* Heinäkuiset 2016 *

Raskausajan närästykseen on myös muita vaihtoehtoja, mutta ne on lääkärin määrättävä. Rennie on tosiaan ihan yhtä tyhjän kanssa. Gaviscon on sallittujen listalla myös, mutta se sisältää alumiinia. Miten tuo Reduflux, sisältääkö alumiinia?

Eilen illalla alkoi hirveä menkkajuilinta ja kesti pitkälle yöhön. Tiedän, että on ihan normaalia, mutta kun iski ton melko oireettoman jakson perään, vähän mietin, että tässäkö tämä oli. Mutta ei tullut vuotoa tippaakaan vieläkään. Kohdun kasvukipuja vain kai. Noh, onpa edes jotain oireita. Rinnat on kyllä arat olleet koko ajan (ja se alkaa vähän jo ärsyttää :D) ja oon havainnut, että nälän tullessa tulee herkästi paha olo.

Evemum mua mietitytti kanssa, miten lähipiiri suhtautuu. Tai eniten mun äiti. Mutta sepä olikin iloinen asiasta. :D Kovin monelle en ole kertonutkaan, parhaalle ystävälleni ja yhdelle toiselle ystävälle (jonka kanssa on jo muodostunut perinteeksi, että kerrotaan aina ekana toisillemme raskauksista ja keskenmenoista). Np-ultran jälkeen sitten muille, jos aihetta vielä on. Ensin meinasin, että salaan niin pitkään kuin mahdollista, mut oon vähän muuttanut mieltä ja ehkäpä tuohon np-ultraan tähdätään kuitenkin. En tiedä, millä viikolla se täällä on, kun edelliset raskaudet olen ollut toisella paikkakunnalla. Siellä se tehtiin vasta ihan viime tipassa aina eli rv 14.
 
Minäkin varo varo varovasti tulen joukkoon mukaan.

La.22.7. Pelottaa jännittää, takana keskenmenoja, alkuvaiheen, tuulimuna rv 11+6 asti kestänyt sekä yksi 12+4 todettu keskeytynyt keskenmeno, alkio viikkoa pienempi. Aika monella näkyi olevan keskenmenoja takana, kyllä se semmoisen pelottavan varjon tuo seuraaviin raskauksiin.

Kystista oli puhetta, itseltäni leikattiin dermoidikysta ja tavallinen kysta alkuvuodesta. Dermoidikystahan on ns. "puolikasvain", minun dermoidi oli kuitenkin hyvänlaatuinen ja harvemmin pahoja ovatkaan. Sanottiin kuitenkin ettei ole mitään vaikutusta ollut keskenmenoihin tällä. Dermoidin sisällähän on hiusta yms, välillä jopa hampaita. Itseltäni leikattiin toinen munasarja lähes kokonaan leikkauksessa. Sen jälkeen ollut yks tavallinen kysta joka puhkesi ja se kyllä sattu.

Lapsia on jo ennestäänkin :) . Nyt ei voi ajatella kuin että päivä kerrallaan. Ensi viikolla soitan neuvolaan ja selittelen tilanteeni ja ehkä myös menossa ultraan 7-8 viikolla, helpompi jos saa siinä kohden edes tietää tuulimunasta tai jos kaikki ei hyvin kuin sitten vielä kuukauden eteenpäin raskauden edetessä.

Onnellinen olen mahdollisuudesta vielä, mutta on tämä kyllä viimeinen kerta...tapahtui kuinka vain.
Nyt nautin yököttävistä oloista, vilusta ja kipeistä tisseistä =) !
 
Monta paivaa on vierahtanyt tanne kirjoittelematta! En saa enaa meileja siita etta uusia viesteja on tullut, siksi yllatys olikin suuri etta muutamia sivuja tupsahtanut lisaa! Kivaa etta ketju on aktiivinen (y)

Monella on takana surullisia keskenmenoja, olen pahoillani kaikista. Varmasti hankala luottaa uuteen raskauteen kun tietaa milta tuntuu kun matto vedetaan alta. Tsemppia teille kaikille.

