HEINÄKUUN 2008 VAUVAT

Hihi,onpa hauska lukea muiden heinämammojen kommentteja alkuraskudesta.Minulla on laskettu aika 5.7 mutta tod.näk. sektiolla ainakin viikkoa aikaisemmin tulee.Mulla on entisestään 12 vuotias poika(varhaismurkku) joten tämä raskaus on ihan uusi ja ihmeellinen.Olen ollut huolissani myös oireista ja oireettomuudesta.Tuntuu että en muista enää yhtään koska mikäkin oire alkoi viime kerralla, siitä on niin kauan....pojan kanssa muistan kaamean pahoinvoinnin (oksentelua päivin ja öin) joka loppui sitten 3 kk jälkeen kun seinään.Mutta koska se alkoi?En enää muista.Nyt olen huolissani siitä kun menossa rv 5 eikä pahoinvointia näy (pientä etovaa oloa ehkä???vai kuvitelmaa? silloin tällöin).Alaselkää vihloo kyllä aivan tolkuttomasti ja rinnat(nännit) kipeät.
Olen menossa ultraan ensi viikon loppupuolella jotta näkee että onko ketään edes kotona?Neuvola on vasta marraskuun lopulla.
Niin ja tervetuloa kaikki uudet!!!!!!Että meitä onkin monta?
Onnea!!!!!!!!!!
 
Kiitos sumppisuulle listan teosta :)

Oireista: Onko muilla ollu pääkipeä?
Mulla tuntu eilen et polla räjähtää ja panadoli kun ei mun särkyyn auta niin se oli vaan kestettävä. Saas nähä onko tän alkuraskauden pää kokoajan kipeä.
Iltaisin mulla on etonut. Aamuisin ei mitään erikoista. Rintojen arkuudesta en tiedä kun pikkasen ne potee vielä imetyksen lopettamisen jälkimaininkeja. Väsymys on ollu aivan mahotonta mut onneksi ton esikon kanssa voi päiväunet nukkua niin jaksaa.

Oletteko vielä kertoneet kenellekkään?
Me ollaan kerrottu jo mun vanhemmille, siskolle ja yhdelle ystävälle. Oon niin lörppäsuu etten malttais olla kertomatta muillekkin mut miehen kans sovittiin et sit eka ultran jälkeen voi varmaan jo sanoa. Ajattelin sen silleen et kerron nyt niille joille puhuisin sittenkin jos jotain pahaa sattuisi.
Ois kyllä niin kiva kuuluttaa jo kaikille mut täytyy malttaa mieli vielä :heart:

Nyt taitaa kotihommat kutsua ennenkuin esikko herää ekoilta aamu unilta :wave:
 
Mulla on kanssa ollut muutamana päivänä pää kipeä, mutta ei ees pitkiä aikoja (onnex). Muita oireita on alaselkäkipu ja jotain ovisliman tai valkkarin tapasta vuotoa. Ja tämä minua häiritseekin, koska viime raskaudessa minulla oli heti rinnat tosi kipeet eikä muistaakseni tuota alaselkäkipua ollenkaan...mietin ja mietin, että olenkohan raskaana ollenkaan, vaikka 2 testiä teinkin..
Jos sitä huomena uskaltais soittaa sinne neuvolaan. Viikkoja kai 5+2.
Ja jo tuon epävarmuuden takia ei olla vielä kerrottu kenellekään raskaudesta ja viimeksikin kerrottiin vasta rv 14 kun oli ollut eka ultra ja nähtiin, että kaikki oli tosiaan kunnossa. Luulen, että tälläkin kertaa joutuu pitämään asian salaisuutena siihen ultraan asti. :)
Pitääkö paikkaansa, että toinen ja kolmas jne. raskaudet "pompsahtaisivat" paremmin näkyviin kuin ensiraskaus? Että tulisi ainakin vatsa esiin paljon aikaisemmin? No, se jää nähtäväksi varmaankin tämän muutaman viikon aikana..
Mutta nyt takaisin kotihommiin, kun esikoinen nukkuu vielä ekoja päiväuniaan...
Tarrasukkia kaikille vaan...
 
