Heinäkuun Hellemasut -15 *toukokuussa*

Voi StaRR kun on neuvolan täti pelotellut sinut. Toisaalta jos pääset äippäpolille käymään niin saat mielenrauhan.

Paineista mulle aikoinaan sanottiin kun niistä huolestuttiin (kun mulla on aina paljon korkeammat paineet kotona mitä neuvolassa) että raja jokaiselle on henkilökohtainen mitä pitää seurata riippuen siitä mitä ne on olleet ekoilla kerroilla neuvolassa ja sitä nousua katsotaan sitä vasten.

Mieli ja hormoonit mä olen onneksi (en vain omasta mielestäni vaan myös miehen mielestä) ihan tasainen omien mielenliikkeiden kanssa. Nelli mä lauleskelin tänään aamulla kuopukselle just tuota laulua :D.

ipna 33+2
 
"salla07"
Ai kun vauvan liikkeet tekee kipeää tänään, Ei ole hetkeen näin paljoa liikkunut-kunhan ei kääntyisi pois rt, tuntuu eri paikassa liikkeet taas lujana :)
Mulla on heittäneet lopun arviot aina, tosiaan kun vauva on alhaalla. Kolmosesta selvisi kaksi päivää ennen syntymää että oli reilusti yli 4kg jne, eikä puhuttu mitään mahtuuko se tulemaan edes. Eikä puhuttu edes käynnistämisestä, ellei kalvoihin olisi just sillon tullut joku pieni reikä ja tiputellut vettä vähän..
Nytkin mietin miten maha voi olla näinkin iso, vaikka vauva on tosi pieni ollut kokoajan kun on mittailtu :D että pitääkö se arvio paikkaansa.
Mun paineet on kotona tyyliin 52/103 jos makaan sohvalla tv:tä katsomassa , ja neuvolassa sitten järestään 70/130..
Viimeraskaudessa mulla just oli turvotus+paineet korkeat lopussa ja stiksasin pissaa kotonakin, mutta labroissa ei myrkytystä näkynyt sitten.
Nyt paistelemaan vohveleita koululaisille välipalaksi!
 
Ihana (jos voin näin sanoa) mutta se että en ole yksin ja ainut näitten asioiden kans joita panikoin! StaRR, nimittäin minä sain eilen myös paniikki kohtauksen omista asioistani :'(

Nimittäin eilen kävin sovitulla äitipoli käynnillä ja diapeteslääkärillä sekä-hoitajalla.
Dlääkäri oli ensin ihmeissään että kun aamupaastoja ei olla hänen ohjeitten mukaan saatu kuriin että nyt on kyllä vauva kasvanut todella suureksi. Mulla siinä vaiheessa nousi kylmän hiki että miksi minä en sitten saa nuita arvoja alas vaikka olen tehnyt niin kuin olet itse neuvonut. Hän totesi että ehkä tässä on nyt käynyt niin että hän on ratkaisevalla vauvan kasvuhetkellä ohjeistanut sinua nostamaan iltainsuliinin määrää liian vähän :stick: What? No, menny mikä menny...joka tapauksessa nyt hän tarttui vasta ongelmaani kunnolla (mutta ehkä liian myöhään:mad:) pistä ilta insuliini kahdessa erässä ettei kiteenny ja reiteen. Tadaa! Tämän aamun arvo oikein hyvä vaikka muut olleet kutosella alkavia :O ja ateria insuliini ei pidäkkään enää paikkaansa että hiilihydraattien mukaan vaan reilusti enenmmän. No sit kysyin että paljonko, no itse pitää kokeilla...aarhhg...paniikki kun pelkään niin kovasti näitä että verensokeri laskee pistoksen takia liian alas...
No sieltä sitten äitipolille... Käyrä joka otettiin joka oli liian tasainen...
Lääkäri oli huolissaan vauvan virkeydestä käyrän takia...hiki tuli jo tässä vaiheessa.
Ultralla kahtoessaan ei paljon puhunut joten aavistin hiljaisuudesta että nyt on asiat pielessä. Pojan painoarvio 2888g mikä on 800g enemmän kuin kaks viikkoa sitten! Mahan ympärys niin iso että meni yläkäyrästä yli eli poika on selvästi makrosominen eli sokeri vauva. Veden määrä oli kuitenkin normaali ja virtaukset. Mutta vaisu liikkumaan. Puheli siinä että nyt viikko 34+0 ja viimeistään ellei tule itse aikaisemmin niin 38 eli juhannusviikolla käynnistys tai sektio vauvan voinnista riippuen. Apua mikä paniikki mulla iski!
Lääkäri on äitipolin johtava ja hyvin asiansa osaava, monesti mua ultrannut että luotan täysin hänen arvioonsa.
Puheli siinä että synnytys on vauvalle hirveä ressi ja sokerivauvalle vielä enemmän. Että jos katsotaan lähemmin sitten mikä on vauvan vointi ja tehdään päätös sen mukaan. Teki sisätutkimuksen ronskilla kädellä (joka muuten sattui)kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja pehmeä mutta kiinni. Eli on hieman edistystä tapahtunut kk sisään.
Sitten passitti syömään ja tulla ruokailun jälkeen takaisin uudelle käyrälle. Näin tein ja tuloksena hyvä käyrä ja sain luvan lähteä kotiin.

