Alkuperäinen kirjoittaja Amerikasta päivää:
Suomessa lapset kasvatetaan pumpuliin,osaako kävellä kouluun?pärjääkö ipv yksin?pitääkö ostaa kännykkä? meillä 8v kulkee pitkin New Yorkia itse 2km matkaa pvittäin kotia ja kouluun.kännykkä on,muttei ole tarvinnut käyttää. Suomen immeiset on niin huolesta sekaisin vaikkeivat mitään tiedä elämän ihmeistä...sitä se tekee kunmetsissä asutaa.
Sulla nuo ääkköset toimii sitten jenkeistäkin käsin.
Minä olen kyllä ymmärtänyt että Amerikassa lapsia kaitsetaan enemmän kuin Suomessa. Niin etteivät juurikaan liiku yksin julkisilla yms. kuten täällä meillä Espoossa. Totta on että nykyään puhutaan Suomessa paljon iltapäivähoidosta yms. mutta se johtuu siitä että iltapäivähoito on Suomessa rempallaan.
Esim. Pariisissa eivät pienet lapset leiki pihalla ilman kaitsijaa eivätkä kulje yksin kouluun. Samoin tuttuni Atlantasta kertoi että heidän oli hankala tutustua naapureihin kun heitä vähän pelättiin (suomalaisina) ja naapurit suojelevat lapsiaan.
Minä en missään nimessä puolusta Suomea pelkästään sen takia että asun itse täällä. Minunkin mielestäni yleinen ilmapiiri Suomessa on jäykkä ja kyräilevä .
Mutta sen verran olen matkustellut maailmalla että näen ulkokultaisuuden taakse. Tanskalaiset työtovereina ovat kyllä mukavia, mutta heistä on vaikea saada ystävää eivätkä he koskaan epäröi talloa kolleegaa jalkoihin jos siitä on heille hyötyä. Ranskalaiset ovat leppäkertun pahimpia vihollisia . Ruotsalaiset ovat ystävällisiä ja aina iloisia mutta kohtelevat usein maahanmuuttajia alentuvasti...Onhan näitä kliseitä ja kokemuksia. Ihminen on onnellinen missä tahansa jos on sinut itsensä kanssa. Mitä tulee suomalaisten lasten itsenäistymiseen niin ainakin tähän asti se on ollut hyvin varhaista. Ei tästä ole pitkä aika kun meitä suomalaisia syytettiin siitä että lapset joutuvat liian varhain itsenäistymään ja esim. muuttamaan pois kotoa. Toisaalta kyllä niitä peräkammarin poikia ja tyttöjäkin kai silti riittää.
Keskustelun aloitus on mielenkiintoinen , eikä siitä kenekään kannatta suuttua mielestäni. On hyvä puhua näistä asioista mutta kannattaa muistaa että aina se ruoho näyttää vihreämmältä siellä aidan toisella puolella.