Heinäkuiset 2005

  • Viestiketjun aloittaja tiipeli
  • Ensimmäinen viesti
tiipeli
Hei!

Luin joskus silloin tällöin pinoa, joka oli heinäkuussa 2005 syntyneille (tai ehkäpä lähinnä äideille eikä niinkään lapsille). Vieläkö pino on olemassa???? En löytänyt. Tai onko uusia halukkaita kokemusten vaihtoon? :wave:
 
Täällä yksi heinäkuussa 2005 syntyneen pojan äiti. Kirjoittelin taannoin ko. pinossa. Keksivät sitten perustaa kerhon. Itse ehdin niin vähän käydä koneella etten ole noihin kerhoihin jaksanut perehtyä, vaan keskustelen mieluummin edelleen täällä julkisesti. Mutta nyt alkaa olla aika heiniksemme iltatoimien, joten palailenpa paremmalla ajalla.
 
tiipeli harmaana
Mites, meinaatteko hankia/joko olette hankkineet polkupyörän ensi kesäksi? Minkä ikäisenä sitä oikein aletaan polkemaan? Ollaan mietitty, että jos jokin kolmipyöräinen hankittaisiin tai sitten pieni polkupyörä apupyörillä (sillä vissiin olisi käyttöä seuraavanakin vuonna).
 
Onpas kiva kun jotkut heinäkuiset 2005 kirjoittaa myös tänne. Itse en ole kirjautunut, enkä tykkää kerhoideasta.

Me ollaan mietitty 12" polkupyörää pojalle. Eilen kävin kaverini luona, ja kokeilin siellä saman kokoista pyörää niin pojan jalat ei ylttynyt polkimille. Eli siirrämme suosista pyörän oston joko syksyyn tai ensi kevääseen. Kolmipyöräistä emme viitsi edes ostaa.

Jokos teille tulee sanoja tai puhetta? Poika osaa auto, äiti, tyttö, hetta=rekka, tatra=raktori, aito=maito, pyö=pyörä. Eli pikkuhiljaa alkaa sanoja tulemaan. Kokoajan kyllä puhelee mitälie kieltään.

Ihana, kun tulee kesä eikä tarvi pukea paksuja ulkovaatteita päälle. Meinas poika hermostua talvella pukemiseen, onneksi on rauhoittunut.
 
tiipeli
Me kanssa kovasti kesää odotetaan! Viime aikoina mies oon pukenut suosiolla tuon vanhemman pojan ja minä vauvan (5vkoa). Eli mun ei oo tarvinnut tapella rimpuilevan taaperon kanssa :)

Meillä tulee sanoja paljon. Toistelee kovasti kaikkea mitä muut sanoo (eli täytyy olla varovainen ärräpäiden suhteen) ja osaa myös ite käyttää eri tilanteissa niitä. En ois uskonut et vielä noin "hyvin" puhuu, kun oppi kuitenkin kävelemään vajaa vuoden ikäisenä. Ajattelin automaattisesti, että puhe sitten viivästyy. Mutta eipä niin käynyt. Muutaman viime päivän aikana on tullut myös kolmen sanan lauseita, esim. äsken juuri kysyi "Minne pallo meni?" ja sitten itse myös vastasi "täällä" ja näytti sohvan alle, mihin oli pallon juuri vierittänyt.

Mietin sen pyörän suhteen, että mentäs ehkä tänään jonnekin kauppaan testailee kokoja. Minkä kokoisia teidän ehinäkuiset ovat?? Meiän poitsu on aikast pitkä, 1,5v neuvolassa oli 87,1 cm ja painoi 11,6kg. Käyttää siis 86 ja 92cm vaatteita. Joten jospa se 12" pyörä menisi. toivottavasti vaan löytäisi käytettynä, kun hinnat näyttää pikkupyörilläkin olevan pilvissä. Ja se vähän ärsyttää niissä, kun tyttöjen pyörissä on yleensä joku kori tai nuken istuin ja pojilla ei ole mitään. Kyllähän pojatkin korin tarvitsisivat kaiken maailman aarteille ja pikkuautoille! Mutta se nyt on sivuseikka...