Mutta paniikki iski :ashamed:
Meille on tulossa joka tapauksessa iso vauva ja minun maha on niin iso että kuvaa en kehtaa laittaa! StaRR:n vatsa jää toiseksi :ashamed:
Ja mikä pahinta tässä kaikessa on se että tunnen itseni epäonnistuneeksi :'(
Niin huolellisesti olen yrittänyt nuita sokereita vahtia ja syömisiäni sekä liikkunut ja silti...tiedän että en ole voinut sille mitään että kehoni reagoi tähän tällä tavoin johon ei voi itse vaikuttaa mutta silti olen lamaantunut...
Kiitos anteeksi

Piiper ja poika 34+0
 
Itsekki innostuin tota mahaani kuvaamaan tänään. Ja tossa linkki kuvaan:
maha 34+2

Piiper älä ihmeessä koe itseäsi epäonnistuneeksi. Et varmasti olisi voinut mitään tehdä toisin/ paremmin. Nyt vain katse kohti synnytystä ja tulevia vauvan tuoksuisia hetkiä:)

Itsellä mahassa tuntuu ihme tärinöitä välillä. Siis vauva tärisee muutaman sekunnin ajan sit loppuu. Onko muilla vastaavaa?

Tällä viikolla neuvola ja jännittää jo onkoha missä asennossa vauva tuolla mahassa.
 
Nelli juups, seuraan kyllä oloa ja paineita. Mulle vaan iski paniikki tuon nlan jälkeen niin oon mitannu aamupäivän jälkeen rr:n ainaki kolmesti :D Jospa nyt illalla sit seuraavaks. Toivon et ens viikon to asti päästään odottelemaan kun sairaala tosiaan siellä 85km päässä niin ei huvittais kauheesti siellä hypätä joka päivä. Mut toki mennään jos yhtään tuntuu ja hanakasti soittelen polille.. =)

ipna joo, painesuositukset on henk.koht. ja mulle oma terkkari sanoikin et 140/90 liian korkee mut sen alle kaikki ok. En tiedä mistä toi tuuraaja keksi et ei saa olla kuin 130/85 koska tuohan mulla nyt ylittyy välillä kotonakin, riippuu vähän.

piiper75 Et tosiaankaan ole epäonnistunut :hug: älä uhraa ajatustakaan tommoselle. Kaikki ei vaan mene niin kuin aina pitäis, mullakin aamusokerit nyt ollu reilun viikon jo yli kuutta muutamaa satunnaista hyvää aamua lukuunottamatta. Samoja fiiliksiä ja pelkoja täällä. Eniten mua pelottaa et vauva on oikeesti joku 5kilonen ja toivon et jos on yli-iso niin se huomataa ajoissa koska vaikka tiedän et alatiesynnytystä lähdetään aina tavoittelemaan niin silloin haluan ehdottomasti sektion. Tän aamun terkka oli siis sitä mieltä peittelemättä että vauva on todella iso jo nyt. Hyvä et kaikki oli sit hyvin kummiskin, mullakin veden määrä ollu koko ajan hyvä, normaali kun käsitin et sokerivauvoilla näin ei aina ole. Et pitää olla siihen tyytyväinen. Ja laita vaan masukuva rohkeesti, varmasti ihana iso masuli siellä :heart: Toivottavasti sun mieli piristyy, onneks ei ole enää niin montaa viikkoa jäljellä..

riikkusella kans ihana masu =) Mulla myös tärinää mahassa välillä havaittavissa ja luin kans et poikavauvoilla pissaamisen jälkeen saattaa hetken tärisyttää, tiedä sit :D

Mua kävi varmaan eniten ahdistaa tänään siksi tuolla nlassa kun äitipolilla on koko ajan tiuhassa seurannassa kehuttu ja oikeen osaava osastonlääkäri sanonut ultratessaan et vauva menee hienosti keskikäyrällä eikä ole makrosomiaa havaittavissa. Siks nyt suhtaudun ajatuksia selvitettyäni vähän skeptisesti tuohon tän päiväiseen "tuomioon" kun terkkari sanoi kaiken diagnoosinsa vain mahan päältä katsottuna yms. Mut seurailen nyt oloja.
Äippäloma muuten alkoi tänään virallisesti :D Tästä päivästä laskettuun aikaan tasan 5 viikkoa+päivä ja täysaikasuuteen enää 2 viikkoa+päivä. Hmpfh.
 
