Hassuja olette Suomen äidit!

• Viestiketjun aloittaja århus
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja siissö:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Ja ei kaikki äitit täällä suomessa ole tiukkapipoja kirjoihin tuijottajia. ;) ;) Ja Suomessa sentään on paljon hyviä asioita, mutta myös noita huonojakin. Ja niin on kaikissa muissakin maissa, joten eiköhän se siitä ;)
Tää on totta ;lisäten; Kaksplus palstailijat on aika tiukkapipoisia äitejä, jotka luulee olevansa ylempänä jumalaa ja jumalan luomassa tehtävässä:äitinä.Suokoon heille rauhaisa kuolema.
joillakin se taitaa olla virtuaalimaailmassa se virtuaalipipo kuitenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
tuorejuustot eivät sovi raskaanaolevalle, (mikä se bakteeri olikaan...?. )suomalaiset naiset ovat valistuneita ja sivisyneitä verrattuna siis Belgialaisiin. Suomestahan on lähtöisin neuvola-toiminta, eikä samanlaista ole muualla kuin Pohjoismaissa.

Suomi :heart:
En ols ihan varma tosta neuvolasta, että olis paras. Tykkäsin itse käydä enemmän lastenlääkärillä. Ihan yhtä usein oli käynnit, ellei useammin.
Mut joo, hyvä että on neuvola.

Joo mä tykkäsin kanssa siitä amerikan systeemistä. Ihan samaa tahtia oli käynnit kuin Suomessakin, tosin minä näin lääkärin joka kerta.
ja omalle lastenlääkärille voi soittaa 24/7, siis ihan millon vaan! =)
jos sinulla on vakuutus eli jos itse maksat tai miehesi työnantaja maksaa. Mutta sitten jos ei asiat olekaan niin hyvin, niin ei ne hyvin sitten ole. suomessa sentään jokainen pääsee lääkäriin ja sairaalaan vaikkei hienoon yksityispuolen systeemiin kuitenkaan kaikki. syrjäytynyt siellä jenkkilän ihmemaassa taas voi olla enemmänkin syrjäytynyt kuin täällä takapajulasuomessa

jos oot rikas niin maksat itse, jos oot köyhä niin sinulle on kaikki ilmaista, ainakin useissa osavaltioissa!

ja sitten kun et ole ihan rikas mutta omillasi elät niin maksat kuitenkin (jos vakuutusta ei ole). en tiedä mitä tänä päivänä synnytys esim maksaa mutta aikanaan kauan sitten markka-aikaan se oli jo tuhansia markkoja.
Ja käsittääkseni tuohon köyhyyteen vaaditaan aika lailla köyhyys. ainakin aikanaan kun keskustelin jonkun usalaisen kanssa siitä, sanoi että jotkut sitten lapsensa päästää huonoon kuntoon jotta yhteiskunta sitten kustantaa, kun muuten joutuisi maksamaan itse.. onko sekään oikein?
ja onhan se suomessakin melkein ilmaista tai ainakin saat rahaa siihen jostakin jos ei omat riitä, ketään ei sen vuoksi lääkärin ovelta potkita pois.

Anniina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Anniina:
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Hassuille urille juu meni ketju. Mutta onhan se totta, että Suomessa kytätään toisen tekemisiä ihan hirveästi. Vaikka esim. se, että ottaako kaljaa/skumppaa, ja jossei, niin heti on kolme kysymässä että oletko raskaana. Ihan oikeasti kaipaan sitä jenkeistä hirveästi, ettei kukaan kysellyt miksei joskus maistu vaikka ruuan kanssa se olut tai viini.

Ja eipä mulle ole ole ulkomailla sanottu, etten rakasta lastani, kun vein hänet hoitoon alle 3 v.
Niinpä, mulle sanottiin että ootko hullu kun oot kotona lapsen kanssa 8kk!! Normaalisti muksut viedään hoitoon 3kk ikäisinä eikä sitä kukaan ihmettele!
Ikävä kyllä en osaa verrata Suomen ja Belgian palkkoja, joten en voi kommentoida kysymystäsi. Mutta elintaso, asuminen yms on suht samaa luokkaa kuin Suomessa.

Olen ollut kotirouva Belgiassa 7v ja se on ihan normaalia. Ei täällä äidit uran perässä juokse,isät ne rahat tekee.
Miesten palkatkin ovat ilmeisesti hieman toista luokkaa, kun sillä oletetaan hoituvan koko perheen toimeentulo :)

Meillä molemmat vanhemmat käyvät töissä klo 8-16 ja myös isä hoitaa lasta ihan joka päivä, eikä vain viikonloppuisin... niin kuin saattaa käydä jos isä "juoksee uran perässä"...

