harvinainen sukunimi

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
tietäväinen
Alkuperäinen kirjoittaja Pimpiäinen vieraana nyt:
on olemassa tällä hetkellä 5 ja se on suojattu sukunimi eli sitä ei niin vain jokainen saa..yhteen väliin oli vain 3.
Mitä höpiset!!! Sukunimeä ei voi suojata. Se on suomalaisuuuden liiton satuja. Tiedän tämän siitä, että yritin itse suojata oman sukunimemme, jonka kantajia on 11. Maistraatissa sanottiin, että SUKUNIMEÄ EI TODELLISUUDESSA VOI SUOJATA. Jokaisella on oikeus ottaa mikä tahansa sukunimi käyttöönsä, jos se vain täyttää normit. Ainoastaan von, af ja muut aatelis liitteiset sukunimet ovat sellaisia, joita ei voi saada ilman oikeaa aateluutta.

Muumi
Alkuperäinen kirjoittaja Piglet:
Mun sukunimeä on nykyisenä nimenä 80. On myös suojattu nimi. Oma kyläkin olemassa. =)
Mies on sukunsa ainoa jatkaja silti samaa sukunimeä on monella muullakin ihmisellä.
Luulitko että virtasetkin olisi yhtä suurta sukua ?

elä väitä
Alkuperäinen kirjoittaja tietäväinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pimpiäinen vieraana nyt:
on olemassa tällä hetkellä 5 ja se on suojattu sukunimi eli sitä ei niin vain jokainen saa..yhteen väliin oli vain 3.
Mitä höpiset!!! Sukunimeä ei voi suojata. Se on suomalaisuuuden liiton satuja. Tiedän tämän siitä, että yritin itse suojata oman sukunimemme, jonka kantajia on 11. Maistraatissa sanottiin, että SUKUNIMEÄ EI TODELLISUUDESSA VOI SUOJATA. Jokaisella on oikeus ottaa mikä tahansa sukunimi käyttöönsä, jos se vain täyttää normit. Ainoastaan von, af ja muut aatelis liitteiset sukunimet ovat sellaisia, joita ei voi saada ilman oikeaa aateluutta.
Suomen nimilain mukaan kaikki käytössä olevat eli väestörekisteriin kirjatut sukunimet ovat suojattuja, joskaan se ei estä nimen ottamista, mikäli tietyt edellytykset täyttyvät. Esimerkiksi jos sukunimi on ollut esivanhempien laillisessa käytössä, se voidaan hyväksyä uudeksi nimeksi. Suomalaisuuden liiton aikoinaan ylläpitämällä "Suojatut sukunimet" -luettelolla ei ole mitään juridista merkity

Fakiiri
Alkuperäinen kirjoittaja Pimpiäinen vieraana nyt;10859204:
Kaikki sukunimet ovat Suomessa suojattuja, eikä niitä niin vain jokainen saa. Sillä Suomalaisuuden liiton aikoinaan ylläpitämällä listalla (johon joku pässinpää on aikoinaan nimenne halunnut välttämättä lisätä) ei ole mitään juridista merkistystä.

Fakiiri
Alkuperäinen kirjoittaja Historiallisesti ja kanssallisesti merkittävä;17946343:
Oma sukunimeni kun on Suomen valtion suojaama sukunimi (historiallisesti ja kansallisesti merkittävä sukunimi )
Kaikki sukunimet ovat Suomessa suojattuja. Älä kirjoita paskaa.

v
Alkuperäinen kirjoittaja tietäväinen;17949251:
Sulle on kyllä annettu väärää tietoa. Nykyään kaikki sukunimet ovat tavallaan suojattuja, koska nimilain mukaan ei voi ottaa sukunimeä joka on jo käytössä, kuin avioliiton tai sukulaisuuden kautta. Kokonaan uuden sukunimen ottavan on keksittävä nimi itse ja sen jälkeen hyväksytettävä se nimilautakunnalla.

