harvinainen sukunimi

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
gfdfh
Jep, mä olen ainut tämän niminen :D Mutta se johtuukin siitä että mulla on kaksosaisen sukunimi ja niin se multa tullut kuin mieheltä tullut on melko harvinaisia kummatkin joten tuollaista kaksosasta ei löydy muualta. Tosin aika monet kaksosaset taitaa olla ainoita laatuuan.
 
Mun sukunimeä yhteensä 150 ( kuolleet laskettu mukaan )
Vanhemman tyttären sukunimeä yhteensä 80 ( kuolleet laskettu mukaan )
Tuleva sukunimi väestörekisterissä lukee ALLE 28 ( yhteensä,kuolleet laskettu mukaan )
 
vier
Mun sukunimeä liikkuu enemmän kuin luulin, 153 tällä hetkellä ja ulkomailla 27 lisää. Kuolleet ja 'entisenä nimenä' mukaan lukien 273. Itse tunnen vain n 15, omia lähisukulaisia. Aika outo se on, joka paikassa saa tavata ja toistaa. Mutta silti paras nimi, en aio ikinä vaihtaa!
 
ws
Miehen kautta tulleella nykyisellä sukunimelläni tänä päivänä 27 kantajaa. Kaiken kaikkiaan ollut aikojen kuluessa alle 38 tyyppiä kyseisellä nimellä. Minun nimisiäni (etunimi + nykyinen sukunimi) on Suomessa korkeintaan yksi toinen (siitäkään en ole ihan varma).

Tyttönimeni puolestaan on paljon yleisempi. Nykyään nimenä 7977 henkilöllä, kaiken kaikkiaan ollut nimenä 15965 henkilöllä. Puolensa tuossakin olisi...
 
Harry Korventaus
Suokattuun sukunimeen synnytään tai sukunimi tulee avioliiton kautta !
Mikäli avioliitto rikkoutuu !
Joutuu vaihtamaan tyttönimen takaisin !
Muuten laki identiteetti varkaudesta tulee syyte !!!
 
"Ööp"
En lukenut kuin keskustelun alun mutta en nyt oikein ymmärtänyt.
Siis millä tavalla se on erikoista jos ottaa toisen sukunimen? Eihän siinä edusta sitä puolison sukua ja verilinjaa mitenkään. Ainoastaan sukuun syntynyt lapsi jatkaa sukua, ei kuka tahansa sukuun naitu tai satunnaisesti samansukunimen ottanut.

Tarkoitan siis että jos ottaa toisen sukunimen kuin mihin on syntynyt, ei se edistä suvun jatkumista millään tavalla, ainostaan erikoisen sukunimen omaavan biologinen lapsi jatkaa sukua, eikö? Mitä ylpeyden aihetta siinä on että on nainut erikoisen sukunimen omaavan?

Voihan sitä kuka tahansa ottaa itselleen erikoisen sukunimen. Sen sijaan Mannerheimeja on todella rajallinen määrä koska se on suojattu eikä kuka tahansa voi sitä itelleen ottaa ellei ole oikeasti verisukulainen.
Minäkin voisin ottaa nimekseni Kökkelsdorff-Höppenhjälm mutta ei se minusta tekisi sen kummempaa. Helmenkalastaja kun on jo varattu...
 

Yhteistyössä