Anniina
Alkuperäinen kirjoittaja Anniina:
Hassuille urille juu meni ketju. Mutta onhan se totta, että Suomessa kytätään toisen tekemisiä ihan hirveästi. Vaikka esim. se, että ottaako kaljaa/skumppaa, ja jossei, niin heti on kolme kysymässä että oletko raskaana. Ihan oikeasti kaipaan sitä jenkeistä hirveästi, ettei kukaan kysellyt miksei joskus maistu vaikka ruuan kanssa se olut tai viini.

Ja eipä mulle ole ole ulkomailla sanottu, etten rakasta lastani, kun vein hänet hoitoon alle 3 v.
Niinpä, mulle sanottiin että ootko hullu kun oot kotona lapsen kanssa 8kk!! Normaalisti muksut viedään hoitoon 3kk ikäisinä eikä sitä kukaan ihmettele!

Olen ollut kotirouva Belgiassa 7v ja se on ihan normaalia. Ei täällä äidit uran perässä juokse,isät ne rahat tekee.
Niin tuntuu olevan suomalaisten keskuudessa.. muttei belgialaisten! Oletko naimisissa belgialaisen vai suomalaisen miehen kanssa? Asutko Brysselissä EU-korttelissa vai Brysselin ulkopuolella? Nämä kaikki vaikuttavat kokemuksiisi. Tiedän monta suomalaista kotirouvaa Belgiassa, mutten yhtään belgialaista - ja suurin osa ystävistäni sekä perheestäni ovat belgialaisia!!!
Olen siis itse Suomessa syntynyt ja viimeiset 12v maailmalla asunut, viimeiset 7v Belgiassa. Asumme Brysselissä, emme kylläkään ihan kantakaupungissa. Mieheni on syntyisin Belgialainen, mutta maailmalla myös elellyt 8vuotta ennen kuin palasi Belgiaan 7v sitten kanssani, ennen esikoisemme syntymää.Tuttavamme ovat siis mieheni sukulaisia, ystäviä sekä työtovereita. Oma ystävä piirini on kansainvälistä sekä ihan Belgialaisia, Suomalaisia perheitä ystäväperheisiimme kuuluu kolme perhettä.

Anniina
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:

onko toi sun mielestä normaalia??? viedä 3kk ikäinen lapsi hoitoon??? :headwall: :headwall: :headwall:

Suomessa sentään tajutaan jotain. :heart:
Ei se mielestäni normaalia ole, vaan Begiassa näin on (kuten sanoin olen 8kk kotona). Ehkä olet unohtanut, mutta vielä pari vuosikymmentä sitten Suomessa tilanne oli sama. Tosin täällä voi kyllä jäädä vanhempainvapaalle, mutta moni äiti menee töihin. MUTTA useimmiten lapset laitetaan isovanhemmille hoitoon =)

Muoks. Niin eli siis Belgiassa äitiysvapaat ovat ihan persiistä, mutta taas raskauden seuranta esim on parempaa kuin Suomessa. Eli niinkuin aiemmin mainitsin plussat ja miinukset. Jos saisin valita, niin ottaisin Tsekkien ä-loman (3 vuotta), Belgian sairaanhoidon ja Suomen raskausloman (eiks se ole jotain 30 pv??):)
Voihan se olla etten näe kaikkea täälläkään. Mutta minun elinympäristössäni tämä kotiäitiys on normaalia. Ehkä kuulun sitten hyväosaisiin ja ystävämme myös.

En lukenut koko ketjua, mutta mun mielestä mä oon tietyllä tavalla vastuussa lapsestani myös täysi-ikäisyyden rajapyykinkin jälkeen, ehkä lopun elämääni. Jotenkin ajattelen vaan niin.. Ja tietyllä tavalla vaan, itsehän lapsi täysi-ikäisenä hoitaa asiansa, mutta ei mun vastuu äitinä olemisesta kuitenkaan mihinkään häviä. Mun vastuuna on olla mahdollisimman hyvä äiti myös aikuiselle lapsellekin.

