Hei te jotka täysimetätte mielestänne ja annatte silti korviketta vähän (?) joka päivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
On se hyvä kun täämöisestäkin asiasta voi joku repia olematonta ylemmyyden tunnetta.

Muistathan seuraavankerran kailottaa kaupassa suurella äänellä kaikille mitä täysimetys tarkoittaa. Kun kerran täälläkin huutelet. Koikeleppa kuinka käy...
Ei tässä mistään ylemmyydentunteesta tms ole kyse.

Tuntuu siltä, että joidenkin ei-täysimettävien mielestä täysimetys on jotain tosi suurta ja hienoa, ja siksi pitää päästä sanomaan että "minä täysimetän", vaikka antaa lisäksi korviketta tai jopa sosetta kuten eräs tuttuni (hän tosin oli kai ymmärtänyt virheellisesti käsitteen).

Toiset on sellasia. Kerran eräs kaveri totesi, että hänen lapsensa on taas kipeänä ja minä vain totesin, että "onneks meillä on oltu terveenä nyt pitkään" niin kaveri sanoi että "ai väitätkö että sun lapset on jotenkin parempia kun mun vai". :D :D Joo niinhän minä tarkoitinkin. :D

Ja mä taas en ole kellekään ikinä sanonut "täysimettäväni", korkeintaan imetyksestä joskus maininnut. Pitääpä olla seuraavan kanssa tarkempi, ettei joku vaan luule että vauva saa maitoa muualtakin kuin tissistä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No siis kyllä mä olen sanonut täysimettäneeni jos on kysytty vaikka lapsi pari kertaa korviketta / toisen maito saikin sen 4 kk aikana.
Eihän se täysimetystä ole, jos nussitaan pilkkua mutta en tosiaankaan ole ruvennut selittelemään ihmisille, että silloin se sai korviketta ja laitoksella toisen maitoa jne

Kertoisitko mikä ongelma esim. tässä on? Mikä siinä niin naurattaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Henni:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
mitä se sulle kuullu mitä toisten vauvat syö. Jos jollekin tulee hyvä mieli omasta imetyksestä, niin mitä sitten? Me äidit ollaan kyllä mestareita syyllistämään ja mollaamaan toisiamme!

Eikai tuossa syyllistämisestä ole kyse vaan siitä, jos puhuu toista kuin tekee.

Joo en todellakaan syylistä ketään. Minä olen osittain imettänyt esikoistani ja voin ihan sanoa sen. Seuraavaa kahta olen täysimettänyt 7kk ja 6kk ja olen todellakin nimenomaan täysimettänyt enkä vain sano niin. Eli ihan sama mulle mitä kukakin tekee, mutta ei kannata puhua omenasta jos tarkoittaa banaania.

On sulla murheet :laugh:

Luuletko, että tämä on joku murhe? Mua vaan jaksaa naurattaa se, että kerrasta toiseen täällä joku älypää kertoo täysimettävänsä vaikka oikeasti tekee kaikkea muuta. Että joo tämä ei ole mikään murhe, mutta ajankulukseni nauran täällä sille kun ihmiset ei erota mikä on lintu ja mikä kala.
Noh, sulla on näemmä halvat huvit. mee vaik lenkkeilee ni edes kunto kasvais? Siellä Huittisissa on varmaan ihan kivoja lenkkeilyreittejä? Ainakaan huolenaiheita ei tunnu olevan?

Mua taasen ihmetyttää se miksi jotkut jaksavat vaivata päätään näinkin "tärkeillä" asioilla. Mitä väliä sillä on imettääkö toinen täysin vai osittain vai jotain siltä väliltä, ja sanokoon ruokkimisestaan mitä tykkää. Pääasia kai se on että ruokkii vauvan tavalla tai toisella?

Saman kysymyksen voi heittää myös heille, jotka antavat äidinmaitoa (siis omaa maitoaan välillä pullosta tai joku hoitaja antaa) ja luulevat täysimettävänsä.

Täysimetys on todellakin sitä, että lapsi saa vain ja ainoastaan rintaa, ei pulloa ei hörpytysmukia (vaikka niissä sitä rintamaitoa olisikin). Harva kai oikeasti siis täysimettää :)

Terveisin äiti, joka ei täysimetä vaan lypsää välillä ja antaa pullosta :)

Paras tietty olisi alle 3kk vauvalle että täysimetetään. Toivottavasti pystyn siihen seuraana vauvan kohdalla. Korvike on vain ravintoa jossa ei ole valkosoluja, vastustusaineita tai omega3 rasvahappoja ( paitsi NAN:ssa on omegaa ).

