A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tottakai lapsi riittää sellaisena kuin on, en ole häntä painostamassa mihinkään suuntaan, en odota hänestä NHL-kiekkoilijaa enkä mitään muutakaan suurta tähteä. Lasta kiitetään ja kehutaan. Lapsen oman itsetunnon takia toivoisin että olisi joku juttu jossa hän itse huomaisi olevansa hyvä. Ei tarvitse olla paras, mutta että hän itse huomaisi että juuri tässä jutussa minä pärjään ja olen tässä hyvä. Nyt nimittäin käy niin, että lapsi huomaa olevansa muita heikompi ja huomaa jäävänsä aina sinne porukan häntäpäähän. Lapset vertailevat itseään muihin, ja näen miten poikaa itseään surettaa kun hän ei pärjää.
Tämä on tärkeä asia oppia. En lähtisi purkamaan asiaa niin, että etsisin lapselle asian, jossa hän on ilmiömäinen. Se voi tulla myöhemmin lapsen omien aktiviteettien kautta, mutta hakemalla hakien se ei ehkä koskaan tule kohdalle. Ennemminkin vahvistaisin lapsen uskoa omaan itseensä näyttämällä sen toisen puolen kolikosta, eli näyttämällä, että moni lapsi pärjää häntä huonommin ja heillä on vähemmän mahdollisuuksia tehdä samoja asioita kuin hän. Ja että nämä vähempiosaiset lapset nauttivat kuitenkin siitä vähästä, mitä he pääsevät tekemään.
Jos lapsella on vaikeuksia esim. tasapainon kanssa tms. muita oikeasti elämää haittaavia tekijöitä, voisi asian ottaa esille neuvolassa tai omalääkärillä tms.
Mä en haluaisi lähteä siihen että nostetaan omaa lasta jalustalle moittimalla muita ja osoittamalla hänelle että "katso nyt nuokin olivat sinua heikompia". Tämä jos mikä ruokkii lasten keskinäistä vertailua, ja toisaalta saattaa kehittää lapselle vääränlaista uskoa omaan paremmuuteen.
Mistään sellaisista vaikeuksista ei ole kyse jotka vaatisivat neuvolan tai lääkärin apua.