århus
Alkuperäinen kirjoittaja en ihan tajunnut:
Alkuperäinen kirjoittaja århus:
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
No älkääs nyt hyvät siskot yleistäkö. Kyllä mun mielestä täällä on ihan rentojakin äitejä. Katson itsekin kuuluvani sellaiseen kategoriaan.
Siinä olen samaa mieltä että mitä etelämmäs Eurooppaan mennään niin yleinen fiilis on rennompi kaikin puolin. Mutta joka maassa on ne plussat ja miinukset - myös ihmisten luonteissa.
Sorry,en tahtonut loukata ketään! Mutta ehkäpä elämä kaiken kaikkiaan on Suomen(Ruotsin)rajojen ulkopuolella rennompaa. Täällä Tanskassa ihmiset esim. viettävät pvittäin koko perhe aikaa yhdessä illalla (kaupat sulkeutuu 17 aikaan) kun Suomessa isit/äidit painaa pitkää pvää. Ja sosiaalinen elämä on mielestäni aivan eriluokkaa kun Suomessa;siksi viihdyn täällä!
Tuo nyt ei taas liity kyllä mitenkään äitiyteen. ja tottakai sitä stressaa vähemmän kun kerran saa perheen kanssa viettää sitä aikaa enemmän.

miten se että on pakko tehdä töitä pitkiä päiviä, liittyy siihen että stressaa liikaa omaa äitiyttään? Miten silloin pitäisi ottaa rennommin? Ja onhan sinun paljon helpompi ottaa rennommin äitinä ja lastesi ja perheesi kanaa jos teet töitä vain puolet siitä ajasta kuin suomalainen äiti?

Voi, voi-kauhea aggressio tuossakin kirjoituksessa!

maailman matkaaja
Alkuperäinen kirjoittaja VanHelsing:
jos oot rikas niin maksat itse, jos oot köyhä niin sinulle on kaikki ilmaista, ainakin useissa osavaltioissa!
eikös jenkeissä ole se vakuutusysteemi että monet köyhät tippuu kokonaan tuosta sairaanhoitopiiristä.

olen tosi epäileväinen ton ameriikan ihanuuteen ja olen itsekin siellä asunut. sun on hyvä huudella jos et ole niitä syrjäytyneitä nähnyt. kaikki ei tod ole itsestään kiinni jos minimipalkkan on $5/h ja kaikki menee elämiseen. niillä ei vakuutuksia kustanneta.

muistan ikuisesti ku jenkkiläiset taisteli Ranskan kanssa ja muutti ne perunat freedom friesseiksi :LOL: ei liittyny aiheeseen mut tällanen mielleyhtymä on jenkeistä....

Tää on jännää kun Suomi menee kovaa vauhtia Usan mallien mukaiseksi yhteiskunnksi,jossa kaupat on aina auki ja sosiaaliluokka erot alkaa jo nyt näkyä. Silti parjataam Jenkkejä vaikka samaa sontaa tehdään jenkkejä matkimalla Suomeen. Kauppojen nimet /hotellit yms pitää olla englanniksi väännettyä, ihmiset haluaa kaupat auki sunnuntaisin, jne...

kökkömönkijä
Hassun hauska keskustelupino.

Aloittaja on omalla tavallaan oikeassa. Me suomalaiset suhtaudumme äitiyteen (ja moneen muuhunkin asiaan ) kuoleman vakavasti. Heti menee herne nenään jos joku arvostelee, mutta silti meillä kaikilla on oikeus arvostella muita mielin määrin.

Meiltä suomalaisilta puuttuu tietynlainen huumori suhtautua äityteen. Vaikka äitiys on naisella yksi elämän merkittävimmistä asioista, ellei merkittävin, niin ei se sentään kuoleman vakava asia ole.

Tällä keskustelupalstalla (niin kuin monella muullakin palstalla )monet asiat kärjistyvät, kärpäsestä tulee härkänen.
Enemmän huumoria ystävät, niin elämäkin on nautittavampaa!

mummi ja äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Lontoo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa mikä on hetken kestävää??
Olen ollut äiti nyt 10 vuotta ja ikää on 29v joten odotan olevani äiti vielä noin 50 vuotta =) ;)
Jos noin 60v on hetken kestävää niin sitten se on mutta minun mielestäni äitiys on koko elämän kestävää
Minä olen ollut äiti 16v ja katson että äitiys jatkuu läpi elämäm.;Mutta jossain vaiheessa se elämästä vastuu siirtyy lapselleni ja silloin ene enää ole vastuussa lapsestani.
Olen ollut äiti 34 vuotta, lapset aikuisia ja huolehtivat itsestään ja asuvat muualla.
MUTTA - äitiys jatkuu ja huoli heistä vaikka ei mitään hätää. Reissaavat ympäriinsä ja vaikka mitä voi vielä tapahtua. Ei se lopu koskaan.
Kuopus vasta 12v ja hautaan taidan keretä mennä.
Äiti on äiti vaikka voissa paistais. Sitä oaitsi yhtä kova huoli niistä lapsenlapsistakin on, ettei vain pahaa tapahtuis!

