hei kaikki, arveletteko että toimeentulotuella elävä perhe on köyhä? Heittääkää kehiin summia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Mitä arvelette jäävän käteen vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan sekä muuhun elämiseen 4 henkiselle perheelle, jossa 2 lasta ja kaksi aikuista?
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn kun täälläkin moni säälittelee kuinka joillakin sossun tuilla elävillä on niin köyhää joulunakin ja huonosti asiat.
Yllätys voi olla kova kun huomaa, että sossusta tulee rahaa paremmin kuin monille palkkaa ja että lisäksi maksetaan sähköt, kotivakuutus, kunnalliset lääkäri- ja hammaslääkärikulut, lapsille harrastukset( siinä joku raja, mutta esim tuttavani lapselle maksettiin ratsastus) lisäksi perhe saa tukea myös esim lastenvaunuihin, sänkyyn ja harkinnavaraisena voidaan myöntää myös muutakin tukea.
Heitelkää arvauksia??

[QUOTE="hei";25249944]Mitä arvelette jäävän käteen vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan sekä muuhun elämiseen 4 henkiselle perheelle, jossa 2 lasta ja kaksi aikuista?
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn kun täälläkin moni säälittelee kuinka joillakin sossun tuilla elävillä on niin köyhää joulunakin ja huonosti asiat.
Yllätys voi olla kova kun huomaa, että sossusta tulee rahaa paremmin kuin monille palkkaa ja että lisäksi maksetaan sähköt, kotivakuutus, kunnalliset lääkäri- ja hammaslääkärikulut, lapsille harrastukset( siinä joku raja, mutta esim tuttavani lapselle maksettiin ratsastus) lisäksi perhe saa tukea myös esim lastenvaunuihin, sänkyyn ja harkinnavaraisena voidaan myöntää myös muutakin tukea.
Heitelkää arvauksia??[/QUOTE]

Hmm. Ei se kaikilla sossun eläteillä mene tuolla tavalla. Itse hain joitakin aikoja sitten sossusta väliaikaisesti, ja heti kättelyssä sanottiin, että sähkölaskuissa ei tulla auttamaan, koska asunnon vuokra ei ole kohtuullinen. Lasten kanssa asutaan asunnossa, jossa on kohtuullinen määrä neliöitä, ja vuokra on siinä mielessä kohtuullinen, että tässä kaupungissa ei halvemmalla saa vuokrattua kuin yksiöitä tai spurkumajoja, eikä meille kumpikaan niistä ole oikea vaihtoehto. Jouduin myös olemaan sairaalassa viitisen päivää, jolloin tietysti menin laskun kanssa kyselemään, josko saisin laskuuni avustusta, mutta eipä avustettu, käskettiin säästää ja koettaa maksella itse... Heh. Kyllä voin sanoa, että kyllä se vain melko köyhää oli, kun sossun luukulta haki, sellaista kädestä-suuhun elämistä, ei penniäkään mihinkään "ylimääräiseen", paitsi pihistelemällä meidän aikuisten ruokakuluista ja karsimalla kaikessa mahdollisessa.

No just. Minkäköhänlaisella paikkakunnalla sä oikein asut, jos siellä sossun tukea saa paremmin, kuin palkaa? Tietysti nelihenkisen yhteenlaskettu toimeentulotuki on enemmän, kuin yhden henkilön, mutta esim. lasten osuus ei ole käsittääkseni läheskään yhtä suuri, kuin aikuisten. Ainakin tuttava näytti joskus papereitaan (hakee sossusta) ja todella niukasti oli päivittäiset kulut laskettu, lasten ruuan osalta, jne.

Kyllähän se niin taitaa olla, että sossun pitkäaikaisasiakkaat saavat aika hyvin rahaa. Ihan jo ne lakisääteiset summat ja sitten vielä kaikki lääkärikulut ym. pakolliset päälle ja myös lasten harrastuksia avustetaan, jotta ehkäistäisiin syrjäytymistä. Rahat on varsin hyvät verrattuna pienipalkkaduunari -palkkoihin, ja ne vain kasvavat kun lapsia hankkii lisää. Työssä käyvän palkansaajan palkka kun ei kasva, vaikka lapsia hankkisi ylenmäärin kuten sosiaalitoimen asiakkaan rahamäärä kasvaa.