"just"
ja mikä on harvinainen... sekin on käsite... väestörekisterin mukaan alle 500 on jo harvinainen... perheeseen kuuluu yleensä useampia henkilöitä ja siten esim. 500 ei välttämättä kovin suurta määrää perheitä mahdu...

ja tuossa kun ketjua luin niin aika sattuma, että tännekkin on sattunut noinkin monta muutaman henkilön sukua...

neljän äiskä
mun tyttärillä on harvinainen sukunimi, sitä kantaa vain 10 henkilöä. Kuolleet ja ent. sukunimet mukaan lukien tota sukunimeä on kantanut 37 ihmistä.
Ja nyt täs mietin että mistähän löytyy ne 3 ihmistä jotka kantaa tuota sukunimeä kun 7 niistä tunnen :D

"hei"
Jahans, edellinen vastaus meni johkin bittiavaruuteen.

Mut selvennän siis uusiksi, että KAIKKI nimet ovat käytännössä suojattuja.

Mitään sukunimeä, jota joku jo käyttää, ei voi ottaa, jos ei ole läheistä verisukua tai mene naimisiin sen nimisen henkilön kanssa.

Jos Suomessa ei olisi enää yhtään Virtasen nimistä henkilöä hengissä, saisin sen ottaa, vaikka mun suvussa ei ole virtasia enkä ole sen nimisen kanssa naimisiin pökännyt. Mutta koska niitä vielä on, en saa sitä ottaa.

Ihan sama jokaisen nimen kohdalla. Mitään suojausta ei erikseen tarvitse millekään nimelle hakea.

Kun otin äitini tyttönimen käyttööni, maistraatista annettiin ohjeena, että voin ottaa vanhemman tai isovanhemman sukunimen (mukaanlukien isoäitien tyttönimet) ilman lisäselvityksiä. Siitä vanhemmasta nimestä tulee olla jotain dokumenttia, onnistuu kuitenkin.

Minun sukunimiyhdistelmähirviötä on 1, olen ainutlaatuinen :) Omaa nimeä 146 ja miehen 295 kpl.

Fakiiri
[QUOTE="hei";22050767]Jahans, edellinen vastaus meni johkin bittiavaruuteen.

Mut selvennän siis uusiksi, että KAIKKI nimet ovat käytännössä suojattuja.

Mitään sukunimeä, jota joku jo käyttää, ei voi ottaa, jos ei ole läheistä verisukua tai mene naimisiin sen nimisen henkilön kanssa.

Jos Suomessa ei olisi enää yhtään Virtasen nimistä henkilöä hengissä, saisin sen ottaa, vaikka mun suvussa ei ole virtasia enkä ole sen nimisen kanssa naimisiin pökännyt. Mutta koska niitä vielä on, en saa sitä ottaa.

Ihan sama jokaisen nimen kohdalla. Mitään suojausta ei erikseen tarvitse millekään nimelle hakea.[/QUOTE]

Juuri näin. Mutta siitä huolimatta tänne tulee kohta joku pässinpää selittämään, että heidän sukunimensä suojattu, eikä sitä voi muut ottaa.

Mun äidin tyttönimeä on nykyisenä nimenä alle 5, tarkemmin ottaen kahdella; mun serkku ja eno...kuolleissakin on vain 4... eli yhteensä ollut alle 18.. oma sukunimeni on aika yleinen n. 15000 kpl löytyy sekä elossa että kuolleena..

tahtoisin laittaa itselleni äidin tyttönimen kun se on niin ihana :heart:

"jessian"
Minulle aikoinaan sanottiin, että sukumme käsittää lähinnä vain meidän perheen sekä miehen vanhemmat. Nyt kuitenkin sukua näyttää löytyvän enemmän Ruotsin puolelta. Meitä on arviolta 30 . Meidän perheessä 5 jäsentä, mutta ei poikaa nimen jatkajaksi, (ainakaan vielä).

Yhteistyössä