Poika on nyt toipumassa vesirokosta. Ruvella on, joten saisi jo viedä päiväkotiin, mutta eilen oli vielä kuumetta, niin viettää kotipäivää. On siis päiväkodissa ainakin kesäkuun alkuun "kokopäiväisenä" (miehen työaikojen mukaan, eli lyhyitä päiviä), kun minä opiskelen vauvan päiväunien aikaan. Kesän alusta vuoden loppuun laitetaan 10pvää/kk, kun viihtyy hyvin pk:ssa eikä uskalla irtisanoa paikkaa kokonaan, koska vuoden vaihteessa tarvitaan se ja täällä on paikat kiven alla!

Jeps, mutta nyt touhuilemaan pojan kanssa! (piirsi justiin "palloja" olohuoneen poöytään! Onneksi akvarelliliiduilla niin lähtee pois!)
 
Me ostettiin pojalle juuri lauantaina polkupyörä kun anoppi lupasi sellaisen kustantaa. Intersportissa oli täällä Nopsan 12-tuumainen apupyöräinen tarjouksessa 99 e sellaisen työntötangon kanssa. Sunnuntaina ja eilen käytiin harjoittelemassa. Ihan ei poika vielä yllä/tajua polkea, mutta on niin onnellinen istuessaan kyydissä kun isi/äiti työntää ja saa itse käännellä ohjaustankoa ja soittaa kelloa. Jalkoja kyllä yltää jo polkimilla pitämään. Jos ei opi tänä vuonna polkemaan niin tämä pyörä menee kyllä vielä ainakin seuraavan vuoden jos ei pidempäänkin. Suurin osa lapsista kai oppii polkemaan 2-3 vuotiaina. Pituudesta. meidän poika ei kyllä ole mikään pitkänhuiskea, 1,5 v neuvolassa 82 cm, mutta siitä on kyllä venähtänyt jo paljon (jää poijjaalla housut lyhkäsiksi yhtäkkiä).

Saonja tulee jonkin verran mutta enimmäkseen poika puhuu omaa kieltään. Ymmärrettäviä ovat ainakin: anna=anna, ei=ei, aato=auto, popo=mopo, papa=napa, aapa=apua, amppu=lamppu, konkon=kaivinkone/kuorma-auto, trrr=tiikeripehmolelu, tiiku=Tikru-kissamme, issh=isi, too=tuo/tuonne, ato=kato, atoo=maitoa, kaaka=jalka, kakka=kukka/kakka.
 
ma81
Täälläkin heinäkuussa syntynyt poika juoksentelee. :D Kiva kuulla muidenkin samanikäisten kuulumisia.
Me ei taideta sitä pyörää vielä hankkia, on poitsu sen verran lyhkänen, että epäilen yltääkö polkemaan. 1v6kk neuvolassa 78 cm ja 10,4 kg, hitaanlaisesti on kasvanut koko ajan, mutta isänsä käyrillä menee.
Täällä vielä toppapuku pitää ulkona olla päällä, mutta on saanu villakerroksen jättää pois, mikä jo helpottaa kummasti tuota meillä niin inhottua pukemista.
Sanoja alkoi oikein kunnolla tulemaan 1v6kk jälkeen, nyt sanoo mitä vain ja heti osaa matkia kun sanoo jotain. Ja halua on sanojen oppimiselle.
Pottailu vaan ei oikein kiinnosta, tietää kyllä potalle mennä jne. mutta asia ei ole poitsulle mitenkään tärkeä. :/
 
Meillä tyttö 07/05 ja uusi vauva tulossa toukokuulla. Viime neuvolassa eli 1v8kk pituutta oli 88cm ja paino 12,4kg. Sanoja tulee pari sataa ja kolmen sanan lauseitakin. Tyttö saa kesäksi nopsan kolmipyörän, missä on polkimet kuin isossa pyörässä eli ei etupyörässä. Ajateltiin jos sillä olisi helpompi opetella kuin tavallisella pyörällä missä apupyörät. Mukavaa kun kesä tulee, eikä tosiaan tartte pukea niin paljon. Meillä pukeminen kestää toooosi kauan kun tytön pitää itte saada yrittää pukea ja eihän siitä oikein mitään tule. Kesällä pitäisi pottaharjoittelutkin aloittaa tosissaa, nyt ollaan satunnaisesti käyty pissalla potalla. Miten muiden kuivaksi opettelu sujuu?
 
