harrastaako kukaan juoksua?

• Viestiketjun aloittaja apua aloitukseen!
  • Ensimmäinen viesti
Varoen, varoen.

Aluksi vaikka kolme kertaa viikossa. Mutta niin, että kävelet ja juokset vain vaikka minuutin kerrallaan ja kävelyä viisi minuuttia ja taas juoksua yksi.

Ja heti, jos polvissa alkaa tuntua kurjalta, vähennät juoksua.

Mut ihan aluksi menet urheiluliikkeeseen ja ostat itsellesi kunnolla vaimennetut juoksutossut.

vieras
Ei se mielestäni ole paha, jos luovuttaa kesken lenkin. Välillä ja ainakin alkuun saatoin kesken juoksun vaihtaa kävelyyn. Tärkeintä on että lähtee tekemään sitä lenkkiä, kävellen tai juosten tai tehden molempia. Hyväksi ei ole sekään että alkuun väkisin yrittää juosta, vaikka kuinka tekisi pahaa.

Minusta 5 kilometrin lenkki puoleen tuntiin on aika kovakin aloitus. Matka on hyvä, mutta vauhti voi olla aloittelijalle liian kova - tietysti oman tuntemuksen mukaan kannattaa mennä.

Koko matkaa ei kannata mennä täysillä, vaan välillä voi löysätä ja välillä mennä lujempaa.

Olennaista on tarpeeksi hidas vauhti, koska muuten tulee helposti pistoksia yms., ja koko homma alkaa tympiä ennen kuin on edes päässyt siinä ollenkaan vauhtiin. =)

kysyn :)
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
No mä juoksen nykyään laiskuuttani vaan noin viiden kilsan lenkkejä. :D

Hyvää se tekee sekin! =) Ja rahdun yli puoli tuntia mä sitä normaalimaastossa taivallan.
Laiskuutta.. :D Olen vasta alottanu ja tuota juoksen. Pääsisin enemmänkin kun ei ollenkaan pahalta tunnu, mutta armottoman tylsää vain on. Vaikka musiikkia kuuntelen. Jumppa vetää paremmin =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hyvää musiikkia mukaan. Itse otan jonkun tavotteen, vaikka pari biisiä jotka juoksen, sitten yks kävelyä jne.
hei, kiitos! tuo voisikin olla hyvä!

kannattaako niitä kenkiä ostaa jo ennen harrastuksen aloittamista, vai pärjääkö normaaleilla tennareilla, ainakin alkuun?
vai kuinka kalliita ne on?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hyvää musiikkia mukaan. Itse otan jonkun tavotteen, vaikka pari biisiä jotka juoksen, sitten yks kävelyä jne.
hei, kiitos! tuo voisikin olla hyvä!

kannattaako niitä kenkiä ostaa jo ennen harrastuksen aloittamista, vai pärjääkö normaaleilla tennareilla, ainakin alkuun?
vai kuinka kalliita ne on?
kannattaa ettei into heti lopahda. stadiumista löytyy vanhoja malleja tarjouksessa ja myyjät auttavat oikean kengän löytymisessä.

ap
onko teillä muuten kaveria lenkeillä mukana?
mä tarvitsen kyllä jonkun tsemppikaverin, joka edes kerran viikossa olis mukana. niin ei kehtais olla liikkumatta välipäivinäkin.. sillai löytyiski varmaan motivaation-pitoa. :)

mä tarvitsen kyllä jonkun tsemppikaverin, joka edes kerran viikossa olis mukana. niin ei kehtais olla liikkumatta välipäivinäkin.. sillai löytyiski varmaan motivaation-pitoa. :)
Mä juoksen joskus kaverin kanssa, mutta silloin kannattaa valita kaveri, joka on suurinpiirtein samalla kuntotasolla itsensä kanssa :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja a l ma:
Mä juoksen joskus kaverin kanssa, mutta silloin kannattaa valita kaveri, joka on suurinpiirtein samalla kuntotasolla itsensä kanssa :)
hmm, mistä mä sellaisen mahdan löytää.. :(
pari kaveria juoksevat, mutta juoksevat jo kisoissakin..
mun kanssa juokseminen ei taida ylläpitää heidän kuntotasoaan..
muita keinoja ylläpitää jatkuvaa motivaatiota?

vieras
Mä juoksen yleensä yksin tai sit mieheni kanssa. Kuuntelen samalla podcasteja, niin tunti kuluu ihan huomaamatta. Vaihtelen lenkkien kestoa ja matkaa, lyhyet lenkin kovempaa ja pitkät hitaampaa. Aikaa menee 30 minuutista 2 tuntiin ja matkaa 5 kilometristä 20 kilometriin.

vieras
Mulla lapset 5 ja 7v menee pyörällä edellä ja pitää yllä vauhtia, eipä ole lastenvahtiongelmiakaan! Kohtuullinen kuntohan sulla jo taitaa olla pohjalla kommenteistasi päätellen!

ap
Mulla lapset 5 ja 7v menee pyörällä edellä ja pitää yllä vauhtia, eipä ole lastenvahtiongelmiakaan! Kohtuullinen kuntohan sulla jo taitaa olla pohjalla kommenteistasi päätellen!
kunto on ihan ookoo, mutta en ole liikkunut sitten toimistotöiden ja lasten saamisen jälkeen harrastuksena ollenkaan.. juoksua en ole harrastanut vuosikausiin. ylipainoa on kertynyt roimasti.

juoksija
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn :):
Hei ruusa, onko noin 5km pitkä lenkki minkään veroinen kunnon nostattaja? Jos puolisen tuntia menee siinä. Vai onko vähän?
Jos 5 km juokset tunnissa on se jo hyvää vauhtia. Jos kuntosi on hyvä ( kuten tuohon aikaan pitää jo lähes olla) vaihtele lenkkejä. Välillä hiljaa pitkä lenkki, välillä tuo nykyinen ja välillä vauhtia vaihdellen. Niin se kunto alun jälkeen paranee.

juoksija
Tnnareilla sä saat vain jalkasi kipeiksi.

Jos tosissaan aiot juosta kannattaa tossuihin uhrata yli viisikymppiä -jopa satanenkin.
aion juosta! :)
eli huomenna kunnon kenkien ostoon. ja hiljaa aloitan.
Juu kunnon kengät, asiantuntevan myyjän neuvoilla on ehdottomat. Mä ostin tossut joiden hinta kirveli kyllä, mutta ne ON niin huippuhyvät. Ei siis se hinta vaan niiden kenkien sopivuus. Myyjän pitäisi osata neuvoa, tarvitsetko tukea vai neurtaalin kengän jne. Vääränlainen kenkä vie koko juoksuilon.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja juoksija:
Tnnareilla sä saat vain jalkasi kipeiksi.

Jos tosissaan aiot juosta kannattaa tossuihin uhrata yli viisikymppiä -jopa satanenkin.
aion juosta! :)
eli huomenna kunnon kenkien ostoon. ja hiljaa aloitan.
Juu kunnon kengät, asiantuntevan myyjän neuvoilla on ehdottomat. Mä ostin tossut joiden hinta kirveli kyllä, mutta ne ON niin huippuhyvät. Ei siis se hinta vaan niiden kenkien sopivuus. Myyjän pitäisi osata neuvoa, tarvitsetko tukea vai neurtaalin kengän jne. Vääränlainen kenkä vie koko juoksuilon.
minkälainen on tukikenkä?

Yhteistyössä