rikas
Olen opiskellut nuoren Yhdysvalloissa , kahdessa eri osavaltiossa sekä Sveitsissä. Aikuisella iällä olen elänyt Sveitsissä, Englannissa, Hollannissa ja Tanskassa. Olen asunut lasten ja mieheni kanssa Kanadassa 2v ja Tanskassa 1,5v. Viimeiset 4v olemme pysyneet kirjoilla kotimaassa, mutta ajoittain töiden takia olemme olleet 1-6kk ulkomailla, lähinnä Kanadassa,Belgiassa sekä Sveitsissä. Olen siis nähnyt yhtä ja toista ja voin kokemuksesta sanoa että joka maalla on oma hieno kulttuurinsa, omat yhteiskunnan ongelmat ja omat upeat järjetelmänsä. Mutta voin myös sanoa, että olipa maa mikä tahansa , pitkälle riippuu hlöstä, perheestä ja myös hänen taustastaan ja ihan sosiaalisesta (sekä taloudellisesta) asemastaan millaisena kunkin maan näkee ja minkä osan maan kultuurista näkee. Usein käy niin, että näemme ja koemme lähiten sen joka minun asemalleni kuuluu ja hyvin paljon jää näkemättä. ...

Ihmeelliseksi tämäkin ketju meni.Mutta sen kommentin vielä sanon jollekkin joka Tanskan työmoraaliista sanoi;mulla meni 4v ennen kuin tajusin näitten lepsun työmoraalin ja nyt se sujuu.Ja hyvin olen ystäviä/tuttavia saanut ja helposti,vaikken sanaakaan Tanskaa puunut tänne tullessani. Enkä parjaa ketään,mutta sieluni on kyllä täältä löytynyt; Elämä on tässä ja nyt -elä se ja nauti-on asenne täällä. nauttikaa te muut myös!
Jaa, siitäkö se sitten on kiinni, että siellä samojen asioiden hoitamiseen, kun Suomessa it-alalla tarvitaan moninkertaisesti se väkimäärä, kuin täällä Suomessa. Viime aikoina työelämässä olen törmännyt tähän.

Lisäksi århus on århus, mutta köpiksessä työskentelevät tekevät huomattavan pitkiä työmatkoja, ja käyttävät työpäiviinsä siis todella pitkiä aikoja. Muuttavat jopa ruotsin puolelle ja tulevat sieltä töihin, kun asunnot ovat halvempia.

Minä kyllä olen kuvitellut olevani rento äiti ja töiden jälkeen lasten kanssa touhutaan kovastikin. Niin kauan kun säät sallii, käydään uimassa ulkosalla, viime vuonna vielä lokakuun alussa. Talvella luistellaan ja käydään pulkkamäessä, rakennetaan omaan pihaan lumilinnaa ja tehdään lyhtyjä. Otetaan lapset mukaan leipomaan ja muihinkin kodin touhuihin. Kodin siisteys ei ole tärkeintä vaan ihmiset.

århus
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ihmeelliseksi tämäkin ketju meni.Mutta sen kommentin vielä sanon jollekkin joka Tanskan työmoraaliista sanoi;mulla meni 4v ennen kuin tajusin näitten lepsun työmoraalin ja nyt se sujuu.Ja hyvin olen ystäviä/tuttavia saanut ja helposti,vaikken sanaakaan Tanskaa puunut tänne tullessani. Enkä parjaa ketään,mutta sieluni on kyllä täältä löytynyt; Elämä on tässä ja nyt -elä se ja nauti-on asenne täällä. nauttikaa te muut myös!
Jaa, siitäkö se sitten on kiinni, että siellä samojen asioiden hoitamiseen, kun Suomessa it-alalla tarvitaan moninkertaisesti se väkimäärä, kuin täällä Suomessa. Viime aikoina työelämässä olen törmännyt tähän.

