Hassuja olette Suomen äidit!

• Viestiketjun aloittaja århus
  • Ensimmäinen viesti
Minulle tuli aloittajan kirjoituksesta heti mieleen työkaverini kommentit Tanskasta (työkaverini sisar asuu Tanskassa), eli kaikki on todellakin paljon "rennompaa" kuin täällä koto-Suomessa. Onko muuten kukaan sattunut katsomaan Tanskalaisia lasten ja nuorten elokuvia? Mielestäni tämä "rennompi" asenne tulee usein esille näistä valoisista (ja laadukkaista - tosin tämä ei nyt kuulu varsinaisesti asiaan) ja elämään jotenkin leikkimielisemmin suhtautuvista kuvauksista. Suomessa elämä on oikeasti vähän totista ja synkkää, tosin onko se mikään häpeä? Monesti mietin sitäkin, että lähihistoriamme on kovin erilainen monine kovine koettelemuksineen kuin esim. Tanskan, USA:n jne...Ehkäpä siinä yksi selitys asiaan...

en ihan tajunnut
Alkuperäinen kirjoittaja århus:
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
No älkääs nyt hyvät siskot yleistäkö. Kyllä mun mielestä täällä on ihan rentojakin äitejä. Katson itsekin kuuluvani sellaiseen kategoriaan.
Siinä olen samaa mieltä että mitä etelämmäs Eurooppaan mennään niin yleinen fiilis on rennompi kaikin puolin. Mutta joka maassa on ne plussat ja miinukset - myös ihmisten luonteissa.
Sorry,en tahtonut loukata ketään! Mutta ehkäpä elämä kaiken kaikkiaan on Suomen(Ruotsin)rajojen ulkopuolella rennompaa. Täällä Tanskassa ihmiset esim. viettävät pvittäin koko perhe aikaa yhdessä illalla (kaupat sulkeutuu 17 aikaan) kun Suomessa isit/äidit painaa pitkää pvää. Ja sosiaalinen elämä on mielestäni aivan eriluokkaa kun Suomessa;siksi viihdyn täällä!
Tuo nyt ei taas liity kyllä mitenkään äitiyteen. ja tottakai sitä stressaa vähemmän kun kerran saa perheen kanssa viettää sitä aikaa enemmän.

miten se että on pakko tehdä töitä pitkiä päiviä, liittyy siihen että stressaa liikaa omaa äitiyttään? Miten silloin pitäisi ottaa rennommin? Ja onhan sinun paljon helpompi ottaa rennommin äitinä ja lastesi ja perheesi kanaa jos teet töitä vain puolet siitä ajasta kuin suomalainen äiti?

hih
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:
jollain tavalla olen samaa mieltä sun kanssas AP, olen asunut jenkeissä ja 6vko sitten kun tulin suomeen niin järkytti suomalaisten äitien puhuttelu lapsille. suorastaan kauheaa!
mutta kaikissa maissa plussat ja miinukset! =)
millä lailla puhuttelivat lapsiaan? alentavasti vai?
tarkoitin lähinnä äänensävyä ja komentelua.
Usa:ssa lasta kohdellaan hienovaraisemmin. Käytetään ehkä nättejä ilmaisuja. Kasvatusmetodit ovat vain erilaiset. :D
Siksi siellä onkin paljon fiksummin käyttäytyviä lapsia kuin täällä, eiks niin? =))

Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Olimme viimekesänä belgialaisen mieheni kanssa Tampereen keskustassa iltalenkillä - kun mieheni näki Koskipuistossa juopottelevat lapset hän sanoi ettei ikinä halua kasvattaa lapsiaan Suomessa! Nyt kasvatammekin lapsiamme Belgiassa, jossa en edes Brysselin keskustassa ole kuunaan nähnyt moista meininkiä.. ja siellä Koskipuistossa kyllä itsekin nuorena dokasin, joten tiedän kyllä mitä se on.. kurjaa! Tosin tuntuu että nuoremmat ja nuoremmat siellä aikaansa viettää. Mahtaakohan vanhemmat tietää? Tuntuu, että tuo alkoholiin suhtautuminen on yksi asia joka on paremmalla tolalla muissa maissa kuin Suomessa.

Myös pari muuta asiaa.. kuten (ehkä nyt hieman yleistän mutta...) täällä usein kysellään että saako sitä ja tätä juustoa syödä raskaanaollessa.. täällä ei oteta ihan noin raskaasti raskausaikaa ;) vaan syödään sitä juustoa eikä kysellä :D Toisaalta sitten Suomessa Byrokratia toimii toisin kuin täällä.. Eli niinhän se on, että plussat ja miinukset :)
tuorejuustot eivät sovi raskaanaolevalle, (mikä se bakteeri olikaan...?. )suomalaiset naiset ovat valistuneita ja sivisyneitä verrattuna siis Belgialaisiin. Suomestahan on lähtöisin neuvola-toiminta, eikä samanlaista ole muualla kuin Pohjoismaissa.