Olipas mukava löytää heinäkuisia -05.. :)

Meillä Joel poika nauttii täysin siemauksin iso-veljenä olosta, pikkuveli syntyi 29.12.06. "Jeje" (Jere) saa pusuja ja halauksia, hieman kovakouraisia myöskin mennen tullen. Autot ja peräkärryt, rekat, mopot ja maitopullo sekä "lollo" (tutti) ovat Joelin lempipuuhaa. Sanoja toistellaan satoja kertoja, kun kuullaan ja opetellaan uutta sanaa. Ykskin ilta istui saunan ammeessa ja toisteli; nenä, nenä .... ja koko saunareissun ajan :LOL: kengät jalassa touhutaan sisällä ja yritetään saada isosiskoa ulos leikkimään, ilmeitä harjoitellaan peilin edessä ja hauskutetaan kotiväkeä.
yöt nukutaan 22-09 ja hampaita tulee tasaseen tahtiin. 1v5kk neuvolassa pituus oli 79,5cm ja paino oli 9kg600g, käyriensä mukaan kasvaa. Nyt lähden antamaan pikkumiehelle maitopullon.

Terveisiä kaikille!
 
Kerhohan on tosiaan olemassa, tosin aika hiljaisen puoleinen :/ Mutta joskos sitä sitten tännekin alkais jotain kirjoittelemaan :D Meillä on tosiaan tuo kolmonen heinäkuinen, tyttö. Sanoja tulee äiti, iskä, vaippa, leipä, mämmää (eli siis maitoa), tutti, vauva, makkara, eikö, jooko ym. Tahtonainen on tämä neitonen :eek: :D Pyörästä sen verran että on testannu isoveljen kolmipyörästä ja ei vielä ylety ajaa, eikä siis 12tuumaisellakaan. Tulee saamaan tuon kolmipyörän jahka isoveli niin kasvaa että ylettyy ajaa 12tuumasella. Tutti on neitokaisella vielä, pullo jäi pois 1v7kk iässä. Ei näitä olla hätäilty kun on tuo pikkusisko neitillä jo.
 
meillä ei edes harkita vielä pyörän hommaamista pojalle.
sellaisen plaston mopon ajattelin ostaa synttäri lahjaksi sit heinäkuulla :)
sanoja meillä ei kovin montaa tule vielä. äiti ja napa ainoat ymmärrettävät.
enimmäkseen vaan sellaista "mölinää".
tutti on vielä, ei tuttipulloa.
allergiaa oli vielä jokin aika sitten, mutta taitaa jo vähentyä.
kananmunakin käy vaikka puoli vuotta sitten siitä tuli ISO reaktio!
ihana hymypoika! :D
1v6kk neuvolas pituus oli 81cm ja paino muistaakseni 11,5kg<br><br>
 
anjuusa
Meillä on reipas heinistyttö -05 ja pikkusisarus tulossa ensi heinäkuussa. Tällä hetkellä uusin juttu on jatkettavaan lastensänkyyn nukkumaan opettelu, koska tyttö oppi vasta kiipeämään sekä pinnasängystä että matkasängystä pois. Pieni on ja pippurinen, puolitoistavuotisneuvolassa 80,5 cm ja 9660 g.

Kävelemään tyttö oppi ilman tukea 11-kuisena, mutta tukea vasten käveli jo 8-kuisena. Molemmin puolin yhtä vuotta oli mahdotonta menoa, kun jälkikasvu kiipeili joka paikkaan, ja on edelleenkin hyvin liikkuvainen. Puhetta alkoikin tulla vasta jouluna, ja sitä on ollut kyllä hauska seurata. Ekoja kahden sanan lauseita on alkanut tulla nyt, ja juttua piisaa! Uhmaikääkin on välillä puskenut, mutta pahimmat kiukut helpottivat toistaiseksi, kun tyttö oppi puhumaan.

Suosikkileikkejä ovat pehmolelujen paijaus, kirjojen luetuttaminen, leipominen ja kaikki ulkona tapahtuvat rymyämisleikit. Saunomisesta tykkää tosi paljon ja kaipaa toisten lasten leikkiseuraa. Onneksi on kerho, kun tyttö on muuten kotihoidossa. Yöt tyttö nukkuu onneksi hyvin, kun vauvavuosi oli melko aktiivista yöhaipakkaa.
 
