju. Auttoi kyllä itseäkin lukea tuo tarinasi, kiitos siitä! :flower:

Huh, meidän neiti nukkui koko yön (00.30-6.30) omassa pedissä, kun edellisyönä kiukuteltiin viiteen asti ja silloinkin luovutin ja nukahti viereeni.. Mutta mies olikin silloin viettämässä varpajaisia, oisinko sitten itse vähän hermoillut sitä, en tiedä. Mutta saimpa opetuksen, että ois kannattanu yöllä herätessä pumpata tissit, sillä ne meinas aamulla räjähtää ja imetys sattui tosi paljon!

Päivällä olis eka neuvola ja siellä saan hakaset haavasta pois, hui.

Jebbis, joko on ekat agikisat katsottuna???

Tsemppiä odottelijoille ja jos en ole jotakuta vauvautunutta muistanut onnitella :heart:

 
Blaah...samat fiilikset kuin monella muulla joiden vauva ei vielä ole maailmassa. Ei kyllä ole mitään muuta kuin kuvitteellisia oireita että vauva alkaisi syntymään ajoissa. Joka ilta sänkyyn mennessä toisaalta odottaa että jospa tänä yönä ja toisaalta kauhunsekaisin tuntein että apuva mitä jos se syntyykin tänä yönä.

Ärsyttää kun vaunut eivät ole vielään tulleen vaikka ne on tilattu jo MAALISKUUSSA!! Uskomatonta....20 päivä pitäisi saapua mutta pieni epäilys siitäkin että ei mene putkeen sekään homma:kieh:. Kantoliinan ostin edullisesti huutonetistä,ajattelin varautua siihen että saan pienen apinan joka haluaa roikkua mukana koko ajan :LOL:

Joop eipä muuta kuin odottelua... Onnittelut niille joita en ole vielä onnitellut ja tsemit meille muille!

Penni + Leppis 38+2
 
41 + 0! Onneksi tunnin päästä neuvola.

Eilenkin vierähti taas 8 tuntia koiraharrastusten parissa, tokoa, agilityä ja hakua. Agin jälkeen ajattelin, että nyt varmaan voisi alkaa tapahtumaan, sen verran painoi muksu tonne alas. Mitä vielä, tais vaan innostua asiasta, eikä halua tulla ulos ;)

Mutta, toivottavasti tunnin päästä sitten jo viisaampia.
 
Voisin vielä laitella synnytyskertomusta tännekkin! :)