Piiper älä ystävä hyvä itseäsi soimaa! Olet varmasti tehnyt kaiken just niinku pitää. Ja varmasti synnytys menee hyvin. Sitten vaikka sektio jos näin pojalle parempi. Hyvä kun luotat lääkäriisi niin on yksi stressi vähemmän. Kyllä ne tietää mitä tekeevät.

Riikkunen Kaunis maha =)! Minä pitäisin sitä tärinää myös pissaamisena. Mutta mulla ennestään kolme tyttöä ja yksi poika, kaikki ne on tärissy tuolla :D
 
Ehtoota vielä.

Piti ihan tulla kertomaan kun olen täällä useasti maininnut kun kaikki kommentoi meikäläistä ja taputtelee mahaan yms. Tänään tuli kyllä pohjat nyt illasta! Olin kaupassa. Kassalla sit purin kamoja tiskille ni perässä oleva rouva sanoi että tuntee niin valtavaa myötätuntoa minua kohtaan että haluaa tyhjentää ostokset hihnalle. Sanoin että saan kyllä itsekin ja on mulla aapureita mukana. No väkisin se tyhjenti kaikki ruoat sellanen säälivä ilme kasvoilla. Siihen perään tais myötötunto tarttua kun kassaneiti halusi nostaa pakatut ostokset minulle kärryihin. :O. näytänkö ooikeesti niin säälittävältä, norsulta, valaalta ja mitä vielä?!!! En minä mitenkään vaikeroi tai muutenkaan käyttäydy eri tavalla.. kävely nyt on ku ois paska housussa ja pallo haarovälissä, mahan koolle en mahda mitään.

Mutta nyt nukkumaan. Ihan poikki. Kunnon shokkipaluu arkeen jatkunut tänään. . Hajoooon!

Hyvvee yötä ja nukkukee hyvin =)
 
"salla07"
Ensikauppareissulle solmi huivi mahan alta kaulaan, ja kerro että se tippuu muuten.. :D
Tänään on tullut muutamia napakoita supistuksia,.käytiin kummitätiä sairaalalla moikkaamassa ja eipä toiminut hissi-kivaa oli kävellä 4. kerrokseen. Mun äiti oli nähnyt unta, että synnytys alkaa jossain ylämäessä :D
 
Säihkiss varmasti säikäyttänyt tuollainen kolari, onneksi tutkivat sen jälkeen.

Winny: mullekin terkka sanoi liikelaskennasta, vaikka sille ei ole tarvetta ollutkaan...lähinnä muistutteli, kun kuitenkin ollaan tavallaan loppusuoralla ja vauva alkaa yleensä jossain vaiheessa rauhoittumaan.

Synnytystapa-arviosta: mulle ei tehdä enää, kun kolmatta odottelen, mutta vauvan painoarvioultra olisi vielä rv 36+2 (esikoisen ison syntymäpainon vuoksi). Varsinaista arviota ei tehty esikoisenkaan odotusaikana, vaikka sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella ja mulla pituutta 157cm (joka ei siis vaikuta siihen pystyykö synnyttämään ison vauvan), kävin kuitenkin painoarvioultrissa, joka koettiin riittävänä (vaikka ei kertonutkaan totuutta vauvan koosta) ja siellä myös tarjonta tarkastettiin. Seuraavassa raskaudessa toteamus oli, että kun sieltä 4720g on tullut, niin tulee seuraavakin :rolleyes:

StaRR: no onpa ollut neuvolassa pelottelua...mulla käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia esikoisen synnytys vasta rv40+3, kun paineet oli 170/117, turvotus oli järkyttävä, painoa viimeisillä viikoilla kertyi 1,5kg/vko, sf-mitta oli kaksi viikkoa ennen la:ta 42cm. Lisäksi oli muita myrkytysoireita ja vauva tuntui isolta terkan käsiin. Onneksi sua seurataan tarkkaan tuon radinkin takia, mutta tuollainen hysterisointi on mielestäni turhaa, kun muutenkin varmasti mietityttää synnytys ja vauvan painoasiat yms.

piiper75 Et ole epäonnistunut, toisilla vaan ei sokerit pysy kurissa millään ja vaikka pysyisikin, niin vauva saattaa silti sen rd:n takia kasvaa hurjasti.

Nelli: mua itseeni nolotti hirveästi, kun noutopöydästä ruokaa hakiessani kassa juoksi kantamaan mun tarjotinta |O en mielestäni näytä vielä niin raihnaiselta...