Suomi :heart:
On Belgiassakin neuvola
:heart: ja myöskin ilmainen :heart: Mutten sano että olisi parempi kuin suomessa - vaikka en ole paljoakaan positiivisia juttuja kuullut Suomen "arvauskeskuksista", niissä itsekin Suomessa asuessani jonottaneena...... ja arvauksia saaneena ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
jollain tavalla olen samaa mieltä sun kanssas AP, olen asunut jenkeissä ja 6vko sitten kun tulin suomeen niin järkytti suomalaisten äitien puhuttelu lapsille. suorastaan kauheaa!
Usa:ssa lasta kohdellaan hienovaraisemmin. Käytetään ehkä nättejä ilmaisuja. Kasvatusmetodit ovat vain erilaiset. :D
Siksi siellä onkin paljon fiksummin käyttäytyviä lapsia kuin täällä, eiks niin? =))
monet ainakin jollain tavalla reippaampia, rohkeempia ja oman arvonsa tuntevia B)

vieras
Olimme viimekesänä belgialaisen mieheni kanssa Tampereen keskustassa iltalenkillä - kun mieheni näki Koskipuistossa juopottelevat lapset hän sanoi ettei ikinä halua kasvattaa lapsiaan Suomessa! Nyt kasvatammekin lapsiamme Belgiassa, jossa en edes Brysselin keskustassa ole kuunaan nähnyt moista meininkiä.. ja siellä Koskipuistossa kyllä itsekin nuorena dokasin, joten tiedän kyllä mitä se on.. kurjaa! Tosin tuntuu että nuoremmat ja nuoremmat siellä aikaansa viettää. Mahtaakohan vanhemmat tietää? Tuntuu, että tuo alkoholiin suhtautuminen on yksi asia joka on paremmalla tolalla muissa maissa kuin Suomessa.

Myös pari muuta asiaa.. kuten (ehkä nyt hieman yleistän mutta...) täällä usein kysellään että saako sitä ja tätä juustoa syödä raskaanaollessa.. täällä ei oteta ihan noin raskaasti raskausaikaa ;) vaan syödään sitä juustoa eikä kysellä :D Toisaalta sitten Suomessa Byrokratia toimii toisin kuin täällä.. Eli niinhän se on, että plussat ja miinukset :)
tuorejuustot eivät sovi raskaanaolevalle, (mikä se bakteeri olikaan...?. )suomalaiset naiset ovat valistuneita ja sivisyneitä verrattuna siis Belgialaisiin. Suomestahan on lähtöisin neuvola-toiminta, eikä samanlaista ole muualla kuin Pohjoismaissa.

On Belgiassakin neuvola
:heart: ja myöskin ilmainen :heart:
Onko Hollannissa ja Belgiassa eri tyyppinen neuvolatoiminta?
Alla olevan keskustelun mukainen malli Hollannissa ei oikein houkuta.

http://finlandsite.nl/foorumi/viewtopic.php?t=514

jos oot rikas niin maksat itse, jos oot köyhä niin sinulle on kaikki ilmaista, ainakin useissa osavaltioissa!
eikös jenkeissä ole se vakuutusysteemi että monet köyhät tippuu kokonaan tuosta sairaanhoitopiiristä.

olen tosi epäileväinen ton ameriikan ihanuuteen ja olen itsekin siellä asunut. sun on hyvä huudella jos et ole niitä syrjäytyneitä nähnyt. kaikki ei tod ole itsestään kiinni jos minimipalkkan on $5/h ja kaikki menee elämiseen. niillä ei vakuutuksia kustanneta.

muistan ikuisesti ku jenkkiläiset taisteli Ranskan kanssa ja muutti ne perunat freedom friesseiksi :LOL: ei liittyny aiheeseen mut tällanen mielleyhtymä on jenkeistä....

hih
monet ainakin jollain tavalla reippaampia, rohkeempia ja oman arvonsa tuntevia B)
Just. :D

Se on melko hauska luulo tuo kun asuu USA:ssa niin luulee nähneensä koko maailman niin että voi vapaasti verrata eri kansalaisuuksia.

