Hassuja olette Suomen äidit!

• Viestiketjun aloittaja århus
  • Ensimmäinen viesti
århus
Käyn aina välillä täällä kaksplus sivuilla ja aina tulee tunne että Suomen äidit ottaa elämän "ylitosissaan". Olen itse Suomessa syntynyt ja kasvanut, avioliiton myötä Tanskaan "ajautunut" ja minusta täällä kaikki äidit osaavat ottaa rennommin ja nauttien äitiydestä. Rakkaat kanssasisaret äitiys on ainutlaatuista ja vain hetken kestävää, ei siitä kannata stressat vaan ottaa ilo irti ja nauttia!

Lontoo
Sammaa mieltä olen. Asuin Englannissa 6v 3;n lapsen kanssa ja siellä elämä ole rennompaa ja mukavampaa.Kun kotimaahan palasin sain milloin mistäkin kuulla tekeväni asioita väärin ja sama jtkuu täällä. On tämä sellanen takapajula että olen harkinnut muuttoa takaisin vuoden päästä.

New YoRK
Palasin Suomeen 2kk sitten kolmen tenavan ja miehen kanssa.Olimme 3v asuneet New yorkissa ja täytyy sanoa että en ikinä olisi tajunnut että paluu on tätä. En tiedä olenko itse muuttunut vai mistä kyse,mutta tämä äitiys asema ja ylipäätään lasten asiat Suomessa on jotain.....######. Kaikilla tuntuu olevan oikeus puuttua meidän asioihin...

vieras
Jaa mikä on hetken kestävää??
Olen ollut äiti nyt 10 vuotta ja ikää on 29v joten odotan olevani äiti vielä noin 50 vuotta =) ;)
Jos noin 60v on hetken kestävää niin sitten se on mutta minun mielestäni äitiys on koko elämän kestävää

No älkääs nyt hyvät siskot yleistäkö. Kyllä mun mielestä täällä on ihan rentojakin äitejä. Katson itsekin kuuluvani sellaiseen kategoriaan.
Siinä olen samaa mieltä että mitä etelämmäs Eurooppaan mennään niin yleinen fiilis on rennompi kaikin puolin. Mutta joka maassa on ne plussat ja miinukset - myös ihmisten luonteissa.

No älkääs nyt hyvät siskot yleistäkö. Kyllä mun mielestä täällä on ihan rentojakin äitejä. Katson itsekin kuuluvani sellaiseen kategoriaan.
Siinä olen samaa mieltä että mitä etelämmäs Eurooppaan mennään niin yleinen fiilis on rennompi kaikin puolin. Mutta joka maassa on ne plussat ja miinukset - myös ihmisten luonteissa.

Lontoo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa mikä on hetken kestävää??
Olen ollut äiti nyt 10 vuotta ja ikää on 29v joten odotan olevani äiti vielä noin 50 vuotta =) ;)
Jos noin 60v on hetken kestävää niin sitten se on mutta minun mielestäni äitiys on koko elämän kestävää
Minä olen ollut äiti 16v ja katson että äitiys jatkuu läpi elämäm.;Mutta jossain vaiheessa se elämästä vastuu siirtyy lapselleni ja silloin ene enää ole vastuussa lapsestani.

Alkuperäinen kirjoittaja piru:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Äitiys ei ole vain hetken kestävää |O Sitä kestää hautaan asti ja ehkäpä vielä sen jälkeenkin.
HÄH! Äitisys ehkä mutta vastuu lapsesta siirtyy lapselle itselleen.Ellet ole kanaemo joka ....
Paitti ap ainakin puhui nimenomaan ÄITIYDESTÄ, ei vastuun kantamisesta (eikä se 18 vuottakaan, parhaassa tapauksessa pidempi aika, ole kyllä mikään nopea hurahdus :whistle: )

århus
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
Sorry,en tahtonut loukata ketään! Mutta ehkäpä elämä kaiken kaikkiaan on Suomen(Ruotsin)rajojen ulkopuolella rennompaa. Täällä Tanskassa ihmiset esim. viettävät pvittäin koko perhe aikaa yhdessä illalla (kaupat sulkeutuu 17 aikaan) kun Suomessa isit/äidit painaa pitkää pvää. Ja sosiaalinen elämä on mielestäni aivan eriluokkaa kun Suomessa;siksi viihdyn täällä!

mum/aiti from Ontario
Ei Suomi ole takapajula vaan LIIAN kehittynyt.. neuvolat sun muut. Aidit menee ylikierroksilla ja ylihysteerisiksi kun neuvvoja ja kaavioita ja tutkimustuloksia saa joka tuutista.
Canadassa on ehka, en nyt tieda, rennompia aiteja. Tai no, mut ei miellyta taa naisten hossotys taalla, pitaisi olla vaan aitien kanssa ja vaihdella reseptia tms. Ehka mua vetaa muut asiat koska oon verelta suomalainen vaikka asunut puolielamaa taalla (16 vuotta).