Lisäksi imetys on parasta vauvalle ylivoimaisesti verraten pulloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mua taasen ihmetyttää se miksi jotkut jaksavat vaivata päätään näinkin "tärkeillä" asioilla. Mitä väliä sillä on imettääkö toinen täysin vai osittain vai jotain siltä väliltä, ja sanokoon ruokkimisestaan mitä tykkää. Pääasia kai se on että ruokkii vauvan tavalla tai toisella?
Sillä, mitä jonkun vauva syö tai on syömättä, ei oo ainakaan mulle mitään merkitystä.
Mutta jos puhutaan täysimetyksen terveyshyödyistä, niin silloin on aika oleellista että onko täysimettänyt vai ei. Ja sellaisesta tämän ketjun ap taisi idean saada.

Toisilla ei vaan oo näköjään elämää, mua ei vois vähempää kiinnostaa, antaako joku lapselleen tissistään maitoa, vai jotain korviketta, ja miks sitä kutsutaan,hohhoijaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Paras tietty olisi alle 3kk vauvalle että täysimetetään. Toivottavasti pystyn siihen seuraana vauvan kohdalla. Korvike on vain ravintoa jossa ei ole valkosoluja, vastustusaineita tai omega3 rasvahappoja ( paitsi NAN:ssa on omegaa ).

Lisäksi imetys on parasta vauvalle ylivoimaisesti verraten pulloon.

se ei kyllä ollut tämän ketjun pointti. kukin antakoon korviketta, jos ja kun katsoo sen tarpeelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jos ollaan tarkkoja:
Saman kysymyksen voi heittää myös heille, jotka antavat äidinmaitoa (siis omaa maitoaan välillä pullosta tai joku hoitaja antaa) ja luulevat täysimettävänsä.

Täysimetys on todellakin sitä, että lapsi saa vain ja ainoastaan rintaa, ei pulloa ei hörpytysmukia (vaikka niissä sitä rintamaitoa olisikin). Harva kai oikeasti siis täysimettää :)

Miks sitä sit kutsutaan?

Alkuperäinen kirjoittaja get a life...:
Toisilla ei vaan oo näköjään elämää, mua ei vois vähempää kiinnostaa, antaako joku lapselleen tissistään maitoa, vai jotain korviketta, ja miks sitä kutsutaan,hohhoijaa..

Kyllähän sua kiinnosti tosi paljon koska vaikka otsikko oli toi niin silti avasit ketjun ja vaivauduit vielä kommentoimaankin!! . :D

Jos oikeesti => Ei voisi vähempää kiinnostaa= Ei edes avaa ketjua.

Sä vaan halusit väheksyä täällä imetystä tms. Kommetoimalla noin valehtelemalla tuntemuksiasi ;)

Sillä, mitä jonkun vauva syö tai on syömättä, ei oo ainakaan mulle mitään merkitystä.
Mutta jos puhutaan täysimetyksen terveyshyödyistä, niin silloin on aika oleellista että onko täysimettänyt vai ei. Ja sellaisesta tämän ketjun ap taisi idean saada.

No, jos tuolle tielle lähdetään niin eiköhän sit pitäisi alkaa miettimään, että kuinkas hyvät geenit on tehdä lapsia. Että mites sulla on laita?

Ja onko esim. koiria, koska koirat antavat allergioiden suhteen paremman suojan kuin täysimetys.

Ja minun mielestäni täysimetys on hyvä juttu, mutta jos ei syystä taikka toisesta pysty täysimettämään niin ei siitä tartte huonoa omatuntoa potea eikä muiden tarvitse tulla hehkuttamaan täysimetyksen tärkeyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja jos ollaan tarkkoja:

Miks sitä sit kutsutaan?

Osittaisimetykseksi. Etkös sitä tiennyt? Tätä ei yleensä imetysfanaatikot haluakaan ottaa puheeksi, koska niin kovin kovin harva lukeutuu siihen oikeasti täysimettäviin;)

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä :
No, jos tuolle tielle lähdetään niin eiköhän sit pitäisi alkaa miettimään, että kuinkas hyvät geenit on tehdä lapsia. Että mites sulla on laita?

Ja onko esim. koiria, koska koirat antavat allergioiden suhteen paremman suojan kuin täysimetys.

Ja minun mielestäni täysimetys on hyvä juttu, mutta jos ei syystä taikka toisesta pysty täysimettämään niin ei siitä tartte huonoa omatuntoa potea eikä muiden tarvitse tulla hehkuttamaan täysimetyksen tärkeyttä.

Voisitko olla enemmän hakoteillä :headwall:

Ei, kukaan ei puhunut täysimetyksen tärkeydestä tms.