En ole varma sun kohdallasi kun en sua paremmin tunne, mutta se on aika yleistä niiden amerikkalaisten keskuudessa joita tunnen, että luulevat ettei elämää heidän kotimaansa ympärillä oikeastaan ole. Monille saattaa olla järkytys kohdata se ulkomaailma. Nolakin, jos suostuvat laskeutumaan hieman alemmas ja katsomaan ympärilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja VanHelsing:
jos oot rikas niin maksat itse, jos oot köyhä niin sinulle on kaikki ilmaista, ainakin useissa osavaltioissa!
eikös jenkeissä ole se vakuutusysteemi että monet köyhät tippuu kokonaan tuosta sairaanhoitopiiristä.

olen tosi epäileväinen ton ameriikan ihanuuteen ja olen itsekin siellä asunut. sun on hyvä huudella jos et ole niitä syrjäytyneitä nähnyt. kaikki ei tod ole itsestään kiinni jos minimipalkkan on $5/h ja kaikki menee elämiseen. niillä ei vakuutuksia kustanneta.

muistan ikuisesti ku jenkkiläiset taisteli Ranskan kanssa ja muutti ne perunat freedom friesseiksi :LOL: ei liittyny aiheeseen mut tällanen mielleyhtymä on jenkeistä....

riippuu osavaltiosta. ´sairaanhoitopiiri on asia erikseen. mutta äideistä ja lapsista huolehditaan eri tavalla. Usa:ssa ihmisillä itsellään on päätösvalta mihin rahansa laittavat, eli ei ole kela systeemiä. se on pääkopasta kiinni mihin arvoon itsensä tahtoo laittaa. yhteiskunta kyllä auttaa sielläkin, mutta eriasia tahtovatko ottaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On Belgiassakin neuvola

Niinkuin jo mainitsin niin ei välttämäti parempi kuin Suomessa ;) Itse en siellä käy, vaan käyn lääkärillä joka oikeasti tietää jostain jotain. Eipä ne Suomen neuvolatkaan paremmin tiedä kuin lääkärit. Mutta kyse oli siis siitä, että on sitä neuvolatoimintaa muuallakin. Mutta todellakin Suomessa sitä käytetään enemmän koska lääkärit ovat kalliita.

Mutta SUOMI :heart: (olen suomalainen ja rakastan Suomea - se on isänmaani! Mutta uskallan silti vertailla isänmaamme palveluita!!!)

Alkuperäinen kirjoittaja VanHelsing:
jos

riippuu osavaltiosta. ´sairaanhoitopiiri on asia erikseen. mutta äideistä ja lapsista huolehditaan eri tavalla. Usa:ssa ihmisillä itsellään on päätösvalta mihin rahansa laittavat, eli ei ole kela systeemiä. se on pääkopasta kiinni mihin arvoon itsensä tahtoo laittaa. yhteiskunta kyllä auttaa sielläkin, mutta eriasia tahtovatko ottaa vastaan.

kaikilla kun ei ole rahaa. tossa kiteytyy tuo koko amerikan "vapaus" että jokainen huolehtikoon itsestään. siellähän yli puolet elää köyhyydessä ja ilmaisklinikat "huolehtii" heidän raskauksistaan.

tuo amerikan ylistys on niin järkyttävää kun nämä maailmanomistajat sulkevat silmänsä koko totuudelta.

Just. :D

Se on melko hauska luulo tuo kun asuu USA:ssa niin luulee nähneensä koko maailman niin että voi vapaasti verrata eri kansalaisuuksia.

En ole varma sun kohdallasi kun en sua paremmin tunne, mutta se on aika yleistä niiden amerikkalaisten keskuudessa joita tunnen, että luulevat ettei elämää heidän kotimaansa ympärillä oikeastaan ole. Monille saattaa olla järkytys kohdata se ulkomaailma. Nolakin, jos suostuvat laskeutumaan hieman alemmas ja katsomaan ympärilleen.
tuo on sitten asia erikseen =) aivan, siellä on sitten muita ongelmia! Usa on niin iso maa, etteivät näe sitä, että muuallakin on elämää ja jopa kehittyneenpää. vaikka luulevat itse olevansa edellä muita.
mutta niinkuin sanoin, että usassa on myös paljon hyviä puolia, niinkuin suomessakin =)

Jahas nukkumaanmenoaika.. Mutta olkaamme kaikki onnellisia että missä ikinä olemmekin niin saamme hyvää terveydenhuoltoa!! Sehänse tärkeintä on, ja se, että olemme onnellisia! Onhan Belgia kuitenkin todella hyvä maa asua :) Ihan melkein yhtä hyvä kuin Suomi ;)

Miehen sisko, joka perheineen asuu usassa (asunu likemmäs 10 vuotta kai..?), kävi viime kesänä täälä Suomessa, ja sanoi että heti ekana korvaan särähti suomalaisten kauhea kiroilu. Kun ei sielä ollu tottunu semmoseen (tosin kai riippuu lähipiiristäkin, mutta noin niinku katukuvassa..).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On Belgiassakin neuvola

Huh huh mitä juttua. Yksi äiti sanoo että he saivat kuolleen vauvan kotiin viikonlopuksi hyvästejä varten !!! On joo vähän eri systeemit.