RouvaSumppisuu
Tuo lista on nyt tuolla sivulla 4, jos joskus teemme uutta pinoa esim. kuukausittain, niin sen voisi varmaan laittaa ekalle sivulle niin löytyy paremmin.

Oireista: Rinnat tuntuu painavilta, alavatsaa nippailee joskus ja aina on nälkä...ei siis mitään pahoja oireita vielä. Kahvinjuonnin oon periaatteessa lopettanut, vaikka sen suurkuluttaja oonkin. Ei vaan uppoa :/ . Sen verran vainoharhainen olin, että vielä eilen tein apteekin oman testin ja tulihan siihen kauniit viivat, kyllä se positiivinen raskaustesti vaan niin mieltä lämmittää =) . Harvinaista herkkua.

Kertomisesta muille: ei olla vielä hiiskuttu kenellekään. Esikosta kerrottiin vasta rvko 12 jälkeen, mutta nyt oon palaamassa töihin äippäloman jälkeen ja töissä hoidetaan eristyspotilaitakin, niin pakko kai se on tässä suht pian paljastaa. Raskaana olevien kun ei heitä tarvitse hoitaa tartuntavaaran takia. Tarkoitus olisi mennä alkuraskauden ultraan reilun parin viikon päästä, en haluaisi kyllä ennen sitä kenellekään kertoa.

Täällä oli muitakin, joiden lapsille tulee pieni ikäero. Mitä ajatuksia se teissä herättää? Ja ne, kenellä on jo useampia lapsia, niin kertokaapas miten arki ja vauva-aika on aiemmin sujunut, jos lasten ikäero on alle 2 vuotta?

Nyt täytyy taas rientää... :wave:
 
temppuileeko muilla vietien lähetys??kirjotin piiiitkän viestin ja lähetin niin se katos taivaan tuuliin :/ no kirjoitellaampa uus...täällä taas paha olo läsnä...millähän tota sais helpotettua?joku mainitsi greippimehun...auttaako?oisko muita ehotuksia? ultraan ensvkolla kun 7vkoa täynnä..katsotaan että onko kaikki ok kun edellinen raskaus meni kesken..positiivisella mielellä oon kun on niin pahat olotkin =) nyt pitää lähtee kouluun vaikka haluttais vaan mennä nukkumaan :LOL: hyvää päivänjatkoa kaikille =)
 
Uh...vuoto loppui eilen siihen paikkaan onneksi. Tänään taas aamulla sama juttu, mutta sen jälkeen ei mitään. Pitää nyt yrittää vaan hengitellä ja olla normaalisti sekä olla syöksemästä itseäni hysteriaan
:attn:

Uutista en oo kertonu kuin kolmelle kaverille, muille kerron vasta, kun on ne maagiset rv 12 täynnä (jouluaattona). Äidille haluaisin kertoa, kun se on niin innokkaasti toivonut ensimmäistä lastenlasta jo monta vuotta, mutta se on sellainen hölösuu, ettei varmasti osais olla hiljaa, vaan vasikois uutisen kaikille =)

Mun oireet on aika hiljaiset nyt, mutta toisaalta alussa ollaan. Turvotuskin on loppunut. Siksikin nyt huolestuttaa, kun ei oireita ole..paitsi tuo typerä vuoto. Tai on mun rinnat kipeet koskettaessa, mutta ei pahasti.

Ja mullakin temppuilee viestien lähetys, oon monesti kirjottanu jotain ja sitten, kun painan "vastaa", niin teksti vain häviää johonkin.
 
Liityn joukkoon mukaan. Perjantaina testasin plussan. =)

Yksi asia tosissaan mietityttää. Itselläni oli ,mahakipua koko viime viikon, mutta se loppui kuin seinään. Eilen, eikä tänäänkään ole sattunut mahaan tai muutenkaan ollut mitään oireita. Onko tämä millään tavalla normaalia ? :/

Nyt on rv 4 + 6
 
Niin tai on mulla sellainen oire, että nenä on aamuisin ihan tukossa. Ihan totaalisen. Ja lämmöt on koko ajan 37.3, kun yleensä oon aika alilämpöinen. "Normaalitilassa" olis toinen jalka jo haudassa tälläsestä lämmöstä, mut nyt on ihan pirtee olo.