Toimeentulotuki – Wikipedia

Tuolta se on helppo laskea. Minusta se on vähän mutta riittävästi kun elää säästeliäästi.

Nimenomaan näin. Se kattaa minimitarpeet, mutta ei kyllä ylimääräiseen ole varaa. Eikä nuo harkinnanvaraiset tuet lasten harrastuksiin ym ole mikään itsestäänselvyys, vaan riippuvat mm. perheen kokonaistilanteesta sekä myös siitä päätöksen tekevästä käsittelijästä.

Tiedän, että enemmän niillä jää kuukaudessa käteen kuin meillä (perheessä yksi työssäkäyvä, yksi opiskelija, kaksi lasta).

Enkä siltikään koe meidän olevan köyhä perhe, koska meiltä ei oikeastaan puutu mitään. Pitää toki olla rahan kanssa aika tarkka.

[QUOTE="vieras";25250017]Kyllähän se niin taitaa olla, että sossun pitkäaikaisasiakkaat saavat aika hyvin rahaa. Ihan jo ne lakisääteiset summat ja sitten vielä kaikki lääkärikulut ym. pakolliset päälle ja myös lasten harrastuksia avustetaan, jotta ehkäistäisiin syrjäytymistä. Rahat on varsin hyvät verrattuna pienipalkkaduunari -palkkoihin, ja ne vain kasvavat kun lapsia hankkii lisää. Työssä käyvän palkansaajan palkka kun ei kasva, vaikka lapsia hankkisi ylenmäärin kuten sosiaalitoimen asiakkaan rahamäärä kasvaa.[/QUOTE]

Työssäkäyvä saa samalla tavalla soskusta rahaa ja lisäksi vähän ylimääräistä siitä hyvästä että käy töissä. Jos siis käteen jää sen verran vähän.

[QUOTE="vieras";25250017]Kyllähän se niin taitaa olla, että sossun pitkäaikaisasiakkaat saavat aika hyvin rahaa. Ihan jo ne lakisääteiset summat ja sitten vielä kaikki lääkärikulut ym. pakolliset päälle ja myös lasten harrastuksia avustetaan, jotta ehkäistäisiin syrjäytymistä. Rahat on varsin hyvät verrattuna pienipalkkaduunari -palkkoihin, ja ne vain kasvavat kun lapsia hankkii lisää. Työssä käyvän palkansaajan palkka kun ei kasva, vaikka lapsia hankkisi ylenmäärin kuten sosiaalitoimen asiakkaan rahamäärä kasvaa.[/QUOTE]

Hei,
Mä olen pienipalkkaduunarina saanut joskus avustusta sossusta, juurikin lapsille tarvittaviin juttuihin/lääkärikuluihin, tosin riippuen siitä, minkälainen käsittelijä on ollut ja minkälaisista summista on ollut kysymys. Onkohan ollut kertaakaan niin että jotakin olisi maksettu kokonaan, en usko. Mutta pientä avustusta on ainakin saanut, mikä on ollut suureksi avuksi jo sekin, rahat kun ei tahdo nykyään riittää joka paikkaan...

Mutta monet isot perheet, joissa esimerkiksi toinen vanhemmista on töissä ja toinen kotona, saavat vielä lisäksi toimeentulotukea. Näin on yllättävän monenkin kohdalla, ja sitten taas on niitä perheitä, jotka eivät hae tukea, vaikka olisivat siihen oikeutettuja (ja se taas on omaa tyhmyyttä, ainakin sitten jos rutisee kuinka "kaikki" muut saavat toimeentulotukea ja itse joutuu elämään pienemmillä tuloilla kuin toimeentulotukiasiakas).

Mä en saa sossusta rahaa vaikka oonkin velkaantunut korvia myöten. Olen muutaman kerran hakenut, vastaus olikerran jopa että hae pankista lainaa. Ne laskee siellä vaan tulot ja asumismenot, ei muita menoja vaikka kaikki laskut on maksettava ja elämiseenkin rahaa jäätävä. Ainoastaan lasten harrastusmenot maksavat ls:ta

[QUOTE="eronnut";25250051]Mä en saa sossusta rahaa vaikka oonkin velkaantunut korvia myöten. Olen muutaman kerran hakenut, vastaus olikerran jopa että hae pankista lainaa. Ne laskee siellä vaan tulot ja asumismenot, ei muita menoja vaikka kaikki laskut on maksettava ja elämiseenkin rahaa jäätävä. Ainoastaan lasten harrastusmenot maksavat ls:ta[/QUOTE]

Velat on sellainen juttu joita ne eivät helposti huomioi. Oletko velkajärjestelyssä mukana?

