Hävetkää vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mannaryyni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sama on täällä, aina meillä on kysytty lupa toisten tavaroiden lainaamiseen eikä niitä oteta keneltäkään käsistä, no meitä on niin moneksi eikä voi ymmärtää että jotkut äidit/isät sitten vain hyväksyvät lastensa käytöksen teki lapsonen mitä tahansa ja kelle tahansa mutta näitä on onneksi harvassa ainakin minun ystäväpiirissäni

Höh. No meidän lapsille on pienestä pitäen opetettu että luvat kysytään ja toisia kohdellaan nätisti ja sitä rataa. Ongelmia on tullut vasta sitten, kun ovat saaneet uusia kavereita ja alkaneet peilata kavereiden käytöstä.

Useimmiten olen nähnyt nimenomaan humioonottavia vanhempia, jotka todellakin ohjaavat lapsiansa käyttäytymään. Varsinkin rannoilla ja leikkipuistoissa. Ettei nyt vaan nämä epäkohtiin takertuvat ole pikkuisen väsyneitä. ;)

Minua hämmästytti tuo aikuisn ihmisen kirjoittelu tavaroistaan eikä suinkaan tuo lasten käytös jota hän myös sivuaa.. jos nuo OMAT TAVARAT on niin hemmetin rakkaita niin kannattaa jäädä kotiin istumaan niiden OMIEN TAVAROIDEN kanssa.. mä olen juu hei maalta enkä näe noita asioita kovinkaan ongelmallisina, ei täällä päin niuhoteta noin kamalasti.

Jokunen vuosi sitten rakensimme omakotitalon, kuten kaikki naapuritkin. Sekaan mahtui myös näitä perheitä, joille toisten omaisuus ja pihat eivät olleet kunnioitettavia. Pennut ravasivat toisten pihoilla ja kantoivat leluja pitkin kylää... Parhaimmillaan lastemme hiekkalaatikolla istuivat veljekset kun grillasimme, nämä pojat eivät edes olleet lastemme kavereita millään lailla! Meiltä oli laitettava hiekkalelut varastoon, koska muuten niitä sai hakea pitkiinsä ja omilla lapsilla ei ollut omalla hiekkalaatikollaan leluja!

Joten jos me vanhemmat emme opeta lapsille rajoja niin ei ne hirveesti niitä naapureiltakaan opi! Haistattelua kuulee herkästi omalla pihallaan alle kouluikäisiltä!

minäkin edellisen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
noita lapsia on ja pirun paljon..voi niin paljon..
ihan sama kuka sen on kirjoittanut mutta täyttä totta.

eriytyksellä että kyllä nämä hellanlettas kullanmurut siellä tarhassakin päsmäröivät ja kun ei mene tahto läpi niin poljetaan jalkaa ja äidille valitetaan miten täti on paska jne.

Meitä on moneksi. Tälläkin palstalla näköjään on Fleur de la Cour jonka mielestä on normaalia että toisten tavarat saa viedä. !!??

Fleurin lapset taitaa olla juuri noita joista kirjoittaja kertoo. Joille opetetaan kotona että jos viet naapurin tytön dinon niin saat niin tehdä, mitä veetä se sen dinon kanssa siellä pihalla leikkii...leikkikööt kotonaan. Jos se on sille niin rakas dino niin älköön leveilkö sillä leikkien sillä pihalla. Ihanhan se tahallaan yllyttää Fleurin lapsia sen dinon siltä sieppaamaan.

Kateus toisten omaisuutta kohtaan taitaa olla tuon käyttäytymisopin takana. Eikö Fleureilla ole itsellä rahaa ostaa leluja lapsilleen? JA pidättekö ne kotona lukkojen takana Fleur?
Vai kylvättekö leluja pitkin naapurinkin pihaa?Sillä tavallako opetatte luonnonsuojelua ja siisteyttä lapsillenne?

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Minua hämmästytti tuo aikuisn ihmisen kirjoittelu tavaroistaan eikä suinkaan tuo lasten käytös jota hän myös sivuaa.. jos nuo OMAT TAVARAT on niin hemmetin rakkaita niin kannattaa jäädä kotiin istumaan niiden OMIEN TAVAROIDEN kanssa.. mä olen juu hei maalta enkä näe noita asioita kovinkaan ongelmallisina, ei täällä päin niuhoteta noin kamalasti.