Tervetuloa Lina mukaan.
 
Meillä paras ystävä,sisko ja äiti tietää raskaudesta. Anoppi arvaa kyl heti kun kylään tulee... Haluisin kyl mahdollisimman pitkään venyttää kertomista. Jouluna olisi kiva ilmoittaa, kun esikoisestakin 2 vuotta sitten kerrottiin.
 
siskoni sai kovan utelun tuloksena tietää että miksi en halua mennä baariin vaikka lupautui hoitamaan lapsia. kotin kierrellä aihetta, mutta kiinni jäin. koska tiedän siskoni suuren suun, niin soitin vanhemmilleni ja muille sisaruksilleni samantien. sekä mieheni vanhemmille ilmoitin. muut saavat tietää sitten kun huomaavat tai kuulevat muuta kautta.

meillä on pienet ikäerot. esikon ja toisen väli 1v1kk, toisen ja kolmannen 2v 3kk ja nyt tulee sitten 1v 10kk ( jos syntyy lähellä la:ta). ja todella hyvin mennyt. esikko ja kakkonen leikkivät aivan täyttä keskenään ja ottavat nuorimman mukaan leikkiin hienosti. en tiedä vaikuttaako asiaan se että ovat kaikki tyttöjä. miestä hieman pelottaa miten selviän neljän lapsen kanssa kun vanhin ehtii juuri täyttämään viisi kun pikkainen syntyy. mutta itse en saa aikaan mitään paniikkia asiasta. olen aina halunnut suuren perheen. tosin tuohan tämä uusi tulokas jälleen muutoksia elämään, mm. isomman auton hankinta ja meillä on talo myynnissä ( rupeamme jälleen rakentamaan...) niin neliöitä ottaisin mielelläni yhden huoneen verran enemmän. sanotaan että pienestä ikäerosta on haittaa ja hyötyä, mutta itse olen kokenut enemmän hyödyksi.

ja kyllä se vatsa kasvaa nopeammin kuin esikoisesta. aamulla juuri ihmettelin jo kasvanutta vatsaani :eek: housutkin jotka ovat olleen ennen suuria vyötäröstä niin nyt piukottavat vaikka paino laskenut viime viikkojen aikana. hymmm.. taidan olla aika jätti vielä ennenkuin tämä päättyy :D

lumisade terveisin masukki 6+0
 
Heissan!

Liityn tänne heinä-vauvan odottajiin, tänään tuli testissä plussaa!
Esikoista siis odotan, jännittävää on! Laskettu aika arviolta heinäkuun puolessa välissä. Nyt vaan jännittää, että meneekö kaikki hyvin, yritän tosin tästä ihanasta plussasta nauttia ilman turhaa murehtimista.

Asun Englannissa, joten pitänee ottaa selvää, että millainen neuvola-systeemi täällä oikein on.

Terkuin Diodium

 
Meillä tietää lähimmät ystävät ja molempien äidit ja siskot. Mun mielestä taas on paljon helpompi sitten surra mahdollista keskenmenoa tai tuulimunaa kun on läheisillä ollut jo asia tiedossa. En haluaisi pitää niin isoa asiaa kuin keskenmeno kaikilta läheisiltä salassa ja itkeä yksin. Ja kun tietävät, on sitten monta olkapäätä joihin itkeä... Jokaisella on varmasti se oma tapa, mutta mulle tämä on helpoin. Työnantajalle tosin kerron vasta kun mahaa ei voi piilottaa :) Siellä en haluaisi alkaa selittelemään, että joo kesken meni.

Mulla on maha aivan lievästi turvoksissa. Itse siis huomaan tämän, mutta edes mieheni ei. Eli toivottavasti pysyy maha poissa mahdollisimman pitkään. Iso maha on yksi niistä asioista, joita en kaipaa raskaudessa.