Taas ootte laittaneet söpöjä masukuvia...niin ne vaan on kaikki niin ihanan erilaisia...tässä oma räpsäisy sunnuntailta rv 33+0 kunniaksi ennen kävelylle lähtöä DSCN1149

Täällä alkanut kävelylenkit tuntumaan pahalta :( nyt viime päivinä on alkanut noin 10minuuttia kävelylle lähdön jälkeen sattumaan tuolta kohdunsuun paikkeilta kuin puukolla viillettäisiin ja se tunne kyllä pakottaa pysähtymään ja pari kertaa on päässyt ruma sanakin. Eilen meinasin soittaa miehen hakemaan mut takaisin, kun jossain vaiheessa joka askeleella sattui. Kotona kun jumppailen kevyesti ja teen oma paino vastuksena/pienillä painoilla lihaskuntoa, niin ongelmaa ei ole ilmennyt, mitä nyt harjoitussupistuksia tullut tavallista enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kommenteista. Vaikka tiedän että en voi asialle mitään niin silti tuntuu aikas huonolta...mutta loppua kohti mennään.

Keskustelussa on ollut nuista maha-kommenteista. Luojan kiitos mulle ei ole kukaan kommentoinut mahan kokoa, sillä se joka kommentois sanois sen viimeisen kerran. :mad: Pidän nimittäin mahaani henkilökohtaisena niin etten kärsi että joku koskettaa tahi sitä kommentoi jotenkin...kyllä jotkut ihmiset osaa olla tökeröitä...

Eilen kävin kävelyllä pitkästä aikaa ja pystyin vielä kävellä vaikkakin hitaammin kuin normaalisti. Olin tyytyväinen.
Yö meni perseelleen kun en vain saanut unen päästä kiinni ja sit viiden maissa vanhin lapsista herätti täysiä huutamalla kun täällä joku lentelee :stick:
Siis kärpänen :LOL: ja voi mikä huuto!!

Kävin tänään neuvolassa. Täti totes sen mitä äitipolilla oli todettu. Sf-mitta menee yläkäyrän yli, 33cm nyt. Painoa oli mulle nyt tullut vasta kilo yli lähtöpainon mutta turvotus on tullut jäädäkseen. Paineet ok ja pissa.
Ensviikolla otetaan se streptokokki näyte. Otetaanko kaikilta?
Sovittiin että menen jo ensiviikolla sinne näytteen ottoon jos sais häädettyä tätä aikaisemmin yksiöstään ulos. Juhannusviikon oma neuvola kiinni ja heinäkuun siellä on joku tuuraaja...äääh...mun oma neuvolatäti on niin mukava, mutta kai se voi lomansa pitää vaikka mä synnytänkin :LOL:

Tänään ajattelin vahata nahkasohvat ja pestä keittiön maton :whistle:

Piiper ja poika 34+1
 
ipna, lisäistukan ulostulosta kun kyselit, niin kyllä sen pitäisi siinä jälkeisvaiheessa syntyä ihan normaalisti, kuten se oikea istukkakin. Mutta siis synnytyksessä pitää ottaa huomioon että sieltä pitää tulla ulos kaksi istukkaa, eli ihan kiva että huomattiin nyt niitä olevan tuplat...

StaRR kylläpä melkoista kyytiä sait neuvolassa. Itse terkkana (vaikka en neuvolassa olekaan töissä) aina ihmettelen mistä noita töksäyttelijöitä oikein tulee.. Toki asiat pitää kertoa rehellisesti ja tutkia joskus vaikka varmuudenkin vuoksi mutta voishan ne äidille kertoa jotenkin pehmeämminkin tai ainakin varmistaa ettei ole aiheuttanut turhaa huolestumista. Voimia sinne! :hug:

Piiper älä tosiaan soimaa itseäsi! Onhan se tosi kurja jos insuliiniohjeistus on ollut pielessä mutta onneksi oot hyvässä hoidossa ja tilannetta seurataan. Itse et olisi voinut mitenkään paremmin toimia, muista se! :hug:

Täällä myös ollut tuota liikkeellä, että kaikki haluavat auttaa ja kohtelu on ihan erilaista kuin ilman mahaa on ollut, vaikka ei tämä mun maha nyt mikään ihan valtava olekaan. Vielä ei ole tainnut esim. kaupassa kukaan ihan tuntematon tulla tarjoamaan apua mut kyllä ihmisten katseet kertovat melkoisesta myötätunnosta, kun etananvauhdilla hiihtelen. Oon tietoisesti opetellut ottamaan apua vastaan esim. töissä tavaroiden kantamisissa ym. ja jos joku tarjoaa tuoliaan niin ehdottomasti istun mieluummin kuin seison. Eli tervettä itsekkyyttä on pitänyt tässä turvonneiden jalkojen, liitoskipujen ja supistusten kanssa opetella =) Olisko ollut siinä neuvolasta saadussa vau-kirjassa semmoinen neuvo, että älä seiso jos voit istua ja älä istu jos voit maata. Tätä toteutan mahdollisuuksien mukaan.