Olen samaa mieltä. Mua lähinnä naurattaa, kun äidit ihan vauhkona vahtii oman mussukkansa hiekkisleluja siis ne on vaan muovia! Tietenkään ei saa hajottaa eikä ottaa kädestä mutta se kyttääminen jos toinen nyt vähän kattoo toisen lelua...

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa... vai miten se oli? ; )

Alkuperäinen kirjoittaja satu:

Olen samaa mieltä. Mua lähinnä naurattaa, kun äidit ihan vauhkona vahtii oman mussukkansa hiekkisleluja siis ne on vaan muovia! Tietenkään ei saa hajottaa eikä ottaa kädestä mutta se kyttääminen jos toinen nyt vähän kattoo toisen lelua...

Me muutettiin maalta kaupunkiin enkä koskaan oo kytännyt lasten leluja mutta pakko nyt on alkaa tuota lapiota vahtaamaan kun naapurin 5 v poika kokoajan käy repimässä käsistä eikä äitinsä sano mitään vaikka ikkunasta kattoo tilannetta. Eihän ne lelut mitään maksa, ei se materia vaan se että isompi vie pienemmiltä.

Ihan niinkuin ajatukset jotenkin pyöris vaan pienen pientä rataa eikä nähdä kokonaisuutta ja asioiden mittasuhteita. Joku hiekkalaatikko saa äidit aivan pois tolaltaan. Mihin maailma onkaan menossa.

Maailma on menossa siihen että joidenkin kersat kasvaa väärän vänkkyriksi.
Vielä kolmasluokkalainen välittää että saa varastaa toisen laukusta tavaroita kun isi on aina sanonut että ota vaan, ei niuhoteta pienistä. Parempi opettaa oikeat arvot lapselleen pienenä. Sitten isompana on jo myöhäistä. Asioille tosiaan mittasuhteet!
T. peruskoulun ope

Toi hemmamude ap pohtii tossa vanhempien subjektiivisuutta. Neutraali toteava kirjoitus, mutta on saanut mammat tolaltaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja satu:
Ihan niinkuin ajatukset jotenkin pyöris vaan pienen pientä rataa eikä nähdä kokonaisuutta ja asioiden mittasuhteita. Joku hiekkalaatikko saa äidit aivan pois tolaltaan. Mihin maailma onkaan menossa.

Just, hiekkalelu on vaan muovia. Ja auto peltiä. Ja raha paperia. Jos ei lapsena saa kakaroitaan tajuamaan että toisilta ei ilman lupaa viedä MITÄÄN niin millon sitte? Kun eka auto "lainattu" vai sitte kun "vaan vähän katottu" jonkun mummon veskasta rahoja??

No mä satun vaan oleen tällainen, et jos mä jotain hankin pidän sitä läpi elämän. Mä en ymmärrä nykyajan materiaallista elämää, et jos joku häviää/hajoaa ostetaan vain uusi, kun sehän on vain tavaraa. Mulle kaikki tavarat on rakkaita ja muhun sattuu, jos joku tahallaan hajoitaa/hävittää ne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, hiekkalelu on vaan muovia. Ja auto peltiä. Ja raha paperia. Jos ei lapsena saa kakaroitaan tajuamaan että toisilta ei ilman lupaa viedä MITÄÄN niin millon sitte? Kun eka auto "lainattu" vai sitte kun "vaan vähän katottu" jonkun mummon veskasta rahoja??

Siis voi pyhä yksinkertaisuus. Kyllä siitä että mun 1v. vähän kattoo ja ehkä maistaa toisen hiekkalapioo on vielä aika pitkä matka niihin mummon rahojen kattomiseen. Siis pitääkö mun nyt sitten tästä ees päin kysyä aina ja joka kerta kun tyttö vilkaseekin naapurin leluja et SAAKO MEIDÄN LIISA LAINATA TÄTÄ LELUA SE EI MEINAA VARASTAA EIKÄ RIKO SITÄ? Ja mä kyllä korvaan jos rikkoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:

Siis voi pyhä yksinkertaisuus. Kyllä siitä että mun 1v. vähän kattoo ja ehkä maistaa toisen hiekkalapioo on vielä aika pitkä matka niihin mummon rahojen kattomiseen. Siis pitääkö mun nyt sitten tästä ees päin kysyä aina ja joka kerta kun tyttö vilkaseekin naapurin leluja et SAAKO MEIDÄN LIISA LAINATA TÄTÄ LELUA SE EI MEINAA VARASTAA EIKÄ RIKO SITÄ? Ja mä kyllä korvaan jos rikkoo.