Hmmm.. siis ihan kantaaottamatta siihen mikä maa nyt sitten virallisesti on se mansikka, ei voi kuin hymyillä tällekin ketjulle. Mä en hyvällä tahdollakaan löytänyt sitä suvaitsevaisuutta suomimammojen, enkä sen paremmin näiden ulkosuomalaistenkaan kirjoituksista. Eka sivulla taidettiin jo päästä ala-astetyyliseen debattiin siitä miksi se OMA asuinpaikka on kaikist paras ja muut ihan kelvottomia paikkoja elää ja olla. Hohhoijaa. Tämän ketjun perusteella ei voi ainakaan väittää että matkustelu erityisesti avartaisi elämänkatsomusta. Ilmeisesti matkalaukkujen mukana muutetaan ennakkoluuloineen päivineen vain uuteen osoitteeseen ja suunnataan ne vain eri osoitteeseen kuin ennen.

Hyyyyyiiiiiiiiiiiiii
Viime yönä huomasin että yhdellä lapsesta on kihomatoja, YÖK. Luin netistä että niitä on hirveän vaikea saada pois ja kihomatojen kantajina on usein oireettomia ihmisiä... :(

Miten voi tuntua öllöltä.... :(

Hyyyiiiiii
Alkuperäinen kirjoittaja Hyyyyyiiiiiiiiiiiiii:
Viime yönä huomasin että yhdellä lapsesta on kihomatoja, YÖK. Luin netistä että niitä on hirveän vaikea saada pois ja kihomatojen kantajina on usein oireettomia ihmisiä... :(

Miten voi tuntua öllöltä.... :(

Mä olen kanssa osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Itse olen suomalainen ja asun suomessa, mutta jotenkin kaiken pitäisi olla vaan tiptop tai täysin täydellistä. Täällä suuremmassa kaupungissa huomannut myös sen, että jos lapset ei kuljekaan muotitietoisena tuolla pihalla niin katsellaan pitkin nenänvartta tai jos ei olekaan niitä viimeisen päälle hienoja vaunuja niin silloinkin luokitellaan jo vaikka miksi. Olin paljon tyytyväisempi pienemmän kotikaupunkini ihmisiin, jos näin voi sanoa. Siellä oli enemmän tasa-arvoisia kaikki kun täällä.

Onneksi en kuitenkaan moisesta välitä, antaa niiden täydellisyyksien olla vaan täydellisyyksiä.
Kuitenkaan äitiys ei mulle merkitse mitään lyhyttä aikaa, kyllä mä olen äiti aina vaikka lapset olisivatkin isoja ja vastuu olisi heillä.

No hei te usassa ja briteissä asuvat :wave: :wave: vastatkaa jo joku mun kysymykseen!! Miksi ruuat on niin ala-arvoisia? missä hedelmät, vihannekset, kasvikset, ruisleipä? ja kunnon itse tehty kotiruoka??

Asuin briteissä kesän n. 10v sitten ja oikeesti se ruoka oli ihan hirveetä!!! kaikki oli rasvassa uppokeitettyä, myös vihannekset, suolaista ja ei ne raukat ees osanneet kasvissyöjälle mitään tehä. Kun söin raakaa porkkanaa niin hyvä etteivät hulluksi leimanneet, se pitää kuulemma rasvassa paistaa :x :x yäk
ja maitokin oli ihan outoa, onneks en syönyt lihaa, ois voinut hullun lehmäntaudin saada ;) ;)

Ja työskentelin sentään hotellin keittiössä jossa sain myös ruokani.
ja ain iin, miks veden pitää olla klooripitoista asunnoissa?? ainakin siin missä ite asuin, olen allerginen kloorivedelle ja olin tosi kipeä joka kerta suihkusta tullessa :x :x

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
No hei te usassa ja briteissä asuvat :wave: :wave: vastatkaa jo joku mun kysymykseen!! Miksi ruuat on niin ala-arvoisia? missä hedelmät, vihannekset, kasvikset, ruisleipä? ja kunnon itse tehty kotiruoka??