Eli synnytys alkoi vesien menolla 5.7. puoli kahdelta yöllä. Olin kotona kuitenkin seuraavaan iltaan asti, kun en ollut varma oliko ne vedet tosiaan menneet, vai tuliko muuta vuotoa. Torstai iltana sitten soitin KYSille, ja kehotettiin tulemaan kiireettä saman illan aikana. Lähdettiin sitten miehen kanssa pari tuntia puhelun jälkeen sairaalaan, jossa ensiksi pääsin käyrille. Kätilö tuli sitten tekemään liuskatestin, niin sillon hulahti hirmuset määrät sitä lapsivettä. Kohdunsuu oli vielä kiinni kokonaan, mutta kotiin ei voinut enää mennä, eli jouduin jäämään yksin osastolle. Ja se osastolla olo oli HELVETTI. :( Oon varmaan yliherkkä tai jotakin, mutta en kyllä paljon muuta pystynyt siellä tekemään, kuin itkemään ikävää. Pelotti koko ajan, että mitä seuraavaks tapahtuu, ja kerkeekö mies sitten tulemaan synnytykseen. Yhden yön ja kaks päivää siellä olin, mutta tuntu kyllä viikoilta... Mies oli vierailuaikoina aina tukena, mutta sillonkin vaan itkin, kun tiesin että illalla sen pitää lähteä. Koko osastolla oloaikana nukuin ehkä kaks tuntia yhteensä, eli en pystynyt ollenkaan keräämään voimia synnytystä varten. No, 6.6. päivällä sain sitten supistuksia lisäävää lääkettää kaks kertaa suun kautta. Mies oli sillon seurana, ja sain nukuttua sen vieressä hetken, ja mieli oli vähän parempi! Sitten kun alko supistelemaan kunnolla (klo 16), lähetin miehen kotiin syömään ja nukkumaan, ja sovittiin, että seuraavan kerran pääsee tulemaan suoraan synnytyssaliin. ;) Puoli yhdeltätoista illalla sitten tosiaan sain siirtyä synnytyssaliin, kun supistukset olivat jo tosi voimakkaita. Kätilö kyseli kivunlievityksestä, ja en halunnut mitään päätä sekoittavia lääkkeitä/ilokaasua, joten jäin pariksi tunniksi odottelemaan epiduraalia. Mies tuli tunnin sisällä paikalle, ja pärjäsin hänen kanssaan tosi hyvin supistuksissani! :) Olin koko raskauden ajan sitä mieltä, että ne supistukset ei voi olla niin kauheita, eikä ne kyllä ollukkaan, paitsi sitten kun oli 8-10cm auki! Sain siis epiduraalin, mutta se vaikutti vaan oikealla puolella, supistukset tuntu edelleen vasemmalla puolella jalassa, lantiolla, alaselässä ja pepussa. Silti sain nukuttua hetken. Ihan koko synnytyssalissa oloajan valitin kakkahätää......... xD Kätilö vaan sano, että ei oo kakka kun vauva, mutta ite vastasin aina että sittenpähän näätte, ja että kyllä oon varma omasta tuntemuksesta :'DD Kertaakaan en kuitenkaan isolla hädällä käynyt, eikä synnyttäessäkään tullu mitään muuta kun vauva :'D No kuitenkin, sillon kun alko olemaan auki sitä 8cm, mulla oli supistukset silti aika hiton kovia, mutta liian lyhyitä. Sain kohdunkaulanpuudutteen, joka ei vaikuttanu mitenkään muuten, kun että sisätutkimus ei sattunu. Lopulta sain vielä sitten spinaalipuudutukseen, jota laittaessa selkää jouduttiin tökkimään varmaan 100 kertaa ennen onnistumista, koska itkin ja huusin että haluun kakalle :'D Aina kun supistus tuli, olin varma että mulla tulee tarpeet siinä kaikkien silmien edessä, ja huolin vaan sitä. Kaikesta huolimatta puudutus vaikutti ihanasti, sain nukuttua vikat kaks tuntia ennen kun aloin ponnistamaan. Ponnistusvaihe oli ihan hirveä mun mielestä. Pyytelin vaan anteeks kun en osaa ja jaksa. Kätilö sano että tosi hyvin menee, ja ponnistan hirveen hyvin, musta tuntu ettei tapahu yhtään mitään, kipu vaan kasvaa. Ja kun kätilö sano että voin kokeilla vauvan päätä, ja että oon edistyny hirveesti, sanoin aina vaan että en usko tai älä huijaa. :D Vaavi syntyi täysin pistein klo 10.48, 38 min ponnistamisen jälkeen. Yhteensä synnytyksen kesto oli melkein 19 tuntia. Poika on rakkain ja täydellisin pienoinen ? Ja hän muuten syntyi samalle syntymäpäivälle, kuin isinsä!

Osastolla olo vauvan kanssa oli aika kauheaa. Huone oli tajuttoman pieni ja helvetillisen KUUMA, kahden hengen huone siis. Odotin vaan koko ajan, että päästäisiin kotiin. Päästiinkin kahden yön jälkeen, ja heti alkoi menemään tosi hyvin! Ainoa oli vain, että olin itse tosi surumielinen ja vähän ahdistunut, enkä edes osannu kertoo mitään syytä siihen. Eilen oli sitten neuvolan kotikäynti, ja kaikki oli vauvalla hienosti, paino noussut upeasti ja muutenkin jäpykkä oli kuulema tyytyväisän oloinen! :) Puhuin terkan kanssa paljon tuosta osastolla olosta, ja miten se ahdisti. En tiedä sitten helpottiko se, koska eilen sitten tuntu että jotenkin oon taas oma itseni!!! :) Tuntuu, että osaan hoitaa vauvaa tosi hyvin, ja meillä menee niin hienosti! Oon taas ilonen ja hymyileväinen, enkä hätäänny ja stressaannu heti jos vauva vaikka itkee, vaan pystyn rauhallisesti toimimaan ja hoitamaan vauvan. ? Ja mun mies on maailman paras isä, se osas alusta alkaen tosi rennosti ja rauhallisesti hoitaa poikaa! Oon niin onnellinen, meillä on ihana parisuhde mieheni kanssa, ja maailman ihanin poika. ? :')

Laitan vielä varalta tähän nämä meidän päivitettävät tiedot, jos Maanu ei huomannut aiempaa päivitystä viestitulvassa! :)

Eli Poika syntyi siis 7.7. mitoin 3650g, 51 cm, py 36,5!