Hahaa, täällä myös erään heinakuisen tytön äiti!

Polkupyörä ostettiin hulluilta päiviltä (arghh) semmonen kolmipyörä jota voi työntää aikuinen takaa.

Pitkiä lauseita tulee, eli puhuminen sujuu nyt aika mutkattomasti tyyliin "isi tulee hakemaan hoidosta illlalla. syö Raililla puuroa. Jere ei saa rikkoa mun kakkuja! haluu Nalle Puhia telkkarista nyt heti, äiti laittaa!"

On ihan kamala komentelija ja pistää vastaan kaikessa minkä pystyy.

Tutti on jäänyt pois vähän niinku itekseen ja pulloista luovuttiin nyt pääsiäisenä vihdoin viimein, kauheen työn takana kun hänen lemppari puuhaa oli juoda maitoa sohvalla ja räplätä mun korvaa, annettiin juua pullosta vähän liian pitkään kun tykkäs siitä niin kovasti.

muuten on ilopilleri ja osaa hauskuutta meitä aika yllättävilläkin tavoilla. Eli siis pilkesilmäkulmassa sanoo jotain jonka tietää olevan hauskaa.
esim "-kuka on äitin kulta? -hihii, naapurin setä!" vastaa tyttö.

Ihanaa kun tulee kesä ja pääsee touhuamaan tuon touhon kanssa kaikkea.

Toista vauvaa ei meidän perheeseen tule vielä ainakaan vuoteen, nautitaan tästä tättähäärästä nyt oikein kunnolla.
 
Muillako muuten nukutaan ihan hyvin yöt, heräämättä ja sitä rataa? Meillä kun on alkanu siitä kamala taisto :eek: Tyttö jonka ennen sai paiskata tutin ja retun kans sänkyyn, nosti pyllyn pystyyn ja kuorsas, nostaa kamalan metelin jo siinä vaiheessa kun käy ilmi että mennään iltapalalle ja hammaspyykille :eek: Siirtyi viime kesänä jo omaan huoneeseen nukkumaan, kuukausi pari sitten vaihdettiin pinnis jatkettavaan, niin nyt sitten tahtois nukkua välissä. 3 yötä ollaan nyt saatu nukkumaan niin että nukkuu meidän makuuhuonees pinnasängyssä. Muuten hyvä ja mua ei haittaa vaikka nukkuiskin, mutta kun tuo heinäkuinen herää sitten pikkusiskon 5.5kk ääniin :/ Ja aamulla saat hiirenhiljaa hipsiä pois ettei herää. Yöllä herää moneen kertaa istumaan (ja ehkä huutamaan, huutoja tulee 1-3krt yössä) ja ikäänkuin tarkistaa missä on. Onkohan tämä jonkinsortin mustasukkaisuutta tuosta vauvasta vai taantumaa vai mitä :/ Ai niin ja lisäyksenä että suurin syy mahtaa olla korvat, jotka vaivaa edelleen vaikka putkitettiin viime lokakuussa :(
 
Hei!

Kiva lukea muiden heinäkuisten kuulumisia. Meidän poika on syntynyt 23.7.2005. Pikkuveljeä odotellaan syntyväksi ensi elokuussa.

Meillä on oltu päiväkodissa on viime elokuusta lähtien. Poika viihtyy siellä todella hyvin ja saa jatkaakin siellä 2-3 päivää viikossa kun vauva syntyy. Sen verran on vilkas tapaus, että tylsiintyisi varmasti meidän kanssa kotona!

Muuten on kyllä melko kiltti poika eli varsinaista uhmaa ei ole vielä havaittu. Välillä tietysti haetaan huomiota kyseenalaisilla keinoilla, kuten kaatamalla tahallaan maidot lattialle tai muuta vastaavaa. :whistle:

Syökö muut heinikset itse? Meidän poika syö yleensä itse, mutta joskus joutuu vähän auttelemaan. Puuroa en anna syödä itse, kun sotkee sen kanssa niin paljon.

Yöt menee onneksi hyvin. Poika nukkuu omassa huoneessa pinniksessä 21-7 yleensä heräilemättä. Päivällä nukkuu sit vielä parin tunnin päikkärit. Kohta olisi tarkoitus totutella jatkettavaan sänkyyn. Saa nähdä aiheuttaako se yölevottomuutta.