Mulla koskee McDonaldsin ruoka vatsaa ja siitä tulee paha olo! Ennen ei ole yhtään tiukkaa tehnyt roskaruuan syöminen. Ja tänään tuli yhtäkkiä kova menkkamainen kipu selkään ja hetken jo ajattelin, että nyt se sitten päättyi... Mutta kipu loppui eikä verta tullut. Toivottavasti kasvukipuja :/
 
Tervetuloa uusille! Niin, ja onnittelut raskaudesta!! :heart:

Narya: Mullakin on ollut jomotusta mahassa ja selässä. Toki olen myös miettinyt onko se merkki jostain, mutta taitaa se olla normaalia.
Muistan ettei edellisissä raskauksissanikaan ole ollut kivutonta.

ON: Täällä porskutellaan hyvillä mielin eteenpäin. Pientä pahoinvointia on ja rinnat ihan aavistuksen arat. Oikeastaan tuo ällötys on ainut selkeä oire. Alavatsa (ja -selkä) tuntemukset toki myös muistuttavat salamatkustajasta =)
Maha on jo turvoksissa, mutta näytän vaan pari kiloa lihavammalta ;)
Joku kyselikin tuleeko vatsa toisessa raskaudessa nopeammin näkyviin, niin voin vastata, että tulee! Mulla tuli aikanaan varmaan puolet aikaisemmin. Uskon että tämä kolmas tulee samassa tahdissa näkyviin kuin toinen.

Leppoisaa odotusta kaikille!!

 
Mulla oli eilen tosi kovaa vatsa kipeä ja pelkäsin pahinta, Oisko tuo mäkkärin ruoka tehnyt kans tepposet. En kyllä muista koska viimeksi olen mäkissä käynyt. Muuten esim nostaessa jotain tai äkkiä noustessa vihloo vatsaa ja rinnat on arat eipä muuta. Viimeksi vasta 6. viikolla alkoi pahoinvointi jota kestikin sitten ihan loppuun asti, kauhulla siis odottelen tulevia viikkoja.
Vatsa kyllä kans tosi turvoksissa kuten monella muullakin täällä.
Vieraat lähtivät äsken ja heti avasin housut.
tämä oli nyt tämmöstä omaa napaa koko juttu.
:ashamed:
 
Moi!

Mulla on menossa nettilaskureiden mukaan raskausviikko 4, joten ihan alussa olen. Oireista sen verran, että sellaista pientä kuvotusta on ollut jo, ei kuitenkaan oksentamaan ole ainakaan vielä tarvinnut ryhtyä. Väsymys on jotain uskomatonta, tänäänkin otin tirsat päivällä. Onneksi mulla on ihana tilanne, teen kotoa käsin freelancer-hommia ja opiskelen. Eli ei oikeastaan mitään stressiä työstä. Rinnat on aavistuksen arat, mutta ei vielä ainakaan kovasti. Vatsasta nippailee tämän tuosta, mutta ei mitään kovia kipuja, sellaista pientä jomotusta vain. Ja tänään huomasin, että jos pääsee kunnolla nälkä tulemaan, olo on paljon huonompi. Eli pitää vissiin syödä pieniä annoksia useammin, jospa se auttaisi.

Olen tänään viettänyt päivän netin ääressä, yrittäen etsiä neuvoja miten täällä Englannissa toimitaan. Huh, tuntuu jotenkin vaikealta, mutta eipä auta, pitää vain ottaa selvää.

Millä viikolla ultrassa kuuluvat sydänäänet? Haluaisin heti kun on mahdollista mennä ultraan. Sen jälkeen uskaltais kertoakin perheelle ja ystäville. Mies ei halunnut kertoa vielä kenellekään ja se on mulle aika vaikeaa!

On se kumma kun ensin sitä pelkää että ei tule raskaaksi, kun sitä yritetään ja heti kun plussa on tullut, rupeaa murehtimaan että onko kaikki kunnossa ja meneekö kaikki hyvin. Hirveä huoli pärähti heti päälle, vaikka kuinka yrittää olla ajattelematta mitään kauhuskenaarioita.

Ihanaa kun on tämmöinen palsta, varsinkin näin ulkosuomalaisena tää on ihan henkireikä!

