Hassuja olette Suomen äidit!

• Viestiketjun aloittaja århus
  • Ensimmäinen viesti
århus
Ihmeelliseksi tämäkin ketju meni.Mutta sen kommentin vielä sanon jollekkin joka Tanskan työmoraaliista sanoi;mulla meni 4v ennen kuin tajusin näitten lepsun työmoraalin ja nyt se sujuu.Ja hyvin olen ystäviä/tuttavia saanut ja helposti,vaikken sanaakaan Tanskaa puunut tänne tullessani. Enkä parjaa ketään,mutta sieluni on kyllä täältä löytynyt; Elämä on tässä ja nyt -elä se ja nauti-on asenne täällä. nauttikaa te muut myös!

just joo
meillä on ollut amerikkalaisia vaihto-oppilaita useita luonamme. Välillä käyn ihan sääliksi, kun ovat niin pieniä reppanoita. Ensimmäistä kertaa erossa vanhemmista ja itku silmässä tullaan vara-äidin kainaloon. Että eipäs yleistetä.

saana
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Käypä täällä palstat kuumana ;) Eiköhän se ole niin, että täältä armaasta kotomaasta lähtevät pois juuri ne, jotka ovat elämänmenoon täällä kyllästyneet. Turha niitä on moittia, jotka täällä viihtyvät.

Joku tossa sanoi että kasvatus on rennompaa mitä etelämmäs mennenään. Ootteko nähneet mikä ero on keskiverron 18v. italialaisen ja suomalaisen tytön välillä? Yliopistoon tulevia vaihtareita oon nähnyt jonkunkin verran, ja täytyy sanoa, että etelän tyttöset ovat monesti pallo hukassa. Ekaa kerta ovat usein omillaan ja sit menee ekana iltana baarissa överiksi.

Ja mitä tanskalaisiin keskustelupalstoihin tulee: en ole tutustunut, mutta kuulostaa aika pinnalliselta, jos ainoot jutun aiheet on vaatteet ja vielä kerran vaatteet.
Musta tät kertoo vaan siitä et suomes lasten täytyy olla jo 18v niiiiiin aikuisia kun muualla ne saa olla vain 18v ja lapsia.

Ja Tanskalaisten vaate jutuista sen verran ;et ei ne ole pinnallisia vaan ne vaan ei viitsi tai tajua pohtia jotain meille niin suurta kuin kuinka koulun ajoitus sujuu/pitääkö ostaa kännykkä/onko lapsellani tuhkarokko, asenne niillä on elämä tuo mitä tuo -ei huolta-kaikki järjestyy.Olen 2v asunut Köpiksessä.

paskaa tämä on
Ei se ole niin että täällä oltaisiin tiukempia. Nämä palstan mammat vaan esittää jotain. En tunne oikeassa elämässä yhtään sellaista äitiä mitä täällä esitetään olevan, vaikka elänkin kunnollisissa piireissä. Epävarmuus ja huono äitiys täällä yritetään esittämällä saada itselle parempi omatunto. Onhan se nähty jos joku harmaana kertoo olevansa vähän heikompi äiti, niin jopas se saa paskaa niskaan ja haukut kaupanpäälle. Älä usko palstajuttuja, nämä on huuhaata.

Miisa
Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
meillä on ollut amerikkalaisia vaihto-oppilaita useita luonamme. Välillä käyn ihan sääliksi, kun ovat niin pieniä reppanoita. Ensimmäistä kertaa erossa vanhemmista ja itku silmässä tullaan vara-äidin kainaloon. Että eipäs yleistetä.
Miusta on hienoa et tuonkin ikäsiet on vielä njiin lapsen kengässä.Toisin kuin suomen tytöt sekstaa ja ryyppää heti 13v tultua täyteen

århus
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
:LOL: :LOL: :LOL: päivän parhaat vitsit!!! Mutta eiks oo kivaa, että ollaan erilaisia?? ja amerikkalaiset ja britannialaiset lapset ovat maaliman lihavampia tällä hetkellä... ja ruoka on molemmissa aivan hirveetä!! missä hedelmät, vihannekset, kasvikset, ruisleipä ja kunnon itsetehty kotiruoka?? aina vaan valmiita mössöjä, surillista, En tod haluis sellasessa paikassa asua :LOL: :LOL:
No, vastaan nyt;Erilaisuus on hyväksi. Mutta myös erilaisuuden sietäminen toisessa.