Säihkiss 32+2
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Kirjoittelin eilen pitkät pätkät ja niin se katos bittiavaruuteen ja mulla meni hermot, joten en lähtenyt kirjoittamaan edes lyhennelmää.

Piiper, samaa mieltä kuin muutkin. Vaikka se ei kivaa olekaan että vauva kasvaa liian isoksi mutta jos ei johtavan lääkärin neuvot ole riittäneet, mistä olisit voinut ite tehdä turvallisia muutoksia?

StaRR, ei kuulosta kivalta tuollaiset pelottelut, toivotaan ettei niihin ole aihetta! Mutta jos onkin, olet hiukan päässyt mielessäsi jo varautumaan tilanteeseen ettei se tule yllärinä synnytykses tai yllärinä koko synnytys! (Mulla ainakin auttoi, kun uhkailivat pienkeskosuudella. Pelotti mutta leijonaemo sisällä heräs)

Voi rähmä mitä kommentteja ja käytöstä muutamat ovat saaneet osakseen! Itteä nolostuttaa jo miehen ystävällisetkin kommentit mun nopeudesta, tiedä kuinka verisesti loukkaantuisin tuntemattomien vastaavista!

(.)Meillä oli eilen neuvola ja siellä kaikki mittaukset näytti hyviltä. Olin saanut Hbkin nousemaan 117. Sf-mittaa(28cm) täti ekaks vähä säikähti mutta kun laittoi koneelle niin keskikäyrällä mennään. Varattiin samalla loppuraskauden kaikki neuvola-ja lääkärikäynnit. Lääkärille on kuulemma kesällä tunkua niin varmistettiin nyt että pääsen rv35-36 siellä käymään.

Kivoja masuja kaikilla! Jännityksellä odotan millainen tästä tulee kun noille viikoille päästään. Kuvaa yritin eilen liittää kun teksti katos joten nyt en edes yritä vaan laitan sen sitten oikein koneelta.

A&u 30+4
 
Heipsis kaikille =)

Pajunkissa Kaunis maha sinullakin. Ja ihmeen pitkälle olet pystynyt lenkkeilee :O. Eihän tuo ihme jos alkaa jo kolottelee.

Piiper Mulla oli oli kans sf mitta 33cm viimeks neuvolassa rv33+0, lähti vähä alakanttiin menemään :O.

Säihkiss Hyvä asenne sulla muiden myötätuntoa kohtaa. Minuakaan ei ärsyttä jos joku tuttu tulee haastelee mut kaikenmaailman kaupankassat ja tuntemattomat, mur! Ja hyvä neuvo Vau-kirjassa =)

Astrea Kiva lukea että takkuilun jälkeen sulla ja vauvalla on kaikki hyvin ja normaali neuvolaseuranta riittää =)

Minuun on laskeutunut joku rauha. Sellainen että kivut ja olot ylipäätään ei enää ota aivoon. Antaa niiden nyt tulla vain. Paikkoja ne vain valmistelee. Virtaakin on, tai ennemmin halua tehdä kotihommia ja liikkua edes jossain lasten kanssa. Kotona kökkiminen riittää nyt. Jotenkin tuntuu tämä olo että oisin pidemmällä, siis muutenkin kuin olojen puolesta. En tiedä. Sekin mahdollisuus on. Nähtäväksi jää. Supistuksia tulee päivittäin ja vähän niissä alkaa olemaan jo enemmän kipua ja kestoa. Paine kasvaa myös koko ajan koska pää on muute aika hyvän kokoinen ja aivan käsiin saa sen.. sisäkautta aika hurjan tuntunen.. Jep, välillä pitää vähän ronkkia :D

Mutta oikein mukavaa ja toivottavasti aurinkoista päivää kaikille =)

Nelli & Timpsu 34+2
 
Kiva kuulla astrea että teillä kaikki hyvin ja sullakin jo yli 30+ viikot =) Niin se aika menee nopeeta vaikka vastoinkäymisiä olikin.

Pajunkissalla ihana kaunis masu =) Nyt vaan rennosti ja oman voinnin mukaan liikkuminen, alkaa viikot olla jo sitä luokkaa.

Piiper mulle ei ainakaan ole puhuttu mitään strep.näytteestä joten en usko et otetaan, varmahan en voi olla? Voihan olla et se on joku standardijuttu joka otetaan myöhemmin tai jotain..

Nelli mää yritän kans ajatella et kaikki kivut ja muut valmistelee synnytystä varten mut välillä meinaa silti itku päästä. Mut paremmin minäkin niihin suhtaudun kuin aiemmin. ajattelen myös et kun niille ei vaan voi mitään niin miks stressata ja ahdistua. Siis mistä tunnet sen vauvan pään? :D Ite en oo uskaltanu mihkään sormiani työntää mut tuntuu mun mielestä tuossa häpykummulla tai siinä paikkeilla.