Lisäksi århus on århus, mutta köpiksessä työskentelevät tekevät huomattavan pitkiä työmatkoja, ja käyttävät työpäiviinsä siis todella pitkiä aikoja. Muuttavat jopa ruotsin puolelle ja tulevat sieltä töihin, kun asunnot ovat halvempia.

Minä kyllä olen kuvitellut olevani rento äiti ja töiden jälkeen lasten kanssa touhutaan kovastikin. Niin kauan kun säät sallii, käydään uimassa ulkosalla, viime vuonna vielä lokakuun alussa. Talvella luistellaan ja käydään pulkkamäessä, rakennetaan omaan pihaan lumilinnaa ja tehdään lyhtyjä. Otetaan lapset mukaan leipomaan ja muihinkin kodin touhuihin. Kodin siisteys ei ole tärkeintä vaan ihmiset.
Tähän kommentoin sen verran, että vaikka århusissa asun teen minäkin työmatkoja ajoittain sinne tänne maailmassa ja työnantajani ei ole århusissa vaan köpiksessä ja veljessä.

insinoori
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Kiitos, kommentista parjaava äiti. Asun Ebentoftissa ja työskentelen Koopenhaminassa sijaitsevassa it-alan firmassa. Firmassamme paljon kansainvalista porukkaa toissa,ruotsalaisia,suomalaisia,hollantilaisia jne. milelstani olemme kansalaisuuteen katsomatta ihan hyvia it-alan ihmisia eika tietaakseni meita tarvita hommaan sen enempaa on kyseessa sitten minka maan kansalainen vaan.

Minullekkin tulee työmatkaa 86km mutta ajallisesti se on huimat 3tintia/suunta.Mutta it-alan ihmisena voi toita tehda kotoa kasin ja kayda toimistolla vain muutaman kerran vkossa. ja tyo ajat maarittyy tyon mukaan ei pakollinen 8-16 meininki toimi taalla, tyata tehdaan tyon maaran mukaan ei ajan mukaan,eli joustavasti puolin ja toisin. Ruotsalaisista kollegoista pari asuu Malmossa, ei ehka halvempien asuntojen vuoksi vaan perheen vuoksi. Asunnot ovat samaa hintaluokkaa kuin suomessa, mutta palkat paremmat.

Silli
Mä oon tosi ylpeä suomalaisuudestani, mun mielestä on hienoa, että asiat yritetään hoitaa niin hyvin kun mahdollista. Tanskalaiset on tosiaan rentoja, eikä mun mielestä ollenkaan pelkästään positiivisessa merkityksessä. Ja valehtelulla voi aina yrittää päästä hoitamasta asioita. Kulissit on aina pystyssä; hyvin menee vaikka katto vuotaakin. Vietetään hyggeä terassilla kynttilänvalossa, vaikka olis niin pirun kylmä ja satais rakeita. Minä kun olen niin mukava ja rento tanskalainen... Okei, myönnän heti että paljon on hampaankolossa tanskalaisia kohtaan, mutta onneks ei koskaan enää tarvi asua siellä päivääkään.
Sen sijaan Sveitsiin tai Saksaan voisin muuttaakin. Tilapäisesti siis vaan. Oma koti kullan kallis!

neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja rikas:
Olen opiskellut nuoren Yhdysvalloissa , kahdessa eri osavaltiossa sekä Sveitsissä. Aikuisella iällä olen elänyt Sveitsissä, Englannissa, Hollannissa ja Tanskassa. Olen asunut lasten ja mieheni kanssa Kanadassa 2v ja Tanskassa 1,5v. Viimeiset 4v olemme pysyneet kirjoilla kotimaassa, mutta ajoittain töiden takia olemme olleet 1-6kk ulkomailla, lähinnä Kanadassa,Belgiassa sekä Sveitsissä. Olen siis nähnyt yhtä ja toista ja voin kokemuksesta sanoa että joka maalla on oma hieno kulttuurinsa, omat yhteiskunnan ongelmat ja omat upeat järjetelmänsä. Mutta voin myös sanoa, että olipa maa mikä tahansa , pitkälle riippuu hlöstä, perheestä ja myös hänen taustastaan ja ihan sosiaalisesta (sekä taloudellisesta) asemastaan millaisena kunkin maan näkee ja minkä osan maan kultuurista näkee. Usein käy niin, että näemme ja koemme lähiten sen joka minun asemalleni kuuluu ja hyvin paljon jää näkemättä. ...
Uskon tähän, vaikkei itselläni kokemusta olekkaan!

Yhteistyössä