Ja Englannissa/amerikassa on myös todella hyvää ruokaa, hyviä ravintoloitakin!''

Holland
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa tämä on:
Ei se ole niin että täällä oltaisiin tiukempia. Nämä palstan mammat vaan esittää jotain. En tunne oikeassa elämässä yhtään sellaista äitiä mitä täällä esitetään olevan, vaikka elänkin kunnollisissa piireissä. Epävarmuus ja huono äitiys täällä yritetään esittämällä saada itselle parempi omatunto. Onhan se nähty jos joku harmaana kertoo olevansa vähän heikompi äiti, niin jopas se saa paskaa niskaan ja haukut kaupanpäälle. Älä usko palstajuttuja, nämä on huuhaata.
Surulliselle sun elämä kuullostaa! Mutta otan osaa-Suomessahan ei saa hoitoa vaikka murhaaja olisi, ja murhaajakin saa osakis ymmärrystä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miisa:
Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Miusta on hienoa et tuonkin ikäsiet on vielä njiin lapsen kengässä.Toisin kuin suomen tytöt sekstaa ja ryyppää heti 13v tultua täyteen
ja amerikkalaiset ei ;)

kyllä mun mielestä 18v. saa ruveta jo alottelemaan aikuisuutta, kerran sellanen ikärajakin tähän maahan on asetettu. Mut 13v. sais kyllä mieluummin olla lapsellisempia kuin nykyään näyttää.

Toisaalta, Suomessa lapset aloittavat koulun vasta 7-vuotiaana. Eikö se jos mikä tarkoita pitkää lapsuutta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja århus:
:LOL: :LOL: :LOL: päivän parhaat vitsit!!! Mutta eiks oo kivaa, että ollaan erilaisia?? ja amerikkalaiset ja britannialaiset lapset ovat maaliman lihavampia tällä hetkellä... ja ruoka on molemmissa aivan hirveetä!! missä hedelmät, vihannekset, kasvikset, ruisleipä ja kunnon itsetehty kotiruoka?? aina vaan valmiita mössöjä, surillista, En tod haluis sellasessa paikassa asua :LOL: :LOL:
No, vastaan nyt;Erilaisuus on hyväksi. Mutta myös erilaisuuden sietäminen toisessa.

Ja Englannissa/amerikassa on myös todella hyvää ruokaa, hyviä ravintoloitakin!''
Etenkin Englantihan on kuuluisa "hyvästä" ruuastaan :D

Hassuille urille juu meni ketju. Mutta onhan se totta, että Suomessa kytätään toisen tekemisiä ihan hirveästi. Vaikka esim. se, että ottaako kaljaa/skumppaa, ja jossei, niin heti on kolme kysymässä että oletko raskaana. Ihan oikeasti kaipaan sitä jenkeistä hirveästi, ettei kukaan kysellyt miksei joskus maistu vaikka ruuan kanssa se olut tai viini.

Ja eipä mulle ole ole ulkomailla sanottu, etten rakasta lastani, kun vein hänet hoitoon alle 3 v.

Olimme viimekesänä belgialaisen mieheni kanssa Tampereen keskustassa iltalenkillä - kun mieheni näki Koskipuistossa juopottelevat lapset hän sanoi ettei ikinä halua kasvattaa lapsiaan Suomessa! Nyt kasvatammekin lapsiamme Belgiassa, jossa en edes Brysselin keskustassa ole kuunaan nähnyt moista meininkiä.. ja siellä Koskipuistossa kyllä itsekin nuorena dokasin, joten tiedän kyllä mitä se on.. kurjaa! Tosin tuntuu että nuoremmat ja nuoremmat siellä aikaansa viettää. Mahtaakohan vanhemmat tietää? Tuntuu, että tuo alkoholiin suhtautuminen on yksi asia joka on paremmalla tolalla muissa maissa kuin Suomessa.