Ensimmainen neuvola olisi ensi viikolla! Kuunnellaanko siella sydanaanet? Taisin tata jo aiemminkin kysya mutta sainkohan yhtaan vastausta :ninja: Toivon etta kuunneltaisiin... Aiemmilla kerroilla ekoisa neuvoloissa tati sanoi ettei niilla viikoilla viela sydanaanet kuulu, mutta etta kuunnellaan nyt muuten vaan - piti vaan luvata olla huolestumatta jollei doppler loyda aania. Onneksi molemmilla kerroilla kuului!

Entas mita kaikkia testeja siella ekassa neuvolassa tehdaan - ja pitaako olla syomatta aamulla? Nolottaa, kun kyllahan se tati puhelimessa jotain sanoi, mutta kaikki unohtui jo, enka kehtaa soitella takaisin! :LOL:

Milloin alkaa vauvamasu muuten kasvaa? En tarkoita sita etta ulkopuoliset huomaisi, vaan etta itse huomaa? Enka myoskaan tarkoita kaikkea turvotusta ja ilmapallomahaa, jota minulle (ja ilmeisesti muillekin) on nyt tullut. Milloin siis se ihan oikea, vauvan ja kohdun aikaansaama kumpu alkaa nousta?

Minulla kun on kuopuskin jo 6-vuotias ni en muista enaa mitaan! Kaikki raskauskirjanikin annoin aikoinai eteenpain kun ajattelin ettei lapsia enaa tule lisaa. Onneksi tulee (toivottavasti!!!!) kuitenkin! :love:

Hattaraa + nuppu 7+4
 
Meillä ei ole koskaan ekassa neuvolassa kuunneltu tai edes yritetty kuunnella sydänääniä. Ja hyvä niin. Mulla ei kuopusta odottaessa kuuluneet sydänäänet neuvolassa vielä silloinkaan, kun menossa oli rv 17. Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Laite, vatsan rasvakerros, istukan sijainti, kohdun sijainti, vauvan sijainti/asento. Tosin mulla oli tuolloin vielä esikoisen jäljiltä kotidobbler ja sillä sain ne hyvin kuulumaan. Mutta neuvolassa oli ihan raskauden loppuun asti vaikea saada sydänääniä kuulumaan. Ties kuinka huono se niiden laite sitten oli. Neuvolalääkäri kyllä sanoikin, että kotidopplerit on nykyisin jopa tehokkaampia kuin neuvolan omat.

Mutta kotidopplerista oli kyllä sekin etu, että tiesin, mistä ne äänet kuuluu ja osasin aina sen jälkeen neuvolassakin vinkata, että kannattaa koittaa tuolta ja täältä. Aina ekaksi ne yritti ihan väärästä paikasta (mulla. Varmaan muilla toimiikin, mutta mulla on äärimmäisen taaksepäin kallistunut kohtu, istukka ollut etuseinämässä ja maharasvaakin löytyy :D). Nyt mullakaan ei tuota doppleria enää ole, kun möin sen pois (ei pitänyt enää vauvoja tehdä). Katotaan, tuunko uuden hankkimaan. Terkka aina kyseli neuvolasta lähtiessä, että millanen fiilis jäi, kun ei sydänääniä saatu kuuluviin, ja vastasin sille joka kerta, että ei mulla hätää, kun mä sain ne itse kyllä kuuluviin (ja tunsin liikkeet). Joten jos nytkään eivät saa niitä helposti kuuluviin, voi olla, et hommaan uuden laitteen.

Mahan esiintulo on myös yksilöllistä ja vaihtelee eri raskauksissa. Ekasta mulla turposi maha niin, että oli pakko siirtyä jo rv 12 äitiyshousuihin. Tokasta taas pystyin hyvin käyttämään samoja normaaleja housujani johonkin rv 21-22 asti. Toki silloin oli jo vähän näkyvissä, että rouva on tainnut suklaata syödä (no ei ollut, mutta siltä se näytti :p), mutta housut mahtui. Nyt mä olen kauttaaltaan niin turvoksissa osan päivää, ettei tosikaan. Mietin just, että pakko alkaa miettiä noita syömisiäni tiukemmin, vähentää vähän hiilarimäärää. Lisäsin, kun tulin raskaaksi, mutta pakko poistaa ne. Kerää mulla nestettä niin, että on epämukava olo. :cool:
 
Kiitos karppa vastauksestasi! Itsekin mietin etta olisin varmaan aika stressaantunut jollei niita sydanaania sitten kuuluisikaan ... Mutta, jos ne kuuluisivat ni olisi se ihanaa!