Sitten kysymys erityisesti Kuopiolaisille! Eli pitääkö isyydentunnustamiseen varata itse aika, vai ottavatko he sieltäpäin yhteyttä? Entä sitten kun isyys on tunnustettu, sitten voi lähettää maistraattiin vauvan nimitiedot, eikös?

Ihanaa päivää kaikille! :flower:
 
Onnittelut taas vauvan saaneille! :)

Meillä Pulla 7vk käyttää Pampersin vaippoja, 1-koko on vielä käytössä mut tänään mies toi kaupasta 2-kokoa niin katsotaan joko vaihdettas siihen. Libero-kassin mukanahan tuli muutama vaippanäyte, 1-koko on paljon pienempi kun pampersilla mut sitä 2-kokoa en oo vielä kokeillut.
Mun mielestä nuo pampersit on mukavempia käyttää kun ne on jotenkin pehmeemmät tms. Liberot tuntuu hirveen jäykiltä vauvan päällä.

Täällä Pulla-neiti sairastaa ensimmäistä flunssaa :( Ääni käheänä ja vähän lima rohisee, mut lämpöä ei ole. Nukkuu manducassa päikkäreitä kun on niin halipulainen :)

Oulussa ainakin tuli kutsu isyydentunnustamiseen ihan automaattisesti. Maistraattiin laitettiin nimilaput menemään viime viikolla, nimiäiset meillä pidetään vasta 4.8 kun miehen porukat tulee lapista takas.

Me käytiin Pullan kans lauantaina ekaa kertaa koiranäyttelyssä, hyvin meni kun pumppasin maitoa pulloon mukaan :) Ens viikonloppuna sit uusiksi...
 
MiNi87: Aivan ihana tuo siun asenne :D Sai niin hyvälle tuulelle kun luki siun tekstiä.

MSB: Ai vitsit repesin tuolle kakka jutulle. :D Ja siis mulla oli ihan sama fiilis synnytyksessä, olin ihan varma että nyt on päästävä vessaan mutta enpä minäkään koskaan sinne asti päässyt vaan vauvahan sieltä tuli.

Meidän poitsulla oli tänään neuvola. Hienosti oli pikkuinen kasvanut, 2cm on tullut pituutta sitten syntymän ja paino oli noussut yli 3:n kilon, eli nyt tarkalleen 3010g :D Eli aika hyvin on saatu tissittely ja korvike tasapainoilu toimimaan. Korvikkeesta kun pääsis vaikka eroon mutta pitäis ehtiä pumpata vissiin noita tissejä enempi enkä ainakaan nyt vielä jaksa ottaa asiasta stressiä, maitoa tulee ja korvike kelpaa niin näillä mennään :)

Eilinen oli ihan kamala päivä. Poika valvotti mua koko toissa yön ja isänsä oli vielä työpaikan pippaloissa silloin. Eilen aamusta vaihdoin sitten pojalle vaippaa ja hänhän kakkasi oikein paineella sitten just kun sain vaipan pois ja sitä itseään oli sitten pitkin lattioita ja mattoa ja hoitopöytää. Koko yön valvomisen jälkeen itkuhan siinä pääsi. Mies onneksi lievästä krapulasta huolimatta passitti mut nukkumaan ja hoiti siivoukset sekä poitsun. :heart: Minä sain vetää 5h unta. Siinä se sitten päivä tosin menikin nukkuessa. Mutta viime yö oli taas normaali, pari kertaa herättiin syömään ja poika nukkui tosi hyvin. Oisko tuo D-tippojen aloitus pistänyt toisella mahan kipristelemään sitten..?

Omena ja Pikku-ukko 2vkoa 2vrk
 
Jaahas, eipä siellä neuvolassa muuta kuin käskivät soittaa torstaina naistenklinikalle yliaikaiskontrollin. Paino laskenut kilon viime viikosta, muut arvot normaalit. Nyt tosin kaamea selkä kipu ja paha olo, olispa enteilyä alkavasta synnytyksestä.