Myös pari muuta asiaa.. kuten (ehkä nyt hieman yleistän mutta...) täällä usein kysellään että saako sitä ja tätä juustoa syödä raskaanaollessa.. täällä ei oteta ihan noin raskaasti raskausaikaa ;) vaan syödään sitä juustoa eikä kysellä :D Toisaalta sitten Suomessa Byrokratia toimii toisin kuin täällä.. Eli niinhän se on, että plussat ja miinukset :)

Alkuperäinen kirjoittaja ie:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
jollain tavalla olen samaa mieltä sun kanssas AP, olen asunut jenkeissä ja 6vko sitten kun tulin suomeen niin järkytti suomalaisten äitien puhuttelu lapsille. suorastaan kauheaa!
mutta kaikissa maissa plussat ja miinukset! =)
millä lailla puhuttelivat lapsiaan? alentavasti vai?
Huutamalla, ala arvoista puhetyyliä käytäen,
minun tuttavapiiriini ei kuulu yhtäkään äitiä (tai no joo, naapuri kyllä huutaa ja kiroilee lapsilleen... :( ) mutta muita en tunne, joten en yleistäisi tätä tyyliä.

tämähän kummalliseks muuttui! :LOL:

oikeesti asiat ei ole niin mustavalkoisia.
jos asuu jossain maassa kauan niin siihen tottuu, eikä osaakaan enää olla siinä omassa kotimaassaan ja tulee helposti kulttuurishokki.
Mut erilaisuus rikastuttaa ainakin mulle on niin käynyt!!! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Hassuille urille juu meni ketju. Mutta onhan se totta, että Suomessa kytätään toisen tekemisiä ihan hirveästi. Vaikka esim. se, että ottaako kaljaa/skumppaa, ja jossei, niin heti on kolme kysymässä että oletko raskaana. Ihan oikeasti kaipaan sitä jenkeistä hirveästi, ettei kukaan kysellyt miksei joskus maistu vaikka ruuan kanssa se olut tai viini.

Ja eipä mulle ole ole ulkomailla sanottu, etten rakasta lastani, kun vein hänet hoitoon alle 3 v.
Niinpä, mulle sanottiin että ootko hullu kun oot kotona lapsen kanssa 8kk!! Normaalisti muksut viedään hoitoon 3kk ikäisinä eikä sitä kukaan ihmettele!

århus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja århus:

Etenkin Englantihan on kuuluisa "hyvästä" ruuastaan :D
En tiedä "kuuluisuudesta" mitään, mutta työmatkoilla kun Englannissa käyn 1krt/kk niin ihan syötävän hyvää ruokaa minulle on tarjoiltu.

Rostis
Alkuperäinen kirjoittaja Lontoo:
Sammaa mieltä olen. Asuin Englannissa 6v 3;n lapsen kanssa ja siellä elämä ole rennompaa ja mukavampaa.Kun kotimaahan palasin sain milloin mistäkin kuulla tekeväni asioita väärin ja sama jtkuu täällä. On tämä sellanen takapajula että olen harkinnut muuttoa takaisin vuoden päästä.
Sinne siis..
mutta oikeesti ei se autuus ole missään muualla kun sielä minne itse haluaa rentoutua ja juurtua.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Olimme viimekesänä belgialaisen mieheni kanssa Tampereen keskustassa iltalenkillä - kun mieheni näki Koskipuistossa juopottelevat lapset hän sanoi ettei ikinä halua kasvattaa lapsiaan Suomessa! Nyt kasvatammekin lapsiamme Belgiassa, jossa en edes Brysselin keskustassa ole kuunaan nähnyt moista meininkiä.. ja siellä Koskipuistossa kyllä itsekin nuorena dokasin, joten tiedän kyllä mitä se on.. kurjaa! Tosin tuntuu että nuoremmat ja nuoremmat siellä aikaansa viettää. Mahtaakohan vanhemmat tietää? Tuntuu, että tuo alkoholiin suhtautuminen on yksi asia joka on paremmalla tolalla muissa maissa kuin Suomessa.

Myös pari muuta asiaa.. kuten (ehkä nyt hieman yleistän mutta...) täällä usein kysellään että saako sitä ja tätä juustoa syödä raskaanaollessa.. täällä ei oteta ihan noin raskaasti raskausaikaa ;) vaan syödään sitä juustoa eikä kysellä :D Toisaalta sitten Suomessa Byrokratia toimii toisin kuin täällä.. Eli niinhän se on, että plussat ja miinukset :)
Suomihan tunnetaan kaksinaimoralistisena valtiona;kovat alkoholi lait ja kakarat juopottelee puistoissa. Hyvät sosiaalituet ja lapset voi pahoin....