Mita kotidoppler mahtaa kaytettyna maksaa? Kaytitteko sita useinkin pitemmallakin raskaudessa? Enta muut, kaytitteko? Miksi, ihan oman mielenrauhan vuoksi vai oliko niita aania sopoa kuunnella? :love: Enta miksi olen usein lukenut etteivat viitsineet sitten ihan hirmu usein vauvaa dopplerilla kiusata - miten niin kiusata? Haittaako se vauvaa jotenkin? Pitaako sita esim tokata kovin tiukkaan mahanahkaan?

Anteeksi, minulla lienee kyselyika!
Ja suurkiitos vaan heille jotka viitsivat vastata :giggle:
 
Olen nähnyt dopplereita FB-mammakirppareilla myynnissä n. 10 euron hintaan. Riippuu kirpparista ja paikkakunnasta toki.

Ei se vauvaa mitenkään kiusaa. :D

Esikoinen oli ns. laiska mahaliikkuja. Hyvin rauhallinen ja sain tehdä liikelaskentaa harvase päivä. Samanlainen oli synnyttyään, rauhallinen ja nukkui alusta pitäen hyvin. Edelleen sama luonne on nähtävissä. Toki tuosta eloakin lähtee (ja on täysin terve, melko liikunnallinen muksu sinänsä), mutta luonteeltaan rauhallinen ja harkitseva, tykkää loikoilusta. Raskaudessa oli omat ongelmansa vuotojen kanssa, joten silloin ostin tuon dopplerin ja käytin hyvin ahkerasti. Toi mulle mielenrauhaa. Istukka alkoi tuossa raskaudessa lopetella toimintaansa myös liian aikaisin ja lopussa en tuntenut niitä liikkeitä sitäkään vähää kuin siihen asti. Lähdin toki päivystykseen ja jouduin käynnistystarvearviointiin. Lapsivettä oli kriittisen vähän, joten tuo olisi käynnistetty, jos ei lääkärin tarkoituksella kovakouraisesti tekemä sisätutkimus olisi käynnistänyt synnytystä muutenkin. Mutta tuolloinkin oli paljon rauhallisempi mieli lähteä sairaalalle, kun tiesin, että syke vielä kuuluu.

Kuopus taas on aina ollut hyvin vilkas. Jo maha-aikana. Ei tarvinnut laskea liikkeitä kertaakaan koko raskausaikana, ei ollut mitään epäilystä siitä, oliko vauva liikkunut vai ei. Ja sama meno on tälläkin lapsella jatkunut myös syntymän jälkeen. :D Kuopuksen raskausaikana kuuntelin dopplerilla vain neuvolasta kotiuduttuani, jos/kun neuvolassa ei sykkeitä saatu kuuluviin. Ihan pari kertaa koko raskausaikana, sillä lopussa en jaksanut asiasta edes huolestua (liikkeet oli niin voimakkaita). Miehelle joskus kuuntelutin sykkeitä, se teki raskaudesta jotenkin konkreettisempaa tuollekin. Yleensä kun käyn neuvolassa yksin eikä mies niitä kuule.

Joten katselen vielä itsekin, hommaanko laitetta vai ei. Millainen vauva tästä on tulossa. Joskus se on hyvinkin tarpeen, toisinaan ei.
 
Hellurei!

Varhaisultra varattu ensi viikolle,huijui! Silloin pitäis olla jotain 7+4 ehkä..Katotaan nyt löytyykö sieltä mitään elävää! Jotenkin pelottaa tuulimuna,keskeytynyt km yms. Olot on kyllä pahempia kuin esikoisessa tässä vaiheessa,mutta eihän sekään mitää takaa. Lisäksi mulle on pamahtanut jokin helkutin rasvanaamasyndrooma,onks muillakin??? Otta kiiltäää ja näppyä pukkaa:/
 
Muakin vähän pelottaa se varhaisultra... mulla oli samana päivänä ku plussasin ni illal jotain ihme kipuja. Siis semmost aika kovaa ja inhottavaa tos kohdun kohilla,se kesti suht pitkäään mut ei ollu koko aika kipuja vaan aina välillä.mulla on ollu joskus tuulimuna sekä yks km. Eise yhtä kivuliasta kipua ollu kun km saadessa mut jotenkin jäin pelkään jos ois keskrytyny km? Voi toki olla kaikki hyvinkin ,niin ne neuvolassa sano ettei vielä kannatamaalata piruja seinälle ... et hyvä että mitään vuotoja ei oo tullut.
 