Odotellaan, odotellaan.
 
Omena85 joo, ja oikeesti kun itkin ja huusin sitä spinaalia laitettaessa, että päästäkää mut herra jumala vessaan :'DD Ja ponnistusvaiheessa en tosiaan tuntenu yhtään mitään alapäässä, ainoostaan pepussa. -.- Mieskin kysy kotona, että miltä se tuntu tuolla alhaalla... No, ei yhtään miltään. :D Ehkä meidän poju syntykin mun pyllystä...? |O Noniin, nyt lopetan. :LOL:
 
Ärsyttää kun vaunut eivät ole vielään tulleen vaikka ne on tilattu jo MAALISKUUSSA!! Uskomatonta....20 päivä pitäisi saapua mutta pieni epäilys siitäkin että ei mene putkeen sekään homma:kieh:. Kantoliinan ostin edullisesti huutonetistä,ajattelin varautua siihen että saan pienen apinan joka haluaa roikkua mukana koko ajan :LOL:
mistä tilasit vaunut? meillä venähti toimitus luvatusta 6-8 viikosta 10,5 viikkoon ja nyt odottelen että koska ovikello soi kun vaunut on tampereella kuljetusfirman kyydissä :) saksasta kiddies24.de tilasin ja hartanilla oli toimitusvaikeuksia sinne nettifirmaan. kantoliina on vastasyntyneellä hyvä kunhan se ei ole trikoota.meillä trikoinen oli liian lörppä ja joutui niskaa tukemaan käsillä kokoajan.kudottu liina olis ollu paljon parempi mut onneks nyt jo mennään hienosti rintarepussa niin ehtii siivoamaan ja muuta kun tyttö nukahtaa reppuun heti kun laittaa sinne eikä herää vaikka imuroi ja meluaa :)

mulla lukee sairaalan synnytyskertomuksessakin että täysin auki tilantessa äidillä niin hyvä puudutus että ponnistussuunnan löytyminen vaikeaa :D eli mä en tuntenu mitään :D
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin siis edelleen odotellaan..
Mutta mä olen tänään edistynyt huikeasti! Pieniä vaippoja, tutteja ja vauvan unilelu ostettu! Lisäksi itelle imetysliivit ja liivinsuojuksia hommattu. Sairaalakassin pakkaaminenkin aloiteltu.. Kerrassaan aikaansaava päivä :) Ehkä tällä viikolla kasataan jo vauvan sänky ;)

Muuten ei mitään muutoksia mihinkään suuntaan. Edelleen välillä on hetkiä, etten edes tajua olevani raskaana, muuta ku väsymyksestä. Välillä taas kaikki ottaa päähän ja raskautta ei voi olla huomaamatta. Iltasin varsinki sattuu aika paljon. Enkä käsitä miksi synnytys on alkanu pelottamaan niin sairaasti. Vaikka kaks hyvin sujunutta takana. Ihan samat ajatukset ku sulla penni3.. joka ilta toivon, että alkais, mut samalla toivon, että eipä alkaiskaan! Jotenki ahdistavaa..

Mutta mulla siis päämäärä on siellä elokuun puolivälissä. Yliaikaiskontrolli on sit ehkä 41+5 eli 9.8 eli 15. päivään mennessä tän vaavin on pakko syntyä! :) Näillä mennään ja tällä hetkellä se ei ahdista yhtään. Kohta taas eri ajatukset :)

Tsemppiä kaikille, huomenna laittelen sitten taas neuvolakuulumisia..

Ruususuu ja murunen 38+2
 
No niin arvon naiset, Tanja on saapunut ;)

TIPETSU No niin, vedäppä hymy korviin ja kuuntele tämä.. Minä 3 vuotta sitten synnytyssairaalassa.. vauva 4päivää vanha. Pesen pyllyä, ja kas lyön vauvan pään "täysillä(omasta mielestäni)" hoitopöydän koivuiseen reunaan. En uskalla kertoa kellekkään, itken itseni uneen, seuraan vauvan vointia, itken ja itken ja itken.. MAAILMAN PASKIN ÄITI! Kotona viikkojen päästä puran tunteen miehelle.. Ja arvatkaa mitä??? Mieskin kertoo, että hänelläkin se vauvan pää kolahti siihen laitaan, että hän ei ymmärrä miten huonosti voikaan olla suunniteltu se hoitotaso sairaalassa, että kun peset vauvan pyllyä niin pää melkein tahtomattakin kolisee siihen pöytään jos on oikeakätinen pesijä.. Tai se kerta, kun ryömimään lähtenyt poikani tippui sängystä imetyksen jälkeen, tai se toinen kerta, tai se kolmas kerta.. tai kun pojan sormet jäi keväällä auton oven väliin.. Tai kun kamppasin pojan naamaallleen vahingossa taiiiii... Niih. Mikähän on paikallisen soskun numero? :popcorn:

Maanu Sektion jälkeen tunteet tuollaiset on ihan normaaleja, mä pyytelin anteeksi kaikilta, että miten huono "äiti" olen kun en edes synnyttää osannut. Löysin voimaa siitä, kun kirjoitin tarinan aikanaan tänne kaksplussaan ja jauhoin siitä kaikkien joiden kanssa pystyin ja jaksoivat kuunnella. ja jossain vaiheessa vaan tajusin, että eihän se itse "akti" vaan se tulos. :) Kyllä se siitä! usko pois <3

Nytkin jauhan paljon synnytyksestä, ei sekään mennyt niinkun "piti", mut Jytky ja esikoinen on niin ihania, että enköhän mä joskus sen "unhoita". Ja hei, ajasta kun ootte puhuneet, musta ainakin tuntuu, et oonkohan mä enää ikinä mitään muuta kun leivinpaperirullamaisen mahan omaava kahden lapsen äiti joka juoksee suihkuunkin henkihieverissä että ehtii siellä käydä.

Omena Mä hikoilen myös, mulla on tuplalakanat sen takia, että sänky ei olisi liti märkä, tyyny on aamuisin litimärkä. *yöks*

Terkuin TouhuTanja
 
Taas yks neuvola takana, saapa nähdä montako maanantaita vielä käydään tuolla näytillä :) tänään siis rv 38+1.. kaikki yhä samoilla linjoilla kun ennenkin (verenpaineet, hempparit ok, painonlisäys 500g/vk eli yhteensä nyt tullut raskauden aikana 2,9 kg painoa, raivotarjonnassa ollaan). Typy liikkuu paljon ja antaumuksella ja monottaa kyllä tosissaan tuonne palleaan ja kylkiin :D olo alkaa olla erittäin "raskas" ja toivoisin kyllä ettei tätä enää montaa viikkoa tarttis kärvistellä (vaikka varmasti tulee vielä ikävä masua kun onhan se aika söpö) ;)
 
hormooni huuruinen vauva arki täälä jatkuu =) oon koittanu pitää itteeni vaan kasassa mutta ylilyönneiltä en vaan välty tän mun mieleni kanssa. ONNEKS saan nyt käydä vailla huolen häivää tupakalla!!

vauva on kiltti ja ihana :heart: ei turhia itkeskele,yöllä herään ähinään ja ennen itkua onkin sit jo pullo suussa :)

viime yönä heräsi sen pari kertaa,onhan se oudokseltaan väsyttävää kun unet keskeytyy itsellä mutta kaippa siihenkin tottuu ja oon onnellinen että vauva nukkuu tunteja kuitenkin putkeen.
huomena ensimmäinen neuvola,innolla odotan paljonko paino tytöllä noussut ja ajattelin itsekkin vaa alla käydä :D multa otetaan noi tikit pois kans.

sektio haavan kans oon pärjänny vaan niin mahtavasti,täytyy koittaa vaan pitää pää kylmänä ja tyytyä kävelyyn liikunta muotona. lauantaina olin jo shoppailemassa :) nyt kun viikko on kulunut niin ei kyllä omasta voinnista uskois,siivoilen normaalisti ja muutenkin fyysisesti hyvä olo. oon vaan niin kiitollinen et kaikki meni näin hyvin.

mielen päällä on niin paljon kaikennäköstä etten oikeen tiä miten niitä alkaisin purkaan,ahdistusta on jotenkin tänään ollu ihan hirveen paljon vaikka tiedän että pitäis antaa kaikelle vaan aikaa niin mun perusluonne on vaan semmonen hätähousu...
onneksi pienestä saa tosi paljon aihetta hymyyn ja sitä on vaan niin kiva hoitaa.
kunpa ihmissuhteet olis yhtä iisejä :stick:
 

Yhteistyössä