Tänään on ollu verenpaineet ok, jopa ihanteellisia arvoja oon saanu. En jaksa enää miettiä ja stressailla tuota eilistä terkkarikäyntiä. Mullahan on äitipoli ens viikolla ja sinne odottelen ellei paineet nyt sattuis nousemaan yhtäkkiä niin sit soittasin sinne ennen ens viikon aikaa..
Tänään on vihlonu tuonne alamahalle ja yöllä kääntyessä kans aika inhasti.
Kauppareissulla kävely hankalaa mut ei sillain enää kivuliasta. tai nivus yms. kivut kaikonneet melkein kokonaan mut sit tuntuu et maha painaa ja vauva niin alhaalla et se ahdistaa fyysisesti ja kuormittaa paljon. Enpä mä pitkille lenkeille oo enää menossakaan ennen hoohetkeä.
Aurinkoa jokaisen päivään!

StaRR 35+0 poxis
 
StaRR Wau, 36. viikko alkaa sulla jo!!! Wuhuu! Ja se pää :D. Tosiaan päältä päin tuntuu ihan tuossa häpyluussa kiinni. Ja eipä tuota tarvii kauheesti sormella koittaa sisältä päin niin siinä se painaa ihan hollilla ja tuntuu :D

Mulla on tänään tullu muutaman kerran sellanen todella jäätävä alaselkävihlonta joka kestää jonki aikaa ja menee ohi. Ei ole ollu aiemmin. Sellanen paha menkkajomotus mutta alaselässä.
 
Ainiin, ja rintojen, nännien ja myös ajoittain mahan kutina rantautunu takaisin, en kärsinytkään siitä vähään aikaan mut nyt taas.. ja maitoa tulee tisseistä, tänä aamuna oli oikein kuivuneet maitojämät nänneissä :D Tulee puristamalla ja välillä kastuu paita muutenkin..jaiks.
 
StaRR Alat olla kohta kypsää kamaa :D. Mulla ei ole ikinä tullut maitoa ennen kuin vauva on syntynyt. Sittenkin aika nihkeetä sairaalassa koska vihaan olla siellä mutta kotimatkalla se alkaa.. huhhuh. Oon ihan lehmä ja just nii kauan ku lapsi imee.. kuopus sen 11kk =).

Lueskelin ketjuja missä kertoneet synnytystä ennakoivia merkkejä. Ihan uutena mulle oli että todella monella on verenpaineet ollu koholla joitain päiviä ennen synnytystä. Pitäsköhän hommata mittari :D
 
"salla07"
Mä en muista onko mulla ollut koholla ennen synnytyksiä, paitsi kolmosesta.
Nyt on omat enkat kyllä, alle 10min välein supistelee. Ja pitäisi lähteä ekaluokkalaisen kevätjuhliin myöhemmin.. aijoo, eilisten kipeiden suppareiden jälkeen tuli taas yöllä kerran limatulppaa, ei sentään niin paljoa kun edellisellä kerralla. Että kai ne jotain tekee..
Saas nähdä miten käy kun koululaisten lomat alkaa, ja 4vllä on kaksi hoitopäivää ensiviikolla vain.
 
Salla Liekköhän sulla nyt oikeesti tekee siellä jo temppuja nuo olot :O? Ite kyllä kaikenlaisesta eritteestä ajattelisin olevan ainakin lähellä.

Mulla jatkuu tuommonen alaselän outo vihlominen. Sillai oudosti vihloo sinne.. en tiiä, enemmän nyy ollu sitä ku esim.päivemmällä. Uusi juttu tähän raskauteen. Samalla tuo alakertakin vihlovainen pirulainen.
 
"salla07"
Sehän se tässä jännittääkin, mutta en haluaisi turhaa ronklaamista --> supistaa entistä herkemmin. Niin se lääkärikin puhui että ei mielellään "varmuudenvuoksi" katsella tilannetta.

Että koetan tässä makoilla ja juoda ja en oikeastaan liiku kodin ulkopuolella, ja onneksi meillä käy se apulainen 6h/vko siivoamassa/ viemässä lapsia puistoon, tai leipoo niiden kanssa tms. Mun virallisen äp-loman alkuun saakka on saatavilla, huippua!
Kohta poksuu 33+ :)
 
Salla07 sulla alkaa olemaan vähän jännää jo.

Säihkiss mä ajattelin vaan että kun tuota istukkaa ne auttaa kuitenkin syntymään napanuoran kautta ja kun tuossa toisessa ei ole sitä napanuoraa niin mietin miten tulee ulos. Hyvä jos tulee ihan normaalisti.