Sanoja tulee ihan kivasti ja lauseitakin tyyliin "Mitä äiti tekee?". Tykkää myös komentaa itseään tyyliin "Ei saa kaataa maitoa." "Ei saa heittää leluja". Se on aika hupaisaa... :)

Kiva kuulla, että muillakin on vielä tutti käytössä. Mä oon potenut hieman huonoa omaa tuntoa siitä, että en uskalla vielä alkaa vierottamaan. Tutti on pojalle niin tärkeä! Varmasti on tiedossa kovat huudot, kun se otetaan pois. No, oon ajatellu, että kesällä sitten vierotetaan ennen kuin vauva syntyy...

Niin, kokoa pojalla taitaa olla n. 90 senttiä. Käytössä 92-senttiset vaatteet tällä hetkellä. Joistain merkeistä menee 86- senttisetkin. Painoa taitaa olla vajaat 14 kiloa. Polkupyörää ajateltiin testata tulevana kesänä. Poika ei enää viihdy rattaissa vaan tykkää itse kävellä ja aika hidastahan se meno sillä tavalla on kun pitää pysähtyä tutkimaan jokainen kivi ja käpy! :)

Tulipas tekstiä. Kirjoitelkaahan kuulumisia heinikset 2005!<br><br>
 
Meillä on PihlajanMarian kanssa hieman samanlainen tilanne. Meillekin on heinikselle pikkuveli/sisko tulossa elokuussa.

Yöunista. Meillä poika on tutin poisheiton jälkeen (11 kk iässä) nukkunut sairasteluja lukuunottamatta yöt läpi. Tosin sairasteluja oli viime syksynä enemmän kuin tarpeeksi, ja nyt itseasiassa taas, joten yöheräilyjä on sen puoleen riittänyt. Syksystä asti pojalla vaivasivat korvat, mutta tilanne korjautui putkituksella helmikuussa. Nyt pojalla sitten ilmeisesti on siitepölyallergiaa tms. ja yskii itsensä lähes joka yö hereille vähintään kerran. Tänään lääkärin kanssa aloitettiin allergioiden selvittely joten eiköhän nämäkin vaivat saada pian kuriin.

Pottailusta. Heinispoikaammehan käytettiin potalla jo 0,5-v asti aina ruokailujen jälkeen, melko hyvällä tuloksella. Seisomaan nousun opittuaan hommaan tuli 4-5 kk tauko kun ei vaan malttanut istua potalla. Syksyllä hoidossa aloitettuaan poika alkoi kiinnostua potasta/pöntöstä kun isommatkin lapset siellä kävivät. Nykyään poika jo välillä itse pyytääkin vessaan, ja ruokailujen jälkeen käytetään muutenkin aina. Tuloksena on yleensä pissi ja joskus kakkakin. Eilen illalla kun isänsä käytti pojan pöntöllä ja nosti pissin jälkeen siitä pois ja alkoi laittamaan vaippaa, niin poika pisti hanttiin, ilmoitti "ei, kakka" ja istui takaisin potalle pöntön viereen ja teki siihen kakan. Jos tämä innostus jatkuu niin kesälomalle ennen äitiyslomaa jäädessäni kesäkuussa aloitan kyllä pojan opettamisen päiväkuivaksi ihan toden teolla.

Syömisestä. Heinispoikamme on käytännössä pääosin syönyt ruokansa itse siitä asti kun päivähoidossa syyskuussa aloitti. Joskus tarvitsee toki vieläkin apua, etenkin jos ruoka ei ole ihan mieleistä.
 
tiipeli
Aniida: hauskat jutut teiän heiniksellä!! toivottavasti isäkin ymmärtää vitsiksi :LOL:

Meiän pojalla ei tutin vieroittamisesta ollut ongelmaa. Se tapahtui n. 10kk:n iässä ja täysin vahingossa. Tutti nimittäin otti ja katosi muutamaksi päiväksi ja kun lopulta löytyi, niin ajateltiin ettei edes anneta takaisin, koska eipä poitsu ollut sitä kaivannut. Tutti ei koskaan ollut tärkeä eikä se pelkästään rauhoittanut esim. öisin vaan vanhemman läsnäolo ja tissi... Yöimetyksestä vieroittaminen taisi muuten tapahtua samaan aikaan eli vähän turhan pitkälle meni. Sekin onnistui loulta hyvin vaikka oltiin pelätty, että on varmaan kamalaa huutoa. Imetin vuoden ja 3viikon ikään saakka. Olin silloin jo raskaana ja "tavallaan tuli keskenmeno", oli verenvuotoa ja kohdusta löytyi sikiö sekö tyhjä sikiöpussi, niin en enää uskaltanut imettää. Tutti muuten otettiin käyttöön vasta 3kk:n iässä, kun heinis alkoi jäkertämään käsivarsiaan niin että oli kamalat fritsut käsivarsissa!! :eek:

Omaan sänkyyn (siis jatkettavaan lastensänkyyn, sitä ennen pinniksessä) omaan huoneeseen siirryttiin viime kesän lopulla. Vaihto sujui hyvin. Paitsi silloin kun on kipeä, jolloin tulee jossain vaiheessa yötä meiän väliin nukkumaan. Ja nukkumaan menee 20-21 ja heräilee siinä 7-8 maissa. Päiväunet on noin tunnin, paitsi päiväkodissa 1-2h. Ja tosiaan yöllä heräilee jos on kipeä (flunssaa on ollut paljon ja nyt oli se vesirokkokin), muuten nukkuu hyvin.

Joku kyseli syömisestä... Poika syö itse, on syönyt siitä saakka kun syksyllä meni päiväkotiin. Hyvin harvoin antaa syöttää, kun joskus saatan kysyä, saako syöttää, jos on esim. kiire tms.

Nyt siivoomaan. Pappi tulee kohta käymään, kun on tuon Pikkuveljen ristiäiset sunnuntaina. Alkuun muuten heinis otti hyvin vauvan vastaan, suukotteli kovasti ja halusi pitää sylissä. Niitä tekee edelleenkin, mutta läpsii myös välillä...joko äitiä tai vauvaa. Isää ei koskaan :kieh: Pientä mustasukkasuutta siis havaittavissa. Tosin päiväkodista kysyin, että ovatko siellä huomanneet käytöksessä muutoksta vauvan syntymän jälkeen niin sanoivat, että viime aikoina kaikilla tuon ikäisillä on havaittu tönimistä ja läpsimistä. Että kuuluu varmaan osaltaan ikäänkin, mutta se, että isää ei läpsi koskaan, niin voi päätellä olevan mustasukkaisuutta.

Aurinkoista päivänjatketta!

:wave:
 
Nytpäs kirjoitan oikein ajan kanssa, poika kun vetää päikkäreitä.
Tutti on meilläkin unilla käytössä, tosin pitäis äidin ottaa niskasta kiinni, jotta jätettäis tutti kokonaan pois. Pullo ei ole ollut reiluun puoleen vuoteen.

Nokkamukista juo suurimman osan, toki osaa juoda mukista, mutta äiti säästää työtään antaessaan nokkamukin. Poika syö itse ja sen kyllä huomaa... :headwall: Pojan saa melkein suihkuun kantaa ruoan jälkeen, mutta eiköhän tuo joskus lopu.

Yöt menee edelleen risaisesti, toki on joukossa myös täysin heräämättömiäkin öitä. Poikahan on nukkunut omassa huoneessaan 1/2 vuotiaasta lähtien, tosin vielä pinniksessä. Jatkettavakin huoneesta löytyy, mutta äiti ei jaksa iltaisin viedä miljoona kertaa poikaa takaisin... Olenkin ajatellut, että nukkukoon pinniksessä niin kauan kun ei kiipeä pois.

Terveenä poika on pysynyt koko ikänsä.

Uhmaa on jo alkanut esiintymään. Ulkoa ei suostu tuleen suosiolla sisälle, toisinaan turvaistuimeen ei suostu meneen jne.

Heilutus on pop. Poika heiluttaa kaikille vastaantuleville tutuille ja tuntemattomille.