Muakin vähän pelottaa se varhaisultra... mulla oli samana päivänä ku plussasin ni illal jotain ihme kipuja. Siis semmost aika kovaa ja inhottavaa tos kohdun kohilla,se kesti suht pitkäään mut ei ollu koko aika kipuja vaan aina välillä.mulla on ollu joskus tuulimuna sekä yks km. Eise yhtä kivuliasta kipua ollu kun km saadessa mut jotenkin jäin pelkään jos ois keskrytyny km? Voi toki olla kaikki hyvinkin ,niin ne neuvolassa sano ettei vielä kannatamaalata piruja seinälle ... et hyvä että mitään vuotoja ei oo tullut.
Mulla oli vähän samanlaista meininkiä plussapäivänä. Piti pistää lämpötyynyä vatsalle. Nyt niitä jomotuksia ei oo juuri ollut, mutta jäin vähän kans ihmettelemään. Olen itsekin päättänyt mennä 8 viikon hujilla sinne varhaisultraan kun oon ensikertalaisena ihan älyttömän paranoidi ja hyvähän se on aikaisin tietää jos hommat ei mene putkeen niin pääseepä sitten käsittelemään asiaa. Plus että älysin että naapurissa on yksityisklinikka niin ei tarvitse kauas lähteä. :)

Tänään oli vähän huono olo aamulla ja närästys on mullakin ärtynyt (on kyllä refluksia muutenkin). Pari päivää on myös perusruoat alkanu tökkiä. :mad: Myös yleisv*tutus on nousussa eikä jaksaisi olla töissä...
 
Omasta navasta sen verran, että missä on oireet? Kummallista. Keväällä kun olin raskaana (tuulimuna) niin oli kaikki mahdolliset oireet ja uutinen tuulimunasta tuli täytenä yllätyksenä...shokkina. Miten voidaan elimistöä huijata noin....

Nyt omien laskujen mukaan mahdollisesti alkamassa kuudes viikko ja jos nyt oikein hakemalla haen niin useamman viikon on hajuaisti ollut tosi herkkä. Väsyttää ehkä hiukan enempi ja rinnat on ehkä aavistuksen arat. Menkkoja ei kuulu ja kierto on noin 50. Niin ja siis kasa raskaustestejä näyttää plussaa. Menkka jomotusta välillä.

Täällä on ilmeisesti monella oireetonta aikaa......toivotaan että ollaan vaan hätäisiä ja että kaikilla olis kaikki hyvin:)

Esikoisesta oli krapula olo 24h ja kuopuksesta oksensin kerran ja krapula oloa 24h. Rannekkeita käytin.

Onneksi ultra on ensi viikon torstaina. Saa selvyyttä tähän asiaan.

Ninnananna:)
 
Esikoisesta oli krapula olo 24h ja kuopuksesta oksensin kerran ja krapula oloa 24h. Rannekkeita käytin.


Korjaan että siis alkuun oli nuo oireet aiemmista lapsista. Ei nyt sentään koko raskaus aikaa. Myöhemmin tuli sukkapuikkovihlaisuja, turvotusta...mulla on erittäin supistusherkkä kohtu, joten loppu aika oli melkoista. Kuopuksesta painoa tuli 20kg ja se otti kyllä polvin....
 
Minulla on nyt pahempi oksetusolo kun (muistaakseni) aikaisemmissa raskauksissa. Olisiko syyna se etta ikaa on tullut lisaa...?

Painoa tuli ekasta lapsesta 17kg ja toisesta ehka 13kg. Mutta imetysaikana sita sitten aloin todella keraamaan painoa, se imettaminen nosti ruokahalua ihan kunnolla minun tapauksessani. Olin ihan jopa kateellinen heille joilla imetys tiputtaa painoa! Onneksi aitiyslomalla oli aikaa myos urheilla (jatin kuntosalilla vauvan nukkumaan vaunuihin ja vieressa sitten jotain jumppasin) ja vaunulenkkeja tuli tehtya paivittain niin sain jossain vaiheessa painon kuitenkin laskusuuntaan. Mutta kylla sai myos kieltaa itseaan syomasta, nalka oli ihan hirmuinen koko ajan. Jotkut kylla sanovat etta kova jano voi tuntua nalkana, ja imettaessahan pitaa juoda hirveasti joten...?