[QUOTE="eronnut";25250051]Mä en saa sossusta rahaa vaikka oonkin velkaantunut korvia myöten. Olen muutaman kerran hakenut, vastaus olikerran jopa että hae pankista lainaa. Ne laskee siellä vaan tulot ja asumismenot, ei muita menoja vaikka kaikki laskut on maksettava ja elämiseenkin rahaa jäätävä. Ainoastaan lasten harrastusmenot maksavat ls:ta[/QUOTE]

Se on kyllä ihan ymmärrettävää ettei sossu maksele kenenkään velkoja (pankkilainoja, pikavippejä, opintolainaa)... Moni varmaan eläis velaks leveesti ja menis sit sossuun ruikuttaan kun ois takasinmaksun aika.

[QUOTE="huhhuh";25250092]Siis toi toimeentulotukihan on ihan älytön! Siis toimeentulotuet+mahd.lisäosat+asumistuki+lapsilisät jne niin 4hlö perhe saa helposti käteen yli 2000 kuussa![/QUOTE]

Minusta se on sopiva eikä yhtään liikaa. Kun molemmat ovat töissä niin perhe saa helposti yli 3000 käteen kuussa, siinä on aikamoinen ero.

Ei se nyt ihan noin mene. Olisko hyvä jos kadulla eläis ihmisiä, lapsia orpokotiin vai, jos vanhemmille tulee joku shokki tilanne töiden suhteen tai työttömyyskorvausten tms.? Ei ole koskaan parempi kuin palkka, muu on täysin panettelua. Surullista kateutta. Kokeilkaa itse oikeasti onko isompi, EI OLE!

terveisin työssä käyvä nykyään

[QUOTE="asd";25250105]vuokran jälkeen joka oli reilu 500 jäi käteen 900€ ja meitä oli vain kaksi aikuista.[/QUOTE]

Soskusta saa 600 euroa + sähkö, vakuutukset, lääkkeet yms, joten en kadehdi.

Jotenkin tulee tunne että jengi elelee täällä yhteiskunnan rahoilla!? Jos ei muuta niin ainakin lääkärikuluihin ja lasten harrastuksiin saadaan tukea. WTF??? Mieitä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, oma palkka verrattuna työn vastuullisuuteen ja työn määrään ihan liian alhainen (sairaanhoitaja) ja mies keskituloinen. Töitä tehdään IHAN HULLUNA että rahat riittävät normaali elämisen lisäksi kahden kilpailevan lapsen harrastuksien tukemiseen.Suoraan sanottuna vituttaa se että itse ryynää suoli pitkällä töissä 12,5 tunnin päiviä (mies 16 tuntisia) ja maksaa sikana veroja ja ne "yhteiskunnan elätit" vaan jumankauta kääntävät aamulla kylkeä. Hävetkää prkl!!

Jotenkin tulee tunne että jengi elelee täällä yhteiskunnan rahoilla!? Jos ei muuta niin ainakin lääkärikuluihin ja lasten harrastuksiin saadaan tukea. WTF??? Mieitä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, oma palkka verrattuna työn vastuullisuuteen ja työn määrään ihan liian alhainen (sairaanhoitaja) ja mies keskituloinen. Töitä tehdään IHAN HULLUNA että rahat riittävät normaali elämisen lisäksi kahden kilpailevan lapsen harrastuksien tukemiseen.Suoraan sanottuna vituttaa se että itse ryynää suoli pitkällä töissä 12,5 tunnin päiviä (mies 16 tuntisia) ja maksaa sikana veroja ja ne "yhteiskunnan elätit" vaan jumankauta kääntävät aamulla kylkeä. Hävetkää prkl!!

Kyllä teille jään reilusti enemmän käteen kuin soskun asiakkaana ollessa. Varmaan ainakin kaksitonnia enemmän joka kuukausi, vähintään tonni.

Yhteistyössä