Vaipat on edelleen käytössä. Pottaharjoituksia tosin tehdään, mutta alkuun ei suostunut edes istuun siinä, nyt istuu kyllä, mutta ainuttakaan tuotosta ei ole pottaan tullut. :kieh: Paras oli tässä yhtenä iltana, kun jäpä istui ainakin 10 min. potalla, nousi ylös ja suoraan pissas matolle askeltakaan ottamatta. Kesä kun tulee meinaan kokeilla ilman vaippaa, jotta tajuais mitä on kun housut kastuu.

Hampaita on 12 kpl. Viimeiset on tullut joskus 3-4 kuukautta sitten. Poskihampaista ei mitään tietoakaan.

Saunominen on myös pop. Menis varmaan joka päivä ja istuis siellä koko päivän jos vain lupa annettais. Toisinaan menee kylmään saunaan ylälauteille istuu ja mukamas heittää napolla löylyä. :LOL:

Taidanpa mennä keittään päiväkaffeet ja lukemaan postia....
 
anjuusa
Vastailenpa minäkin vielä esille tulleisiin kysymyksiin.
Syömisestä: Meillä tyttö syö itse silloin, kun on oikein kova nälkä tai sopiva fiilis :D . Oppi ensin syömään haarukalla ja vasta sitten lusikalla. Monesti menee 1/3 tai jopa puolet itse, ja loppu pitää lappaa. Iltapuuro pitää syöttää kokonaan, kun tahtoo väsy jo painaa päälle.

Tutista: Vieroitettiin helmikuussa, ja oli kovan työn takana, vaikka ei lipsuttu yhtään. Käytössä oli vain unitutti, mutta tyttö jaksoi illalla huutaa sen perään KOLME VIIKKOA putkeen - temperamenttia kun löytyy ja harvinaisen hyvä muisti... Sen jälkeen tyttö on nukahtanut taas helposti. Tuttipulloa ei meillä ole ollut käytössä ollenkaan. Nokkamuki on, välillä juo siitä ja välillä tavallisesta lasista.

Pottailusta: Nyt tyttö on alkanut kiinnostua siitä hommasta ja ilmoitella silloin tällöin hädästään. Pikku hiljaa edetään ja kesällä kokeillaan olla välillä ilman vaippaa, jos uuden vauvan hoidolta jaksetaan.

Nukkumisesta: Tyttö on nukkunut yönsä läpi (10-12 tuntia) 1v2kk:n ikäisestä asti. Poikkeuksena tuttivieroituksen aika. Tämä on ihana juttu, kun vauvavuonna oli niin paljon öistä heräilyä. Lähiaikoina on nukutus ollut vähän isomman työn takana, kun siirryttiin pinnasängystä jatkikseen, mutta nukahdettuaan nukkuu sikeästi.

 
heippa! täällä olisi vielä yksi 8.7. syntyneen erittäin energisen tytön äiti! =) oli kiva huomata että täällä on taas alettu kirjoittelemaan kuulumisia!
te olettekin jo ehtineet monia asioita käydä läpi niin yritän nyt vastata niihin mitä muistan. =)
nukkuminen: tyttö nukkuu yleensä heräämättä 21-8.00 välisen ajan (välillä saattaa mennä melkein kymmeneen ennen kun saa illalla nukkumaan). päikkäreitä nukkuu yleensä 2h, joskus 3h. niin ja pinniksessä edelleen.
tutti: edelleenkin on meillä käytössä, kesällä viimeistään pitäisi siitä koittaa luopua. tuttipulloa ei ole ikinä syönyt.
ruokailu: tyttö on syönyt itse n 1v2kk lähtien ja juo tavallisesta mukista. muuten kyllä on ollut tosi huono syömään ja alle 1v oli välillä todella kovat taistot että sai edes muutaman lusikallisen alas. ja edelleen on sellainen ettei syö kun sen verran että nälkä lähtee, ei siis vatsaa täyteen.
pyörä: meillä on 12" kun mies sai edullisesti töiden kautta mutta tyttö ei vielä ylety polkemaan. etsinnässä on 3pyöräinen jos jostain saisi suht edullisen.
koko: 1,5v neuvolassa mitat oli 83cm ja 10,4kg. pituutta on kyllä tullut nyt muutama sentti lisää ja kaikki vaatteet on yhtäkkiä jääneet pieniksi. =) vaatekoko tytölla on 80-86cm ja joitain pienempiäkin esim. t-paidat yms.
puhe: sanoja tulee reilusti ja noin 1kk sitten alkoi yhdistelemään niitä keskenään. pääosin kahta sanaa yhditää mutta kerran tuli jo kolmen sanan lause mikä oli "äiti menee pumppaa" eli siis jumppaan. =)
hampaat: joku hampaista kirjoitteli niin meidän tytölle tuli viime kuussa viimeisetkin hampaat, eli kaikki on jo.