Ai niin vielä, huomasin että tänne oli kerrottu henkilötietoja: olen 34-vuotias, esikkoa odotan. Rv 4+0, laskettu aika 14.7. Synnäristä en vielä tosiaankaan tiedä, jossain täällä Enkuissa. Miehellä on jo entuudestaan lapsia, ovat meillä joka toinen viikonloppu. Jännä sitten jossain vaiheessa kertoa heillekin. Miten mahtavat reagoida...
 
Eilen illalla tehty positiivinen tulos.Ihan alussa mennään,laskurin mukaan la 12.7.Ikää 35 kolmas olis tuloillaan.aikasemmat syntyneet 98 ja02 eli iltatähteä odotellan.Niin ja Jyväskylästä olen.
 
Diodium:
http://www.tekay.fi/
Tuolla nettisivulla on sellanen toiminto missä pystyy laskemaan päivämäärittäin et koska sydänäänet näkyy ja koska on niskapoimuultran aika ja silleen. Eli sieltä oikealta sivupalkista otat kohdan kiekko ja sinne sit syötät tiedot niin se kone kätevästi laskee sen sulle valmiiksi.
Onhan tuo odotus aika varmasti tosi jännää siellä kun se on minusta jännää jo täälläkin :)

Mua hieman ahistaa kun mie en ollenkaan tiedä millä viikolla meen. Täytyy vaan malttaa odottaa sinne eka ultraan joka on ensviikon perjantaina.
Ois vain niin kiva alkaa taas seuraamaan et mitäs siellä masussa tällä viikolla tapahtuu. No vähän reilun viikon päästä jo tietää et onko siellä ketään ja missä mennään...

Nyt taas touhuileen aamu juttuja...
 
RouvaSumppisuu
Tervetuloa taas kaikki uudet :flower: ! Täytyy taas vähän merkkailla, että muistan mihin asti olen päivittänyt listaa...

Alkuraskauden ultrasta: tuo Tekayn laskuri on kyllä hyvä. Tosin se antaa aika varhaisen päivämäärän noiden sydänäänten kuulumiseksi, esim. mulla muistaakseni 13.11, jolloin ei oo edes kuudes rvko. Ensimmäisessä raskaudessa olin ultrassa vkolla 6+2, jolloin syke jo näkyi ja nyt oon menossa parin viikon päästä eli 6+4...toivottavasti näkyy jo silloin. Oisin ehkä mieluummin mennyt muutamaa päivää myöhemmin, mutta en saanut aikaa.

Sumppis ja Lillis 4+5
 
Tänä aamuna pientä veristä vuotoa...pikkuhousunsuojalla selvitty toistaseksi. Eli ilmeisesti keskenmeno alkamassa... Käskivät neuvolasta soittamaan viikon päästä uudelleen, jos ei ole mennyt kesken.
Näinköhän intoilin liian aikaisin tästä raskaudesta.. se jää nähtäväksi.
Tarrasukkia kaikille paljon matkaan!
 
Kyllä taitaa jonkin verran olla raskaushormoneja kropassa. Poru tulee siis aivan älyttömistä asioista. Äsken liikutuin täysin kun luin eilisestä Ilkasta kuvatekstin että päiväkodin harjoittelija desinfioi Zoob-palikat viikottain. :LOL: :LOL: Siis hoh hoh
Viikkoja kasassa 5+2
 
Milballe ja muillekin tarrasukkia!

Täällä vuotoa ei enää aamulla ollut, huh. Toivottavasti ei tuukaan enää. En jää kaipaamaan...

Ehkä voisin varovaisesti lisätä oireisiin väsymyksen, nukahdin eilenkin kymmeneltä.

Perjantaina eka neuvola. Kivaa! Ainakin puhelimessa neuvolan "täti" kuulosti hirmumukavalta.
 
Täältäkin kaikille tarrasukkia! Itseäni pelottaa hirveästi tuo keskenmeno, tätä on todellakin odotettu. Nyt vielä toivottavasti kaikki on hyvin. Meillä on eka neuvola ensi tiistaina. Mun mielestä vaan kauhean aikaisin, kun tuon tekay:n laskurin mukaan on menossa rv4 + 5.
 

Yhteistyössä