Mites mä nyt selittäisin niin, ettei tuu väärinymmärryksiä....No, jos vaikkapa haetaan täysimetettyjä vauvoja tutkimukseen, niin silloin sinne ei voida ottaa vauvaa jota on äidin mielestä täysimetetty vaikka lapsi onkin saanut joka ilta hieman korviketta. Kun tarkoitus on nimenomaan tutkia niitä täysimetettyjä vauvoja ja sen täysimetyksen vaikutuksia.

keskustelua ei käyty yleisellä tasolla, vaan tässä nyt oli kyse tapauksesta, jossa äiti väheksyi täysimetyksestä kerrottuja terveyshyötyjä, koska oma "täysimetetty" lapsensa (joka siis oli saanut päivittäin korviketta), oli kärsinyt allergioista jo 4kk iästä lähtien.

jos siis lähtee kritisoimaan niitä täysimetyksen hyötyjä, olisi varmaan aiheellista, että määritelmät olisivat oikeita.

Voisitko olla enemmän hakoteillä :headwall:

Ei, kukaan ei puhunut täysimetyksen tärkeydestä tms.

Mites mä nyt selittäisin niin, ettei tuu väärinymmärryksiä....No, jos vaikkapa haetaan täysimetettyjä vauvoja tutkimukseen, niin silloin sinne ei voida ottaa vauvaa jota on äidin mielestä täysimetetty vaikka lapsi onkin saanut joka ilta hieman korviketta. Kun tarkoitus on nimenomaan tutkia niitä täysimetettyjä vauvoja ja sen täysimetyksen vaikutuksia.

Ja sinä sitten kuvittelet, että sinne tutkimukseen ryntää sankoin joukoin niitä, jotka ovat antaneet vähän korviketta. Haloo, jos tietäisit jotain tutkimuksenteosta niin tajuaisit, että tämä aloitus on turha. Turha.

Hyvin harva suomalaisäiti on sananmukaisesti täysimettänyt eikä monikaan edes kuullut täysimetyksen tarkoista kriteereistä. En ole minäkään täysimettänyt lapsiani, kumpikin on saanut 20 ml korviketta laitoksella... Onneksi kuitenkin rintamaitoa siitä eteenpäin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hah hah hah:
Ja sinä sitten kuvittelet, että sinne tutkimukseen ryntää sankoin joukoin niitä, jotka ovat antaneet vähän korviketta. Haloo, jos tietäisit jotain tutkimuksenteosta niin tajuaisit, että tämä aloitus on turha. Turha.

Lue tuo ylempi vastaus, niin saat selkoa sille, mistä tämä aloitus sai alkunsa :)

Tuo tutkimusesimerkki nyt vaan oli hatusta vedetty vertaus, ilmeisesti epäonnistunut sellainen koska sitä ei käsitetty esimerkiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
keskustelua ei käyty yleisellä tasolla, vaan tässä nyt oli kyse tapauksesta, jossa äiti väheksyi täysimetyksestä kerrottuja terveyshyötyjä, koska oma "täysimetetty" lapsensa (joka siis oli saanut päivittäin korviketta), oli kärsinyt allergioista jo 4kk iästä lähtien.

jos siis lähtee kritisoimaan niitä täysimetyksen hyötyjä, olisi varmaan aiheellista, että määritelmät olisivat oikeita
.

No niin, tässäpä se :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Hyvin harva suomalaisäiti on sananmukaisesti täysimettänyt eikä monikaan edes kuullut täysimetyksen tarkoista kriteereistä. En ole minäkään täysimettänyt lapsiani, kumpikin on saanut 20 ml korviketta laitoksella... Onneksi kuitenkin rintamaitoa siitä eteenpäin :)

Jep jep, peesaan. Melkein kaikki tuntemani lapset ovat tosiaan saaneet laitoksella korviketta tai äidinmaitoa pullosta. Ja osa on saanut äidinmaitoa pullosta myöhemminkin. En itse asiassa tunne yhtäkään oikeasti täysimetettyä lasta, kun tarkemmin ajattelen. Mutta paljon äitejä, jotka kokevat täysimettäneensä lapsensa eikä siinä ole mitään pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

No just meinasin tulla tätä sanomaan, että miekään en kai sit oo täysimettänyt, kun laitoksella saivat kumpikin pullosta vähän, kun ei oma maito ollu vielä noussu kunnolla :'(

Ei se tosin haittaa, kun hyvin kasvaneet on siltikin.

Olis kiva kuulla onko tässä ketjussa nyt yhtään oikeasti täysimettänyttä äitiä? Siis sellaista, jonka lapset ovat saaneet vain ja ainostaan rinnasta maidon. Ja minkäikiseksi vauvanne täysimetitte?

Ja nyt tosiaan en tarkoita osittaisimetystä eli teitä, jotka olette pumpanneet äidinmaitoa ja juottaneet pullosta tms.

Yhteistyössä