JOO SATU, KYSY VAIN. SAAT SILLÄ KESKUSTELUA AIKAAN. KUN SUOMESSA ON NIIN OMITUISTA SE ETTÄ TULLAAN IHAN VIEREEN JA OTETAAN/OTATETAAN LAPSELLA TAVAROITA JA SITTEN MENNÄÄN NURKAN TAA EIKÄ VIELÄKÄÄN PUHUTA MITÄÄN, TAI SITTEN JÄÄDÄÄN SIIHEN METRINPÄÄHÄN TUPPISUUNA LEIKKIMÄÄN YKSIKSEEN TOISEN LAPIOLLA. PUHU PUHU.
Ja lue kunnolla toi ap kirjoitus niin tiedät mistä puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:

Ja pitääkö tahallaan taas ymmärtää väärin?? Nyt oli kyse siitä et kädestä ja ilman lupaa viedään tavarat pitkin pihoja ja muutenkin kohdellaan toisten omaisuutta kuin omaa eikä vanhemmat puutu/opeta tavoille. Kyllä käydään meidän 1 v:n kanssa naapureilla leikkimässä ja muiden leluilla leikitään, mut kädestä ei viedä eikä varsinkaan pois pihalta. Ja kyllä puutun jos lapsi väärin tekee. Kuri ja järjestys pienestä asti. Mutta ei mikään natsi-meiniki jota varmaan kohta ehdotat...

Meitä on moneksi. Tälläkin palstalla näköjään on Fleur de la Cour jonka mielestä on normaalia että toisten tavarat saa viedä. !!??

Fleurin lapset taitaa olla juuri noita joista kirjoittaja kertoo. Joille opetetaan kotona että jos viet naapurin tytön dinon niin saat niin tehdä, mitä veetä se sen dinon kanssa siellä pihalla leikkii...leikkikööt kotonaan. Jos se on sille niin rakas dino niin älköön leveilkö sillä leikkien sillä pihalla. Ihanhan se tahallaan yllyttää Fleurin lapsia sen dinon siltä sieppaamaan.

Kateus toisten omaisuutta kohtaan taitaa olla tuon käyttäytymisopin takana. Eikö Fleureilla ole itsellä rahaa ostaa leluja lapsilleen? JA pidättekö ne kotona lukkojen takana Fleur?
Vai kylvättekö leluja pitkin naapurinkin pihaa?Sillä tavallako opetatte luonnonsuojelua ja siisteyttä lapsillenne?

Minulla ei ole kuin yksi lapsi ja minulla on varmasti varaa ostaa omalle lapselleni enemmän tavaraa kuin naapureilla jos niin haluan. En vain näe ongelmaa siinä etteikö tavaroista voisi olla enemmän hyötyä jos niitä käytettäisiin yhdessä jonkun toisen kanssa kuin että itse vaan istuttais sn tavarakasan päällä vahtien niitä. Tällainen olo minulle tuli tuosta kirjoituksesta jossa aikuinen ihminen rutisee lasten leikkimisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

No mä satun vaan oleen tällainen, et jos mä jotain hankin pidän sitä läpi elämän. Mä en ymmärrä nykyajan materiaallista elämää, et jos joku häviää/hajoaa ostetaan vain uusi, kun sehän on vain tavaraa. Mulle kaikki tavarat on rakkaita ja muhun sattuu, jos joku tahallaan hajoitaa/hävittää ne.

Älä suinkaan luule ettenkö minä rakastaisi tavaroita, mutta mulle opetettiin pienenä että ilman leikkikavereita ei tavarat paljoa lohduta..

Tuo on todella yleistä. Eräskin äiti kommentoi lapsensa touhuja, lapsi vei jarkuvasti tavaroita toisten käsistä, eräässä perhekerhossa näin: "kyllä ne lapset sitten oppivat pitämään niistä leluista kiinni kun ovat tarpeeksi isoja pitääkseen niitä tärkeinä."

Eikä ole kyse siitä että toisten muovilapiota ei saisi ottaa vaan siitä että käytöstapoja pitää alkaa opettaa jo pienestä. Ei kukaan murrosiässä muutu äkkiä normaaliksi toisia huomioivaksi ihmiseksi jos on koko ajan toitotettu että sinä saat tehdä kaiken kun toisten muovilapiot ei oikeesti oo tärkeitä."

Yhteistyössä