Anniina
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Niinpä, mulle sanottiin että ootko hullu kun oot kotona lapsen kanssa 8kk!! Normaalisti muksut viedään hoitoon 3kk ikäisinä eikä sitä kukaan ihmettele!
Olen ollut kotirouva Belgiassa 7v ja se on ihan normaalia. Ei täällä äidit uran perässä juokse,isät ne rahat tekee.

vieras
Tämä ketju on mainio esimerkki suomalaisten huonosta itsetunnosta (tai ainakin joidenkin) Jos joku kritisoi, niin heti hyökätään kimppuun ja puolustellaan, että no ei varmaan olla mitään tiukkiksia!

Tämä palsta muuten kertoo sen, mitä naiset oikeasti ajattelevat, mutta eivät siellä hiekkiksellä ääneen sano.
Suomessa äitiydestä on tehty täydellisyyden tavoittelua, jolloin kyseessä on suorite, joka tekee sen, että naiset palavat loppuun omien vaatimustensa takia. Rennompi asenne olisi hyvästä ja maalaisjärki oppikirjojen edelle. Ja ei sitä tarvi hypätä ääripäästä toiseen, jotta annettaan kaiken olla retuperällä. Vaan naiset täällä voisivat hieman alentaa omia vaatimuksiaan. Ei tarvitse yrittää olla se täydellinen, äiti, ihminen, vaimo, työntekijä samaan aikaan. Hyvä, näissä asioissa on erinomainen suoritus.

Ap:lle, että otsikointisi ja osittain viestisikin oli hieman alentavasti kirjoitettu, jotta ryöppy suomimammoilta on silläkin osittain selitettävissä.

Se vain on niin, että kulttuurit eroavat selvästi toisistaan, vaikka maantieteelliset erot eivät olisi suuria, se ei ole mikään tietoinen valinta, vaan näin on opittu ja opetettu.

rakastan jenkeissä sitä, ettei kukaan arvostele mua ihmisenä tai että miten asiat teen. suomessa kyllä heti ventovieraat tulevat huomauttelemaan raskauskiloista tai lapsenkasvattamisesta!
Ei saa olla vapaa. :kieh:

århus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä ketju on mainio esimerkki suomalaisten huonosta itsetunnosta (tai ainakin joidenkin) Jos joku kritisoi, niin heti hyökätään kimppuun ja puolustellaan, että no ei varmaan olla mitään tiukkiksia!

Tämä palsta muuten kertoo sen, mitä naiset oikeasti ajattelevat, mutta eivät siellä hiekkiksellä ääneen sano.
Suomessa äitiydestä on tehty täydellisyyden tavoittelua, jolloin kyseessä on suorite, joka tekee sen, että naiset palavat loppuun omien vaatimustensa takia. Rennompi asenne olisi hyvästä ja maalaisjärki oppikirjojen edelle. Ja ei sitä tarvi hypätä ääripäästä toiseen, jotta annettaan kaiken olla retuperällä. Vaan naiset täällä voisivat hieman alentaa omia vaatimuksiaan. Ei tarvitse yrittää olla se täydellinen, äiti, ihminen, vaimo, työntekijä samaan aikaan. Hyvä, näissä asioissa on erinomainen suoritus.

Ap:lle, että otsikointisi ja osittain viestisikin oli hieman alentavasti kirjoitettu, jotta ryöppy suomimammoilta on silläkin osittain selitettävissä.

Se vain on niin, että kulttuurit eroavat selvästi toisistaan, vaikka maantieteelliset erot eivät olisi suuria, se ei ole mikään tietoinen valinta, vaan näin on opittu ja opetettu.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä saatikka ajatella alentuvasti kenestäkkään. Lähinnä ajattelin että josko "suomi mamma" saattaisi antaa itselleen luvan elää ja nauttia lapsistaa ,ilam ulkopuolisia kuormia/vaateita täydellisyydestä. En halua siis moralisoida vaan tuoda globaalia ajattelua elämäänne. Onnea valitsemallanne tiellä!

Yhteistyössä