huh, tulipas tekstiä! =) monelle olikin jo pikku sisarus tullut tai tulossa, onnea kaikille! meille ei vielä ole suunnitteilla vaikka miestä on ruvennut vauvakuume vaivaamaan ihanan siskontyttöni syntymän myötä! =) katsotaanko teillä muuten lastenohjelmia? meillä tyty katsoo ja leppareita onkin muumit, himpulat, titi-nalle, sinisentalon nalle, napero ja pingu. olen antanut tytön aamupäivällä katsoa piirrettyjä n. 30-60min. joka päivä ei katsota mutta aika usein kyllä. :whistle: niin ja meillä on tyttö vielä kokonaan kotihoidossa. jospas tässä olisi tälläkertaa kaikki että ensikerrallakin on vielä jotain kirjoitettavaa! :D
 
Meillä ei Tessa jaksa vielä oikein keskittyä muuhun kuin teletappeihin. Musiikki saa kyllä nytkyttämään, mutta ei niin paljoa että sohvalla istuis ja katselis pidemmän aikaa, kunhan ohimennen keikuttaa sitten :LOL: Meillä neiti on niinkui se pampersin mainoksessa oleva vaippapylly joka keikuttaa musiikin tahtiin :D Ja sen kummemmin ei katsominen päivittäistä ole, että silloin tällön, sadepäivinä enemmänkin.
 
täällä myös
Täällä myös heinäkuussa 05 syntyneen tytösen äiti. Meille odotetaan pikkukakkosta syntyväksi kesäkuussa, ja äitiä jännittää ihan hirveästi, miten arki sitten alkaa sujumaan. Reipashan tuo tyttö jo on, itse syö ja tekee kaikkea mahdollista, mutta uhma nostaa päätää:( On myös niin äitin tyttö, että...mustasukkainen on heti, jos otan esim. kummipojan syliin.

Meillä puhetta tulee jo paljon. Kolmea, neljääkin sanaa on lauseissa jo peräkkäin. Tutti on ikävä kyllä ihan liiankin rakas vielä, tuttipullo jäi jo syksyllä pois. Pottailua on kokeilut, vaihtelemvalla menestyksellä, välillä oli jo ihan kuiviakin kausia, mutta nyt pottaan on semmonen viha-rakkaussuhde:/

Meillä tyttö on nukkunut jo vuodenvaihteesta asti lasten sängyssä, ja yöt nukkuu kokonaan. Tuntuu ihan uskomattomalta, sillä eka 1,5 vuotta meillä sairastettiin jatkuvasti korvia ja voitte varmaan kuvitella, oliko meillä yhtään ehjää yötä sinä aikana....EI OLLUT!

Kasvu on ollut tosi huimaa, ihan isänsä kanssa samoja linjoja kasvaa. Tarkkoja mittoja en tiedä, mutta viimesin mittaus on tehty 1 v 4 kk, jolloin pituutta oli86 senttiä ja painoa 15 kiloa. Nyt painoa on n. 16 kiloa ja pituutta varmasti yli 90 cm, 98 senttisiä vaatteita saa jo ostaa;)

Tämmöstä meillä:)
 
Saatiin pojan allergiatestien tulokset ja mitään ei löytynyt. Astma/allergialääkkeen myötä on yöyskimiset oisin jääneet pois, joten seuraava selviteltävä on onko pojalla astma. Sitä meidän suvussa on enemmän kuin tarpeeksi joten ei olisi suuri yllätys. Nyt lääkärin ohjeesta annetaan viikko vielä tuota lääkettä iltaisin ja sitten ollaan viikko ilman. Jos yöyskä palaa niin astmamahdollisuutta aletaan tarkemmin tutkia. On muuten paljon aurinkoisempi poika (ja äiti) kun nukkuu yöt yskimättä. B)
 

Yhteistyössä