Varsinaista ylipainoa ei koskaan ollut, mutta varsinkin toisen kohdalla menin normaalipainon alarajan tuntumasta jopa vahan yli normaalipainon rajan (siis raskauden jalkeen), niin kyllahan se otti paahan! Talla kertaa lahtopaino on jo valmiiksi lahempana normipainon yla- kuin alarajaa, joten pikkuisen hirvittaa. :sneaky:
 
Itselläni ensimmäinen raskaus koskaan ja tuntuu, että kaikki mahdolliset oireet ovat kehissä. En kyllä valita, sillä syy on maailman parhain :)

Kysymys: Onko normaalia, että vatsan nippailuista 80% on toisella (vasemmalla) puolella. Loput sitten oikealla ja välillä keskellä. Olen ollut huolisssani, onko raskaus väärässä paikassa, mutta toisaalta nippailuja on myös päinvastaisessa suunnassa – tosin selvästi vähemmän. Minulla on poistettu neljä vuotta sitten kysta vasemmasta munasarjasta ja ilmeisesti siitä on jäljellä nykyäänkin vähän, joten ehkä se vaikuttaa kipuiluun?!

Varhaisultra on ensi viikon tiistaina, ja en malttaisi odottaa!
 
Itselläni ensimmäinen raskaus koskaan ja tuntuu, että kaikki mahdolliset oireet ovat kehissä. En kyllä valita, sillä syy on maailman parhain :)

Kysymys: Onko normaalia, että vatsan nippailuista 80% on toisella (vasemmalla) puolella. Loput sitten oikealla ja välillä keskellä. Olen ollut huolisssani, onko raskaus väärässä paikassa, mutta toisaalta nippailuja on myös päinvastaisessa suunnassa – tosin selvästi vähemmän. Minulla on poistettu neljä vuotta sitten kysta vasemmasta munasarjasta ja ilmeisesti siitä on jäljellä nykyäänkin vähän, joten ehkä se vaikuttaa kipuiluun?!

Varhaisultra on ensi viikon tiistaina, ja en malttaisi odottaa!
Minulla sama juttu. Eka raskaus ja kaikki huolettaa ja varsinkin nuo toispuoleiset kivut. Taisinkin aiemmin jo kirjoittaa että mulla tuntuu myös ihan kystakivuilta, mutta myökin ne kivut liikkuvat välillä toiselle puolelle ja keskelle. Eilenkin oli ihan kunnon kramppailua tuolla kohdun suunnalla. Ei näistä ota selvää! Olen kuitenkin nettiä selatessani monesta paikasta lukenut että toispuoleiset kivut ovat monella olleet ihan normaaleja, tai sitten munasarjasta on löydetty harmiton kysta joka on sitten itsekseen sulanut pois muistaakseni 12 viikon hujilla. Näitä yritän muistella silloin kun huolettaa. :) Mulla vielä kolme viikkoa varhaisultraan. En tiedä kuinka kestän! :confused:
 
Tuli tässä näitä viestejä lueskellessa mieleen, että oliko tänne keskusteluketjuun tarkoitus muodostaa joku lista meistä? Olisi kiva kun voisi aina tarvittaessa käydä vaklaamassa listasta, että kukas kirjoittajista olikaan jo isommilla viikoilla ym. :)
 
Nuista toispuoleisista kivuista: Ekassa raskaudessa mulla jomotti tosi kovasti toista nivusta ja kävinki gynellä sen takia. Mitään kystia yms. ei löytynyt,suurentunut keltarauhanen voi aiheuttaa tuota kipua. Kipu oli tosi kovaa ja epäilin jo vaikka mitä!
Nyt tässä raskaudessa on pahimmat alamahanippailut loppuneet ja nyt tietty pelkään,että mitä se merkkaa..:/ Nyt oireena vaan pahat olot...No ens viikolla selviää,kun on se ultra! Ja kyllä mä muistelen,et nää oireet tais tulla ja mennä. Ei pitäs liikaa kytätä olojaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: Tiikeriankka
Toi lista olis kiva juttu mut kukaolisvalmis sitä päivitteleen välillä? Itse myönnänettä musta ei siihen olis.unohtuos välillä kuitenkin :D täs ollu muutaman päivän menkka jomotuksia..hitto kun tonne nruvolaan on pitkä aika .tekis mieli mennä sinne samantien mut eipä se mitään auta jos ei sydän ääniä pysty viel kuuleen mut tietäs varmaan et onko oikees paikas tai tuulimuna.
 