HarmaaKettukakki
Alkuperäinen kirjoittaja piru:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Äitiys ei ole vain hetken kestävää |O Sitä kestää hautaan asti ja ehkäpä vielä sen jälkeenkin.
HÄH! Äitisys ehkä mutta vastuu lapsesta siirtyy lapselle itselleen.Ellet ole kanaemo joka ....
Mutta ei se vatuun siirtyminen äityttä poista, äiti on aina äiti =) Ainakin mun äitini, joka edelleen 8-kymppisenä kantaa huolta meidän lasten asioista. Ei niin, että puuttuisi miedän elämään ja tekemisiin mutta on kiinnostunut ja kyselee kuulumiset ja pitää yhteyttä omalta osaltaa .

Amerikasta
Paluumuuttajana Suomeen sanon että täällä ahdistaa tämä äitien täydellisyyteen tavoittelu ja taspäistäminen (ura-kotiäiti kiistelyt jne) Täällä ei suvaita mitään,vaan kaikki tasapäistetään ja sitten jostain kummasta Suomen äitit keksii et ne on maailman hienoimman neuvola -koulu ym järjetelmien tulosta ja niiden järki ei tajua että mistä sitten johtuulaasten pahoivointi,juopottelu yms. Säälittää...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Paitti ap ainakin puhui nimenomaan ÄITIYDESTÄ, ei vastuun kantamisesta (eikä se 18 vuottakaan, parhaassa tapauksessa pidempi aika, ole kyllä mikään nopea hurahdus :whistle: )
Itse asiassa se on. Se on nopeampi kuin uskoisikaan. Mutta sen tajuaa vasta sitten, kun se aika on kulunut.

jollain tavalla olen samaa mieltä sun kanssas AP, olen asunut jenkeissä ja 6vko sitten kun tulin suomeen niin järkytti suomalaisten äitien puhuttelu lapsille. suorastaan kauheaa!
mutta kaikissa maissa plussat ja miinukset! =)

Alkuperäinen kirjoittaja århus:
Käyn aina välillä täällä kaksplus sivuilla ja aina tulee tunne että Suomen äidit ottaa elämän "ylitosissaan". Olen itse Suomessa syntynyt ja kasvanut, avioliiton myötä Tanskaan "ajautunut" ja minusta täällä kaikki äidit osaavat ottaa rennommin ja nauttien äitiydestä. Rakkaat kanssasisaret äitiys on ainutlaatuista ja vain hetken kestävää, ei siitä kannata stressat vaan ottaa ilo irti ja nauttia!

noh, ehkä palstalla tavallaan kärjistyy asiat... oletko käynyt myös tanskalaisten äitien palstoilla ja nähnyt mitä he miettivät??

toisekseen, vanhemmuus on hyvä ottaa vakavasti, muttei niuhosti. liian rennosta vanhemmuudesta lienee tarpeeksi esimerkkejä. ainakin mulla on olo, että britit ja amerikkalaiset ovat aika "rentoja", eli lapset kasvavat ilman kasvatusta. kyllä lasta täytyy kasvattaa, ja vaikka joskus pahalta tuntuu, niin syyllisyydentunto on yksi hyvän kasvattajan merkki. huonot eivät sitä tunnekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
jollain tavalla olen samaa mieltä sun kanssas AP, olen asunut jenkeissä ja 6vko sitten kun tulin suomeen niin järkytti suomalaisten äitien puhuttelu lapsille. suorastaan kauheaa!
mutta kaikissa maissa plussat ja miinukset! =)
millä lailla puhuttelivat lapsiaan? alentavasti vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Hollannista:
Surullisinta tässä ketjussa on se ettei nämä Suomen äidit tajua kuinka typeristä asioista stressaavat...
niin...suomessa on paljon hyviä puolia mitä missään maailmassa ei ole, mutta asiat eivät ole niin mustavalkoisia!

Suomessa kun asun kaipaan rennonpaa ja positiivista elämää, mutta siellä taas kaipaan suomen puhtautta ja helppoa "kela järjestelmää", jokakuitenkin loppupeleistä onkin ihan paska. :D

århus
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:
Alkuperäinen kirjoittaja århus:

noh, ehkä palstalla tavallaan kärjistyy asiat... oletko käynyt myös tanskalaisten äitien palstoilla ja nähnyt mitä he miettivät??

toisekseen, vanhemmuus on hyvä ottaa vakavasti, muttei niuhosti. liian rennosta vanhemmuudesta lienee tarpeeksi esimerkkejä. ainakin mulla on olo, että britit ja amerikkalaiset ovat aika "rentoja", eli lapset kasvavat ilman kasvatusta. kyllä lasta täytyy kasvattaa, ja vaikka joskus pahalta tuntuu, niin syyllisyydentunto on yksi hyvän kasvattajan merkki. huonot eivät sitä tunnekaan.
Olen käynyt Tanskan mammojen sivuilla ja keskustelut siellä ehkä enempi joka pväisiä esim. vaatteista/harrasteita..ei siellä parjata perheiden valintoja tai äitiyttä haukuata valintojen mukaan

Ja kyllä Tanskalaisillakin on kuria;pöytätavat (toista luokkaa kuin suomessa), kätellää, teititellään jne. Mutta sitten vapaa-aika ja muu on rennompaa.Ja lähinnä tarkoitan asennetta. Tanskan äitit ovat laaja-alaisen ymmärtäväisiä eikä kaikelle haetta selitystä...

Yhteistyössä