Maidon tulosta, mulla on rintsikoihin erittynyt maitoa jo varmaan 20 + viikoilla. Pian jo synnytyksen jälkeen multa tulee maitoa vaikka muille jakaa. Viimeksi kun kuopus syntyi ja viihtyi niin vähän aikaa rinnalla niin mun piti pumpata maitoa ja yrittää antaa sitä ruiskulla vauvalla kun olivat huolissaa ettei saa tarpeeksi maitoa. No pumppasin varmaan 5 min ja hälyytin hoitajan että nyt on maitoa... hoitaja nauroi ja sanoi että tuossa varmaan syy miksi vauva ei viihdy rinnalla niin kauaa kun saan pumppaamalla maitoa 5 minuutissa ihan riittävästi niin varmasti saa maitoa imemällä paljon nopeampaan ;).

(.) Mä en ole kyllä synnyttämässä vielä pitkään aikaan. Mikään merkki ei viittaa siihen, ei ole harkkasupistuksia juurikaan muutamia hassuja silloin tällöin. Mulla ei ole hajuakaan miten päin tuo vauva tuolla mahassa. Seuraava äippäpoli on juhannusviikolla ja sitten on varmaan taas vähän viisaampi. Paastosokerit on pysynyt ihan mallillaan. Viikonloppuna otan taas vuorokausikäyrän ja empä usko että niissäkään mitään ole koska olen aika ajoin ottanut tarkistus mittauksia. Jännittää vaan tuo juhannuksen kokoarvio vähän....

ipna 33+4
 
Heips

Kotiavusta.. mulle tarjos tytön 2v neuvolassa neuvolan perhetyötä ainakin loppuajaksi. Kieltäydyin kauniisti. Koulu loppuu ihan just ja isoimmat jo niin suureksi avuksi ja toisekseen en kestäs vieraita minun huushollissa näissä hormoneissa. Ja kolmanneksi, ei tässä enää mene montaa viikkoa kun vauva syntyy ni jaksan minä. Mutta hyvä tietää tuo mahdollisuus, elämäntilantet muuttuu ja voiphan se olla että syksyllä tarviaa?

Minusta tuntuu välillä että ei tässä enää kauaa mene. Jotenkin mielialaa myöten sellanen olo. Mutta, ei se synny.. ehkä 37-38 vois olla realistinen aika.
Eliset selkäpoltot jäi eiliseen. Tänään on supistellu ja vihlonut heti aamusta. Äsken H&M:llä luulin että nytkö se alkaa. Supisti kyllä niin kipeesti että piti hyllyn laita ehtiä ja käydä istumaan. Sit ku supistaa ni pitäs päästä heti kakkoselle, tuntuu että tulee housuun ja joka paikka hikoaa. Niin vietän pari tuntista vapaatani tässä kaupungilla hengatessa. Torilla just kahveella =)

Lämmintä päivää kaikille =)

Nelli & Timpsu 34+3
 
Huomenet!

Tervetuloa Lara päivittelin tietosi listaan :) :flower:

Ja ihanaa, että edelleen porukasta löytyy myös niitä hyvinvoivia!

Starr: Hyvä, että neuvolan terkka oli tarkkana ja laittoi sun asiaa eteenpäin. Ja onhan se niin, että ei ne ultrat aina niin tarkkoja ole. Toki se antaa jotain kuvaa, jos kasvukäyrän trendi on tasainen, mutta meilläkin takuuvarma 3,8 kiloinen vauva oli syntyessään 2,8 kiloinen silloin edellisessä raskaudessa. Eli se voi heitellä suuntaan ja toiseen paljonkin. Mutta sf-mitta tosiaan voi heittää mittaajasta riippuen tosi paljon. Mutta kaikki menee varmasti hyvin ja ainakin olet onneksi hyvässä seurannassa jo valmiiksi :)

Piiper et yhtään tunne itseäsi nyt epäonnistuneeksi. Toisilla sokerit ei pysy kurissa vaikka päällään seisoisi ja söisi kaikki maailman sallitut lääkkeet. Keskityt nyt siihen, että rentoudut loppuraskauden ja annat sitä myöden kropan tehdä oman osansa. Ja varsinkin jos nyt uusilla ohjeilla saat arvot pysymään paremmin kunnossa. Tsemppiä :heart: Ja hyvä, että luotat hoitavaaan lääkäriisi ja hän on tuttu. Omalla kohdallakin olis kiva luottaa hoitavaan lääkäriin, mutta kun joka kerta on eri lääkäri ja sisätautilääkäriä en ole kertaakaan nähnyt. Itsellä on siis tilanne se, että jos joku lääkäri nyt lähtis ehdottelemaan käynnistystä radin takia niin en suostuisi ihan siksi, että todennäköisesti se lääkäri tapaisi mut ensimmäistä kertaa eikä tietäisi mitään muuta kuin sen mitä epikriiseissä lukee. Ja se ei ole paljon se...