Jos laitetaan aina viestin perään viikot? :)

Täällä on ekassa neuvolassa käyty. Siellä harjoiteltiin ultraamista niin päästiin koekaniineiksi! Viikkoja oli laskurin mukaan 7+6. Lääkäri oli jotenkin vähän tyly, sanoi että alkio on kyllä oikeassa paikassa ja syke näkyy, mutta pitäisi olla jo 2cm kokoinen ja tämä on vain 1cm. Sanoi, että laittaa viestiä perään kun tarkastaa viikot, että pitääkö laittaa lähete tarkempaan mutta ei ole mitään kuulunut... Ja tämä tapahtui torstai-aamuna.

Noh, tutkin sitten itse noita kokoja ja viikkoja. Neuvolasta saatu opas kertoo että 7+0 koko on 0.9cm ja 7+6 1.4cm että vähän väärin muisti lääkäri... Alkio siis 4-5pv nuorempi kuin kuukautisista laskettuna. Mähän sain herkällä testillä (semmoisella testaa 4pv ennen) negan vielä kp 31/30 ja plussa tuli 34/30. Ovulaatio vissiin ollut myöhässä tästäkin päätellen.

Mitäs nyt kannattais tehdä? Pyytääkö päästä neuvolan kautta vielä ultraan vai odotellako rauhassa kuukausi varhaisultraan?

Veronika 8+2
 
Veronica ota iisisti vaan. Tuskin on huolta. :) Tökerö lääkäri. Mutta muista, ultrausta harjoiteltiin. Ei se niin kohdilleen osu näillä viikoilla välttämättä kokeneillakaan. Millien heitto tuo päivien eron. Munkin kuopus vastasi pienempää varhaisultrassa, seuraavassa oli jo ihan, kuten pitikin. Syke oli ja paikka oikea, joten odota rauhassa np-ultraa vaan.

Toispuoleiset kivutkin on ihan normaaleja. Niitäkin mulla on aikaisemmissa raskauksissa ollut paljon kovempinakin kuin nyt. On niitä nytkin välillä ollut, mut tää on edelleen aika hiljasta. Satunnainen juiliminen tai öklötys. Rinnat aristaa ja turvottaa. Ultra ens viikolla, sittenpä nähdään. Turha sinänsä sressata, kun eipä sille mitään voikaan, jos kaikki ei kunnossa ois. Näillä viikoilla ei hommalle mitään pystytä kuitenkaan tekemään. ...ja saattaahan kaikki silti kunnossakin olla, eipä ne oireet loppupelissä mitään kerro. Senkin tiedän kokemuksesta. :)

Kärppä 6+0
 
Nessulle piti sanoa, et ei ekassa neuvolassa yleensä ultrata eikä varmisteta niitä sykkeitä tai sijainteja mitenkään. Jos ne haluaa varmistaa eikä julkiselle laiteta ultraan (läheskään kaikkialla se ei ole mahdollista), ainoa keino noiden varmistamiseksi on se varhaisultra.
 
Veronica: Mun kaverilla myös sellainen kokemus,että ultrattiin yksityisellä lääkäriasemalla rv 6+5 ja gyne arvioi alkion koon reilusti yli kaksi viikkoa isommaksi!! Sitten pääsi neuvolassa ultraan vielä ja siellä saatiin mitoiksi just tuo mikä pitikin olla oviksesta laskettuna..ovis oli siis varmuudella tiedossa. Mittavirheet yleisiä ihan "paremmissakin paikoissa"
 
Veronica: Mun kaverilla myös sellainen kokemus,että ultrattiin yksityisellä lääkäriasemalla rv 6+5 ja gyne arvioi alkion koon reilusti yli kaksi viikkoa isommaksi!! Sitten pääsi neuvolassa ultraan vielä ja siellä saatiin mitoiksi just tuo mikä pitikin olla oviksesta laskettuna..ovis oli siis varmuudella tiedossa. Mittavirheet yleisiä ihan "paremmissakin paikoissa"
 

Yhteistyössä