ja ain iin, miks veden pitää olla klooripitoista asunnoissa?? ainakin siin missä ite asuin, olen allerginen kloorivedelle ja olin tosi kipeä joka kerta suihkusta tullessa :x :x
En osaa yleisesti vastata miksi eri maissa on erilaiset ruokakulttuurit, pitäisi olla eri alan asiantuntija, kuin olen. Mutta asuin USAn itärannikolla jonkin aikaa, ja siellä löytyi vihannekset, kasvikset ja hedelmät ruokakaupasta. Ihmiset käyttivät paljon myös maatilatoreja. Ruisleipää siellä ei juurikaan tunneta, se toistaiseksi on aika suomalainen ilmiö tietääkseni. Se työyhteisö missä minä olin, oli aika ravintotietoiista, ja taisi olla niin, että siinä porukassa se suomalainen oli se pyörein. Kunnon kotiruokaa tekee jotkut, ei se niin ruusuista ole aina Suomessakaan (muistatko sen kyselyn yleisimmistä perheen ruuista, ja siellä oli Top-5 pitsa, nakkikastike ainakin =) )

Ja mitä veteen tulee, ei kai tarvi olla kummoista yleissivistystä tietääkseen, että Suomessa vesiasiat ovat todella hyvällä tolalla moniin muihin maihin verrattuna, monissa paikoissa ei ole kummoisia pohjavesiä jne.

vieras
Muuhun en ota kantaa, kun ei ole kokemusta kuin parista maasta, mutta minulle ei ikinä ole kukaan vieras tullut tuputtamaan mitään mielipidettä lapsista tai lastenhoidosta. Ei Suomessa, eikä muualla. Tarkemmin ajatellen minulle ei ole tultu antamaan ohjeita millään elämänalalla.

nipsu
minä voisin kommentoida tähän, että tämä täydellisyyteen pyrkiminen on aikasta rasittavaa.... en tiedä johtuuko se suomesta missä asun vai vaan onko luonteeni sellainen, mutta helpommallakin voisin elämässäni päästä.
neuvominen lapsen kasvatuksessa minua ei ole rasittanut. eihän se tarkoita sitä, että juuri niin olisi tehtävä. joku on vaan kokenut jonkun tavan hyväksi ja tuo sen esille. eihän se tarkoita sitä, että sinun on toteutettava sitä omassa elämässäsi! ihan oman järjen käyttö on sallittua asut sitten missä tahansa.
minä olen kyllä ollut neuvolaan tyytyväinen täälä suomessa. olen saanut tukea jos olen sitä tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Amerikasta päivää:
Suomessa lapset kasvatetaan pumpuliin,osaako kävellä kouluun?pärjääkö ipv yksin?pitääkö ostaa kännykkä? meillä 8v kulkee pitkin New Yorkia itse 2km matkaa pvittäin kotia ja kouluun.kännykkä on,muttei ole tarvinnut käyttää. Suomen immeiset on niin huolesta sekaisin vaikkeivat mitään tiedä elämän ihmeistä...sitä se tekee kunmetsissä asutaa.
usassa en ole asunut mutta käynyt kolme kertaa (yhteensä lähes 3 kk ollut) ja lapseni ollut vaihto-oppilaana ja olen siellä keskustellut paljon sikäläisten äitien kanssa ja edelleen keskustelen kirjeenvaihdon välityksellä. Minusta siellä enemmän "huolehditaan", en tiedä voiko ihan pumpulista puhua kun yhteiskunta on erilainen (joku päivä luin taas noista aseenkantolupajutuista ja siitä miten muka se verilöyly koulussa olisi ollut vähäisempi jos muillakin olisi ollut aseet). mutta kuitenkin tenavia kuskataan varmaan enemmän kouluun ja kotibileisiin yms.
juttelin jo usan kansallisuuden saaneen skandinaavirouvan kanssa kaikesta tuosta ja siitä miten lapsia pidetään lapsina täysi-ikään asti (siis vähemmän yleensäottaen vapauksia kuin suomessa jollakin 15 - 16 vuotiaalla) ja sitten kun "vapaus" koittaa eli lähtevät opiskelemaan niin sitten saattaakin mennä juomiseksi yms vapaudesta nauttimiseksi.
minä en taitaisi lastani laittaa new yorkissa yksin kävelemään enkä muuten sinne ihan oikeasti muuttaisikaan, ainakaan ihan joka alueelle, sen verran kuitenkin sielläkin olen käynyt ja turistin silmin kriittisesti katsellut kun ei ole tarvinnut USAa minään ihmemaana pitää

Yhteistyössä