Mahan tärinät on täälläkin tuttuja. En tullut yhtään ajatelleeksi tuota mahdollista pissaamisjuttua :) Niinhän ne tekee oikeestaan mahan ulkopuolellakin sit :) Mutta joo, äpolin terkalle ehdotin, että vauvalla on varmaan joku epilepsia kun se tärisee niin kauheasti välillä. Kätilö katsoi mua vähän pitkään :D

Liikelaskenta on oikeasti todella tärkeää ja jos kriteerit ei täyty niin aina näytille. Kannattaa ainakin sen verran iltaisin kuulostella että saa sen 10 liikettä kasaan tunnissa. Enkä halua nyt pelotella, mutta juuri kuulin tilanteesta, jossa yliaikainen vauva olikin kuollut kohtuun (sen tarkempaa syytä en tiedä). Ei sitä ehkä liikelaskennalla olisi voinut estää tai millään muullakaan, mutta ainakin omaa mieltä rauhoittaa kun illalla saan laskettua riittävät liikkeet kasaan. Tosin meillä esikoinen oli ihan superlaiska liikkumaan ja käytiin tosiaan lähes joka toinen viikko liikehälyn takia tarkistuksessa. Joka kerta vastaus svo:lta oli "heti tänne" kun soitin ja sanoin, että liikekriteerit ei täyttyneet. Ja joka kerta melskaus alkoi kun asetuin ultrapöydälle... (radin takia ultrasivat tuolloinkin, normaalisti kai otetaan vaan käyrä).

Ei ole mullekaan mitään erityistä synnytystapa-arviota tehty vaikka oli äpolin seurannassa. Eikä siitä nytkään ole ollut puhetta. Ilmeisesti sellaisen saa täällä meillä kuitenkin pyytämällä.

(.)
Mulle on iskenyt joku hyvä kausi!!!! No toi toinen kankku on edelleen ihan törkeän kipeä ja toinen jalka puutunut ja sokerit vetää ihan mitä sattuu, mutta mua ei nypi lainkaan :D Tää on vissiin joku vastareaktio sille muutaman päivän takaiselle Itke ilman syytä-kampanjalle...Lauantaina pääsin vähän kaupunkiin naisten kanssa brunssille ja iltapäivä vietettiin kaverin luona leikkitreffeillä ja sen päälle 3 tuntia kentän laidalla jalkapallopeliä katsomassa. Olin aika tööt kun päästiin kotiin.

Uutena ongelma radiin on tullut iltapäivän liian matala verensokeri. Et jos aamusokeri ei meinaa millään pysyä riittävän matalalla niin iltapäivällä ollaan sit jo liian matalalla. Kätevää. Täytyy koittaa ateriarytmiä säätämällä saada välipalaa vähän aiemmaksi jotta ehtii syödä ennen kuin se verensokeri laskee. Se on selkeästi ollut monena päivänä tiettyyn kellonaikaan ja esim eilen, kun söin eri rytmityksellä, oli hyvä olo koko päivän. Ihme säätämistä taas. Ilta-aikaa pitäisi saada itsellä aktivoitua, sillä näyttäis siltä, että alkuillasta harrastettu riittävän raskas liikunta parantaa aamun sokeriarvoja.

Kesälomaakin on kohta takana jo 2 viikkoa! Tällä viikolla on laitettu vauvan juttuja kuntoon, että pääsee sit aloittamaan ihan oikean lomailun tuossa ens viikon lopulla. Silloin mennään koko perhe miehen futispeliin Helsinkiin ja ollaan oikeen hotellissa yötä. Esikoiselle on luvattu reissu korkeasaareen :) Nyt alkaa tihentyä äitipolikäynnitkin kun seuraava käynti on jo kesäkuun toisella viikolla, sit on edellisestä reissusta vaan 3 viikkoa. Saas nähdä mitä silloin sanovat vauvan kooksi. Oma paino on alkanut nyt nousta, mutta vieläkin ollaan lähtöpainon alla.

Ihanaa kesäpäivää kaikille! Täällä on ainakin tosi lämmin päivä ja sisällä jo tuskaisen kuuma. Mies uhkas lähteä ilmastointilaiteostoksille :p

Anskutin ja Muikku 32+0 (pokspoks!!)
 
"salla07"
3h illalla sohvalla maatessa supisti 3-13min välein, sit sängyssä paristi ennenkun nukahdin. Eli ei kovin kipeästi kun sai unta. Nyt vaan sattuu selkään ja huono olo ja kiukuttaa kaikki, sain äsken hetken torkuttua ja yöllä ehkä 5h yhteensä.
Tää vois hyvin syntyä juhannuksena kun alkaa olla täysiaikainen, koko kesä on kaaos muutenkin kun mies on töissä liki jokaisen viikonlopun.

Mäkin mietin alussa miltä se tuntuu että on vieras kodissa, mutta se tyyppi on tosi mukava! Ja lapset tuli heti toimeen, meillä käy sama nainen siis aina.
 

Yhteistyössä